Aantal publieke laadpunten voor elektrische wagens groeit fors

Truckstop laadpaal

Aantal publieke laadpunten voor elektrische wagens groeit fors

Vlaanderen klokte eind 2018 af op 3.047 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Daarmee zit de uitrol voor de publieke laadinfrastructuur op schema voor het realiseren van 5.000 laadpunten tegen eind 2020, zoals het Vlaamse Clean Power for Transport (CPT) plan voorziet.

Datzelfde CPT stelde bij zijn oprichting in 2015 ook een streefcijfer van 74.000 elektrische wagens in Vlaanderen voorop. Op dit moment rijden er zo’n 34.000 elektrische wagens rond in Vlaanderen en zijn er 3.047 laadpunten. Iets meer dan drie vierde van deze elektrische voertuigen zijn de zogenaamde ‘plug-in’ hybride wagens. Deze combineren een kleine batterij met fossiele brandstof, benzine of diesel. Het overige kwart van het elektrisch wagenpark is volledig batterij-elektrisch.

“In de toekomst willen we het aandeel volledig elektrische wagens fors doen toenemen”, duidt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD). “Daarom hebben we de premies het voorbije jaar op hetzelfde niveau gehouden. Daarmee hopen we de drempel voor de Vlaming te verlagen en willen we aan autoconstructeurs tonen dat er voldoende interesse is.”

Laadinfrastructuur

Met 3.047 laadpunten op 34.000 wagens haalt Vlaanderen op dit moment zo goed als een ratio van 1 laadpunt voor 10 elektrische wagens, zoals Europa aanbeveelt. Toch laden de meeste Vlamingen thuis of op het werk. Slechts in tien procent van de gevallen wordt er gebruik gemaakt van de publieke laadpalen.

Als je weet dat plug-in hybrides kleine batterijen hebben en dus minder vaak laden, is er de facto één laadpunt per 2,6 volledig elektrische wagen. Ruim boven de Europese richtlijn van 1 laadpunt per 10 elektrische voertuigen dus.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters: “Het huidige netwerk van publieke laadpalen is dus momenteel voldoende voor het aantal elektrische wagens.”

Toekomst

Toch wachten er na 2020 nog tal van uitdagingen. Wanneer het elektrisch rijden voluit doorbreekt, zal ook het aantal publieke laadpalen fors moeten uitbreiden. De plaats op het publieke domein is daarvoor beperkt. Daarom zullen publieke laadpalen meer en meer ondergronds geplaatst worden, bijvoorbeeld in grote parkeergarages.

Bron: Lydiapeeters.be 

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (2)

  • Antoon Pollet Reply

    Als bezitter van een electrische wagen is mijn ervaring met laadpalen dat er genoeg laadpalen zijn, maar dat het vermogen van de laadpalen te klein is. In de meeste gevallen staan er laadpalen van 11 kWatt. Om mijn Hyundai Ionic volledig op te laden aan deze meest courante laadpaal duurt dit +- 7 uur ! In de toekomst zal de vraag naar laden toenemen en moet de laadduur zo kort mogelijk gehouden worden, anders staan we aan de laadpalen in de wachtrij.
    Waarom kunnen er standaard geen laadpalen met 30 kWatt of meer vermogen geplaatst worden? Of wil Vlaanderen alles opnieuw twee keer doen voor het goed wordt? Visie op de toekomst = ????

    3 april 2019 at 10:17
    • van gorp Reply

      deels akkoord met uw commentaar.
      het klopt dat de meeste palen slechts 11kw zijn,maar wanneer er voldoende 11 kw voorzien is en wanneer ev rijders de gewoonte hanteren om de batterij op te laden voor ze helemaal leeg is ,volstaat het naar mijn ervaring.
      de supersnelle laders zijn een welkome aanvulling voor noodgevallen,maar ik heb het nog nooit echt nodig gehad.
      wanneer overal van die palen geplaatst zouden worden ,zal het prijskaartje weer flink stijgen,en laden aan een openbare paal is nu al te duur.
      laden doe je nog steeds het best gewoon thuis,eventueel aan nachttarief .
      wat mijn inziens dringender nodig is,is het controleren van oneigelijk gebruik van de bijhorende parkeerplaatsen.bijna dagelijks zie je plaatsen ingenomen door brandstofwagens,politie en parkeerwachters negeren dit.behandel deze,en paalklevers,als foutparkeerders en schrijf evenzeer een boete uit.
      alleen zo kan je het hardnekkig misbruik indijken(een vriendelijk woord help niet naar mijn ervaring,integendeel)
      ik zal mij NOOIT aan een paal zetten wanneer ik niet aan het laden ben(ook niet voor enkele minuutjes)

      3 april 2019 at 11:39

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *