netbeheerder tool
Hoe een nieuwe of bestaande zonnepaneleninstallatie aanmelden bij netbeheerder Eandis/Infrax?

Sinds kort heeft de netbeheerder de functie van administratief aanspreekpunt in verband met zonnepaneleninstallaties in Vlaanderen overgenomen van de VREG. Hierdoor dienen alle eigenaars van nieuwe of bestaande zonnepaneleninstallaties zich aan te melden bij hun netbeheerder (Infrax of Eandis). Maar hoe gaat dit in zijn werk?

Vooraleer u aan de slag gaat, is het belangrijk dat u met zekerheid weet wie uw netbeheerder is. Om dit op een eenvoudige manier te bepalen, ontwikkelde onze partner en verdeler Futech een handige tool. Het enige wat u dient te doen is de postcode ingeven van de locatie waar uw zonnepaneleninstallatie is gevestigd.

netbeheerder tool

Activatie bestaande zonnepaneleninstallaties

Alle eigenaars van een reeds bestaande zonnepaneleninstallatie ontvangen tussen 23 november en 21 december 2016 een persoonlijke email van Infrax of Eandis met daarin alle noodzakelijke gegevens om zich aan te melden in het online platform van hun netbeheerder. Heeft u deze email nog niet onvangen? Dan kan u voorlopig nog niets doen!

Onze partner en verdeler Futech ontwikkelde een handige gebruikshandleiding waarin stap voor stap de activatieprocedure wordt toegelicht.

Handleiding ‘Hoe het online dossier van uw zonnepanelen activeren bij netbeheerder Infrax’: download hier
Handleiding ‘Hoe het online dossier van uw zonnepanelen activeren bij netbeheerder Eandis’: download hier

Aanmelding nieuwe zonnepaneleninstallaties

Eigenaars van zonnepaneleninstallaties die tijdens de voorbije weken geïnstalleerd werden, konden omwille van de overgang van de VREG hun installatie tot voor kort niet bij hun netbeheerder aanmelden. Aanmelding bij de netbeheerder is intussen wel mogelijk gemaakt.

Onze partner en verdeler Futech ontwikkelde een handige gebruikshandleiding waarin stap voor stap de aanmeldingsprocedure wordt toegelicht.

Handleiding – ‘Hoe een nieuwe zonnepaneleninstallatie aanmelden bij netbeheerder Infrax’: download hier
Handleiding – ‘Hoe een nieuwe zonnepaneleninstallatie aanmelden bij netbeheerder Eandis’: download hier

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

56 reacties

    1. Beste

      Bedankt voor uw bericht.

      Indien u nog geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen raad ik u aan om telefonisch contact op te nemen met uw netbeheerder. De contactgegevens vindt u hier terug.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

    2. Er loopt wel degelijk iets mis met de communicatie. Ik heb nooit een email of een brief ontvangen in verband met deze wijziging van het beheer van de zonnepanelen. De website van Infrax is niet duidelijk ik probeer al twee avonden mijn weg te vinden laar ben tot op heden er niet in geslaagd om mijn meterstand te kunnen doorgeven. Niet goed georganiseerde reorganisatie…

    1. Beste

      Bedankt voor uw bericht.

      Indien u nog geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen raad ik u aan om telefonisch contact op te nemen met uw netbeheerder. De contactgegevens vindt u hier terug.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

  1. Goeiemorgen,
    Toch ook even reactie van mij Rita Voets wij hebben nog steeds niets ontvangen wonen op postnummer 2900 weet niet bij wie we moeten aanmelden voor bestaande zonnepanelen hoop bij deze wat meer inlichtingen .
    Bedankt

    1. Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      Uit het gebruik van de tool van onze partner en verdeler Futech blijkt dat uw netbeheerder Eandis is.

      Indien u nog steeds geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen, kan u Eandis best telefonisch contacteren via het nummer 078/35.35.34. Meer informatie vindt u hier .

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

    1. Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      Indien u nog steeds geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen, kan u Eandis best telefonisch contacteren via het nummer 078/35.35.34. Meer informatie vindt u hier .

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

    1. Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      Indien u nog steeds geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen, kan u best telefonisch contact opnemen met uw netbeheerder. Meer informatie vindt u hier .

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

  2. beste
    ik zou mij moeten aanmelden bij eandis maar ik heb nog steeds geen codes ontvangen om mij aan te melden heb enkel een mail ontvangen met de handleiding maar geen codes kunnen jullie mij de juiste mail met codes bezorgen

    1. Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      iLumen is een ingenieursbureau in de sector van de zonnepanelen. De email waarover u het heeft wordt verstuurd door uw netbeheerder, niet door ons.

      Indien u nog steeds geen gepersonaliseerde email heeft ontvangen, kan u best telefonisch contact opnemen met uw netbeheerder. Meer informatie vindt u hier .

      Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

    1. Geachte heer Steegmans,

      Jammer om te horen dat u nog geen respons van Infrax ontvangen heeft. Wij raden u aan om hen telefonisch te contacteren via het nummer 078/35.30.20 .

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  3. Zijn ongerust, morgen 21 december en nog steeds niets ontvangen van Eandis.
    Wat kunnen we doen? Waar en met wie kunnen we telefonisch contact hebben?

    1. Beste,

      Allicht krijgt u vandaag uw gepersonaliseerde email van Eandis. Kijk voor alle zekerheid ook even in uw spamfilter.

      Indien u vanavond nog geen email ontvangen hebt, raad ik u aan contact op te nemen met Eandis via deze link.

      Met vriendelijke groeten,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  4. mijn schoonbroers melden zich aan bij eandis geen probleem op 1 dag alles geregeld.
    ik tegenstaande meld mij aan bij infrax met mijn nieuwe code en wacht al 14 dagen

    1. Geachte heer,

      De netbeheerder zal u uiterlijk op 21 december een persoonlijke email bezorgen waarmee u zich bij uw netbeheerder kan aanmelden. Mocht u op deze datum nog geen email ontvangen hebben, raad ik u aan contact op te nemen met de netbeheerder.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen en opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

    1. Geachte heer,

      De netbeheerder zal u uiterlijk op 21 december een persoonlijke email bezorgen waarmee u zich bij uw netbeheerder kan aanmelden. Mocht u op deze datum nog geen email ontvangen hebben, raad ik u aan contact op te nemen met de netbeheerder.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen en opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  5. Aanmelding is vlot verlopen bij Eandis. Meterstand werd geweigerd. Bij oplossing : vraagt men opnieuw facturen, keuringsverslag, foto van de meterstand en van de omvormers.
    Kan dit zomaar en waarom? Vroeger bij Vreg nooit problemen gehad.

  6. Beste,
    ik heb van infrax de nodige codes gekregen en ik heb alles correct ingevuld, maar als ik dan klik op ‘zonnepanelen migreren’ krijg ik steeds de volgende melding:
    We hebben de aanvraag om je bestaande installatie(s) over te brengen naar Infrax goed ontvangen. Wij verwerken op dit moment deze vraag. Je kan de zonnepanelen verder online beheren via mijn.infrax.be zodra de verwerking is afgerond. Deze melding kreeg ik vorige week ook al, en nu nog steeds.

    1. Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      Gezien de statusupdate die u van Infrax ontving inmiddels al een week ongewijzigd is gebleven, raad ik u aan om hieromtrent contact op te nemen met hun helpdesk.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen en opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

    2. wij hebben hetzelfde probleem! Mail gehad op 16/12/2016 dus één van de laatsten. Eergisteren contact opgenomen met de helpdesk, alles nog eens moeten ingeven en gisteren dan nog maar eens contact opgenomen met de helpdesk, die noteren alle gegevens en melden dan doodleuk dat je binnen de 10d antwoord gaat krijgen. Ik wacht al van half okt om de standen door te geven en certificaten te ontvangen!

  7. Beste,

    Hoe lang duurt het voor je een meterstand kan ingeven?
    Ik heb ongeveer 10 dagen geleden de installatie overgebracht naar Infrax maar in mijn locale productie kan ik nog stteds mijn gegevens niet vinden en ook geen certificaten ingeven. Is dit normaal. de procedure is normaal verlopen zoals beschreven in jullie informatie.
    Alvast bedankt.
    Vriendelijke groeten.

    1. Geachte heer,

      Bedankt voor uw bericht.

      Normaal gezien zou u onmiddellijk na registratie uw meterstanden moeten kunnen ingeven. Aangezien het wellicht om een probleem binnen het online portaal van uw netbeheerder gaat, raad ik u aan contact met hun helpdesk op te nemen.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen en opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  8. Beste, ik heb mijn code ontvangen en mijn 2 installaties waar ik certificaten voor ontvang zien staan. Maar ik heb ook een 3de gekeurde installatie zonder certificaten. Deze zag ik niet staan. Klopt dat? Staan enkel de installaties mét certificaten op jullie site?

    1. Geachte heer Hermans,

      Bedankt voor uw bericht.

      iLumen is een ingenieursbureau in de sector van de zonnepanelen. Om ons lezerspubliek goed te informeren hebben wij een handleiding voor de aanmelding van uw zonnepaneleninstallatie uitgewerkt.

      Normaal gezien zou ook uw derde zonnepaneleninstallatie, waarvoor u geen groenestroomcertificaten ontvangt, tussen uw installaties moeten staan in het portaal van de netbeheerder. Ik raad u aan om hieromtrent contact op te nemen met de helpdesk van uw netbeheerder.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen en opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  9. Ook nog geen mail met code ontvangen. Een echte schande. Als wij té laat zijn met betaling, komt er direct boete bij.
    Mogen wij nu ook compensatie verwachten? Is het zó moeilijk iedereen een code te bezorgen?????Moet dit maanden duren???

    1. Beste mijnheer/mevrouw Verhaeghe,
      Geen reden om u op te winden. Uw netbeheerder heeft nog tot 21 december de tijd om u te contacteren. Heb mijn mailtje vandaag ontvangen en 5 minuten later was alles geregeld.
      En een “code” heeft u niet nodig. Uw login naam (dezelfde als op de Vreg website) en uw EAN nummer voor electriciteit zijn alles wat u nodig hebt en uiteraard de link naar de website Infrax of Eandis

  10. Ik heb gewoon niet gewacht op die e-mail van de netbeheerder. Ben gewoon naar de site gegaan en mij aangemeld. Alles verliep prima. En ik heb het aangevraagde certificaat reeds gestort gekregen.

    1. Geachte heer,

      De netbeheerder zal u uiterlijk op 21 december een persoonlijke email bezorgen waarmee u zich bij uw netbeheerder kan aanmelden. Mocht u op deze datum nog geen email ontvangen hebben, raad ik u aan contact op te nemen met de netbeheerder.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen en opmerkingen.

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  11. Hoe de hel is nu iLumen weeral in dit verhaal.Maanden geleden meldt men ons dat het meterstandengedoe bij VREG verdwijnt en naar Infrax gaat;Dit ging allemaal automatisch geregeld worden door hun al voor begin November.Ondertussen is het al half december en nu komt men met andere namen af waarvan een mens nog nooit gehoord heeft.Het ging al jaren zonder problemen via de VREG maar ja in Belgie kan men niet verdragen als iets goed gaat,men moet hier absoluut de boel op tijd en stond kunnen veranderen .

    1. Geachte heer Theunis,

      iLumen speelt zelf geen enkele rol bij de aanmelding van zonnepaneleninstallaties bij de netbeheerder.

      Om het de eigenaars van zonnepanelen gemakkelijker te maken, hebben wij een handleiding in de vorm van een stappenplan uitgewerkt om installaties aan te melden bij de netbeheerder. De aanmelding dient voor alle duidelijkheid bij uw netbeheerder te gebeuren.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Prettig dag verder!

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      1. Dank je wel,excuses voor de wat bitsige reactie van mijnentwege,dat ligt niet aan u maar aan mezelf,die al eens moeilijk heb met veranderingen.

  12. Geachte,

    ik had mij graag aangemeld bij infrax maar het lukt mij niet.
    niets nieuw voor een staatsinstelling.
    graag duidelijke taal aub

    1. Geachte heer Vanopstal,

      Ik raad u aan om bij de aanmelding van uw zonnepaneleninstallatie het stappenplan dat onze partner Futech uitwerkte te volgen. Aarzel niet ons te contacteren in het geval er zich enige onduidelijkheden zouden voordoen.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

  13. Beste,Net berekening gemaakt van mijn netbeheerder voor gemeente met postcode 8400 is Imewo ( Eandis )
    Het prosumententarief bedraagt : 92,89€ / kVA / jaar (incl. 21% BTW) x4 = 371;51 euro per jaar van mijn omvormer die ik zelfs niet volledig kan benutten en dit noemen jullie een eerlijke prijs,schandalig noem ik dit eerder want de rijken die meer dan 10kw hebben geplaats hoeven dit blijkbaar niet te betalen!!!waarom?had ik dit geweten had ik nooit de investering gedaan!

    1. De ‘rijken’ die meer dan 10kw geplaatst hebben, hebben wel geen terugdraaiende teller en dienen ’s nachts de volle pot te betalen…
      Maar ik deel uw mening wel dat eerst ‘gratis’ geven en daarna ‘moeten’ betalen niet netjes is. Dit hadden we uiteraard wel kunnen weten, we wonen tenslotte in België…

    2. idem
      typisch politieke boerenbedrog
      eerst de mensen lokken met premies
      en ze dan duur laten betalen

      is dit de nieuwe democratie

      en zeggen dat alles is gestart door de socialisten ,Freya V. , Dankuwel !!

      ALS de batterijen en betaalbaar en duurzaam zijn
      KNIP IK DE KABEL van EANDIS door …. en zorg ik zelf voor mijn energie … dazekerda ;o)
      groeten J.D.

  14. Het gaat wel is tijd worden . ben wel aan, wachten op de code voor in te melden ik zou wel mijn geld willen zien. dit jaar zal der wel niks van komen……….

    1. Beste,

      Bedankt voor uw bericht.

      De netbeheerder heeft zichzelf tijd gegeven tot en met 21 december om aan alle eigenaars de persoonlijke logingegevens te bezorgen. Mocht u op die datum nog geen persoonlijke email ontvangen hebben, raad ik u aan om contact op te nemen met uw netbeheerder.

      Aarzel niet ons te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen.

      Prettig dag verder!

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS