Meer dan 3.000 publieke laadpunten voor elektrische wagens

Truckstop laadpaal

Meer dan 3.000 publieke laadpunten voor elektrische wagens

Vlaanderen telt nu 3.047 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Dat zijn er 1.321 meer dan een jaar geleden. Voor het eerst is het aantal private en publieke laadpunten nu ook per gemeente opgelijst. In Limburg zijn er 555, het minst van alle provincies, maar wel een verdubbeling in een jaar tijd.

Tegen 2020 moeten er in Vlaanderen 7.400 publiek toegankelijke laadpunten zijn. Dat heeft de Vlaamse regering zichzelf opgelegd in het actieplan ‘Clean power for transport’. Eind volgend jaar moet ook 7,5% van de nieuw ingeschreven wagens volledig elektrisch zijn. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) gelooft nog altijd dat beide doelstellingen gehaald worden. “In maart 2019 bedroeg het aandeel volledig elektrische wagens in Vlaanderen voor het eerst meer dan 2%. Dat is nog lang niet genoeg, maar de tendens is duidelijk”, zegt minister Peeters.

Over heel het jaar 2018 bedroeg het aandeel volledig elektrische wagens nog maar 0,8%. In totaal rijden er nu in Vlaanderen zo’n 37.000 elektrische wagens, waarvan 10.000 batterij-elektrisch en 27.000 plug-in-hybrides. Dat zouden er eind volgend jaar 74.000 moeten zijn.

Gent koploper

Uit de cijfers per gemeente blijkt dat er in Limburg vorig jaar in totaal 555 laadpunten waren, het minst van alle provincies. Het aantal publieke laadpunten is in Limburg wel bijna verdubbeld tot ruim 400. Dat zijn palen waar iedereen terechtkan om al dan niet met een laadpas in te pluggen. Daarnaast zijn er bij bedrijven en appartementsgebouwen nog niet- of semi-publieke laadpunten. Koplopers zijn de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen met elk meer dan 1.000 oplaadpunten. Gent was in 2018 met 279 laadpunten de best uitgeruste stad, gevolgd door Antwerpen (212) en Mechelen (132). Hasselt stond met 106 laadpunten op de vierde plaats. Genk had er 65 en zelfs in Herstappe waren er al 2. Heers was vorig jaar de enige Limburgse gemeente zonder laadpunten voor elektrische wagens, maar inmiddels zijn er ook daar 2.

Snelladers

Volgens het Vlaams actieplan moet er in elke gemeente een laadpaal staan in 2020. Als het elektrisch rijden echt doorbreekt, zullen er daarna nog vele duizenden laadpalen moeten bijkomen. Volgens het Vlaams Klimaatbeleidsplan 2021-2030 moeten vanaf 2030 alle nieuw verkochte personenwagens koolstofarm zijn, waarvan minstens de helft emissievrij. Er zal vooral meer nood zijn aan snelladers. In 2020 moet langs de grote verkeersassen om de 25 kilometer een snellaadinfrastructuur aanwezig zijn. Het vermogen van deze laders zal ook opgetrokken worden van 50 kilowatt naar 150 en zelfs 350 kilowatt.

Minister Peeters gelooft er rotsvast in dat het elektrisch rijden in Vlaanderen zal doorbreken: “We doen er alles aan om de Vlaming aan het elektrisch rijden te krijgen. Onze premies, de vergroening van de fiscaliteit, voldoende laadpunten en de groepsaankoop werpen stilaan hun vruchten af. De versnelling naar elektrificatie is ingezet, al blijft er nog een hele weg te gaan.”

Bron: Lydiapeeters.be, 27 juni 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (6)

  • van gorp Reply

    Voor de vervuiling die uw rookbom al meer dan 100 jaar maakt kunnen ze nog decenianalang batterijen produceren.
    de vervuiling met olieproducten is al gebeurd,daar kan je niets meer aan veranderen(kijk naar top 10 meest vervuilende” olierampen)
    de vervuiling in de nieuwe batterijtechniek die jij noemt kan wel nog opgelost worden.
    trouwens als je zo redeneert moet je alle batterijtoestellen aanvallen,niet alleen auto’s…..

    19 juli 2019 at 07:24
  • Stas Nicole Reply

    Publiek laden is nog veel te ingewikkeld. Je moet over allerlei “kaarten” beschikken wil je overal kunnen laden. Aan de benzinepomp hoef je toch ook geen “lid” van de club te zijn..
    Ik rij 5 jaar elektrisch en heb mijn eerste wagen vorig jaar ingeruild voor eentje met een grotere actieradius zodat ik van het probleem laden af ben. Zalig rijden…
    Dus indien je een e wagen wil kopen zorg dat je voldoende actieradius hebt.

    18 juli 2019 at 11:46
  • Stas Nicole Reply

    Publiek laden, is veel te ingewikkeld. Je hebt verschillende “abonnementen” nodig wil je overal kunnen laden.
    Zelf rij ik al 5 jaar elektrisch en heb mijn eerste wagen vorig jaar ingeruild voor eentje met grotere actieradius zodat ik van het probleem laden af ben…

    18 juli 2019 at 11:42
  • Eric J. De Ceunynck Reply

    Dag Thomas,
    Ik ben sinds 2012 de eigenaar van 2x 10MWH PV panelensets die jullie een 3-tal jaren geleden elk met één PIDBOX uitrustte, maar bezit nog geen e-car.
    Uw nieuwsbrief lees ik met enorme nieuwgierigheid en interesse om te zien in welke mate wij in de toekomst nog verder zullen financieel afgestraft en permanent belogen worden door aanlokkelijke voorwaarden om gewoon in de korst mogelijke tijd opgelicht te worden.
    En nu mijn vraag:
    Wat zijn de Elektriciteits-Eenheidsprijzen in € incl BTW aan de verschillende soorten laadpalen in België en andere Europese landen als Nederland, Duitsland, G-H-Luxemburg, Frankrijk, Engeland en dergelijken.
    Een mooi tabelletje in uw volgende nieuwsbrief zal zeker ook voorzeker al uw lezers ontzettend fel interesseren.
    BVD voor uw welwillende reacties.
    MVG – Eric

    17 juli 2019 at 11:49
  • verpoorten frans Reply

    laden aan de openbare laadpalen, kost veel geld, en alles staat nog niet op punt met die wagens, batterijen maken vervuilt HEEL VEEL, dus u hebt ook een stinkend rookbom in uw garage staan

    17 juli 2019 at 10:55
  • van gorp Reply

    dankzij de premie’s en andere voordelen rij ik ondertussen 26 maanden volledig electrisch.
    ik wil alvast nooit meer een stinkende rookbom in mijn garage.
    de vele vooroordelen kunnen bijna allemaal weerlegd worden en stilaan komt er ook meer keuze in modellen.
    wat de aankooppremie’s betreft,die zou ik toch wat aanpassen…
    schaf de premie op de dure luxewagens helemaal af(wie 50000 of meer kan uitgeven gaat zich heus niet laten overtuigen door een premie van 2500e)en verdeel het bedrag onder de kopers van een lagere prijsklasse.
    (5000e op 30000e bv maakt wel een heel verschil).
    duidelijkheid moet er ook komen in verband met de electriciteitsprijs.
    de onbetrouwbaarheid van de overheid in deze maakt elke kostprijsberekening een kansspel.
    de digitale teller is in deze een grote onzekerheid,hoelang gaat het duren eer we extra belast worden op het verbruik gemeten door die slimme gangster?
    de prijs voor publiek laden is nu al tot x3,(gelukkig heb ik dat zelden tot nooit nodig),hebben ze weer iets gevonden om ons binnen enkele jaren extra te belasten?

    15 juli 2019 at 08:37

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *