Eén Belg op zes wil binnen de 3 jaar elektrische wagen

elektrisch voertuig

Eén Belg op zes wil binnen de 3 jaar elektrische wagen

Steeds meer Belgen willen investeren in een elektrische wagen. Dat blijkt uit een rondvraag van verkeersinstituut Vias. Liefst 1 op de 6 geeft aan dat hij of zij een aankoop binnen de drie jaar overweegt.

Vias lanceerde op maandag 16 september zijn gloednieuwe mobiliteitsbarometer en wil daarmee elke drie maanden nagaan hoe de Belg zich verplaatst in het verkeer en wat zijn houding is tegenover de verschillende transportmiddelen.

Groot potentieel

Uit de eerste editie blijkt al meteen hoeveel Belgen dromen van een elektrische wagen. Een rondvraag bij 1.000 mensen leert dat 16 procent overweegt om binnen de drie jaar een elektrische auto te kopen. Eén op de tien heeft zelfs al een testrit achter de rug. Opvallend: bij die categorie stijgt het aandeel dat zo’n auto ook effectief wil kopen naar 25 procent. Het toont aan dat er in ons land een groot potentieel is voor elektrische wagens.

Kostprijs moet lager

In de eerste helft van dit jaar werden bijna 3.500 elektrische auto’s ingeschreven, of meer dan in heel 2018 (2.700). In totaal rijden er nu al bijna 11.000 elektrische auto’s rond in Vlaanderen

Maar om de stijging voort te zetten, zal er volgens de krant wel iets aan de prijs gedaan moeten worden. Want voor 80 procent van de ondervraagden is de hoge kostprijs vandaag dé reden waarom ze nog niet zwichten.

Bron: Lydiapeeters.be, 16 september 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (29)

  • verpoorten frans Reply

    Ik heb dit allemaal gelezen en ik zie dat sommige mensen , de waarheid niet zeggen over hun auto, in 2020 geen premies meer, en terug wegen belasting betalen, en deze wegenbelasting zal ook berekent worden door het gewicht, dus mensen met een elec. wagen , hou u maar vast want de rekening zal duur zijn

    29 oktober 2019 at 10:22
  • Johan De Bruycker Reply

    Die gaat er hier wel komen want gezien ik sedert begin dit jaar na 40 j. ploegenarbeid op pensioen ben kan ik deze in de zomermaanden laten opladen. Mijn zonne-energie ga ik anders toch kwijt zijn aan één of ander dievenbende en dat is niet één brug maar vele bruggen te ver.
    En ja ik weet dat ik de investering nooit terug zal verdienen maar alles is beter als ons te laten bestelen.

    23 oktober 2019 at 12:52
    • jean D Reply

      Beste Johan : Niemand steelt uw zonne-energie. Als je 2000Kwh op je teller hebt staan en je hebt 4000 Kwh geproduceerd met je zonnepanelen dan heb jij in totaal in uw huis 6000 Kwh verbruik gehad. Je moet maar 2000 Kwh betalen. De 2000 Kwh van je teller. De andere stroom komt volledig van je zonnepanelen. 1000Kwh onmiddellijk tijdens zonnige uren (die wordt niet gemeten en moet dus ook niet betaald worden. En de 3000 Kwh die je geinjecteerd hebt krijg je op een later tijdstip nl in de winter gratis terug. Op je oude teller staat 2000 Kwh (is 3000 Kwh teruggedraaid)(zonder zonnepanelen had er 6000 opgestaan)
      Op je digitale meter staat afname 5000 Kwh en injectie 3000 Kwh of 5000-3000 = 2000 Kwh verbruik.
      Niemand speelt zijn zonne-energie kwijt. Iedere zonnepaneeleigenaar zou nu toch moeten weten dat hetgeen hij produceert aan stroom dat dit voor hem en voor hem alleen gratis is. Het enige dat hij moet betalen is de distributiekost om het net 2 x te mogen gebruiken nl de prosumententax.
      Door het feit dat je die 4000 Kwh stroom die je gebruikt niet moet betalen is dat een besparing van 1000€ op jaarbasis. Dat kost u het prosumententarief van 414 € dus winst van 586€ per jaar. terugverdientijd 10 jaar

      3 november 2019 at 16:15
    • jean D Reply

      En Johan als je uw zonnepanelen gebruikt om zoveel mogelijk uw toekomstige EV op te laden dan zal je niet alleen veel minder distributiiekost betalen maar ook praktisch gratis rijden, zeker in de zomer. Met 4000 Kwh kan je gemakkelijk 20000 km rijden. Als je het prosumententarief van ongeveer 400€ rekent terwijl 20000km benzine zeker 2000 € kost heb je al een serieus voordeel. Reken maar uit hoeveel voordeel je dan hebt. Je hebt uw terugverdientijd herleid tot 4 jaar of minder. Als je oplaadt tijdens zonneschijn wordt uw zelfconsumptie zeer hoog. Uw distributiekost wordt dan slechts een 200 € ipv 400€ prosumententax. Uw terugverdientijd daalt tot minder dan 3 jaar.

      11 november 2019 at 20:04
  • Benny Reply

    Ik zie in de elektrische auto meer dan één probleem.
    Ten eerste spreekt men in ons onnozel landje in de winter over een energietekort, en zelfs over mogelijke afschakelplannen. Als iedereen straks in de winter een elektrische auto in het stopcontact gaat steken hoef ik er geen tekening bij te maken denk ik. En als ik kijk naar de opbrengst van mijn zonnepanelen in de wintermaanden gaat een thuisbatterij (die zichzelf momenteel nog steeds niet terug verdient voordat ze versleten is!) in de winter ook geen oplossing bieden.
    Ten tweede staan de batterijen nog làng niet op punt. Als je na 5-6-7 jaar je batterij moet vervangen ben je beter, en in vergelijking waarschijnlijk goedkoper, af met een nieuwe auto, maar wie moet dan je oude brol nog hebben met een versleten batterij??
    Daar gaat dan ineens ook het groene imago van de elektrische auto. De productie van de batterij en de productie van de elektriciteit zijn al niet allemaal even groen als wat men ons wil doen geloven, en dan heb je nog niet gesproken over de versleten batterij!!
    Als laatste staat de capaciteit van de batterijen, of het verbruik van de elektrische autos tov de batterijcapaciteit ook nog lang niet op punt. Als je afhankelijk van het merk maar 2-300 km kan rijden tegen een normale snelheid van 120km/u met de airco, radio en de lichten aan heb ik persoonlijk niks aan een elektrische auto…

    23 oktober 2019 at 11:51
    • John Reply

      Beste Benny,
      Je schrijft dat je momenteel met een thuisbatterij deze niet terug verdient voordat ze versleten is. Dit zijn zo weer van die veronderstellingen van horen zeggen zonder een gedegen kennis van zaken. Ik lever je morgen een thuisbatterij met 3kw, 5kw of 10kw vermogen en prijzen tussen de 3000€ en 8000€ en met 35 jaar levensduur waardoor je je eigen gebruik van PV energie kan optrekken tot een realistische max 80% ipv van een PV zonder batterij met een rendement van om en bij de 25%. Bovendien wil onze regering in de toekomst het prosumententarief nog gaan verhogen om ons in de richting van batterijopslag en zelfconsumptie te duwen. Dit is voor hun goedkoper dan in heel België het elektriciteitsnet te vernieuwen met geschikte dikkere kabels.

      23 oktober 2019 at 16:26
      • IvoB Reply

        Gelukkig af en toe ook eens gedegen en correcte info dan al dat geroep zonder enige achtergrond kennis of minstens eerst de moeite doen zich terdege te informeren.

        23 oktober 2019 at 16:52
        • Jef Reply

          Ordinaire verkoperspraat, anders kun je dit toch niet noemen.
          Bekijk het even vanuit een realistisch perspectief:
          https://zonnepanelenenergie.be/zonnepanelen/batterijen

          24 oktober 2019 at 17:42
        • Walter Reply

          Beste IvoB
          Kan jij , als goed geïnformeerde , ons dan eens vertellen hoeveel opslagcapaciteit er nodig is om op te laden in de zomer en te gebruiken in de winter ?
          In mijn geval heb ik in de winter > 5000 kWh nodig … !
          a) Wat gaat zo’n krachtige accu kosten ?
          b) Wat zouden de afmetingen zijn ?
          c) Waar kan je dat installeren ?

          25 oktober 2019 at 19:18
          • jean D

            Ik ben IvoB niet maar ik kan het U wel zeggen.
            Als een EV 15 Kwh per 100 km verbruikt en je rijdt 100 Km per dag dan moet je dagelijks 15 Kwh uit je thuisbatterij kunnen halen. Je thuisbatterij moet dus minstens 15 Kwh per dag kunnen opladen. Je moet dus ook op jaarbasis elke dag 365 x 15Kwh kunnen opladen (=5475 Kwh) Om ook in de winter aan 15 Kwh per dag te komen zal je toch moeten overwegen om 8000 Kva te instaleren. Je kan ook opteren om zonder thuisbatterij te werken. Tenslotte zal je nog 15 jaar kunnen gebruik maken van het net als opslagplaats maar dan moet je wel de jaarlijkse kost van de prosumententax tellen. Als je een thuisbatterij installeert zal uw zelfconsumptie tot 80% gaan en kan je met de digitale meter voor het nieuwe tarief kiezen waardoor je ipv 8 x 92€ = 736€ prosumententax slecht extra distributiekost op 20% van uw zonneproductie = 1600Kwh x 0.16€ = 256 € betaalt. (voor 36500Km /jaar te rijden)
            Voor naft zou ik minstens 3577€ /jaar moeten betalen.
            Maar zo’n accu zal wellicht nog meer dan 10000€ kosten en je hebt er aan afmeting van 30 cm diep, 100cm breed en 200cm hoog voor nodig . Liefst in een kelder voor de koeling. Ze gaan tegenwoordig wel meer dan 20 jaar mee.
            Je kan zelf de terugverdientijd uitrekenen.
            Andere zaken waar je rekening mee moet houden : 3 fase aansluiting, bijkomede zonnepanelen of nieuwe PV installatie.

            3 november 2019 at 17:02
      • Luc V Reply

        En waar gaat ons Belgenlandje dan zijn extra energie vandaan halen als we als een kuddevolk massaal zouden overstappen naar elektrisch rijden?

        23 oktober 2019 at 18:01
        • jean D Reply

          Off shore windenergie, industriële zonneparken, waterkrachtcentrales en industriële megabatterijen.

          4 november 2019 at 17:04
  • Willy Reply

    @ Jos
    Ik rijd bijna drie jaar elektrisch + 50000 km heb geen problemen ooit gehad met de batterij. Van de autofabrikant krijg ik acht jaar garantie. Een nieuwe batterij kost rond de 8000 € Mijn SOH (Status Of Health) geeft nog tussen de 95% en 100% aan. Hoeveel dat de wagen nog waard is heb ik geen idee, maar gezien de wens van veel Belgen om elektrisch te rijden zal dit ook geen probleem zijn.
    @Wilfried
    Waar jij aan denkt is rocketscience, waarom je auto niet opladen met het overschot van je zonnepanelen?
    @Lies
    Ik verbruik met mijn rijstijl ongeveer 18 kWh per 100 km, laad zoveel mogelijk overschotten van mijn zonnepanelen in de auto. Betaal ongeveer €100 per jaar onderhoud in de garage, geen verkeersbelasting. Dus je kan redelijk goedkoop rijden, ondanks de misschien hogere aanschafprijs.

    23 oktober 2019 at 10:49
    • Sieg Reply

      @Willy,

      U gaat waarschijnlijk niet op vakantie met uw elektrische wagen.
      Probeer maar eens met een vol bepakte elektrische auto met nog eens vier personen erin naar het zuiden te geraken met uw elektrische wagen. Neem u maar al een week extra verlof om alle laadbeurten erbij te doen.
      Zolang een elektrische wagen met één laadbeurt niet dezelfde afstand haalt dan een gewone diesel of benzine, is dat ding niks waard.
      Goed om rond te kerk te rijden zoals ze bij ons zeggen.
      Ik ken mensen die met moeite woon werkverkeer halen met hun elektrische wagen.

      23 oktober 2019 at 13:13
      • IvoB Reply

        Net zoals Willy gebruik ik ook al een BEV en dit zonder enig probleem en veel verder dan de kerktoren (persoonlijk rangerekord is 530 Km en ik ken niemand die in Vlaanderen zo ver van zijn werk woont.)
        Ik betaal geen taksen en het verbruik – via de PV installatie – is volledig gratis. Onderhoud stelt ook niets voor. Garantie is 5 jaar op de auto en 8 jaar op de batterij (zoek zulke garantievoorwaarden maar eens op een modale fossiel aangedreven auto).

        Oh ja, ik heb inderdaad geen auto gekocht die één of twee keer per jaar zonder eenmaal halt te houden minstens 1.000 Km moet kunnen afmalen. Als ik al met de auto zo’n afstanden zou willen overbruggen stop ik om de paar uur wel een uurtje om een koffietje te eten terwijl de BEV aan de snellader staat.

        Zoals gewoonlijk hebben ook hier de grootste tegenstanders nihil ervaring met de producten waar ze tegen zijn en halen ze hun tegenargumenten overwegend van “horen zeggen”.

        23 oktober 2019 at 14:01
        • van gorp Reply

          inderdaad,diegenen zonder persoonlijke ervaring weten het altijd het best.
          nog enkele jaren en ze zijn zelf beschaamd over hun domme opmerkingen.

          23 oktober 2019 at 18:52
          • Willt

            Inderdaad, ik ga niet de auto op vakantie.

            Ik ga met de trein (ook elektrisch).

            Soms moet een mens gewoon doen ipv halve argumenten te zoeken.

            29 oktober 2019 at 11:52
  • Robaer Rudo Reply

    Waterstof rijden met fuel-cell, waarom wordt dit niet gepromoot? De problemen met de huidige batterij van elektrisch auto’s zijn gekend; duurtijd laden batterij; het probleem van de levensduur batterij; kostprijs van de batterij; het gebruik van dure grondstoffen voor productie batterij en recycling. Waterstof kan gewonnen worden uit aardgas; maar kan ook d.m.v. elektriciteit (zonnepanelen) worden gemaakt (elektrolyse). Men kan zelfs rechtstreeks waterstof winnen uit zonnepanelen. Door hierop meer te investeren en onderzoeken kan het rendement voor de verschillende productie methoden van waterstof verbeterd worden. Waterstof rijden lost vele problemen van de huidige gebruikte elektrische voertuigen op. Momenteel is de aankoop van een voertuig op waterstof nog zeer duur en is de bevoorrading van waterstof nog nergens.

    23 oktober 2019 at 10:45
    • IvoB Reply

      Omdat er nauwelijks tankstations met waterstof zijn.
      Omdat een FCEV ook maar een EV is maar met een andere energiedrager dan een batterij.
      Omdat er veel minder laadverliezen zijn van DC => AC => DC (BEV) dan van AC => H2 => DC (FCEV), je het eerste thuis veel gemakkelijker zelf kan aanmaken en het hele proces via batterijen op di togenblik nog altijd veel goedkoper is.

      De probelemen met een BEV zitten meestal tussen de oren van de kandidaat gebruiker ipv dat het een technisch probleem is. De beperkte levensduur van een batterij is al lang achterhaald enwordt tegengesproken door de realiteit, een FCEV is nog altijd veel duurder dan een BEV (argument kostprijs vervalt dus), aardgas is een fossiele brandstof. Als je deze wenst te gebruiken om waterstof aan te maken kan je beter rechtstreeks op aardgas rijden, De aanmaak van waterstof via elektrolyse is een zeer duur proces met grote verliezen. Je hebt drie keer meer elektriciteit nodig om waterstof te maken dan om rechtstreeks deze elektriciteit aan te wenden om er mee te rijden.
      Uiteraard kan de productie van H2 nog geoptimaliseerd worden. Maar waarom zouden batterijen aan een eindpunt gekomen zijn? Deze staan ook nog maar aan het begin van hun ontwikkeling. Performantie stijgt nog elk jaar terwijl de prijs evenredig daalt. Bij de nieuwe batterijen op basis van koolstof heb je nog nauwelijks kostbare materialen nodig, enz.

      Waarom zou je dus nu al iets promoten terwijl er veel eenvoudigere en goedkopere oplossingen zijn? Men is tegen iets dat al bewezen heeft te werken maar hoopt anderzijds wel op iets dat nog alles moet bewijzen als oplossing?

      23 oktober 2019 at 14:12
  • joris Reply

    dure elektriciteit met veel rendementverlies vanaf de bron

    23 oktober 2019 at 10:39
  • Jos Reply

    Gezien de investering zou ik toch graag enkele jaren met mijn wagen rijden. Buiten de andere reactie (prijs en bevoorrading van de electriciteit) stel ik me vragen omtrent de levensduur van de batterij. Ik zou niet willen voorhebben dat ik na 5 jaar een nieuwe batterij moet kopen die even duur is dan mijn wagen (zie het verhaal van een duitse bewoner, hij had een E-Smart van 25K€ en moest na 5 jaar zijn batterij vervangen: kostprijs 17K€) en wat met de verkoop / aankoop van een occasie wagen.
    Hoeveel zal mijn wagen nog waard zijn na 5 jaar ??

    23 oktober 2019 at 09:47
    • IvoB Reply

      De meeste producenten geven nu al een garantie van 7-8 jaar op de batterij van een BEV.

      23 oktober 2019 at 11:52
    • john Reply

      Een Volkswagen e-Golf heeft na vijf jaar een restwaarde van 40,7 procent van de oorspronkelijke aankoopprijs. Een Golf met benzinemotor doet het na vijf jaar met 42,9 procent restwaarde nog iets beter, terwijl een diesel na vijf jaar nog amper 32,6 procent restwaarde behoudt. De restwaarde van een diesel wordt nog verder uitgehold door allerlei verboden. Bovendien raakt de Oost-Europese markt stilaan verzadigd.

      23 oktober 2019 at 16:33
  • Wilfried Truyens Reply

    Ik zou een kopen die op waterstof rijdt. Dan zou ik een fuel-cell kunnen installeren die de overschot van mijn zonnepanelen kan omzetten in waterstof om de wagen te bevoorraden.
    Hoe dat kan moet ik nog uitzoeken.

    23 oktober 2019 at 09:27
    • IvoB Reply

      Veel succes. Ik zou dat toch even goed narekenen voor je eraan begint.

      Begin al eens met na te gaan hoeveel Kg (niet liter) waterstof zo’n huishoudelijke PV-installatie opbrengt.
      Vervolgens hoeveel Kg je FCEV nodig heeft om 100 Km ver je rijden.
      En dan, als de moed je nog niet in de schoenen gezonken is, hoe je het technisch voor elkaar gaat krijgen om de thuis geproduceerde liters waterstof onder druk te brengen in Kg, op te slaan in een druktank (ook eerst de vergunningsplicht hierover raadplegen of het stopt hier al) en dan een tankinstallatie te (laten) bouwen om dit in je FCEV te krijgen.

      Het kan bovendien al veel eenvoudiger, sneller, goedkoper en met veel minder omzettingsverliezen: de door de PV geproduceerde energie rechtstreeks laden in de batterijcellen van een BEV. Desnoods zet je er een loadbalancer op van een 100-tal euro.

      23 oktober 2019 at 12:00
  • Lies Reply

    Niet alleen kostprijs is momenteel nog een obstakel. Ook het huidige elektriciteitsverbruik/km vind ik een probleem. Zeker gezien de onzekerheid over stroomvoorziening in bepaalde periodes en de “herkomst” van de elektriciteit. Allleen als kostprijs wagen, stroomverbruik per km dalen en men zeker kan zijn dat men “groene” elektriciteit oplaadt, overweeg ik overstap naar elektrische wagen.

    23 oktober 2019 at 09:26
    • IvoB Reply

      Verbruik? Een BEV verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 Km. Een gelijkaardige diesel 50 kWh en een benzine 60 kWh.
      Als je zelf je elektriciteit produceert (bv. met een PV installatie) en je sluit een 100% groen electriciteitscontract af (bv. via Ecopower die alleen elektriciteit leveren opgewekt door zon-, wind- en waterkracht) ben je zeker dat je groene elektrictiet oplaadt. Bij de diesel en benzinevariant ben je 100% zeker dat het niet groen is.

      23 oktober 2019 at 12:04
      • Leo Reply

        Hoe kan je zegen dat je elektriciteit groen is, komt jou stroom door een andere kabel dan de mijne ?

        23 oktober 2019 at 15:29
        • IvoB Reply

          3000 kWh voor de BEV komt rechtstreeks via eigen productie. Wat niet onmiddellijk verbruikt/geladen wordt gaat als korte termijnopslag in de thuisbatterij. Wat er dan nog meer geproduceerd wordt gaat via de kortste weg naar de buren waarvoor op dat ogenblik geen andere stroom van een energiecentrale moet komen. In de winter neem ik inderdaad stroom af via een 100% groen stroomcontract. Of die eigen productie en afgenomen groene stroom rechtstreeks tot bij mij komt of geleverd wordt aan een ander maakt op het einde van de rit niet echt uit. Als deze productie (in- en extern) tijdelijk ergens anders verbruikt wordt moet op dat ogenblik dezelfde hoeveelheid niet grijs en zwart aangemaakt worden. Het één houdt dus perfect het andere in balans.
          Je kan daar anders over denken maar het is minstens een feit dat iedere lokaal geproduceerde KWh die op hetzelfde ogenblik lokaal in een BEV geladen wordt niet van verder komt dan de eigen thuiskabel. Met een loadbalancer kan je dat zelfs nog optimaliseren. Als jij geen BEV hebt en geen PV installatie komt op die ogenblikken mijn stroom inderdaad door een andere kabel dan de jouwe.

          23 oktober 2019 at 17:08

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *