iLucharge laadmodule
Hoe evolueert Vlaamse laadinfrastructuur met stijgende verkoop elektrische voertuigen?

Elektrische laadpalen duiken meer en meer op in ons straatbeeld. Deze elektrificatie brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor het elektriciteitsdistributienet. Netbeheerder Fluvius bereidt de netten hier alvast op voor. 

“Het aandeel van elektrische wagens zit ondertussen op 3,5%”, verklaart Andreas Cremer, CEO van Febiac bij Z-Energy op Kanaal Z. “Dat lijkt niet veel te zijn, maar in 2010 geleden waren er amper 50 elektrische wagens ingeschreven in België. Vandaag zijn dat er toch al een kleine 15.000. Dat is een forse toename.”

“Meer en meer constructeurs komen met elektrische voertuigen op de markt. Zij moeten hun CO2 doelstellingen halen, maar er zijn ook steeds meer klanten op de markt”, aldus Cremer die 2 grote ontwikkelingen in de markt vaststelt:

  1. Grote batterijen voor lange afstanden bij grote wagens
  2. Kleine batterijen voor kleine stadswagens met een autonomie van 60 à 70km, ideaal om elke dag woon-werkverkeer te kunnen doen

“Jammer genoeg groeit de elektrische laadinfrastructuur niet in dezelfde mate als er elektrische wagens op de markt komen”, zegt Cremer. “De constructeurs zijn klaar, komen met de producten die de klant nodig heeft. Maar de overheid is nog wat in vertraging. De stad Amsterdam heeft meer elektrische laadpalen dan België in zijn geheel. Dat spreekt voor zich.”

Slim opladen

Als netbeheerder bereidt Fluvius het elektriciteitsnet alvast voor op de mobiliteit van morgen. “De huidige elektriciteitsnetten zijn performant genoeg om de stijgende vraag te kunnen opvangen”, verduidelijkt Anne Delanote van Fluvius. “Maar willen we ook in de toekomst performante netten behouden, zullen er bijkomende netinvestingeren nodig zijn. Daarnaast zal het belangrijk zijn dat de gebruiker zijn wagen slim oplaadt. Dit wil zeggen dat de klant liefst zijn wagen oplaadt zonder bijkomend piekverbruik te genereren. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de benodigde investeringen en de bijhorende maatschappelijke kost onder controle blijft. ”

‘Load balancing’

Uit studies blijkt dat 90% van de gebruikers thuis of op het werk zou opladen. Slechts 10% zou gebeuren via publieke snelladers. Fluvius ondersteunt zowel lokale besturen als commerciële spelers bij de inplanting en aansluiting van laadpalen. “Wij vinden het belangrijk dat iedere klant een laadoplossing kiest die past bij zijn verplaatsingsgedrag. Het is misschien aantrekkelijk om thuis voor een snelle laadpaal te kiezen. Maar als je weet dat zo’n hoog vermogen niet enkel leidt tot een hoge investeringskost, maar ook de latere energiefacturen de hoogte in zal jagen is dit zelden de beste oplossing. Op locaties waar er in groep geladen worden, bijvoorbeeld bij appartementen of op bedrijfsparkings, pleiten wij voor het systeem van ‘load balancing’. Dat is een systeem waarbij het totaal beschikbaar vermogen slim verdeeld wordt onder de laadpalen.”

30.000 laadpalen in 2025

Momenteel is vooral in stedelijke gebieden thuis laden niet altijd mogelijk. Daarom is de ambitie van Vlaanderen dat er tegen 2025 30.000 publieke elektrische laadpalen staan.

“Iedereen mag op beide oren slapen”, verzekert Delanote. “Ook mensen die thuis niet de mogelijkheid hebben om op te laden en mensen die vaak verre afstanden moeten afleggen. Voor hen zal er voldoende aanbod aan publieke laadpalen komen. Veel lokale besturen en de Vlaamse overheid hebben ambitieuze plannen. Fluvius helpt als netbeheerder graag ze te realiseren.”

Bron: Z-Energy, Kanaal Z 4 mei 2021

Een slimme laadoplossing voor uw elektrisch voertuig?

Maak kennis met de iLucharge van iLumen!

2 reacties

  1. Wat mij stoort.
    De voorbije jaren was er sprake dat er in de winter niet voldoende stroom zou zijn en dat er uitval zou kunnen komen.
    Nu heeft men ineens stroom in overvloed, zelfs te veel.
    Waar wordt hier gelogen?

  2. Ik wordt dit echt beu met die uitspraken van Fluvius
    ik citeer uit het verhaal hierboven

    “De huidige elektriciteitsnetten zijn performant genoeg om de stijgende vraag te kunnen opvangen”
    “Dit wil zeggen dat de klant liefst zijn wagen oplaadt zonder bijkomend piekverbruik te genereren.”

    ik geloof het inderdaad “Dromen zijn Bedrog”

    Conclusie een EV is enkel voor de gepensioneerden. Wie overdag werkt ziet zich meestal genoodzaakt om zijn EV op te laden na 18u zodat hij klaar staat voor de volgende dag + koken, wassen, warmtepomp ….. dus piekverbruik en betalen maar !!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS