Hoeveel kost het om een elektrische wagen op te laden?

elektrische wagen

Hoeveel kost het om een elektrische wagen op te laden?

In een landschap waarin duurzame mobiliteit steeds belangrijker wordt, is een veelgestelde vraag hoe duur het is om een elektrische wagen op te laden aan een publieke laadpaal.

VAB Magazine nam onlangs de proef op de som met een Nissan Leaf, die ongeveer 18 kWh verbruikt om 100 kilometer af te leggen.

Gewone vs snellaadpaal

Bij de openbare laadinfrastructuur dienen we een onderscheid te maken tussen een gewone laadpaal en een snellaadpaal, de zogenaamde ‘Supercharger’.

Om 18 kWh te laden betaalde VAB Magazine in het totaal 6,3 € bij een gewone laadpaal en 11,7 € bij een snellaadpaal. Dit correspondeert met een eenheidsprijs van respectievelijk 0,35 €/kWh en 0,65 €/kWh.

Bij de gewone laadpaal duurde het laadproces bij de Nissan Leaf 2 uur en 32 minuten. Dit is iets meer dan dubbel zo lang als bij de snellaadpaal (1 uur en 13 minuten).

Thuis of op het werk opladen

Indien mogelijk beperkt u het aantal laadmomenten op publieke laadpunten tot een noodzakelijk minimum en maakt u gebruik van toepassingen op uw werk of bij u thuis.

Bij bedrijven kost de stroom om een elektrisch voertuig te laden in veel gevallen niet meer dan 0,05 €/kWh.

Kan u zich het financieel voordeel al inbeelden wanneer u uw wagen op het werk volledig oplaadt aan een tarief van 0,05 €/kWh en ermee naar huis rijdt, waar u prijzen tot 0,3 €/kWh zou betalen!?

Testpool elektrische voertuigen

iLumen zet sterk in op de ontwikkeling van innovatieve toepassingen voor elektrische wagens. Interesse om deel uit te maken van de testpool van iLumen? Vul dan zeker onderstaand formulier in!





Akkoord privacybeleid
Ik heb het privacybeleid gelezen en ga hier mee akkoord

Share this post

Comments (21)

  • Marnix De Grie Reply

    @ LUDO W,
    Groot gelijk !!!
    Maar voor punt 1 misschien even verduidelijken:
    – productie elektriciteit via centrales = is via vervuilende aandrijving van de generator. En het rendement is laag!
    – productie elektriciteit via zonnepanelen = minstens 20 jaar lang GROEN. Nu blijkt zelfs dat de zonnepanelen, nadat ze onrendabel zijn geworden, voor 80% kunnen worden gerecycleerd om NIEUWE zonnepanelen mee te produceren voor een volgende 20-tal jaren GROENE stroom!
    En zoals Ludo zegt, MINSTENS 2 keer meer opbrengst dan via een vervuilende centrale.
    Mvg,

    30 juli 2019 at 18:16
  • Marnix De Grie Reply

    @FILIEP,
    Goed geformuleerd!!
    Ik volg u hier 100% in.
    Mvg,

    30 juli 2019 at 18:00
  • Marnix De Grie Reply

    Georges,

    Zolang je een terugdraaiende meter hebt zal je dit inderdaad niets kosten.
    Maar geloof mij, na enkele dagen de verwarming of Airco, volle bak, zal je teller snel op 0 staan en zal je moeten beginnen betalen.
    Dus hou je teller maar goed in de gaten!
    Mvg,

    30 juli 2019 at 17:48
  • Filiep Depuydt Reply

    Beste JPe,

    Nu kost de goedkoopste versie van de Leaf rond de 34000 €.
    Hoe komt u aan 20000 €?
    U ontvangt een premie van …?
    U heeft de vorige wagen ingeruild voor …?
    Hoeveel kost het onderhoud en wegenbelasting/jaar?
    Hoelang gaat de batterij mee en wat kost de vervanging?

    Ik ben nieuwsgierig naar uw antwoord.
    Mvg
    Filiep

    29 juli 2019 at 19:40
    • JPe Reply

      Hi Filiep,
      dank voor respons.
      20.000 euro is met alle premies ( van o.a. dealer, staat, enz…..) zoals kortingen en voordelen op kadastraal inkomen, ervan afgetrokken, die toen geldig waren.
      Geen wagen ingeleverd.
      Onderhoud matig – weinig bewegende onderdelen) en inschrijving en wegenbelasting voorlopig nihil.
      Duurzaamheid batterij nog niet gekend. evt. vervanging schat ik op 6.500 euro.
      De nieuwe Leaf is zeker duurder: grotere actieradius en meerdere nuttige toebehoren.
      Succes.
      JPe

      30 juli 2019 at 19:23
  • JPe Reply

    Ja, ik heb een Nissan Leaf 2017 24kwh.Ik maak ermee ongeveer 7000km/jaar
    Mijn verbruik is <14kwh per 100km
    ik laad meestal thuis op aan weekend/nachttarief: kost <20 eurocent /kwh.
    Ook regelmatig gratis ladingen , bij bvb. Ikea, Nissan Dealers en enige winkelketens.Ik heb met betaalkaarten nog niet gewerkt.
    Mijn verbruik is dus max.2,80 euro per 100km.
    Dus verhouding diesel of benzine met electrisch : ongeveer 3 op 1.
    Dit autotje kostte mij +/-20.000 euros (alles bijgeteld en afgetrokken!!!).
    Ongemak: lange laadtijden. (thuis en evt. aan -gratis-laadpalen).
    Grootste probleem: te kleine rijradius. ( door fabricant opgegeven aan norm NEDC/ ideale omstandigheid en theoretish 199 km, maar practisch tussen 120 en max. 150km.Maar wie rijdt er tot einde batterij!!!!!.Brrrrr…..
    Resultaat; IDEAAL VOOR ALS TWEEDE WAGENTJE!!!!! i.v.m all-inn cost , rijgenot én klimaat!!!
    M.h.o.

    28 juli 2019 at 10:46
  • NU Reply

    @nijsen tom
    Beste, wij of ik althans ben er mee ingestapt om BEIDEN redenen .
    Dat geeft hun nog geen recht om EEN reden (de financiele ) onderuit te halen.
    U schrijft terecht over energiemaffia, vergeet ook niet de politieke maffia die zich
    verschuilt achter de zelfbenoemde vreg.
    Maar niet akkoord met “brengt toch niets op”.
    We moeten ons toch niet laten behandelen als schaapjes zeker.
    grtjes

    27 juli 2019 at 14:41
  • van gorp Reply

    groot gelijk!!!!!!!!!!!!!

    26 juli 2019 at 19:01
  • Ludo W Reply

    beste Benny, even enkele uitspraken in de juiste technische context plaatsen:
    1) “De productie van elektriciteit is ook geen proper proces”
    De productie van elektriciteit gebruikt dezelfde thermodynamische principes als de motor in je auto (Carnot-diagramma). Maar het rendement van elektriciteitsproductie is wel minstens 2x zo hoog als dat van een verbrandingsmotor, inclusief alle mogelijkheden op te optimaliseren via turbo-intercooler-injectie-toestanden.
    Conclusie: de benzine en dieselmotoren zijn geen proper proces.

    2) “productie en recyclage van zonnepanelen is wel een proper proces?”
    Productie en recyclage van PV gebruikt dezelfde technieken als de combinatie van je computer, een aluminium raam, en een autoruit. De energie die het produceren van een PV-paneel kost, hebben ze op 2 jaar terug opgewekt. Bij recyclage van PV komt vrij: zuiver aluminium (kader), technische metalen (van kabel en electronica), en glas, vergelijkbaar met een autoruit.
    En een PV-paneel gaat minstens 3x zo lang mee dan je auto of je computer.
    groetjes, Ludo

    25 juli 2019 at 22:13
  • JPe Reply

    Mijn persoonlijk resultaat:
    Ik heb een Nissan Leaf 24Kw.Model 2017. Wel nog premies maar (nog) geen rijtaksen…
    Ik rij +/- 7500km/1jaar.In kortere ritten.
    Ik verbruik max. 14kwh/100km.
    Ik laad thuis op aan nacht/weekendtarief: 1,30 euro=9,10/100km.
    Verhouding electriciteit/diesel (of benzine) >4x.
    Ambetant nadeel: Langere ladingstijden!.
    Belangrijk-niet voorzien- NADEEL: ACTIERADIUS!!!!!!!!!!.
    (WLTP-worldwide harmonized light vehicle test procedure- sucks!!!! Pardon my French.!!!!!
    Ideaal ‘tweede’ wagentje.
    m.h.o.

    25 juli 2019 at 19:20
    • JPe Reply

      So sorry, guys:
      Deze mail was mij plots ontsnapt!!!.
      Er zijn hierdoor wat “FOUTEN” in geslopen.
      Mijn verbruik is +/- 2.8 euro per 100km t.o.v diesel/ benzine: +/- 9.1 eurokes per 100km, verhouding dus meer dan 3.
      Zie ook a.u.b. mijn mail van 28/07.

      31 juli 2019 at 11:27
  • Filiep Reply

    Beste Tom,

    Uit uw reactie meen ik te begrijpen dat we allemaal idealisten moeten zijn en ons met open ogen laten beroven door onze verkozenen en hun in leven geroepen instanties zoals de Vreg, + de Fluvius’en, etc …?

    – zonnepaneel eigenaars betalen (naast hun investering en onderhoud) het net b.m.v. de procumententarief,
    – de buur, die de overtollige stroom binnenhaalt, betaalt datzelfde net ook + zijn verbruik (kWh) aan de leveranciers/producenten,
    – dwz dat de kWh betaalt wordt aan de elec-maatschappij, die ze niet geproduceert heeft en 2x het complete net dat slecht voor een fractie werd gebruikt,
    – studies wijzen uit dat 25% van de eigen elec-productie gebruikt wordt en toch wordt de volledige capaciteit van de omvormer belast (ipv op 75%),
    – de terugdraaiende teller was oorspronkelijk voor de levensduur van de panelen en werd nu beperkt tot 15 jr (als we chance hebben),
    – warmtepompen zelfde laken een broek,
    – en het is nog niet genoeg : je kan toch onmogelijk een idealist blijven, of mis ik soms iets?

    De kinderen zijn ondertussen de deur uit en ipv te kort, hebben we nu te veel kWh.
    Dus in de tussenseizoenen verwarmen we met de warmeluchtblazer/haard de leefkamer en alle sanitair warm water staat nu jaarrond op elec ipv stookolie.
    Dit heeft als gevolg (mede door isolatie allerhande) dat we nog slechts 25% – 30% van de oorspronkelijke hoeveelheid stookolie verbruiken.
    Minder CO2 : daar was het toch om te doen (en dan promoten ze nog de benzinewagen …) ?
    De regering gaf de aanzet tot een betere wereld.
    De burger is gevolgd in de aanbevelingen van de regering maar wordt nu genomen.

    Elektrische auto’s : iedereen ziet de bui al hangen en binnen enkele jaren wordt het nog onvoordeliger door de taxen die ze nog moeten uitvinden om de premies terug te vorderen.
    Je kan toch onmogelijk een idealist blijven, of mis ik soms iets?

    Met de toenemende temperaturen en aantal hittegolven denken we er serieus aan om een airco te laten installeren.
    Dat we daarbij de overtollige geproduceerde elektriciteit opgebruiken, kan toch niemand contesteren en het is mooi meegenomen dat de energiemaffia daarbij een deel van de buit verliest, zelfs door een deur te laten openstaan?
    Wij niets verdienen, zij niets stelen.
    De buur zal dan betalen voor de diensten van de maatschappijen en niet voor de diensten door mij geleverd en door de maatschappijen gefactureerd?

    25 juli 2019 at 13:36
  • Filiep Depuydt Reply

    Beste Valère,

    Ik denk dat u het geheel moet berekenen, enkel het verbruik berekenen heeft geen zin.
    Om echt te vergelijken moet u volgende nog bijvoegen en uitsmeren over het aantal km’s dat u zult doen met de Nissan Leaf :
    – aankoop vergelijkbare grote wagen benzine (+/- 15.000) goedkoper dan een elektrische wagen (+/- 35.000),
    – met een benzine/diesel had u geen hotel moeten betalen en had u terug naar huis kunnen rijden,
    – na ongeveer 5 jaar is de batterij van de Leaf dood en moet die vervangen worden : 10.000 € ?
    – investering zonnepanelen en laadinstallatie afschrijven,

    Volgens mij is elektrisch rijden heel duur.

    25 juli 2019 at 12:41
  • Georges Reply

    In 2018 heb ik zonnepanelen laten plaatsen, nu in 2019 heb ik mijn meterstanden doorgegeven, ik heb vastgesteld dat die 1000 kwh gedaald was. Na 14 dagen kreeg ik een afrekening, ik had 1275€ voorschot betaald en mijn afrekening was er een van 6 bladzijden van onkosten, er is mij 715€ terugbetaald. Besluit ik betaal 560€ om 1000kwh gratis te mogen geven. In wat voor een apenland leven wij. Onze politiekers die in allerlei beheeraden zitten zullen zich wel dikke ontslagvergoedingen kunnen geven. Wat heb ik gedaan direkt een mobiele airco gekocht om te koelen in de zomer en indien mijn meternog te laag staat zal ik verwarmen in de winter met ramen en deuren open. Ik hoop dat indien er nog mensen zijn in hetzelfde geval als ik zij dat ook gaan doen

    24 juli 2019 at 14:19
    • Nijsen Tom Reply

      Georges, uit uw reactie lijk ik op te maken dat jij enkel zonnepanelen plaatste voor financieel gewin… jammer dat je dan zo reageert zonder visie op een betere wereld. Ik geef je 1000% gelijk over de energiemaffia, maar deze houding brengt toch niks op? Koop je een elektrische wagen (desnoods 2ehandse Zoe of C-zero) en bereken je winst! Onze planeet dankt je ;o).

      25 juli 2019 at 09:57
  • Benny Reply

    Ik zie mij al gaan als ik vanuit Limburg naar de kust moet voor mijn werk.
    Als ik de airco wil opzetten moet ik onderweg 2x 1u13min wachten aan een ‘supercharger’ om daar te geraken, en op de terugweg hetzelfde. Zelfs als ik aan de zee aankom en dan onmiddellijk terug vertrek moet ik overuren aan mijn baas doorgeven, laat staan dat ik daar nog iets moet doen 🙂 En een Tesla gaan we allemaal niet krijgen vrees ik.

    En of het allemaal zo milieuvriendelijk is als men doet uitschijnen is maar zeer de vraag. De productie van elektriciteit is ook geen proper proces. Oh, opwekking door zonnepanelen? Juist, productie en recyclage van zonnepanelen is wel een proper proces? Ik zou de berekeningen eens graag naast mekaar zien als alles mee gerekend wordt! Ik denk dat we dan nog lang met onze diesel blijven tuffen…

    24 juli 2019 at 11:48
  • Jos Reply

    Beste Patrick,
    Ik deel je mening dat we reeds vele malen bedrogen zijn. En dat investeren in blijkbaar interessante technieken/toestellen op termijn worden afgestraft.
    Ik vind het erg dat een firma zoals iLumen geen lobby groep opricht om dit aan te pakken.

    24 juli 2019 at 11:04
  • Jos Thoelen Reply

    Ik zou het op prijs stellen dat er in dit soort rubrieken correcte prijzen vermeld worden.
    Voor de periode juni 2018 tot midden mei 2019 beschikte ik over een te kleine PV installatie en gebruikte ik een dubbeltariefteller. Mijn verbruik was 1Kwh dagstroom en 1059 Kwh nachtstroom, mijn totaal factuur voor die periode bedroeg 618.22 €, dat is dus 0.5832 €/Kwh, en dit dus aan nachttarief en prosumententaks inbegrepen.
    Opladen aan een publieke laadpaal is dus aan 0,35€/Kwh spotgoedkoop !
    Hoe kan dat ?
    Waarom besluit VAB dat dit duur zou zijn terwijl het thuis aan nachttarief nog stukken duurder is ?

    24 juli 2019 at 11:02
    • Valère Reply

      Beste Jos,
      iedereen zijn gedacht natuurlijk maar die prosumententaks betaal je toch en je schrijft dat je 1 kwh op dagtarief verbruikt hebt… zal wel meer geweest zijn op een jaar. Indien je een prijs per kwh wil berekenen moet je de kosten delen door het totaal verbruikt volume en niet door het meerverbruik. Ik ben een paar weken geleden met mijn Nissan Leaf naar de buurt van Rotterdam gereden, ongeveer 210 km enkel en zonder te stoppen om bij te laden. We bleven toen overnachten in een Van der Valk hotel waar ik hem ’s nachts heb opgeladen, 33,75 kwh en dat kostte mij € 8,78. Dag nadien naar huis gekomen en thuis opgeladen met stroom van de zonnepanelen zoals altijd trouwens. Ik kan u zeggen dat het een serieuze besparing is t.o.v. mijn diesel die 8 liter verbruikte.

      24 juli 2019 at 14:26
  • Patrick Reply

    Mijn personenwagen rijd op aardgas CNG. Ik verbruik 17 kg aardgas per 270 km. indien ik lange afstanden doe bv naar beieren kost me dit 45 euro voor 840 km af te leggen. Met de zekerheid dat ik niet zonder brandstof val nog 50 liter benzine bij voor in de gevallen dat er geen cng te verkrijgen is. Wat in het vlaanderen en duitsland geen probleem is. Ik geloof niet in elektrisch rijden ten eerste kostprijs voertuig ligt veel hoger. Je dient in veel gevallen je batterij te huren. Rendement om elektriciteit te produceren is ronduit slecht. Wat maakt het uit als ze in Belgie gascentrales gaan bouwen. Als je op fossiele brandstoffen gaat dienen te betalen. Dan betaal je deze taxen evengoed als je elektriciteit verbruikt thuis of met je wagen. Al deze vormen om elektriciteit te verbruiken worden ons door de strot geduwd. Ik ben tot op heden al meerdere keren bedrogen door onze overheid in verband met mijn zonnepanelen. Voor mij geen elektrische wagen, warmtepomp, zonnepanelen meer. Allemaal bedrog voorgesteld door een minister die achteraf aftreed en burgemeester van Oostende word ( Tommelein )

    24 juli 2019 at 10:29
  • Van de putte Reply

    Mijn dieseltje doet 5liter per 100km.
    Dat is dus even duur.
    Er is minder te besparen dan verwacht

    24 juli 2019 at 10:03

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *