Digitale meter dwingt tot rekenwerk: welke optie is de beste?

Digitale meter

Digitale meter dwingt tot rekenwerk: welke optie is de beste?

Zonnepaneleneigenaars krijgen de komende jaren keuze genoeg om het voordeligste nettarief te vinden. Op termijn komen er zelfs drie tariefsystemen.

Wie al zonnepanelen heeft of er nog plaatst voor eind 2020, kan vanaf midden dit jaar bij de installatie van een digitale elektriciteitsmeter in huis kiezen tussen twee tariefsystemen voor de vergoeding van het gebruik van het distributienet. Vanaf 2021 komt daar zelfs een derde tariferingswijze bij.

Welk systeem is het voordeligst voor welke zonnepaneleneigenaars?

1. Terugdraaiende meter houden

Huishoudens met een zonne-energie-installatie die ruimschoots volstaat om het verbruik te dekken of die zich verwarmen met een warmtepomp, blijven het best bij de terugdraaiende meter. De reden? Ze moeten wel een prosumententarief betalen voor het gebruik van het distributienet, maar dat ligt lager dan wat ze zouden betalen wanneer elk kilowattuur dat ze afnemen van het distributienet, aangerekend wordt.

Eenmaal de digitale meter geïnstalleerd, biedt die een perfect zicht op wat een huishouden met zonnepanelen aan elektriciteit verbruikt en welk deel van de stroomproductie van en naar het distributienet gaat.

De Vlaamse overheid stelt de distributienetbeheerder Fluvius, die de digitale meters installeert en beheert, aan om de verrekening te doen wanneer een zonnepanelenbezitter ervoor kiest de terugdraaiende teller te behouden. De Vlaamse overheid engageert zich ertoe dat systeem tot 2035 in stand te houden. Voor wie al zonnepanelen heeft, loopt de garantie van de terugdraaiende meter met de ingebruikname als startdatum.

2. Terugdraaiende meter opgeven

Rekenwerk wijst uit dat huishoudens die overdag vaak thuis zijn en de stroom van hun zonnepanelen meteen verbruiken, er voordeel bij hebben de terugdraaiende teller op te geven. Het omslagpunt is 30 procent van de stroomproductie van de zonnepanelen. Dit percentage loopt snel op wanneer de capaciteit van de installatie afgestemd is op het ­eigen stroomverbruik.

digitale meter

3. Derde piste afwachten

Er ligt voor de gezinnen met zonnepanelen nog een derde keuze in het verschiet. De Vlaamse energieregulator Vreg neemt zich voor om vanaf 2021 een nieuw tariefsysteem in te voeren, waarbij de elektriciteitsfactuur veel minder of helemaal niet meer zal afhangen van het aantal verbruikte kilowattuur stroom, maar wel van het vermogen van de aansluiting.

Dit nieuwe systeem moet het ook mogelijk maken zonnepaneleneigenaars te vergoeden voor de elektriciteitsoverschotten die terugvloeien naar het distributienet. Gryffroy: ‘Hoe intelligenter het tariefsysteem, hoe groter de kans dat zonnepanelenbezitters afstappen van de terugdraaiende meter.’

Bron: De Standaard, 15 maart 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (61)

  • Roger Reply

    Gaan diegene welke recht hebben op groenestroomcertificaten na plaatsing van een digitale meter deze nog aan de VREG certificatiedatabank moeten doorgeven telkens bij de opbrengst van 1000 kw?

    19 april 2019 at 16:04
  • Verstraten Reply

    Na 2015 ga ik een thuisbatterij zetten, en bij overproductie gewoon bitcoin mijnen, zodat ik mijn stroom niet gestolen kan worden door de netbeheerder ! Geen kwh voor de dieven!, en eventueel off grid bij de capaciteits belasting

    19 april 2019 at 11:24
  • Walter Reply

    Ik lees hier dat men vaak verwijst naar de rekenmodule op de VREG-website ?!

    ECHTER ……………

    Volgens die rekenmodule …. zou ik 173 €/jaar “voordeel” kunnen halen uit hun DIG.meter …. ?
    Volgens MIJN EIGEN berekeningen zal ik 300 tot 400 €/jaar extra moeten betalen …. ?

    ZO KRIJGT EEN MENS DE HOOP DAT HIJ ZICH GRONDIG VERGIST ……… ?!

    Ik vrees echter dat deze VREG-simulatie even waardeloos is als hun simulatie ivm. zonneboiler (enkele jaren geleden) … toen ik volgens deze simulatie meer geld zou besparen dan mijn elektrische boiler maximum kan verbruiken ……… ?! (boiler-vermogen x aantal laaduren/nacht x 365 nachten/jaar x kWh nachttarief-kost)

    18 april 2019 at 20:13
    • dominique Reply

      groot gelijk Walter… alles wat de overheid lanceert is ECHT niet om het ons goedkoper te maken maar juist om ons nog meer in de zakken te zitten… dat begon met de stookoliefaktuur farce ging over de zonnepaneel subsidies en daaropvolgend de turteltaks en prosumertaks, en gaat nu verder in deze zaak van oplichting… moest ik toen geweten hebben wat ik nu weet, dan had ik wellicht nooit panelen gelegd maar verhuisd naar een ander land begot… Belgische politiek is niks anders dan één grote dievenbende en de premier is dan ali baba

      19 april 2019 at 10:02
  • Maes J. Reply

    Is dit nu de manier hoe we aan de groene normen van Europa gaan geraken? Een teller die verhinderd dat mensen nog maar enig profijt halen uit hun installatie? Het enige wat je kan doen is deze zomer het de installateurs zo moeilijk mogelijk maken om binnen in je huis te komen (eisen dat de politie erbij is bijvoorbeeld omdat je vermoed dat je (zal) bestolen worden). Als iedereen een beetje moeilijk doet kan deze meterplaatsing uitlopen op een ramp voor de installatie plaatser. Ik weet dat ik al “per ongeluk” niet thuis zal zijn bij plaatsing.
    Trouwens: welke partijen waren het die ons dit door de strot komen drukken? Kunnen we ze daarvoor bedanken bij de volgende verkiezingen?

    18 april 2019 at 14:37
    • dominique Reply

      het enige wat je kan doen is wat je zegt niet thuis zijn, melding van diefstal laten opstellen, met pv, en bij de verkiezing, stem PVDA… ze zaten in de regering, maar mochten eigenlijk niks doen, dus ze zijn de enige partij die geen schuld telt … alle andere regeringspartijen hebben ja en amen geknikt op dit alles…. het is simpel, in ons land hebben we een deficiet van 8.5 miljard and rising, en hebben we zes regering voor een land te regeren dat een scheet groot is… in holland is er 1 regering en hoewel er daar ook tumult is met de regering, zijn die er wel in geslaagd een overschot te hebben van 11 miljard… ik denk dat we allemaal ondertussen weten waar ons geld naar toe gaat…

      19 april 2019 at 10:06
    • NU Reply

      Kan die slimme meter op een of andere manier
      ook maar het minste weten wat er in huis gebeurd ,eender wat ? want dat zou
      de privacy aantasten,WIE weet er meer over?Ze zeggen toch ook al wanneer we onze
      toestellen en of machines moeten aanzetten .Van diegene die de toestellen niet
      wil aanzetten als ze van huis zijn(vanwege bv brandveiligheid)wordt hun vrijheid beperkt toch.
      KOMAN WIE WEET ER MEER VAN.

      19 april 2019 at 12:43
  • Robert Reply

    Het is nu 12 uur 30, ik heb gegeten en de zon schijnt heel mooi weer vandaag.
    mijn ferrarismeter loopt keurig terug ik produceer 2505 watt om 12h, de potten gaan op het vuur, de patatten gaan koken dus vollen bak eigen verbruik de meter loopt nog steeds terug.
    Dit is super zo moet het!!! Dan zijn de patatten aan het koken en intermitterend wordt er verwarmd.
    De meter loopt hard en langzaam terug, nog altijd super!! De vleespan gaat op het vuur ???
    Nu en dan loopt de meter voorwaarts, ook de microoven start, nu loopt alles zeker voorwaarts, het verbruik wordt wel geremd, ondertussen met 2585 watt, MAAR er wordt verbruikt. Om 12h20 staan de potten van het vuur af.
    Resultaat na het eten staat mijne meter lager dan voor het eten.
    MAAR met de digitale meter zal ik dat half uur dik betalen.
    want injectie is 0.05 € per kwh normaal ongeveer mischien bijna tot wederhoren denk ik….
    verbruik is 0.27 € per kwh hetzelfde als hierboven denk ik…
    ik WEET dat ik in 2016 150 kwh verbruikte van het net en betaalde 2,7242930 €/kWh
    ik WEET dat ik in 2017 230 kwh verbruikte van het net en betaalde 0,4922279 €/kWh
    ik WEET dat ik in 2018 0,0000000 kwh verbruikte en betaalde – €/kWh dat is eigenlijk oneindig veel €/kWh
    dat gaan we dus niet doen, betaal dan maar 33€/maand dat is dus kosten?… is dan 33×12=396 € Dank U wel.
    Ik denk dat ik vanmiddag met digitale meting piekbelastingen heb gecreëerd op het net die vergoed moeten worden, 20 cent voor de kwh kost en 80 cent voor de piek want dat is HET probleem.
    en straks moet ik nog de was doen en in de winter ook nog de droogkast.
    Vlakt illubat dit probleem af?

    18 april 2019 at 12:18
  • Evrard Reply

    Bestaat er een mogelijkheid om de productie van elektriciteit uit te schakelen/verminderen op het moment dat je zelf niet verbruikt? Waarom deze vraag?
    1. Ik wens mijn installatie, en in het bijzonder mijn omvormer, niet te verslijten terwijl ik er geen plezier van heb,
    2. Ik wens geen gratis elektriciteit op te wekken voor een leverancier die diezelfde elektriciteit aan mijn buurman verkoopt aan de volle prijs. Wie wordt hier trouwens voor vergoed?
    3. Ik ben het goed beu dat men de bewoner voor dom verkoopt. De productie van zonne-energie is immers niet alleen belangrijk voor de consument (prosument) maar ook (en vooral) voor de politici die akkoorden getekend hebben waarbij ze beloven een bepaalde norm te behalen, op straffe van serieuze boetes. Voor hun groene imago boeten nu al die mensen die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen door aanrekening van prosumententaks . Nu gaan diezelfde mensen ook nog 0 euro vergoeding ontvangen voor de overcapaciteit op zonnige dagen en volle pot betalen voor het verbruik ’s avonds. En dat terwijl de grote bedrijven wel vergoed worden.

    18 april 2019 at 10:01
    • NU Reply

      Als je uw eigen productie uitschakelt zal je na die 15 jaar geen OF MINDER CERTIFICATEN uitgekeerd krijgen,
      die blijven wel doorlopen,wat de boetes betreft denk maar niet dat de politiek daar wakker van ligt ze zijn niet
      persoonlijk verantwoordelijk hé, de maatschappij zal wel betalen ,desnoods met helikopter geld.

      18 april 2019 at 12:43
  • peter Reply

    Als je voor optie A.) Terugdraaiende teller op alles en je betaalt ook het prosumententarief, kiest.
    Wat na de 15 jaar na indienstzetting van je zonnepanelen.
    Geen terugdraaiende teller meer of automatisch naar optie B?

    17 april 2019 at 22:18
    • NU Reply

      automatisch ,INDERDAAD,naar optie B , de B VAN BANDIETEN, ha ha

      18 april 2019 at 12:20
  • Leyssens Reply

    Indien ik het goed begrijp, betalen de energiemaatschappijen tussen de 0,025 en 0,052 Eur per 1000 KW. De 0.052 is geldig voor aankopen in van buitenlandse centrales. Ik betaal 0.350 Eur per 1000 KW, netkosten inbegrepen. Indien de netkost de helft is van de kost, dan betaal ik nog 3 maal de maximun prijs van de energieleveranciers. Zij hebben dus een bruto winst van 200%. Stel dat ik op een jaar 2000KW op het net injecteer, dan is dat hun slechts , tussen de 50 en de 100 Eur waard. Logisch dat ze daar niet op ingaan, en zeker niet de prijs willen betalen die ze mij aanrekenen. Schandalig wordt het dat ze mijn energie wel volledig aanrekenen aan mijn buurman. Volledig… want slechts 1 op de 10 buren heeft zonnepanelen en de totale productie va de zonnepanelen is slechts 10% van de totale productie. Dit wil dus zeggen dat al mijn ge-injecteerde energie, aangerekend wordt aan mijn buren plus netwerkkosten en dat levert voor de energiemaatschappijen een enorme winst op. Zij krijgen mijn energie gratis en verkopen die voor de volle pot. Ook de netwerkbeheerders doen mee. Zij rekenen mij prosumententarief aan en rekenen mijn buren nog eens netwerkkosten aan. Ook vadertje staat doet rustig mee en komt nog 21 % BTW halen op deze buit.
    Tussen haakjes. Batterijen zijn ook geen oplossing. Een batterij van 10KW kost algauw 3000 Eur en heeft gewoonlijk maar een garantie van 5 jaar, dus….

    17 april 2019 at 20:17
  • bart Reply

    Beste,

    De digitale meter meet zowel de stroom die u van het net haalt als de stroom die u injecteert in het net. Uw bewering dat de opgewekte stroom niet wordt gemeten is dus niet correct.

    De Vlaamse regering is momenteel bezig met het uitwerken van een regeling die het mogelijk moet maken dat de prosument die op basis van werkelijke afname wordt afgerekend een vergoeding krijgt voor zijn op het net geïnjecteerde elektriciteit.

    Op dit ogenblik is nog niets beslist over de specifieke modaliteiten.

    Het is logisch dat er ook een vergoeding is voor de elektriciteit die geïnjecteerd wordt in het net.

    We zijn ervan overtuigd dat de prosument in de toekomst innovatievere energiecontracten zal kunnen sluiten met zijn elektriciteitsleverancier en een actievere rol in de energiemarkt kan spelen. Als de prosument kiest voor afrekening op basis van werkelijke afname krijgt hij prikkels om gelijktijdigheid van productie en verbruik te verhogen en zal hij bijgevolg meer geneigd zijn om gebruik te maken van nieuwe technologieën en diensten.

    Met vriendelijke groeten,

    Maja Buttiens

    Administratief medewerker

    17 april 2019 at 19:02
    • NU Reply

      beste, de digmeter kan de stroom in en uit wel METEN ,maar is dit ZICHTBAAR waarneembaar ,
      zodat we op elk ogenblik ,zelf een saldo kunnen berekenen,of moeten we enkel betrouwen op hun afrekening.DBV

      18 april 2019 at 13:08
      • NU Reply

        beste ilumen, aan Thomas,is het zichtbaar waarneembaar op elk ogenblik
        en kan men dus ja of nee op elk ogenblik het saldo berekenen?
        graag een antwoord aub.dbv

        18 april 2019 at 18:35
  • Stijn Reply

    Beste Ilumen , Thomas.

    Het gaat hier telkens over meer of minder betalen voor de net tarieven.
    maar de vraag waar ik mee zit is de volgende.
    Heb een warmtepomp laten plaatsen in combinatie met zonnepanelen wat dus wil zeggen dat ik nu in de zomer meer opbreng om dit in de winter te verbruiken .
    Zal het dan zo zijn dat met de digitale meter dat ik deze stroom die ik extra produceer in de zomer kwijt ben en in de winter voor de stroom die ik nodig heb dan moet betalen als ik niet kies voor de terugdraaiende teller ?
    Met andere woorden ,ik heb het hier enkel over het stroom gedeelte en niet over de net kosten.

    17 april 2019 at 17:04
    • NU Reply

      JUIST,die ben je kwijt, als tegenprestatie moet je dan geen prosumententarief meer betalen
      maar dat zie ik persoonlijk nog altijd als een diefstal gebruiken om een andere diefstal te verheerlijken.

      18 april 2019 at 13:22
  • Mario Reply

    “Voor wie al zonnepanelen heeft, loopt de garantie van de terugdraaiende meter met de ingebruikname als startdatum.”

    Vraag : hoe wordt er gerekend als er twee installaties aanwezig zijn; eentje geplaatst 2009 en de andere 2016 ?

    17 april 2019 at 16:40
    • Dirk Reply

      Dag Mario,

      Wij zitten in hetzelfde schuitje en ik heb de vraag 1 week geleden (10 april) ook gesteld aan fluvius die het heeft doorgestuurd aan Infrax die met het volgende antwoord kwam:
      “Wij hebben uw vraag via onze website goed ontvangen. Wij hebben ondertussen contact opgenomen met de betrokken afdeling. Zij onderzoeken uw vraag en bezorgen u vervolgens een antwoord op maat. Wij vragen u hiervoor om wat geduld.”
      Dus ik moet nog even geduld hebben, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe ze dit gaan oplossen met de garantie van terugbetaling tot 15 jaar na installatiedatum, met de twee installaties met verschillende installatiedatum !

      17 april 2019 at 18:12
    • Ludo Wouters Reply

      ik heb dezelfde vraag. (3 installaties met verschillende installatiedata)

      17 april 2019 at 21:22
  • Marnix De Grie Reply

    Aan iLumen, beste Thomas,
    Ondestaande hebt u daarnet beantwoord aan Paul,

    Vanaf 1 juli 2019 krijg je als prosument met een digitale meter de keuze tussen twee opties:

    A.) Terugdraaiende teller op alles en je betaalt ook het prosumententarief.
    B.) Terugdraaiende teller, behalve op het distributienettarief en je betaalt netkosten op wat je werkelijk van het net afneemt

    Bij de plaatsing van de digitale meter, zal optie A als default ingesteld worden.

    Kan je dit eens in een voorbeeldje met getallen verwoorden?
    Dank bij voorbaat!
    Mvg

    17 april 2019 at 14:41
    • Ilumen Reply

      Beste,

      Een cijfervoorbeeld toepassen is moeilijk, aangezien alternatief B. nog niet volledig is uitgewerkt door energieregulator VREG. Het is bijvoorbeeld nog onduidelijk hoe de netkosten exact getarifieerd zullen worden.

      Wel kan u gebruik maken van hun Simulator Digitale Meter, die beschikbaar is via https://simulatordigitalemeter.vreg.be/ . Met deze simulator kan u nagaan welk van beide opties het meest interessant is voor uw situatie.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      17 april 2019 at 14:46
      • dominique Reply

        Dus beste Ilumen, u zegt dat het nog niet volledig uitgewerkt is maar we kunnen het wel simuleren ? hoe kan de simulatie korrekt zijn, als ze bij de VREG er zelf nog al eens niet uit zijn over hoe het precies gaat moeten functioneren… Ik blijf bij mijn gedachte heel die zonnepaneel kwestie brengt enkel zaad in het bakje voor de staat en de energie mogols, en de mensen die panelen legden zijn ondertussen al een keer of drie vier bestolen geweest en niemand doet er wat aan…

        19 april 2019 at 10:15
  • Jacquemin catherine Reply

    2 vragen : 1/ wat met de groene certificaten;heb in 2011 geïnvesteerd in zonnepanelen en heb dus nog gedurende 12 jaar recht op uitbetaling hiervoor (3 a 4/ jaar).

    2/ wat gebeurt er met de immense grote zonneparken van Colruyt en Huts en …hoe gaat het er aan toe bij deze bedrijven ?

    17 april 2019 at 13:25
  • Jozef Reply

    We kiezen voor behoud van de bestaande

    teller en minimum aan kosten want de
    volgende hoge kosten van het databeheer liggen al in de schjif8 bij
    de prutsers van de Vreg

    17 april 2019 at 12:51
  • Guido Reply

    Als ik een faire vergoeding ontvang voor de overschotten die ik in het net stuur bij het gebruik van een digitale meter, overweeg ik wel een uitbreiding van mijn installatie. Alleen kan niemand of wil niemand een indicatie hierover kwijt.
    Wat de simulatie betreft van de Vreg kan ik enkel het mijne van denken. De realiteit hangt teveel af van factoren waarbij de verbruiker geen vat heeft. Deze simulatie is een excuus om de installatie van de digitale meter te verantwoorden.

    17 april 2019 at 12:36
  • Marnix De Grie Reply

    Aanvulling op opmerking PETER:

    Indien “slimme” meter registreert wat wij injecteren en afnemen, ontbreekt er een “simultane” informatie.
    Immers, onze eigen geproduceerde GROENE STROOM.
    Stel: over een periode van 1 maand:
    – geproduceerd met zonnepanelen = 2000 kwh (DIT ZIET SLIMME METER NIET)
    – geinjecteerd op het net = 1000 kwh
    – van het net afgehaald = 200 kwh
    Resultaat:
    Hiermee weten WIJ het volgende: (MAAR NIET DE SLIMME METER!!)
    – wij hebben 2000 – 1000 = 1000 kwh van eigen productie opgebruikt
    – dus werkelijk huisverbruik = 1000 + 200 = 1200 kwh op die maand.

    Wat weet de slimme meter:
    – Wij hebben (tijdens zonloze periodes, 200 kwh van het net gebruikt
    – Wij hebben 1000 kwh gratis (GROENE STROOM) aan onze medeburgers geleverd

    Wat is de huidige situatie:
    – wij hebben 2000 kwh GROENE STROOM geproduceerd
    – Wij hebben 1200 kwh werkelijk huisverbruik gehad
    – dus onze terugdraaiende meter staat op -800 kwh
    – dus bij ZONLOZE dagen kunnen wij deze opgebruiken
    – Maar daar betalen wij dan PROCUMENTENtarief voor.

    Nu is de vraag, hoe gaan ze in de toekomst de factuur opmaken indien de terugdraaiende teller niet mag blijven hangen????

    Dit zou ik graag eens door de specialisten uit de doeken willen laten doen!
    Mvg,

    17 april 2019 at 12:08
  • Marnix De Grie Reply

    Ilumen, beste Thomas,

    Ik sluit mij aan bij Luc.
    Dit artikel is weer vatbaar voor misinterpretatie.
    Betekent “terugdraaiende meter houden” dat , als aangestelde Fluvius bij ons komt aanbellen, wij kunnen melden dat wij onze huidige terugdraaiende meter willen behouden, en dat men ons dan in vrede laat?

    Graag bevestiging aub.
    Mvg,

    17 april 2019 at 11:44
    • Ilumen Reply

      Beste,

      In elk Vlaams huishouden zal Fluvius vanaf 1 juli 2019 een digitale meter komen plaatsen. Zonnepaneleneigenaars komen eerst aan de beurt.

      Als zonnepaneleneigenaar kan u er, na plaatsing van de digitale meter, voor kiezen om gedurende 15 jaar (na AREI-keuringsdatum) te kunnen genieten van het voordeel van de terugdraaiende teller. De digitale meter zal dan VIRTUEEL (en dus niet effectief) terugdraaien. Uw huidige terugdraaiende teller zal dus verdwijnen. U kan de plaatsing van de digitale meter niet weigeren.

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      17 april 2019 at 12:49
      • Paul V Reply

        Dag Thomas (iLumen)
        Niettegenstaande de overwegend negatieve reacties (de positieven komen zoals vaak niet uit hun kot) ben ik wel positief ingesteld maar inderdaad moet men kritisch en met kennis van zaken oordelen. Dat we voor het gebruik van het net een vergoeding vraagt vind ik normaal, zelfs nadat ik al zonnepanelen had geplaatst, wat ik had daar al rekening mee gehouden. Dat we niets vergoed krijgen voor een eventuele overproductie vind ik dan ook niet normaal.
        Waarom hanteert de netwerkbeheerder niet AUTOMATISCH de meest gunstige tariefstructuur voor de gebruikers van zonnepanelen want met de slimme meter hebben ze alle gegevens en parameters ? Naar dit is waarschijnlijk te simpel voor hun zeker en komt hun misschien minst goed uit !
        Vraag Thomas:
        1. moeten we al op het ogenblik van de plaatsing van de slimme meter beslissen of we afzien van de terugdraaiende teller of kunnen we nog overstappen na bijvoorbeeld een jaar proefdraaien wanneer we dan al wat zicht hebben wat voordeligst is ?
        2. wanneer gebeurt de meteropname bij gebruik slimme meter (blijft dit zoals nu ook jaarlijks), want bij kortere periodes (bijvoorbeeld maandelijks) zijn we de klos !
        Thanks voor de evt feedback
        Paul

        17 april 2019 at 13:16
        • Ilumen Reply

          Beste Paul,

          Bedankt voor uw fijne reactie.

          Hieronder een antwoord op uw vragen:

          1) Vanaf 1 juli 2019 krijg je als prosument met een digitale meter de keuze tussen twee opties:

          A.) Terugdraaiende teller op alles en je betaalt ook het prosumententarief.
          B.) Terugdraaiende teller, behalve op het distributienettarief en je betaalt netkosten op wat je werkelijk van het net afneemt

          Bij de plaatsing van de digitale meter, zal optie 1 als default ingesteld worden. Hoe je je overstap naar optie 2 kunt aanvragen bij Fluvius wordt voor 1 juli 2019 nog uitgewerkt.
          Als je kiest voor het nieuwe systeem (optie 2), dan kan je nadien niet meer terug naar het prosumententarief.

          2) Aan de facturatie van energie verandert niets. De meterstanden zullen nog steeds zichtbaar zijn op je factuur. Maar er hoeft geen meteropnemer meer langs te komen, en je netbedrijf zal steeds recente informatie doorgeven aan je energieleverancier. Van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters hebben we tijdens haar bezoek aan iLumen begrepen dat de facturatie nog steeds jaarlijks gebeurt.

          Meer info vindt u op de website van netbeheerder Fluvius: https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde-vragen/digitale-meter

          Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

          Vriendelijke groet,

          Thomas Voets
          Marketing & Communicatie
          iLumen

          17 april 2019 at 13:31
      • Marnix De Grie Reply

        iLumen, beste Thomas,

        Bedankt voor de verhelderende info.
        Echter, kan je nog even verwoorden wat “virtueel” terugdraaien zal inhouden?
        Mvg,

        17 april 2019 at 14:20
        • Ilumen Reply

          Geachte,

          De digitale meter kan/zal in de praktijk niet effectief terugdraaien zoals uw huidige meter wel kan.

          Uw eindafrekening zal echter nog steeds gebeuren op basis van het verschil tussen de hoeveelheid geïnjecteerde stroom in het net en de hoeveelheid stroom die van het net wordt afgenomen.

          In de praktijk zal deze berekening bij de digitale meter dus hetzelfde resultaat opleveren als bij uw huidige terugdraaiende teller.

          Vriendelijke groet,

          Thomas Voets
          Marketing & Communicatie
          iLumen

          17 april 2019 at 14:25
          • Michel VS

            Beste,
            Als we voor de virtuele terugdraaiende teller kiezen, kan je dan zelf zien wat de stand van zaken is.
            Dus wat je hebt verbruikt maar ook wat je in het net stak.
            Mijn jaarverbruik is ongeveer mijn opbrengst van de panelen. Doch omdat we tijdens de dag niet thuis zijn.
            Zodat je wat kan schipperen dat je verbruik = je opbrengst en dan je enkel procumententarief betaald.
            Zou toch gewoon het gemakkelijkste zijn de mensen zelf te laten kiezen welke teller ze willen. Uiteindelijk denk ik toch dat men (niet de eigenaren van zonnepanelen) zal worden benadeeld.
            Verplichten= achterliggende rede…
            Michel

            17 april 2019 at 19:32
          • NU

            beste,is de hoeveelheid geinjecteerde stroom en of de
            hoeveelheid afgenomen stroom vh net op elk ogenblik
            waarneembaar?? DBV

            17 april 2019 at 19:43
          • NU

            Beste, als de digitale meter niet kan terugdraaien
            kunnen we ook geen keuze maken tussen een terugdraaiende meter met prsmtrief en eender wat.dbv

            17 april 2019 at 20:02
  • Danny Reply

    Ik blijf fan van zonnepanelen.
    Zal nooit kleinkinderen hebben , maar doe het voor het rendement dat zowiezo beter is dan spaarboekje en voor wat er te redden blijft van onze groene planeet.
    Dus ben wat egoïstisch en wil toch wil ik dat jullie achterkleinkinderen misschien mogelijk in een goed bewoonbare wereld overleven.
    Onze generatie (65j) heeft het meest vervuild, en genoten.
    Doe dan ook wat voor de volgende generaties.
    Danny

    17 april 2019 at 11:37
  • Marc Reply

    Wie gelooft de politici nog. Nu 15 jaar beloven is fictie. In 2009 plaatste ik zonnepanelen (+/-24.000euro)- met de belofte van onbeperkte terugdraaiende meter in tijd en 20 jaar certificaten. Deze belofte is eenzijdig door onze beleidsmensen verbroken, een echte woord- en contractbreuk met een financiële kater tot gevolg. Eerst prosumententaks (Turteltaks), dan digitale niet terugdraaiende meter en daarna als kers op de taart 15 jaar certificaten ipv 20 jaar. Wie gaat mij dit verlies terugbetalen??? Conclusie geloof er niets van, binnen de kortste keren als nog veel mensen zonnepanelen geplaatst hebben zal ook de belofte van 15 jaar terugdraaiende meter verbroken worden, daar ben ik zeker van. Vroeger reeds genoeg voorbeelden gehad (LPG taks, dieseltakts….Zonnepanelen hebben enkel nut bij een terugdraaiende meter tenzij je wil thuis blijven bij zonneschijn en je opsluiten om dan de huistaken te doen. Batterijen allerhande s’nachts opladen is ook al geen optie meer. Blijf ervan af is mijn goede raad.

    17 april 2019 at 11:20
    • Borremans Reply

      De certificaten blijven geldig, maar het terugdraaien van je meter wordt beperkt tot 15 jaar na ingebruikname van je nieuwe meter, zo lees ik het toch…..

      17 april 2019 at 11:48
      • NU Reply

        NEE,15 JAAR na de installatie van de panelen!!!
        En aan Willy , kankeren zal niet helpen, lammetjes blijven dan maar.
        Prsmtarief en die beperkte terugdraaiende teller is een flinke hap in de financien
        die niet voorzien was. Bij mij althans,ik zie me al naar de bank van financiering gaan
        en per jaar 3maandelijkse afbetalingen laten uitstellen, ze lachen zich krom ha ha.

        17 april 2019 at 18:34
        • NU Reply

          Vergeet niet in 2009 was de installatie 2 tot 2,5 keer duurder als nu.

          17 april 2019 at 18:44
          • NU

            Aan de certificaten zullen ze niets veranderen ,
            want dan kunnen ze niet anders als ook de grote bedrijven en
            zonnpnlen parken erbij betrekken en dan………,?

            17 april 2019 at 19:06
    • Marnix De Grie Reply

      Mark,

      Waar heb je gelezen dat het contract van 20jaar lang GSC zou zijn “verbroken” of “herzien” naar 15jaar?
      Of bedoelde je de 15jaar na goedkeuring van je installatie als einddatum waarbij je veplicht moet overschakelen naar “slimme” meter?

      Mvg,

      17 april 2019 at 12:16
      • Marc Reply

        Ja inderdaad na 15 jaar datum van goedkeuring. Althans heb ik begrepen dat men dan ook geen recht meer heeft op certificaten of vergis ik mij.

        17 april 2019 at 14:57
    • Willy Vanderelst Reply

      Marc, Akkoord met heel wat punten uit je betoog.
      Het lijkt mij echter best dat we ons zo goed als mogelijk schikken in wat komen gaat. Kankeren op wat is beslist zal ons niet helpen…
      Een WP boiler bvb. kan je instellen zodanig dat deze enkel tijdens daguren water opwarmt; je hoeft er niet thuis voor te zijn. Ook een WP verwarming kun je zo laat mogelijk in de ochtend laten overgaan op hogere temperatuur, om zo veel mogelijk overdag te verbruiken…
      Grtn

      17 april 2019 at 12:44
      • Benny Cuypers Reply

        Beste Willy,
        Je moet wel weten als jij je verwarming met warmtepomp volop gebruikt schijnt de zon bijna niet en dat is in de winter, Groeten

        17 april 2019 at 14:26
  • Elpers Marc. Reply

    Dag allemaal,

    Ik kan bijna niet meer volgen…..
    In de vorige info had ik begrepen dat we 15 jaar onze terugdraaiende teller mochten houden, vanaf de indiensttreding van de zonnepaneelinstallatie en daarna moeten overschakelen naar een digitale teller….. (in mijn geval een verlies van 5 jaar).

    De laatste info is is dan wel een stuk beter voor ons tot 2035 en dan overschakelen.

    Mvg, Marc V V

    17 april 2019 at 10:47
    • lammertyn Reply

      “‘Voor wie al zonnepanelen heeft, loopt de garantie van de terugdraaiende meter met de ingebruikname als startdatum.”
      Vergeet 2035…

      Eerlijkheid en duidelijkheid zijn geen troeven van de overheid nog van de vreg.

      17 april 2019 at 12:42
  • Hermans Gilbert Reply

    Wij zijn in de winter overwegend in Spanje en verbruiken praktisch geen elektriciteit. Tijdens de zomermaanden produceren onze zonnepanelen op een goede dag ongeveer 10 kw. Met de terugdraaiende teller hadden wij gemakkelijk een overproductie van 1000 kw. die wij als wij in de winter enkele dagen naar huis kwamen elektrisch konden verwarmen, dit voordeel valt nu weg en de winst is voor de elektriciteitsproducenten.Zorg dan voor het milieu.

    17 april 2019 at 10:47
  • erwin van parys Reply

    hoe dan ook ze hebben ons goed liggen wie nu nog zonnepanelen plaatst moet goed gek zijn

    17 april 2019 at 10:22
  • Walter Reply

    Voor (bijna) alle “trotse” eigenaars van zonnepanelen (zeker wie elektrisch verwarmt) zal beste optie zijn :
    –> terugdraaiende teller behouden ; zelfs best de huidige “domme” meter (zodat er geen SPION in huis komt !)

    Volgens simulatie op http://www.VREG …. zou ik 173 €/jaar “voordeel” kunnen halen uit hun DIG.meter …. ?
    Volgens MIJN EIGEN berekeningen zal ik 300 tot 400 €/jaar extra moeten betalen …. ?

    ZO KRIJGT EEN MENS DE HOOP DAT HIJ ZICH GRONDIG VERGIST ……… ?!

    Ik vrees echter dat deze VREG-simulatie even waardeloos is als hun simulatie ivm. zonneboiler (enkele jaren geleden) … toen ik volgens deze simulatie meer geld zou besparen dan mijn elektrische boiler maximum kan verbruiken ……… ?! (boiler-vermogen x aantal laaduren/nacht x 365 nachten/jaar x kWh nachttarief-kost)

    17 april 2019 at 09:46
    • BaKn Reply

      Beste Walter,

      Jouw berekening is waarschijnlijk veel nauwkeuriger dan de gekleurde calculator van de VREG of I-lumen. Ze houden waarschijnlijk geen rekening met de totale stroom prijs of het prosumenten tarief.

      Ik heb ook een eigen berekening gedaan (ik verbruik veel meer stroom dan ik opwek, dus digitale meter zou gunstig moeten zijn voor mij). Echter pas vanaf 45% !! zelfconsumptie wordt de digitale meter voor mij GUNSTIGER dan het huidige prosumententarief.
      Uitgaande van 30% zelfconsumptie zal ik 100 euro per jaar duurder uit zijn met een digitale meter.

      De calculater van de VREG is fundamenteel FOUT –> ze laten ook niet de hele berekening zien. Parameters die ik mis zijn: energieprijs per kW/h (voor baten berekening) , gebruikte prosumententarief (kostenberekening).

      17 april 2019 at 12:00
  • PHILIPPE JEAN-PIERRE Reply

    De Nederlanders lachen ons uit! Hoeven geen prosumententarief te betalen en krijgen een vergoeding voor hun overschotten, daar weten ze hoe men mensen kan overtuigen te investeren in zonnepanelen, hier doen ze net het tegenovergestelde , dus men gaat privé minder panelen leggen met als gevolg dat men de Europese normen NIET gaat halen!

    17 april 2019 at 09:39
    • Luc De Cock Reply

      Wat gebeurd er met onze overschot, negatieve stand van onze terugdraaiende teller op het moment dat ze de digitale teller komen installeren, zijn we die dan kwijt, als dat op het moment van het jaar is waar we het meest negatief staan dan zijn we wel de pineut, dan zijn we een jaar onze opbrengst kwijt

      17 april 2019 at 15:53
      • Danny Clabots Reply

        Daar heb ik ook al aan gedacht. Ze zullen hier niet moeten komen na maart, want dan komen ze er niet meer. Ik ben de rooftochten van deze instellingen beu

        17 april 2019 at 18:12
  • van gorp Reply

    hoe intelligenter het systeem ,des te meer problemen, controle en mogelijkheid om te af te romen zeker?
    wie vertrouwd die bende nog?

    17 april 2019 at 09:32
  • Luc Reply

    @ilumen. Kan de optie 1 iets transparanter? U spreekt opnieuw over het plaatsen van een digitale meter? Deze meter zou toch niet terug draaien.
    Eenvoudig…optie 1 = behoud van de huidige terugdraaiende meter.

    17 april 2019 at 09:22
    • Peter Reply

      Ik kies zonder nadenken en zonder rekenen (omdat ik de uitkomst kan voorspellen) voor behoud van de terugdraaiende meter. Maar als ik het goed begrijp ga ik toch de slimme niet terugdraaiende meter krijgen, maar gaan ze de informatie over mijn verbruik alsof ik nog een terugdraaiende meter had, ergens vandaan halen. Graag wil ik weten hoe ze dat gaan doen ??

      17 april 2019 at 11:08
      • Michel VS Reply

        idd, juist beschreven vraag dat velen hebben.
        Michel

        17 april 2019 at 19:34
  • Joris Reply

    Dus degene die “groen” willen zijn, worden afgestraft. Grote installaties voor warmtepompen en elektrische auto’s die dus een zwaardere aansluiting hebben gaan het mogen betalen.
    Tot zover de Vlaamse ambitie en de ware aard van onze overheid.

    17 april 2019 at 09:22

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *