Certificatendatabank VREG verdwijnt, netbeheerder neemt over

Zonnepaneel zoom

Certificatendatabank VREG verdwijnt, netbeheerder neemt over

Vanaf 10 oktober tot en met 13 november kan u niet langer gebruik maken van de certificatendatabank van VREG. Vanaf 14 november wordt uw netbeheerder (Eandis of Infrax) het nieuwe aanspreekpunt in verband met uw zonnepanelen.

Vandaag staat uw netbeheerder al in voor de opname van de meterstanden van uw elektriciteitsverbruik en voor de uitbetaling van uw groenestroomcertificaten. Door hen ook verantwoordelijk te maken voor de meterstanden van uw zonnepanelen, kunnen ze het volledige traject opvolgen en kan u op één plaats terecht met al uw vragen. De volledige administratie wordt zo eenvoudiger, efficiënter en fraudebestendiger.

Hoe zal de overgang concreet verlopen en wat moet u doen?

  1. Vanaf 10 oktober 2016 zal u geen meterstanden meer kunnen ingeven in de certificatendatabank en geen dossierwijzigingen meer kunnen doorgeven aan VREG.  Alle gegevens worden vanaf dan overgezet naar de nieuwe webtoepassing van Eandis/Infrax.  Vanaf 14 november 2016 kan dit opnieuw via de nieuwe webtoepassing van Eandis/Infrax.
    • Hebt u zonnepanelen met een maximaal AC-vermogen ≤ 10 kW en hebt u intussen opnieuw recht op een groenestroomcertificaat? Geef dan voor 10 oktober 2016 uw meterstand nog eens door via de certificatendatabank.
    • Hebt u zonnepanelen met een maximaal AC-vermogen > 10 kW en hebt u zich al geregistreerd met uw ondernemingsnummer? Dan hoeft u niets te doen.
  2. Eandis-Infrax contacteert u in de loop van november 2016 met alle informatie over de nieuwe webtoepassing en hoe u in de toekomst uw meterstanden kan doorgeven en uw dossier opvolgen. U kan vanaf dan met al uw vragen bij Eandis/Infrax terecht.

Bron: nieuwsbrief VREG

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (31)

  • dennie Reply

    geachte,
    waar kan ik nieuwe zonnepanelen certificaten opvragen?
    want we gaan verhuizen. Ben de vorige cerficate verloren gegaan.
    wat kost zo’n opvraging
    vriendelijke groeten

    30 oktober 2018 at 07:48
  • Yves Peene Reply

    Hallo,
    Ik heb tot op heden nog geen gepersonaliseerde email van Eandis ontvangen om Activatie te doen van mijn bestaande zonnepanelen. Bijgevolg kan ik nog steeds geen aangifte doen van het recht op een nieuw certificaat. Volgens een email van Eandis op 6 okt zou dit tussen 15/11 & 15/12 moeten aangekomen zijn.
    Waar (email?) kan ik hiervoor het best terecht ?
    mvg,
    Yves

    30 december 2016 at 21:58
    • Ilumen Reply

      Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      Indien u nog steeds geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen, kan u best telefonisch contact opnemen met uw netbeheerder. Meer informatie vindt u hier .

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

      9 januari 2017 at 10:49
      • Yves Peene Reply

        OK, bedankt en alles is nu vlotjes geregeld!
        Maar droevig dat men een zelfs een belofte van het uitsturen van een initiele email niet nakomt… en men dus (nog) altijd zijn rechten moet afdwingen… ‘Men’ beslist maar dat het certificatenbeheer nu via Eandis verloopt en wij moeten er dus maar (weer) achteraan lopen om onze toegang ge’her’activeerd te krijgen…. Maar daar kan jij ook niets aan doen natuurlijk – eventjes mijn frustraties geventileerd 🙂

        14 januari 2017 at 06:27
        • Ilumen Reply

          Geachte heer Peene,

          Geen probleem! Goed om te horen dat intussen alles geregeld is.

          Aarzel niet ons te contacteren, mochten er toch bepaalde onduidelijkheden optrededen.

          Alvast bedankt

          Vriendelijke groet,

          Thomas Voets
          Marketing- en communicatieverantwoordelijke
          iLumen

          16 januari 2017 at 09:01
  • Danny Roels Reply

    Kunnen jullie ( door die wijzigingen ) eens eenvoudig uitleggen welke manier ik NU moet gebruiken om aan mijn certificaten van mijn zonnepanelen zonder Parijs en Brussel te moeten passeren aub?????

    17 december 2016 at 16:08
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Roels,

      Bedankt voor uw bericht.

      Samen met onze partner en verdeler Futech ontwikkelden we een handleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe men een zonnepaneleninstallatie kan aanmelden bij de VREG. Meer info vindt u hier.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Met vriendelijke groeten,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      19 december 2016 at 08:57
  • Gerrie Coomans Reply

    Geachte,

    gelieve vanaf heden volgend e-mailadresadres te gebruiken: gerrie.coomans@gmail.com. (voorheen gerrie.coomans@base.be)

    Vriendelijke groet
    Gerrie Coomans

    5 december 2016 at 12:11
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Coomans,

      Hartelijk dank voor uw bericht.

      Wij hebben uw gegevens inmiddels aangepast.

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Met vriendelijke groeten,

      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      5 december 2016 at 17:50
  • Maeyens Dirk Reply

    Dag. Hoe is de situatie op vandaag 14 november 2016?
    Bij wie moet ik nu mijn meterstand doorgeven?
    Heeft de overnemer ook een duidelijk portaal om de meterstanden door te geven?
    Waarvoor dank om een afdoend antwoord groet ik U.

    14 november 2016 at 14:48
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Maeyens,

      Bedankt voor uw bericht. Gisterennamiddag maakte de VREG bekend dat de overgang naar het portaal van de netbeheerder pas zal plaats vinden op woensdag 23 november. Tot dan kan u dus geen meterstanden van uw zonnepanelen ingeven. Meer informatie hierover vindt u hier.

      Afhankelijk van uw woonplaats zal u gebruik maken van het portaal van netbeheerder Eandis of Infrax. Met een tool van onze partner Futech kan u nagaan wie uw netbeheerder is.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      15 november 2016 at 09:10
  • Geert Aerts Reply

    Beste,
    ik heb mijn meterstand niet doorgegeven voor 10 oktober. Kan ik dit nog rechtzetten of zijn wij dit nu gewoon kwijt?
    Met vriendelijke groeten

    20 oktober 2016 at 19:49
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Aerts,

      Bedankt voor uw vraag.

      U kan uw meterstand vanaf 14 november gewoon opnieuw ingeven na de lancering van het nieuwe platform van uw netbeheerder. U zal zeker de certificaten ontvangen waar u recht op heeft, zij het met eventueel een korte vertraging.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      21 oktober 2016 at 10:27
  • devolder franky Reply

    Beste,

    Door problemen met de id registratie.
    Zal ik mij waarschijnlijk niet kunnen inloggen voor
    10 oktober daar ik nog geen nieuwe pin code heb ontvangen
    kan ik deze nadien nog aanpassen of aanvragen
    groeten

    Franky

    3 oktober 2016 at 21:15
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Devolder,

      Vermoedelijk zal u dit probleemloos kunnen via het nieuwe webportaal van uw netbeheerder. Toch raad ik u aan om voor alle zekerheid even contact met hen of de VREG op te nemen.

      Op de FAQ pagina van de VREG vindt u ook reeds tal van antwoorden op vaak gestelde vragen: http://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vragen-webportaal-eandisinfrax.

      Vriendelijke groet

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      4 oktober 2016 at 07:36
  • Bruno Reply

    Ik kreeg onlangs een meteropnemer aan de deur. Doch ik heb hem de toegang geweigerd omdat de meteropname vorige keer pas in december was gebeurd en jaar ervoor in februari. Ik spaar in de zomer zoveel mogelijk reserve aan kWh op, welke ik dan verbruik in de winter. Zo kan ik al 4 jaar mijn dagteller constant houden. Nu vrees ik dat ze met de omschakeling naar een andere certificatenbeheerder mijn tellerstand opnieuw willen kennen om tussentijds af te rekenen en mijn gespaarde reserve zo te niet te doen. Zoals ook al de bedoeling was bij die vorige poging tot meteropname! Iemand ervaring hiermee?

    28 september 2016 at 20:08
    • Filiep Depuydt Reply

      Bruno,

      Indien u geen toegang geeft tot de meter, wordt dan niet een schatting gedaan van uw teller en bent u dan alsnog niet de peaneut?

      29 september 2016 at 09:10
  • Geert buyse Reply

    Geachte, vanaf heden is mijn nieuw email adres:
    geertbuyse2@gmail.com. Wil dus vanaf nu mijn berichten naar dit adres sturen. Mvg

    28 september 2016 at 19:14
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Buyse,

      Bedankt voor de melding. Wij hebben uw emailadres in onze database aangepast.

      Prettige dag verder

      Vriendelijke groet

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      29 september 2016 at 07:43
  • N. Maes Reply

    Onze omvormer is stuk en wordt vervangen voor 10 oktober. Pas eind oktober kan de keurder komen. Wanneer moeten de gegevens dan doorgegeven worden en aan wie?

    Mvg,

    28 september 2016 at 18:22
  • Michel Reply

    En wat als ik in deze periode net mijn huis verkoop met de zonnepannelen? Aan wie geef ik de wijziging door?

    28 september 2016 at 14:39
  • Erik maes Reply

    Meterstand ingeven waarvan de 1000 tal nog niet bereikt is zal niet lukken, want de meterstand van uw zonnepanelen worden online gecontroleerd en vergeleken met de ingegeven waarde.

    28 september 2016 at 13:47
  • sleypen michel Reply

    Welke meterstand moeten we nog eens doorgeven voor 10 oktober? De verbruiksmeter in de E-kast of de teller van de zonnepanelen?

    28 september 2016 at 13:03
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Sleypen,

      Bedank voor uw bericht.

      U dient de meterstand van uw groenestroommeter in te geven.

      Vriendelijke groet,
      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      28 september 2016 at 14:08
  • Ria De Coster Reply

    Wij hebben hetzelfde probleem, 100 te gaan. Moeten wij dan wachten tot volgende week of geven we nu een nieuwe stand in verhoogd met de 100? Er zijn nog echt mooie dagen in het vooruitzicht dus op zicht is de 100 geen probleem.

    28 september 2016 at 12:20
    • Ilumen Reply

      Beste,

      Bedankt voor uw vraag.

      Indien u verwacht dat u ten opzichte van uw vorige ingave opnieuw 1.000 kWh elektriciteit heeft geproduceerd, zou ik in uw geval kort voor de deadline van 10 oktober een nieuwe meterstand ingeven in de certificatendatabank van de VREG.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      28 september 2016 at 13:01
  • Dhollander Willem Reply

    We hebben nu recht op een certificaat, maar verblijven tot 15 oktober in het buitenland en kunnen dit dus niet doorgeven aan de certificatendatabank.
    Is het mogelijk om na 14 november dit certificaat via Eandis te verzilveren?

    28 september 2016 at 11:11
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Dhollander,

      In principe zal u op geen enkele manier benadeeld worden wanneer u uw meterstand pas in het nieuwe systeem kan ingeven. U zal uiteraard alle certificaten ontvangen waar u recht op heeft, zij het eventueel met wat vertraging.

      Vriendelijke groet,
      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      28 september 2016 at 14:08
  • Carine.heylens Reply

    We zijn er bijna we hebben maar 100 meer nodig om terug op 1000 kw te komen, mogen we dan nog voor 10 oktober onze meterstand doorgeven? Tegen de tijd dat alles in orde zal zijn met eandis zullen we erover zijn maar ontvangen dan waarschijnlijk veel later onze 330 euro…

    28 september 2016 at 11:06
    • Ilumen Reply

      Geachte mevrouw Heylens,

      Bedankt voor uw vraag. U kan best zo kort mogelijk voor de deadline van 10 oktober een laatste keer uw meterstand doorgeven via het webportaal van VREG. Vanaf dat het nieuwe webportaal van Eandis/Infrax beschikbaar is (wellicht op 14 november), kan u opnieuw de waarde van uw meterstand ingeven. Mogelijk loopt u hierdoor inderdaad een lichte vertraging op bij de uitbetaling van uw groenestroomcertificaten.

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Vriendelijke groet

      Thomas Voets
      Marketing & communicatie
      iLumen

      28 september 2016 at 11:35

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *