‘2026 voor elektrische bedrijfswagens is niet onhaalbaar’

elektrisch voertuig

‘2026 voor elektrische bedrijfswagens is niet onhaalbaar’

Leasingbedrijven bereiden zich voor op een snelle omslag naar emissievrije, elektrische bedrijfswagens.

‘Alleen nog elektrische bedrijfswagens vanaf 2026 is te vroeg.’ De mobiliteitsorganisatie Touring was er snel bij toen uitlekte dat de Vivaldi-partijen erop aansturen dat alle nieuw verkochte bedrijfswagens vanaf 2026 emissievrij moeten zijn.

Te hoge prijzen, te weinig laadpalen, Touring haalt de bezwaren aan die een doorbraak van elektrische wagens vandaag moeilijk maken, en dringt erop aan om de ambitie af te zwakken en uit te stellen tot 2030. Ook de autoconstructeurs, de verhuurmaatschappijen en de garagisten staan op de rem.

Maar intussen lijkt de omschakeling naar elektrische bedrijfswagens stilaan op gang te komen. De leasingmaatschappijen signaleren een stevige toename van het aantal elektrische of plug-in hybride bedrijfswagens. Uit een enquête in opdracht van Leaseplan blijkt dat een derde van de bedrijven al tegen 2024 wil overschakelen op een volledig geëlektrificeerde vloot.

‘We verwachten een snelle shift naar elektrisch rijden’, zegt Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V), die al enkele jaren pleit voor het vergroenen van de bedrijfswagens. ‘Het elektrificeren van bedrijfswagens uitstellen tot 2030 is niet realistisch. Die weg is ingeslagen en we kunnen niet meer terug. Er zijn in ons land twee autofabrieken en die maken allebei hybride of elektrische modellen. We gaan toch niet zo gek zijn om onze eigen auto’s niet te promoten?’

Meer modellen

Voor die snelle shift gelden niet alleen milieu- en imagoredenen, maar ook financiële. De lagere belasting op de voordelen van alle aard en de hogere aftrekbaarheid voor werkgevers maken elektrische auto’s aantrekkelijker.

De hindernissen die een doorbraak van elektrisch rijden in de weg stonden, vallen stilaan weg. We krijgen een breder aanbod, van 39 modellen dit jaar naar liefst 214 modellen volgend jaar. Er komen nu geloofwaardige alternatieven op de markt, met voldoende rijbereik. Het gaat ook meer en meer om competitieve en aantrekkelijke modellen.

Dat maakt dat ook de leasingbedrijven zelf 2026 niet als onrealistisch afwijzen. ‘Vele bedrijven zijn de oefening al aan het maken of het interessant is om over te schakelen op elektrische wagens’, zegt woordvoerder Sven Pauwels van ALD Automotive. ‘Tegelijk hebben de constructeurs steeds meer toegankelijke modellen in hun aanbod. We hebben geen glazen bol, maar 2026 lijkt ons zeker niet onhaalbaar. We hebben dan wel een duidelijke politieke visie nodig, zonder dat er voortdurend van koers wordt gewisseld.’

‘Ik geloof wel dat het mogelijk zal zijn om op een tijdsspanne van vijf, zes jaar de omslag te maken, zegt Pieter Waegenaer, commercial director corporate van Leaseplan België. ‘Dat zal een beetje pijnlijk zijn maar elke transformatie is een beetje pijnlijk.’

Laadpalen

Het gebrek aan laadpalen moet snel uit de wereld geholpen worden. De Vlaamse regering heeft al plannen aangekondigd om in vijf jaar tijd 30.000 publieke laadpalen in Vlaanderen te installeren. Voor gezinnen die geen plaats hebben voor een eigen laadpaal, zijn er oplossingen in de maak. Nieuwbouwappartementen moeten in hun garageplaatsen verplicht laadpalen installeren. Leasingbedrijven laten audits doen bij gebruikers van een bedrijfswagen, om na te gaan op welke manier zij het best hun wagen opladen.

Elektrisch rijden zal hoe dan ook gepaard moeten gaan met een verandering van gedrag. Elektrische rijders moeten andere reflexen aankweken, vooral dan om altijd en overal waar mogelijk op te laden. ‘Wie die reflexen aanleert, houdt aan elektrisch rijden vooral voordelen over’, zegt Waegenaer. ‘Vroeger had ik de luxe niet om een tankstation in mijn garage en op mijn werkplaats te hebben.’

Bron: De Standaard, 18 september 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (9)

  • JPe Reply

    Gelezen op “Beter leven”:
    Voor een installatie van 14 panelen, met opbrengst van 4.000Kw/jaar :
    Zonnepanelen, “plaatsing nog in 2020 met terugdraaiende teller”: Eindwinst over vijftien jaar: 5.000 euros.
    Zonnepanelen, “plaatsing vanaf 2021 met een eenmalige investeringspremie van de vlaamse overheid van 1.200 euros : Eindwinst over vijftien jaar: 2.300 euros.
    t.t.z.; ruw geschat, 2.700 euros armer!!!!
    Moet er nog zand zijn….

    3 november 2020 at 16:55
  • Kristiaan Boschman Reply

    De volgende oplichting door het vlaamse/belgische govenrment. energie verkopen en promoten die je niet hebt. Je kan immers de boter ( CO2 arme energie uit kencentrales) niet verkopen én het geld van de boter (kerncentrales sluiten met 45 % stijging van de CO2 uitstoot tot gevolg). Blijkbaar is er geen enkele politieker die even zover kan rekenen – de groenen op kop-. Incompetentie ten top. Wanneer gaan ze nu eindelijk stoppen met de mensen blazen wijs te maken dat elektrische auto’s milieuvriendelijk zijn omdat ze LOKAAL geen CO2 uitstoten? De energieproductie in België zonder kerncentrales produceert evenveel zoniet meer CO2/km uitstoot dan een wagen die op CNG rijd. Alleen is elektriciteit zoveel makkelijker te belasten…. Onnozelaars (wij ) die dit soort gelegaliseerde diefstal en klinklare leugens door de overheid zomaar aanvaarden. Nog maar 10% elektrische wagens geeft zo’n belasting op het net om ze op geladen dat het gewoonweg niet mogelijk is. De factuur komt wel.

    30 oktober 2020 at 12:14
  • Jan bij Reply

    De electrische wagen de toekomst groot ?????????????
    Ons werd geleerd om zuinig te zijn met electriciteit vanwege te duur. Wat doet men nu het tegenovergestelde en daar nog bovenop het capacititeitstarief. Hetzelfde met de electriciteitsverbruik afstemmen op het moment dat de zon schijnt bij een zonne installatie vb het licht laten branden overdag
    en avonds het licht uit want dan is er geen zon stupide!!!!!!!!

    28 oktober 2020 at 22:46
  • Ludo Reply

    Een mooie en haalbare ambitie.
    Ik ken meerdere bedrijven die deze ambitie al in hun strategisch plan hebben opgenomen, en ondertussen al 20-30% van hun vloot al elektrisch hebben. En niet meer terug willen. . .
    Ivm laadpalen: elk stopcontact is een laadpaal; die voor een gemiddelde automobilist voldoende is.
    Een nachtje in een gewoon stopcontact geeft minstens 100km rijbereik. En dat kan je elke nacht doen.
    En op zonnige dagen kan je hiermee overdag ook je eigen verbruik optimaliseren. Zeker in het weekend en verlof- en feestdagen: rechtstreeks van PV naar de auto.
    Ik rijd ondertussen al 8 jaar elektrisch, en zie geen beperkingen of bezwaren . . .

    28 oktober 2020 at 20:35
    • John Reply

      Ik ben het volledig met u eens. Trouwens, wie geen elektrische auto wenst, zal allicht nog zijn gading vinden bij de fossiele types. Het probleem zit trouwens niet bij de elektriciteit, maar bij het verlies aan belastingvoordelen.

      31 oktober 2020 at 13:25
  • JPe Reply

    Het vanaf 2021 niet meer ‘stimuleren’-(lees ‘belonen’) met een vlaamse premie -dit was een bonus van maximum 4000 euro!!!- is beslist een belangrijke rem op de verkoop van eco-wagens.
    Verder is ons electriciteitsnet natuurlijk bijlange niet klaar voor de stroomvoorzieningen.
    Vandaar capaciteits- en verdwijnen van exclusief nacht en nacht/weekend toestanden.

    28 oktober 2020 at 17:59
  • De Coninck Patrick Reply

    Zeer mooie ambitie, maar de technische kant wordt, zoals zo vaak vergeten. Het elektriciteitsnet is niet klaar voor deze omschakeling. De VREG wil, om ons te stimuleren ons verbruik te spreiden, het capaciteitstarief invoeren, Dus verbruik je elektriciteit op het moment dat ze opgewekt word. Moeilijk haalbaar. Een gezin met twee werkende ouders vertrekt om 06u00 naar het werk en komt om 18u00 thuis. Snel een maaltijd klaarmaken op de elektrisch fornuis en ondertussen de auto en de fiets in de stekker. En o ja, nog een machine of 2 wassen en drogen want de sportkledij van de kinderen hebben ze morgen terug nodig.
    Als hierdoor de energie factuur voor iedereen een serieuze sprong opwaarts maakt, hebben we dan gewonnen met die elektrische auto’s. Maak eerst de technische zijde in orde en pas dan kan je de transitie maken. Maar dat zien onze politiekers natuurlijk niet in.

    28 oktober 2020 at 12:39
  • Joris Reply

    “Nieuwbouwappartementen moeten in hun garageplaatsen verplicht laadpalen installeren.” Alles goed en wel, maar dat ze dan ook het makkelijk maken voor bestaande appartementen om zonnepanelen op hun dak te leggen met bijhorende laadpalen. De logica is weer zoek. Wanneer zullen ze het eens eindelijk leren. Stimuleer zonnepanelen op appartement daken en de overgang zal er snel komen. Vele eigenaars worden tegengewerkt.

    28 oktober 2020 at 12:06
  • Jean Reply

    Waar blijft al die groene energie om die auto’s te laden?
    Bovendien leveren die laadpalen dure energie.
    Ik blijf opteren voor elektrisch rijden met kleine batterij en range extender of electrogeengroep erbij. En met 4/4 aandrijving aan eerlijke prijs!

    28 oktober 2020 at 10:48

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *