Duurzaam rijden: utopie of fictie? Onze zaakvoerder aan het woord

Electric vehicle

Duurzaam rijden: utopie of fictie? Onze zaakvoerder aan het woord

Ismaël Ben-Al-Lal is een industrieel ingenieur met een passie voor fotovoltaïsche energie. Hij nam in 2007 deel aan de World Solar Challenge in Australië met het Belgische Solar Team en eindigde knap tweede. Ondertussen staat hij 10 jaar lang aan het hoofd van het bedrijf iLumen dat zich toelegt op fotovoltaïsche installaties bij particulieren en ondernemingen.

Electric vehicle
Wie hernieuwbare energie zegt in de autowereld, denkt meteen aan elektrische wagens. Maar echt veel rijden er nog niet rond. Hoe verklaar je dat? Ben-Al-Lal: “De redenen zijn divers, maar het komt vooral omdat het aanbod nog steeds te beperkt is. Wil je vandaag 100% elektrisch rijden, dan heb je weinig keuze. Enkel Tesla haalt een rijbereik van 400 km, maar het is een dure wagen die niet voor iedereen bestemd is. Toch blijf ik ervan overtuigd dat het aanbod enorm zal stijgen. De transitie zal starten eenmaal er een betaalbaar, voldoende luxueus model op de markt komt met een aanvaardbare autonomie.”

Grotere batterijcapaciteit

Hoe kunnen we dat rijbereik vergroten? Met zonnepanelen in de carrosserie? Ben-Al-Lal: “Het rijbereik zal stijgen doordat de capaciteit van de batterijen vergroot en de prijs voor batterijen daalt, waardoor autoconstructeurs meer batterijen kunnen monteren. Zonnepanelen op een wagen zijn zeker interessant, maar die leveren momenteel op een zonnige zomerdag ongeveer 5 kWh aan elektriciteit. Dat komt overeen met een rijbereik van slechts 20 km. Dus daar ligt nu niet meteen de oplossing voor een grotere autonomie. Toch zijn er bedrijven die focussen op een energiezuinige zonnewagen. Lightyear bijvoorbeeld. Zij mikken op lichtere voertuigen met een andere vorm die veel minder verbruiken, maar ze commercialiseren ze nog niet.”

‘Zonne-energie is de toekomst’

Kan zonne-energie de Vlaamse mobiliteit vergroenen? Ben-Al-Lal: “Zonne-energie is de toekomst. Dat lijdt geen twijfel. Zelfs in België is het de goedkoopste manier om elektriciteit op te wekken. Maar dagen met weinig zon gooien nu nog roet in het eten. Toch ben ik ervan overtuigd dat zonne-energie in combinatie met een kleine thuisbatterij en een elektrisch voertuig de klassieke concurrentie zal wegblazen. Ik geef een concreet voorbeeld. Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh per dag. Elektrische wagens zullen in de toekomst allemaal over 100 kWh batterijen beschikken. Lokaal zullen gezinnen ook een batterij van 10 kWh hangen hebben. Tussen april en september is er voldoende zon om het gezin 24 uur van energie te voorzien. In de minder zonnige periode van het jaar zal de wagen dienen als batterij en Wh leveren. Als je overdag goedkoop elektriciteit kan laden op overschotmomenten, dan kan je dat later inzetten als er tekorten zijn. Die evolutie gaat zeker een impact hebben op de energiemarkt.”

Bron: Expertendatabank.be

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (22)

  • Bvdp Reply

    Veel mensen wonen in een appartement en parkeren in de straat.
    Elektrisch is leuk en wel als je een oprit hebt.
    Anders is het een dure laadpaal en afentoe verhuizen.
    Zonnepanelen op je autodak lijkt me wel goed voor je batterij.

    3 februari 2019 at 19:23
  • Carla Reply

    Elektrisch rijden is pas groen als de elektriciteit “groen” geproduceerd wordt.
    Iedereen die een elektrische of hybride wagen koopt zou minstens deze energie zelf (of via coöperatie), moeten opwekken op duurzame wijze!!

    27 januari 2019 at 19:11
  • Dirk Reply

    Volgens Jean-Pierre Philippe zal de Sion € 25 000,00 kosten. Volgens de fabrikant Sono Motors (https://sonomotors.com/sion.html/) zal dit exclusief batterijen € 16 000,00 zijn. Het is moeilijk te geloven dat voor 35 kWh aan batterijen slechts € 9 000,00 zal aangerekend worden. Aan het aankondigingsbeleid van autobedrijven hecht ik immers weinig geloof. De Tesla model 3 zou je oorspronkelijk voor $ 35 000,00 kunnen aankopen, de huidige verkoopprijs in België is uiteindelijk maar liefst € 58 000,00.
    Ik ben nog steeds op zoek naar een betaalbare elektrische auto met voldoende actieradius die over een fietsdrager kan beschikken. Met uitzondering van de peperdure Tesla X en de Audi e-tron is deze niet vindbaar. Waarom dit zo is, is mij een raadsel.
    Een gemiddelde auto legt 15 000 km per jaar of 41 km per dag af. De meeste autobestuurders rijden op één dag niet meer dan 60 km. Daarvoor heb je ongeveer 12 kWh nodig. De rest van de batterijcapaciteit van de elektrische auto zou dus tijdens de zonnige momenten kunnen gebruikt worden voor de opslag van zelf geproduceerde PV-zonne-energie om deze huishoudelijk te kunnen verbruiken tijdens zonloze periodes . ILubat zou moeten zorgen voor de opslag en het gebruik van deze elektriciteit. Op die manier zouden we minder omvormingscapaciteit nodig hebben voor onze PV-zonnepanelen en zouden we kunnen besparen op het prosumptietarief, dat eigenaardig genoeg niet berekend wordt op de afname van elektriciteit via het net in zonloze periodes maar op de potentiële productiecapaciteit van de PV-installatie.

    24 januari 2019 at 12:03
    • Jean-Pierre Philippe Reply

      Google maar Sono Motors dan krijg ja alle details en om precies te zijn de prijs vd batterij is 9500 maar zou naar beneden kunnen bijgesteld worden ze hebben deze prijs in november 2018 pas verhoogd van 4000€ naar 9500€, daar wij heen en weer 30 km/dag afleggen zouden we op goede dagen niet bij hoeven te laden! Op de Sion kan een fietsendrager gemonteerd worden+ hij mag een aanhangwagen van 750 kg trekken, tijdens de testritten was ik onmiddellijk verkocht en hebben alzo als eerste in Belgie besteld. Met een snel-lader zou hij op 1/2 u Voor 200 km kunnen laden! De Tesla die U aanhaalt heeft een rijbereik van ongeveer 500 km de goedkopere versie wordt nog niet geproduceerd , er rijden reeds Tesla’s rond met 500 000 km op de teller en nog 87% batterijcapaciteit, de Sion heeft ook een vloeistof-gekoelde en gestuurde batterij , hiermee kan hij auto’s die zonder energie staan bijvullen , het huis bevoorraden tot 3,7 kwh en elektrische aparaten voorzien op een werf tot 3,7 kwh.

      30 januari 2019 at 20:18
  • Jan B Reply

    Ik vind die actie radius maar een flauw element. De meeste mensen in mijn buurt/kennissen, rijden niet dagelijks 500km. Die gebruiken de auto om vb te gaan werken en komen met 50 km per rit gemakkelijk toe.
    Moet je verder op vakantie of zo, neem een nachtje tussenstop, ook nog veliger.
    De meesten zelfs minder. Ik vind de goedkopere E auto’s gewoon lelijke dingen. Ik ben voorstander van een plug in hybride. Het voordeel van elektrisch rijden via zonnen of wind energie is wel de onafhankelijheid van de olie staten. Volgens mij doet de overheid in sommige landen het ook daar voor.

    24 januari 2019 at 09:27
  • Ludo Reply

    Ik volg de redenering van Ismaël grotendeels (behalve voor het stuk dat PV op de wagen 5kWh/dag zou opwekken. Dat lijkt me een behoorlijke overschatting als ik dat vergelijk met de oppervlakte en opbrengst van mijn PV op het dak). Actieradius van een batterij hoeft zeker geen 1000km te zijn, 300 km is meer dan voldoende. Wie doet elke dag meer dan 300km? Elektrisch rijden heeft een geheel ander tank/laadpatroon dan een gewone auto: elk stopcontact is een tankstation. Dat kan savonds gewoon thuis in het stopcontact, en er komt per uur 50 km bij (3-fasig 16 Amp), terwijl je slaapt, en smorgens kan je weer over de volledige range van 300km beschikken. In het WE kan het overdag: rechtstreeks van PV naar de auto, met amper 20m koperdraad, gratis.
    Met onze Opel Ampera van 7 jaar oud met 135.000km op de teller (echte batterijrange nu 50 km) rijden we gemiddeld 3 a 400 km per week, volledig elektrisch. Het vraagt alleen maar de discipline om hem telkens in het stopcontact te steken als hij in de garage wordt geparkeerd. 100 km op 1 dag elektrisch rijden met een batterij range van 50 km is helemaal geen probleem.
    Olie is eindig, gas is eindig, uranium is eindig. Daar moeten we op termijn een oplossing voor hebben. Dat vraag is dan: willen we deel zijn van de oplossing, of deel zijn van het probleem?

    23 januari 2019 at 21:51
  • jasta Reply

    Als we met z’n allen elektrisch gaan rijden, zal onze overheid miljarden mislopen aan accijnzen, taksen, BTW, enz.
    Ze zullen ze dan wel ergens anders halen…

    23 januari 2019 at 17:05
    • Filiep Reply

      Beste Jasta,

      Ze zullen dan wel taxeren volgens de capaciteit van de batterijen of de motoren die de wagen aandrijven.
      Meer kW = meer tax …. eenvoudig.

      24 januari 2019 at 08:50
      • PHILIPPE JEAN-PIERRE Reply

        Volgens mij zal het eerder een km/heffing zijn want E-wagens die nu aangekocht worden zijn VRIJ van DIV en zo lang als het voertuig bij die eigenaar blijft VRIJ van wegentax ook al rijdt hij er 25 jaar mee!

        30 januari 2019 at 19:59
    • van gorp Reply

      dat doen ze nu ook constant,dus tja wat is het verschil?

      24 januari 2019 at 09:12
  • Jpe Reply

    Ik heb sinds 2 jaren een electrische Leaf wagen.
    Kostprijs ongeveer 20.000 eurokes- all in en all af.
    Enig en GROOT probleem: actieradius. Theoretisch 199km, practish de helft. all in en all af.
    Had ik dit op voorhand geweten, ik had gewacht op een hybride plug-in met voldoende radius of toekomstige versies fuii-eletro.
    Voor de rest matig tevreden, maar zeker interessant als tweede gezinswagen.
    M.h.o.

    23 januari 2019 at 16:28
    • van gorp Reply

      ik rij sinds 22 maanden met de zoe 40kw versie,probleem met actieradius is al veel minder.
      gemiddeld 300km mix snelweg gewone wegen.winterperiode 200 km.
      rit kempen zeeland of belgische kust geen enkel probleem dus ik ben zeer tevreden,nooit meer een rokende stinkbom in mijn garage

      24 januari 2019 at 09:18
  • Hubert van Geffen Reply

    Ik wordt ziek van het beleid van de auto-fabricanten. U schrijft dat ze een betaalbare middenklasse wagen zouden gaan maken… met veel luxe.
    Waarom is dat nodig? Zonder luxe kan zo’n wagen toch veel goedkoper gemaakt worden.
    Maar ik begrijp het wel, aan die onnodige luxe, wordt enorm verdient!

    Ik rij met een Kangoo diesel bestelwagen (2013) om grote stukken te vervoeren maar doe weinig kilometers (voorheen 30.000/jaar, nu nog amper 2.000/jaar maar heb wel het volume nodig.
    Ik ben al eens een testrit gaan doen met een elektrische Kangoo, ten eerste heel duur in aanschaf en dan de maandelijkse kost van de batterijen. Mijn kostprijs aan tankbeurten diesel/maand is amper de helft van de batterij-huur zonder daarmee 1 km te rijden!

    De auto is afbetaald. Hoe spijtig het ook is, ik kan op geen enkele manier goedkoper rijden.
    De Kangoo is 5 jaar met 50.000 km op de teller. Met ons rijgedrag gaat die zonder ongelukken nog 10 jaar mee!

    Ook de prijs, de actieradius en mogelijkheid om de batterij te laden maken elektrisch rijden quasi onmogelijk alhoewel ik het enorm graag zou willen.

    23 januari 2019 at 12:00
  • Hermans Gilbert Reply

    Zo lang een elektrische wagen geen bereik heeft van 1000 km. en oplaadbaar is gedurende 1 nacht zal er niet veel van in huis komen, ga maar vanuit België naar het zuiden en je zit al aan deze afstand. Voor mij ligt de toekomst in het ontwikkelen van de waterstofmotor met de nodige infrastructuur maar dit is ingaan tegen de oliesjeiks en de staat wegens de belastingen.

    23 januari 2019 at 10:48
    • van gorp Reply

      beetje kortzichtig niet?
      hoeveel hebben er een actieradius van 1000km nodig?
      teoretisch zou het wel kunnen,maar wie gaat daarvoor betalen?
      de meest gehoorde klacht is nu al dat het veel te duur is,
      ik haal met 40kwh batterij rond de 300km,dus x3 is ongeveer 900 km
      prijs batterij ong 8000 euro…………………………………………….

      24 januari 2019 at 09:25
  • Gustaaf Haenraets Reply

    Beste,

    Ik toon veel interesse in hernieuwbare energie. Dagen lang speelt het door mijn hoofd of er nog andere mogelijkheden zijn die meer stroom kunnen opwekken dan dat ze afnemen.
    Zo neem ik een voorbeeld: een hybride wagen kan toch meer stroom produceren terwijl die rijd.
    Als me de wind van de snelheid van de wagen kan opvangen door die te geleiden door kanalen waar dan schroeven worden aangedreven die op hun beurt alternatoren aandrijven, dan heeft men toch weer wat meer stroom om de batterijen bij te laden. Of is die weerstand niet goed genoeg om dat te laten werken?

    23 januari 2019 at 10:29
    • Jef beton Reply

      Geniaal idee…. nobelprijs waardig! Het perpetium mobile is een feit!

      Behalve dan dat de opgewekte luchtweerstand door uw windmolentjes moeten worden gecompenseerd door: juist, de aandrijving v d auto. Trek er ook nog even de energieverliezen vanaf en het rendement is negatief.

      Jammer

      27 januari 2019 at 11:10
  • Jean Reply

    Is niet de toekomst, het is een fabel, in de donkere maanden de autobatterij gebruiken bij een tekort thuis, in donkere dagen ga ik niet werken, kan zeker thuis blijven, mijn baas zal content zijn, de auto opladen op mijn werk, ja dat kan misschien, maar de bron is dan fossiele brandstof, dit is wat er nog uitsluitend zal gebruikt worden in de toekomst, kernenergie is uit den boze, wat overdreven is, maar ja, rendement centrale 33% aan het stopcontact, Laden van de batterij en omzetten naar mechanische is ook niet aan 100%, dus die 33% wordt misschien 30% of nog minder. energie mazout verbranden in een wagen heeft een rendement van+- 58%, dus? Waar zijn we mee bezig. De productie magneten en maken batterijen zeer milieu belastend, recyclage van het materiaal op het einde van de rit ook niet zo milieu vriendelijk, maar dat kunnen we misschien doen in de landen van de derde wereld, zij die nu al ons vuil opruimen (recyclage koper zilver goud enz. van onze elektronische apparatuur) en nog goedkoop ook, alle voordeel. In de landen van zuid Europa zijn er in verhouding veel minder zonnepanelen dan bij ons in het Noorden, waarom leg eens uit.

    23 januari 2019 at 10:26
  • Jean-Pierre Philippe Reply

    Sorry Ben-Al-Lal deze keer zit je ernaast eind dit jaar komt de Sion van Sono Motors op de weg en hij kan 30km/dag zichzelf opladen er zijn reeds dagen geweest van 35km, in de winter is het maar 4 à 5 km ,( wel maar 250 km actieradius) hij gaat een 25 000€ kosten dat is 1/5 vd Lightyear One die 133 000€ gaat kosten! Heb reeds op jullie bedrijf gezegd dat wanneer ik hem in de garage heb staan ik eens langs kom, want het is de eerste die in Belgie is besteld! 😉

    16 januari 2019 at 17:09
    • Chriske Reply

      JP, laat me dan ook maar iets weten, dan kom ik ook langs, ben eigenlijk ook aan het wachten op de Sion maar wil hem toch eerst eens in het echt zijn alvorens ik hem wil bestellen. Alvast bedankt. Grtn

      17 januari 2019 at 14:27
      • Jean-Pierre Philippe Reply

        Google mijn naam en ber via messinger, foto is met Belgische vlag, anders zou ik niet weten hoe ik U kan verwittigen!

        18 januari 2019 at 07:47

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *