Kunnen batterij-eigenaars op laagspanningsnet meespelen op de markt voor evenwichtsdiensten?

Hoogspanning

Kunnen batterij-eigenaars op laagspanningsnet meespelen op de markt voor evenwichtsdiensten?

Op de markt voor evenwichtsdiensten koopt transmissienetbeheerder Elia vandaag volgende flexibiliteitsproducten aan: FCR (R1), aFRR (R2) en mFRR (R3). Sinds september 2020 is ook het laatste product ‘aFRR’ opengesteld voor netgebruikers op het middenspanningsdistributienet. Dit geldt ook voor batterijen.

Wij gingen bij Leen Vandezande, woordvoerster van energieregulator VREG, te rade over hoe deze markt nu juist wordt georganiseerd en dit specifiek voor eigenaars van een batterijopslagsysteem op het laagspanningsnet.

“Deze deelname verloopt meestal via een dienstverlener van flexibiliteit of aggregator, die flexibele bronnen combineert”, klinkt het. “De deelnemers ontvangen van de aggregator een vergoeding voor hun deelname.”

Laagspanningsklanten met batterij

 “Het product FCR staat ook al open voor de deelname van laagspanningsklanten met een batterij of andere flexibele bron. Recent versoepelden de regels voor deelname vanuit het distributienet. De andere flexibiliteitsproducten zijn nog niet open voor netgebruikers op het laagspanningsnet.”

Europese regelgeving

De regionale regulatoren hebben Synergrid, de vereniging van de Belgische netbeheerders, opgeroepen om tegen het einde van 2020 een visie en stappenplan op te maken voor de deelname van laagspanningsnetgebruikers aan flexibiliteitsdiensten in de nabije toekomst.  “Dat is nodig voor de omzetting van nieuwe, Europese regelgeving”, verduidelijkt Vandezande.

“In de nota roept VREG Elia en Synergrid op om de technische vereisten grondig te analyseren en alternatieven te voorzien voor de toekomstige deelname van laagspanningsnetgebruikers. Technische vereisten zijn nodig, maar mogen niet leiden tot barrières voor deelname. In het kader van dit debat zal VREG ook voorstellen tot aanpassing meenemen in de herziening van de technische reglementen.”

“De omzetting van de nieuwe, Europese regelgeving in Vlaamse regelgeving is lopende. De distributienetbeheerder krijgt hierin de rol om ook zelf flexibiliteitsdiensten aan te kopen voor congestiebeheer of ondersteunende diensten om operationele problemen op zijn net op te lossen. Dit kan nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen, maar daarvoor wacht VREG de verdere omzetting af”, besluit de woordvoerster van VREG. 

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (3)

  • Cornelissen Anthony Reply

    In de UHasselt heeft met van een autobatterij een thuisbatterij gemaakt.
    Een oude autobatterij is nog heel geschikt als thuisbatterij.
    Alleen, overal waar ik informeer om dit gedaan te krijgen haal ik bakzeil.
    Kan iemand mij helpen.
    Het zou veel rendabeler zijn dan de bestaande thuisbatterijen.
    Tony

    18 november 2020 at 15:39
  • Cornelissen Anthony Reply

    In de UHasselt heeft met van een autobatterij een thuisbatterij gemaakt.
    Een oude autobatterij is nog heel geschikt als thuisbatterij.
    Alleen, overal waar ik informeer om dit gedaan te krijgen haal ik bakzeil.
    Kan iemand mij helpen.
    Het zou veel rendabeler zijn dan de bestaande thuisbatterijen.
    Tony

    18 november 2020 at 15:39
  • Jean D Reply

    Men kan het proberen om die onbalans via particulieren te laten regelen maar hoe verdeeld is dat dan niet. Het zou wel ten goede komen aan zonnepaneelbezitters maar het blijft onpraktisch. Dit in tegenstelling met megabatterijen : zie : Australië

    De Tesla-batterij van 100 MW heeft in de eerste vier maanden na oplevering ruim de helft van alle stroomcorrecties van het net van de deelstaat Zuid-Australië voor haar rekening genomen. Hierdoor werden de kosten van ‘opvangacties’ met 90 procent verlaagd. De eigenaar van de batterij, Neoen, kon telkens heel snel de laagste prijs bieden voor het opvangen van onregelmatigheden. Gascentrales hadden het nakijken.

    Kostenbesparing
    Alleen al voor consumenten levert de Tesla-batterij een besparing op van bijna 10 miljoen Australische dollar per maand, ruim 6 miljoen euro, zo luiden de schattingen. De totale kosten van de batterij zijn nooit publiek gemaakt, maar de 50 miljoen dollar die Zuid-Australië er vermoedelijk in heeft geïnvesteerd, waren na zo’n vijf maanden al terugverdiend, los van de besparingen op de kosten van stroomuitval bij bedrijven.

    11 november 2020 at 13:34

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *