Demir maakt nieuwe cijfers digitale meter bekend: 1% weigert

digitale meter

Demir maakt nieuwe cijfers digitale meter bekend: 1% weigert

1 procent van de inwoners van Vlaanderen weigert de installatie van de digitale meter. Dat meldt energieminister Demir naar aanleiding van vragen in het Vlaams Parlement van Willem-Frederik Schiltz van Open VLD.

Sinds 1 juli 2019 plaatst netbeheerder Fluvius alleen nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas. De oude mechanische meters zijn niet meer beschikbaar. Bij bouwers en verbouwers, nieuwe eigenaars van zonnepanelen en gezinnen die een budgetmeter krijgen, plaatst Fluvius die automatisch.

241.215 digitale meters

Op die manier werden tot 31 oktober al 96.918 digitale meters geplaatst, waarvan 15.151 bij klanten met zonnepanelen. Minister Demir meldt nu dat er in de periode van 1 november tot en met 29 februari het aantal geplaatste digitale meters is opgelopen tot 241.215 stuks. Bij 39.276 prosumenten is een digitale meter geplaatst. Tot eind februari 2020 hebben 2.303 klanten de plaatsing van een digitale meter geweigerd oftewel 1 procent.

“Indien de plaatsing van een meter geweigerd wordt, is dit vaak bij de doelgroepen van het ombouwtraject (prosumenten, meters uit pilootproject, budgetmeters)”, verduidelijkt Demir aan het Vlaams Parlement. “Niet alle netgebruikers die weigeren, vermelden de reden van weigering. Voor zover bekend zijn de voornaamste redenen waarom een netgebruiker initieel niet akkoord gaat met de plaatsing van een digitale meter: gebrek aan correcte informatie zoals het behoud van het principe van de terugdraaiende teller, zonder gegronde reden (principieel weigeren) en de netgebruiker investeerde reeds in het slim maken van de analoge meter.”

Overtuigingcel

De minister meldt verder dat Fluvius sinds november 2019 een zogenaamde ‘overtuigingcel’ is gestart. “Wanneer een netgebruiker niet akkoord gaat met de plaatsing van een digitale meter, bellen specifiek daartoe getrainde medewerkers de netgebruiker, met de bedoeling naar de netgebruiker te luisteren, hem correct te informeren en hem van het nut van de digitale meter te overtuigen. Uit de eerste resultaten met een beperkt aantal gevallen blijkt dat op deze manier een succesratio van overtuiging van 77 procent gehaald wordt.”

Eigenaren van zonnepanelen mogen bij ingebruikname van een digitale meter 15 jaar lang het rendement behouden van de huidige, terugdraaiende teller. Zonnepaneeleigenaren krijgen bij de ingebruikname namelijk de kans om te kiezen voor het bestaande systeem met terugdraaiende teller of het nieuwe systeem van de Vlaamse energieregulator VREG. In dit systeem van de VREG worden de nettarieven berekend op basis van de stroom die consumenten daadwerkelijk van het net afnemen en vervalt het prosumententarief. Uit simulaties blijkt dat dit voor 60 procent van de prosumenten voordeliger is. Hoe meer een consument verbruikt op het moment dat de zonnepanelen elektriciteit opwekken, hoe hoger de zelfconsumptie dus, hoe voordeliger het nieuwe systeem.

Bron: Solar Magazine, 21 april 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (89)

  • JPe Reply

    Ik lees:
    39.276 D.M. meters geplaatst bij prosumenten.
    Op totaal van 39.276 + 2.303 =41.579 vooropgestelde installaties.
    En 2.303 meters geweigerd.
    Dit maakt volgens mij bijna 6% i.p.v. 1%. Een redelijk en significant aantal,wat?
    Kan de dienst van Z.Demir niet tellen of maakt men ons iets wijs?
    Benieuwd naar reacties op de resultaten.

    4 juni 2020 at 15:56
  • Jef Dewit Reply

    Naast de digitale meter zal het voor de doorsnee gebruiker vanaf 2022 ook niet meer eenvoudig zijn om zijn jaarlijkse factuur te berekenen adh van zijn verbruik. Gedaan met kWh x aantal cent. Het zal de piek van je maandverbruik zijn die je vaste kost zal gaan bepalen. De digitale meter blijven weigeren is ook geen oplossing. Want wie zijn geen digitale meter heeft zal afgerekend worden op een forfaitair minimum tarief.

    De nieuwe tariefstructuur staat op de agenda om vanaf 1 januari 2022 van start te gaan. Zo lang is dat nu ook weer niet meer.

    De factuur zal berekend worden op basis van:

    – de gemiddelde maandpiek.
    – de echte netkosten worden verrekend voor 80% als vaste kost per aansluiting op basis van het gemeten toegangsvermogen in kW. De overige 20% worden per afgenomen kWh verrekend. De ODV-kosten blijven per kWh verrekend.
    – Er wordt een minimum vermogen van 2.5 kW aangerekend, ook voor wie geen digitale meter heeft.
    – Men gaat er van uit dat een gemiddeld gezin iets van een 3.15 kW gemiddeld kwartiervermogen van het net zal opnemen.
    – Er zou een minieme injectievergoeding aangerekend worden ( minder dan 0.2 cent voor 1 kWh injectie). Het symbolische niets dus.
    – Vanaf 1 januari 2021 zou je met een digitale meter het overschot aan stroom kunnen verkopen.

    Voor grootverbruikers met een laag continu vermogen zou dit tarief voordelig zijn.
    Voor zuinige verbruikers zou dit nadelig zijn, zeker als die een hoog piekvermogen hebben.

    5 mei 2020 at 08:11
    • Jean D Reply

      Beste Jef. Ik heb in hun consultatie gelezen dat ze niet een gemiddelde maandpiek zullen hanteren maar wel het maximum kwartierpiekvermogen die ergens in een periode van een jaar is voorgekomen. Ze zijn er nog niet aan uit of dit in een vaste jaarperiode zal bekeken worden of in een maandelijks voortschrijdend jaar. Nu heb ik zelf het piekverbruik gecontroleerd en ik meet nooit een zeer hoge piek die een kwartier aanhoudt maar wel bvb bij het koken een piek die schommelt tss 3.5 en 6 Kw die meer dan een kwartier duurt. Het is ook al eens gebeurd dat het tot 8.5 Kw ging maar dan zeer kortstondig en met laag verbruik rond die korte piek. Daarom vermoed ik dat ze met kwartierpiekvermogen bedoelen dat ze het gemiddelde gaan nemen van het piekvermogen die in een kwartier rond de hoogste piek zal liggen. Als ik bvb zat 2 mei bekijk dan is gedurende de ganse dag de pieken niet hoger dan 0.7 Kw en heb ik 2 maal een half uur gehad met hogere pieken ; 1 maal gemiddeld ongeveer 3,5 Kw en 1 keer gemiddeld 4.5 Kw waarbij de hoogste punten telkens voor niet langer dan 2 minuten 3.8 en 7 Kw waren.
      Als de distributiekost enkel op dit kwartierpiekvermogen zou berekend worden dan maakt het ook niet meer uit of je zonnepanelen hebt of niet en of je dag of nachttarief hebt of niet. Op een jaar gezien zullen er altijd dagen zijn dat uw zonnepanelen niet werken en op dat moment zullen de pieken uw tarief bepalen. Vanaf dan is het enkel nog nuttig om een thuisbatterij te installeren die langzaam oplaadt en op moment van hogere pieken in werking treedt onafhankelijk van het feit of je zonnepanelen hebt of niet.

      5 mei 2020 at 11:16
    • Jean D Reply

      Ik heb eens mijn piekverbruiken bekeken voor de afgelope maand en kom aan gemiddelde van 5.9 Kw.
      Ik heb dit kunnen meten met een cemm module die aangesloten is op de P1 poort van mijn DM. Wat ik mij afvraag is of men een tarief kan invoeren op basis van meetgegevens die door de gebruiker niet kan gecontroleerd worden? Want zonder bijkomende apparatuur zijn deze gegevens niet op continue basis door de gebruiker te registreren.

      5 mei 2020 at 21:15
  • Johan V Z Reply

    ‘VREG’: afkorting van ‘Vraatzuchtige Regeringen en EnergieGangsters’

    2 mei 2020 at 19:20
  • Jef Dewit Reply

    Naast de overtuigingscel zijn ze nu ook met een campagne en reguleringsperiode gestart om “zwarte” PV installaties te regulariseren.
    Dat je een PV installatie die op het net is aangesloten bij Fluvius moet aanmelden begrijp ik nog want je injecteert actief op het openbaar net. Maar waarom je een eilandinstallatie moet aanmelden bij de VREG (met serieuze boetes als je het nalaat) doet mij het ergste vrezen. In navolging van de regenput ook weer een middel gevonden om te belasten? Je investeert in je eigen energieproductie, betaalt daar BTW op en valt er verder niemand mee lastig. Waarom moeten ze dat dan weten?

    30 april 2020 at 10:10
  • Witters Roger Reply

    Zou het interessant zijn om alle prosumenten, die nadeel hebben met de nieuwe Digitale Meter ( DM ) , te verenigen via een app. waar men kan inschrijven. Een officieel standpunt innemen, met gefundamenteerde
    argumenten, en een officiële klacht indienen tegen Demir en de Vreg.
    Wie kan daar bij helpen om dit te organiseren ?
    Zou dit helpen om de modaliteiten omtrent de DM zodanig te laten wijzigen dat we met de DM hetzelfde resultaat
    zouden hebben als nu met de analoog terugdraaiende meter ? Geen 15 jaar, maar 20 jaar.
    Is het zo dat vanaf 4000 handtekeningen een officieel onderzoek dient gestart te worden ?
    Wil dit wel mee organiseren, maar heb daarvoor hulp nodig.

    29 april 2020 at 20:34
    • Jef Dewit Reply

      Als je klacht tegen iets of iemand indient heb je een juridische grond nodig.
      Op grond van wat ga je de digitale meter laten verbieden?
      Graag hier je gefundeerde argumenten met de juridische context.

      Heb je enig idee wat zo’n procedure kost? Wie gaat dat betalen?

      Uit je argumenten blijkt al dat je de huidige procedure al niet begrijpt. Hoe ga je ze dan aanvechten?
      In de huidige regelementering blijft de digitale meter op dezelfde wijze je injectie en productie tariferen dan bij de terugdraaiende teller. Als je niet vrijwillig voor net nieuwe tarief kiest heb je dus dezelfde voordelen als bij de analoge meter. Wat wil je dan precies aanvechten of wijzigen?

      Vanwaar komt je idee van die 20 jaar? In het begin was er geen termijn van toepassing op de terugdraaiende teller. Er is nu ook geen termijn van 15 jaar maar 15 jaar vanaf plaatsing PV installatie en dit tot 31-12-2020. De huidige politieke beslissing is dus geen vast gegeven van 15 jaar maar verschilt voor iedere prosument van nul tot 15 jaar. Iedere prosument heeft dus al andere belangen. Wel specifiek belang ga je verdedigen?
      20 Jaar is zelfs nooit ergens uitgesproken.

      Wat wil je laten onderzoeken? Om een klacht in te dienen heb je geen 4000 handtekeningen nodig. Dat kan je ook alleen. Toch als je de procedurekosten van 40 tot 50.000 euro wil en kan betalen. Maar je hebt wel een juridische grond nodig om je klacht op te baseren. Benieuwd welke deze zijn. Als je deze niet helder en gegrond kan voorleggen ga je weinig mensen vinden die je actie gaan ondersteunen laat staan mee organiseren. Want zij die mee klacht indienen draaien bij verlies van de procedure naast hun eigen kosten ook nog eens op voor een deel van de kosten die de tegenpartij heeft moeten maken om zich tegen je klacht te verdedigen.
      Op het internet ga je wel een deel mensen vinden die je initiatief gaan toejuichen. Langs de kant wel te verstaan en niet daadwerkelijk waarbij ze zelf risico lopen. Als je de zaak tegen alle verwachtingen in wint profiteren ze mee van de uitspraak zonder het risico van verlies te dragen.

      30 april 2020 at 08:32
    • Jef Dewit Reply

      Tegen de VREG kan je niet eens klacht indienen en dat is niet eens nodig . De VREG heeft zelf klacht ingediend tegen de politieke beslissing om prosumenten een garantie van 15 jaar te geven op het salderingsrecht. Hun advocaten denken daartoe genoeg juridische gronden te hebben. En ze hebben al een punt want hun klacht is door het hof ontvankelijk verklaard en ingeschreven op de rol. Hebben ze juridisch geen gelijk moet je daar als prosument niets voor doen. Dan verwerpt de rechter gewoon hun klacht. Krijgen ze wel gelijk vermoed ik dat je daar niets tegen kan beginnen want dan is er een uitspraak van het hoogste rechtsorgaan waartegen geen beroep meer mogelijk is.

      30 april 2020 at 08:37
  • geert vanryckeghem Reply

    hallo, als ik slimme meter laat installeren, heb ik dan nog het recht op mijn tarief, is 250 euro als ik 1000kwh opwek, mijn zonnepanelen liggen er al 12 jaar denk ik, hoe zit dat ineen, alvast dank bij voorbaat

    29 april 2020 at 19:32
    • Jef Dewit Reply

      Wat bedoel je met dat tarief van 250 euro? Groenestroomcertificaten?
      Heeft niets te maken met de digitale meter. Je hebt er dus nog recht op tot einde looptijd en die worden geteld via de groenestroommeter in je meterkast en die stand moet je zelf doorgeven via het Fluviusportaal.
      Je hebt nog maximaal drie jaar recht op de terugdraaiende teller. Met of zonder digitale meter.
      Waarom zou je een terugdraaiende teller aanvragen. Dan moet je zelf de installatiekosten betalen. Beter wachten tot Fluvius het bij jou komt doen. Dan zijn de kosten voor hen.
      En als ze er nie tin slagen binnen de drie jaar een digitale meter bij je te plaatsen blijft je meter gewoon terugdraaien, ook al is de periode van 15 jaar voorbij.

      30 april 2020 at 08:05
  • Ludo Helsen Reply

    Eigenlijk zouden alle bezitters van zonnepanelen, deze op het zelfde ogenblik massaal een keer moeten uitschakelen (best wanneer de zon goed schijnt). Eens zien hoe “het net” dan reageert op het tekort aan productie. Zij hebben onze groene stroom nodig om aan de normen en de noden te voldoen. Ook wij hebben destijds ruim geïnvesteerd in onze installaties. Men zette mensen zonder zonnepanelen op tegen mensen met zonnepanelen omwille van de groene stroom certificaten, daarna werd het prosumenten tarief verzonnen. Wat is het volgende waar men mee gaat afkomen ? De regels worden steeds veranderd in het nadeel van de gewone man. Als dit zo blijft duren zal uiteindelijk niemand meer geneigd zijn om op de leugenachtige voorstellen in te gaan.

    29 april 2020 at 18:14
    • Jef Dewit Reply

      Leuk idee maar in de praktijk totaal niet uitvoerbaar. Als jij meer dan 300.000 personen op hetzelfde tijdstip kan mobiliseren om gelijktijdig een actie te doen die dan nog eens in hun eigen bankrekening snijdt ga je een succesvolle toekomst als politieker of CEO tegemoet. 🙂
      En die theoretische actie zal weinig uithalen. Je hebt nog de zonneparken en windparken van de ondernemers. Hoe ga je die meekrijgen in je actie? En dan nog, het net blijft nu ook werken als er een onweer losbarst of als er tijdens een zonnige week een zwaar bewolkte dag tussenschuift. Op een sonnige dag actie ondernemen is ook al geen goed idee. Want dan is er in de ons omringende landen zoveel productie dat de kostprijs van de elektriciteit negatief is. Ze gaan dan zelfs geld krijgen om die te importeren en waarschijnlijk je actie met plezier steunen. 🙂

      30 april 2020 at 08:17
  • guy Reply

    Als mijn omvormer het begeeft, is het ermee gedaan. Hoe meer je in van alles investeert hoe harder ze je met je pietje pakken, dus dan maar beter terug naar af. Nog minder verbruiken zal mijn volgende trend worden.

    29 april 2020 at 16:54
    • Bart De Pauw Reply

      Hallo Guy.Heb je dan al uitgezocht hoe je van de prosumenten tarief af geraakt ?

      30 april 2020 at 07:57
  • robert Reply

    deze digitale spionagemeter wordt hier pertinent en consequent geweigerd.
    er komt hier niemand binnen van die maffiosi.
    bovendien als ze me daarvoor opbellen om te overtuigen hebben ze direct een proces aan hun broek, ik ben geregistreerd bij bel me niet meer voor commerciele doeleinden en zal me dus ook niet inhouden zoals bij voorgaande verhalen telkens de politie te waarschuwen
    en wees maar gerust die 1% die hebben geweigerden, zijn er in werkelijkheid heel veel meer . als je vergelijkt met het aantal covid gevallen die ze elke dag meegeven… het is er een tienvoud van in werkelijkheid.

    29 april 2020 at 15:21
    • Jan Vanhentenrijck Reply

      En wat gaan ze spioneren Robert ? Hoeveel dat ge verbruikt en wanneer , erg hé .
      Uw GSM , facebook, twitter , gmail , smartwatch,google assistent, Tinder , de buren, uw wagen,uw smart TV van 4 meter diagonaal , die zijn MI6 en MI5 waardig .
      Ah, uw gas en watermeter gaan ook spionnen worden of zijn het al , stel u voor .

      29 april 2020 at 18:45
      • robert Reply

        haha, gsm en facebook ja inderdaad dat heb ik. al de rest van dat zootje heb ik niet en wil ik ook niet. nu met gewoon terugdraaiende teller is de vergoeding evenveel als hetgene ik betaal voor gebruik. wat de uiteindelijke afspraak was. ondertussen reeds enkele jaren bedrogen en in de zak gezet met het prosumentarief… dus digitale spionagemeter die niets vergoedt terwijl je energie opwekt en je doet betalen in de plaats van het regeneren van de opgewekte energie op zonnige momenten komt er hier niet in. hoe goedgelovig je ook mag zijn , deze tweede aanval van georkestreerd bedrog laat ik niet toe.

        30 april 2020 at 15:42
        • Jean D Reply

          Amai Robert. Bij u zullen ze niet toekomen met een ovetuigingcel. Ze zullen je eerder naar een indoctrinatiekamp moeten sturen waar de instructeur die geen zonnepanelen bezit het niet kan hebben dat jij met je zonnepanelen geen enkele bijdrage wil betalen voor het gebruik van een gemeenschappelijk goed terwijl hijzelf en de rest die geen zonnepanelen hebben daar veel moeten voor betalen. Zij moeten niet alleen opdraaien voor uw distributiekosten ze moeten zelfs ook uw GSC betalen met hun groenstroombijdragen.

          30 april 2020 at 16:17
  • Jean-Pierre Philippe Reply

    Denk dat er een foutje in de tekst is geslopen, er staat vermeld dat er 15 jaar terugdraaiende teller is bij plaatsing van digitale meter! Zou fijn zijn als het zo was! Volgens mij is het 15 jaar vanaf de eerste Arei-keuring (van zonnepanelen)

    29 april 2020 at 14:55
    • la croix jean Reply

      dat is inderdaad zo, 15 jaar van ingebruik name , ik heb nog twee jaar te goed en dan. tasten in het ongewisse zoals bij zoveel zaken . jean

      29 april 2020 at 18:37
  • Johan Reply

    Die nieuwe meters moeten nogal geld opbrengen als ze zelfs een overtuigingcel oprichten om dat laatste percent er uit te wringen.

    Dat de voordelen van de zonnepanelen niet gingen duren, dat had ik al van in het begin verwacht, en wees maar zeker dat het hetzelfde gaat zijn met de digitale meter.

    Ik wil geen azijnpisser zijn maar het is gewoon echt zo..

    29 april 2020 at 13:33
    • Stephane Decoster Reply

      De wetgever zou ons moeten de mogelijkheid geven om een ganse wijk in eilandwerking te laten schakelen. Want als ik stroom op het net zet dan wordt die verbruikt door mijn buur die geen zonnepanelen heeft en toch moet hij ten onrechte transport betalen voor zijn elektriciteit. .

      29 april 2020 at 14:16
      • Jean D Reply

        Dus Stephane in eilandwerking zullen alleen de zonnepaneeleigenaars de taxen betalen voor het gebruik van het eilandnet en de buren die geen zonnepanelen hebben moeten niets betalen voor het gebruik van het eilandnet want het is toch stroom dat ze van ons krijgen.

        29 april 2020 at 15:58
        • Stephane Decoster Reply

          Neen , Diegenen die geen zonnepanelen hebben in de wijk zouden dan betalen aan diegenen die er wel hebben en ze zouden dan ook niet het transport van de stroom van de elektriciteitscentrale tot bij hun thuis moeten betalen aangezien de stroom van de gebuur komt . Deze transportkost vertegenwoordigt een grote brok van de factuur .

          29 april 2020 at 16:33
          • Jean D

            In deze optiek zou je dan als Antwerpenaar ook minder transportkosten moeten betalen voor stroom die je van de kerncentrale van doel afneemt dan een Mechelaar want die woont ook 25 km verder en 40% van onze stroom komt van Doel. Iki wil maar zeggen dat de zogenaamde distributiekosten niets met afstand te maken hebben maar met het totaal aan infrastructuur en de investeringen die nodig zijn om die infrastructuur in stand te houden.

            29 april 2020 at 18:10
          • Jef Dewit

            @ Jean D: nog nooit van de regiokosten gehoord? De netkosten zijn nu inderdaad al verschillend van netgebied tot netgebied. Je zal als gebruiker maar je stroom moeten laten transporteren door Gaselwest. Uiteraard zonder dat je kan kiezen voor een goedkopere subnetbeheerder.
            Om die prijsverschillen te verantwoorden gebruiken ze o.a. net dat argument dat jij hier als vreemd hebt afschilderd.

            29 april 2020 at 20:07
      • Erwin De Mulder Reply

        Het is allemaal zeer dubieus!Het is met alles wat “groen” is hetzelfde liedje .Eerst subsidieren en promoten a volonté en dan plots vinden ze van alles uit om het boeltje onaantrekkelijk te maken.Dit was net zo met de LPG .Toen Groen in de regering zat moest plots uw LPGtank om de 2 jaar gekeurd worden en verhoogde de de rijtaks fors .Gevolg:je ziet praktisch geen LPG wagens meer rijden .Dat je moet bijdragen voor het energie transport tot daartoe het net moet immers onderhouden worden en aangepast.Maar dat je daarom het voordeel van een terugdraaiende meter verliest is tegen alle logica in.Welk substantieel voordeel heb je nog om enkele uren per dag gratis elektriciteit te hebben op momenten dat je die dan ook meestal niet nodig hebt?De zon moet dan nog schijnen ook. Wie wel hun voordelen blijven behouden zijn de grote mastodonten a la Colruyt die participeerden in grote Offshore projecten waar u en ik niet bij kunnen en waarvoor zijn jaarlijks een pak miljoenen incasseren…En wat die fameuze home batteries betreft….vergeet dat tenzij je uw “kot” vol batterijen stopt!

        4 mei 2020 at 08:31
  • Jos Reply

    Ik zal zeker ook weigeren.
    1) Inbreuk op privacy: Ze kunnen alles perfect uitlezen op elk moment dus ze weten bij wijze van spreken wanneer je uit bed komt, de lichten en de koffiezet aansteekt. Ik heb geen big brother nodig
    2) Binnen enkele jaren kunnen ze dan perfect hun tarieven daarop instellen zoals we nu al piek en daluren kennen in de telefonie. Ik zeg maar iets: 50 cent tussen 0700 en 0900 , 0900-1600 30 cent en dan heel de avond weer 50 cent. Hun meter zal alles tot de centiemen kunnen berekenen
    3) Zij gaan de grote winsten halen dus waarom moet ik voor de nieuwe opgedrongen meter betalen??? Elk bedrijf dat wil verbeteren (lees meer winst maken) , moet zelf zijn investeringen dragen!!!!!
    4) Zelfverbruik als de zonnepanelen opbrengen: Wat een klucht.. Als de zon goed schijnt, dan heb ik geen lichten nodig en dan hangt de was buiten in plaats van in de droogkast!!! We hebben bijna niets nodig als het goed weer is. Ik plaatste mijn panelen uit groene overweging. Moet ik dan plots in de zomer vollen bak en voor niets een airco laten draaien??
    5) Prijzen: Aansluitend bij punt 2: Ook naar afname kunnen ze de prijzen maximaal manipuleren. Wij zetten stroom op het net en ze geven ons daar bvb 20 cent voor. Maar die stroom verkopen ze dan door aan 35 cent (wat wij met onze investering hebben opgebracht). En als wij dan in de winter stroom nodig hebben betalen we dan ook die volle 35 cent.Het zijn maar waardes uit de duim gezogen maar ik hoop dat jullie het principe begrijpen.

    Dus die dwaze politieker die ervoor zorgde dat de consument weer investeringen deed om een grote firma nog meer winsten te laten draaien die heeft recht op pek en veren! Dikke Dwaas!!!!

    29 april 2020 at 12:59
    • Jan Vanhentenrijck Reply

      Jos , waarom heb je dan een PV installatie geplaatst , als je toch geen of weing verbruik hebt als de zon schijnt ?

      29 april 2020 at 14:22
      • Jef Dewit Reply

        Dat zegt hij al heel duidelijk in punt 4.
        Dus waarschijnlijk net zoals de overgrote meerderheid welke in onverdachte tijden een PV-installatie geplaatst heeft : door de beloofde saldering kan wat tijdens de dag wordt opgewekt zonder meerkost door de prosument op het net gezet worden en verbruikt hij zijn stroom als het hem beter uitkomt => ’s morgens, ’s avonds, bij slecht weer, in de winter,…..
        Welk normaal huisgezin met werkende ouders verbruikt er wel veel elektriciteit in de zomer tijdens de middag?
        Dat er voortschrijdend inzich tis en je niet eeuwig beloften uit het verleden kan blijven uitvoeren begrijpt iedereen. Maar dat je om de haverklap het beleid en de regelgeving wijzigt met terugwerkende kracht begrijpt geen zinnig mens.
        Je bent bij de zeldzame geprivilegieerden of een weirdo als je weinig elektriciteit verbruikt tijdens de donkere wintermaanden en massaal elektriciteit verbruikt op zonnige middagen.
        Een normaal gezond mens is dan buitenhuis aan het werk of ontspant zich buitenhuis. Die zit dan niet binnen zijn was en plas te doen en nog minder een vijfgangendiner te bereiden. Dat doen de meeste normale mensen rond kerstmis en nieuwjaar als er nauwelijks PV productie is.

        29 april 2020 at 20:00
        • Jan Vanhentenrijck Reply

          Als de zon schijnt , kan je deze oogsten en in de batteriij stoppen .
          Als den avond gevallen is , gebruik je de zonnestroom uit de batterij en niet van het net.
          Dat is wat deze weirdo doet 🙂
          Dag na dag , zomer , winter , herfst , lente .

          De dagen dat er geen (enkele) stroom in de batterij gaat zijn heel weing in aantal .

          30 april 2020 at 12:27
          • Danny

            Oh ja ? Heb nochtans 2 winters na elkaar amper productie gehad in de maanden december en januari. De laatste jaren heb je in december perioden van 1 a 2 weken waarin het de ganse dag grijs en grauw blijft. Ik zie niet in hoe je met 50kw op een maand je batterij kan laden om dit op te vangen. Ik in alle geval met 5k op mijn dak niet. Ik lees elke maand de omvormer uit. Zijn cijfers liegen niet. De investeringen zijn voor ons, de winsten voor hun. De zitjes van uitgerangeerde politici moeten betaald. Dat is het probleem.

            5 mei 2020 at 22:46
  • BAKN Reply

    Een ‘overtuigingcel’ dat klinkt wel heel dubieus. Wat voor guerilla tactieken gaat deze cel gebruiken?
    Ik hoop dat het nog lang duurt voordat ze bij ons de digitale meter willen komen plaatsen. Maar ik kijk nu al uit naar de gesprekken met deze overtuigingcel. Benieuwd hoe ver ik door kan vragen totdat ze geen zinnige antwoorden meer hebben. Aan de andere kant, misschien word ik wel helemaal ‘overtuigd’. 🙂

    29 april 2020 at 12:53
  • Timmermans Reply

    Ik heb in 2008 een zware investering gedaan om 3,2kW piek vermogen te laten installeren. Dat koste ons een slordige €32.000, de gangbare prijs toen voor een degelijke installatie. Het wettelijk kader verzekerde ons van een opbrengst ZONDET KOSTEN, MET TEROGDTAZIENDE TRLLER EEN GROENE STROOM CRRTIFICATEN GEGARANDEERD AZN €450. 1kW productie op de groene stroommeter. Van terugdraaien gesproken. Wij zijn weeral eens slachtoffer van het grote geld. De regering had vergeten dat grote bedrijven dit als een opportuniteit zagen voor een grote opbrengst, zonder er iets voor te moeten doen. Het feit dat bedrijven als Katoennatie voor miljoenen euro’s aan groencertificaten jaarlijks verdienen op de kap van de belastingbetaler bleef niet haalbaar uiteraard. Weeral een voorbeeld hoe het niet moet en hoe je de man in de straat laat betalen voor politieke blunders.

    29 april 2020 at 12:52
    • Jan Vanhentenrijck Reply

      De heer Timmermans , vergeet je jouw fiscale voordeel niet te vermelden ?
      En misschien had je een groene lening genomen , die je fiscaal ook kon inbrengen .
      Uw PV installatie heb je zo al lang terug verdiend .

      En uw GSC ’s blijven lopen gedurende 20 jaar €450/kW , ook na plaatsing DM .

      Er wordt hier wat afgezeurd, met weinig of geen kennis van zaken

      29 april 2020 at 14:30
      • Alex Gijbels Reply

        Beste Jan,
        Wat de heer Timmermans vooral wil zeggen is dat er hem bepaalde rendementen voorgehouden werden om hem aan te zetten tot een investering van €32000. Geld waar hij waarschijnlijk ook wel andere leuke dingen mee kon doen. Als achteraf de beloofde voorwaarden toch in zijn nadeel aangepast worden is dat niets meer dan gelegaliseerde diefstal. Hoe en welke voordelen hij toch nog overhoud doet hier niets ter zake. Dit is gewoon contractbreuk vanwege de overheid.

        29 april 2020 at 19:01
  • Jan Vanhentenrijck Reply

    Hallo,

    Een digitale meter voert ALTIJD 4 metingen uit .
    1) Verbruik dag
    2) Verbruik nacht ( na 21.00hr en de weekends volledig bij PBE/Fluvius)

    3) Injectie dag
    4) injectie nacht (na 21.00hr en de weekends volledig bij PBE/Fluvius)

    Ik heb zelf om een vervanging gevraagd en het stop zetten van het prosumenten tarief + invoering van het net tarief .

    Ook bij diegene die nu maar één analoge dagteller hebben wordt na vervanging deze 4 metingen uitgevoerd .
    Hoe wordt dan het verbruik geteld indien je gebruik maakte van één dagteller (zoals bij mij) ?

    Verbruik wordt dan berekend door (verbruik dag + Verbruik nacht) af te trekken van (injectie dag + injectie nacht)

    Ik betaal geen prosumenten tarief meer van 5.5kVA X 91.52 €/kVA/j = €503,36 (incl. BTW)
    in de plaats betaal ik” Netgebruikkosten eigen productie” , dus GEEN forfaitaire vergoeding maar een vergoeding op basis van de reële injectie , die vergoeding bedraagt voor mijn regio €0,1735 (incl.BTW) per geïnjecteerde kWh .

    Dus om aan €503.36 nettarief te geraken moet ik 2900 aan kW injecteren op het net .
    Mijn PV installatie brengt 6000 Kw per jaar op .(omvormers 5.5kVA)
    Als de zon schijnt probeer ik zoveel mogelijk stroom ( zonnestrro) te verbruiken
    in de zonnige maanden ga ik dus wel op het net zetten , maar ik heb ondertss een thuis batterij geplaatst van 12kW .
    Dus deze wordt nu eerst volgeladen met “overschot” aan stroom , dus geen injectie en geen verbruik (via teller) dus geen stroom/nettarief die te betalen is .
    Batterij vol , ja dan wordt er op het net gezet .
    ik kom nooit aan de 2900 injectie omdat ik verbruik als de zon schijnt én een thuisbatterij heb (waarvoor je €250 per nuttig vermogen van de batterij als premie krijgt van de Vlaamse regering. + terugbetaling kosten plaatsing digitale teller ) .
    Ik rij sinds verleden jaar ook 100% elektrisch , dus schijnt de zon dan gaat wagen aan de stekker .
    Ik heb een perfecte balans gevonden en en verbruikskosten zijn mede dankzij de Digitale meter positief geëvolueerd .

    ik ga bijna geen verbruik hebben en injectie gaat onder de 2900 kW zijn .

    Dit is een reëel voorbeeld ( mijn situatie) en geen fantasie verhaal , die men spijtig genoeg overal ziet opduiken als het over de digitale meter gaat .

    Het is simpel hoor ; haal je niks van het net af en injecteer je niks , wel dan is je elektriciteitsfactuur €0 .
    In theorie is dit mogelijk , in de praktijk iets moeilijker .
    Maar ik ben dus wél positief over de invoering van de digitale meter .

    29 april 2020 at 12:44
    • jacques aerts Reply

      Beste kan je me het elektrisch schema van deze batterijkoppeling even toesturen? Ik zou dat ook willen uitvoeren.

      29 april 2020 at 16:57
      • Jef Dewit Reply

        Ik heb zowel een elektrische wagen als een thuisbatterij.
        Maar daardoor gaat mijn warmtepomp in de winter niet minder draaien.
        De batterij is alleen nuttig om enkele dagen te overbruggen maar nooit om de zomerproductie over te dragen naar de winter.
        En de elektriciteit die ik in de zomer (alleen dan nog tijdens het WE als ik thuis ben want door de week staat de auto uiteraard niet thuis te niksen maar op de parking van het werk en als ik thuis kom is er nog nauwelijks PV productie) in de EV steek kan ik in de winter (waar ik hem meer nodig heb) niet meer gebruiken.
        En als ze het nieuwe capaciteitstarief na 2022 invoeren en ze schaffen de terugdraaiende teller af zijn we helemaal bekocht. In de zomer stroom te veel die dan praktisch gratis is en in de winter geen productie en inkoop stroom pokkeduur.

        29 april 2020 at 19:26
      • Jan Vanhentenrijck Reply

        https://24solar.nl/nl/solar-zonnestroom/energieopslag/fronius-solar-batterij-accu-12-kw

        Voor alle duidelijkheid , ik heb deze niet gekocht bij solar.nl .
        Wel in België en laten installeren .
        Gebruikte materialen wel van Fronius.

        30 april 2020 at 13:04
    • billy Reply

      ik begrijp uw redenering, meer wie heeft een batterij of en een elektr. wagen ?

      29 april 2020 at 18:45
      • Jan Vanhentenrijck Reply

        Dat klopt Billy , ik prijs mij gelukkig dat ik dit mij allemaal kan permitteren .

        Dus die ellenlange discussies over maffiosi , guerilla praktijken die gaan aan mij voorbij .Evenals dat geleuter over die enkele tientallen Euros die ze misschien zouden moeten extra betalen als de DM meter er komt .

        Wat me wel zou aanspreken en dit is realiseerbaar met de DM , is dat ik mijn injectie (overschot) aan stroom zou kunnen geven (ja , geven) aan iemand die het moeilijk heeft om de eindj s aan elkaar te knopen . Al het niet gratis kan of mag dan de stroom aan een heel goedkoop tarief verkopen aan de minst bedeelden .

        Dat is veel meer waard dan die saaie in Excel gegoten berekenigen en geleuter door mensen voor wie het echt niet uitmaakt of ze die enkele Euros moeten betalen of niet .Maar er toch over doorbomen of hun leven ervan af hangt .

        Tot op heden mag een particulier voor zover ik weet de stroom die hij zelf opwekt niet doorverkopen . Misschien verandert dit nog .

        30 april 2020 at 10:06
    • Raymond Verheyden Reply

      Beste,
      Wat is de kostprijs van de batterij?
      Wat is de kostprijs ( meerprijs) elektrische auto?
      Toch best in uw berekening opnemen om een exact resultaat te bekomen.

      Mvg

      29 april 2020 at 18:53
      • Jan Vanhentenrijck Reply

        Volledig akkoord Raymond, maar mij is het te doen om zoveel mogelijk off-grid te gaan en zo groen mogelijk als het kan . Het terugverdien aspect komt op de tweede plaats .

        30 april 2020 at 09:21
    • Jef Dewit Reply

      Ik heb wel nog een PV installatie met GSC rechten. Dan kan je geen batterij plaatsen met premie (kan je natuurlijk wel maar dan ben je niet goed bij je hoofd). Als je gebruik wenst te maken van de premie moet je al niet kiezen voor de digitale meter. Je bent gewoon verplicht de saldering op te geven en de DM te plaatsen.
      Ook ben je verplicht een rem te zetten op je omvormer waarbij je nooit meer dan 60% van het piekvermogen van de omvormer mag injecteren. In jouw geval mag je dus maar 3300 kWh injecteren. Alles wat je op een zonnige dag meer opwekt en niet onmiddellijk verbruikt ben je kwijt aan de straatstenen. En als je nog GSC hebt gaat deze ook niet meer door de GSC meter en ben je dat deel van de GSC rechten ook nog eens kwijt. Twee keer verlies dus. Ik heb een omvormer van 5 kVA en 6000 kWp aan panelen. De afgelopen maand april regelmatig tussen 11:00 en 14:00 uur een productie van 5000 W. Dan zou ik tussen die uren al contant 2000 W moeten verbruiken. Dit in een periode dat je al niet meer moet verwarmen. En dit dag na dag. Zoniet: weg stroom.
      Iedere dag wekt mijn installatie tussen de 20 en 32 kWh op. Mijn dagelijks verbruik bedraagt ongeveer 7 kWh.
      Dus iedere dag een overproductie tussen de 14 en 25 kWh (die ik nu voor 437 € per jaar op het net mag opsparen om in de winter volledig terug te verbruiken). Ik heb een batterij met een max. opslag van 28.5 kWh. In de praktijk betekent dat een bruikbare capaciteit van 25 kWh en als je de levensduur van de batterij wil verlengen en niet na 10 jaar wil opgebruiken een capaciteit van 17.1 kWh (dat vertellen de verkopers je er natuurlijk niet bij als je het zelf niet opgezocht hebt). Zelfs als ik al rekening hou met nachtelijk sluimerverbruik (1 kWh) en de theoretische max. capaciteit van de batterij is deze al na twee of max. drie dagen vol. Dan is het gedaan met spelen. Lang duurt uw verdienmodel in de praktijk dus niet. En dan zwijgen we nog over de zomermaanden.

      29 april 2020 at 19:47
      • Jean D Reply

        Beste Jef. Van die batterijen daar heb je gelijk in en dat is ook de reden waarom het geen succes is. Maar heb je al eens de rekening gemaakt als je geen prosumententax zou moeten betalen.
        Vermits je een batterij met grote capaciteit hebt zal uw zelfconsumptie automatisch stijgen tot ongeveer 80%. Dan is uw distributiekost op de 20% van 6000Kwh = 204 € . Dat is toch 233 € goedkoper op een jaar als je het nieuwe tarief van de Vreg met de DM kiest. Dit nieuwe tarief blijft ook nog 15 jaar gelden na de eerste installatie. Nadien als de 15 jaar voorbij zijn kan je uw systeem zo afregelen dat uw batterij alleen inspringt als je het echt nodig hebt en al de rest die je injecteert kan je verkopen ook het deel dat je nu niet aan de straatstenen kwijt kunt. Jij gaat winst maken dat het niet meer schoon is.

        29 april 2020 at 23:32
  • Patrick Reply

    Bestaat er op een omvormer geen keuze-instelling dat je direct gesaldeerde upload nul maakt en dus hetgeen je opwekt afvlakt in functie van je verbruik op die moment ? Ik zou dit verkiezen i.p.v. en schijnvergoeding van 2 cent per kWh. Als de VREG ons ons het licht in de ogen gunt dan ik ook niet aan de VREG. Het zijn gekken die nu nog panelen installeren voor de 10 jaar terugdraaiende meter en hiervoor het prosumententarief moeten betalen. Ik zie uit naar de waterstoftechnologie met eigen opslag.

    29 april 2020 at 12:16
  • verpoorten frans Reply

    het weigeren is niet 1% maar 6% en ik ben er zeker van dat die mensen zonnepanelen hebben liggen, we moeten allemaal weigeren, anders gaat het ons allemaal geld kosten, en ik hoop maar dat er niemand meer op de VLD
    stem, dit is een partij van bedrog

    29 april 2020 at 11:47
  • Lyra Reply

    Bij digitale meter geen prosumententarief, maar tegen 2030 is de saldering Afgebouwd.
    Bij een analoge meter betaald men het prosumententarief, maar ken men de saldering niet weg nemen.

    saldering=net als energie opslag gebruiken.

    29 april 2020 at 11:40
    • Jef Dewit Reply

      Tegen het tempo dat de netwerkbeheerder nu de digitale meter plaats krijgen ze nooit tegen 2024 bij alle prosumenten een digitale meter geplaatst.
      Als in dezelfde straat bij mensen met eenzelfde PV-installatie die bv. geplaatst werd in 2009 (in het beste geval loopt de saldering dan af in 2024) bij de ene een digitale meter staat en bij de andere een analoge zal de eerste niet meer kunnen salderen (want bij de DM moet bij facturatie injectiemeter en afnamemeter van elkaar afgetrokken worden en dat kunnen ze dan stoppen) en bij de tweede zal de saldering gewoon doorlopen (want de analoge terugdraaiende meter blijft gewoon terugdraaien en daar kunnen ze van op afstand niet bij).

      Dus 2 personen in dezelfde situatie krijgen dan gewoon een verschillende afrekening gewoon op willekeurige basis (wel of niet al een digitale meter). Dat is een flagrante schending van het gelijkheidsbeginsel. Benieuwd of dat dan stand houdt in een rechtbank.

      29 april 2020 at 19:19
      • Jean D Reply

        Daar gaat het dispuut niet over. Het gaat over het feit dan je met een DM gedurende een bepaalde periode tss 2 verschillende tarieven kunt kiezen en binnenkort als er capaciteitstarief ingevoerd wordt zal je de keuze hebben tss 3 verschillende tarieven. Het heeft dus niets te maken met wel of geen analoge tellers maar wel met de keuzemogelijkheden die je hebt als je een DM hebt. De Vreg wil niet dat we kunnen kiezen tss verschillende distributietarieven. De vraag is dus of het grondwettelijk hof die keuzemogelijkheden als discriminerend ziet of niet.

        30 april 2020 at 08:48
  • Diricx Daniel Reply

    ik moet geen overtuigingscel aan de lijn krijgen maar een onafhankelijk onderzoek door mensen die niet afhankelijk zijn van de een of andere politieke partij of energiemaatschappij zoals de Vreg.
    ik ben al eens beet gepakt door het prosumertarief – ook dat was eigenlijk een verandering (in ons nadeel) van het contract dat we afsloten bij de plaatsing van de zonnepanelen.
    ik verbruik in de winter (donker – meer TV enz) meer elektriciteit dan in de zomer – en het is juist in de zomer dat de panelen het meeste elektriciteit opwekken – dat ons Demir daar maar eens over nadenkt. – of heeft ze daar nog niet over nagedacht? Als ze zo voortdoen kunnen we misschien beter de panelen van het dak halen, dan kunnen ze zelf zorgen dat ze de Europese normen halen
    Bedankt politiekers en Vreg.

    29 april 2020 at 10:58
    • Jef Dewit Reply

      Als Demir en haar partij “nadenken” is het hoe ze de bedrijven (dixit de partijvoorzitter: “Voka is mijn eigenlijke baas”) te vriend kunnen houden door deze alle voordelen te blijven geven. Onlangs nog eens door Demir benadrukt dat ze bedrijven zullen blijven steunen in hun zoektocht naar “groene energie”. De particuliere verbruiker kan hun gestolen worden. Die hebben ze alleen nodig in het stemhokje (door hem in de maanden voor de verkiezingen te paaien met loze beloften die de dag na de verkiezing al vergeten zijn) en om de facturen te betalen van het geld dat ze gul rondstrooien aan zij die er al te veel van hebben. Ook niet toevallig dat de voorzitter van de VREG deze job nog eens combineert met een goed betaalt overheidsjobke en zetelt in een bedrijf dat investeert in de ontwikkeling van extra (te betalen) hardware voor de digitale meter. Dat noemt men in een normale democratie belangenvermenging.

      29 april 2020 at 19:13
  • Billy Reply

    ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Christiaens Paul, boerenbedrog van de VREG… temeer ook de meter op afstand (wifi) kan gevolgd (gemanipuleerd ?) worden. Van die oplichters kan je alles verwachten nu ze hun kar 180° gedraaid hebben met de komst van die digitale dief…

    29 april 2020 at 10:50
    • Jan Vanhentenrijck Reply

      Billy ,

      Verbruik (dag,nacht) , injectie(dag,nacht) kan je zelf dag per dag online opvolgen bij Fluvius .
      mijngegevens.fluvius.be .

      30 april 2020 at 12:07
  • Christiaan Reply

    Overtuigingscel OF beter provocatiecel !
    Kan Mevrouw Demir niet eens zelf duidelijk antwoorden op volgende vragen :

    1. In 2009 hebben we een toen dure zonnepaneel installatie geplaatst met de garantie van een terugdraainde meter zonder beperking in de tijd. Waarom is het normaal dat het nu opeens nog slechts 15 jaar is ? Die 15 jaar begonnen dan ook nog eens in 2009 …, dus nog slechts 4 jaar ! Ook dit is normaal ?
    2. Als VREG straks gelijk krijgt van het grondwettelijk hof en die 15 jaar zijn opeens niet gegarandeerd … Zijn dan alle personen die recenter zonnepaneel installaties aangeschaft hebben nog maar eens bedot door de overheid (lees bedot door OVLD / NVA !) ?
    3. Waarom is het normaal dat gezinnen die een investering deden met warmtepomp in combinatie met zonnepaneel installaties na de invoering van de digitale slimme meter opeens MEER moeten betalen ?

    Kom a.u.b. niet nog eens met antwoorden als zou het niet anders kunnen !
    Door gebruik van gewoon gezond verstand kan het WEL anders !

    29 april 2020 at 10:35
    • Georges D Reply

      Volledig akkoord met punt 1 & 2 Christiaan, ik ben net in hetzelfde geval.
      Bij mij komen ze niet binnen voor de verplichte einddatum, en die is nog veraf…

      29 april 2020 at 11:26
  • Voske Reply

    Eigenlijk mag je hier allemaal niet over nadenken want dan krijg je maagzweren. Ons corrupt leger van
    politiekers denkt maar aan een zaak en dat is hun vet betaalde postjes financieren op kap van jan modaal.
    Dat is toch het gemakkelijkst. Zelfs in huidige crisistijd van covid-19 staan partij politieke spelletjes zelfs boven het
    algemeen belang om nog maar te zwijgen over de communicatie hierrond, dat is toch echt een circus dat je in geen enkel ander land voor mogelijk houdt. Ze kunnen hier allemaal nog wat komen leren, misschien is dit wel een nieuwe economische mogelijkheid voor onze politiekers, opleiding voorzien in het manipuleren en bedriegen van
    de man en vrouw op de straat.

    29 april 2020 at 10:27
  • Johan Peeters Reply

    Naar aanleiding van overgang van stookolie op gas werd ongevraagd een digitale meter geplaatst. Ik kreeg nooit de mogelijkheid te kiezen voor het bestaande systeem met terugdraaiende teller of het nieuwe systeem van de Vlaamse energieregulator VREG.

    29 april 2020 at 10:19
    • Jef Dewit Reply

      Welk systeem is dan nu van toepassing op je factuur?

      29 april 2020 at 19:04
  • marc wybo Reply

    Met de nieuwe digitale meter is er geen duidelijkheid nopens het terug draaien van de meter,zolang de huidige meter draai geen vervanging.

    29 april 2020 at 10:10
  • Jef Dewit Reply

    Volledig eens met Christiaans Paul.
    Als de “overtuiginscel” (hoe verzinnen ze zo’n termen, zou de koninklijke verduidelijker daar zijn licht eens over kunnen schijnen? :-). en de bevoegde overheid zo zeker van hun 15-jarige garantie zijn (welke de al eerder gemaakte mondelinge afspraken inperkt) is het misschien een goed idee dat de gecontacteerde prosumenten aan de getrainde leden van de overtuigingcel meedelen dat ze gerust de digitale meter mogen komen plaatsen als de netbeheerder of de vertegenwoordiger(s) van de bevoegde onverheid hen een juridisch bindend contract bezorgen waarin de 15-jarige “garantie” op de terugdraaiende teller schriftelijk wordt bevestigd (gebroken mondelinge beloften hebben we immers al bij de vleet).

    29 april 2020 at 10:07
  • Jacques Vanderborght Reply

    Men moet het aantal weigeraars (2 300 ) vergelijken binnen de groep prosumenten ( 39 000 ). De overigen hebben gewoon geen keuze. Dus dit betekent (2300/39000) dat er 6 % weigeraars zijn of 6x meer (dan de 1 % die aangegeven wordt). Ik heb een simulatie gemaakt met mijn jaarafrekening per maart 2020. Ik ga er vanuit dat ik 2 eurocent /kwh ontvang voor de volledige productie en ik betaal dan mijn volledig aantal afgenomen Kw aan de huidige tarieven, ik breng het prosumententarief in mindering en dan blijkt dat ik 2.200 € gemiddeld per jaar zal meer betalen.
    In ‘slecht’ jaar bedraagt de meerkost ( ceteris paribus) : 2.000 € , in een topjaar (vb 2018 ) 2.400 €.

    En dan heb ik zo gezegd 15 jaar de keuze ? In 2009 gestart. Dus retro actief steelt de politiek 11 jaar of maw 4 jaar de keuze…. dit is een dictatuur van de VREG. Dank u Tommelein en bij uitbreiding Open VLD… Pure oplichting… Jammer dat journalisten blijkbaar dit ook nog niet door hebben en gewoon mee huilen met de wolven in het bos.

    29 april 2020 at 10:03
    • Erwin De Mulder Reply

      U stelt de vraag hoe het komt dat journalisten mee huilen met de wolven in het bos?Niet moeilijk omdat te verklaren,ze maken namelijk deel uit van de systeem pers .Deze wordt deels door de overheid bedacht met subsidies en deze pers geeft in ruil weinig of geen commentaar bij negatieve beslissingen van deze overheid.
      Inderdaad het is onbegrijpelijk dat Vlamingen nog voor de VLD stemmen nadat de 2 T’s (Turtelboom&Tommelein)hun licht lieten schijnen over het groene stroom gebeuren?.Beiden hebben intussen een ander “postje” bemachtigd en lieten een totaal verstoorde groene stroom omgeving achter!Schandalig.

      29 april 2020 at 10:19
    • Jean D Reply

      Ik zou uw berekening wel eens willen zien want die klopt voor geen kanten. Met de gegevens die je vorige keer gegeven hebt had je een meerkost van 309 € met 30% zelfconsumptie van uw zonnepanelen. Dan heb ik nog een kleine fout gemaakt want op uw extra afgenomen stroom die evenveel bedraagt als je geinjecteerde stroom betaal je geen 0.0283 € groenstroombijdrage. Volgens het decreet valt het terugdraaieffect alleen weg voor de leveranciersprijs en de distributiekosten en dus niet voor de groenstroombijdrage en andere taksen. Das nog eens 183 € dat je moet aftrekken van die 309 dus bij 30% zelfconsumptie is uw meerprijs 126 € . Bij 50% zelfconsumptie doe je 65€ profijt en als je rekening houdt dat je dan voor de helft van uw productie geen groenstroombijdrage moet betalen betekent dit een profijt van 65 + (0.0283×4675) = 197 €

      29 april 2020 at 10:50
  • Paul Weymans Reply

    Wanneer komt er een brochure met duidelijke en volledige informatie en met voorbeelden!

    29 april 2020 at 09:57
    • Jef Dewit Reply

      Niet. Want dan kan je hen er later op afrekenen.
      Er zijn maar weinig voorbeelden te vinden waarbij prosumenten hun voordeel doen bij het afschaffen van de terugdraaiende teller.
      Iedereen die zijn overschot van de zomer in de winter verbruikt (elektrisch verwarmen, warmtepomp,…) is al zeker de klos. Je kan (ook niet met een batterij) je zomerproductie opslaan tot in de winter.
      Iedereen die normale huishoudtoestellen heeft en voltijds buitenhuis werkt gebruikt het merendeel van zijn stroom voor en na de piekproductie van de Pv-installatie. Een batterij kan dat inderdaad opvangen. Maar dan ben je weer minstens 5.000 euro kwijt en dat om gewoon hetzelfde te bereiken dat je nu al hebt.
      Ik kan begrijpen dat er door voortschrijdend inzicht en wijzigende situaties nieuwe situaties en rekenmodellen ontstaan. Maar dan alleen voor nieuwe pro/consumenten (die weten waar ze aan toe zijn).
      Maar het steeds retroactief ingrijpen maakt de mensen zo achterdochtig dat ze hun geld nog liever tegen nul % laten wegrotten dan nog één euro te investeren in een maatregel die kortstondig iets opbrengt maar binnen de korste keren de nieuwe melkkoe wordt.
      Als je als overheid de prosumenten een thuisaccu belooft met een (op papier) aantrekkelijke premie en er gaan dan van de 10duizenden prosumenten slechts 38 (achtendertig!) in op dat voorstel begrijpt zelfs het kleinste kind dat er iets niet klopt aan je beleid (toch het non-beleid gericht op de kleinverbruikers).

      29 april 2020 at 10:18
    • Jan Vanhentenrijck Reply

      Alles terug te vinden op Fluvius .be .
      Zie ook mijn bericht van 29/04 12.44hr

      29 april 2020 at 18:50
  • Christiaens Paul Reply

    Ik voeg mij ook bij de volgende 2%. Reden: het voordeel van de terugdraaiende teller blijft onzeker, want de baas van de VREG is in bezwaar gegaan tegen het decreet van de Vlaamse Regering bij het Grondwettelijk Hof! De 15 jaar terugdraaiende teller staat dus niet definitief vast.
    Zolang daar geen uitspraak over is, hebben zonnepaneeleigenaars en in het bijzonder zij die met een warmtepomp verwarmen, voordeel met de klassieke analoge meter.

    29 april 2020 at 09:51
  • Joe Reply

    Ik wek de verwarming van mijn woning sinds een aantal jaren op met twee lucht-lucht-warmetpompen. Daartoe had ik 3 jaar geleden extra zonnepanelen bijgeplaatst. Voor die zonnepanelen kan ik met de nieuwe regeling nog slechts 3 jaren genieten van de regeling van terugdraaiende teller omdat de 15 jaar worden berekend vanaf de plaatsing van je eerste zonnepanelen. Geen idee waarom. Binnen 3 jaar kan ik dus geen gebruik meer maken van de zonne-energie van de zomer om daar in de winter mijn warmtepomp mee aan te drijven. Waar moet ik met al die extra energie naartoe? En wat is dan voor mij het voordeel van die ‘slimme’ meter?

    29 april 2020 at 09:41
    • Jean D Reply

      Als je de warmtepomp gebruikt in de zomer om te koelen zal dat voor u gratis zijn en bovendien zal uw zelfconsumptie hoog zijn wat een groot voordeel kan betekenen als je de rekening maakt met een digitale meter.
      Ik wil het wel eens uitrekenen maar ik heb geen idee hoeveel uw warmtepomp verbruikt in de zomer en hoeveel in de winter (laat ons zeggen van oktober tot maart) . Je hebt waarschijnlijk veel zonnepanelen liggen en betaalt dus een hoge prosumententax. Met warmtepompen die niet passief koelen kan je dus voordeel hebben. Uw extra energie die je dan nog over hebt in de zomer zal je moeten verkopen (het wordt zelfs verplicht)

      29 april 2020 at 11:05
      • Jef Dewit Reply

        Als Joe zegt dat hij zijn warmtepomp en extra panelen geplaatst heeft met als doel zijn woning te verwarmen heeft hij er weinig aan dat je er in de zomer mee kan koelen. Omdat de wet retroactief wijzigt moet hij dus maar gaan koelen in de zomer ipv in de winter te verwarmen? In wat voor theoretische wereld leef jij? Zelf heb ik PV installatie met een L/W warmtepomp. In 2011 geplaatst om mijn woning te verwarmen. Niet om ze te koelen! Als je je woning verwarmt met een warmtepomp ga je als zinnig mens je woning ook navenant isoleren. Wij hebben daardaar dus in de zomer helemaal geen koeling nodig. Wat moet ik dan met de koelfunctie? Gewoon elektriciteit versmossen omdat het in de zomer nog kan en in de winter niet? Is dat het doel geworden van groene energie? Versmossen in de zomer en betalen in de winter?
        Onmiddellijk effect van die maatregel hier ten huize: in de winter geen milieuvriendelijke warmtepomp met opgespaarde groene energie meer maar de houtstoof met gratis hout volle petrol laten geven! En ik zal heus niet de enige zijn die zo “zijn voordeel” gaat doen. Of hoe de lokale politiek in de praktijk het omgekeerde bereikt dan de opgelegde doelstellingen door de EU.

        29 april 2020 at 11:46
      • Sieg Reply

        Beste,

        Werkt U zelf bij de Vreg misschien ?
        Of bent U misschien iemand van de nieuwe “overtuigingscel” ?
        Aangezien U hier steeds weer opnieuw in het voordeel spreekt van die digitale meter.
        Nogthans is het al meer dan genoeg bewezen dat die digitale meter en de gekozen 15 jaar niet in het voordeel is van de gewone man in de straat die met z’n zuurbetaalde paneeltjes zijn eigen energie probeert op te wekken om hier in dit véél te dure land betreffende energierekening, op die manier wat probeert te sparen.

        29 april 2020 at 13:25
        • Jean D Reply

          Neen Sieg ik werk voor niemand en ik ben al overtuigd omdat ik aan de lijve ondervind dat de DM voor mij een goedkopere factuur oplevert dan een analoge meter. Ik kan er ook niets aan doen dat ik voor dezelfde stroom minder moet betalen dank zij de DM die ik nu al bijna een jaar heb.

          29 april 2020 at 13:43
          • Jef Dewit

            Dan mag je ons hier eens voorrekenen hoe je dat doet door in de winter te verwarmen met je warmtepomp. Of heb je alles op gas en mazout en gebruik je je elektriciteit alleen in de zomer voor de airco en behoor je tot de enkelingen die de luxe hebben om de hele dag thuis te zitten en dan hun elektricteit ten volle kunnen gebruiken?

            29 april 2020 at 19:00
          • Jan Vanhentenrijck

            Ik heb dezelfde ervaring Sieg .
            Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil .
            Geen enkele van deze uilen 🙂 hebben een DM in huis , maar ze weten al wel dat de DM in hun zakken zit .
            Als je wasmachine , vaatwasmachine etc. laat draaien als de zon schijnt , haal je gegarandeerd profijt .
            Maar laat ze maar prosumenten tarief betalen op hun overgedimensioneerde omvormers .

            Je kan ook mijn bericht van 29:04 12.44hr even doornemen als je wil .

            29 april 2020 at 19:04
        • Jan Vanhentenrijck Reply

          Ik denk dat verhuizen uit dit vééééél te dure land voor u een oplossing kan zijn.

          29 april 2020 at 18:53
          • Sieg

            @ Jan, dus volgens U is onze energierekening in België dus niet duurder in vergelijk met andere landen ?
            In Nederland lachen ze ons gewoon uit als ze te horen krijgen hoeveel ik maandelijks moet betalen hier !

            En trouwens kan je de rekening maken hoeveel je zou moeten betalen met een digitale meter, daarvoor hoef je nog geen digitale meter te hebben hé

            En blijkbaar verwarmt U dus ook op gas of mazout, hopelijk wordt dat gas en die mazout zo snel mogelijk verboden.
            Vele landen willen van de fossiele brandstoffen af dus eigenlijk zou dat hier in België eigenlijk het duurste moeten zijn

            30 april 2020 at 00:01
          • Sieg

            @ Jan, Begrijpend lezen aub.
            Ik schrijf in dit veel te dure land qua energierekening !

            Trouwens, toen ik indertijd panelen heb geplaatst was de belofte van de staat, levenslange terugdraaiende teller.
            Er is toen ook nooit sprake geweest van een enorme prosumententarief .

            En zo zijn er door de jaren heen vele extra taxen geheven waarvan in eerste instantie geen sprake was
            .

            30 april 2020 at 00:08
        • Jan Vanhentenrijck Reply

          @Sieg

          Nee Sieg , ik vewarm niet op mazout en ook niet op gas . Ik heb ook geen energieverslindende warmptepomp .
          Ik verwarm , inclusief sanitair met een pelletketel waarop een Stirling motor geïnstalleerd is . Deze motor produceert stroom ( ja,ja) die ik dan in de thuibatterij stop , en die stroom gebruik ik dan in koude en donkere dagen van winter . In de zomer de zon in de batterij. In de donkere koude dagen de stroom van de Stirling in de batterij . En dan nog cozy warm in huis en onder de douche .

          30 april 2020 at 12:53
          • Sieg

            @ Jan
            Tjah, iemand die met pellets verwarmd heeft uiteraard geen last van die digitale meter.
            Dan stopt ook al uw zinnige en positieve uitleg over de digitale meter uiteraard want u kan niet vergelijken met anderen die elektriciteit nodig hebben om te verwarmen

            30 april 2020 at 21:26
        • Jan Vanhentenrijck Reply

          @Sieg , oh ja , wat betreft uw visie hoe we de fossiele brandstoffen aan banden moet leggen.

          U gaat in de politiek moeten , net het etablissement dat u zo veracht .
          Van wat ik al begrijpend lees, is dat u gewoon die handel gaat verbieden .

          Ik citeer u : hopelijk wordt dat gas en die mazout zo snel mogelijk verboden.

          U gaat dan geen 1% of 2% of voor mijn part geen 10% tegenkanting krijgen maar 100% van al diegene op deze brandstof de dag vandaag verwarmen.

          Het draait hier duidelijk niet om het algemeen belang maar om u .
          Wat er uit uw portemonnee gaat , daar draait het om .

          Maar ik moet u bijtreden , we moeten af van de fossiele brandstoffen maar niet volgens uw dictatoriaal kantje 🙂 .

          Op naar de verkiezingen Sieg !!

          30 april 2020 at 13:39
          • Sieg

            Verkiezingen maken niks uit in ons landje Jan.
            Dat is al meermaals bewezen, ze vormen coalities zodat de grootste partijen buiten zet blijven.
            Als je ziet welke bende het nu voorlopig voor het zeggen heeft, de ene blunder na de andere.

            Trouwens onze noorderburen gaan massaal van de fossiele brandstoffen af, men krijgt daar zelfs premies om over te schakelen op elektriciteit.
            Vroeg of laat zullen ook wij volgen, en neen ik denk niet alleen aan mezelf maar gewoon realisme
            Hier in België werdt vele Jaren geleden geopperd om met elektrische accumulatiekachels te werken, dit was en is het properste voor natuur.
            Nu de mensen die deze nog hebben worden beboet door meer te laten betalen, ze worden aangezien als grootverbruiker.
            Logica is ver te zoeken, want hier gaat het in België niet over milieu maar verdoken belastingen heffen

            30 april 2020 at 21:36
  • dvg Reply

    overtuigingscel,
    het woord alleen al zegt genoeg.
    maak er ineens manipulatiecel van.

    29 april 2020 at 09:35
  • Eric Reply

    Het gaat om deze zin: ‘Hoe meer een consument verbruikt op het moment dat de zonnepanelen elektriciteit opwekken, hoe hoger de zelfconsumptie dus, hoe voordeliger het nieuwe systeem.’
    Dus kan het niet voordelig zijn, vermits je in lente en zomer de hoofdmoot van je opbrengst hebt. Verbruiken doe je wel het hele jaar door. Misleiding.

    29 april 2020 at 09:35
    • Georges D Reply

      Inderdaad, Eric. In die optiek moeten we winterse maaltijden (ik zeg zomaar stoofvlees met frietjes of hutsepot) ’s middags in de zomer eten en zomerse maaltijden (een slaatje bv. wat geen energie kost of BBQ) in de winter.
      Ik heb een woning in Spanje waar ik tijdens verschillende periodes in het jaar in totaal zo’n twee tot drie maand verblijf. Gedurende die periode zou ik dus alle door mij opgewekte (en opgespaarde) energie verliezen, waar ik er nu in andere periodes van het jaar gebruik kan van maken.
      Boerenbedrog, euh sorry voor de boeren, dit is politiek bedrog.

      29 april 2020 at 11:23
  • Stefan Van pellicom Reply

    Ik begin alvast aan hun 2de procent.

    29 april 2020 at 09:27
  • Markske Reply

    De slimme meter moest OOK besparing betekenen voor de gebruiker!
    Wat geïnstalleerd wordt, met een verhoging van de kosten voor de gebruiker, is een digitale meter die exact dezelfde informatie registreert als de huidige, analoge, meter.
    Voor dagtarief klanten is verandering een verhoging van de kosten.
    Voor tweevoudig tarief klanten hetzelfde want de wakkere Vlaming gebruikt nu al het juiste tarief dag indien het niet anders kan en anders nacht. Dus ook een hogere kost.

    Voor prosumenten in de huidige regeling net hetzelfde.

    In de voorgestelde nieuwe regeling zijn deze die naar de REG maatregelen geluisterd hebben, een premie gekregen hebben voor hun warmtepomp gesjost. Immers minstens 40% van de opbrengst dient net om die warmtepomp van de nodige stroom te voorzien. Net die hoeveelheid wordt geproduceerd wanneer die op dat ogenblik niet nodig is.

    29 april 2020 at 09:25

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *