Meer dan dubbel zoveel elektrische wagens verkocht

elektrisch voertuig

Meer dan dubbel zoveel elektrische wagens verkocht

De verkoop van elektrische auto’s is in de eerste acht maanden van dit jaar meer dan verdubbeld. Dat meldt Febiac. “De elektrische auto is er om te blijven”, zegt woordvoerder Joost Kaesemans.

Tussen januari en augustus werden in ons land 5.700 elektrische auto’s in het verkeer gebracht, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac. Dat was meer dan een verdubbeling vergeleken met de eerste acht maanden van vorig jaar. Toen werden amper 2.097 elektrische auto’s ingeschreven.

De verkoopstijging is nagenoeg volledig te danken aan een aantal nieuwe modellen, zoals de Tesla Model 3, de Audi e-tron, de Jaguar i-Pace, de Hyundai Kona EV en de Kia e-Niro. Toch doen ook modellen die al enkele jaren bestaan het goed. Zo gaat de verkoop van de BMW i3, de Nissan Leaf en de Renault Zoë er fors op vooruit.

1,4% elektrisch

Maar hoe fors de verkoop van elektrische auto’s ook gegroeid is, het aandeel in de totale autoverkoop in ons land blijft natuurlijk verwaarloosbaar. In de eerste acht maanden van het jaar bedroeg het aandeel elektrische wagens amper 1,4 procent. Hoe dan ook was dat een stijging, want in dezelfde periode vorig jaar ging het maar om 0,4 procent.

De cijfers worden allicht enigszins vertekend door de inschrijvingen van Tesla Model 3 die de voorbije maanden massaal werd geleverd aan klanten die al veel eerder hadden besteld.

Evolutie

De stijging van de verkoop van elektrische auto’s is niet alleen te danken aan het groeiende aanbod. “Elektrische wagens zijn gewoon ook veel interessanter geworden”, legt Tony Verhelle uit, expert bij het vakblad Autogids. “Door de grotere capaciteit van de batterijen is een actieradius van 300 tot 400 kilometer geen uitzondering meer. Bovendien is er een aanzienlijk fiscaal voordeel.”

Op een echte doorbraak van de elektrische auto is het volgens Tony Verhelle nog even wachten. “De verkoop krijgt allicht een echte boost als de komende maanden de Volkswagen ID.3 en de elektrische versies van de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa worden gelanceerd, waardoor elektrisch rijden ook heel wat betaalbaarder zal worden. VW spreekt voor zijn ID.3 over een totale kost voor de eigenaar die vergelijkbaar is met een Golf diesel.” Van de ID.3, die volgende week op het autosalon van Frankfurt wordt voorgesteld, werden inmiddels wereldwijd 30.000 exemplaren besteld. VW verkoopt de auto onder 30.000 euro.

Onontgonnen

Hoe hoopgevend de cijfers ook zijn, ook woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac vindt het nog te vroeg om van een echte doorbraak van de elektrische auto te spreken. De meeste nieuwe modellen worden immers na volgend jaar verwacht. “Maar de cijfers zijn wel bemoedigend. De elektrische auto is er, hij gaat niet meer weg en hij zal de komende jaren geleidelijk aan belang winnen. Kortom, de beweging richting elektrische auto is ingezet.”

Voor de meeste autoconstructeurs is de productie en de verkoop van een elektrische wagen nog onontgonnen terrein. Zij bouwen momenteel een productieapparaat uit zonder echt te weten hoeveel auto’s ze moeten produceren. “Uiteindelijk blijft de vraag of die auto’s in eerste instantie worden geleverd in landen waar een beleid wordt gevoerd dat gunstig is voor elektrische auto’s en waar de infrastructuur op punt staat. En op dat vlak scoort België natuurlijk niet goed.”

Bron: Het Belang Van Limburg, 6 september 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (6)

  • verpoorten frans Reply

    ik weet echt niet waar ze hier in dit apenland mee bezig zijn, we weten allemaal , dat in de winter de energie schaars is, als dan 10% zijn wagen gaat opladen, , zitten vele zonder stroom en verwarming, het is de hoogste tijd om al die ministers wet hun veel loon, aan de kant te zetten en mensen die nadenken, daar te zetten, dit is de oplossing om belgié terug leefbaar te maken, er is natuurlijk ook nog een andere zaak vraag maar aan n-va die weten hoe ze hun zakken moeten vullen op de kosten van de vlamingen

    11 september 2019 at 14:08
  • Jean Reply

    duur in aankoop, duur aan stroom, weinig laadpalen, lange oplaadtijd, elektriciteit wordt gemaakt met fossiele brandstof, als de kerncentrales dicht moeten gaan , nog meer fossiele brandstof, dus nog meer CO2 productie, waar zijn we mee bezig? Blijft men dan dom, sluit men de ogen, stop met dit onnozel gedoe.

    11 september 2019 at 11:51
    • Danvos Reply

      En als je ’s avonds rijdt met verwarming aan of overdag met airco en NAV/Radio dan gaat je rijbereik de dieperik in.

      11 september 2019 at 15:46
  • Sneppe Reply

    Waarom niet het aantal elektrische voertuigen per merk meedelen.Op die manier heb je een correct overzicht tussen de duurdere en “gewone” modellen.

    11 september 2019 at 10:35
  • René Marien Reply

    In Frankrijk worden de parkings van hypermarkten overdekt met zonnepanelen.
    Nieuwe vestigingen van LIDL hebben 2 of 4 laadpalen waar elektrische auto’s GRATIS kunnen bijgeladen worden tijdens het winkelen. Eigen initiatief van LIDL of verplicht door de overheid en voorwaarde om een stedenbouwkundige vergunning af te leveren?

    In kleine dorpen is er dikwijls een laadpaal voor stekkerauto’s….

    In onze buurt zijn vele straten heraangelegd (plaatsing gescheiden rioleringsstelsel droogweerafvoer DWA en hemelwaterafvoer RWA)

    Niet één laadpaal werd geplaatst…

    11 september 2019 at 09:29
  • verpoorten frans Reply

    de boem van die wagens zal nooit komen, ik hoor nu al, van mensen die al enkele jaren een wagen hebben dat de energie factuur flink is gestegen, en ze zullen nooit nog zo’n wagen kopen

    11 september 2019 at 09:19

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *