De (on)zin van een off-grid laadsysteem voor elektrische wagens

Icoon laadpaal

De (on)zin van een off-grid laadsysteem voor elektrische wagens

Het gebruik van elektrische wagens zit in de lift. Eén van de aandachtspunten voor de eigenaars van dergelijke voertuigen is, naast het type laadpaal, de manier waarop deze van stroom voorzien wordt.

Icoon laadpaal
Eén van de mogelijkheden is een off-grid systeem met zonnepanelen. Hierbij worden er een aantal zonnepanelen geïnstalleerd die volledig los staan van het elektriciteitsnet en de laadpaal van energie moeten voorzien.

Doorgaans is een laadpaal uitgerust met een bepaald standaard vermogen (bijvoorbeeld 11 kW). Dit wil zeggen dat deze ten alle tijden een bepaalde stroom moet kunnen leveren, wat met een autonoom zonnepanelensysteem natuurlijk niet evident is (donkere dagen, nacht,…).

Daarom zou er bij dit systeem een batterij moeten worden voorzien. Een laadpaal werkt echter met AC-stroom terwijl een batterij typisch DC is. Bijgevolg is er dus een omvormer nodig, hetgeen de investering extra duur maakt.

Een dergelijk project is theoretisch gezien zeker mogelijk, maar veel duurder dan een netgekoppeld zonnepanelensysteem dat energie produceert die voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden, waaronder het opladen van het elektrisch voertuig.

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comment (1)

  • Woittiez, Willem Reply

    het onderliggende electra netwerk (hoofdkabels e.d.) moet geheel vernieuwd als iedereen electrisch gaat rijden, een huidig pompstation wordt, als alles electrisch gaat, een kleine elect. centrale!

    En het is : te allen tijde !

    23 mei 2017 at 09:37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *