Eenmalige compensatie voor PV-eigenaars na vernietiging terugdraaiende teller

Terugdraaiende teller zonnepanelen

Eenmalige compensatie voor PV-eigenaars na vernietiging terugdraaiende teller

De Vlaamse regering gaat zonnepaneeleigenaren eenmalig compenseren nu het overgangsregime voor de terugdraaiende teller door het Hof is vernietigd. Dat meldt minister Vlaams energieminister Zuhal Demir. 

De minister van Energie meldt dat de gezinnen een eenmalige financiële compensatie krijgen die overeenkomt met een rendement van 5 procent op een gemiddelde investering. Zonnepaneeleigenaren komen alleen in aanmerking voor de compensatie als ze hun investering nog niet voldoende terugverdiend hebben. Demir meldt dat de kosten voor de compensatie voor Vlaanderen grofweg 445 tot 579 miljoen euro zullen bedragen.

Afhankelijk van grootte installatie

De compensatie is afhankelijk van het kalenderjaar waarin de eigenaar de zonnepanelen in gebruik heeft genomen, als ook van de grootte van de installatie. De compensatiebijdrage wordt niet per individuele installatie berekend, maar op basis van een gemiddeld project. Eind volgende week zal voor ieder installatiejaar de ondersteuning in euro per kilowatt geïnstalleerd vermogen berekend worden.
Minister Demir laat weten dat de compensatie vergelijkbaar zal zijn aan het rendement van de nieuwe investeringspremie die per 1 januari 2021 van kracht is. Daarbij wordt rekening gehouden met alle steun die een zonnepaneelinstallatie in het verleden al kreeg en het rendement dat de eigenaren konden genieten van de periode met terugdraaiende teller. Inwoners van Vlaanderen die dit jaar zonnepanelen kopen, krijgen maximaal 1.500 euro subsidie.

Niet alleen de 101.000 gezinnen die vorig jaar zonnepanelen lieten installeren worden gecompenseerd, maar ook de circa 470.000 gezinnen die al zonnepanelen hebben en nog over een terugdraaiende teller beschikken, krijgen een eenmalige compensatie.

Uitrol digitale meter versneld

Deze laatste groep van 470.000 gezinnen kan tussen nu en 2029, het moment waarop de digitale meter geplaatst wordt, kiezen voor een eenmalige compensatie. Minister Demir laat namelijk weten dat de snelheid waarmee de digitale meter uitgerold wordt bij eigenaren van zonnepanelen, verlaagd wordt.

Netbeheerder Fluvius moest er oorspronkelijk voor zorgen dat tegen eind 2024 al 80 procent van de gebruikers een digitale meter zou hebben, waarbij de plaatsing bij zonnepaneeleigenaren eind 2022 al afgerond zou moeten zijn. Zonnepaneeleigenaren zullen nu gespreid over de periode 2021-2029 een digitale meter krijgen.

30 procent meer steun bij thuisbatterij

De regering bekijkt nog de mogelijkheid om de eenmalige investeringssteun nog met 30 procent te verhogen als gezinnen ervoor kiezen om de komende 2 jaar te investeren in een thuisbatterij of warmtepompboiler. In dat geval kunnen ze rekenen op een bijkomende batterijpremie of warmtepompboilerpremie bovenop de bestaande. Op die manier wil de regering de energietransitie een extra duw in de rug geven en overbelasting van het elektriciteitsnet voorkomen.

Tot slot stelt minister Demir een deskundig team te mobiliseren om mensen via het centrale aanspreekpunt goed en efficiënt toelichting te geven.

Bron: solarmgazine.nl, 18 januari 2021

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (107)

  • JPe Reply

    Word Vreg niet verondersteld voor ons te handelen en te beslissen als ‘goede huisvader’?
    Ons lijkt het eerder dat er ‘Godfather’- praktijken toegepast worden. ;-).
    De meeste compensaties van de regering zijn daarenboven dan nog een susmiddel en draaien meestal uit op een duurdere eindfactuur.
    De compensaties van verlies van afschaffing teruggestuurde telling??? Is dit eenmalig of per jaar?
    Meter met draad??? Nog niet beschikbaar!!! Al aangekocht???….Is dit excuus wettig?
    Zijn er wél bruikbare of geldige excuses en dewelke, voor het weigeren van de D.M.?
    Wanneer gaan de dag/nachttarieven eraan?.
    En wat met exclusief nachttarief?
    Wat met onduidelijke/onvolledige capaciteitsberekeningen!!!
    Welke tarieven gaan er definitief toegepast worden?
    Questions, questions, questions…er komt blijkbaar geen eind aan.
    Ondertussen: uitstellen die handel, zolang het kan….

    25 januari 2021 at 12:30
  • maurice Reply

    na de zoveelste drogreden aan te kondigen , plaatst nu batterijen om het toch nog rendabel te maken,
    ondertussen wordt de premie per kw verminderd van 250€ naar 200€.
    zoals de panelen in de winter geen rendement hebben zullen de bat. dat ook niet doen, het enige voordeel is in einde lente,zomer . die investering is niet terug verdienbaar, het enige wat het doet is het net op zonnige piek momenten ontlasten in de zomer.
    zou me niet verwonderen dat we binnenkort nog extra kadestrale verhoging krijgen omdat het een zogezegde meerwaarde aan de woning geeft

    23 januari 2021 at 23:05
  • Ruud Smeets Reply

    In juli 2012 zijn bij mij 48 zonnepanelen geplaatst met de toezegging van 20 jaar subsidie door VREG van 210 euro/MWh, , n.a.v. deze toezegging en het berekende rendement heb ik destijds geïnvesteerd. Plotseling sinds 1 juli 2015 is mijn gecalculeerd rendement ernstig aangetast door invoering va het prosumententarief door VREG. Bij invoering van de subsidie in 2012 is hierover niets in het vooruitzicht gesteld. Zo handelen betitel ik eenvoudig als bedrog of diefstal.

    23 januari 2021 at 17:27
  • Paul Reply

    ik heb gisteren langs v.r.t-nu naar het debat inzake ç slimme meter) in het vlaams parlement gekeken ,het was wel de moeite .Want terwijl we die bewuste meter zeker niet nodig hebben voor 2029 ,dat is het richtjaar van de E.U.(het mag zelfs nog later )viel het me op dat er in het hele parlement maar 2 waren die wilden dat we hem zo snel mogelijk lieten installeren ten eerste demir die de helft van de tijd heimelijk zat te lachen achter haar mondmasker en flauwe plezante gryffroy toevallig beiden van de n-va ,de partij die koste wat kost nieuwe kerncentrales wil. Dus zou ik het niet meer dan logisch vinden dat terwijl men voor de uitspraak van het arrest eerst de mensen met zonnepanelen een nieuwe meter wou aansmeren nu eerst begint bij de mensen zonder en daarna pas bij die met zonnepanelen want die hebben al kosten genoeg gehad.

    22 januari 2021 at 11:43
    • H W Reply

      Hallo Paul,
      ik zou het zeker niet op deze Vlaamse regering schuiven want heb een schrijven gedaan aan onderstaande ministers en tevens een antwoord gekregen, soms een algemene brief aangepast aan mijn vragen en de laatste brief van minister van energie Zuhal Demir was nog de meest realistische van de drie waar tevens alles goed en eerlijk was uitgelegd wat niet van de andere kan gezegd worden.

      2009 het begon met Freya Van den Bossche Vlaams minister van energie (sinterklaas spelen fijn en populair)
      24/12/2018 schrijven aan Bart Tommelein (standard brief terug gekregen, niet geïnteresseerd en denkelijk met iets anders bezig)
      16/01/2019 schrijven aan Lydia Peeters (standard antwoord teruggekregen)
      04/05/2020 schrijven aan minister Zuhal Demir (meest complete en duidelijke uitleg van de drie, zonder omwegen)
      Heb elektrische verwarming en kan nu zelfs mijn nachtstroom niet meer gebruiken want dat kleine voordeel
      gaan ze ook afschaffen.
      De uitspraak v/h Grondwettelijk Hof dat de vernietiging v/d regeling v/d terugdraaiende meter uitsprak en ingesteld door een aantal instanties en private personen zal vele banen kosten
      oa. in de sector zonnepanelen, elektrische wagens, warmtepompen …….enz …
      * Als mijn zonnepanelen binnen enkele jaren niet meer renderen want ze zijn al 11 jaar geleden geplaatst zal ik ze misschien nog vervangen door 1/3 v/h vermogen en de firma’s die beweren dat hun batterijen een oplossing zou zijn komen alleen voor hun eigen voordeel op.
      Spijtig voor deze die door dit probleem geen werk meer zullen hebben.
      HW

      26 januari 2021 at 17:12
  • Denis V.E Reply

    Lees al lange tijd alle reacties op jullie site,heb nog nooit gereageerd,doch deze keer voel ik mij toch geroepen om een reactie te geven.Men zegt zoveel mogelijk van je eigen productie op te gebruiken bij zonnig weer,bij werkende mensen kan dit uitermate niet,MAAR ook bij gepensioneerden niet:Reden,als men bij een zonnige dag,de was,drogen,strijken,eten maken,kuisen,en alles met een batterij ,zoals elektrische fietsen autos,enz. dient op te laden,dan moet men maar in de donker gaan wandelen of fietsen zeker??En inderdaad ook onze panelen zijn van 2011,en weet maardat ook wij onze spaarcentjes+een lening hebben moeten gebruiken om dit te verwezenlijken.Daarna komt men met de procumententaks,dan een digitale meter aansmeren,nachttarief afschaffen,en nu de terugdraaiende teller afschaffen.Moesten wij nu,als er +/-500.000 gebruikers zijn,met een 150 a 200.000 ons laten afkoppelen uit protest,wat zullen zij dan doen?en voor de co2 uitstoot te halen?Zal waarschijnlijk niets uithalen,maar toch,vanaf het ogenblik dat ik kosten krijg aan de omvormers of de panelen gaan die van het dak af.

    21 januari 2021 at 17:26
    • Jean D Reply

      Ik ben ook gepensioneerd en al wat je opsomt van verbruik doe ik zoveel mogelijk tijdens zonneschijn. Ik heb daardoor nog nooit moeten gaan golfen, fietsen of wandelen in het donker. Je krijgt nog tot 2031 groenstroomcertificaten waardoor je voor gelijk welk tarief nog steeds tot 2031 niets moet betalen voor uw elektriciteit. Je hebt enkel je investering betaald en die is wellicht al volledig terugbetaald. Als je uw zonnepanelen van het dak haalt zal je tot 2031 volle pot moeten betalen ipv geld terug te krijgen. En dan maar anderen aanzetten tot loskoppen van hun installatie die dus inderdaad helemaal niets zal uithalen omdat binnen de 10 minuten de minder productie zal opgevangen worden door andere productie eenheden als het onverwacht zou gebeuren en binnen enkele seconden als het aangekondigd zou gebeuren. Als die andere productie-eenheden windmolens of kerncentrales zijn dan verandert er niets aan de CO2 uitstoot.
      Je mag zeker uw installatie van het dak halen maar het zal u veel meer kosten dan enkel de prijs van uw omvormer. Trouwens een nieuwe omvormer zal uw rendement verhogen zodanig dat deze kost in de volgende 9 jaar terug ingewonnen wordt. Een omvormer vervangen kost dus eigenlijk niets;

      23 januari 2021 at 14:06
  • Chris Reply

    in de nieuwsbrief van vorige week gelezen dat Vlaanderen een tekort heeft van groenestroomopwekking om te voldoen aan de Europese normen. Hoe gaan die ‘intelligente’ ministers dit oplossen voor het volgend jaar? Als dit jaar iedereen die dacht aan groene stroom op te wekken door gelijk welk product nu al die beslissingen lezen, en niet investeren. Er moet voor vorig jaar al miljoenen € besteed worden door bij de buurlanden die wel voldoen ‘groene stroom’ te kopen. Raar dat buurlanden wel slagen in de opgelegde doelstelling. Zonnepanelen geïnvesteerd in 2011, digitale meter zonder kabel komt niet binnen, al genoeg straling. Zolang ik kan, zal ik weigeren.

    21 januari 2021 at 16:09
    • Jean D Reply

      Misschien omdat in andere landen iedereen al een dm heeft en het beleid daarop is ingesteld;

      23 januari 2021 at 14:09
      • duupje Reply

        dat is niet zo Jean, in nederland is er geen verplichting tot het aanschaffen van een digitale elktriciteitsmeter, er is wel lee terugleveringsvergoeding voor wat je op het net zet

        25 januari 2021 at 01:43
  • Jean Reply

    Groen!?? Belachelijk, groen bestaat niet geen enkel alternatief systeem is rendabel zonder subsidies, biomassa centrale, windmolens, zonnepanelen niet niets, de groenen die gascentrales willen, zullen onze stroomfactuur nog duurder maken te zwijgen over de extra CO2 uitstoot. De elektrische auto die aangedreven wordt door elektriciteit, uitsluitend centrales op fossiele brandstof, want de kerncentrales moeten verdwijnen en met mijn eigen zonnepaneel installatie zal dat niet meer lukken, want ik heb geen terugdraaiende meter meer, nog maar te zwijgen over het rendement van elektrische centrales, 1liter mazout verbranden in de centrale rendement van +- 38% aan het stopcontact, dan nog de batterij laden ook geen 100% rendement en de opgeslagen elektriciteit omzetten in mechanische energie ook geen 100% rendement, verbranding van 1 liter mazout in de auto rendement van +-58% op de wielen, hoe dom kan men zijn, mijn conclusie heel dom

    21 januari 2021 at 12:17
  • Frank Reply

    Ik heb een exclusieve nachtteller voor mijn accumulatie. De transportkosten worden dit jaar al fors verhoogd en dit zal zo 8 jaar doorgaan.
    Wordt dit ook een digitale teller of moet deze gewoon weg en betalen wij dan meer dan het dubbel (dagtarief)voor onze verwarming? Van verwarmingstype veranderen is niet zo simpel in een bestaande woning.

    21 januari 2021 at 11:40
    • Lambert Reply

      Beste Frank,
      Wij hebben ook een exclusieve nachtteller, doch deze heeft al geen nuttige functie meer omdat de tarieven exclusieve nacht en nachtstroom gelijkgetrokken zijn. Als je bij plaatsing van een digitale meter vraagt om deze excl. nachtteller weg te nemen, krijg je hiervoor nog eens een afzonderlijke rekening gepresenteerd. Wij hebben een grote woning met accumulatie vloerverwarming. Destijds geïnvesteerd in de excl. nachtmeter : dit tarief werd met stille trom afgevoerd en de rekening aan de gebruikers gepresenteerd: alles op nachttarief. Dan hebben we 10j. geleden € 34000 – ja u leest het goed – geïnvesteerd in zonnepanelen om dan de opgewekte stroom in de winter te kunnen gebruiken via convectoren (op dagstroom) en ook nu krijgen we weer de rekening: 1. eind 2022 wordt ook het nachttarief afgeschaft en 2. de terugdraaiende teller wordt ons afgenomen. Wie wil er nu nog investeren in groene energie ?

      21 januari 2021 at 13:51
      • Frank Reply

        Beste,
        Ik dacht dat de exclusieve nachtteller een trigger krijgt van de centrale rond 22h en zo de accumulatieverwarming automatisch ingeschakeld wordt.
        Ik denk dat mijn huidige excl. nachtteller zal blijven zolang ik accumulatie heb of heb ik het mis?
        Is er iemand die hier meer over weet?

        21 januari 2021 at 14:37
        • JPe Reply

          Beste Frank,
          Exclusief nachttarief schakelt automatisch ’s avonds in en ’s morgens uit en in vele gevallen heb je nog een middag-na-lading van 2 uren. En dit voor elektrische accumulatievloerverwarming, accumulatoren en warmwaterboilers. Het KW-uurtarief is merkelijk lager.
          Houden die analoge oplossing, zolang het enigszins kan!!!
          Desnoods met excuses als bestralingsrisico (D.M. mét kabel is er nog niet!!!), geciontesteerde beslissingen van grondwettelijke hoven, (3 stuks in ons belgiekske!!!), wereldvreemde raden van staten , onduidelijke Vreg/Creg/regeringsafspraken enz…enz… en dus rekken tot 2029 of later
          Sorry to say, maar de D.M. komt er uiteindelijk toch. Het moet wel duidelijker en eerlijker.
          M.h.o.

          23 januari 2021 at 12:28
  • Walter Janssens Reply

    Op 19/01 stond een artikel over de digitale meter op de site van de VRT (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/19/uw-vragen-over-de-terugdraaiende-teller/). Hierin zegt de journalist oa.
    ‘De installatie van de digitale meter gebeurt niet meer prioritair bij mensen met zonnepanelen zoals eerst was gepland. Zij komen nu gewoon aan de beurt als hun wijk aan de beurt is. Vandaag maakte Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) trouwens bekend dat de plaatsing van de digitale meter bij die groep wordt opgeschort tot in april van dit jaar. ‘
    Verder staat er ook :
    ‘Maar het Grondwettelijk Hof gaf vorige week in zijn toelichting bij het arrest over de vernietiging van het systeem van de terugdraaiende teller al mee dat de regeling grondwetsconform moet worden ingevuld. De gebruiker moet kunnen kiezen voor een communicatie via bekabeling in plaats van een draadloze communicatie. De Vlaamse regering heeft de komst van de digitale meter met een draad aangekondigd vanaf 1 januari 2023. De meter is er nu dus nog niet. Als de Vlaamse regering zich conform de uitspraken van het Grondwettelijk Hof zou gedragen (wat ze in principe moet doen), mag elke Vlaming, mét of zonder zonnepanelen de plaatsing van een digitale meter weigeren tot 31 december 2022.’
    Als het juist is wat de journalist zegt is het min of meer goed nieuws voor PV-eigenaars.

    21 januari 2021 at 09:48
  • catharina Smeets Reply

    mensen, mensen, de wereld vergaat aan milieubelastende uitbuitingen en ingrepen. Wees dankbaar en blij dat ge met uw zonnepanelen meegewerkt hebt aan een beter milieu. Bereken toch niet steeds uw financiële voordelen . Ge wordt daar toch niet gelukkiger van want ge gaat u vergelijken met anderen en dat voelt niet goed. Wat ge correct gedaan hebt zal wel lonen vroeg of laat en in ieder geval in uw gemoed. OK voor wat hoort wat, maar alleen al het feit dat ge zonnepanelen kunt plaatsen is een geluk op zich! Pas op: ik pleit echt niet voor vals spel in de regelgeving . En recht is recht en wat krom is mag gemeld worden. Laat de toon waarin ge uw ongenoegen uit minstens positief blijven en uitnodigend naar de organisatoren om hun werk in eer en geweten (als dat nog bestaat…) te doen.

    20 januari 2021 at 19:10
    • Marina Reply

      Ben je een groene ?
      Voorwat oord wat anders kan men niet meer investeren (deze manier is eeuwen oud) zie naar de banken
      men kan niet meer zonder de bank en men krijgt 0€ op je spaargeld maar zij vragen 7% op gewone leningen.

      20 januari 2021 at 19:25
    • Swa Reply

      Catharina, we moeten ieders mening respecteren zonder meer… maar het is een absoluut fabeltje dat zonnepanelen enkel zijn voor welgestelde mensen. Vrijwel iedereen die zonnepanelen heeft ging hiervoor een lening aan. De terugbetaling hiervan schommelt tussen de 100 en 250 per maand. En er is/was voor iedereen dan een belastingvoordeel in hun aangifte. Deze mensen zijn dus niet welgesteld maar wel doordacht bezig geweest met hun centen. Iets wat hen nu vaak wordt verweten, vaak door mensen die geen zonnepanelen hebben liggen.

      20 januari 2021 at 20:32
      • jos Reply

        Heel juist Swa , wil ik eventjes erbij voegen 8,1 kva gelegd in juni 2012 prijs lening 10 jaar , elk jaar 1740 euro. Krijg elk jaar 8 gsc is 1840 euro . Belastingsvoordeel tel ik niet daar ik dan wel in iets anders geinvesteerd had. Verzekering 190 euro per jaar. Ik betaalde voor het in gebruikname van de zonnepanelen 70 euro/m elektriciteit ,werd teruggeschroefd tot 5 euro /m met indienstname.Na invoering prosumententax betaal ik weer netjes 60euro/m. Tel ik nog niet reinigen en pannes die voorkomen.Goede investering hé als we de opgewekte stroom niet meer kunnen gebruiken.

        21 januari 2021 at 10:00
        • Jean D Reply

          Je hebt gedurende 3 jaar 1840€ gekregen en 5€ x 12 + 1740 € betaald. In die 3 jaar heb je dus niets betaald voor uw stroom. Je kreeg nog 300€. De volgende 7 jaren heb 1840 € gekregen en 60 x12€ betaald + 1740 = 2460€ of een verschil van 620€/jaar of op 7 jaar 3340€
          Vanaf het verdwijnen van de terugdraaiende teller hangt het af van uw zelfverbruik of je meer gaat moeten betalen : stel dat dit 150 € meer is dan het prosumententarief dan betaal je nog 10 jaar 60×12 +150 = 870€ en krijg je nog altijd 1840 €
          Nog 10 jaar een winst van 970€. Na 20 jaar zal jij voor alle stroom dat je van het net gebruikt hebt 9700 +300 – 3340 = 6660 € gekregen hebben terwijl je zonder panelen wellicht 40000€ had moeten betalen (2000€x20j voor 8000kWh) Ik zou dat ook een goede investering vinden. Je hebt met geld van de bank na 20 jaar 6660 gespaard terwijl je zonder iets te doen 40000€ had moeten betalen.

          24 januari 2021 at 22:42
    • Rik Reply

      @Catharine Smeets
      het is nog maar de vraag of zonnepanelen zo groen zijn…..de productie en de recycling er van zijn alles behalve milieuvriendelijk!! net hetzelfde als electrische auto’s…zeer milieubelastend en recycling vd batterijen een ramp voor het milieu !!

      21 januari 2021 at 11:01
    • Jean Reply

      Groen!?? Belachelijk, groen bestaat niet geen enkel alternatief systeem is rendabel zonder subsidies, biomassa centrale, windmolens, zonnepanelen niet niets, de groenen die gascentrales willen, zullen onze stroomfactuur nog duurder maken te zwijgen over de extra CO2 uitstoot. De elektrische auto die aangedreven wordt door elektriciteit, uitsluitend centrales op fossiele brandstof, want de kerncentrales moeten verdwijnen en met mijn eigen zonnepaneel installatie zal dat niet meer lukken, want ik heb geen terugdraaiende meter meer, nog maar te zwijgen over het rendement van elektrische centrales, 1liter mazout verbranden in de centrale rendement van +- 38% aan het stopcontact, dan nog de batterij laden ook geen 100% rendement en de opgeslagen elektriciteit omzetten in mechanische energie ook geen 100% rendement, verbranding van 1 liter mazout in de auto rendement van +-58% op de wielen, hoe dom kan men zijn, mijn conclusie heel dom

      21 januari 2021 at 11:57
    • H W Reply

      Hallo Catherina Smeets,
      we moeten dit probleem zeker niet op deze Vlaamse regering schuiven want heb een schrijven gedaan aan onderstaande ministers en tevens een antwoord gekregen, soms een algemene brief aangepast aan mijn vragen en de laatste brief van minister van energie Zuhal Demir was nog de meest realistische van de drie waar tevens alles goed en eerlijk was uitgelegd.

      2009 het begon al met Freya Van den Bossche (sinterklaas spelen fijn en populair) Vlaams Minister van energie
      24/12/2018 schrijven aan Bart Tommelein
      16/01/2019 schrijven aan Lydia Peeters
      04/05/2020 schrijven aan minister Zuhal Demir (meest complete en duidelijke uitleg van de drie, zonder omwegen)

      En wat zou u denken als nu de beslissing zou komen dat al de beloftes + subsidies terug worden ingetrokken en zelfs die al betaald zijn geweest (bv. isolatiepremie – dubbel beglazing …enz… )?
      zou het u of nog vele andere gelukkiger maken, wat denkt u ?

      De uitspraak van het Grondwettelijk Hof dat de vernietiging v/d regeling v/d terugdraaiende meter, ingesteld door een aantal instanties en private personen zal vele banen kosten vele banen
      oa. in de sector zonnepanelen, elektrische wagens, warmtepompen …….enz …
      * Als mijn zonnepanelen niet meer renderen zal ik ze vervangen door 1/3 v/h vermogen.
      Leg dit maar eens uit aan deze die geen werk meer zullen hebben
      “laat ons gelukkig blijven” en zeker gezond, het leven gaat verder.

      21 januari 2021 at 14:38
  • Jean Reply

    Deze beslissing betekend het einde van het zonnepaneel verhaal, , wie zal nu nog investeren, de installatie zullen langzaam maar zeker verslijten en verdwijnen, niet meer vervangen worden, je zou wel gek moeten zijn, men kan nog wat gas centrales bijplaatsen als vervanging want die zijn milieu vriendelijk volgens groen. De norm halen zal een zeer moeilijke klus om niet te zeggen bijna onmogelijk

    20 januari 2021 at 18:45
  • Bart De Pauw Reply

    zonet op de site van VREG gevonden :

    “Op het moment van publicatie van het arrest van het Grondwettelijk Hof in het Belgisch Staatsblad, zal een tussentijdse factuur worden opgemaakt en stapt u onmiddellijk over naar het nieuwe systeem zonder terugdraaiende teller. De overstap gebeurt dus niet op het moment van uw eerstvolgende meteropname.”

    M.a.w. omdat dit nu in de winter gebeurt kunnen we nog allemaal eens gaan betalen voor de laatste maanden ook, want we hebben zo goed als niets zonnepaneelenergie productie gehad, en de meerderheid zal meer verbruikt dan geproduceerd hebben ! Dus het is zelfs deels wel terugwerkend !

    20 januari 2021 at 17:36
  • Bart De Pauw Reply

    Finaal betaal ik enkel aan m’n energie leverancier (die dan ‘één en ander’ doorstort ) adhv een jaar contract.
    Kunnen zij, door de beslissing van het grondwettelijk hof, zomaar tijdens de loopduur van dit contract de berekeningswijze veranderen ?

    20 januari 2021 at 17:03
    • Marina Reply

      Dit heeft de Vlaamse regering beslist in achterkamertjes

      20 januari 2021 at 19:20
  • tanghe Reply

    weiger gewoon die nieuwe meter en daag bart tommelein en lydia peters voor het gerecht voor verbroken beloftes

    20 januari 2021 at 15:50
    • Guy Crets Reply

      boerenbedrog van het hoogste niveau

      20 januari 2021 at 16:56
  • Willy Goos Reply

    Heb al vele jaren zonnepanelen en geniet nog enkele jaren van groenstroomcertificaten.
    Ik heb nog wel een oude,terugdraaiende teller.
    Zullen ze dan ook deze teller niet komen vervangen tot in april of lopen deze vervangingen gewoon door?
    Kan ik nadien het teveel aan stroom nog verkopen en valt het prosumententarief dan weg?

    Bedankt voor jullie reactie.

    20 januari 2021 at 14:22
  • H W Reply

    Ben er zeker van dat binnen de vijf jaar er een massa aan KWH door zonnepanelen verloren zal gaan want ik heb elektrische verwarming die in de winter veel verbruikt en nu duur zal moet betalen en in de zomer een teveel aan kWH die naar de verdeler gaat aan een spotprijs ik zal daarom meer dan de helft van mijn zonnepanelen niet meer kunnen gebruiken en daarom de eigenaars die reeds langere tijd hun panelen hebben niet meer vervangen en dat België niet aan zijn milieunormen komt is een ander probleem.

    20 januari 2021 at 12:57
    • Alex Reply

      Nog liever een kabel in de Noordzee leggen van 500 km om de windparken van Belgie en Denemarken te verbinden anders worden de doelstellingen niet gehaad tegen 2030.

      20 januari 2021 at 13:56
  • Johan Reply

    Enkele weken geleden stonden ze voor mijn deur met de vraag om mijn terugdraaiende teller te vervangen door de slimme digitale meter ,ik stond er eerst weigerachtig tegenover. Maar met de uitleg en de belofte dat we tot nog 15 jaar konden genieten van een terugdraaiende digitale meter, heb ik toch toestemming gegeven om de digitale meter te plaatsen. Vroeg of laat ging het er toch van komen. Had ik geweten wat ik nu weet !!!! . De 101.000 gezinnen die eigenaar zijn van zonnepanelen gaan gecompenseerd worden rekening houdend met de reeds gekregen steun. Inderdaad ik heb daar ook gebruik van gemaakt en nu nog van deze steun maar mijn zonnepanelen waren in die tijd 2,5 x duurder dan nu. Ik weet dat er gezegd is geweest dat die 15 jaar begon te tellen vanaf de aansluiting op het net. Dus verwacht ik ook dat ik nog een compensatie krijg voor de resterende 6 jaar . Want de circa 470.000 gezinnen die ook zonnepanelen hebben en over een oude terugdraaiende teller beschikken krijgen ook een eenmalige compensatie. Als al deze mensen het plaatsen van een digitale meter zolang mogelijk uitstellen zullen zij diegene zijn die meer profijt halen uit hun installatie. In tegenstelling van de 101.000 gezinnen die nu al bedrogen worden.

    20 januari 2021 at 12:42
    • Marina Reply

      Deze actie die enkel bedoeld is om geld uit onze zakken te kloppen zal een staartje krijgen, niemand vertrouwd de overheid nog ,zonnepanelen zullen minder of niet meer gelegd worden,warmtepompen zullen minder gëinstalleerd worden, laat staan de elektrische auto die veel geld kost en die nu minder belastingen moet betalen zullen achteraf de rekening betalen .

      Het draagvlak betreft hernieuwbare energie is volledig weggeslagen

      20 januari 2021 at 19:16
    • Andre Reply

      Hier hetzelfde verhaal, in november zijn ze de digitale meter komen plaatsen. Wij voelen ons nu ook bedrogen want wij kunnen nu niet meer rekenen op de terugdraaiende meter.Hadden we het geweten we hadden ook de digitale meter nog niet laten plaatsen

      21 januari 2021 at 12:54
  • alexis Reply

    De vreg bestaat uit 7 bestuurders die zijn gekozen door de vlaamse regering ; deze vechten onderling een regeling uit voor de rechtbank en dit alles op kosten van de vlaamse burger m.a.w. wij betalen alles voor deze georganiseerde diefstal. Ik heb zonnepanelen en verwarming met warmtepomp maar ik adem de lucht in van de houtkachels met fijn stof van de buurt en dit is wel ok want co2 neutraal volgens europa .

    20 januari 2021 at 12:36
    • Rene Mettepenningen Reply

      In feite is het nu duidelijk voor wat dat de Vreg staat.
      Waar was de Vreg bij de invoering van de injectietarief ???? Installatie van meer dan 10 kva – 3 Euro per kw
      de gewone burger met ca. 3,5 kva – 87 Euro per kw injectietarief !!!!! gene Vreg gehoord of gezien.
      Waar was de Vreg voor de mensen zonder zonnepanelen ????? 100 den Euro’s extra moeten mee betalen om
      de certificaten te financieren !!!! geen probleem voor de Vreg.
      In feite zou iedereen aan de energieleveranciers een vergoeding moeten vragen met terugwerkende kracht voor het jaren lange gebruik van de prive woning ,aangezien de meters plaats innemen in de garage.

      20 januari 2021 at 13:19
    • Marina Reply

      Een belasting van 500€/jaar voor houtkachels en spekkachels zou een oplossing zijn om de CO2 en fijn stof

      Maar daar gaan politici niet mee, hun baantje komt in gevaar, maar dit zou toch moeten,
      iedereen moet een elektrische auto kopen tegen 2030 (politici) maar 1 houtkachels of 1 spekkachels produceren meer fijn stof dan 10 dieselauto’s !!!

      20 januari 2021 at 19:08
  • Willy Reply

    Ik denk er ernstig aan om mijn panelen van het net af te koppelen en een thuisbatterij en dan enkel het net nog voor noodgevallen, ook is er nog de mogelijkheid voor een noodgroep.

    20 januari 2021 at 12:27
    • Van Nylen Raf Reply

      En een eenmalig premieke geven, en nu zwijgen….en van dat premieke komen ze volgend jaar de helft terughalen met hun belastingsbrief…..zie maar naar de zorgsector. Wat men met 1 hand geeft…komt men een jaar later, de helft van terugpakken….. zalig de armen van geest…zij gaan recht naar de hemel…….Veel beloveñ, weinig geven ,doet de zotten in vreugde leven……

      20 januari 2021 at 18:03
  • Marc Reply

    Ik kocht een woning 2018 waarop in 2011 zonnepanelen waren gelegd, in de verkoopprijs van de woning zat een deel van de opbrengst van de terugdraaiende teller en de GSC’n volgens de toen geldende afspraken. De verkoper van de woning zal dat niet terugbetalen.
    Ik dacht ook dat iedere inwoner van België gelijk is voor de grondwet onafhankelijk van de regio waar je woont.

    20 januari 2021 at 12:26
    • Marina Reply

      De Vlaamse regio beslist zelf heeft niet met België te maken,
      vergeet niet we hebben dit zelf gewild, Vlaanderen is autonoom voor deze.

      20 januari 2021 at 18:57
  • charles Reply

    Het word tijd dat de zonnepanelen die waterstof maken in omloop komen.Dan vervang ik mijn zonnepanelen en laat er genoeg plaatsen zodat ik zelf mijn elektriciteit kan opwekken.En dan mogen ze het conteurtje hebben.Geen belasting meer (een 10 tal +btw) .Ik hoop dat deze spoedig kunnen gekocht worden. ik denk dat ik die nieuwe instalatie op 10 jaar zou terugverdienen .Wat gaan ze dan doen?Belasting heffen om de zon te gebruiken?

    20 januari 2021 at 12:20
    • Bart De Pauw Reply

      Wat denk je aan belastingen te betalen op deze nieuwe panelen ? Ze gaan het ergens moeten halen …

      20 januari 2021 at 15:43
  • Ward Reply

    Het hof heeft beslist OK
    Hebben ze dan niet terug gekeken naar de oorspronkelijke overeenkomsten ?
    Zou u zo iets doen in het bedrijfsleven doet men uw hemd uit
    Er zijn hier tien wetten en 1000 gewichten hier in ons land .
    Samen een bezweer in dienen met 1000000 dat valt op

    20 januari 2021 at 12:04
  • Harry Reply

    Iemand een idee wat er gebeurd met het opgebouwde “krediet” van de analoge meter bij installatie van een digitale? Bij ons digitale meter geplaatst in september. De analoge had een negatief (teruggedraaid) saldo van bijna 6000 kw. Installateur verzekerde mij dat ik dit aantal nog kon opgebruiken… en nu?

    20 januari 2021 at 12:01
    • Geert V Reply

      Bij jouw volgende jaarafrekening zal het negatieve saldo van de analoge meter afgetrokken worden van het (positieve) saldo van de digitale meter op vervaldag (bij ons althans zo verrekend vorig jaar door ENGIE, is wel afhankelijk van stroomleverancier). Nu zal die aftrok moeten gebeuren tov het saldo van de digitale meter op moment dat het besluit van het hof in het Staatsblad verschijnt. Af te wachten dus of dat allemaal correct zal gebeuren.

      20 januari 2021 at 12:41
      • Harry Reply

        Bedankt Geert! Hopelijk duurt de verschijning in het Staatsblad dan nog een maand of 8… Maar dit zal ongetwijfeld wel sneller kunnen nu..

        20 januari 2021 at 13:49
    • Marina Reply

      Je bent deze kwijt !

      20 januari 2021 at 18:51
  • Rene Mettepenningen Reply

    De reden van de digitale meter – 570000 installaties maal gemiddeld 3500 kwh per jaar is 1.995.000.000 kwh / jaar
    Reken maar uit wat de Vlaamse regering misloopt per jaar – 21% btw + distributienettarieven + transport enz.
    Het fabeltje van als de zon schijnt uw was en plas te doen gaat geen enkel effect hebben bij de digitale meter.
    Vb. 1600 watt verbruik en op hetzelfde moment 1600 watt productie zal niet in theorie een nul operatie zijn
    maar eerst 1600 watt verbruik volledig betalen en voor de 1600 watt productie gaan we een peulschil krijgen.
    In feite gaan we met het verdwijnen van de injectietarief toch het dubbele moeten betalen.
    Men zou beginnen denken dat dit alles opgezet spel is.

    20 januari 2021 at 11:52
    • marnix Reply

      Rene,

      Goed uitgelegd en ik kan u volgen.
      Maar 1 puntje heb je over het hoofd gezien…
      U schrijft: “Vb. 1600 watt verbruik en op hetzelfde moment 1600 watt productie zal niet in theorie een nul operatie zijn, maar eerst 1600 watt verbruik volledig betalen en voor de 1600 watt productie gaan we een peulschil krijgen.”
      Als dit zo gebeurd (“op hetzelfde ogenblik”) dan zal je die 1600watt NIET van het net halen want het is je eigen zon-geproduceerde 1600 watt.
      Dus de boodschap is om zoveel mogelijk ons best te doen van elektriciteit te verbruiken terwijl we ze produceren.
      En dit is een zeeeeer moeilijke taak !!!!

      20 januari 2021 at 14:23
      • Rene Reply

        Dag Marnix , als dit in werkelijkheid zo zou gebeuren is het misschien aangeraden om met verlengkabels de buren zonder zonnepanelen te laten mee genieten van de teveel aan productie
        in plaats van het voor een appel en een ei op het net te steken

        20 januari 2021 at 17:53
  • Marc Reply

    Sommigen zullen helemaal géén vergoeding ontvangen omdat ze zogenaamd al 5 % rendement hebben gehaald. Toch verliezen ze misschien wel jaren het voordeel van de terugdraaiende teller.
    Wie zou er in godsnaam zonnepanelen plaatsen indien het rendement slechts 5% is ? Indien terugverdientijd (meer dan) 20 jaar is ? Langer dan wat een installatie zal meegaan !

    Als regeling blijft moeten we misschien allemaal samen op bepaalde afgesproken tijdstippen (maar onverwacht) onze installatie afzetten voor een uurtje. En liefst op een heel zonnige dag.
    Dat ze het dan zelf maar opvangen

    20 januari 2021 at 11:46
    • Roland Contreras Reply

      Ik doe in alle geval mee met de georganiseerde afkoppeling. Ben ook in zo’n geval.

      Ik ben ondertussen wel al eens aan het rekenen geslagen want heb alle gegevens vanaf moment van installatie (2009) to nu op maandelijkse basis. Ik kan mijn zonnepanelen productie perfect volgen (hebben hun eigen meter) en mijn afname of injectie op het net gedurende elke maand van de legale netmeter. Ik stel vast dat mijn injectie naar het net wel zal meevallen en dat ik samen gerekend (minus prosumentensom (-600 euro), verkoop van het injectiedeel (-100 euro) en betaling 2/3 afname nu gunstiger ben als ik een kost reken van 20 cE/kWu.

      Dan kunnen we nog wat optimaliseren door de elektrische boilers enkel overdag te laten opladen in combinatie van wat hogere temperatuur en de was/vaatwasmachines op de middag te doen draaien.

      Eerst was ik ook erg kwaad, maar ik ben al wat gedraaid maar zal voor alle zekerheid nog eens herrekenen en zou graag de totaalkost kennen van 1kWu in regio Gent of elders.

      20 januari 2021 at 16:35
    • Marina Reply

      Organiseer dit in, ik doe mee

      20 januari 2021 at 18:47
    • Lex Reply

      Goed plan om gezamelijk onze panelen af te schakelen, en als toemaatje nog even de waterkoker, de droogkast en de oven opzetten. Blijkbaar heeft het net problemen bij grote pieken, daarom willen ze in de toekomst die ook duur gaan maken. Ik heb van iemand met kennis van zaken vernomen dat zo een actie op een zonnige windstille dag een serieuze kans heeft een blackout te veroorzaken. Wie niet horen wil moet maar eens voelen.

      20 januari 2021 at 20:35
  • guy Reply

    Dat ze de digitale meter maar afschaffen. Ik heb vorige week in de krant gelezen welke afmetingen de digitale meter heeft. Na controle van mij elektriciteitskast is gebleken dat ze dat gedrocht er nooit gaan in krijgen.

    20 januari 2021 at 11:42
  • Rudi Reply

    Het grondwettelijk hof wil voor iedereen de lat gelijk leggen. Waarom is er dan een uitspraak voor Wallonië en Brussel dat je daar om medische redenen (straling) een draadloze meter kan weigeren en in Vlaanderen (nog) niet. Of ben ik fout ingelicht.

    20 januari 2021 at 11:26
    • Mark Reply

      Als ik goed ingelicht ben werken ze in Wallonië met een afzonderlijke meter voor de zonnepanelen.
      In wezen is dit niet anders dan die nieuwe digitale meter want die heeft eigenlijk 4 interne tellers:
      – verbruik dag
      – verbruik nacht
      – injectie dag
      – injectie nacht.
      Het arrest gaat mijn inziens eerder over de bevoegdheid van de Vlaamse regering met betrekking op het kwijtschelden van de transmissiekosten want dat is een federale bevoegdheid, in het arrest lees ik eigenlijk niets over die terugdraaiende teller, die bestaat toch al meer dan 10 jaar, of die registratie nu analoog hetzij digitaal is, dat maakt toch niets uit of wat?
      Verder is er maar 1 grondwet die voor alle Belgen geldt, waarom gelden deze regels dan enkel in Vlaanderen?
      Idem wat het prosumententarief betreft, in Vlaanderen betalen we dat al jaren, in Wallonië sinds vorig jaar!
      Begrijpen wie begrijpen kan.

      20 januari 2021 at 11:42
      • duupje Reply

        alle belgen gebruiken hetzelfde net , toch betalen de zonnepaneeleigenaars om stroom er af te halen en hun overschot er op te zetten. dus de elektriciteitsmaatschappijen nemen die stroom af (die ze gratis nemen), en verkopen hem door aan andere gebruikers…
        iets wegnemen van iemand anders en dan doorverkopen aan een derde, daar bestaat een woord voor…. : HELING , en dat is volgens alle wetten strafbaar . daarbovenop rekenen ze ook nog een bedrag aan voor het gebruik v h net : PROSUMENTENTARIEF

        ale belgen gelijk voor de wet, neem nu even het prosumententarief:
        vlamingen : betalen die sinds 2015
        brusselaars : betalen dit sinds 1okt 2020 , maar krijgen het bedrag v het prosumententarief via een premie volledig terugbetaald
        walen : betalen geen prosumententarief, misschien pas vanaf 2025, maar dat is nog niet zeker, want het wordt steeds uitgesteld
        dit terwijl wij allemaal hetzelfde elekrticiteits net gebruiken, vlamingen betalen dus voor alle belgen

        20 januari 2021 at 21:48
    • Marina Reply

      Het arrest betreft terugdraaiende meter draadloos en niet met een bedraade meter, is niet van toepassing in Vlaanderen omdat er geen klacht van niemand is in gediend is bij de raad van staten betreft deze bedraade meter.
      Rudi je kunt dit doen!!!

      20 januari 2021 at 18:44
  • Rudi Reply

    Ik heb reeds zonnepanelen gelegd in 2007, goedkeuring van groenestroomcertificaten is van 2008. Toen waren de panelen nog heel duur en bestond er nog geen belastingsaftrek van het geïnvesteerde bedrag.
    Ook werd er toen enkel gesproken dat de groene stroomcertificaten gedurende 20 jaar uitbetaald werden. Na deze 20 jaar zou men zelf zijn certificaten moeten verkopen maar zouden we nooit het rendement halen als de steun die voorzien was. Zoals het er nu uit ziet zullen we die zelfs niet aan de straatstenen kwijt kunnen.
    Er was toen ook GEEN sprake van een beperking in de tijd van de terugdraaiende teller. Later toen men met de digitale meters op de proppen kwam, is het principe van de 15 jaar naar boven gekomen. Toen was er al sprake van woordbreuk maar dat is toen niet zo erg opgemerkt.

    20 januari 2021 at 11:24
  • nick Reply

    Voor de welgestelde onder ons – geen probleem met teveel aan elektriciteit in zomer – gewoon zwembad verwarmen
    en inderdaad een batterij is enkel in winter nuttig- in zomer sowieso + 25kw per dag productie terwijl er ’s avonds amper elektriciteit wordt gebruikt.
    ze duwen ons in de richting van iedereen thuisbatterij alsook elektrische wagen ( smiddag op batterij en dan ‘savonds auto steeds opladen ) – constant opladen zal leiden tot batterijen die sneller versleten zijn.
    Is het milieu daarmee geholpen? en zeker onze portemonnee niet

    20 januari 2021 at 11:15
    • Roland Contreras Reply

      Of een airco plaatsen (lucht/lucht) (3000 euro bij Panasonic voor 5 kW.

      20 januari 2021 at 16:38
    • Rene Reply

      Al eens gekeken naar de prijs en het vermogen van een thuisbatterij – Samsung 3,5 kw – 6000 Euro
      Even stofzuigen en frietje bakken s’avonds en ze is leeg
      Op dit moment en met dit weer krijg je die na een week nog niet opgeladen met 15 zonnepanelen
      dus een nutteloze investering.

      20 januari 2021 at 20:28
  • jean-marie Reply

    Een heel eenvoudige oplossing zou zijn: hetgeen je in een jaar produceert mag je gedurende dat jaar opnemen. Dat zou heel eerlijk zijn naar iedereen toe. En voor het teveel geproduceerde krijg je een eerlijke vergoeding en niet 0,04€ per kWh.

    20 januari 2021 at 11:14
    • Frans Reply

      Inderdaad Jean Marie, maar wat je nu zegt is gewoon het oude systeem waarin we zaten, dat wordt nu dus afgeschaft. De hamvraag blijft : gaat men de afrekening van verbruik per dag doen of per maand. Want in de zomer is het vooral s’nachts dat je de airco aanzet (en mogelijks de zwembadverwarming) of de wasmachine aanzet. Als ze je verbruik volwaardig per maand rekenen dan kan je s’nachts de zonneopbrengst van de dag/dagen ervoor recupereren, maar als ze per dag rekenen dan moet je onmiddellijk de zonneopbrengst recupereren. En bij mijn weten schijnt de zon s’nachts niet dus betaal je (zelfs in de zomer) de volle pot voor je verbruik. Denk daar allen maar eens over na want hier hoor je niemand van de leveranciers over praten…maar het zal wel zo overkomen op je factuur. Het enige positieve aan het verhaal is de prosumententaks die wegvalt, maar die is onvoldoende compenserend als ze berekenen per dagverbruik.

      20 januari 2021 at 11:37
      • marnix Reply

        Frans & jean-marie,
        In mijn situatie klopt uw verhaal niet 100%.
        Ik kan nu inderdaad (op jaarbasis: van opname naar opname een jaar later) volledig gebruik maken van wat ik zelf heb geproduceerd.
        MAAR, voor wat ik nog extra heb geproduceerd krijg ik 0 € !!

        20 januari 2021 at 14:41
  • Ivo Reply

    Kan iemand de verkoopregeling van geleverde elektrictiteit uitleggen, mits een DM en een contract met uw energieleverancier kan u tot EUR 4 ct krijgen per teruggeleverde kWh. De energieleverancier verkoopt dat onmiddellijk aan uw gebuur voor 11 ct en die gebuur betaalt 14 ct daar bovenop aan de netbeheerder. Dat lijkt me vlot verdiend want dezelfde gebuur betaalt ook 11 ct en 14 ct voor stroom die bv van Doel naar Knokke gaat, ze rekenen voor dat kort stukje netwerk in uw straat dus even veel als de ganse infrastructuur van Doel naar Knokke. Als u dan in de winter of ’s nachts stroom terug koopt van de energie leverancier dan betaalt u ook 11 ct + 14 ct. Is er hier niet iemand ferm dubbel aan het verdienen? Kan dat niet eerlijker verdeeld worden tussen de netbeheerder en de groene stroom leverancier? Diegene met de zonnepanelen is trouwens diegene die heeft geinvesteerd om groene stroom te leveren waar gans Belgie van vergroent, zoals opgelegd (met boetes) door Europa. We hebben een groot potentieel in Vlaanderen van daken die allemaal kunnen bijdragen maar blijkbaar mag er maar 1 partij geld verdienen aan dit alles, de netbeheerder

    20 januari 2021 at 11:12
    • Jozef Reply

      Ik zou het niet beter kunnen zeggen, maar ik kan het ook niet uitleggen.

      20 januari 2021 at 11:29
    • Marnix Reply

      Perfect, de corruptie in woord gebracht !! 100% akkoord met u Ivo.

      20 januari 2021 at 14:47
    • Roland Contreras Reply

      Volg volledig. De stroom die ik op het net zet geraakt momenteel mijn straat niet uit. Dat zal natuurlijk veranderen als iedereen zonnepanelen heeft. Dan zal men cetraal het overschot moeten wegwerken en daar hebben de slimme bestuurders nog niet aan gedacht dat er bvb. watertog zou kunnen gemaakt worden die men in de winter in de gasleiding gaat injecteren, desnoods na conversie tot methaan door reductie van CO2.

      20 januari 2021 at 16:42
    • Marina Reply

      Oprichten van een coöperatief om elektriciteit te verkopen zonder de distributeurs zoals dit in Duitsland gebeurd, geen monopolie posities meer in de België (Vlaanderen)

      20 januari 2021 at 18:31
    • Jean D Reply

      Ivo jij gebruikt het net om stroom op te zetten en stroom af te halen en betaalt daar distributiekosten voor. Dat is uw 14 cent. Uw gebuur betaalt ook distributiekosten om stroom van het net te nemen ; evenveel als ij :ook 14 cent.
      Deze kost wordt betaalt door iedereen die het net gebruikt onafhankelijk van waar hij woont. Jij onder de vorm van prosumententarief en je buur op kWh. Dus niemand betaalt dubbel en ook de netbeheerder ontvangt van niemand dubbel. Elk betaalt zijn deel. vanaf nu betaal je geen prosumententarief meer maar wel net zoals uw gebuur in kWh op wat je werkelijk afneemt. Met uw zonnepanelen is dit minder dan uw buur omdat je het deel dat je zelf onmiddellijk gebruikt van uw panelen niet moet betalen. Wat je op het net zet en dus niet meer zelf gebruikt krijg je 4 cent. Dat is minder dan vroeger want vroeger kreeg je evenveel voor uw injectie als voor je afname : nl uw 11 cent. Nu krijg je 4 cent en betaal je 11 cent. maar wel voor minder stroom dank zij uw zonnepanelen dan uw buur die gewoon 11 cent betaalt voor zijn vrbruik. Uw leverancier maakt dus nu 7 cent extra winst ivg met de stroom die hij van jou koopt.
      Ook dit is geen dubbel verkoop. Die leverancier koopt gewoon stroom bij jou ipv bij de kerncentrale. Bij de kerncentrale kost zijn stroom tss de 4 en de 7 cent. Wat ik niet juist vind is dat diezelfde leverancier aan iedereen 2.81 cent aanrekent als groenestroombijdrage. Die bijdrage opgelegd door de regering krijgt hij omdat hij verplicht wordt om groene stroom aan te kopen . Als hij die bijdrage werkelijk daarvoor gebruikt waarom zou jij daar dan geen recht op hebben want jouw geïnjecteerde stroom is pure groene stroom.

      20 januari 2021 at 23:28
      • Ivo Reply

        lees mijn bericht opnieuw, het gaat hem niet louter om de 4 ct vs 11 ct, het gaat hem om de distributiekosten van 14 ct die plots uit de lucht komen gevallen, ga je mij nu wijsmaken dat mijn gebuur een duurder netwerk connectie heeft omdat hij mijn groene stroom verkoopt ipv de stroom uit Doel die 70 km ver komt? Geloof je nu echt dat dit een eerlijk systeem is?

        21 januari 2021 at 01:04
  • Swerts Roger Reply

    Aanvragen om met zijn allen gaan te betogen in Brussel , want we zijn met velen . Anders helpt het niet.

    20 januari 2021 at 11:10
    • Marina Reply

      Burgerrechtbank klacht indienen tegen Vlaamse regering betreft woordbreuk dit zal helpen !
      Klacht indienen bij de Raad van staten betreft geen draad gestuurde digitale meter beschikbaar.staten

      20 januari 2021 at 18:24
  • Herman Himpens Reply

    Ook wij zijn slachtoffer van contractbreuk van de overheid.
    Met welk recht komt de minister nu af om te besluiten dat zonnepanelen reeds voldoende hebben opgebracht, ttz een gemiddeld rendement van 5%? Welke bank of burger zou dit zich moeten permitteren?
    dus, allen juridisch onze rechten afdwingen!!
    Hopelijk moeten we niet met tienduizenden grijpen naar het ultieme middel : ttz onze afrekening belastingen verminderen met onze gederfde winst?

    20 januari 2021 at 11:04
    • Peter Vercruysse Reply

      Niets van vertrouwen is er nog in de Vlaamse regering, 0,0 nada, NUL. Eerst de LEZ-zone discriminatie dan de woonbonus en nu de terugdraaiende meter afgeschaft. En straks de taksen op het max. vermogen van de thuisbatterij, om nog maar te zwijgen over de zeer hoge electriciteitsprijs die er aan komt tijdens de piekuren = +40% Einde voor de elektrische wagens want die worden ook nog wel uitgemolken, einde voor het behalen van de Co2 norm 2030. En in 2024 gaan Groen en NVA er definietief uit!!!

      20 januari 2021 at 11:12
      • Ivo Reply

        Peter: wel niet vergeten dat het de OVLD is die hier voor verantwoordelijk is met Bart Tommelein en daarna Lydia Peeters, die zijn natuurlijk al lang weg en hebben geen verantwoording meer af te leggen. Kort geheugen?

        20 januari 2021 at 11:37
  • Noël Reply

    Ik stel mij de vraag of er een decreet kan gemaakt worden bij vreg/greg geen bevoegdheid meer heeft over dit gedeelte -terugdraaiende meter-? Zij willen dat we verbruiken wat we produceren.
    Bij de verkoop van de panelen was gemeld, wat je teveel produceert in de zomer kan je consumeren in de winter. Opslag via Batterij is geen optie want dan heb je een batterij van enkele 1000 Kw nodig.
    Blijkbaar kan je dmv de slimme meter apparaten aansturen, ik ga kijken of ik een elektrisch vuurtje (buiten) kan zetten en mijn teveel aan elektriciteit ‘opstoken’.

    20 januari 2021 at 11:04
    • Ludo Reply

      Klopt, batterijen plaatsen is te duur en heeft geen zin. Immers, in de donkere maanden (nov, dec, jan en feb) brengen je zonnepanelen nog niet voldoende op om je dagdagelijks verbruik te compenseren laat spreken je batterijen te laden….

      20 januari 2021 at 11:24
      • Ivo Reply

        Ludo: oplossing is een elektrische auto met car 2 grid, die kan je overdag opladen op je werk op kosten van je werkgever en dan ’s avonds gebruiken voor je eigen verbruik thuis als je die daar inplugt. Mits natuurlijk een belastingsnadeel want voordeel allerlei aard 🙂

        20 januari 2021 at 11:39
        • Marnix Reply

          Ivo, is spijtig genoeg voor zeer weinig mensen van toepassing 😉

          20 januari 2021 at 15:02
        • Marnix Reply

          Wel een fantastisch idee voor mensen die met hun EV thuiswerken en gepensioneerden met een EV!!!
          Zij kunnen in de zonnemaanden inderdaad hun EV opslag gebruiken tijdens de donkere uren van die zonnemaanden…
          Maaaar, tijdens de wintermaanden wordt het weer een probleem hé.

          20 januari 2021 at 15:06
        • Dirk_l Reply

          Welke elektrische auto zou dat dan wel mogen zijn, met car 2 grid? Kunt u er zo een noemen?

          21 januari 2021 at 09:34
  • de maere Reply

    hoe kunnen verhinderen dat het teveel opgewekte stroom gratis op het net beland

    20 januari 2021 at 10:54
    • Ivo Reply

      je kan sommige omvormers bv Fronius en Victron Energy koppelen aan een eigen smart meter en die zorgt ervoor dat je niet meer terugsteekt naar het dan dan een ingesteld aan kW bv 10000 W of 0 W

      20 januari 2021 at 11:43
      • Marnix Reply

        Ivo, kan u een link delen met de technische info en de installateur die dit uitvoerd aub?

        20 januari 2021 at 14:54
      • Marina Reply

        De stroom moet ergens naar toe, naar waar dan ?

        20 januari 2021 at 17:42
    • Marina Reply

      2 cent € voor 1kwh geïnjecteerde stroom tegen 30 c€ aankoop dit is diefstal,
      Je moet hier ook nog alle belastingen en taksen op betalen dus je geeft je elektriciteit gratis af.
      Wanneer je geen certificaten meer ontvangt is het beter om zonnepanelen af te schakelen zodat er geen groene stroom meer gegeven wordt, ze zullen dan wel eventjes denken dit was niet de bedoeling, we willen een goede prijs voor onze geïnjecteerde stroom 70% van de aankoop,
      We hebben ook geïnvesteerd in een installatie van zonnepanelen die stroom produceert (kerncentrales)

      20 januari 2021 at 17:53
      • duupje Reply

        ik vraag me toch steeds af waarom jullie je zonnepanelen willen afschakelen, is iedereen dan vergeten waarom we ze indertijd hebben laten leggen… omdat de elektriciteit in Belgie verschrikkelijk duur is.. maar ok schakel ze maar uit, haal ze van uw dak… whatever, en ga terug volle pot betalen voor uw verbruik

        20 januari 2021 at 22:01
  • Jan B Reply

    Ik lees:
    Daarbij wordt rekening gehouden met alle steun die een zonnepaneelinstallatie in het verleden al kreeg en het rendement dat de eigenaren konden genieten van de periode met terugdraaiende teller.
    Dus stroom leveren die je zelf opwekt wordt als “steun” gezien. Dat is straf.
    Verder herinner ik mij geen andere steun maatregel, of toch?
    Als men, zoals door de overheid steeds geweten zijnde, direct eerlijk gemeld had hoe dit zou lopen, hadden wij onnozelaars, geen panelen laten leggen. Denk hier aan bij de volgende verkiezingen. Mevr Demir gebuisd.

    20 januari 2021 at 10:42
    • Dewilde Reply

      Bart Tommelein heeft beloften gedaan , waarvan hij wist dat hij ze niet kon houden.Niet verwonderlijk dat hij gehaast was om zijn ministerpost te verlaten om te vluchten naar Oostende.

      20 januari 2021 at 11:00
      • Joris Reply

        Open VLD, N-VA en CD&V hebben allemaal boter op het hoofd.

        20 januari 2021 at 11:57
    • verpoorten frans Reply

      nee heel n-va en open vld gebuisd , maar we wisten dat dit er zat aan te komen, met zulke gangsters aan het roer, u mag ook niet vergeten dan niet alleen de Vreg een klacht had ingediend, ook n-va en de Vlaamse regering

      20 januari 2021 at 15:52
  • Luc Deckx Reply

    Eenmalig ?? Ons is beloofd dat we minstens 15 jaar mogen genieten van een terugdraaiende teller.
    Noppes dus, is dit contractbreuk ? Kunnen we zoiets niet aanklagen bij de economische inspectie ?

    20 januari 2021 at 10:37
  • Doumen Reply

    Ja, ook onze kinderen zitten met hetzelfde probleem. 4 jaar geleden zonnepanelen geplaatst. Verleden jaar 2020 digitale meter al geplaatst, met de verzekering van 15 jaar terugteller…..’en nu deze beslissing. Hadden beter die plaatsing geweigerd, maar als goede burger, toch weer bedot. Hoe moet het verder! Vertrouwen weer eens beschaamd…..

    20 januari 2021 at 10:29
  • Marc Reply

    Beste,
    Wij moeten geen eenmalige compensatie hebben maar een blijvende terugdraaiende teller zoals ons indertijd werd beloofd bij de installatie en inwerkingstelling.

    20 januari 2021 at 10:22
  • Jurgen Reply

    Dag Bart,

    Zit met hetzelfde probleem als u waar ik geen antwoord kan op vinden op het internet

    20 januari 2021 at 10:21
  • bart Reply

    Beste,

    wat gebeurd er nu met de mensen die reeds een digitale meter hebben en zonnepanelen? werkt de terug draaiende teller nog totdat we onze compensatie regeling ontvangen hebben? of betalen zij nu reeds ?

    20 januari 2021 at 10:14
    • Benny Reply

      Dat zou ik ook graag weten! Bij ons zijn ze vorig jaar een digitale meter komen plaatsen, want “dat zou geen invloed hebben op het terugdraaien”. Nu lees ik dat andere eigenaars misschien pas in 2029 een digitale meter krijgen. Dat scheelt wel effe 9 jaar terugdraaiende meter anders!!!

      20 januari 2021 at 10:20
      • Jos Reply

        Wij verwachten hetzelfde rendement als
        de terugdraaiende teller zoals beloofd door Tommelein
        Onze panelen zijn van 2011
        Afspraken zijn afspraken

        Dat de Greg stopt met bedrogsimulaties .
        op

        Oproep plaats geen panelen en warmtepompen meer want nadien
        komen af met taxen

        20 januari 2021 at 10:46
        • Ivo Reply

          Jos: als uw installatie van 2011 is dan heeft u nog steeds GSC en heeft u reeds 9 jaar van de terugdraaiende teller kunnen genieten, de meeste installatie van voor 2014 gaan dus niks krijgen want ze zijn al lang break even.

          20 januari 2021 at 11:01
          • Frans

            Ivo, je hebt gelijk maar ook ons werd het principe van de terugdraaiende teller beloofd voor 15 jaar. Dus GSC of niet, je moet niet deze mensen eruit halen en de rest laten profiteren van de “eventuele” voordelen. Op die manier krijg je de regering zeker mee want zij willen juist deze tweedracht zaaien. Zij zien de zonnepaneeleigenaars in 3 vormen : Die GSC kregen voor 2014, degene tussen 2014 en 2020 en degene na 2021. Als ze die drie tegen mekaar op kunnen zetten is hun doel bereikt. Ik vind : ofwel allemaal ofwel niemand! En de vraag van Benny vind ik heel terecht, ik zit in dezelfde situatie. Als ze volgende maand al beginnen met hun berekening op mijn digitale meter dan ben ik tot 9 jaren vroeger “gejost” tov degene die hun meter later krijgen of de meter weigerden. Dat is pas oneerlijk en discriminerend!

            20 januari 2021 at 11:25
          • Danvos

            @Frans

            Volkomen met je eens. 15 jaar was voor iedereen (tot 01/01/2021). Als men de povere compensatie koppelt aan nieuwe spelregels zijn ze weeral totaal verkeerd bezig en zaaien ze nog meer ongenoegen. Maar ja, daar zijn ze goed in.

            20 januari 2021 at 12:08

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *