7 op 10 Belgen klaar voor elektrische wagen

elektrische wagen

7 op 10 Belgen klaar voor elektrische wagen

Zeventig procent van de Belgen zou bij de aankoop van een nieuwe wagen een elektrische auto kopen als die evenveel zou kosten als een gewone wagen. Dat blijkt uit een iVOX-studie over mobiliteit in opdracht van Greenpeace.

Volgens het onderzoek van iVOX zou bijna 70% van de Belgische bevolking een elektrische auto kopen indien deze even duur zou zijn als een andere auto. Slechts acht procent zou bij de aankoop van een nieuwe wagen een diesel overwegen.

Greenpeace ziet in de resultaten het ‘bewijs dat de Belg open staat voor verandering, maar dan moeten de alternatieven betaalbaar en toegankelijk zijn.’ De organisatie roept de federale en regionele overheden dan ook op om in 2019 werk te maken van een ambitieus mobiliteitspact.

Vervaldatum inschrijving auto’s op fossiele brandstoffen

In landen zoals Noorwegen (tegen 2025), Zweden, Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittanië en India werd er reeds een vervaldatum op de inschrijving van alle auto’s op fossiele brandstoffen geplakt. Greenpeace is vragende partij voor een soortgelijk systeem in België.

“Het pact moet daarnaast ook komaf maken met de salariswagens en zwaar inzetten op comfortabel openbaar vervoer, veilige fietsinfrastructuur en nieuwe duurzame manieren om ons te verplaatsen”, zegt Joeri Thijs, expert Duurzame Mobiliteit en Luchtkwaliteit bij Greenpeace.

Bron: Knack, 28 januari 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (9)

  • Johan Reuvers Reply

    Elektrisch rijden doe ik nu bijna 5 jaar
    de vooropgestelde kilometers van 160 km haal ik nog altijd.
    Het is wel zo als je niet eco rijd dan haal je geen 160 km .
    Een nadeel is wel de willekeur van laadpalen en de betaling voor een tankbeurt
    De betaling zo beter via een Bankaart of Vise kaart gebeuren en niet vie aparte kaartjes per leverancier.
    Ik heb thuis een eigen laadpaal waarmee ik mijn wagen dagelijks oplaad.
    Als ik een verre verplaatsing wil doen neem ik gebruik van het openbaar vervoer.
    Ik heb meer dan 50000km op de teller staan en heb eigenlijk nog nooit echt ergens anders mijn wagen moeten opladen. Als je uw verplaatsingen plant kom je wel toe met 160km per dag.

    13 februari 2019 at 18:54
    • diana Reply

      welk merk van auto heb je dan geen enkele batterij geeft na 5 jaar nog het zelfde vermogen ,en de wintermaanden met verwarming op ook nog 160 km

      1 maart 2019 at 08:01
  • Eric van hout Reply

    Waarom een elektrische wagen kopen als we in België al een afschakelplan hebben omdat we onvoldoende elektriciteit kunnen produceren.
    Dan maar zware dieselgroepen laten aanrukken om dat tekort te compenseren of elektriciteitsopwekking in het buitenland geproduceerd door … kolen-, gas- of nucleaire centrales?
    De subsidies zouden beter aangewend worden voor duurzame productie van elektrische energie. En als we dan over voldoende capaciteit beschikken kunnen we elektrisch wagens gaan promoten.

    13 februari 2019 at 16:05
  • Filiep Reply

    Een elektrische wagen kan enkel voor lokaal verkeer : actieradius +/- 50% van wat ze beloven (bvb : Jaguar 470 km = 230 km, Leaf 250 km = 140 km, enz ).
    Verder te hoge aankoopprijs en infrastructuur om de wagens van die 7 op de 10 Belgen te laden is onvoldoende.
    Eenmaal 7 op de 10 Belgen op elektriciteit rijden, zullen de taksen op elektriciteit weer verhoogd worden.
    Veel elektrische wagens = goedkope brandstof wagens.

    13 februari 2019 at 15:32
  • diana Reply

    heb een elektrische wagen de grootste miskoop van mijn leven .belooft en wat je kan rijden onder normale omstandigheden zijn een zeer groot verschil .
    en denk eraan het blijft een batterij .die na enkele jaren veel van zijn kwh verliest .
    wat wil zeggen dat ik nu zeker in de wintermaanden niet verder kom als een goede 60 km .
    dus voor mij nooit meer
    mvg

    13 februari 2019 at 13:47
  • Van Fruniken Reply

    Een toenemende taks voor fossiele-brandstofvoertuigen.
    Druk op de industrie om de ontwikkelingskosten van elektrische auto’s niet zo snel af te wentelen op de gebruiker. Dat doen ze toch ook niet bij hun huidige productie als er iets nieuws is? De prijzen worden hoofdzakelijk bepaald door waar ze mee weg kunnen om te vragen. Kijk maar naar de superdure opties, die ze zonder verpinken met grote discounts naar je hoofd smijten (soms, behalve als je op een gunstig moment voor jou een nieuwe wagen nodig hebt).
    Druk op standaardisatie en verregaande uitbreiding van laadnetwerk.
    Geen stomme boetes voor laadpaalplakkers, maar middelen (zoals rode flikkerlichten, sms-berichtjes) als je auto niet (meer) aan het laden is.

    13 februari 2019 at 11:12
  • Hermans Gilbert Reply

    Elektrische wagen goed en wel voor korte afstanden maar rijd maar eens naar het zuiden vanuit België, men is bijna een week onderweg. Zijn batterijen dan zo milieuvriendelijker en wat is hun levensduur, wat met recyclage van de zware metalen? Gewoon kortzichtig.

    13 februari 2019 at 11:00
    • van gorp Reply

      domme reactie van iemand die helemaal geen ervaring heeft.
      verdiep u eerst vooral je zulke domme reactie’s geeft.

      13 februari 2019 at 12:47
    • Rik Reply

      Ik ben al twee keer naar de Azurenkust gereden (en terug) met mijn Nissan Leaf 2016/30kWh en dat was telkens in slechts 2 dagen, net zoals ik dat zou doen met een benzine of diesel wagen. Ik ben geen zot die de 1300 km in één trek rijdt. Je moet op tijd stoppen, om de benen te strekken, koffie en toiletbezoek, etc. En in die stoptijd is de wagen terug volgeladen op minder dan 1/2 uur !! De beperkte actieradius van een elektrische wagen is alleen een probleem voor domme mensen, die niet goed plannen, en ook wanneer er niet genoeg laadpalen zijn. Maar dat probleem is intussen van de baan! Er mogen natuurlijk wel laadpalen bijkomen, wanneer ook vele anderen de voordelen van de elektrische wagen ontdekken: je mag er overal mee binnen, laden kan op vele plaatsen gratis, geen inschrijvings- en verkeerstaks, je verdient je meerinvestering op zes jaar of minder terug, vanaf dan is het winst, en bovenal, het rijden is zalig, veel beter dan al die “oude industrieële archeologie” op vier wielen, die velen nu nog als “nieuwe wagen” kopen, en waar je noodgedwongen binnenkort niet meer mee mag rijden.

      14 februari 2019 at 09:12

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *