Energieministers werken aan vereenvoudigde factuur: “Stimulans om energie te besparen”

Energiefactuur

Energieministers werken aan vereenvoudigde factuur: “Stimulans om energie te besparen”

Federaal minister van Consumenten Kris Peeters, Vlaams minister van Energie Bart Tommelein en de andere energieministers van ons land Marie-Christine Marghem (federaal), Jean-Luc Crucke (Wallonië) en Céline Fremault (Brussel) slaan de handen in elkaar om de energiefactuur te vereenvoudigen. 

Tommelein

“We willen er voor zorgen dat mensen meer inzicht krijgen in hun verbruik en de kostprijs, en dat het voor iedereen duidelijk is welk contract hij of zij heeft, hoe lang het nog loopt, hoe groen de energie is,… “, reageert Vlaams Energieminister Bart Tommelein. “Een groter bewustzijn voor de energiefactuur kan bovendien een stimulans zijn om energie te besparen.”

Concreet moet de vereenvoudiging ervoor zorgen dat elke factuur in de toekomst dezelfde rubrieken bevat, onafhankelijk van wie uw energieleverancier is. Op deze manier kan u op een eenvoudige manier de belangrijkste gegevens terugvinden zoals het verbruik en de kostprijs.

Stimulans om energie te besparen

Door de factuur te vereenvoudigen willen de ministers ervoor zorgen dat mensen een beter beeld krijgen van hoeveel energie ze verbruiken, maar ook hoe groen die energie is, welk contract ze hebben en hoe lang het nog loopt, en hoe de factuur precies opgesplitst is (energieprijs, netkost en diverse taksen en bijdragen). Wie nog meer gedetailleerde info wil, kan die krijgen via het online webportaal, of op aanvraag gratis op papier.

“Als mensen zich bewust zijn van hoe hun energiefactuur in elkaar zit, kan dat een extra stimulans zijn om energie te besparen en zo de factuur omlaag te krijgen. Daarom zal op elke factuur staan dat je terecht kan bij het Energiehuis van je gemeente voor alle vragen over energiebesparing”, zegt Vlaams minister van Energie Bart Tommelein. “Ook de gegevens van de regulator worden vermeld, om je contract te kunnen vergelijken met andere leveranciers. En de Ombudsdienst krijgt eveneens een plek op de factuur, zo weet iedereen waar hij of zij terecht kan als er problemen zijn.”

Bron: Tommelein.com, 19 oktober 2018

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (2)

  • Danny Clabots Reply

    Tja, hoe wereldvreemd kan je zijn. Denken ze nu echt dat met de huidige energieprijzen, iemand overal de lichten laat branden omdat de structuur van de factuur wat ingewikkeld is. Het eindbedrag is overduidelijk.

    30 oktober 2018 at 12:58
  • Maesschalk edward Reply

    Het zijn weer de mensen die niet willen of kunnen beschikken over smartphone, internet die de sigaar zijn. Zij moeten weer de papieren versie met meer uitleg aanvragen!!
    Laat toch de mensen zich uitschrijven om geen papieren versie te krijgen! Deze mensen zitten toch veel op computer of smartphone. Hoe zouden ze anders burn-out krijgen en stress?

    30 oktober 2018 at 10:22

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *