Laadinfrastructuur elektrische wagens: evolutie aantallen en laadtijden

Truckstop laadpaal

Laadinfrastructuur elektrische wagens: evolutie aantallen en laadtijden

De markt van de elektrische wagens groeit aan een razend tempo. Uiteraard dient ook de laadinfrastructuur mee te groeien, zeker nu de Europese Unie als doelstelling een 100% elektrisch wagenpark heeft vooropgesteld tegen 2050. Welke infrastructuur bestaat er anno 2019 en wat zijn de toekomstverwachtingen?

Vandaag zijn er binnen de Europese Unie meer dan 150.000 publieke laadpunten geïnstalleerd, waarin een eerder beperkt aandeel is weggelegd voor de zogenaamde ‘fast chargers’ (> 22 kW).

Laadinfrastructuur

20 miljoen laadpunten tegen 2030

Met meer dan 40.000 publieke laadpunten spant Nederlands op Europees gebied de kroon, gevolgd door Duitsland ( ca. 28.000) en Frankrijk (ca. 25.000).

De Europese Unie mikt op een 20 miljoen laadpunten tegen 2030. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel, al gelooft de Europese Associatie voor Elektromobiliteit (AVERE) in een goede afloop.

Vandaag bestaan er in de EU alvast meer laadstations (ca. 150.000) dan benzinestations (ca. 92.000).

Kortere laadtijden

Ten opzichte van enkele jaren geleden is de technologie van de laadinfrastructuur sterk geëvolueerd. Duurde het vroeger soms 1 à 2 uur om de batterij van een elektrische wagen volledig op te laden, worden er momenteel reeds systemen ontwikkeld van 350 kW waarmee de laadtijd zou worden beperkt tot amper 7 minuten.

Opgelet: vandaag bestaan er helaas nog geen elektrische voertuigen die compatibel zijn met dit soort laadsysteem.

Evolutie laadtijden

Bron: AVERE – Vehicle to Grid, a new opportunity for PV (presentatie Belgian Solar Day 18 oktober 2019)

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (11)

  • JPe Reply

    Waarom kan een laadpaal , met matig vermogen en een nog redelijke laadtijd- indien niet volledig de 100% lading geeist- niet geplaatst bij meerder grotere benzinestations langs hoofdwegen?
    En betalingen met bankkaart i.p.v. meerdere verscheidene speciale laadkaarten?
    Men laadt ook best thuis op aan goedkoper nachttarief -en gedurende de stille uren.
    En af en toe GRATIS bij zonnepaneelkoopcentras

    10 december 2019 at 11:53
  • Didier Tuyttens Reply

    De overheid heeft geen enkel benzinestation gebouwd, dat deed de privé. In het buitenland zie je dat grote oliemaatschappijen stilaan laadpalen plaatsen op hun benzinestations (kwestie van later niet al te veel klanten te verliezen). In België doen ze dat nauwelijks omdat er veel te weinig elektrische auto’s zijn. Daar zou de overheid iets aan moeten doen! Roemenië geeft € 10.000,00 aankooppremie voor een elektrische auto, Slowakije € 8.000,00 en Slovenië € 8.600,00. Als die voormalige Oostbloklanden dat kunnen, waarom bij ons niet?
    P.S.: Mijn (ptivé)laadpaal staat ter beschikking van wie het maar ook wil in mijn buurt, nog nooit iemand geweest!

    6 december 2019 at 10:10
  • pv eigenaar Reply

    echt beschamend, inderdaad, weet dat in belgië de auto een echte melkkoe is, hoge BIV, hoge wegentaksen,
    zeer slechte wegen in vergelijking met onze buurlanden, ik vraag me af waar ze dat geld allemaal in investeren, feit is dat we hier wel politiekers hebben maar helemaal Geeeeeeeeeeen beleid !

    4 december 2019 at 23:29
  • Emiel Lemmens Reply

    Waarom krijgen laadpalen meestal een even prominente plaats als de parkeerplaatsen voor gehandicapte personen ? Belachlijk !

    4 december 2019 at 17:55
    • Ludo Wouters Reply

      Dat zie je inderdaad af en toe. En dat heeft waarschijnlijk te maken met de aansluitmogelijkheden op het elektriciteitsnet. De elektrische rijder vraagt geen prominente plaats. Wel een plaats die niet ingenomen is door een wagen met een conventionele motor. De elektrische auto heeft zijn beperkingen als het gaat om laadmogelijkheden.

      4 december 2019 at 22:22
      • IvoB Reply

        Ik zie niet in wat in de bebouwde kom (heel vlaanderen is bijna een bebouwde kom) het technisch probleem zou zijn voor het plaatsen van openbare laadpalen. Ze kunnen om de 50 meter wel een verlichtingspaal zetten (en die werkt ook niet draadloos).
        De stad Amsterdam (NL) plant tegen 2030 (dus nog maar 10 jaar te gaan) 200.000 openbare laadpunten. Zijn ze daar dan technisch zo vooruitstrevend (en dat in een land dat voor kort bijna volledig op gas draaide terwijl België al decennia lang (nu verwaarloosde) kerncentrales tot zijn beschikking had.
        Alleen in Amsterdam staat er nu al bijna 500 slimme flexlaadpalen waar je ‘slim’ kan laden.
        Daar hebben ze in heel Vlaanderen nog niet van gehoord. Momenteel staan er +1500 laadpalen (met 4000 laadpunten).
        ElaadNL is zelfs als bezig met vehicle-to-grid wat getest wordt in een project in Utrecht.
        5,5% van de nieuw verkochte auto’s in NL is dan ook al full elektrisch (een verdriedubbeling in één jaar tijd).
        De ‘nieuwe’ Vlaamse energieminister (de zoveelste stoelendans op rij) is nu 6 maanden aan zet. Het enige beleidsstandpunt dat ik tot nu toe van haar vernomen heb is “afschaffen van…”.

        Uiteraard heeft Vlaanderen, in vergelijking met de rest van de wereld, tijd genoeg om iets daadwerkelijk te ondernemen. Dachten ze in 2003 ook toen ze bij wet de kernuitstap beslisten (maar waar al een akkoord over was in 1999). 16 Jaar later staan ze – buiten een paar afwijkende verlengingen op hun eigen eerder afgesloten akkoorden – nog even ver (nergens).

        Maar ja, binnenkort zal door een technisch mirakel het antwoord als ‘manna uit de hemel’ neerdalen en zijn alle problemen ineens opgelost zonder dat men er zelf iets voor moest doen. Dat zijn pas “sprookjes”.

        5 december 2019 at 10:45
  • IvoB Reply

    In plaats van her en der een enkele laadpaal te installeren die steeds sneller laden (waar, zoals gezegd, een betaalbare EV niet eens voor geschikt is) zou men beter een uitgebreid destination netwerk uitrollen (11-22 kW laadpalen op parkings waar men meerdere uren verbrlijft (ik denk aan bioscopen, musea, shoppingcentra, openbare parkings aan de invalsweg van een stad, events,….)
    In België is de huidige toestand beschamend. Zonder thuislaadpaal zou ik hier niet aan een EV beginnen.
    Vorig WE nog op een event geweest in Gent (Flanders Expo). 4500 parkeerplaatsen en zes (6) laadplaatsen. In de praktijk kunnen daar dus max. zes geparkeerde e-voertuigen laden. In mijn woonplaats staat de dichtsbijzijnde laadpaal op 2500 meter.
    Aan een 11 kW laadpaal (de meest verspreide in Vlaanderen) kan een EV met monfofase omvormer max. tegen 3.6 kW laden. Meestal dient zo’n laadpaal dan nog voor twee e-parkeerplaatsen zodat in de praktijk de laadsnelheid nog eens gehalveerd wordt.
    Nog veel werk aan de winkel.

    4 december 2019 at 10:58
    • van gorp Reply

      inderdaad,aan die dure snellaadpalen hebben de meeste geen boodschap.
      liever 10 palen van 35 dan 1 van 350kw.
      zet die superchargers aan tankstations aan de snelweg,en zorg voor voldoende laadpalen in de dorpen,op parkings aan grote winkels openbare gebouwen en invalswegen.

      4 december 2019 at 14:44
  • JB Reply

    Hoera!!!!!! Belgie had in maart 2019 (niet schrikken) 3.000 (drieduizend) publieke laadpalen (Bron: de Tijd). Ipv naar de Noorderburen te kijken, zoals een koe naar een trein, wordt het tijd dat de overheids graaiers hier eens iets aan doen. Opnieuw een zoveelste buis voor Belgie. Of willen ze misschien Paal Poolen, nu we toch al planepoolen.

    4 december 2019 at 10:33
    • Marnix De Grie Reply

      Paal poolen!! niet slecht gevonden. LOL. Er was nog niemand die vermeld had om (toekomstgericht) op carpool parkings ook “kleine” (maar vele) laadpalen te zetten.
      Hier in mijn buurt hebben ze een nieuwe carpool parking aangelegd. Zal eens nagaan hoeveel laadpalen men heeft geplaatst.
      Gokje: geen enkele…
      Ik zal dit zeker nog antwoorden in deze blog!

      5 december 2019 at 12:15
      • Marnix De Grie Reply

        Zoals beloofd kan ik het antwoord geven: mijn gokje was juist: 0 laadpalen….

        11 december 2019 at 10:31

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *