Duurzaam rijden: utopie of fictie? Onze zaakvoerder aan het woord

Electric vehicle

Duurzaam rijden: utopie of fictie? Onze zaakvoerder aan het woord

Ismaël Ben-Al-Lal is een industrieel ingenieur met een passie voor fotovoltaïsche energie. Hij nam in 2007 deel aan de World Solar Challenge in Australië met het Belgische Solar Team en eindigde knap tweede. Ondertussen staat hij 10 jaar lang aan het hoofd van het bedrijf iLumen dat zich toelegt op fotovoltaïsche installaties bij particulieren en ondernemingen.

Electric vehicle
Wie hernieuwbare energie zegt in de autowereld, denkt meteen aan elektrische wagens. Maar echt veel rijden er nog niet rond. Hoe verklaar je dat? Ben-Al-Lal: “De redenen zijn divers, maar het komt vooral omdat het aanbod nog steeds te beperkt is. Wil je vandaag 100% elektrisch rijden, dan heb je weinig keuze. Enkel Tesla haalt een rijbereik van 400 km, maar het is een dure wagen die niet voor iedereen bestemd is. Toch blijf ik ervan overtuigd dat het aanbod enorm zal stijgen. De transitie zal starten eenmaal er een betaalbaar, voldoende luxueus model op de markt komt met een aanvaardbare autonomie.”

Grotere batterijcapaciteit

Hoe kunnen we dat rijbereik vergroten? Met zonnepanelen in de carrosserie? Ben-Al-Lal: “Het rijbereik zal stijgen doordat de capaciteit van de batterijen vergroot en de prijs voor batterijen daalt, waardoor autoconstructeurs meer batterijen kunnen monteren. Zonnepanelen op een wagen zijn zeker interessant, maar die leveren momenteel op een zonnige zomerdag ongeveer 5 kWh aan elektriciteit. Dat komt overeen met een rijbereik van slechts 20 km. Dus daar ligt nu niet meteen de oplossing voor een grotere autonomie. Toch zijn er bedrijven die focussen op een energiezuinige zonnewagen. Lightyear bijvoorbeeld. Zij mikken op lichtere voertuigen met een andere vorm die veel minder verbruiken, maar ze commercialiseren ze nog niet.”

‘Zonne-energie is de toekomst’

Kan zonne-energie de Vlaamse mobiliteit vergroenen? Ben-Al-Lal: “Zonne-energie is de toekomst. Dat lijdt geen twijfel. Zelfs in België is het de goedkoopste manier om elektriciteit op te wekken. Maar dagen met weinig zon gooien nu nog roet in het eten. Toch ben ik ervan overtuigd dat zonne-energie in combinatie met een kleine thuisbatterij en een elektrisch voertuig de klassieke concurrentie zal wegblazen. Ik geef een concreet voorbeeld. Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh per dag. Elektrische wagens zullen in de toekomst allemaal over 100 kWh batterijen beschikken. Lokaal zullen gezinnen ook een batterij van 10 kWh hangen hebben. Tussen april en september is er voldoende zon om het gezin 24 uur van energie te voorzien. In de minder zonnige periode van het jaar zal de wagen dienen als batterij en Wh leveren. Als je overdag goedkoop elektriciteit kan laden op overschotmomenten, dan kan je dat later inzetten als er tekorten zijn. Die evolutie gaat zeker een impact hebben op de energiemarkt.”

Bron: Expertendatabank.be

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (9)

  • jasta Reply

    Als we met z’n allen elektrisch gaan rijden, zal onze overheid miljarden mislopen aan accijnzen, taksen, BTW, enz.
    Ze zullen ze dan wel ergens anders halen…

    23 januari 2019 at 17:05
  • Jpe Reply

    Ik heb sinds 2 jaren een electrische Leaf wagen.
    Kostprijs ongeveer 20.000 eurokes- all in en all af.
    Enig en GROOT probleem: actieradius. Theoretisch 199km, practish de helft. all in en all af.
    Had ik dit op voorhand geweten, ik had gewacht op een hybride plug-in met voldoende radius of toekomstige versies fuii-eletro.
    Voor de rest matig tevreden, maar zeker interessant als tweede gezinswagen.
    M.h.o.

    23 januari 2019 at 16:28
  • Hubert van Geffen Reply

    Ik wordt ziek van het beleid van de auto-fabricanten. U schrijft dat ze een betaalbare middenklasse wagen zouden gaan maken… met veel luxe.
    Waarom is dat nodig? Zonder luxe kan zo’n wagen toch veel goedkoper gemaakt worden.
    Maar ik begrijp het wel, aan die onnodige luxe, wordt enorm verdient!

    Ik rij met een Kangoo diesel bestelwagen (2013) om grote stukken te vervoeren maar doe weinig kilometers (voorheen 30.000/jaar, nu nog amper 2.000/jaar maar heb wel het volume nodig.
    Ik ben al eens een testrit gaan doen met een elektrische Kangoo, ten eerste heel duur in aanschaf en dan de maandelijkse kost van de batterijen. Mijn kostprijs aan tankbeurten diesel/maand is amper de helft van de batterij-huur zonder daarmee 1 km te rijden!

    De auto is afbetaald. Hoe spijtig het ook is, ik kan op geen enkele manier goedkoper rijden.
    De Kangoo is 5 jaar met 50.000 km op de teller. Met ons rijgedrag gaat die zonder ongelukken nog 10 jaar mee!

    Ook de prijs, de actieradius en mogelijkheid om de batterij te laden maken elektrisch rijden quasi onmogelijk alhoewel ik het enorm graag zou willen.

    23 januari 2019 at 12:00
  • Hermans Gilbert Reply

    Zo lang een elektrische wagen geen bereik heeft van 1000 km. en oplaadbaar is gedurende 1 nacht zal er niet veel van in huis komen, ga maar vanuit België naar het zuiden en je zit al aan deze afstand. Voor mij ligt de toekomst in het ontwikkelen van de waterstofmotor met de nodige infrastructuur maar dit is ingaan tegen de oliesjeiks en de staat wegens de belastingen.

    23 januari 2019 at 10:48
  • Gustaaf Haenraets Reply

    Beste,

    Ik toon veel interesse in hernieuwbare energie. Dagen lang speelt het door mijn hoofd of er nog andere mogelijkheden zijn die meer stroom kunnen opwekken dan dat ze afnemen.
    Zo neem ik een voorbeeld: een hybride wagen kan toch meer stroom produceren terwijl die rijd.
    Als me de wind van de snelheid van de wagen kan opvangen door die te geleiden door kanalen waar dan schroeven worden aangedreven die op hun beurt alternatoren aandrijven, dan heeft men toch weer wat meer stroom om de batterijen bij te laden. Of is die weerstand niet goed genoeg om dat te laten werken?

    23 januari 2019 at 10:29
  • Jean Reply

    Is niet de toekomst, het is een fabel, in de donkere maanden de autobatterij gebruiken bij een tekort thuis, in donkere dagen ga ik niet werken, kan zeker thuis blijven, mijn baas zal content zijn, de auto opladen op mijn werk, ja dat kan misschien, maar de bron is dan fossiele brandstof, dit is wat er nog uitsluitend zal gebruikt worden in de toekomst, kernenergie is uit den boze, wat overdreven is, maar ja, rendement centrale 33% aan het stopcontact, Laden van de batterij en omzetten naar mechanische is ook niet aan 100%, dus die 33% wordt misschien 30% of nog minder. energie mazout verbranden in een wagen heeft een rendement van+- 58%, dus? Waar zijn we mee bezig. De productie magneten en maken batterijen zeer milieu belastend, recyclage van het materiaal op het einde van de rit ook niet zo milieu vriendelijk, maar dat kunnen we misschien doen in de landen van de derde wereld, zij die nu al ons vuil opruimen (recyclage koper zilver goud enz. van onze elektronische apparatuur) en nog goedkoop ook, alle voordeel. In de landen van zuid Europa zijn er in verhouding veel minder zonnepanelen dan bij ons in het Noorden, waarom leg eens uit.

    23 januari 2019 at 10:26
  • Jean-Pierre Philippe Reply

    Sorry Ben-Al-Lal deze keer zit je ernaast eind dit jaar komt de Sion van Sono Motors op de weg en hij kan 30km/dag zichzelf opladen er zijn reeds dagen geweest van 35km, in de winter is het maar 4 à 5 km ,( wel maar 250 km actieradius) hij gaat een 25 000€ kosten dat is 1/5 vd Lightyear One die 133 000€ gaat kosten! Heb reeds op jullie bedrijf gezegd dat wanneer ik hem in de garage heb staan ik eens langs kom, want het is de eerste die in Belgie is besteld! 😉

    16 januari 2019 at 17:09
    • Chriske Reply

      JP, laat me dan ook maar iets weten, dan kom ik ook langs, ben eigenlijk ook aan het wachten op de Sion maar wil hem toch eerst eens in het echt zijn alvorens ik hem wil bestellen. Alvast bedankt. Grtn

      17 januari 2019 at 14:27
      • Jean-Pierre Philippe Reply

        Google mijn naam en ber via messinger, foto is met Belgische vlag, anders zou ik niet weten hoe ik U kan verwittigen!

        18 januari 2019 at 07:47

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *