Hoeveel zonne-energie heb ik nodig voor het laden van mijn elektrische wagen?

elektrisch voertuig

Hoeveel zonne-energie heb ik nodig voor het laden van mijn elektrische wagen?

De markt van de elektrische wagens zit in de lift. Zo tekende zich het voorbije jaar een forse groei af in het aantal ingeschreven puur elektrische wagens in Vlaanderen. Uit een onderzoek van iVOX bleek dan weer dat 7 op 10 Belgen zich klaar voelt voor een elektrisch voertuig.

Ook iLumen merkt de toegenomen belangstelling voor elektrische wagens. Zo vinden klanten het steeds belangrijker om bij de dimensionering van hun zonnepaneleninstallatie rekening te houden met de aanwezigheid van een elektrische wagen, die reeds in hun bezit is of die zij in de nabije toekomst zullen aankopen.

Op basis van metingen uit de praktijk, mag u erop rekenen dat de gemiddelde bestuurder ongeveer 25 kWh elektriciteit verbruikt per 100 km. Iemand die op jaarbasis 40.000 km aflegt, heeft met andere woorden zo’n 10.000 kWh elektriciteit nodig. Logischerwijze ligt het elektrisch verbruik bij een bestuurder met een sportieve rijstijl, naar analogie met benzine- en dieselwagens, hoger dan bij een rustige chauffeur die zelden op de autosnelweg rijdt.

In de praktijk stellen we vast dat gemiddeld zo’n 50% van het aantal laadbeurten van elektrische wagens op locatie (vb. werkplaats) gebeurt en de overige 50% thuis. Voor iemand die jaarlijks zo’n 40.000 km aflegt, komt dit dus neer op een extra huishoudelijk verbruik van zo’n 5.000 kWh.

Met deze gegevens kan uw zonnepaneleninstallateur perfect berekenen hoeveel zonnepanelen een specifieke klant nodig heeft om zijn huishoudelijk energieverbruik en het verbruik voor het laden van zijn elektrische wagen te dekken.

Elektrisch voertuig als batterij

Momenteel wordt er veel onderzoek verricht naar de mogelijkheid om in de toekomst elektrische wagens als een batterij te gebruiken. Hierbij zou u ’s avonds, wanneer uw zonnepanelen geen energie opwekken, uw wagen kunnen gebruiken als batterij voor het huishoudelijk energieverbruik. Overdag kan de overschot aan zonne-energie dan weer aangewend worden om de batterij van uw elektrische wagen op te laden.

Uw elektrische wagen op groene energie opladen?

Vraag hier uw offerte aan bij onze partner Futech

Share this post

Comments (16)

  • Chris Reply

    Het probleem met de slimme meter die de VREG wil plaatsen is dat deze geen onderscheidt maakt tussen de stroom die van de centrales komt of deze welke lokaal is opgewekt door bv de zonnepanelen van je buur. De meter rekent de volle pot aan voor de stroom die je afneemt van je buur, terwijl die kosten lager zijn. Er zit geen enkele incentive in het voorgestelde systeem om je BUUR die geen zonnepanelen heeft aan te zetten de stroom te gebruiken die in de straat wordt opgewekt. Nochtans ligt daar de sleutel tot succesvolle integratie in het netwerk. Enkel de zonnepaneel eigenaren dwingen al hun stroom overdag en in de zomer op te krijgen kan nooit een optimaal algoritme zijn.

    Een beter algoritme zou kunnen zijn:
    * Afrekenen per kwartier basis (in tegenstelling nu met de slimme meter per seconde basis).
    * Het ‘tarief’ wordt opgesplitst in het deel ‘transport’ dat van Elia komt, en het deel ‘distributie’ van Fluvius. Stroom die gebruikt wordt EN afkomstig is van lokale bronnen (bv PV in je straat) moet minder kosten dan stroom dan van de centrales komt via het ELIA netwerk. Logisch toch.
    * Na elk kwartier wordt de balans opgemaakt; heb je teveel verbruikt dan geproduceerd dan betaal je het ‘tarief ‘ voor het deel ‘teveel’, tenzij je nog stroom op je kwartierbalans had staan. Heb je meer geproduceerd krijg je geen vergoeding, maar wordt je overschot bijgehouden op je kwartierbalans om in hetzelfde kwartier (let op!) op een latere dag te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat er nog steeds een druk bestaat op het gebruiken van je energie overdag en in de zomer. Maar je krijgt een vrijheidsgraad tussen buren.
    * Je kwartierbalansen met overschotten (een balans dus per kwartier, 24*4 maal dus) worden afgeschreven aan 1/365ste per dag. Je kan dan niet alle stroom in de zomer geproduceerd opsparen voor in de winter, maar wel een deel. Het opschuiven in de tijd van stroomverbruik kan dus wel, maar in beperkte mate. Het deel afgeschreven wordt toegekend aan de netbeheerder om de net-stroomverliezen te compenseren.

    Met andere woorden:
    voer het concept in van een kwartierbalans; waarbij elk kwartier van een dag een eigen balans heeft (96 balansen).
    Iedere balans wordt 1/365ste afgeschreven nadat het bijhorende kwartier voorbij is.
    Is je balans leeg, dan betaal je ‘tarief’ van waar de stroom komt. Enkel distributietarief voor lokale stroom, of extra transport tarief indien er niet genoeg lokale stroom voorhanden is in jou gemeente of straat.

    Op deze wijze is er ook een voordeel te halen voor de buren als zij hun verbruik aanpassen naar overdag.

    1 maart 2019 at 09:40
    • andre Reply

      waarom kan ik het eventuele teveel aan geproduceerde stroom niet wegschenken aan iemand die het broodnodig heeft.
      er zijn mensen genoeg die op het eind van de maand amper of niet rondkomen.
      maar nee,dat gaat naar de grote graaiers om de voor hen gratis kw duur door te verkopen.

      17 maart 2019 at 18:34
  • JPe Reply

    Wel, ik heb sinds 2 jaren een Leaf-24KWh.
    Theoretisch rijbereik:199km: In proefstation,op wieltjes, bij ideale condities: o.a. temperatuur, snelheid, vollading, horizontaal geplaatst en geen accessoires ingeschakeld.
    Practisch rijbereik, In de winter en normaal gebruik: iets meer dan de helft!!!!!!!
    Dat is wel effe schrikken.(Wie ziet nu graag een resterend rijbereik van 35 km op een afstand tot thuis van 25km?).
    Verder OK autotje, liefst als tweede familiewagen.
    Verbruik matig en aankoop valt wel mee.
    Bijlading bij batterij < 50% geladen (ttz. < 60km bereik): 7 uren op 220v/10a.

    28 februari 2019 at 15:21
    • Stefan Reply

      @JPe : op evdatabase.nl wordt bevestigd dat elke EV in de winter op autostrade slechts 50% bereik heeft. Mijn LEAF 30 kW-verbruik volgens BC is tot 12,3 kWh/100 km gestegen in januari. Nu terug op 11,2. In de zomer op 10,2 !! MAAR ik rij wel max. defensief en gebruik zo weinig mogelijk verwarming(eerder stoelverwarming) en airco.

      28 februari 2019 at 18:50
      • JPe Reply

        Thanks, Stefan, voor Info.
        Mijn verbruik is van 12,4 kwh/100km ’s zomers 2017 naar 14.6kwh/100km ’s winters 2019 gestegen. Steeds eco en geen autostrades.
        Ik laad bijna altijd thuis op, tijdens nacht of weekend, aan – voorlopig- +/- 20 cent/kwh.
        Gratis bijladen kan ook bij bvb. Lidl of Nissan dealers. Zo win je ook al eens 2 tot 4 eurokes uit.
        Aan beschikbare laadpalen blijkt bijladen 5 à 6x zo duur te zijn en benodigt men ook veschillende- voorbetaalde? -pasjes.
        Nissan raad wel veel remmen op de motor aan en bergaf, maar moet men niet eerst optrekken en bergop???? :-).
        Ik kijk al uit naar een zwaarder model of plug-in hybride – indien electrisch én in practijk- meer dan 60km actieradius.
        Good luck.

        1 maart 2019 at 12:03
  • de maeyer harald Reply

    hoi aan iedereen die een elektrische auto wil aanschaffen denk eraan dat het een batterij is ,heb nu al 6jaar een elektrische renault na ongeveer het 3 de jaar begon de batterij af te nemen zodat ik tot op heden in de winter de verwarming moet af zetten om toch ergens te komen .met alles op geraak ik nu met moeite 50a60km dat is de toekomst

    28 februari 2019 at 07:14
  • L. Wouters Reply

    Ik rijd ondertussen al 7 jaar elektrisch, eerst alleen met Opel Ampera en nu ook met Tesla S. Mijn verbruik ligt over de ganse periode tussen de 150Wh, en de 200Wh/km, wel met een vrij defensieve rijstijl.
    Daarbovenop komt nog een dagelijks stilstandsverlies van 1% op de batterijcapaciteit.
    Ampera rijdt nu 10.000km/jr, Tesla 30.000km/jr. Met 4000Wp PV wordt het verbruik van de Ampera volledig gedekt, en ongeveer 1/3 van het verbruik van de Tesla.
    Al de extra kWh die in de zomer worden opgewekt gaan naar de Tesla. Je kan tijdens verlof, feestdagen of de weekenddagen ook overdag opladen. Maar het vraag wel wat vooruit denken.
    Dus zit er slechts 20 m koperdraad tussen opwekken en verbruiken. :-))
    Ik ben geen believer van de autobatterij als buffer. Ten eerste omdat momenteel geen enkele commerciële auto op de markt dit toelaat, ten tweede omdat het dan aantrekkelijk wordt op met “gratis” elektriciteit (van je baas lees ik hierboven), je thuis verbruik te verlagen.

    27 februari 2019 at 17:31
  • Jean-Pierre Philippe Reply

    Binnen een paar jaar kunnen we panelen aanschaffen die waterstof aanmaken en kunnen we geheel van het net afkoppelen ! 😉

    27 februari 2019 at 17:06
    • Chris Reply

      waterstofbommen !

      28 februari 2019 at 01:22
  • verpoorten frans Reply

    s’avonds de auto gebruiken voor uw stroom, en overdag auto opladen? en wanneer gaat hij dan rijden?

    dit kan nooit, allemaal goed bedoeld maar zo werkt het niet, en zeker met die digitale meters, ik heb van VREG een brief gekregen dat de vlaamse overheid moet beslissen, dat we zelf mogen beslissen welke meter we nemen

    27 februari 2019 at 13:32
    • RikD Reply

      De auto opladen overdag gebeurt aan een laadpaal (of stopcontact) op ’t werk, op kosten van de baas.
      Je kan dan nog altijd perfect tussen thuis en ’t werk pendelen met de wagen! En ’s avonds je verbruik thuis dekken.
      Een voldoend grote batterij, afgestemd op de afstand tussen thuis en je werk, en op je verbruik ’s avonds, is wel nodig. Even uitrekenen dus! Voor diegenen die niet kunnen rekenen is er nog altijd het openbaar vervoer.

      27 februari 2019 at 15:19
      • verpoorten frans Reply

        beste Rik D, en als ge uw wagen niet mag opladen op het werk? of er moet voor betalen, wat dan?

        27 februari 2019 at 20:48
  • bert v d putte Reply

    De les is dus een grote batterij auto kopen. En je avond verbruik door je werk laten voorzien?
    Maar de auto is dus de grootste verbruiker in het gezin. Groter dan het huis(gas plus elek)
    Kilominderen is dus beter dan wat percenten te isoleren.

    27 februari 2019 at 11:01
  • BAKN Reply

    Interessante data m.b.t. verbruik elektrische wagen (1 kWh per 4 kilometer).
    Het idee om zonne energie te gebruiken voor de elektrische auto staat in direct conflict met de digitale meter. Immers die 5000 kWh (extra) wordt vooral overdag in de zomer opgewekt. De auto staat dan geparkeerd op het werk. Je kan dan niet de opgewekte energie direct in de auto laden.
    Dus opslag is dan een optie (thuisbatterij overdag opladen, s’nachts thuisbatterij de auto-accu op laten laden). Ik denk dat hier veel rendements verliezen door alle energieomzettingen bij komen kijken en in de winter heb je er nog steeds niet veel aan.

    Dit idee wordt net zo hard om zeep geholpen door de digitale meter als de warmte-pomp met zonnepanelen combinatie.

    27 februari 2019 at 10:33
    • RikD Reply

      Het verbruik van een Nissan Leaf van eerste generatie ligt veeleer op 14 à 15 kWh per 100 kilometer, geen 25. Dat weet ik uit eigen ondervinding (reeds 39.000 km gereden sinds april 2016). En er rijden méér van deze rond, dan andere modellen. En de Renault Zoë is naar ’t schijnt nog zuiniger …

      27 februari 2019 at 15:28
    • Danvos Reply

      BAKN,

      200% gelijk heb je, ze proberen altijd het plaatje mooier te maken dan het in werkelijkheid is, en daar weten wij zonnepaneelbezitters ondertussen alles over.

      27 februari 2019 at 17:04

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *