CEO Fluvius licht voordelen implementatie digitale meter toe

Frank Vanbrabant Infrax

CEO Fluvius licht voordelen implementatie digitale meter toe

In heel wat Europese landen is de digitale meter al ingeburgerd. Bij ons is het plaatsen van de nieuwe meters vorig jaar gestart en moet de uitrol nog op kruissnelheid komen. Een recente beslissing van het Grondwettelijk Hof zorgt echter voor vertraging. De digitale meter is nochtans een onmisbare schakel in de energietransitie.

“De digitale meter registreert net als de klassieke meter je elektriciteits- en gasverbruik”, zegt Frank Vanbrabant, CEO van Fluvius bij Z-Energy op Kanaal Z. “Daarnaast is er in de digitale meter een communicatiemodule ingebouwd waardoor de meter data kan versturen en ontvangen.”

Energietransitie

“De digitale meter is een fundament voor de energietransitie. Deze is nodig om de klimaatdoelstellingen in Europa te realiseren”, legt Vanbrabant uit. “Daarom heeft de Europese Unie aan alle lidstaten verplicht om de omschakeling te maken naar de digitale meter, dus ook in Vlaanderen geldt deze verplichting.”

Kostenvoordeel

Maar wat zijn nu juist de voordelen van de digitale meter?  “Het meest duidelijke voordeel van de digitale meter is dat er geen fysieke, manuele meteropname meer nodig is. Het huisbezoek van de meteropnemer verdwijnt, net als de briefwisseling in verband met de meteropname. Dit resulteert samen in een belangrijk kostenvoordeel, en dus ook in een tariefvoordeel voor de klant.”

“Daarnaast zorgt de digitale meter er voor dat we op elk moment de exacte meterstand kennen. Dat maakt de meteropname een stuk efficiënter, enerzijds op het moment van de jaarlijkse afrekening maar anderzijds ook bij een verhuis of de wijziging van energieleverancier. Tenslotte helpt de digitale meter om fraude te detecteren en op te lossen.”

Flexibele tarieven

Door de elektrificatie van onze samenleving kent ons verbruik meer pieken. Tegelijkertijd dienen we zoveel mogelijk hernieuwbare energie te verbruiken op momenten dat ze beschikbaar is. “De Klant kent dankzij de digitale meter op elk moment zijn verbruik en productie”, zegt Vanbrabant. “Door het feit dat hij hier continu zicht op heeft, kan hij in de toekomst zijn elektriciteitsverbruik beter beheren en dus ook minder verbruiken. Hiernaast kan hij gebruik maken van flexibele tarieven door op de meest gunstige, goedkoopste momenten stroom te verbruiken.”

“Bij klanten die zelf produceren door middel van bijvoorbeeld zonnepanelen, gaat de digitale meter helpen om maximaal te verbruiken op momenten dat de zonnepanelen produceren. Voor de netbeheerder zorgt de digitale meter voor heel wat realtime data,” besluit Vanbrabant.

Bron: Kanaal Z, 6 april 2021

De data van uw digitale meter in realtime opvolgen?

Maak kennis met de iLusmart van iLumen!

Share this post

Comments (62)

  • maurice Reply

    reactie op danny, 12 mei.
    1/3 is energie factuur.
    waarom moeten wij dan op de rest btw betalen.
    btw is een toegevoegde waarde op verkoop en diensten.
    waarom btw op ondersteuning op groene energie, en als je het verbruik nog eens btw
    zo zijn er nog punten op de factuur .

    16 mei 2021 at 20:53
  • JPe Reply

    Beste Mr. Fluvius,
    Betreft Uw info ‘ KOSTENVOORDEEL’ :

    1. Al JAAAAAAREN geven wij -zonder problemen- de meterstand DIGITAAL door. Geen meteropnemer dient zich nog te melden indien het doorgegeven verbruik logisch is en vergelijkbaar met vorige jaren.

    2.Detecteren en oplossen van fraude: Indien er ‘voor’ de meter opzettelijk en frauduleus afgetakt wordt kan dit ook niet van op afstand door de digitale meter gedetecteerd worden!!!!

    3.Opgave van meterstand bij verhuis of omschakeling dient toch zowiezo door alle partners gecontroleerd en opgegeven te worden – gebeuurt ook digitaal -, dus hier ook geen voordeel.

    Vanwaar dan ook de ‘tariefvoordelen voor de klant?????

    Het lijkt echt dat hoe meer men hamert op de voordelen er minder en minder boni voor de gebruiker uit voorkomt.

    15 mei 2021 at 11:33
  • Rober Reply

    De digitale meter kan U zwart op wit tonen hoeveel en wanneer u stroom verbruikt. Niks nieuws. De digitale meter kan dubbel aanrekenen als je veel gebruikt (piekbelasting) of dubbel aanrekenen als je gebruikt op piekmomenten. De gebruiker kan dus gedwongen worden viervoudig te betalen, bij pieken. DAT IS NIEUW!
    Het gaat dus om de pieken. Wij zouden dus geld kunnen verdienen om de pieken op te vangen met een batterij, dat is enkel als die tarifering doorgaat.
    Als Luminus een batterij aan mijn aftakpunt hangt kan die dus geld daaraan verdienen, of toch niet, klaarblijkelijk niet, hoezo niet? Antwoordt hierop en je weet wat er schort.
    Als je weet dat een batterij voor het netwerk bouwen een ROI heeft van vier jaar en energie levert tegen een prijs van 0.5 €cent dat is 0.005 €. Honderden jobs oplevert en zesmaal goedkoper is dan kernsplitsing energie. Dan vraag ik mij af ‘what is in a CEO’.
    Ook ik heb in mijn bedrijf gewerkt voor verbeteringen en besparingen todat ook ik het bedrijf moest verlaten. De huidige CEO’s eigenen zich hun derde villa enz… eerst toe, alvorens de rotte distributiekabels over te dragen aan de volgende generatie. Distibutiekabels die eigenlijk van ons zijn, wij hebben die betaald, gefinancierd langsheen het gemeentekrediet, van onze spaarcenten, die leningen aan de distributie maatschappijen hebben zij inderdaad terugbetaald door ons te hoge electricitrietsrekeningen te salderen, zodat wijzelf onze eigen rekening nog eens betaalden.
    Zelfs nu nog, zijn niet alle leningen dienaangaande betaald aan de gemeenten, vraag het bij de gemeente secretarissen na.

    13 mei 2021 at 13:54
  • Jurgen Reply

    Tariefvoordeel voor de klant? Laat me niet lachen, wanneer gaan we dat dan zien op onze factuur? Nooit, jamais!
    Bovendien zet ik nu mijn verwarming op mazout aan als het wat fris is in de lente of de herfst. Vroeger zou ik de airco op ‘warmen’ gezet hebben. Nadelig voor het milieu dus want ik gebruik opnieuw meer fossiele brandstoffen i.p.v. elektriciteit. Ter verduidelijking: ik heb zonnepanelen en heb enkele maanden geleden deze prachtige digitale meter cadeau gekregen. Waar je trouwens bijna niks op kunt zien tenzij je opnieuw zelf uitbreidingen voor toepassingen aankoopt of de ganse dag op het scherm gaat kijken. Ben er nog niet goed van, die schijnheiligheid van onze beleidsmakers. En zich maar verschuilen achter de Raad van State, verplichtingen van Europa, enz. Alles is goed om de fouten die ze gemaakt hebben, toe te dekken en de investeerder te nekken. De werkende Vlaming is gewoon laf in de val gelokt.
    Hun eigen voordeel en winsten, dat is alles waar het om draait. Incompetente praatjesmakers zijn het, ik vertrouw dat groene gedoe niet meer en investeer niks meer in het milieu. Geen thuisbatterij, geen elektrische auto, niks, noppes. Proficiat, bekwame beleidsmakers! Seffens nog wat hout op de kachel gooien…

    13 mei 2021 at 11:45
  • Jan bij Reply

    Zij zijn overtuigd van hun eigen leugens. Zij sprken altijd van berekingen van een fictief verbruik in ideale omstandigheden maar een reeel verbruik kunnen ze blijkbaar niet geven alhoewel ze reeds anderhalf jaar ervaring hebben met de uitrol van de digitale meter . Ze willen gewoonweg dit niet geven omdat hun gelijk dan verdwijnt.( leugens)

    13 mei 2021 at 10:50
    • David Reply

      Laat u niet vangen mensen. Voor mij is het helaas al te laat. Bij mij is hij al geplaatst. Kost mij meer dan 300 euro per jaar meer !!! Allemaal mooie praatjes en de grote bedrijven gaan met uw centen lopen.

      14 mei 2021 at 06:08
  • Roland Reply

    Wij hebben dezelfde ervaring n’a een investering van meer dan 16000 €, nu 9 jaar geleden. Onze CEO ziet zich afstevenen op een geweldige bonus in de komende 10 jaar voor de goede resultaten die hij zal kunnen voorleggen na de roof van de eeuw kabinet Demir Minister van energie, tevens Justitie diet of haar neus bloedt, het goed bestuur dat haar partij verkondigde.
    Indien iemand initiatief neemt om deze zwendel te boycotten. Graag aub

    13 mei 2021 at 09:17
  • Chris Reply

    Wij hebben zonnepanelen en betaalden tot voor kort enkel de prosumententaks (nulverbruik op jaarbasis). Sedert september is bij ons een digitale meter geplaatst. Onlangs ontving ik mijn afrekening voor de 4 dure wintermaanden: 300 Euro. Vandaag onving ik mijn voorschotfactuur voor de eerste 3 maanden: 160 Euro. Ik zou eens willen weten of de CEO van Fluvius zelf al een digitale meter bij hem heeft laten plaatsen? Dezelfde vraag voor het ganse kader en het personeel van Fluvius? Al vermoed ik dat zowel de CEO, als het kader, gratis elektriciteit krijgen… Ik stuurde enkele weken terug enkele vragen en bedenkingen naar de ombudsdienst van Fluvius. Nog geen reactie ontvangen. Van het cabinet van Demir krijg je een standaard e-mail.

    13 mei 2021 at 06:36
  • Christiaan Reply

    Ik hoef niet overtuigd te worden van de mogelijke voordelen van de digitale meter. Ik formuleer het als ‘mogelijke voordelen’ omdat we vandaag kunnen vaststellen dat de manier waarop de digitale meter in Vlaanderen toegepast wordt eerder nadelig is voor de consument !
    Na de beslissing van het grondwettelijk hof betreft de 15 jaar terug draaiende teller garantie ( de fameuze uitvinding van Tommelein ) heeft men ervan geprofiteerd om meteen de terugdraaiende teller verrekening te stoppen ! Even voor de duidelijkheid vermelden dat de beslissing van het grondwettelijk hof alleen slaat op het feit dat het geen bevoegdheid betreft van de Vlaamse regering om zoiets te beslissen. Het grondwettelijk hof heeft niet verboden of gesteld dat een terugdraaiende teller verrekening niet meer zou mogen of kunnen ! Na de beslissing van het grondwettelijk hof moeten we terugvallen op de situatie van voorheen. Dat betekent geen 15 jaar limiet meer maar wel een terugdraaiende teller voor iedereen !
    Tot voor de invoering van de digitale teller werd het voorgesteld als “Je investeert fors in een dure zonnepaneel installatie, de opgewekte elektriciteit die je niet direct gebruikt doet je teller terugdraaien. Eens je installatie is terugverdiend blijft je teller gewoon terugdraaien.” Alle installaties van voor de invoering van de digitale meter werden op deze wijze gekeurd !
    Er werd geopperd dat bij de invoering van de digitale teller er geen terugdraaiende teller meer zou mogelijk zijn … Velen begonnen te twijfelen of het de dure investering dan nog wel waard was … En toen kwam tovenaar Tommelein met zijn 15 jaar belofte die meteen gesteund werd door de voltallige Vlaamse regering … de rest van het verhaal kennen we.
    Het feit dat er vandaag bij de gezinnen met reeds een digitale meter geen correcte verrekening meer is van de op het net gezette elektriciteit is niet conform met een faire manier van zaken doen ! Onze Vlaamse regering steunt dit principe en werkt in supersnel verdacht tempo zelfs een ondermaatse compensatie regeling uit !
    Vandaag heb ik nog een analoge teller. In principe mag men mijn analoge teller vervangen door een digitale maar deze nieuwe teller moet wel een aan de analoge teller equivalente verrekening maken. Men heeft dit tot voor de beslissing van het grondwettelijk hof ook zo gedaan. Dit feit bewijst dat dit ook de enige faire eerlijke manier is van handel drijven ! Wat vandaag gebeurd in Vlaanderen is gewoon plat bedrog. Ik weet echt niet hoe die politieke partijen die Vlaams bestuur zo hoog in het vaandel dragen dit nog willen uitgelegd krijgen … ( Wallonië heeft wel terugdraaiende teller verrekening !!!)
    Bij mij en vele anderen is de maat vol, de emmer overgelopen, het geduld op. Het vertrouwen is zwaar gehavend. De enige mogelijkheid die de Vlaamse regering nog rest om haar geloofwaardigheid terug te winnen is ervoor zorgen dat wij “de gemotiveerde investeerders in groene energie van het eerste uur” de beloofde return op onze investering krijgen. Dit wil zeggen een correcte verrekening van de door ons op het net gebrachte energie. Al de andere prietpraat over voordelen van de digitale teller, het zogezegd grote voordeel van de batterij, … helpt de zaak niet vooruit. Het wakkert eerder de reeds ernstige terechte argwaan ten aanzien van de overheid alleen maar verder aan.

    12 mei 2021 at 21:23
  • Joostens Reply

    Is het mogelijk dat via de digitalemeter de thuisbatterijen ontladen worden en deze energie op het net gestuurd wordt? Zie California.

    12 mei 2021 at 20:17
    • Robert Reply

      Ja men kan je batterij leegtrekken ten voordele van het net.

      13 mei 2021 at 12:38
    • Robert Reply

      Ja men kan je batterij leegtrekken ten voordele van het net.

      13 mei 2021 at 12:38
  • Johan Van Hoof Reply

    Gewoon afspreken met andere zonnepaneeleigenaars om tijdens bepaalde periodes of momenten geen stroom meer te leveren . Als dit een paar maal gebeurt zal men gaan nadenken . Ik krijg 2 a 3 €cent per geleverde kWh en deze stroom wordt 10 maal duurder verkocht aan mijn buur zonder zonnepanelen , dat is pas rendement.

    12 mei 2021 at 17:45
    • Roland Contreras Reply

      Dat is geen rendement meer maar pure diefstal gedekt door onze regeringen (=politiekers).

      12 mei 2021 at 20:03
    • Freddy Reply

      Helemaal correct, trouwens: de spelregels veranderen tijdens de match is crapuleus en gebeurt voortdurend. Wat een rommelend en slecht beleid! Denk aan onze “vertegenwoordigers” Turtelboom en Tomelein en hun befaamde, uit het niets, gelanceerde taksen.
      Het oermodel van ons aller Freya Van den Bossche met groenstroomcertificaten (abnormaal hoge bedragen) en de altijd terugdraaiende meters voor diegenen die toen een dure PV installatie lieten plaatsen met die voordelen als motivering, is ondertussen uitgehold tot een dode mus.
      De volgende leugen is om een thuisbatterij te plaatsen en daar voordeel uit te halen, waarvan ieder gezond denkend persoon weet dat de opslagcapaciteit en -duur absoluut ontoereikend zijn om te renderen op jaarbasis!
      Bonne chance aan diegenen die zich op dit glad ijs willen begeven!!!

      13 mei 2021 at 11:06
  • Dirk Reply

    Steek uw digitale meter waar de zon nooit schijnt! Kalf!

    12 mei 2021 at 16:37
    • Roland Reply

      Inderdaad, installaties uitschakelen als er nood is aan stroom. De individuele schade hierdoor kan niet hoog oplopen gezien de aalmoes welke betaalt wordt voor productie van de stroom. Voorheen kon ik genieten van mijn eigen productie, nu moet ik deze voor een schamele cent verkopen en nadien voor het drie of viervoud terugkopen. Jongens wij zijn met naar verluid 500.000 installaties. Circa 100.000 eigenaars zijn al bestolen en de overige 400.000 gaan bestolen worden. Dus vooruit met de geit. Allen samen kunnen wij deze blijkbaar legale diefstal halt toe roepen en die ceo en de politiek een lesje leren. Ik hoop dat iemand een platvorm kan creëren waarop wij ons kunnen aanmelden en op gepaste momenten kunnen ageren.

      12 mei 2021 at 19:39
      • Roland Contreras Reply

        Organiseren via een facebook groep?

        12 mei 2021 at 20:04
      • Van Nylen Reply

        Die uitleg van de CEO maakt me alleen wijzer dat de voordelen bij de leveranciers zitten….geen meteropnames meer en dus personeel minder. Men kan U nu afrekenen op uw piekmomenten…. De voordelen liggen duidelijk bij de leveranciers en niet bij de mensen !!!!

        14 mei 2021 at 07:27
  • Jans Reply

    Ze zouden beter eerst zorgen dat hun net in orde is. Ik heb nog geen opbrengst gehad dit jaar alleen verbruik vanaf 9.15 tot 17 uur valt de omvormer uit omdat die op 155V komt. Ons bedriegen en leugens wijs maken. Maar zolang we niet op straat komen zal het zo blijven.

    12 mei 2021 at 16:11
    • Jans Reply

      Sorry het moet 255V zijn.

      12 mei 2021 at 16:13
  • Danny Reply

    Door het massaal installeren van zonnepanelen , nog in combinatie met een terugdraaiende teller verdienen de energieleveranciers niets meer aan ons. Ook Fluvius verdient minder. In alle beheerraden zitten politiekers, die worden nu ingeschakeld om de voordelen van de bezitters van zonnepanelen af te schaffen zodat de winsten terug stijgen. Politiekers zijn voor mij het laagste van het laagste. Beloftes tellen alleen eventjes in aanloop van verkiezingen.

    12 mei 2021 at 15:20
  • Alfred Reply

    Moet ik mijn licht nu overdag aan zetten ,?

    12 mei 2021 at 15:13
  • Pol Vandenberge Reply

    panelen beginnen te verouderen en brengen minder op en zullen niet vervangen worden want de mensen zijn hun diefstal beu ik ben benieuwd wat ze dan gaan uitvinden

    12 mei 2021 at 14:45
  • Erwin De Mulder Reply

    Wat ik lees is een hele berg voordelen voor Fluvius en een muizen voordeeltje voor de zonnepaneel bezitter! Zoiets van, beter uw productie beheren en van dat soort flauwe kul! Dingen die je absoluut niet in de hand hebt. Wat ze ook verkopen aan prietpraat is het afschaffen van de terugdraaiende meter een diefstal op grote schaal tov van de zonnepaneel eigenaar tout court! Al de rest is praat tegen de vaak!

    12 mei 2021 at 13:48
  • Dirk Reply

    Kunnen we eigenlijk niet gewoon die digitale meter weigeren? Ik bedoel: als ik niemand in mijn huis wil toelaten, dan laat ik dat toch gewoon niet toe en blijven ze buiten… ??? (of mis ik iets in mijn redenering)

    12 mei 2021 at 13:40
    • Ivo Reply

      De meter is hun eigendom, u kan ze geen toegang weigeren of ze sluiten u af aan de straatkant

      12 mei 2021 at 14:52
      • Rik Reply

        @Ivo ze mogen je niet zomaar afsluiten….
        Ze zullen eerder in gesprek gaan om je proberen te overtuigen

        12 mei 2021 at 16:41
  • Mark Reply

    De overheid een criminele organisatie ,alsook de vreg ,fluvius .
    Diefstal op grote schaal, gewettigd.

    12 mei 2021 at 13:28
  • slachtoffer van beloftes en diefstal Reply

    10 jaar geleden heb ik zonnepanelen laten plaatsen van mijn zuurverdiende spaargeld: kosten
    17000 euro. Met als vooruitzicht een goede opbrengst van mijn investering.
    Dan werd het prosumententarief ingevoerd: weg een groot deel van de opbrengst.
    In november hebben ze een digitale meter geplaatst: ik kon niet weigeren want anders zou ik de meter zelf moeten gaan betalen. Met als belofte: ik zou nog 15 jaar kunnen genieten van het principe van de terugdraaiende meter. Daar kon ik mee leven. 3 maanden later: weg belofte!
    Ik ben veel thuis, ik kan dus als de zon schijnt mijn toestellen starten. Toch een meerkost jaarlijks: 400 euro. Dieven zijn het! En een premie krijg ik ook niet, zonnepanelen te oud.

    12 mei 2021 at 13:25
  • DannyB Reply

    Laat de CEO van Fluvius, Elia en de elektriciteitsproducenten eens, onvoorbereid, een debat voeren met de burger over de energietransitie en de flexibele tarieven ik denk niet dat ze na het debat nog lachend op de foto zullen staan.
    Een COLLECTIEVE samenzwering (Fluvius, Elia, VREG en producenten) of zou het interview misschien een INSCHATTINGSFOUT geweest kunnen zijn.
    2 termen waar je laatste maand politiek makkelijk mee wegkomt.
    Maffiapraktijken! Niet te verwonderen dat België na Italië het meest corrupte land van West Europa is.

    12 mei 2021 at 12:43
  • Johan Reply

    Er mogen hier nog duizend opmerkingen en ongenoegens ge-uit worden, niets ervan komt terecht bij de betrokken personen die in de mogelijkheid zijn om hier iets aan te doen. Wacht maar tegen de verkeizingen, dan worden ze bang er zal er hier en daar wel in hun programma staan dat ze het gaan oplossen, maar eens verkozen is men dat alweer vergeten.

    Aan de andere kant I-lumen, jullie hebben mooie producten – neem nu de PID-box, waarom zou ik 750 euro investeren voor een iets beter rendement te bekomen als ik aan de andere kant afgestraft wordt.
    Onrechtstreeks zijn jullie ook gedupeerd.
    Met de batterijen idem dito, nu subsidies en als er voldoende installaties zijn merkt men dat de winst minder wordt dus terug prijs verhoging en extra belastingen.

    Ander voorbeeld: Jaren geleden veel acties gezien om je waterverbruik te reduceren, zuinige douche koppen, WC op regenwater etc …. Later merkt men dat iedereen minder verbruikt en er minder inkomsten zijn, dus paniek -> gevolg: prijs per M3 is fors gestegen met als drog reden ‘het milieu”.
    En zo gaat dat iedere keer.
    Ook binnen enkele jaren drogen de inkomsten van benzine & diesel op, dus accijnzen op het aantal km dat je met de EV gereden hebt. komt eraan, geloof me vrij.
    We zitten in hun macht en kunnen er niet meer onderuit, tenzij we revolteren met z’n allen. Pas dan kunnen we die graai-cultuur misschien wat afremmen, stoppen al helemaal niet meer!

    12 mei 2021 at 12:40
  • Jean La Croix Reply

    in feite schiet de de hebberige elektriciteit industrie zich zelf in de voet op lange termijn; Vele kleintjes maken een groot geheel
    Dus alle zonnepanelen die nu op de daken liggen produceren veel te veel stroom volgens het verbruik van de huizen waar die panelen liggen. Dus er wordt massa’s elektriciteit het net opgestuurd die mee helpen voor de Europese norm te halen. Wat winnen de mannen van Fluvius( buiten hun dividenden die uitgekeerd worden ) extra winst van de zonnepanelen stroom die ze gratis en voor niets in de schoot geworpen worden. Socialisering van de electriciteits prijzen dringt zich op. Met al de gratis opgewekte stroom zou men kansarme gezinnen aan een sociaal minder tarief KUNNEN laten gebruik maken van stroom. Maar nee zo bestaan ze niet.
    Het doel voorbij gestreefd. Ik heb zonnepanelen geplaatst ( nu 14 jaren terug) uit idealisme en omdat ik een manier zag om massaal iets te doen dat we van die kerncentrales afkunnen. Te veel stroom leveren zodat iedereen tegen een minder tarief kon genieten , maar nee zo ver kijken ze niet , denken ze niet. Gevolg ze gaan ons op zadelen met een digitale meter ( doet me denken aan de milieubox) zodat de winsten en de regels hun beter uitkomt. Ik denk als zij hun wil door drukken dat wij met zn allen moeten creatief denken, gooi desnoods een verleng kabel bij de gebuur als de zon schijnt.als je niet thuis bent leg de zekering bij je omvormer af zodat er geen gratis stroom geproduceerd wordt en jij zodoende ook geen distributie en transportkosten moet betalen. Zorg een beetje voor je eigen welzijn en laat gedurende de zonneperiode een jacuzzi opwarmen, om er dan s avonds met het ganse gezin van, te genieten, maar doe er alles aan zodat er geen piekje stroom op het net gaat Als na verloop van tijd de schriftgeleerden van Fluvius gaan zien dat er nog weinig zonnepanelen stroom te verkopen valt, Europa met de vinger wijst dat de doelstellingen niet gehaald worden of ooit gehaald zullen worden , dan gaan ze misschien eens nadenken het reilen en zeilmen van de kleine man en zijn zonnepanelen. Laat ons simpel weg alles bij het oude laten, straks vervallen alle premies per kilowqatt uur en kunnen we met een propere lei beginnen

    12 mei 2021 at 11:44
  • Roland Gysemberg Reply

    Kan ook niet geloven wat die mensen durven beweren, in onze wijk is men beginnen omschakelen, eerst en enkel bij de zonnepanelenbezitters. Op 4 november plaatste men bij mij die fameuze meter, zou geen invloed hebben op verbruik en financiën. Door fluvius werd dan mooi mijn zomeroverschot van om en bij 2500 kwh afgeruimd . Na de winter op 01 maart krijg ik terug een afrekening en dien ik voir mijn winterverbruik 326 € bij te betalen naast de voorschotten welke reeds betaald werden. Tevens werden de voorschotten met 12 €/maand opgetrokken. Fluvius maakt hierbij duidelijk misbruik van zijn monopolie onder valse voorwendsel. Heb persoonlijk tot driemaal toe onze Vlaamse minister van energie aangeschreven over deze kwestie en haar duidelijk gemaakt dat zij dient op te treden in haar functie als minister van justitie. Krijg enkel en telkens antwoord dat men de zaak gaat onderzoeken van zodra hiervoor tijd gevonden wordt.
    PERSOONLIJK STEL IK VOOR DAT ALLE MEDE GEDUPEERDEN E. ZONNEPANELENBEZITTERS IN VLAANDEREN OP EEN MOOIE MAANDAGMORGEN EENS VOOR EEN PAAER DAGEN OF EEN WEEK HET KNOPJE AFZETTEN , WIE DIET MEE!!!!!???

    12 mei 2021 at 11:33
    • Theo Reply

      Ik doe mee!!!

      12 mei 2021 at 12:25
      • Dirk Reply

        Ik ben niet technisch gevormd: welk knopje moet ik dan afzetten en wat zou het resultaat zijn?

        12 mei 2021 at 13:29
  • jan Reply

    die foto zegt al genoeg u zit ons gewoon uit te lachen en denkt dat wij uw leugens geloven. Het zegt veel over u dat je denkt dat de gewone werkmens dom is. Ik heb lang langs de openbare weg gewerkt en heb gezien hoe slecht de kabels zijn die nog steeds niet vervangen zijn. Eigenbelang is het enige wat je uitkraamt en dat van de politiekers die ook iedere maand met hun handen open staan om hun deel van de koek te komen afhalen.

    12 mei 2021 at 11:25
  • Marie Reply

    Zeer realistische commentaren, van mensen die met de voeten op de grond staan.
    En waar blijft de reactie van de zogenaamde reguliere media, opgemaakt door mensen die onafhankelijk denken en eveneens met de voeten op de grond staan?
    Zonnemars?

    12 mei 2021 at 11:08
  • René Janssens Reply

    De staat en politiekers (en politiekers bij de VREG) hebben geld nodig!
    Waarom moet een land, een voorschoot groot, 7 regeringen hebben?
    Zouden we niet beter met 1 max. 2 regeringen verdergaan, want met één is er toch altijd ambras!
    Dat zou ons besparingen opleveren en kunnen de energie prijzen ECHT naar beneden.
    Eerst moeten we groen worden voor elektriciteit en dan zwart om te betalen?

    12 mei 2021 at 11:03
  • Gedupeerde nr 205.546 Reply

    Geachte dames en heren van Ilumen
    Gelieve al deze opmerkingen te bundelen en die onnozele CEO van Fluvius te confronteren met onze opmerkingen…

    12 mei 2021 at 11:02
  • Guido Devogeleer Reply

    Beste CEO ,
    Punt 1 De energie transitie heeft niets met het klimaat te maken. Wel de opwekking van die energie.
    Al vele jaren zijn de nodige werken niet gebeurd om de netten aan te passen aan de stijgende vraag naar elect.
    Het uitkeren van de dividenden was jullie hoofddoel.
    Punt2 Het kostenvoordeel is alleen in het voordeel van de distributeur.
    Om de twee jaar kwam er een mens langs en verdiende dus zijn boterham.
    Het volgende jaar stuurden de meesten digitaal naar jullie.
    Gevolg tweemaal winst minder personeel en minder post kosten.
    En zeg me niet dat jullie dat doen voor het milieu.
    Een bedenking van mij op de brandstof van het automobiel park gaat het gros naar accijnzen.
    Als je nu met je eigen electric thuis moet opladen verliest de staat die accijnzen.(voorlopig)
    Dus dat zal de diefstal van de eeuw worden.
    Stop met ons voor naïef te houden Stop met je eigen leugens te geloven.
    Guido Devogeleer

    12 mei 2021 at 10:41
  • avg Reply

    ceo fluvius……..

    en van zo iemand moeten de consumenten een onbevooroordeelde eerlijke onpartijdige uitleg verwachten?
    alsof hij zijn eigen speelgoedje gaat afkraken?
    hou iemand anders voor de gek,de farce van de laatste jaren in de energiewereld heeft ervoor gezorgd dat jullie NUL geloofwaardigheid en vertrouwen overhouden!

    12 mei 2021 at 10:40
  • Frans Reply

    de enige actie die de burgers echt vooruithelpt is meezoeken aan oplossingen waarbij we zonder Fluvius kunnen want deze door vetzakken bestuurde moloch krijg je niet zomaar klein. Dus: distributienetten in eigen beheer, met zon en wind als voornaamste bron, plus opslag op wijkniveau. Het is (helaas) een lange weg, en niet overal toepasbaar. Heel veel medestanders zijn nodig om dit te realiseren, en allereerst een eerlijk en overtuigend verhaal.

    12 mei 2021 at 10:38
  • Willy Reply

    1 April is toch al voorbij?????

    12 mei 2021 at 10:31
    • Luis Reply

      Volgens mij ben grote bandiet

      12 mei 2021 at 13:19
  • Nico Reply

    Misschien eens kijken naar al die politieke postjes bij Fluvius: daar eens in snoeien zal een grotere kostenbesparing zijn dan overal een digitale meter te plaatsen. Ons wijsmaken dat de opbrengst naar de klanten gaat terugvloeien is blablabla. Het zijn de producenten die met het geld gaan lopen: heb nooit iets gekregen als ik de voorbije jaren bij de meteropname negatief stond tov het vorige jaar, maar als ge toen elektricteit van het net gebruikt had, dan volgde de rekening dubbel en dik.

    12 mei 2021 at 10:23
  • Frans Reply

    Allemaal heel erg waar (onderstaande commentaren bedoel ik)
    Jammer dat ze niet bij de Ceo geraken, want nu denkt hij dat we zijn brol geslikt hebben.
    Het zelfde geld voor de politiekers en zakkenvuller van energiebedrijven.
    Ik sluit mij volledig aan bij “Jef Benadeeld”.
    Ik heb geprobeerd van mijn ongenoegen te uiten bij verschillende politiekers, maar krijg steeds zo een niets zeggend standaard antwoord. Waarbij ik concludeer dat ze niet van plan zijn om ook maar iets te doen.
    We zijn dan misschien mondiger, maar het gaat ons toch niets helpen.

    12 mei 2021 at 10:18
  • everard Reply

    veel bla bla

    de uitstekend beloonde directeur van fluvius

    probeert tevergeefs , om op een sociaal aanvaardbare wijze , de voordelen voor de consument uit te leggen

    om naar de digitale meter over te schakelen ( hoegenaamd onder druk van europa :: CO2 verlaging :: bullshit !!! )

    maar als het puntje bij paaltje komt

    wordt de consument ( of zullen we zeggen de prosument )

    weer vern………t

    volgens de franse militaire top is er in frankrijk mogelijk een burgeroorlog op komst

    ik zou de politici aanraden , de consument ( kiezer ) eerlijker te behandelen , en hem niet constant

    ” sociaal aanvaardbaar” te plunderen en hem te bestoken met valse beloften

    te veel is te veel , en een volle emmer heeft maar een druppeltje nodig om over te lopen

    gij zijt gewaarschuwt ::: we herinneren ons nog goed de lente van 1968 :::

    ik ben tegen extremen , maar er zullen velen zijn , uit de minder bedeelde bevolkings groepen ,

    die niet veel te verliezen hebben , en die in actie kunnen komen , met studenten , andere jongeren ,

    arbeiders ( vakbonden ) en jammer genoeg zullen er altijd plundrende relshoppers bij aanwezig zijn

    het politiek klimaat staat over te koken ,

    met politici : vzw’s , firma’s , subsidies , doorlopende vergoedingen

    met onbekwame politici , die door gepromoveerd worden naar het europeese parlement : in plaats van gewoon

    ontslagen te worden , zoals dat ons als gewoon burger overkomt

    dan hebben we de covid vaxinaties , waarbij burgemeesters , familie , schepenen en vrienden eerst gevaxineerd

    worden , omdat ze zich belangrijker voelen dan hun kiezers

    ik zeg burgemeesters : want er zijn er velen , st truiden is pas het eerste geval

    het is tijd dat de belg niet zomaar alles axepteerd wat hem / haar wordt op gelegd

    12 mei 2021 at 10:16
  • Van Cutsem Reply

    Bla bla , goed voor fluvius ja .hun eigen voordeel toch niet afbreken zekers .
    Gehoord van iemand die ook in die branche zit . Zij kunnen dan ook uw electriciteit tijdelijk afschakelen bij tekort .
    Ik heb zonnepanelen en analoge teller . En die blijft zolang mogelijk staan .
    En dan nog die toekomstige flexibele tarieven . Wie betaalt denkt u .

    12 mei 2021 at 10:03
    • Jan bij Reply

      Wij blijven de pineut hoe men het draait of keert . Zij die zwaar foefelen worden vrijgesproken vanwege personeelstekort.en hier gaat men personeel ontslaan vanwege nietmeer nodig dankzij digital8sering begrijpe wie kan.

      13 mei 2021 at 09:57
  • Verpoort Reply

    onnozele praat: de opnemer die om de 4 jaar langskomt verdwijnt en er moet geen, brief meer verzonden worden!
    Het belangrijkste wordt verzwegen: er moet minder geinvesteerd worden in nieuwe netten en 1 miljard per jaar verdwijnt in de zakken van een staatsmonopolist , die dan “stommelings ” wat geld van de brave burger in de zakken van een overvette staat laat vloeien.(52% van alle opbrengst verdwijnt naar deze moloch). Dat maakt het mogelijk dat de staat per jaar 35 à40 miljard € teveel opslokt en nog niet moet besparen.
    Op deze manier verdwijnt alle good-will ivm alternatieve energie.
    gratis tip van mij aan de hr Peeters : laat ook dezelfde man de watermeter opnemen , dat levert al een besparing op van 33 % op bij de meteropname.

    12 mei 2021 at 10:02
  • Guido Reply

    Veel loze woorden. Ik geef vandaag al mijn energie verbruik digitaal door dus geen manuele opname door iemand die moet langskomen. Ik heb ook geen digitale meter nodig om te weten wanneer de zon schijnt en mijn zonnepanelen elektriciteit produceren.
    En ja de digitale meter heeft een aantal voordelen maar zou het dan niet nuttig zijn om naar iedere verbruiker een handige en betrouwbaar document te sturen waar men na het ingeven van een aantal parameters dadelijk kan zien wat het nieuwe systeem werkelijk kost. Dit zou dit wazig verhaal al veel helderder maken.

    12 mei 2021 at 09:57
  • Bert Kiezmayijs Reply

    Waauw 7 prachtige commentaren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! zeker verder lezen !!!!

    12 mei 2021 at 09:54
    • Erik Thimmers Reply

      Schone naam , hahaha

      12 mei 2021 at 09:55
  • Jef Benadeeld Reply

    Jongen jongen jongen …. wat voor een GEZEVER is dit …. .. als dat de enige voordelen zijn die de CEO kent .

    een “tariefvoordeel voor de klant” … jeezes mijne k*tmeter draait wel niet meer terug hé … Hoe kan je daar nu een tariefvoordeel inzien voor de klant ….. eerst 1000€ extra laten betalen en dan 0,20 ct teruggeven
    denkt die nu echt dat wij dat zomaar gaan vergeten ? ik geloof dat die Ceo’s last hebben van dementie , tijd om ze te vervangen.

    Héél die energiemarkt herbekijken ja … … al die zogezegde ‘leveranciers’ van energie afschaffen, al die intercommunales , al die politiekers die zitpenningen opstrijken ….. dat zou een KOSTEN BESPARING zijn
    wat doen die ‘lampirissen, eneco’s , essent’s ,…. ‘ eigenlijk meer dan gewoon een ander logo op de faktuur zetten en prijzen vergelijken..
    er zijn zelfs al bedrijven zoals ‘mega’ die ons van al die nep-leveranciers de goedkoopste oplichters aanbevelen.

    K*tland, en de winst gaat dan nog naar Engie ( Frankrijk ) ,
    en fluvius ? is dat een belgische zakkenvullers-firma? en de distributiekosten (ook een belgische put die we vullen) ? da’s dan het enige positief punt aan het verhaal, blijft in eigen land.

    (sorry voor al die bureau-mensen die hu kost verdienen bij 1 van deze nepfirma’s)

    12 mei 2021 at 09:52
  • Herwig Reply

    Onthou mijn woorden : binnen een paar jaren als het grote deel van de mensen genoodzaakt is om een elektrische auto te rijden, zal de digitale meter het kunnen registreren als je thuis de wagen oplaadt. Het aanrekenen van accijnzen op dat verbruik ligt dan voor de regering voor het grijpen (compensatie voor het verlies van die accijnzen aan de pomp).

    12 mei 2021 at 09:50
  • Van den Bossche H. Reply

    Kort samengevat is de digitale meter eigenlijk het verhaal van hoe de elektriciteitsproducenten het maximum aan gratis energie op hun net krijgen , die ze dan aan doorverkopen aan alle klanten : wij allemaal dus !
    Spreken over profijt voor de klant via lagere tarieven , beter beheer van het eigen energieverbruik enz … allemaal leugens … hoe durven ze het nog zonder schaamte … we leven niet meer in de middeleeuwen ! de klant is veel slimmer geworden en kan nu ook nadenken !

    12 mei 2021 at 09:40
  • dhaeseleer herman Reply

    hij kan het mooi uitleggen maar ik geloof er niets van. Hij spreekt alleen in hun voordeel, niet voor de klanten.
    Laat alles gelijk het was en belieg de mensen niet.De vreg is ook een overbodig orgaan die alleen bestaat om de beheerders geld op te brengen.

    12 mei 2021 at 09:36
    • stef Reply

      Beter kan ik het niet schrijven !
      Voordelen ja ,veel ja , maar niet voor de consument .
      stef

      12 mei 2021 at 10:04
  • Geert Reply

    Moraal van het verhaal; vanaf nu moet iedereen ’s nachts gaan werken 🙂

    12 mei 2021 at 09:26
  • Paul Reply

    Onnodige meerkosten voor de klant en aangestuurd door de producent en de VREG .
    Doel :hogere energieprijzen . De rest zijn gewoon leugens

    12 mei 2021 at 09:24
  • Danny Reply

    Veel bla bla. Er is voor de consument geen voordeel. De was moet gedaan, de patatjes gekookt. Het eigen verbruik verhogen ? Klinkt allemaal mooi als ge altijd thuis zijt. Wie gaat werken heeft geen keuze, en de brandexperts raden aan om geen toestellen onbewaakt te laten werken. Maar ja, als het huis afbrand is dat probleem niet voor fluvius. Zij zijn de grote winnaar. Dat de winst terug vloeit naar de klant… dat gelooft geen kat. Slechts 1/3 van de energiefactuur is energie. De rest…

    12 mei 2021 at 09:23

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *