Al 5.000 digitale meters geplaatst, 50 klanten ‘weigeren’

digitale meter

Al 5.000 digitale meters geplaatst, 50 klanten ‘weigeren’

De Vlaamse energienetbeheerder Fluvius heeft tijdens de eerste week van de uitrol al bijna 5.000 digitale meters geïnstalleerd. Vijftig klanten ‘weigerden’ een slimme meter en vroegen meer informatie of bedenktijd. “Met hen maken we een nieuwe afspraak om de meter te plaatsen.”

Vorige week maandag, 1 juli, is de Vlaamse energienetbeheerder Fluvius gestart met de uitrol van de digitale meter, dat is een slimme gas- en elektriciteitsmeter die de huidige analoge meter vervangt en vanop afstand kan uitgelezen worden. Op één week tijd – van 1 tot en met 5 juli – heeft Fluvius al bijna vijfduizend – 4.724 om precies te zijn – digitale gas- en elektriciteitsmeters geïnstalleerd. “Op de eerste dag hebben we een kleine 800 meters geplaatst, nadien waren er dat ongeveer 1.000 per dag”, zegt Björn Verdoodt, woordvoerder van Fluvius.
Tussen 1 april en 30 juni liep er in 39 gemeenten in Vlaams-Brabant al een pilootproject voor de digitale meter. “Met de digitale meters uit dat pilootproject inbegrepen, zijn er in Vlaanderen in totaal nu al 11.600 digitale meters geplaatst.”

50 klanten ‘weigeren’ meter

Volgens Fluvius verloopt de uitrol “volgens plan”. “De installaties lopen heel vlot en er zijn bijzonder weinig technische problemen”, zegt Verdoodt.

Tijdens de eerste week ‘weigerden’ wel vijftig klanten de installatie van een digitale meter omdat ze bedenktijd vragen of meer informatie willen. “Mensen vragen zich bijvoorbeeld af wat de digitale meter precies voor hen betekent, of die meter betrouwbaar is en wat het verschil is met hun huidige meter”, zegt Verdoodt. Wie een digitale meter in eerste instantie ‘weigert’, zal nadien alsnog een meter krijgen. “Klanten die bedenktijd willen of vragen hebben, bezorgen we extra informatie. In de weken daarna nemen we zelf opnieuw contact op met hen en maken we een nieuwe afspraak om de meter te installeren”, zegt Verdoodt.

Wat met eigenaars van zonnepanelen?

In deze eerste fase is Fluvius gestart met de zogenaamde ‘natuurlijke uitrol’ van digitale meters. “We plaatsen op dit moment enkel nog maar digitale meters bij klanten die bij ons een aanvraag voor een meter indienen. Dat gaat dus over nieuwbouw, grondige renovatie of nieuwe budgetmeterklanten”, zegt Verdoodt. “In het najaar starten we dan met de zogenaamde ‘ombouw’ en gaan we bij eigenaars van zonnepanelen de analoge meters door digitale meters vervangen. Vanaf dan gaan we zo’n 50.000 meters per maand plaatsen, oftewel zo’n 2.500 per dag.”

Eigenaars van zonnepanelen krijgen voor de installatie van een digitale meter eerst een brief in de bus, met daarin de datum wanneer de installateurs op bezoek komen. “Als dat tijdstip niet past voor de klant, kan hij via onze website een andere datum kiezen.” Eigenaars van zonnepanelen die een digitale meter krijgen, blijven automatisch het vroegere systeem van de terugdraaiende teller behouden. Wie wil overstappen naar het nieuwe systeem, moet dus zelf actie ondernemen.

Wanneer krijgt u een digitale meter?

Klanten die willen weten wanneer ze hun digitale meter krijgen, kunnen hiervoor terecht op de website van Fluvius. “Als je op de website de EAN-code van je elektriciteitsmeter ingeeft, krijg je een tijdstip waarop onze installateurs langskomen. Dat is geen exacte datum, maar een schatting: bijvoorbeeld ‘tussen de eerste en derde week van 2021’. Alleen voor klanten die tot de prioritaire groepen behoren (zoals bij nieuwbouw, grondige renovatie of voor zonnepanelen-eigenaars) is er een tijdstip vastgelegd.” Klanten uit die prioritaire groepen zullen ten laatste op 31 december 2022 een digitale meter krijgen. Tegen 2034 moet elke woning in Vlaanderen een digitale meter hebben.

Wie vragen heeft over de digitale meter, kan onder meer terecht op de website van Fluvius of bij hun klantendienst. “Tussen 1 en 9 juli hebben we meer dan 43.000 klantenvragen per telefoon binnenkregen, maar slechts 250 daarvan hadden rechtstreeks te maken met de digitale energiemeters”, zegt Verdoodt.

Bron: Het Belang Van Limburg, 13 juli 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (60)

  • Steven Van Damme Reply

    Heeft er iemand meer info hoe we ons kunnen verenigen als groep en zo een proces tegen de verplichte invoer van de slimme meter verzet te bewerkstelligen?
    Als we niets ondernemen ga je dit vroeg of later moeten ondergaan en is het telaat!!!!

    6 september 2019 at 02:12
  • Mieke Reply

    Bij alle opgesomde nadelen …..Wat met de privacy? Men weet meteen wanneer men met verlof is! Kan het nog makkelijker?

    16 augustus 2019 at 11:18
  • Marnix De Grie Reply

    AAN ALLEN:
    Ik wil de post van Luc Geleyns nog even herhalen voor de nieuwe “collega’s” op deze site.
    Ik vond dit zeer nuttige.
    Nogmaals dank Luc voor deze info

    Luc Geleyns
    Het “Technisch Reglement voor de Distributie van Elektriciteit in het Vlaamse Gewest” (publicatie in het Staatsblad van 5 mei 2015) vermeldt op blz 61 (Afdeling V.2.4 Artikel V.2.4.1) dat productie-installaties met een vermogen<10kVA een meetinstallatie moet kunnen hebben die de productie in rekening kan brengen van de afname. Dit komt er op neer dat er een terugdraaiende meter moet zijn. Dat kan natuurlijk ook de digitale meter zijn, als die dat kan registreren. Hier staat niets in over een eindtermijn van deze regel. Dus hierop gebaseerd, is de maximale termijn voor terugdraaiende meter van 15 jaar dus niet geldig. Tenzij dat Vlaamse decreet dit technisch reglement ‘overruled’ of dat dit reglement binnenkort aangepast zou worden. Maar misschien kan je op basis van dit reglement weigeren om de nieuwe digitale meter te plaatsen.
    In een artikel in De Standaard van het weekend stond ook een tip: als ze aanbellen om de meter te vervangen, zeg dan dat je hoog-sensitief bent en geen meter wil met draadloze verbinding. Vraag een bekabelde meter. Die hebben ze momenteel niet. Of dit klopt, weet ik niet. Toen ik het las, vond ik het ook vreemd dat die digitale meter een draadloze verbinding (4G?) zou hebben. Maar als het wel klopt, is het misschien iets om te proberen.

    3 juli 2019 at 09:22

    31 juli 2019 at 22:30
  • BAKN Reply

    Als ik het artikel goed lees is het logisch dat er maar weinig meters geweigerd zijn. Ze zijn begonnen bij de budget / defecte en nieuwbouw meters. In het najaar (vanaf September of Oktober?) gaan ze beginnen met de zonnepanelen eigenaars. Ik denk dat de weigeringen dan wel toe zullen nemen. Het lijkt erop dat ze met dit bericht al reclame willen maken voor de digitale meter. Niemand weigert! het is een groot succes.

    29 juli 2019 at 10:59
  • Marnix De Grie Reply

    @Robert,
    Bedankt voor de terugkoppeling. Het is inderdaad een beetje verwarrend geworden.
    Door verschillende keren te veranderen van leverancier, zijn uw opnamedatums veranderd en daardoor moeilijk in te schatten wat de 12-maandelijkse verbruiken zijn.
    Omdat je de enige bent die heeft gereageerd, moet ik het met onze 2 gevallen doen om mijn stelling te staven:
    Wij zijn evenwaardige procumenten want wij gebruiken tussen:
    – 0 (lees: injecteren meer terug dan wij van het net halen), EN
    – u: 230 ; ik: 356 kWh van het net.
    Wij zijn bij de procumenten die zeer veel eigen energie gebruiken omdat wij veel op ons dak hebben gelegd, en daarvoor zijn wij bij de laatsten om de slimme meter te krijgen.
    WAAROM: omdat ze meer zullen verdienen bij de procumenten die minder vermogen op hun dak hebben gelegd en dus MEER van het net gebruiken op jaarbasis.
    Hoe rapper ze die mensen kunnen pluimen hoe liever ze het hebben…
    Mvg,

    25 juli 2019 at 23:21
  • robert Reply

    Marnix,
    Het juiste beeld is dan (1 juni)
    2013 230kwh
    2014 150
    2015 100
    2016 180
    2017 100
    2018 0
    2019 0 (min 100)
    Robert.
    In elk geval probeer ik op 1 juni

    24 juli 2019 at 21:14
  • Robert Reply

    Hallo Marnix,
    Het is min 1000 en dit door de overstap . Men is dus de meterstand komen opnemen september . Dus 1000 kwh heb ik verloren. Dus op 1 juni ( afrekening met engie stond ik op 0 KWh.
    Ik gebruik tot nu toe al mijn energie van mijn zonnepanelen. Hier heb ik natuurlijk wel het net voor nodig maar enkel voor mijn geinjecteerde stroom. In de zomer bouw ik op en in de winter gebruik het negatief staande getal deels voor de verwarming en probeer op 1 juni de 0 op mijn eindafrekening te realiseren. Dit lukt echter niet zo gemakkelijk. ! Het laatste getal is ook min 100, voor de eindafrekening was dit op 1juni 100 lager dan jaar voordien , dus ook niks betaald, wel 100 kwh kwijt. (elegant heeft op 1 juni de overstap uitgevoerd , om geen verlies te hebben. . Sorry ik zie nu dat dit ik dit niet zo echt duidelijk genoteerd heb. Dus op 1 juni 2018 en 2019 heb ik niks betaald. Wel prosumenten uiteraard. Die overstappen hebben mij in de war gebracht. Excuses. Hopelijk is het nu duidelijk. Robert.

    24 juli 2019 at 17:55
  • Marnix De Grie Reply

    @Robert,
    Ik begrijp niet goed hoe je in 2017 plotseling voor 1000 kWh moet betalen terwijl je daarvoor steeds rond 150 kWh zat…
    En op het einde schrijf je dat je NIETS van het net nodig hebt?
    Graag even verduidelijken,
    Collegiale groet,
    Marnix

    24 juli 2019 at 01:01
  • Robert Reply

    Marnix De Grie,
    Vandaag 22/07 heb ik mijn gevraagde gegevens (jaartallen en gebruik) aan jouw doorgegeven.
    Ik zie echter niets op het scherm verschijnen.

    22 juli 2019 at 19:08
  • robert Reply

    Hallo,
    Ik ben ingepland 17/09/2020- 18/09/2020. Het valt op meer dan 1 jaar vroeger.
    Omvormer 8Kw
    Getallen op jaarbasis zijn ongeveer 2013 230kwh
    2014 150
    2015 100
    2016 180
    2017 – 1000 (wijziging van eni naar engie elektrabel)
    2018 – 100 (wijziging engie naar elegant op dezelfde datum als eindfactuur engie). Sorry deze jaartallen zijn verstandiger.
    Ik heb geen elektriciteit van het net nodig op jaarbasis.

    22 juli 2019 at 15:16
  • robert Reply

    Hallo,
    Ik ben ingepland 17/09/2020- 18/09/2020. Het valt op meer dan 1 jaar vroeger.
    Omvormer 8Kw
    Getallen op jaarbasis zijn ongeveer 2013 230kwh
    2014 150
    2015 100
    2016 180
    2017 100
    2018 – 1000 (wijziging van eni naar engie elektrabel)
    2019 – 100 (wijziging engie naar elegant op dezelfde datum als eindfactuur engie).
    Ik heb geen elektriciteit van het net nodig op jaarbasis.

    22 juli 2019 at 15:00
  • robert Reply

    Hallo,
    Ik ben ingepland 17/09/2020- 18/09/2020. Het valt op meer dan 1 jaar vroeger.
    Omvormer 8Kw
    Getallen op jaarbasis zijn ongeveer 2013 230kwh
    2014 150
    2015 100
    2016 180
    2017 100
    2018 – 1000 (wijziging van eni naar engie elektrabel)
    2019 – 100 (wijziging engie naar elegant op dezelfde datum als eindfactuur engie).

    22 juli 2019 at 14:53
  • Marnix De Grie Reply

    JPe,
    Wat betekent modum? Bedoel je omvormer?
    En zoals u het uitlegt; zo gemakkelijk zullen wij er niet vanaf komen volgens mij…
    In punt 1 zal je de hele mikmak van “vaste” taksen ook moeten betalen zoals in punt 2.
    In elk geval zal je distributie en transportkosten betalen voor de SOM van wat je geïnjecteerd hebt en van het net hebt gehaald…
    In ieder geval zal je betalen voor de (tijdens de winter) ingenomen stroom aan de volle pot…
    Ook al heb je tijdens de zomen 10X zoveel in het net geïnjecteerd!
    Het bloed komt vanonder mijn nagels terwijl ik dit schrijf, zo teleurgesteld ben ik op de dieven in Brussel.
    Bij mij factuur van 2018:
    prijs op uw verbruik: 0.0738€/kWh
    prijs voor bijdrage GROENE stroom + WKK: 0.0293€/kWh
    Men gooit dit samen op de factuur, wordt dus 125€/1000kWh aan TAXTEN alleen!!
    Kostprijs werkelijk verbruik: zie tabel onder: dus voor 2019: GASELWEST: 301€/1000kWh
    Netgebied
    Prijs vanaf 1 januari 2018
    (in euro per kWh, inclusief 21% btw)
    Prijs vanaf 1 januari 2019
    (in euro per kWh, inclusief 21% btw)
    Gaselwest
    0,2915
    0,3010
    IVEKA
    0,2577
    0,2648
    IMEA
    0,2440
    0,2572
    IVERLEK
    0,2562
    0,2716
    IMEWO
    0,2567
    0,2681
    PBE
    0,2433
    0,2715
    Intergem
    0,2376
    0,2484
    Sibelgas
    0,2684
    0,2884
    Inter-energa
    0,2380
    0,2554
    Infrax-West
    0,2531
    0,2686
    IVEG
    0,2736
    0,2745

    22 juli 2019 at 14:19
    • JPe Reply

      Marnix, Hi.
      Modum is ‘Net- Invertor SMA Sunny Boy 3000’.

      Verduidelijking Punt 1: mikmak van “vaste” kosten/taksen : dit alleen op het zelf méérverbruikte saldo: dus op 2500kwh.
      Ik heb dus geen overschotten!!!

      Ik heb een electrische verwarming met vloerkabel/accumulatie én dagklima en konvectoren ,Dus bovendien nog een excl. nachtteller. Alles op stroom!!!!! 🙂 ;-).
      En, ja, het swingt de pan uit de stroomkosten…..Excuus van de beslissers; HISTORISCH ZO GEGROEID!!!
      Daar moeten wij het mee doen.
      Groetjes.

      28 juli 2019 at 11:22
  • Walter Reply

    Reply hierop :
    Hieronder een kopie/paste uit de website van VREG:
    #########
    bi-directionele meter
    in tegenstelling tot een meter met terugdraaiende teller meet een bi-directionele meter apart hoeveel elektriciteit u van het net afneemt (bruto afname) en hoeveel u erop injecteert. Om uw netto elektriciteitsafname te kennen (waar uw leverancier onder andere de energiekost op berekent) moet u de injectie aftrekken van de bruto afname
    ###########
    ==> ……………….
    ==> m.i. “VERGEET” men hier te melden dat UITSLUITENDE de ENERGIEKOST verrekend zal worden …..
    ==> PV-eigenaars zullen wel DE VOLLEDIGE DISTRIBUTIEKOSTEN MOETEN BETALEN op de BRUTO AFGENOMEN ENERGIE !!!!!!
    ==> vermits de zuivere energiekost slechts ca. 1/3 van de totale kost bedraagt betekent dat dan wel een ernstige KOSTENVERHOGING. (…. nl. ca. + 2/3 van het verschil tussen afname en injectie … ?!)
    voorbeeld : 5000 kWh afname – 2000 kWh injectie
    u zult betalen :
    a) 3000 kWh ELEKTRICITEIT (afname-injectie) + distibutiekosten op 5000 kWh (totaal afname)

    22 juli 2019 at 12:15
  • JPe Reply

    Bij het zien van al die reacties van ‘zonnepaneeleigenaars’, denk ik aan een straatje (staartje?) zonder einde………
    Daarom : voor de slimme meter,die wij toch moeten gaan slikken, sine qua non!!!, deze mogelijke slimme oplossing .m.h.o.:
    1.Eigen verbruik bvb. 6000 kwh, op de dag- en evt. nacht/weekendteller.
    Teruggestuurd bvb 3500kwh.
    Aangerekend 2500 kwh + prosumententoelage, gebaseerd op het modumvermogen. ttz zoals vandaag reeds toegepast. (= kado aan de regering en = geen rendementsverlies).
    2.Eigen verbruik bvb 6000kwh, op de dag- en evt. nacht/weekendteller.
    teruggestuurd bvb 7000kwh
    Aangerekend a) Net-,distributie-,transport-, transmissiekosten én btw op het overschot ,ttz op 1000kwh.(= kado aan de Vreg en -misschien profiteren ‘nietzonnepaneeleigenaars’ er uiteindelijk ietsje van…).
    Oftewel b) De mogelijkheid laten tot de prosumententoelage, gebaseerd op het modumvermogen.
    Dan heeft de Vreg zijn zeg gehad, en de regering zijn gelijk en de gebruiker een redelijke oplossing voor het ‘teveel’ aan teruggestuurd vermogen, niet?
    Benieuwd naar reacties, van eender waar….

    22 juli 2019 at 10:43
  • marnix De Grie Reply

    Allen,

    Hieronder een kopie/paste uit de website van VREG:
    #########
    bi-directionele meter
    in tegenstelling tot een meter met terugdraaiende teller meet een
    bi-directionele meter
    apart hoeveel elektriciteit u van het net afneemt (bruto afname) en hoeveel u erop injecteert. Om uw netto elektriciteitsafname te kennen (waar uw leverancier onder andere de energiekost op berekent) moet u de injectie aftrekken van de bruto afname
    ###########

    Dus als ze hun beloften nakomen, zal, zolang wij kunnen genieten van de “virtuele terugdraaiende meter”, er GEEN verschil zijn met onze huidige afrekening.
    WEL is de vraag: welk tarief zal men hanteren voor de mensen die moeten bijbetalen omdat ze toch meer van het net hebben gehaald dan ze hebben geïnjecteerd.

    Mvg,

    21 juli 2019 at 20:10
  • Marnix De Grie Reply

    Oproep aan alle zonnepaneel eigenaars,

    Kijk eens na wanneer ze u ingeplant hebben voor de installatie van de digitale meter.
    Meld dit op deze commentaren ketting zodat iedereen weet onder welk artikel, de mede-eigenaars hun antwoord zullen plaatsen. ( Er zijn veel, en vlug nieuwe artikels) Vergeet VOORAL niet te vermelden of je veel, weinig of geen elektriciteit nog van het net nodig hebt.
    Bij voldoende reacties zal ik, indien mijn theorie klopt, een verkondiging doen.
    Ik geef alvast de aanzet:
    Ingepland tussen 1/12/2021 en 14/12/2021
    Ik heb volgende verbruiken gehad:
    2015: 0 KWh
    2016: 356
    2017: 166
    2018: 0
    Alvast dank voor de samenwerking,
    Marnix De Grie

    21 juli 2019 at 19:50
  • van gorp Reply

    nakijken wanneer ze langskomen met de nieuwe meter?
    het zoveelste truukje om de tegenstand te manipuleren?
    in de hoop dat de klant die pas binnen 2 jaar bv aan de beurt komt zijn verzet laat varen,
    en de eerste klanten laat stikken en als proefkonijn laat opdraven?
    vergeet het,kga die moeite zelfs niet doen.
    het gaat niet alleen over mijn meter,maar over het ganse oneerlijke opgedrongen princiepe.
    alleen al het feit dat pv eigenaars eerst ‘bediend’ moeten worden maakt het hele zaakje verdacht.
    en dan proberen ze ons via een premie nog een dure thuisbatterij aan te smeren ook?wat gaan ze daarvoor weer verzinnen om ons die (liefst dubbel)terug te laten betalen?,

    20 juli 2019 at 08:34
  • robert Reply

    Beste Maurice,
    Kijk eens naar http://www.Fluvius.be. Daar kan je de ean-code ingeven en zie je wanneer ze bij jouw langskomen.

    19 juli 2019 at 12:01
  • Rob Reply

    Beste Maurice,
    Kijk naar http://www.fluvius.be. Hier je jouw ean-code ingeven en krijg je meer uitleg in deze.

    19 juli 2019 at 11:05
  • robert Reply

    Maurice,
    Je hebt gelijk.
    Kijk eens even op http://www.fluvius.be.
    Als je de EAN – code ingeeft kan je zien wanner ze bij jouw langs komen. Ik denk dat er dan wel iets te regelen valt in deze(jouw opmerking).

    19 juli 2019 at 10:49
  • Dirk Reply

    Waanzinnig dat fanatisme voor elektrische stroom en de spelregels die continu wijzigen.
    Als iedereen met elektrische wagens rijdt zou ik wel eens willen weten waar de elektriciteit ’s nachts vandaan gaat komen. Wie gaat trouwens de onderhoudskosten op die zonnepanelen betalen, want die komen er zonder meer aan. Hoe zit dat met recyclage en verwijdering nadien?
    Korte termijn visie en (onder)steunen van economie, dat is het. Niets meer niets minder.

    18 juli 2019 at 22:36
  • Jan Reply

    Jan

    Blijven weigeren.
    Waar zit testaankoop?
    Voor alle eigenaars met zonnepanelen die de nieuwe meter weigeren te bundelen.

    18 juli 2019 at 21:12
  • robert Reply

    Beste Maurice,
    Kijk eens naar http://www.fluvius. be. Hier krijg je de mogelijkheid mits ingave van de ean-code te kijken wanneer ze bij jouw komen om de meter te plaatsen. Je word hiervan van te voren geinformeerd.
    Als ik het goed begrijp kan je mee bepalen wanneer ze komen , zo begrijp ik het toch.
    Bij mij komen ze op 17/9/2020.
    Ik wil in elk geval dat het op 1 juni gebeurd met dezelfde bedoeling als jij aanhaalt. We moeten in elk geval ook een handtekening vragen omwille van die 15 jaar. Ik ga ervan uit dat de subsidie van 20 jaar geldig blijft. Bovendien eisen dat de stroom die we op het net zetten betaald krijgen aan hetzelfde tarief als zij aanrekenen. Ook dit op papier.
    Anders weigeren . Maar dan moet iedereen dat doen uiteraard.

    18 juli 2019 at 20:17
  • NU Reply

    Beste Hugo , ik hoop maar dat U niet alleen deze reden ziet om de deur dicht te houden
    (alhoewel het een goede reden is).Er zijn verdorie nog vele andere redenen
    die hier op dit en vorige bloggen te lezen zijn.
    HOPELIJK , de deur op slot bij iedere zonnepaneeleigenaar.
    WEIGEREN en blijven WEIGEREN, terugdraaiende teller for ever ,
    en afschaffing vh prosumententariefdiefstal met terugwerkende vergoeding ervan
    bij het gerecht.

    18 juli 2019 at 14:15
  • Hugo Reply

    Beste Marc Bekaert,

    Dat is inderdaad ook mijn vraag. En is wel heel belangrijk om hierop een duidelijk antwoord te krijgen.
    Men belooft nu wel het behoud van het systeem van de terugdraaiende teller gedurende 15 jaar na installatie (keuringsdatum) , maar als men die digitale meter zou plaatsen net op het moment dat de analoge meter veel heeft teruggedraaid ten opzichte van de laatste meteropname, dan weet ik niet op dit wel gecompenseerd zal worden. Zoals het altijd gaat, vermoed ik dat de brave Belg dit weer gewoon kwijt zal zijn en Fluvius zal lachen dat zij gratis gekregen energie weer duur kunnen verkopen.
    Eerst wil ik een duidelijk antwoord hierop dat dit gecompenseerd wordt of ze zullen moeten wachten tot het moment dat ik die energie zelf heb opgebruikt. Eerder laat ik hen gewoon niet binnen.

    18 juli 2019 at 09:09
  • Lot Reply

    Wie zet de eerste stap naar gerechtigheid ? Er zullen er veelen volgen.

    18 juli 2019 at 07:42
  • van gorp Reply

    heel dat GEDWONgen gedoe STINKT!
    deur op slot!

    18 juli 2019 at 06:34
  • pv-eigenaar Reply

    inderdaad proficiat aan de weigeraars maar ze zijn met veel te weinig – wij moeten het verschil maken beste vrienden-pv-eigenaars – laat ze ABSOLUUT NIET binnen want er zijn massa’s open vragen – bovendien kan één partij een bestaand contract NOOIT eenzijdig verbreken. Indien we dit voor het gerecht brengen winnen we dit ALTIJD EN ALLEMAAL – je moet gewoon lef hebben ze niet binnen te laten. Je bent nog altijd baas in eigen huis en je kan op eenvoudige wijze de toegang weigeren. Er is daar niets mis mee.
    Ik verheug me op de eerste gerechtszaak.

    18 juli 2019 at 00:32
  • Piet Reply

    ik denk dat we niet individueel tewerk moeten gaan, maar ons moeten organiseren. met z’n allen een goede
    advocaat raadplegen en zien of we gerechtelijke stappen kunnen ondernemen.Mensen met ideeën waar we
    samen kunnen komen?

    18 juli 2019 at 00:03
  • Patrick Reply

    Geeoon collectief weigeren tot er duidelijkheid, maar hoe je het ook bekijkt, wij worden de dupe!
    Ik werk en kan overdag niet wassen, strijken en koken dus achteraf ga ik overdag stroom op het net zetten tegen het goedkope tarief en ‘s avonds ggebruiken tegen het dure tarief, idem voor het weekend

    17 juli 2019 at 22:12
  • maurice Reply

    als fluvius een fatsoen heeft voor het installeren van de digitale meter, zouden moeten rekening houden met de afreken periode van de klanten. geven zelf info over een overgang naar een andere leverancier zo kort mogelijk bij de afrekenperiode , nu nemen ze een deel voordeel weg als de meter midden in de zomer geplaatst wordt

    17 juli 2019 at 21:25
  • Dominique Delrue Reply

    Samengevat:
    – Een terugdraaiende teller bij overproductie;
    De overheid die zich engageerde om gedurende 20 jaar groenestroomcertificaten toe te kennen à rato van de geproduceerde stroom.
    – Daarom hebben wij destijds voor 20 jaar geïnvesteerd.
    – De overheid samen met de Vreg veranderen de spelregels naar goeddunken.
    Eerst Turteltaks, daarna de prosumententaks; Met een uiteindelijke stop van de terugdraaiende tellers , en de klanten uit die prioritaire groep ( De zonnepanelen-eigenaars,)zullen ten laatste op 31 december 2022 een digitale meter krijgen.
    – De Zonnepaneeleigenaars worden gesust met de belofte dat zij tot 15 jaar na de plaatsing van hun installatie kunnen rechten blijven behouden; Een belofte die opnieuw kan gebroken worden.
    Een 20 jarige investering is geen 15jarige investering.
    Dus doet de overheid ons schade met hun opnieuw wisselende beslissingen. Een schade die minstens oploop tot 25% de totaal berekende opbrengst.
    En de zonnepaneeleigenaars zijn hier niet alleen de dupe ; Iedereen die stoom afneemt moet extra taksen betalen:Kosten groene stroom (groene certificaten opgelegd door overheid);Kosten WKK (WKK certificaten opgelegd door overheid); Prosumententarief; Bijdrage Energiefonds;Bijdrage op de energie; Federale bijdrage en er komen er misschien nog.
    De geburen betalen ook nog eens , distributiekosten , transport en heffingen alsook btw de zonnepaneelenergie die we op het net storten
    Iedereen tegen iedereen opzetten dat gebeurt er.
    Is het niet de tijd dat consumenten organisaties zoals Testaankoop ingrijpen met een gezamenlijke claim.!!!!!

    17 juli 2019 at 19:51
  • marnix De Grie Reply

    Vervolg: WAT INDIEN VIRTUEEL TERUGDRAAIEN niet meer mag toegepast worden?

    Ik lees van vele procumenten dat men de panelen van hun dak gaan halen of “de stekker uittrekken” als ze niet thuis zijn. Ondergetekende is geen kei in elektriciteit/elektronica om te weten of dit laatste überhaupt wel veilig kan, maar ik heb dezelfde frustraties als deze collega-procumenten.
    Het is wel zeer duidelijk dat wij dan wel de klos zijn! Vooral de gezinnen met werkende ouders.
    Immers, zullen zij meer dan 80% van hun GROENE energie zien verdwijnen in het net tijdens de ZONNE-uren. En wat gaan ze hier voor krijgen?????
    Thuisgekomen, zal men ’s avonds de was en plas doen, koken, douchen, haar drogen, enz.
    Maar dit zal met, van het net afgenomen energie zijn en aan een duurdere prijs dan tijdens de middaguren…
    Het zal dus afwachten zijn, de eerste jaren, of de kostprijs voor energie die je moet betalen LAGER is dan de PROCUMENTENTAKS die je voordien moest ophoesten…
    Wat ook dikwijls over het hoofd gezien wordt is volgende: De NIET-procumenten delen mee in PRIJSVERLAGING tijdens de ZONUREN omwille van de investering door de procumenten om panelen te leggen.
    Mijn idee om een eerlijke tegemoetkoming te doen naar de kleine GROENE energie producenten (- 10kW) waarvan de meerderheid GEEN GSC ontvangen!!:
    – de afgenomen stroom wordt sowieso aangerekend (winter) aan een hoger tarief en dit is voor IEDEREEN.
    – betaal de procumenten voor de GEINJECTEERDE energie aan de tarief die aangerekend wordt aan NIET-procument.
    Zo blijft elke kleine procument het gevoel houden dat zij bedankt worden om de vervuilende energieproductie te minimaliseren tijdens de ZONNE-dagen.
    Mvg,
    Marnix De Grie

    17 juli 2019 at 17:59
  • Jos Reply

    Zelf heb ik twee omvormers op mijn zonnepanelen. Op de dag dat het certificaat stopt zal ik zeker in de zomer één omvormer buiten dienst nemen. A ja ik wil het net niet overbelasten met teveel energie. En met die ene omvormer in dienst heb ik genoeg. Kan zelfs nog een airco laten werken. Desnoods met een buitendeur open. Vanaf dan krijgen ze van mij geen gratis energie.

    17 juli 2019 at 17:37
  • R P Reply

    Zij die vroeger zonnepanelen geplaatst hebben en recht hebben op groenestroomcerificaten hebben hiervoor een toezegging gekregen van 20 jaar. Op de terugdraaiende teller stond helemaal geen periode, dus zolang men zonnepanelen gebruikt.
    Deze stelling komt nergens aan bod

    17 juli 2019 at 17:26
  • marnix De Grie Reply

    Vervolg: de DIGITALE METERS:

    Bij mijn vorige reactie schreef ik dat wij, procumenten nog vrede konden vinden met de procumententaks.
    Maar het invoeren van de digitale meter heeft veel meer -punten dan +punten maar vooral veel vraagtekens:
    – de software staat nog niet op punt!
    – is het een schending van de privacy? men weet precies wanneer je niet thuis bent…
    – hoe betrouwbaar is deze meter?
    – men kan via “een netwerk” vanop afstand je teller aflezen.
    – dus kunnen ze de software “updaten”?
    – dan kunnen ze de getalletjes manipuleren?
    – waarom is de overheid zo intens bezig om digitale meters in te voeren: wat is de toegevoegde waarde??
    U ziet maar met welke vragen ondergetekende blijft zitten.
    In ieder geval ben ik zeker van het volgende:
    – Men heeft nog met geen woord gesproken over de vergoedingstarieven voor de, door de procument geïnjecteerde energie op het net!!
    – Momenteel is er nog geen definitieve uitspraak over de betwisting van het toepassen van de virtueel terugdraaiende teller. Dit houdt in dat men de AFGENOMEN – GEINJECTEERDE energie gaat nemen als de waarde voor uw factuur. Dit zou voor 15 jaar na EERSTE installatiedatum van de panelen gelden.
    Indien dit wettelijk vastgelegd wordt, dan zijn de procumenten nog even gevrijwaard van de verliezen die wij zullen lijden. Want de hoeveelheid dat onze huidige teller terugdraait zal overeenkomen met wat de meter van geïnjecteerde energie aangeeft en uiteraard ook idem voor het apart metertje voor de hoeveelheid die wij afnemen.
    Gelukkig hebben wij onze “officiële” tellers (tussen omvormers en Eandis meter) om te weten hoeveel wij WERKELIJK aan GROENE energie hebben geproduceerd. Maar wij zullen moeilijk een precieze controle kunnen doen of er niet is gesjoemeld met de tellers tijdens het jaar… Anders moeten wij dagelijks opnemen wat wij afgenomen hebben en vergelijken met de eigen geproduceerde energie, REKENING HOUDEND of er ZON was tijdens onze VERBRUIKTIJDSTIPPEN. Dus onbegonnen werk!!
    Vergeet niet dat wij tijdens deze periode de PROCUMENTENTAKS blijven betalen!!!
    WAT INDIEN VIRTUEEL TERUGDRAAIEN niet meer mag toegepast worden?
    Zie volgende reactie,
    Mvg,
    Marnix De Grie

    17 juli 2019 at 17:26
  • Ikke Reply

    proficiat Digitom , kasakasa zeker voor u
    Afbreken die panelen.

    17 juli 2019 at 17:10
  • Karl De Rijck Reply

    Wij wonen in de regio Leuven, wat ons betreft in Baal-Tremelo. Regio Leuven is pilootregio en krijgt als eerste de digitale meter. Mijn ouders in Aarschot (ze hebben geen zonnenpanelen) ontvingen de meter vorige week. Als ze info bij de installateur inwonnen over hun beide zonen, eigenaars van zonnenpanelen, zei de installateur dat er voor ons een speciaal ‘knoppeke’ op de meter zit om deze laten terug te draaien. Euh, die meter draait toch niet terug of plots weer wel? Enfin, ik behoud mijn analoge meter die lustig terug draait bij dit schone weer.
    Vraag is: indien we nu de (gratis geïnstalleerde) meter weigeren, hoeveel gaat het ons dan kosten als we er over enkele jaren eentje willen of moeten hebben? Is dat al geweten en staat dit ergens zwart op wit dat het tegen dan nog ‘gratis’ zal zijn of gaat men ons straffen omdat we nu weigeren?
    Niemand die dit wil, kan of durft zeggen.

    17 juli 2019 at 16:53
  • marnix De Grie Reply

    Aan alle mede-reageerders,

    Het is allen onze wens om zoveel mogelijk energie te produceren zonder (continue) schadelijke stoffen te produceren en onze blauwe planeet gezond te houden voor onze nazaten.
    Voor de periodes dat de zon ons goed gezind is, kunnen wij met onze zonnepanelen minstens 20 jaar lang op een 100% groene manier, onszelf en onze medeburgers (welke deze gelegenheid niet hebben door bvb. woonachtig te zijn in een appartement of in een bosrijke omgeving) te voorzien van elektrische energie.
    En inderdaad, omwille van de Europese doelstellingen, heeft de regering er alles aan gedaan om ons aan te moedigen middels mooie “wettelijke” tegemoetkomingen, zoals GSC, groene leningen, deels terugvordering via belastingvermindering. Bij het besef dat velen hierin zijn gevolgd en daardoor, de subsidies aan de procumenten, niet meer te betalen was, heeft men er alles aan gedaan om TAKSEN in het leven te roepen om een deel terug te kunnen afsnoepen van de procumenten ( die middels het afbetalen van hun lening, konden genieten van hun eigen GROEN geproduceerde energie (op het moment dat ze tijdens de zonne-uren thuis waren), en de overtollige GROEN geproduceerde energie terug in het net injecteerde (LEES: aan de naaste buren die op dat moment energie verbruiken). Gevolg: persoonlijk betaal ik 900€ procumententaks en verlies daardoor 33% van de vergoeding om GROENE energie te produceren en ALLE NIET ZELF GEBRUIKTE energie te injecteren. Hier krijgen wij 0€ voor! Maar de leverancier rekent wel (al is dit een goedkoper tarief dan tijdens de winter) mijn buren aan voor de energie die de zonnepaneel eigenaars hebben geproduceerd.
    Ik ben er steevast van overtuigd dat ALLE kleine procumenten (zoals ondergetekende met minder dan 10kW) tot op heden, vrede konden vinden met de procumententaks. Dit omdat de voordelen gecompenseerd worden ten opzichte van de mensen die door o.a. bovenvermelde redenen, leggen van zonnepanelen geen toegevoegde waarde zou betekenen.
    Maar het invoeren van de DIGITALE meter is een zeer GEVOELLIG onderwerp!!
    Wordt vervolgd in een volgende reactie,
    Mvg,
    Marnix De Grie

    17 juli 2019 at 16:38
  • Alex Gijbels Reply

    Alle eigenaars van zonnepanelen, we zijn de dupe van opeenvolgende contractbreuken gepleegd door de overheid. Ons geld geïnvesteerd in door de overheid gepromote zonnepanelen, en achteraf worden we ervoor beboet. En weerom alleen de kleine particuliere installaties, de grote opwekkers krijgen en certificaten, en hun opgewekte stroom wordt vergoed. Puur diefstal en contractbreuk! We laten ze niet binnen, anders kan ik die panelen beter van men dak halen.

    17 juli 2019 at 15:35
  • Christian Lamont Reply

    Zolang er niets concreets op papier staat, en dit aan zonnepaneel eigenaars niet is medegedeeld, blijven weigeren… anders geen probleem, zonnepanelen verwijderen zodra de groenstroom certificaten afgelopen zijn. Eens zien wat dat deze zakkenvullende parasieten in Brussel dan gaan bedenken om zonnepanelen te promoten. Want zoals het er nu voorstaat is men beter zonder installatie. Stroom tekort in de winter of niet

    17 juli 2019 at 15:08
  • Paul Reply

    Nog meer weigeren en laat de politiek (VLD ex energieministers ) en de verkozen VREG maar een op de rechtbank komen
    voor misleidende reklames en oplichterij ( dieven )
    JP Van Rossem zat wel ooit in de gevangenis .
    Wij hebben wel geinvesteerd voor 20 jaar destijds .
    Maar ja kijk maar naar de straffen voor FORTIS en DEXIA ,klassejustitie ,iedereen kent iedereen aan de top

    Waar zit de verantwoordelijken , in Oostende garnalen vissen ?? ,in Europa ??

    17 juli 2019 at 15:07
  • marnix De Grie Reply

    Een poging (test) om via de blog een reactie te plaatsen.
    Mvg,

    17 juli 2019 at 14:01
  • marnix De Grie Reply

    Beste,

    Dit is een test…
    Mijn reacties worden niet aanvaard?
    Mvg,

    17 juli 2019 at 13:57
  • Marc Thomaere Reply

    Zolang ik geen deftige uitleg krijg blijft mijn deur dicht. Eerst was het dat we het terugdraaien van onze teller kwijt zouden zijn. Nu schrijven ze dat de voordeel zouden behouden met de digitale meter. Verder geen woord uitleg. Ik produceer +/- 8500 Kw per jaar en verbruik er +/- 5000 kw per jaar. Wat met mijn overschot die ik terug zet op het net? Geen woord. Eerst een zo groot mogelijke (dure) installatie opgedrongen voor de certificaten. Met zeer grote beloftes, men was gek van het niet te doen. Nieuwe regering en het spelletje begon, de zonnepaneel eigenaars moesten terug gepluimd worden. Eerst Turteltaks, dan prosumententaks en nu dit !! Als ze iedere politieker die daar in Brussel gewoon zijn broek zit te verslijten 1000€ per maand minder zouden betalen zou de put ( zoals zij het zeggen ) rap gevuld zijn. Een contract is een contract en dat moeten ( normaal gezien) beide partijen nakomen !! Ik betrouw ze voor geen haar !!!!

    17 juli 2019 at 12:52
  • jasta Reply

    Heb ik het nu weer fout begrepen?
    – In 2012 plaatste ik zonnepanelen omdat de overheid zich engageerde om gedurende 20 jaar groenestroomcertificaten toe te kennen à rato van de door mij geleverde stroom;
    – Het overschot aan geleverde stroom wordt niet vergoed;
    – enkele jaren geleden werd (alleen in vlaanderen) het prosumententarief verzonnen waardoor we elk jaar een vergoeding moeten betalen voor het gebruik van het netwerk (dat overigens al 3 keer, onder verschillende benamingen, wordt aangerekend);
    – Vorig jaar kwam men aandraven met de zgn ‘slimme’ (dieven)meter die te dom is om terug te draaien. Zonnepaneeleigenaars worden gesust met de belofte dat zij tot 15 jaar na de plaatsing van hun installatie hun rechten blijven behouden;
    – Zonnepaneeleigenaars zullen laatst aan de beurt komen voor de installatie van de slimme-dievenmeter;
    – Volgende stap: De regering verbreekt vroegtijdig haar 20-jarig engagement tegen eind 2020;
    – nieuwe realiteit: zonnepaneeleigenaars worden het eerst opgezadeld met de dievenmeter. Resultaat: Zonnepaneeleigenaars leveren gratis stroom en de eigen verbruikte stroom betalen ze aan het volle tarief. Ze betalen dus voor hun eigen stroom. Tenzij ze de stroom overdag gebruiken, wanneer die opgewekt wordt, terwijl ze ze niet thuis zijn (gaan werken).

    17 juli 2019 at 12:42
  • Vanweert Eddy Reply

    Traditionele partijen zijn gewoon maffia.Eerst maken ze de mensen warm om zonnepanelen te plaatsen en de spaarcentjes erin te investeren. Eenmaal dat gebeurd veranderen ze spelregels. Ik vraag mij af of dat wettelijk allemaal zomaar kan in dit apenlanden zoals destijds minister Marc Eyskens eerder al gezegd heeft. Hopelijk zullen die partijen die van plan zijn de zonnepanelen eigenaars te pluimen bij de volgende verkiezingen nog eens een pikzwarte zondag zullen meemaken maar veel erger dan de vorige keer.

    17 juli 2019 at 12:21
  • François Reply

    Krijgen wij ook nog de beloofde vergoeding voor 1000 KwH geproduceerd.

    17 juli 2019 at 11:41
  • verpoorten frans Reply

    als ze eerst eens een open brief schrijven aan mensen met zonnepanelen , en uitleggen wat er allemaal gaat gebeuren, zodat we volledig op de hoogte zijn, maar dit doen ze niet, waarom? ze willen alleen onze gratis energie, die de dan verkopen, en wij moeten het volle pond betalen, allemaal te danken aan OVLD, ze zijn nog niet geleerd na de verkiezingen, bij de volgen verkiezingen zullen nog 0% halen de gangsters

    17 juli 2019 at 11:04
  • verpoorten frans Reply

    we moeten allemaal weigeren, want ze gaan ons pluimen, daar kunt ge zeker van zijn, een digitale meter is zoals een VOLGA jaren geleden, niets dan problemen

    17 juli 2019 at 10:58
  • verpoorten frans Reply

    aan alle mensen met zonnepanelen, laat ze nooit binnen, we moeten eerst weten wat het allemaal inhoud, want ik denk dat ze ons gaan bestelen, waarom niet eerst alle zonnepaneel eigenaars een brief sturen, met wat er juist gaat gebeuren? als ze geen uitleg geven, dan weet ik al waar het op staat, wij zullen gratis energie leveren en alles wat we verbruiken betalen, daar vrees ik voor, daarom laat ze GEEN digitale meter plaatsen

    17 juli 2019 at 10:51
  • Chris Wouters Reply

    Koenraad, inderdaad…
    Als eigenaar van zonnepanelen worden we nog steeds in het ongewisse gelaten hoe het allemaal zal verlopen.
    Nergens kan je een concreet antwoord vinden. kan die “slimme meter” terugdraaien, wordt een vergoeding betaald voor de energie die we op het net zetten, en op welke basis.

    Toch eigenaardig dat de eigenaars van zonnepanelen in de prioritaire groep zitten; ik heb het donkerbruin vermoeden dat we “in het zak” gezet zullen worden.

    17 juli 2019 at 10:32
  • Koenraad Adams Reply

    Eigenaars van zonnepanelen die een digitale meter krijgen, blijven automatisch het vroegere systeem van de terugdraaiende teller behouden. Dit is natuurlijk cruciaal hé. Waarom kan niemand een concreet antwoord geven op de vraag HOE PRECIES ? Betalen we het verschil tussen verbruikte energie en geproduceerde energie ? Aan welk tarief (piek of dal ?), enz…

    17 juli 2019 at 10:02
  • Mettepenningen Reply

    Heb zonnepanelen, wat gebeurt er met de distributiekosten , transport en heffingen alsook btw van de energie die wij op het net storten , en gebruikt wordt door de omringende geburen, die deze distributie, transport heffingen en btw wel betalen ?
    En dit bij de digitale meter.

    Is het ook mogelijk de digitale meter te hacken, iemand heeft de software geschreven ?
    Wat gebeurt met het verbruik op naam ?

    17 juli 2019 at 09:27
  • Christophe Reply

    Hopelijk gaan al de mensen met zonnepanelen weigeren,ze doen hier maar wat ze willen,
    ze beslissen maar iets in sesamstraat en houden geen rekening met de werkende mens,gewoon poen pakken,

    17 juli 2019 at 09:25
  • Marc Bekaert Reply

    Wat mij niet duidelijk is, dat als je zonnepanelen hebt en je analoge meter is voor het ogenblik zo’n pakweg 700 kwh reeds terug gedraaid tov. de meterstand opname en ze komen langs om een digitale meter te plaatsen. wordt mijn 700kwh uur dan als tegoed genoteerd of ben ik die dan verloren en stelen ze gewoon mijn 700kwh geproduceerde energie?

    17 juli 2019 at 09:19
  • Peter Delahaye Reply

    het tijdstip waarop de digitale meter wordt geplaatst is van groot belang voor eigenaars van zonnepanelen.
    Als er geen compensatie is voor een negatief verbruik zal het plaatsen van de digitale meter in ons geval ongeveer 1000 eur schade beteken indien geplaatst kort na de winter (piekverbruik).
    Wordt hier rekening mee gehouden?

    17 juli 2019 at 09:15
  • Marc Reply

    Proficiat aan de weigeraars. Moeten we met zijn allen doen.

    17 juli 2019 at 09:14

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *