5 redenen waarom u zich geen zorgen hoeft te maken over de invoering van digitale energiemeters

Meterkast

5 redenen waarom u zich geen zorgen hoeft te maken over de invoering van digitale energiemeters

Dagelijks merken onze Energie Adviseurs de bezorgdheid van bestaande en toekomstige zonnepaneleneigenaars over de invoering van digitale energiemeters. Vlaams energieminister Bart Tommelein (Open Vld) wil alle elektriciteitsmeters vanaf 2019 vervangen door digitale exemplaren. Een vaak gehoorde kritiek is dat met name eigenaars van zonnepanelen hier de dupe van zullen zijn. Maar is deze kritiek wel terecht?

Meterkast

In dit artikel geven we u vijf redenen waarom u zich weinig zorgen hoeft te maken over de invoering van de ‘slimme’ energiemeters.

1) Geen Rolls Royce

Tegenstanders van de invoering van de digitale energiemeter halen de hoge investeringskost als tegenargument aan. Volgens de Vlaamse energieregulator VREG kost een slimme meter al snel 200 euro, zonder installatiekost. “Ik ben niet van plan om een Rolls Royce te lanceren”, reageert Vlaams energieminister Tommelein. “Het zal gaan om een eenvoudige meter zonder ‘toeters of bellen’, wat de prijs helpt te drukken en waardoor eenzelfde meter in heel Vlaanderen kan worden ingevoerd.”

2) Kostenverlagend

Van zodra de slimme meter is geïnstalleerd, zal de elektriciteitsgebruiker hier bij winnen. Zo dient er geen meteropnemer meer langs te komen en zullen er zich minder pannes voordoen omdat netbeheerders Infrax en Eandis hun net veel beter kunnen beheersen. Ook zal energie- of domiciliefraude sneller worden gedetecteerd en zijn er geen aparte budgetmeters nodig. Dit alles zou er volgens officiële modellen voor zorgen dat consumenten na de installatie van een slimme meter tot 3,4% kunnen besparen op hun elektriciteitsverbruik.

3) Compensatie terugdraaiende teller

Eigenaars van zonnepanelen uiten massaal hun bezorgdheid over het verdwijnen van het systeem van de terugdraaiende teller, waarbij u enkel het ‘tekort’ aan elektriciteit dat u van het net afneemt dient te vergoeden. “Wie voor eind 2020 panelen heeft, behoudt minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller”, stelt Tommelein gerust. “Voor nieuwe installaties komt er vanaf 2021 een compensatieregeling.”

Bram Claeys, algemeen directeur van de organisatie voor hernieuwbare energie ODE, stelt een ‘slim tarief’ voor eigenaars van zonnepanelen voor. “Slimme meters zijn een positieve stap in de richting van een slim net. Zonnepanelen kunnen een belangrijke rol spelen in dat slimme net. Wij zijn voorstander van een ‘slim tarief’ voor eigenaars van zonnepanelen. Dit is een tarief als vergoeding voor de dienst die ze leveren.”

4) Zonneplan

Sinds Bart Tommelein in april 2016 Annemie Turtelboom opvolgde als Vlaams energieminister trad hij steeds naar buiten als een groot voorstander en promotor van zonnepanelen als hernieuwbare energiebron. In het kader hiervan ontwikkelde hij het zogenaamde ‘zonneplan’ met als doel de drempels voor het investeren in zonne-energie weg te werken. Tommelein kan en zal het zich dan ook niet veroorloven om zonnepaneleneigenaars in de koude te laten staan. “Het is de bedoeling om eigenaars van zonnepanelen te belonen en niet te bestraffen. Zij moeten dan ook niet vrezen.”, klinkt het fors. “Ik zal absoluut niet dulden dat het draagvlak opnieuw ondermijnd wordt. Hernieuwbare energie is de toekomst.”

5) Betere monitoring

Na de invoering van de slimme meters zal u via allerlei apps uw eigen stroomverbruik beter in het oog kunnen houden. Zo’n meter kan er ook voor zorgen dat pakweg uw vaatwas pas aanslaat op het moment dat de stroom het goedkoopst is, doordat er op dat moment bijvoorbeeld veel zon en wind is.

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (60)

  • Paul Reply

    De digitale meter is een rampzalige uitvinding van Bart Tommelein.
    De eigenaars van zonnepanelen zijn hiervan de dupe!
    Wanneer er weinig of geen zonneproductie is zal de prijs van het opgenomen vermogen hoog zijn, terwijl dat er veel zonneschijn is, de prijs bijzonder laag zal zijn.
    Dank U Bart, hopelijk zullen de kiezers hier aandacht voor hebben.

    4 mei 2018 at 20:42
  • bartg Reply

    iedereen zeurt over die slimme meters, die zullen idd wel weer voor en nadelen hebben, maar wat mij nog steeds het meeste stoort zijn die prosumenten tarieven die we betalen, wij hebben destijds het maximum aan panelen gelegd 10kw, met de gedachte van beter iets meer te produceren, zodat je de overschot in de tussen seizoenen kunt gebruiken om wat elektrisch bij te verwarmen en zo wat gas te besparen. en ook met de gedachte als de panelen na 20 jaar maar 80% meer opbrengen, dat we dan nog steeds genoeg hebben zonder overschot…. onze installatie koste dan ook een pak meer dan de huidige installaties, dus die certificaten waren mooi meegenomen, tot….dat prosumententarief verscheen, waarbij we plots de winst van 3 certificaten nodig hebben om dat tarief te betalen! komt daarbij dat de formule voor de berekening van dat tarief niet eerlijk is. iedere 10 kw installatie betaalt evenveel zijnde +-800€, maar bijlange niet iedere 10kw installatie ligt 100% perfect om 100% te renderen, de meest gunstige renderen maximum 80%! dat is dus al 20% teveel betalen, komt daarbij dat omgevings- factoren als groeiende bomen, bijkomende gebouwen, en slechte weersomstandigheden zorgen voor meer schaduw bij persoon x tov persoon y, maar toch betalen ze evenveel! zo moesten dat gewoon berekenen op de opbrengst dat was veel eerlijker.
    wat zie je nu gebeuren! nieuwe installaties van 10kw worden aangesloten op omvormers van 8kw meteen zoveel minder te betalen pro.tarief of bestaande installaties worden overgedimensioneerd naar 12kw panelen op 10kw omvormer om zo het rendement te verhogen! en het tarief te omzeilen!
    daarnaast stimuleren ze ons nu om elektrische wagens/ fietsen / stofzuigers/ gereedschappen te kopen, en wordt alles oplaadbaar! onder het mom van “groene energie” pfft als eens bekeken wat er in batterijen zit , hoe die geproduceerd worden , en wat er nodig is en overblijft om ze te recycleren!? blijft niet veel groen meer over!
    en die zever over dat zonnepaneel eigenaars het net 2 keer gebruiken! al wat terug vloeit en door mij niet later gebruikt wordt , stroomt wel door de teller van een ander en die gratis stroom van mij rekenen de elektriciteits- leveranciers die mensen wel aan he! dus is het op die manier al gecompenseerd! mocht iedereen groen over hebben moeten ze minder produceren! en kunnen ze centrales sluiten! tof…of niet? want heeft er dan geen kapitalist plots inkomen verlies?

    24 april 2018 at 11:09
    • Joris Reply

      Beste Bart G,

      Het prosumententarief is het gevolg van de kortzichtigheid van onze regeringen. Bij het opstellen van de subsidieregeling destijds, werd onvoldoende rekening gehouden met de impact op het elektriciteitsnetwerk.
      De subsidies die mevrouw Vandenbossche invoerde, waren tegelijk ook ontieglijk hoog, en de subsidietermijn bovendien veel te lang. Hierdoor zijn mensen zoals u ook zonnepanelen gaan leggen waar deze – zonder subsidies- nooit rendabel zouden zijn.
      Toen men besefte dat de zonnepanelen overgesubsidieerd waren, kon men deze ook niet zomaar terugschroeven, omdat de overheid met u ahw een contract had.
      Dus voerde men het prosumententarief in om ten minste een deel van de aanpassingen aan de infrastructuur door te rekenen aan diegenen die ervoor zorgden dat deze aangepast moesten worden.
      U zegt dat u gratis stroom levert; dit is niet correct u krijgt hiervoor een vergoeding.
      Het is ook niet gezegd dat uw stroom door een andere gebruiker verbruikt wordt.
      Bij gunstig weer (veel zon, veel wind) is er dikwijls onvoldoende afname door alle gebruikers samen, zodat men het overschot aan elektriciteit vaak in de bodem afvoert.
      Dat dit tarief nog niet hoog genoeg ligt, blijkt uit de steeds hoger wordende distributietarieven voor de doorsnee gebruiker zonder zonnepanelen.
      Verder gelooft u niet in de herlaadbare batterij. Nochtans had voor u de ideale uitkomst geboden.
      U installeert thuis een grote bufferbatterij die overdag door uw zonnepanelen opgeladen wordt, en wanneer de vraag naar elektriciteit hoog is, zet u de gewonnen energie terug op het net mits een gunstige vergoeding.
      Helaas was men ten tijde van Freya en co. liever gul met het geld van de belastingbetaler, dan bezig met echt duurzame oplossingen…
      Net zoals u waarschijnlijk uw zonnepanelen gelegd heeft om gemakkelijk geld binnen te rijven, en niet om het milieu minder te belasten.

      Mvg Joris

      23 maart 2019 at 10:40
  • AV Reply

    Simpele vraag van een domme huismoeder: Uw vaatwas start enkel bij de laagste energieprijs? En slaat dan ook tijdens de wasbeurt ergens onderweg af wanneer de energieprijs terug stijgt? Of koop je eerst een nieuwe vaatwas of wasmachine enz die daar compatibel mee is? En in de voorbije maanden eind 2017 begin 2018 doe je dan máánden de was met de hand, want geen straaltje zon? En komt de minister langs ieders huis om de was uit de wasmachine te komen halen als die klaar is, of moet die tot de avond laat in dat water blijven liggen of moet de was nat in de droogkast blijven wachten tot die stinkt omdat de zon maar niet wil schijnen en het droogproces uitblijft? En denkt de minister dat ik na 20u als ik thuis kom van mijn werk, nog een was ga ophangen, koken (duurder, want als de zon weg is) en dat ik de tijd heb om dat allemaal na mijn werkuren te regelen? En mijn broodmachine, of mijn oven, mag die werken terwijl ik niet thuis ben? Betaalt de minister de rekening als er brand ontstaat? Of dacht die misschien dat de electriciteitsfabrikant zo precies werkt dat er niets misgaat? Is daar eigenlijk wel goed over nagedacht? Hebben die mannelijke politiekers eigenlijk enig besef wat het is om een huishouden te runnen? Als je fulltime werkt was je in het weekend en niet na 20u thuiskomen in de week. Dan sta je te koken (zonder zonne-energie) En op dat moment MOET de was gedaan worden of je zit met een probleem. Het is altijd datzelfde probleem: men kijkt niet verder dan de lengte van zijn eigen neus. En bij politiekers is die in dit geval zéér kort.

    4 april 2018 at 09:29
    • Joris Reply

      Beste AV,

      Een digitale meter en gedifferentieerd tarief, belet niemand om zijn vaatwasser om 19u op te zetten.
      Het kan wel betekenen dat dit misschien driemaal zoveel zal kosten als pakweg om 22u.
      Tijdens de schoolvakanties naar pakweg Tenerife vliegen, zal ook x keer meer kosten dan buiten deze weken.
      Maw de digitale meter dient om vraag en aanbod beter op mekaar af te stemmen.
      Toen het systeem met dag nachttarief ingevoerd werd, kwam meer dan tachtig procent van onze elektriciteit uit kernenergie en waren deze centrales in handen van de overheid. Aangezien het vermogen van kerncentrales heel traag aangepast kan worden, zat men met grote nachtelijke overschotten. Dus werd iedereen aangemoedigd om s nachts meer te verbruiken en waren onze snelwegen het meest verlicht in de hele wereld.
      Ondertussen sponsort de overheid al een twintigtal jaar energie uit zonnepanelen, en nu pas voert het digitale meters in, omdat men inziet dat productie en verbruik niet met mekaar overeenstemmen.
      De overheid kortzichtig? Absoluut met u eens! U mag nog steeds uw was doen om 20u, alleen zal u dit binnen vijftien jaar een pak meer kosten. Zo lang zal het immers duren voor alle Belgen een nieuwe teller hebben.
      Tegen dan is het misschien interessant om een vaatwasser te kopen met uitgestelde start, die u dan de dag nadien leeg maakt.

      Mvg Joris

      23 maart 2019 at 11:13
  • Silke Reply

    Maar wat zal er precies gebeuren met de alle gegevens die deze digitale meters zullen verzamelen?

    4 juli 2017 at 14:35
    • De Ceuster Reply

      De belangrijkste informatie voor bezitters van zonnepalen lijkt mij: “Compensatie terugdraaiende teller”.
      Het is voor mij nog steeds onduidelijk wat er bedoeld wordt met: “Wie voor eind 2020 panelen heeft, behoudt minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller”, stelt Tommelein gerust. “Voor nieuwe installaties komt er vanaf 2021 een compensatieregeling.” Wat wordt er hier bedoeld? Schaft de “compensatieregeling” de terugdraaiende teller af? Moeten we dan in de winter, wanneer de zonnepanelen weinig opbrengen betalen voor het gebruik van elektriciteit? Ik heb het kabinet van Tommelein deze vragen gesteld. Het beleefd antwoord is nietszeggend. En dus blijven we met onze vragen zitten!

      25 juli 2017 at 13:17
      • caesar Reply

        Het zijn de idioten die de mantel van beloften aantrekken . Je kunt je inbeelden wie die mantel aanreikt nadat “die” u naakt geluld heeft.

        15 februari 2018 at 13:54
  • Willy Reply

    Waarom toch al dat geklaag en gezaag wacht tog gewoon af wat er gaat gebeuren valt het tegen dan kunnen we onze vrind Bartje er eens doorsluiren

    27 mei 2017 at 09:23
    • caesar Reply

      beste Willy , Mensen zagen niet ,ze stellen de simpele vraag om met betrouwbare cijfermateriaal aan te geven of ze als zonne -kWh producent, ze bij implementatie van de digitale meter , ze per jaarsaldo ,meer , gelijk of minder geld op jaarbasis kwijt zijn , dan bij de terug draaimeter . Zo moeilijk is dat toch niet . Daar moet je vriend Tommelein toch een helder antwoord op kunnen laten zien, en niet de mensen aan het ” Tommelijntje” houden .

      15 februari 2018 at 14:27
    • Meeus Willy Reply

      Gij gaat wachten tot het kalf verdronken is.
      Voorkomen is beter dan genezen!!!

      4 april 2018 at 08:00
  • pol Reply

    Zelfs in 2011 was men al overtuigd dat slimme meters een erg dom idee zijn. Artikel verschenen in De standaard op 27 juni 2011.

    Distributienetbeheerder Eandis begint binnenkort met de installatie van “slimme energiemeters”bij veertigduizend gezinnen uit Aalst, Leuven,en acht andere Vlaamse gemeentes. Terwijl de meterstand bij een klassieke meter elk jaar manueel moet worden afgelezen, stuurt de slimme meter uw verbruiksgegevens continu en volautomatisch door naar uw energieleverancier. En naar een display in de huiskamer , waar u perfect kunt aflezen hoeveel energie u wel verbruikt , en hoeveel dat precies kost.
    Een digitale revolutie dus. Het pilootproject krijgt de volle steun van de Vlaamse regering. Als het van minister-president Kris Peters afhangt, heeft elk huisgezin tegen 2020 een slimme meter staan.
    De veertigduizend uitverkoren proefgezinnen werden onlangs ingelicht. ‘U staat mee aan de wieg van het energieverhaal van de toekomst. U krijgt gratis nieuwe verbruiksmeters die u zullen helpen minder te verbruiken’. Het klinkt als een sprookje.Alleen de werkelijkheid is heel wat minder rooskleurig.
    Gratis meters?
    Om te beginnen zijn slimme meters helemaal niet gratis. Het pilootproject alleen al kost 135 miljoen euro. En, voor alle duidelijkheid, die kost rekent Eandis wel degelijk integraal door aan de consument, via hogere distributienettarieven. Bovendien is dit nog maar het begin. De installatie van slimme elektriciteits- en gasmeters in elk Vlaams huisgezin zal volgens het gespecialiseerde KEMA- onderzoeksbureau oplopen tot 1,6 miljard euro. Wie dat moet betalen? De consument, natuurlijlk. Volgens Eandis zullen de slimme meters de distrubutienettarieven, die de voorbije jaren al fors gestegen zijn, in de toekomst nog 20% duurder maken.
    Minder verbruiken?
    Helpt de slimme meter u om minder energie te verbruiken? Studies wijzen inderdaad uit dat consumenten bewuster met energie omgaan als ze continu geconfronteerd worden met gedetailleerde informatie over hun energieverbruik.Maar het effect is heel beperkt. Volgens het KEMA-onderzoek zouden gezinnen in Vlaanderen nauwelijks 1,5% kunnen besparen. Voor een gemiddeld gezin betekent dat een besparing op het elektriciteitsverbruik van nauwelijks 15€ per jaar. Dat is bijzonder weinig, als je weet dat de installatie van slimme meters in heel Vlaanderen640 tot 800 euro per gezin zal kosten.
    Het besparingseffect dooft na enkele maanden ook uit. In het begin kijken mensen nog elke dag naar die nagelnieuwe meter, maar de interesse droogt snel op. in Nederland blijkt uit consumentenonderzoek dat 51% van de consumenten met een slimme meter na verloop van tijd ‘nooit’ meer naar de meterstand kijkt, en 32% slechts ‘zeer zelden’.
    Wie toch zijn elektriciteitsverbruik op elk uur van de dag in detail wil kunnen volgen, heeft bovendien helemaal geen dure’slimme meter’ nodig. Er zijn eco-gadgets op de markt die u energieverbruik recht vanuit de klassieke meterkast draadloos doorsturen naar uw computer of een display in de huiskamer. Kostprijs nog geen 35 euro.Of maar liefst 20 keer goedkoper dan de slimme meter van Eandis.
    Het energieverhaal van de toekomst?
    De consument zit bijgevolg niet te wachten op de slimme meter, maar energiebedrijven horen de kassa luid rinkelen. Niet voor niets noemt consultancybureau CapGemini slimme meters ‘de heilige graal van de energiemarkt’. Volgens een energierapport van het adviesbureau Battle Group kan de introductie van slimme meters in heel Europa de energiesector maar liefst 53 miljard euro opleveren. Omdat afrekeningsfacturen voortaan elke maand kunnen opgestuurd worden, in plaats van om het jaar, bijvoorbeeld. Omdat wanbetalers veel sneller door de mand vallen, en volautomatisch en met één druk op de knop kunnen gedropt worden. En ook, omdat verbruiksgegevens digitaal en volautomatisch binnenkomen, en de meteropnemers dus aan de deur kunnen gezet worden. Alleen al in Vlaanderen dreigen zo 212 jobs voor de bijl te gaan.
    Maar bovenal: de slimme meter maakt nieuwe ‘slimme’ tarieven mogelijk. Electrabel & co dromen van innovatieve, dynamische tariefformules, waarbij de stroomprijs per dag, of zelfs per uur kan verschillen. Op piekmomenten, wanneer elektriciteit schaars is, riskeert de consument bijgevolg fors meer te betalen.
    In de Verenigde Staten, waar slimme meters al langer bestaan, is de stroom op piekmomenten drie tot vijf keer duurder dan normaal. Een goede zaak voor de energiebedrijven, die hun winstmarges zien groeien. Maar de consument verliest. Omdat stroom duurder wordt. En omdat niemand nog de weg vindt in de wildgroei aan tariefformules die ontstaat. Slimme meters zijn een dom idee. Het project is peperduur en jaagt de consument op kosten, terwijl de baten ver te zoeken zijn. In Wallonië heeft men dat begrepen. Volgens de Waalse energiewaakhond Cwape leveren de slimme meters geen besparing op, en is het hele project ‘onverantwoord duur’ en bijgevolg geen prioriteit. Duimen maar dat de Vlaamse overheid dat nu gaat beseffen

    25 april 2017 at 15:38
  • Carla terryn Reply

    Blijkbaar heeft men aan de website gewerkt want ik vond er wel relevante info…

    7 april 2017 at 12:08
  • Carla terryn Reply

    Beste lezers,

    Alle reacties duiden aan dat het vertrouwen in de beleidsmensen en netbeheerders ver zoek is.
    Ik heb hetzelfde gevoel en daarom heb ik mijn oudste PV installatie (2005) op batterijen gezet. De groene stroom certificaten waren waren maar voor 10 jaar.
    Ik betaal geen netvergoeding meer en kan meer vermogen plaatsen.
    Economisch is het nog niet rendabel maar het onafhankelijk zijn en als enige licht te hebben als de transfo faalt geeft me een goed gevoel.
    Ondertussen heb ik plannen om de bescheiden batterij capaciteit (loodbatterijen) te vervangen door zoutbatterijen die “cradle to cradle” zijn gecertificeerd en langer meegaan. Dan zijn we ook ecologisch aan het werken.
    Ze worden in België verdeeld door Indesol bvba uit Kalken. (www.indesol.be).

    4 april 2017 at 12:36
    • Kris Steenhaut Reply

      Zich afsluiten van EANDIS en haar trawanten zou inderdaad de redelijkste beslissing zijn, echter enkel voor diegenen die het zich zullen kunnen permitteren.

      Velen onder ons liggen immers voor 15 à 20 jaar “onder contract” bij de netbeheerder i.v.m. de (nu afgeschafte) premie/1 Megawatt. De netbeheerder de bons geven zou er dan op neerkomen een premie van 300 tot 450 euro te verliezen. Dat weten de politiekers van dienst natuurlijk ook wel, vandaar dat ze er zonder scrupules met de vuile voeten doorgaan.

      A proposito, http://www.indesol.be laat te wensen over, hoor. Want hun webstek is zo vaag als wat (als het epistel van een minister). Niet het minste gegeven over de door u zo geroemde zoutbatterijen. Neen, dat zal beter moeten!

      4 april 2017 at 15:34
    • caesar Reply

      Carla terryn , Certificaten zijn voor 20 jaar geldig ,
      Uw statement ; Economisch is het nog niet rendabel is een understatement , als ge een ROI laat zien .

      15 februari 2018 at 14:02
  • VERSTAPPEN DAVY Reply

    DAVY
    HOE ZIT HET MET DE MENSEN DIE EEN POWERWALL GEINSTALLEERD HEBBEN.
    WIJ HEBBEN ONZE OUDE ANALOGE METER AL MOETEN VERVANGEN DOOR EEN BI-DIRECTIONELE METER.MOET DEZE DAN OOK NOG EENS VERVANGEN WORDEN DOOR EEN ZOGEZEGDE SLIMME METER?
    WEERAL EEN EXTRA ONKOST.

    29 maart 2017 at 14:20
  • Ilumen Reply

    Naar aanleiding van de reacties hier wenst iLumen te melden dat de mechanische tellers er gewoon uitgaan en vervangen zullen worden door digitale.

    27 maart 2017 at 07:39
    • Jeroen Reply

      Grappig deze reactie, want eigenlijk zeg je daarmee: we geven je een forum, maar het heeft geen zin om er iets op te posten hoor, want we drukken die meter toch door. Verder ging het artikel niet over ‘invoering digitale meter, ja of nee?’, maar of we ons zorgen moesten maken over die invoering. Strikt genomen moeten we jullie reactie dus eigenlijk als off-topic beschouwen. Gek genoeg heb je ons hiermee nog een extra reden gegeven om ons zorgen te maken over de invoering van de digitale meter: het feit dat noch mening van consument, expert, wetenschap of bedrijven uit de elektriciteitsdistributiesector ertoe doet. Het zaakje wordt gewoon doorgeduwd. Maar goed, dat waren we intussen eigenlijk ook al gewend geraakt.
      Het betekent echter niet dat er geen variabelen meer zouden zijn. De vraag is tenslotte niet OF ‘de’ digitale meter er komt, maar WELKE SOORT digitale meter er komt (je weet wel: welke niet-Rolls Royce)…

      27 maart 2017 at 12:00
      • Ilumen Reply

        Beste Jeroen,

        Bedankt voor uw bericht.

        Wij hebben als gevolg op de stroom van reacties contact opgenomen met het Kabinet Tommelein voor een reactie.

        Een samenvatting hiervan vindt u terug op volgende link: https://www.ilumen.be/nl/standpunt-kabinet-tommelein-over-invoering-digitale-meters/

        Verder hebben wij net als u geen glazen bol om in de toekomst te kijken, maar hebben wij er na diverse gesprekken met belangrijke spelers in het PV-landschap vertrouwen in dat de invoering van de digitale meter meer voordelen dan nadelen teweeg zal brengen voor de eindklant.

        27 maart 2017 at 12:52
        • Jeroen Reply

          Beste iLumen, dank voor dit antwoord.
          Ik heb jullie “samenvatting” van het standpunt gelezen en ben nog steeds niet overtuigd. Ik probeer het kort te houden: Het grote woord is opnieuw gevallen: vertrouwen. Jullie vertrouwen erop dat het voordeliger wordt voor de klant. Ik, en samen met mij het merendeel van de burgers, niet meer. Ik heb dat hieronder uitvoerig geargumenteerd, en de meeste van mijn argumenten zijn nog steeds niet weerlegd of ontkracht. En dat verlies van vertrouwen is er niet gekomen vanuit een soort ongefundeerde schrik van het “onbekende nieuwe”, maar vanuit het concrete feit dat we i.h.b. als eigenaar van zonnepanelen – en ook deels als particuliere niet-eigenaar – staalhard bedrogen geweest zijn met de turteltaks en het prosumententarief. De arrogantie is daarbij zo ver gegaan dat we er als zonnestroomproducerende particulieren zelfs mee konden leven dat ons (kleine, onze installatie moest immers afgesteld zijn op de noden) stroomoverschot gewoon gratis op het net staken, maar dat men na de invoering van die schaamteloze nieuwe taksen nog steeds niet de correctheid had om dit stroomoverschot tenminste van die belasting af te trekken. Wel, ik zie in jullie samenvatting van het kabinet dus nog steeds niets concreets dat ook maar enigszins die scheeftrekking zou rechtzetten, zelfs geen kleine belofte in die richting. Ondanks het feit dat uit alles blijkt dat het grote financiële voordeel allemaal naar de energiesector gaat, blijft men toch weer over extra kosten spreken voor de consument. en zo gaat dat altijd maar weer. Men blijft blijkbaar vergeten dat voor sommigen de elektriciteitskost enkel nog uit taksen bestaat. Mocht Eandis morgen zeggen: wij betalen al die nieuwe digitale meters wel, er zou al veel minder weerstand zijn, ondanks het feit dat de meeste argumenten tegen nog steeds opgaan.
          Eentje nog: “Alles wordt digitaal”. Serieus? Ga dan eens lang bij de notaris. Enig idee waarom alles daar nog steeds op papier gebeurt? Stapels papier, die allemaal veel efficiënter zouden kunnen gedaan worden digitaal. Gebeurt niet, gek hè? Ze weten heel goed waarom: kan niet gehackt worden. De kans dat de notariswoning afbrandt is véél kleiner dan dat een digitaal document daar vervalst wordt door inbraak op de computer. En er is altijd nog een 2de kopie bij de huiseigenaar als het toch afbrandt. Moet het efficiënter? Nee, het ereloon van de notaris is hoog genoeg om heel veel tijd te verliezen…
          Mijn conclusie blijft dezelfde (zie mijn posts van eerder): voor de uitbouw van een slim energienetwerk is geen slimme meter meer nodig, dat is intussen al achterhaald en kan veel slimmer en goedkoper. Misschien is het voor 1 keer goed geweest dat we achteraan het peloton bengelen. Dat geeft ons alle kennis van de haantjes vooraan en alle inzichten die erop wijzen dat het allemaal een maat voor niets was. Duitsland heeft dit heel goed gezien, laten we hen maar nog eens als voorbeeld nemen.

          27 maart 2017 at 16:24
          • vanderhoven rik

            Hetgeen jeroen hier aanhaalt heb ik ook al in discussie weerlegd.Ik heb toen verder geen reactie meer gehad.Voor “moderne” en pas afgestudeerde ingenieurs is de slimme meter natuurlijk een leuke verandering.Net zoals een weerman kickt op storm en noodweer. Wat de gewone man meemaakt die de pineut van alles is raakt hen niet.Wat maakt mij het uit of ze de meter niet meer moeten komen aflezen,daar is voor mij geen enkel voordeel mee gemoeid. wat er wel gaat gebeuren dat ze in de lente jouw stand al gaan bekijken en je kans om je elektriciteit terug op 0 te krijgen na de zomer onmogelijk zal gemaakt worden.Ze hebben immers alles op hun computer staan.je wordt als monopolieklant gewoon genegeerd.Hopelijk denken de bezitters van zonnepanelen na als ze in 2019 in het hokje staan.Rusland en big brother is niet meer ver af.

            3 april 2017 at 21:34
        • Koen Reply

          Beste Ilumen,
          Ikzelf heb al meerdere keren contact genomen met het kabinet va de minister betreffende nulenergiewoningen, nooit een relevant antwoord ontvangen. Men wil het niet snappen.

          Tot voor kort betaalde we in onze nulenergiewoning –hou u vast- NUL euro voor energie, hetgeen -met de woorden van Eadis- marktconform is; nulverbruik is nul kost. De kosten werden namelijk eerder genomen tijdens de bouwfase.
          Voor diezelfde nulenergiewoning gaan we vanaf 2019, met het invoeren van jullie capaciteitstarief, jaarlijks ongeveer 1000 euro mogen betalen. En dat alleen maar omdat we PV cellen hebben (per definitie aanwezig om van een passiefhuis een nulenergiewoning te maken) en een 3 fase aansluiting (door de DNB verplicht bij PV cellen vanaf 5kW). En ja, wij betaalden doordien dan ook niet voor het transport van de elektriciteit, en misschien moeten we dat inderdaad tot op bepaalde hoogte wel doen, maar 1000 euro per jaar gewoon omdat onze een koperkabel hun hun koperkabel werd aangesloten destijds? Een 3 fase aansluiting en PV cellen zijn daarenboven vooral voordeling voor de DNBs zelf; de warmteverliezen en spanningsval zijn enorm minder dan bij monofase, de lokale productie van elektriciteit bespaart in het transport via het hoogspanningsnet … En natuurlijk heeft Elia, tegen de logica in, verleden week aangekondigd dat ze hun tarief gaan optrekken en wij mogen dat andermaal betalen. Onvoorstelbaar, en iedereen blijft apathisch voor zich uitstaren, of hoe men de burger 3 maal laat betalen voor hun eigen voordelen. Er zal niets veranderen want al de raden van bestuur zitten vol politici die er zelf financiële baat bij hebben om de bevolking te bedriegen. En waarom? Ze hebben nu al zoveel geld dat ze niet eens weten of het bedrag nu wel of niet op hun rekening gestort werd.

          Ons verbruik is NUL, CO2 uitstoot is NUL maar de factuur zal wel 3 NULLEN tellen vanaf 2019. Een schande. En dat alleen maar om politieke vriendjes op gemeenteniveau te behagen met een paar miljard.
          We betalen nu al meer aan prosumententarief dan dat we met aardgas zouden verwarmen in een gewone woning die aan de huidige minimum EPB eisen voldoet. De aankoop plus het transport van gas is dus goedkoper dan 2 keer lokaal transport van elektriciteit (van mijn dak naar mijn buren, die dan ook nog eens transport moeten betalen alsof de elektriciteit van de andere kant van het land komt) onder het huidige systeem. Wel raar dat men dat aardas ergens vanonder een zee of ijslaag in poolgebied of vanuit Rusland naar hier kan krijgen en dat dit nog steeds minder kost dan de zogenaamde “werkelijke kost” van het elektriciteitsnet voor PV cellen bezitters. Samenvattend: 1) men heeft het bestaan van een nulenergiewoning de facto afgeschaft. 2) CO2 neutraal zijn, hetgeen uw gezondheid en die van alle medemensen ten goede komt, wordt financieel afgestraft, zelfs in die mate dat het bezit van een nulelergiewoning vanaf 2019 jaarlijks meer kost dan in een matig geïsoleerde woning fossiele brandstof erdoor te jagen.

          Dit allemaal is volgens mij zeer problematisch. Hoe ga je onder deze voorwaarden ooit de opwarming van de aarde counteren? Mensen worden gestraft omdat ze investeren, mensen worden gestraft omdat ze ecologisch zijn, mensen worden gestraft omdat ze ingegaan zijn op stimulaties van de overheid. Nu doe ik dus juist het omgekeerde van wat men mij wil laten doen om later niet de rekening dubbel en dik terug te krijgen. Ik doe daarom al niet meer mee aan al dat pensioensparen want dit is niet te vertrouwen; eens het zover is zijn we ons geld kwijt aangezien politici hun hand niet omdraaien voor contractbreuk. De natuur en de economie baten er niet bij, maar ik ga niet de prijs blijven betalen van kortzichtige politieke beslissingen of pure geldzucht van de energiemaffia zodat de CEO in een Maserati (niet elektrisch) kan rijden. We kennen de vergoedingen nu die Eandis uitkeert aan zijn eigen CEOs en de gemeentes. Waar blijft trouwens ons aandeel in de wist (geen “propere” lucht moeten gaan kopen in Rusland) die men maakt door de Kyotonorm te halen door al onze ecologische woningen ipv ons te belasten? Dat zou pas marktconform zijn; 6% is okay voor mij.

          29 maart 2017 at 19:11
    • Kris Steenhaut Reply

      U beweert niet in de toekomst te kunnen kijken!? Het door u gekozen opschrift ” 5 redenen waarom … & blabla) laat nochtans het tegenovergestelde veronderstellen.

      Maar toegegeven, het was er in de eerste plaats om te doen een propagandaronde voor uw maatje Bart te versieren, zoveel is nu wel duidelijk.

      Wij hebben verder het ongenoegen mogen smaken een nieuwe propagandaronde van uw geacht partijlid voorgeschoteld te krijgen, en, zoals te verwachten viel, een resem halve waarheden die tot hele leugens leiden.

      Om het tot één voorbeeld te beperken: “de Ferrarimeters worden niet meer gefabriceerd”.

      Ja, en wat dan nog? Als er al eentje kapot zou gaan, dan kan men die toch gewoon vervangen door een digitaal exemplaar.
      Kortom, dat de Ferrarimeters niet meer worden gefabriceerd is in de verste verte geen reden om tot een verplichte vervanging over te gaan, om de luitjes een digitaal instrument met bijbehoreende kosten door de strot te duwen. In andere woorden, het gaat om geldklopperij, noch min, noch meer.

      4 april 2017 at 14:52
  • ignace Reply

    ik heb zonnepanelen, 1MWh elec te veel productie per jaar, daarnaast ook verwarming met electriciteit – accumulatiekachels sinds 1985 op nachttarief. Ondertussen is electriciteit nog slechts 21% van mijn totaalfactuur, rest is belastingen.
    Wegens verwarming met electriciteit heb ik een zware electriciteitsmeter en bij de invoering van tarieven gebaseerd op capaciteit zal ik nog een pak meer betalen. Besluit : ik schakel nog deze zomer over op chauffage met aardgas en ik verwijder mijn (afgeschreven) accumulatiekachels om de capaciteit van mijn elec meter drastisch te kunnen verlagen.

    24 maart 2017 at 21:17
  • Filiep Reply

    “Het spijt mij hoor, maar dwaasweg de propagandapraat van een minister overnemen, zoiets kan men enkel maar verwachten van een partijlid van die minister.”

    “Wat een prachtige mooi-weershow was dat hier zeg. Ik denk dat iLumen iets kan verdienen met slimme meters.”

    1. Bovenstaande is overgenomen uit een paar commentaren op dit artikel van iLumen, waaruit blijkt dat de mensen deze “privé”-organisatie gaan in twijfel trekken.

    2. Een reactie van iLumen op een commentaar, om een en ander te weerleggen, komt er blijkbaar nooit, hier niet en ook niet in andere artikelen.

    iLumen lijkt wel een verlengde van de regering, die via iLumen verdekt communiceert met de burger met als bedoeling het kiesvee voor te bereiden op komende kosten (wie gaat de 200 euro zonder installatiekosten betalen en wie gaat de installatiekosten betalen, enz …).

    In dit kader vraag ik me dan ook af in hoeverre de PIDbox wel doet wat staat aangekondigd en totaal onafhankelijk is en wat later de boomerang zal zijn eenmaal dit apparaat is geïnstalleerd.
    Zijn er onafhankelijke commentaren ivm de geïnstalleerde PIDboxen?

    iLumen : kunnen we hierop een commentaar krijgen?

    24 maart 2017 at 13:25
    • Jeroen Reply

      Dag Filiep,
      Ik denk niet dat iLumen zich ermee gaat bezighouden om elke reactie van een tegenreactie te voorzien (ze hebben vanmorgen net een algemene reactie gepost), maar we moeten het hen toch aangeven dat ze kritische stemmen toelaten op hun eigen website. Persoonlijk vind ik dat iLumen weinig te verwijten valt behalve het feit dat zij het discours van de minister kritiekloos overnemen. Maar goed, zij zijn betrokken partij, wat kunnen we anders verwachten? De minister daarentegen heeft een grote verantwoordelijkheid en mijn kritiek gaat in de eerste plaats zijn richting uit.

      27 maart 2017 at 11:20
      • Ilumen Reply

        Beste Jeroen,

        Bedankt voor uw bericht.

        Wij hebben als gevolg op de stroom van reacties contact opgenomen met het Kabinet Tommelein voor een reactie.

        Een samenvatting hiervan vindt u terug op volgende link: https://www.ilumen.be/nl/standpunt-kabinet-tommelein-over-invoering-digitale-meters/

        Verder hebben wij net als u geen glazen bol om in de toekomst te kijken, maar hebben wij er na diverse gesprekken met belangrijke spelers in het PV-landschap vertrouwen in dat de invoering van de digitale meter meer voordelen dan nadelen teweeg zal brengen voor de eindklant.

        27 maart 2017 at 12:52
  • jo. Reply

    Tommelein denkt het warm water te hebben uitgevonden. Je mag doen wat je wil, steeds zal de kleine man het gelag betalen. De verdelers van elektriciteit vullen hun zakken.

    24 maart 2017 at 12:37
  • Eddy B. Reply

    Allemaal mooie praatjes van minister zonnepanelen.
    Slimme tellers zijn er enkel voor slimme leveranciers. Weer eens een pak privé die we moeten opgeven. Van uur tot uur opgevolgd worden wat je verbruikt is ook weten wat er in je woning gebeurd. Wees gerust, slimme koppen halen het er wel uit als denkt van niet. En dan NIET vergeten wat reeds hoge is aangehaald: de fluctuaties van de prijzen op de markt kan men gewoon doorrekenen. Al die hard werkende Vlamingen die thuis komen en willen wat eten klaarmaken zullen harde tarieven bij hun maaltijd op het bord krijgen en dat zeker in onze donker periodes van het jaar! Een hobby van mij, ik hou dagelijk mij produktie en verbruik bij. Het is verontrustend te zien wat winterdagen maar opbrengen, dus wat ze ons zullen kosten met zo’n iteller. Sommige dagen een paar honderd watt! En dan te weten dat die omvormers voor de donkere uren weldegelijk meer verbruiken. Vergeet immers niet dat de electriciteits sektor ieder nacht verdient aan ons zonne panelen, ttz. aan onze omvormers, want die zijn zogenaamd in slaap, zoals alle slimme informatie systemen houden ze steeds een oogje wakker, want nergens zit nog een hardware schakelaar op, zelfs niet op wasmachine! Allemaal slimme toestellen, maar helpen allen uw verbruik stilletjes om hoog te jagen. Eén watt/u wat zeer laag is, aan 8760 u/jaar is dus 8,76 kw verbruik. Even zien wat er allemaal aan blijft liggen in onze moderne woningen en niet alles aan 1wattje. Slimme teller hou ze buiten uw woning. Firma’s die ze mee promoten zullen er zelf wel voordeel aan hebben, zoals ze ons slimme systemen voor onze zonnepanelen proberen te verkopen!

    24 maart 2017 at 11:01
  • Jean-Pierre Reply

    Vorige week gezien in een uitzending van “RADAR” op de Nederlandse tv, de problemen met de “slimme meters” en de plots verdubbelde verbruiksfacturen… geloof niks van die prietpraat van Tommelein !

    24 maart 2017 at 08:21
  • jacques Reply

    De meter die geen Rolls Royce wil zeggen dat de slimme meter ook geen, beheer van uw verbruik toelaat. Daarvoor moet ‘de markt spelen’, dus is de commentaar van de VREG over de kost terecht. Kostenverlagend zal hij niet zijn de hier vermelde kosten komen op de rekening onder de vaste kost en ik durf er heel wat onder verwedden dat die niet zullen dalen, de winst van de beheerders (voor de gemeentes) zal wel toenemen. Wie nu al zonnepanelen heeft zal vanaf 15 jaar na de aankoop heel veel gratis electrikiteit leveren ( compensatie alleen voor nieuwe installaties).

    23 maart 2017 at 23:44
  • JanC Reply

    Voor mensen met zonnepalen zijn dit eerder redenen om zich WEL echt zorgen te maken. Zij willen hun (dure) investering terugverdienen zoals dat toen beloofd werd. Met een opbrengst op 20 jaar. Ondertussen betalen ze al de helft van hun groene stroom certificaten zelf. Nu willen ze de termijn voor de terugdraaiende meter al terugbrengen op maximum 15 jaar. Als dat zo is, dan haal ik mijn zonnepanelen van mijn dak. Men vergeet blijkbaar welke investering nodig was om met alles in regel te zijn. Wie willen na 20 jaar toch minstens onze investering terugverdiend hebben. Dat wordt hier sterk in twijfel getrokken. Na Vandenbossche blijkt ook Tommelein niet te vertrouwen.

    23 maart 2017 at 22:29
  • Pie Kantenier Reply

    Wie Tomelein gelooft, gelooft nog in Sinterklaas.
    5 jaar geleden verwarmde ik met hout. Ik betaalde 50 euro per maand elektriciteit. Nu heb ik zonnepanelen en een warmtepomp, verbruik geen elektriciteit maar moet 100 euro per maand betalen. Denk dat ik mijn zonnepanelen ga afbreken en terug met hout ga verwarmen. Beter voor het milieu zeker ?

    23 maart 2017 at 22:13
  • Jean-Pierre Joostens Reply

    1.Een slimme meter die niet kan terug tellen is geen slimme teller!!! Elektronisch is dat nochtans vrij simpel.
    2.De 3,4% zal nooit de consument bereiken en zal onderweg verdwijnen bij de stroomleveranciers.
    3.Hoe en wie gaat de terug gestuurde energie naar het net vaststellen zonder bedrog? De gewone digitale meter kan het niet! Een schatting dan maar.
    4. Na Tommelein komen er anderen. En dan!!
    We kennen dat van in het verleden.
    5.Wat als vaatwasser niet vol is, wachten tot de volgende goedkope periode en de machine wel volledig gevuld is? Wat een luxe. Dit is nu toog gezever!

    23 maart 2017 at 22:11
  • Bautil Willy Reply

    De punten die U aanhaalde zijn kostenverlaging voor de netbeheerder waardoor deze de verliezen die hij nu boekt omdat hij nu ook belastingen moet betalen kan recupereren waardoor de aandeelhouders, zijnde de gemeenten, terug hun profeit kunnen doen

    23 maart 2017 at 20:34
  • Marcel Reply

    Hoy,
    Een slimme meter kan blijkbaar veel kunstjes ten voordele van de staat en de leverancier maar in twee richtingen tellen dat kan of wil hij niet is het daarom een slimme meter? Of wat willen ze ons nog wijsmaken.

    23 maart 2017 at 20:22
  • Sven Reply

    Denken ze nu echt dat mensen lomp blijven? Met de ene hand geven en met de andere nemen. Ik betaal maandelijks 100 euro aan mijn lening en dat nog 5 jaar. Dus 1200 euro + 500 euro prosumententarief = 1700 euro. Certificaten van 1350 euro = winst 350 euro maar als de omvormer defekt gaat kost dat minstens 1500 euro dus daar gaat 5 jaar van mijn opbrengst … Deze onbetrouwbare overheid gaat serieus zijn best moeten doen om mijn vertrouwen te herwinnen, Tommelein vertrouw ik voor geen haar en adviseer vele anderen om hem ook niet te vertrouwen want ze veranderen de spelregels hoe het hen uitkomt !!! Als ik het had geweten had ik nooit mijn dak laten vernielen om de panelen op te plaatsen … p.s. hier komt gene slimme meter binnen, ik weiger ze de toegang tot mijn woonst en bij verdere stappen betaal ik de rekeningen niet meer en verkoop mijn panelen en laat me een budgetmeter zetten!

    23 maart 2017 at 19:21
  • Pat vanhoe Reply

    De heer minister gaat ervan uit dat wij allen randdebiel zijn .

    23 maart 2017 at 18:56
  • Robert De Ceuster Reply

    Het belangrijkste voor bezitters van zonnepalen lijkt mij: 3) Compensatie terugdraaiende teller.
    Het is voor mij nog steeds onduidelijk wat er bedoeld wordt met: “Wie voor eind 2020 panelen heeft, behoudt minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller”, stelt Tommelein gerust. “Voor nieuwe installaties komt er vanaf 2021 een compensatieregeling.” Wat wordt er hier bedoeld?
    Wordt de geproduceerde energie afgetrokken van de gebruikte energie (ook mijn geproduceerde 1500 kWh overschot)?
    Of zoals in vorige reactie van Mikel: “Nu kan men zeggen uw productie was tijdens de zonne-uren dus minderwaardig van tarief en uw afname was dus bij dure elektriciteit, het verschil wordt betaald en de bezitter van zonnepanelen wordt na het prosumententarief opnieuw genaaid.”
    Of zijn er nog andere manieren waardoor we weer tekort gedaan worden? De schrijvers van bovenstaand artikel zeggen:
    “Maar is deze kritiek wel terecht”? Ik vind van wel!!!

    23 maart 2017 at 18:21
    • Kris Steenhaut Reply

      Beste,

      Uiteraard is het “onduidelijk”, het is immers de bedoeling ons te foppen, en voor deze laatste activiteit is onduidelijkheid wel het interessantste wapen.

      Of om het met de lijfspreuk van een medeplichte politieke te stellen: “men verkoopt ons oude wijn in nieuwe zakken”.

      24 maart 2017 at 11:41
  • Jeroen Reply

    Wat een prachtige mooi-weershow was dat hier zeg. Ik denk dat iLumen iets kan verdienen met slimme meters. Laten we daar eens iets onafhankelijks tegenover zetten: Consumentenorganisatie Test-Aankoop vreest dat de uitrol van de digitale of slimme energiemeters de consument duurder zal uitkomen en dat de netbeheerders de winst zullen opstrijken. “De invoering kan enkel gebeuren op vrijwillige basis én binnen een strikt kader”, bepleit de organisatie. Ze wijst erop dat vooral de energiesector voordelen heeft van deze meter, doordat meterstanden automatisch opgenomen kunnen worden en dat meters vanop afstand geopend en gesloten kunnen worden. “Voor de consument zijn er weinig tot geen voordelen. In de meeste andere Europese landen waar de omschakeling al eerder gebeurde, werden de kosten ruimschoots onderschat”, klinkt het. Een nieuwe verhoging van de elektriciteitsfactuur is voor de organisatie “onaanvaardbaar”.
    Als de digitale meters toch in Vlaanderen uitgerold worden, dat moet voor Test-Aankoop rekening gehouden worden met de belangen van de consument. Zo moeten de kosten eerlijk verdeeld worden en moet de consument inspraak hebben over de informatie die de meters weergeven. Daarnaast wordt ook gewezen op de privacy. “De netbeheerders zouden enkel informatie mogen krijgen die absoluut noodzakelijk is voor de facturatie.” Een laatste punt is dat de netbeheerders niet mogen beslissen om “bepaalde elektriciteitscircuits bij de klant uit te schakelen”. Dat mogelijk maken zou de energiearmoede in de samenleving kunnen doen toenemen.

    Tot zover Test-Aankoop. Nu mijn eigen ervaring: ik heb 4 jaar geleden een nulenergiewoning gebouwd. Ik heb onmiddellijk kennis gemaakt met de onmetelijke hoeveelheid aan administratieve rompslomp plus het ontbreken van enige rechtszekerheid voor de particulier (wetten en regelgeving werden van jaar tot jaar veranderd terwijl je zelf een investering doet die een kwart van je leven doorloopt). Het is daar dat het schoentje wringt: we kunnen de regeringen niet meer vertrouwen omdat zij maar doen zoals het hen op dat moment uitkomt. Je kunt gewoon nergens meer op rekenen. BTW op electriciteit is van 21 naar 6 en terug naar 21% gegaan. Ondanks ontbreken in het regeerakkoord is de pensioenleeftijd verhoogd geweest. Enzovoort… Het is in dit licht dat we de slimme meter moeten bekijken en daarom heeft iLumen geen poot om op te staan en Test-Aankoop overschot van gelijk in haar vrees voor verslechtering. Ik overloop alle argumenten van iLumen hierboven:
    1. Geen Rolls Royce: We hebben geen enkele garantie hierop, en al zeker niet dat de netbeheerders – die al het voordeel uit deze slimme meter zullen halen – deze kost zullen betalen. Reken dus maar op bijkomende kosten voor de consument. Waar hebben we dat nog gezien? De Euro-munt ging ook niets duurder maken, het was enkel maar om de handel te vergemakkelijken en komaf te maken met het gewissel van munten voor de consument in die Euro-zone, handig toch? Kijk eens waar we staan vandaag…
    2. Kostenbesparend: voor de netbeheerders, ja. Voor de consument? Ik citeer Knack: “Het Mechels proefproject van Eandis wees uit dat het effect van die slimme meters op het verbruik minimaal is: amper 3 procent minder verbruik voor elektriciteit en voor het aardgas zelfs géén invloed. Reken uit: 3 procent elektriciteit, dat komt voor een gemiddelde factuur neer op zowat 23 euro per jaar. Maar de kostprijs van meter plus communicatieverbindingen loopt op tot 600 à 800 euro, berekende KEMA. En zeggen dat er voor 50 euro monitors op de markt zijn die uw energieverbruik vanuit de klassieke meterkast draadloos doorsturen naar uw laptop of een display in de huiskamer, zodat u alle gegevens over uw verbruik kan aflezen.” Voor mijzelf? Nog nooit iets verbruikt in 4 jaar tijd: NUL-verbruik. Wat gaat die slimme meter MIJ vertellen of opleveren? Nul komma nul.
    3. Terugdraaiende teller bij zonnepanelen. Jaja, een ‘slim tarief’ zal er zeker zijn. Zo slim als de Turteltaks en het prosumententarief samen waarschijnlijk, beide heffingen die niet meer in verhouding staan met je verbruik (zie ook reactie Bruneel). Dat heeft men goed gezien, want “nulverbruik x taks” blijft nul. Dus moest men het anders aanpakken. Ik betaal momenteel jaarlijks €540 om niets te verbruiken, dat is bijna even veel als ik betaalde toen ik in mijn verkrotte flat woonde waar werkelijk niets aan deugdde. Deze slimme meter zal de zoveelste slimme kaakslag zijn in het gezicht van de burger die het juiste probeert te doen.
    4. Zonneplan: “Hernieuwbare energie is de toekomst”. Dat klopt, maar wanneer dat uit de mond komt van een regering die enkel bezig is met multinationals, raden van bestuur en intercommunales, dan betekent die zin: “Met hernieuwbare energie is veel geld te rapen”. Ik citeer Knack opnieuw: “Voor Eandis is de slimme meter een sprookje. Adviesbureau Brattle Group berekende dat de slimme meters in Europa de energiesector 53 miljard kunnen opleveren. In het verslag van de federale regering staan die baten opgelijst. Dat de verbruiksgegevens digitaal binnenkomen en meteropnemers, die van huis tot huis moeten gaan, dus geschrapt kunnen worden. Dat wanbetalers sneller “gedropt” kunnen worden zoals de distributeurs dat noemen. Maar bovenal: dat de slimme meter nieuwe, slimme tarieven mogelijk maakt. “Baat verschuiving Time of Use”, heet dat in het jargon. Electrabel en co. dromen van tariefformules waarbij de stroomprijs dag per dag of zelfs uur per uur kan verschillen. En op piekmomenten peperduur wordt, zoals in de VS waar ze dan drie tot vijf keer duurder is. Minder verbruik op piekmomenten, dat betekent dat er minder centrales nodig zijn. Ook dat komt handig uit.” Licht contrastje dus met die 23 euro per jaar die de slimme meter de consument zal opleveren.
    5. Monitoring: hoera, we gaan weer een hoop apps kunnen installeren om alles in de gaten te houden. Gezien tegen 2021 alle nieuwe huizen aan de BEN-norm moeten voldoen, zal dat voor hen alvast een serieus verschil in komma’s en puntjes opleveren. Op een droogkast en een fornuis/oven na zal zowat alles in huis enorm weinig stroom verbruiken, zeker nu ook de LED-verlichting betaalbaar wordt. We moeten de bestaande huizen niet buiten beschouwing laten, maar we weten reeds lang dat het huidige Belgische woningbestand technisch hopeloos verouderd is en dus binnen afzienbare tijd moét gerenoveerd worden. Waar staan we dan met onze slimme meters, die ons zullen vertellen hoe we nog 10 cent kunnen besparen door onze maaltijd te bereiden wanneer er veel wind is?

    Neenee, de slimme meter is de zoveelste greenwashing-regeringszet die heel mooi verpakt is voor de consument met aannemelijke argumenten voor het milieu, maar het echte agenda is de link met de bedrijven die geld én hopen klantendata geroken hebben (men gaat heel jouw huishoudelijk gedrag in kaart kunnen brengen. Privacy anyone? Daarbij gaat men de controleurs op straat zetten, maar de IT-dienst zal mogen groeien om al jouw privacy te kunnen blijven kapen).

    O ja, slimme metertjes waarmee je op stand iemand kunt afschakelen als die niet betaalt, ook een bekende: je moet eens na 10 jaar als trouwe, perfect betalende klant bij je mobiele provider 1 factuur missen, zelfs al is het niet je eigen fout (domiciliëring, maar de bankoverstapdienst had zijn werk niet gedaan, voel je het kafka alweer komen?). Wel, dan belt men je niet op om te vragen of je misschien een factuur vergeten bent of betalingsproblemen hebt hoor, men sluit gewoon onmiddellijk je telefoonabonnement af. Ik zie al mooie taferelen…
    En tot slot: wie gaat dat allemaal controleren, dat die stroomprijs correct is, dat men niet onterecht data tapt waar men geen recht op heeft, dat men geen gestuurde adviezen geeft die je niet minder maar wel meer stroom laten verbruiken, enz…?

    Conclusie: slimme meters, een dom idee. Men zou er veel beter aan doen om echte stimulansen te bieden aan mensen (bedrijven uitgesloten) om energiezuinige woningen te plaatsen of grondige renovaties in die zin te kunnen doen. Die prioriteit is vele malen hoger vandaag.

    23 maart 2017 at 17:31
    • Rik Bressers Reply

      Jeroen,
      heel goed verwoord !!
      En blijkbaar heeft I-Lumen nog niks gehoord ( of niks willen melden) over de uitzendingen van Radar over slimme meters in Nederland. Grote opschudding daar, omdat verschillende geinstalleerde types veel te veel stroom aanrekenen door foute metingen; bewezen door TU Twente. Heb aan Testaankoop dit gemeld met de vraag om dit zeééér goed in de gaten te houden.
      Als je het milieu wil helpen door zeer goed te isoleren, warmtepomp installeren en zonnepanelen, wordt je afgestraft door de overheid. Niet te vertrouwen die bende…..

      24 maart 2017 at 11:03
      • Jeroen Reply

        Bedankt Rik, zeer geapprecieerd. Ik had zelf ook nog niet gehoord van Radar, maar heb dit hier intussen al 2 keer vermeld gezien. Mooie illustratie! Wat afstraffing door de overheid betreft van milieu-initiatieven door de consument, ik kan erover meespreken want ik heb het niet alleen met mijn huis maar ook met mijn CNG-wagen meegemaakt (ik viel net tussen de gunstige subsidie-periodes van de gasfederatie en die van de regering in en betaal dus erg veel voor een wagen die na 2 jaar nog steeds niet goed bruikbaar is).
        Ik ga ‘on topic’ nogmaals een lange post produceren in navolging, vrees ik. Iets nadat ik mijn eerste reactie gepost had, vond ik nl. meteen nog meer info die mijn argumenten tegen de slimme meter enkel maar kracht bijzet (en er nog eentje toevoegt: straling), en dat vanuit een onverwachte hoek: de elektriciteitsdistributiesector zelf! Op beperkdestraling.org kun je nl. een brief aan minister Tommelein vinden op dit adres:
        http://www.beperkdestraling.org/images/stories/Documenten/Brieven_BDS/Slimme_meters_Veel_nadelen_weinig_voordelen__Brief_Beperk_de_Straling_oktober_2016.pdf
        daterend van 17/10/2016 – zeer recent dus – waarin je o.a. deze 7 citaten kunt vinden (met bronvermeldingen!):
        1) “Zo blijkt uit een artikel op de Europese nieuwssite Euractiv (16/06/2016): A transition to an intelligent electricity grid in Europe can take place without smart meters, industry players have said, in comments that will embarrass the European Commission, which pushed a Europe-wide plan to roll out smart meters years ago.
        There are other more efficient ways than smart meters to help develop intelligent power grids, said industry delegates at the annual convention of Europe’s electricity association Eurelectric. These include quicker integration of renewables, the development of energy storage and energy demand response solutions.”
        2) “Ook experts in eigen land zijn die mening toegedaan, zoals blijkt uit een artikel in De Standaard
        (02/11/2015): “Lange tijd ging alle aandacht naar de slimme meter, maar die dreigt niet alleen zeer duur te worden, bovendien is hij bij de installatie al achterhaald door nieuwe, goedkopere toepassingen om het elektriciteitsgebruik te meten en te sturen. (…) Pierre Lorquet van het advieskantoor Cap Gemini: (…) ‘Er is nu meer aandacht voor de uitbouw van slimme netten dan voor de introductie van slimme meters.’”
        3) “De eerste studies van zo’n 20 jaar geleden speculeerden dat slimme meters 12 à 15% energie konden besparen. Die studies blijken nu vertekend te zijn, onder meer doordat selectief enthousiaste participanten werden opgenomen die gemotiveerd waren om (althans gedurende de looptijd van de studie) energie te besparen. Uit recente studies en meta-analyses die corrigeren voor dit soort vertekeningen blijkt dat het reële energiebesparingspotentieel tussen de 0,5 en 0,7% ligt, en dan nog enkel wanneer de consumenten feedback kunnen krijgen over hun energieverbruik. Consumenten blijken echter niet geïnteresseerd te zijn in deze informatie, zo blijkt uit de praktijk. Neem het voorbeeld van Texas in de VS: “less than 1% of the millions of smart meter customers in Texas have ever logged in to view their usage data” (voetnoot 4). Inderdaad, de drukke agenda van de meeste mensen laat niet toe om in detail te gaan bestuderen welk apparaat in huis hoeveel energie verbruikt op welk moment van de dag, laat staan dat ze iets kunnen aanvangen met die informatie.”
        Verder rond straling en dataverkeer (hierbij had ik nog helemaal niet stilgestaan):
        4) “Er zijn drie mogelijke communicatietechnieken voor slimme meters:
        1. Draadloze communicatie via elektromagnetische signalen (GSM, GPRS, wifi, …)
        2. Communicatie over het elektriciteitsnet (Power Line Carrier of PLC)
        3. Communicatie over telefoonlijn en kabelinfrastructuur (ADSL, tv-distributiekabel)
        Vaak wordt gekozen voor optie 1 of 2, die beide leiden tot een ongewenste blootstelling aan gepulste, radiofrequente straling in de eigen woonst. De eerste door frequente en intense stralingspieken afkomstig van een in de meter ingebouwde antenne, bij de tweede doordat er radiofrequente signalen via de elektriciteitsleidingen worden verstuurd. Elektrische leidingen zijn, in tegenstelling tot datakabels, echter niet gemaakt om dit soort signalen te versturen, waardoor deze van de leidingen aflekken (‘afstralen’) en zij binnen in de woning leiden tot ongezonde ‘dirty electricity’. Naast de gekozen communicatietechniek kunnen ook laagkwalitatieve ‘switch mode power supplies’ zorgen voor dirty electricity op de leidingen.”
        5) “Van politieke verantwoordelijken krijgen wij doorgaans het antwoord dat we beschermd worden door blootstellingsnormen. Deze hebben echter sinds lang elke geloofwaardigheid verloren. De normen gaan er van uit dat het menselijk lichaam een zak vloeistof is en dat als de straling daarin geen significante opwarming veroorzaakt gedurende een blootstellingsperiode van 6 minuten (de thermische effecten), er niets aan de hand is. Men hoeft geen geleerde te zijn om de primitiviteit en absurditeit van dit soort veiligheidsnorm in te zien. Ons lichaam is meer dan een zak vloeistof, een groot aantal lichaamsprocessen is gebaseerd op elektrische pulsen die verstoord kunnen worden bij blootstelling aan veel lagere waarden dan diegene die opwarming veroorzaken (niet-thermische effecten).”
        6) “In het buitenland (VS, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, …) is heel wat commotie ontstaan rond slimme meters. De uitgezonden straling bleek er te zorgen voor klachten als hoofdpijn, slaapstoornissen, tinnitus, hartritmestoornissen, cognitieve problemen, etc. Het gaat zelfs zo ver dat sommige personen door de installatie van slimme meters en de resulterende gezondheidsschade de facto gedwongen werden om hun huis te ontvluchten. Bij burgers ontstond dan ook hevig verzet tegen slimme meters en protestbewegingen kwamen op gang. Getuige hiervan zijn de vele ‘stop smart meter’ websites die door actiegroepen wereldwijd werden opgestart. Er kwamen rechtszaken van, hoorzittingen, discussies in de pers en op de spits gedreven conflicten tussen installateurs en bewoners. Het uiteindelijke gevolg van dit protest was dat op verschillende plaatsen de uitrol tijdelijk of finaal werd stopgezet en zelfs teruggedraaid. Een en ander wordt zeer duidelijk toegelicht in de Amerikaanse documentaire ‘Take Back Your Power’.”
        Over privacy:
        7) “Ze laten derden toe om van op afstand detailinformatie te bekomen over wat er zich binnenin de muren van onze privéwoning afspeelt: wanneer men naar bed gaat, wanneer men kookt, hoeveel mensen er in huis wonen, wanneer men wel of niet thuis is, wanneer men op vakantie gaat, etc. “Het gaat dus om gevoelige informatie, waar in het slechtste geval ook [vijandige landen of] criminelen misbruik van kunnen maken. Maar ook los daarvan is het zorgwekkend dat persoonlijke gegevens zomaar prijsgegeven worden aan een elektriciteitsleverancier, waarop we maar moeten vertrouwen dat de gegevens niet doorverkocht of anderszins te grabbel gegooid worden. Tenslotte wijzen beveiligingsexperts er ook op dat een smart grid uiterst kwetsbaar is voor aanvallen van buitenaf. Ze waarschuwen in dat verband voor de gevolgen van een digitaal 9/11 met verstrekkende gevolgen.” In 2012 werd de slimme energiemeter verkozen als winnaar in de categorie Media en Technologie op de Big Brother Awards van de Liga voor de Mensenrechten, omdat ze niet voldoen aan de eisen van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.”
        Om dus terug te keren naar de titel van het bovenstaande artikel: er zijn “veel redenen waarom u zich terecht zorgen zou moeten maken over de invoering van digitale energiemeters”. Ik herhaal dat dit hierboven slechts fragmenten waren die ik uit de brief geciteerd heb. In de brief worden de stellingen onderbouwd met studies en bronnen. Het is zeer interessant om de brief eens geheel te lezen, want de argumentatie is uitstekend en zeker niet gekleurd te noemen i.f.v. de doelstellingen van de organisatie. Ik wil ook vermelden dat ik op geen enkele manier deel uitmaak van dergelijke vereniging, ik verwoord hier gewoon mijn individueel standpunt. Ik heb niets tegen digitale technologie als die het juiste doel dient.
        Maar de finale vraag die zich dus stelt, is welke belangen de minister en de regering hier eigenlijk dient met zijn geforceerde (in de zin van “tegen beter weten in”) invoering van de slimme meter. Voor mij is dit heel duidelijk: zeker niét die van de groep mensen die hij als ‘volksvertegenwoordiger’ zou moeten vertegenwoordigen: de burger/consument.

        27 maart 2017 at 11:32
  • Van Coppenolle Reply

    We zijn ondertussen in de zak gezet door FREYA V.D.en nu gaat diene Tommelijn deze zaken verder zetten ze zijn nit meer te vertrouwen ik had dit jaar 7 meters elektriek verbruikt ik moest daarvoor 443 EURO betalen schandalig wat in ons land gebeurt maar ja wie zou anders de polletiekers betalen die in allerhande besturen ZITTEN stuur de rekening naar degenen die verantwoordelijk zijn voor die schulden.

    23 maart 2017 at 17:07
    • Raymond Van der Hoeven Reply

      Ik had vorig jaar 400kW teveel teruggegeven aan net net en moest 635 Euro bij betalen. De zogenaamde distributiekosten. De CEO van Elia zullen samen wel 660.000 euro beuren op de nek van de kleine man.

      23 maart 2017 at 19:38
      • Josse Reply

        Kleine correctie/aanpassing : de 3 ‘directeurs’ van EANDIS verdienen ELK +€ 700.000/jaar. Op wie zijn kosten en vooral om wat te doen ? Waarom wordt in dit apenland aan al die exorbitante verloningen zo weinig aandacht besteed ?
        Als gewezen management consultant weet ik maar al te goed wat het gros van die ‘CEO”s (what’s in a name) werkelijk waard zijn. GEEN ENKELE, en ik herhaal GEEN ENKELE zgn. directeur is dergelijk bedrag waard, behalve wanneer het zijn eigen zelf opgestart bedrijf is !

        24 april 2018 at 15:34
  • J.hendrikx Reply

    wij betalen om energie af te nemen van het net,
    en bij het leveren van energie op het net moeten we eveneens betalen en dit omdat we zogezegd nu ineens het net gebruiken. Dus als ge geen zonnepanelen bezit gebruikt ge het net niet, !!!!
    Op die zogezegde compensatieregeling moeten we niet rekenen, als we terug kijken naar de groencertifikaten weten we genoeg.

    23 maart 2017 at 16:45
  • M Reply

    Beter iedereen de slimme meter weigeren

    23 maart 2017 at 16:43
  • Kris Steenhaut Reply

    Het spijt mij hoor, maar dwaasweg de propagandapraat van een minister overnemen, zoiets kan men enkel maar verwachten van een partijlid van die minister.

    In een notedop:

    1. Punt één spreekt punt vijf tegen, want die vaatwassershistorie zal enkel maar mogelijk zijn met meters van het Rolls&Roycetype.

    2. Wat in het punt twee staat zal enkel en alleen maar “kostenverlagend zijn voor de netbeheerders. De bewering dat de consument hiermee wel eens 3,4 % zou kunnen besparen op zijn verbruik is derhalve totaal uit de lucht gegrepen.

    3. De private eigenaars (minder dan 10Kwh) werden en worden op een billijke wijze vergoed voor hun “diensten”, middels de terugdraaiende meter. De minister & Cº willen dus die billijke vergoeding eenzijdig vervangen door een aalmoes.

    4. Als een minister beweert niemand in de kou te zullen laten staan, dan kan men er donder op zeggen daadwerkelijk in de kou te zullen terechtkomen.

    Kortom, dat een minister niets dan bla-bla te vertellen heeft, zulks mag en moet men verwachten. Echter, het feit dat een commerciële firma die bla-bla klakkeloos overneemt komt wel als zeer ontgoochelend over!

    23 maart 2017 at 16:32
  • Mikel Reply

    Slimme meters zou men ook terugdraaiend kunnen maken, of met een dubbel telsysteem uitrusten.
    Dan kan men eenvoudig zien wat men teveel of te weinig geproduceerd heeft.
    Nu kan men zeggen uw productie was tijdens de zonne uren dus minderwaardig van tarief en uw afname was dus bij dure elektriciteit, het verschil wordt betaald en de bezitter van zonnepanelen wordt na het procumententarief opnieuw genaaid.

    23 maart 2017 at 16:10
    • Me Reply

      Ik heb momenteel al een slimme meter, ik woon weliswaar in NL, maar dat maakt niet uit… ik
      Ik heb 4 telwerken in de meter, ene hoeveel ik verbruikt heb tijdens de piek-uren, ene voor het verbruik in de dal-uren en dan nog 2 welke registreren hoeveel men zonnepanelen opgewekt hebben in de piek en dal-uren. Op het einde van de maand wordt wat opgewekt is vermindert van datgene wat verbruikt is.

      23 maart 2017 at 19:45
      • Rik Bressers Reply

        en maak je je geen zorgen over de uitzendingen van Radar ivm die “”slimme”” meters , die (veel) te veel rekenen en eigenlijk fout meten volgens TU Twente??

        24 maart 2017 at 10:56
  • Henri Reply

    En vergeet niet, alles wat digital is/wordt is op afstand manipuleerbaar. Wat als daar mee gesjoemeld wordt, door criminelen of … Het komt er idd op neer dat de consument genaaid wordt. Wanneer betalen zij ons een rechtvaardige prijs voor ons overschot ipv te moeten betalen.

    23 maart 2017 at 14:00
  • M Reply

    15 jaar het voordeel van een terugdraaiende teller? De mijn ligger er al 7 jaar dus nog 8 jaar en dan is het gedaan? En wat nadien? Als hij niet meer terug draaid zijn volgens mij zonnepanelen niet meer rendabel en kunnen we beter alles afbreken. Want dan betalen we aan stroom bijna evenveel als iemand zonder

    23 maart 2017 at 11:47
  • bruneel Reply

    We moeten ons geen zorgen maken?
    Indien ze morgen plots uw loon met 50% verminderen zou je dan even gelukkig zijn? En wanneer je tijdens de spits op de baan gaat er nog een een hoop vanaf pitsen?
    Dat is net wat nu aan t gebeuren is. In 2009+ warden PV installaties door de overhead verkocht als: indien je voldoende investeert krijg je een 0 factuur.
    Daarna hebben ze het prosumententarief ingevoerd nl 50% ben je kwijt (in centen ten opzichte van je profijt aan minder stroomkost), In 2019 gaan ze naar een capaciteitstarief (+/- hetzelfde als een prosumententarief) maar supplementair gaan ze nog eens (na 15j t.o.v. installatiedatum) eens snoeien in hetgeen je terugkrijgt van wat je op het net zet (nu betaal je bij gaselwest bijna 30ct/kWh waarvan 10ct stroomkost, wat krijgen we straks voor die stroom 2 àf 3ct? en wanneer we hem terugwillen 15-20ct?)
    En 5 redenen opnoemen waarbij de eerste redden ‘geen rolls royce’ noemen en bij de laatste redden de ‘rolls royce’ functies opnoemen? Een beetje serieus blijven a.u.b.

    23 maart 2017 at 11:33
  • Jean Reply

    Hallo,

    Dit is de zoveelste leugen van al die belofte komt niets in huis. Alleen de eigenaars van de zonnepanelen betalen hun blauw. Momenteel heb ik 1500KW te veel aan elektriciteit en betaal nu 570€ factuur elektriciteit en zo zijn er hel veel mensen. Dit wordt ingevoerd om nog meer geld uit de zekken te halen.

    23 maart 2017 at 11:29
    • Johan Reply

      Hallo Jean,

      dat begrijp ik toch niet goed….?
      15.000 KW teveel en toch nog betalen?
      Indien uw installateur 1 teller (D/N) had laten installeren bij installatie van uw panelen en indien uw installatie uw behoefte zou dekken en niet meer, dan kan je toch niet betalen en/of over hebben?
      Dat mag je mij toch eens uitleggen.

      23 maart 2017 at 17:27
      • bartg Reply

        met een dag nacht teller los je het probleem niet op ! je dagteller draait terug en snacht draait de nacht teller dus verlies je het dagoverschot! hij moest een enkelvoudige teller laten zetten! maar dan nog. iedereen zou moeten 10kw aan panelen leggen, zo compenseer je op termijn het verlies van je panelen die niet meer 100% werken (trouwens de best georienteerde installatie hebben zowiese maar een rendement van 80/90% dus dien dien je ook al te compenseren.
        1 nadeel het oneerlijke prosementen tarief, waarvan ik de uitleg reeds deed in mijn vorige post.

        24 april 2018 at 11:13

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *