Fluvius plaatste al meer dan 111.000 digitale meters, minder dan 1% weigert

digitale meter

Fluvius plaatste al meer dan 111.000 digitale meters, minder dan 1% weigert

Netbedrijf Fluvius heeft in Vlaanderen al 111.000 digitale meters geïnstalleerd, waarvan zo’n 18.000 bij zonnepaneleneigenaars. Opmerkelijk: nog maar 23 eigenaars van zonnepanelen hebben gekozen voor het nieuwe nettarief, zonder terugdraaiende teller.

Sinds 1 juli is de Vlaamse energienetbeheerder Fluvius gestart met de uitrol van de digitale meter, een slimme gas- en elektriciteitsmeter die de analoge meter vervangt. Ondertussen zijn er in Vlaanderen al 111.000 digitale meters geïnstalleerd, waarvan zo’n 18.000 bij eigenaars van zonnepanelen. Wie zonnepanelen heeft, blijft automatisch het systeem van de terugdraaiende teller behouden. Wie wil overstappen naar het nieuwe systeem, moet zelf actie ondernemen.

Slechts 23 gezinnen kozen voor nieuwe nettarief

Opmerkelijk: van de 18.000 zonnepaneleneigenaars met een digitale meter hebben er nog maar 23 gekozen voor het nieuwe nettarief, zonder terugdraaiende teller en zonder prosumententarief. “Heel wat mensen willen eerst een volledig kalenderjaar hun gedetailleerd verbruik en hun productie via hun nieuwe digitale meter opvolgen om vervolgens te kijken wat voor hen het meest gunstige tarief is”, zegt Björn Verdoodt van Fluvius.

Wie eenmaal kiest voor het nieuwe nettarief, kan nadien ook niet meer terugkeren naar het oude systeem van de terugdraaiende teller.

Minder dan 1 procent weigert

De digitale meter is ook niet overal gewenst. Zo konden 982 slimme meters niet geïnstalleerd worden omdat de klant dat expliciet weigerde. “Dat komt neer op minder dan 1 procent van alle voorziene installaties”, zegt Verdoodt. De installatie van de digitale meter is nochtans verplicht. “Als een klant een digitale meter weigert, nemen we contact met hem op, bespreken we de bezwaren en leggen we vervolgens een nieuwe installatiedatum vast.” Ook botsen de installateurs vaak op een gesloten deur. “Zo’n 30 procent van de klanten is niet thuis op de vooropgestelde plaatsingsdatum of vraagt ter plekke voor een nieuwe datum”, zegt Verdoodt. Als Fluvius een digitale meter installeert, krijgt de klant twee maanden op voorhand een datum. “Elke klant kan dat tijdstip zelf wijzigen.”

Bron: HBVL.be, 21 november 2019

Op zoek naar het geschikte tariefsysteem voor uw zonnepanelen?

Dat kan met energiemonitor Smappee! Vraag nu uw offerte aan.

Share this post

Comments (15)

  • verpoorten frans Reply

    18.000 meters geplaatst bij zonnepaneel eigenaars, bijna 1.000 hebben geweigerd das voor mij 1 op 18, das veel meer dan 1% en dat ze groot gelijk hebben

    11 december 2019 at 15:08
  • Chris Reply

    hallo, zonnepanelen sinds 09/2011, 300€ / 1000kWh. per jaar kan ik er 4 maal van genieten, bovenop mijn eigen verbruik en terugdraaiende teller. niet enkel gedaan voor het geld hoor, een bewuste keuze om mijn deel te doen wat betreft vernieuwbare energie. ik betonneer ook al lang niets meer om wateroverlast te beperken, want rioleringen kunnen niet alles slikken. ja ik dacht goed bezig te zijn, dan prosumententarief. na enig nadenken tot de conclusie gekomen dat anderen niet moeten opdraaien voor mijn zonnepanelen en aanvaard. nu is het wel spijtig dat anderen dan geen procenten minder moeten betalen, maar nee, enkel meer winst voor een gesubsidieerde maatschappij. nu nieuwe ‘slimme’ meter waarmee we ons verbruik beter onder controle kunnen houden. nu kan ik dat ook met de oude meter, want om alles te weten moet je toch op die meter kijken. hoe kan je anders bijsturen? dat ging prima met oude meter. verplicht nieuwe meter te plaatsen, ik zeg nu niet : bij mij komen ze niet binnen. want zoals jullie allemaal ben ik een goede Vlaamse burger. zal ik verlies maken? volgens de vreg niet als ik net tarief kies. dat ben ik ook van plan, omdat die ‘ vergoeding’ heel vaag is, en inderdaad moeilijk te berekenen valt met al die verschillende tarieven en dergelijke. is dit de juiste oplossing? ik weet het niet, ik hoop van wel. maar ons samenvoegen en proces aanspannen zie ik ook niet zitten, politiek spel en vlug afgeklopt op de rechtbank, wat niet zou mogen wegens scheiding der machten. denkt iemand iets anders? naïef dan. en voor jullie politiekers, jullie zijn verkozen (de meeste toch) om ons te DIENEN. jullie zijn TIJDELIJKE AMBTENAREN. waarom wil iedereen toch zo zijn stempel drukken? we gaan ons klimaat doelstelling niet bereiken, en nu ontmoedigen jullie iedereen die zou investeren. elke mens met gezond verstand begrijpt er niets meer van.
    aan alle collega’s hier, doe wat je denkt dat voor jou het best is. laat je niet op naaien door een paar gefrustreerde individuen.
    mvg, Chris

    11 december 2019 at 12:37
    • Sieg Reply

      Beste Chris,

      Als goede Vlaamse burger sta je nergens en wordt je gepakt door zowel onze regering en zowel door de Vreg.
      Zolang er geen duidelijke uitspraken gedaan zijn is het kiezen voor een digitale meter en het nieuwe tarief enkel in je eigen nadeel.
      Misschien is die ‘goede Vlaamse burger’ gewoon veel te braaf.
      De ene na de andere contractbreuk wordt ons rond de oren geslingerd en wij blijven alsmaar vriendelijk ja knikken.

      11 december 2019 at 14:40
  • sauvillers Reply

    Hoe zit dat nu eigenlijk draait dig meter nu ook terug ? of niet ,ik kan niet goed meer volgen
    als deze terug draaide wat kan dan het probleem zijn ?

    bij nieuw net tarief zijn er dan minder vaste kosten ??

    grt

    11 december 2019 at 11:40
    • Sieg Reply

      Het probleem is dat de Vreg het terugdraaien van de digitale meter aan het aanvechten is bij het grondwettelijk Hof.
      En zolang er daar geen duidelijke uitspraken over gedaan zijn is een digitale meter geen meerwaarde voor de consument

      11 december 2019 at 14:34
  • Balfoort Chr. Reply

    18.000 nieuwe meters geplaatst bij zonnepaneel eigenaars, 982 durven het te weigeren en dat is minder dan 1 %. Men is het gewoon om de waarheid geweld aan te doen en velen slikken het nog ook. Heeft men al eens nagegaan waarom er geweigerd wordt ? Of weet men dat eigenlijk best wel ? Zou het kunnen dat de weigeraars zeer goed weten dat ze in de maling genomen worden. Het zijn zogenaamde slimme meters maar wie voldoende zonne energie opwekt om zijn volledige verbruik te coveren mag straks gaan betalen ! De gladde truuk (of noem het wat het is, gelegaliseerde afzetterij) zit hem in het feit dat de opgewekte energie goedkoop is als de zon schijnt maar erg duur als je energie van het net afneemt als de zon niet schijnt.
    Nu velen geinvesteerd hebben in zonnepanelen veranderd men even de afspraken.
    Wij hebben al VEEL geinvesteerd in verminderen verbruik van energie, zelf opwekken van energie … en uiteindelijk blijven we lekker betalen ! Mogen we weigeren akkoord te gaan met dergelijk afzet scenario ?
    Momenteel is de overheid geweldig tof en slim bezig , dat denken ze toch. Houtkachels zijn momenteel goed om ons zogenaamd groen aandeel naar Europese normen op te krikken. Eigenaars die iets teveel zonne energie opwekken zetten in de winter straal kacheltjes aan om te verwarmen, anders is men bij het opnemen van de meterstand het teveel aan opgewekte energie kwijt …
    Volgens mij hebben we dringend leiders nodig die weten waarmee ze bezig zijn en een ernstig vooral FAIR toekomstplan op lange termijn uitwerken.

    11 december 2019 at 10:56
    • Orens Reply

      Hoelang kan men een digitale meter blijven weigeren??

      11 december 2019 at 12:17
    • Nico Reply

      Groot gelijk en dan vergeten we nog de netvergoeding (prosumententaks) die berekend wordt op het vermogen van de omvormer, totaal irrelevant want het is de werkelijke opbrengst waarmee rekening zou moeten gehouden worden om de netvergoeding te bepalen. Onrechtvaardige rechters die geen enkel benul hebben hoe de vork aan de steel zit beslissen hoe veel en hoe lang de kleine werkende man moet blijven afdragen aan de Staat…
      Grote bedrijven met maga installaties ZP ontspringen de dans en worden slapend rijk terwijl Jan met de pet kop van Jut is en geldschieter blijft.
      Gewoon schandalig hoe vooruitziende mensen die oog hebben voor het milieu (en hun porte monnaie) langs alle kanten genaaid worden en politici die gewoon de schouders ophalen i.p.v. tegen onrechtvaardige beslissingen in te gaan.

      11 december 2019 at 14:32
  • jef Reply

    kan je kiezen om de meter na de winter te laten installeren dus in het voorjaar?
    ik vermoed dat je anders de opgespaarde KW’s van tijdens de winter kwijt bent.

    11 december 2019 at 10:46
  • verpoorten frans Reply

    Beste Rik, ik heb uw verhaal gelezen en u hebt gelijk(als de cijfers juist zijn?) maar ik denk dat de meeste mensen niet weten wat er allemaal zal gebeuren, en ik dacht dat VREG een klacht had ingedient?

    11 december 2019 at 10:44
    • Rik Reply

      @Frans Verpoorten, het zogenaamde “”terugdraaien”” of het gebruik minus de productie van stroom wordt door Fluvius aangevochten bij het Grondwettelijk Hof. Zolang daar geen uitspraak over is, wil ik geen digimeter. Punt.
      En als Fluvius mij niet garandeert dat ik NOOIT van het net wordt afgeschakeld (bij overproductie dr zonnepanelen in mijn straat/wijk bvb.) wil ik hem ook niet. Wil dit met juridische dienst van Testaankoop bespreken….

      11 december 2019 at 16:38
  • van gorp Reply

    wie staat daar nu van verwonderd,
    hoe vaak zijn we al gekloot? en met heel dat digitale speeltje en nieuwe tarief is het gewoon episode…..
    het gaat nog vele jaren duren eer de overheid fluvius en alle ‘energiespecialisten’ het vertouwen van de mensen terugwinnen.
    EIGEN SCHULD DIKKE BULT.

    11 december 2019 at 10:39
  • verpoorten frans Reply

    beste jean D, ik denk dat ge wel verkeerd bent, als ge in de zomer weinig verbruik hebt, moet ge zeker niet kiezen voor het nieuwe tarief, dit weet elke eigenaar met zonnepanelen

    11 december 2019 at 10:28
  • Rik Reply

    Ondanks het vele geroeptoeter op deze site over …””ze komen der niet in”” en “”bij mij niet”” zijn er maar bedroevend weinig mensen die een digitale meter hebben geweigerd.
    Ze krijgen van mij dan een trofee van de schijtlijster…..
    Fluvius moet mij eerst garanderen dat ze op afstand de digimeter niet kunnen uitschakelen bij teveel zonnestroom. Fluvius heeft de zorgplicht om de bekabeling sterk genoeg te maken, en deze kost niet op de consument zijn rug te schuiven en voor de kosten te laten opdraaien.
    bovendien wil ik eerst nog de uitspraak afwachten over de klacht die Fluvius heeft aangekondigd en die pas over maanden, jaren een uitspraak zal krijgen.

    11 december 2019 at 10:27
  • Jean D Reply

    Het is logisch dat nog weinig gekozen is voor het nieuwe tarief. Het advies is om te wachten tot de eerste afrekening om zeker te zijn dat de zelfconsumptie hoog genoeg is om er voordeel aan te hebben. Verder is het verwarrend als je stelt dat het terugdraaien wegvalt. Het terugdraaien valt enkel weg voor de distributiekosten en niet voor het verbruik. Dat zijn klanten die nu al zeker zijn dat ze met het nieuwe tarief minder zullen betalen voor hun stroom.

    29 november 2019 at 10:11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *