iLucharge laadpunt
Hoe evolueert de globale markt van zonne-energie en elektrische voertuigen?

De globale zonnepanelenmarkt en de markt van de elektrische voertuigen zitten in de lift. Wat is de huidige situatie in beide landschappen en welke toekomst is er voor hen weggelegd? 

Ondanks de coronacrisis was 2020 een recordjaar op de PV-markt met een bijkomende installatiecapaciteit van 140 GW. Dit brengt de totaal geïnstalleerde wereldwijde capaciteit op 763 GW. Voor 2021 wordt een bijkomende installatiecapaciteit van ongeveer 200 GW voorspeld, om in 2022 de kaap van 1 Terawatt te ronden.


China leidt de dans wat betreft totaal geïnstalleerd vermogen (253,4 GW), gevolgd door de Europese Unie (151,3 GW) en de Verenigde Staten (93,2 GW). Duitsland (53,9 GW) spant de kroon in Europa.

Wat betreft bijkomende PV-installatiecapaciteit in 2020 neemt België met 1 GW de vijfde plaats in op de Europese zonnepanelenmarkt. Ter vergelijking: Nederland bezet de tweede plaats (3,0 GW) na Duitsland (4,9 GW). Brengen we het totaal geïnstalleerd vermogen in Europa in kaart, bezet België de zevende plaats met ongeveer 6 GW.

Elektrische voertuigen

In 2020 werden er wereldwijd een recordaantal van 3 miljoen elektrische voertuigen verkocht.  Dit is een toename van 50% ten opzichte van 2019. Wereldwijd is het marktaandeel van elektrische voertuigen gestegen tot ongeveer 4%.

De meeste verkopen vonden plaats in China, gevolgd door Europa en de Verenigde Staten.

De markt van de elektrische voertuigen kwam tot leven in 2010. Tijdens de eerste vijf jaar lag de jaarlijkse verkoop onder de 500.000 voertuigen. De kaap van de 1 miljoen verkopen werd in 2017 gerond.


Tegen 2025 zou het grootste deel van EV verkoop plaats vinden in de Azië-Pacific regio (meestal in China). De Europese markt zal ongeveer op hetzelfde niveau evolueren als de Noord-Amerikaanse markt.

Wat de rest van de wereld betreft, is het de verwachting dat nieuwe markten zich op verschillende tempo’s zullen ontwikkelen. Vooral markten waar de opkomst van e-mobiliteit wordt ondersteund door ambitieuze emissiearme doelstellingen in de transportsector, zullen zich op korte termijn ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld maar aan landen zoals Israël, Nieuw-Zeeland of Pakistan.

Bron: PV and EV in the World: Trends and Outloock (Presentatie Becquerel Institute op Belgian Solar Day, 15 september 2021)

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

3 reacties

  1. Ik rijd al 3 jaar elektrisch (tweedehandse BMW i3). Thuis opladen aan een gewoon stopcontact lukt prima. 100 km rijden vraagt ongeveer 15 kWh. Je rijdt toch niet iedere dag 400 km of zo? Gewoon iedere dag tijdens de stille uren bijladen is niet moeilijk, want dat kan je in de auto programmeren.
    Ik heb bovendien (ongesubsidieerde) extra zonnepanelen gelegd. Geen last van hoge elektriciteitsprijzen en zeer ecologisch.

  2. Elektrische auto de toekomst, ik denk het niet.
    Opladingstijd enorm lang, kan je bij je thuis niet! De meeste woningen hebben een één fazige teller van 40 ampère, terug komen van je werk, de middag maken, wassen, strijken, de auto laden enz. ik was het bijna vergetende slimme meter die regelt alles, hoe kon ik zo dom zijn.
    Rekenvoorbeeld 90 Kwh in de auto steken, lader 20A , Je hebt +- 19 uren nodig om de batterij vol te krijgen.
    Als je veel geluk hebt heb je een laadpaal in de buurt, maar let op ze durven hier op sommige plaatsen 0,68 cent per Kwh voor vragen, waar je bij je thuis +- 0,30 cent betaald. Wordt dan even duur als rijden op benzine.
    Propere uitstoot ik denk het niet, de groene stroom productie denk ongeveer 80 dagen van het ganse jaar, het stukje stroom van kerncentrales moet weg, nochtans heeft deze geen uitstoot, worden vervangen door gascentrales, uiteraard die hebben wel CO2 uitstoot, maar dat mag, maar de gewone mens mag in de nabije toekomst niet meer op gas of stookolie verwarmen, het moet elektrisch, elektriciteit die hoofdzakelijk wordt gemaakt door grondstoffen die CO2 produceren. Proficiat voor de beleidsmensen die dit beslissen, ik doe mijn hoed voor hen af.

  3. Wie koopt er nu nog zonnepanelen ,ben al 2 x belogen en bedrogen (OVLD ministers ) en het zal niet stoppen .
    Een land , drie gewesten en drie systemen voor dezelfde stekker en 4 ministers.
    Wij doen niet meer mee in die doemscenario’s die altijd maar meer kosten ???? +BTW erbovenop dat is zeker .
    Verder zitten we op een bodemloze put en zijn we failliet

    Nu nog het dure asociale vaste Vreg capaciteitstarief voor de lage en zuinige verbruiker .Begrijpe wie kan .
    Ons gele hesje ligt klaar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS