Minder injecteren en meer verdienen… Het kan met batterijopslag!

Tesla Powerwall

Minder injecteren en meer verdienen… Het kan met batterijopslag!

Door het installeren van een batterijsysteem kan u als onderneming gevoelig besparen op de energiefactuur. Maar welke voordelen kan een dergelijk systeem nog bieden voor uw onderneming?

Minder injecteren = meer besparen

Het grote voordeel aan een batterijsysteem is natuurlijk dat men de geproduceerde energie kan opslaan om deze op een later tijdstip te gebruiken. Hierdoor is men als onderneming niet langer verplicht om tegen een lage vergoeding de geproduceerde elektriciteit op het net te zetten. Anderzijds dient men minder energie van het net aan te kopen tegen een hogere prijs. Dit resulteert in een besparing van de energiefactuur van de onderneming.

Tijdens de nacht wordt er geen zonne-energie geproduceerd. Wanneer u ook tijdens de nacht wil genieten van zonne-energie kan een opslagsysteem ervoor zorgen dat uw nachtverbruik gedekt wordt.

Groener imago van uw onderneming

Wanneer uw onderneming gebruik maakt van een batterijopslagsysteem sluit u de kring van de hernieuwbare energie. Dit wil zeggen dat het verhaal rond het opwekken en gebruiken van hernieuwbare energie ‘compleet’ wordt. Zo evolueert uw onderneming steeds meer naar energieneutraliteit.

Opslaan in batterijen

Door enorm verbeterde batterij technologieën maken fabrikanten het mogelijk om in een beperkt batterijenpakket een aanzienlijke hoeveelheid energie op te slaan. Daarom heeft u vandaag geen volledig ruimte meer nodig die vol staat met batterijen.

Veel fabrikanten zijn volop bezig met het toepassen van de lithium ijzerfosfaat technologie. Deze technologie maakt het mogelijk om veel energie op te slaan in een beperkt volume en staat bekend voor zijn hoge levensduur.

Wist u trouwens dat de levensduur van batterijen meestal niet uitgedrukt wordt in jaren maar wel in het aantal laadcycli…? Voor een lithium ijzerfosfaat batterij mag u rekenen op een levensduur van ongeveer 8.000 laadmomenten.

Back-up bij schaarste

Wanneer het elektriciteitsnet zonder stroom dreigt te vallen, zit u met een batterijopslagsysteem safe. De batterij kan gedurende een bepaalde periode de energievraag van uw onderneming overnemen waardoor u gewoon uw kerntaken als onderneming verder kunt zetten.

Voor later

Er komen steeds meer PV-installaties bij. In de toekomst zullen we dus vaak te maken krijgen met situaties dat er overproductie heerst op het elektriciteitsnet. Wanneer u een batterijopslagsysteem heeft zal de transportnetbeheerder uw PV-vermogen niet limiteren. Alle energie die te veel is kan opgeslagen worden in de batterijen.

Investering

Vandaag ligt de investeringskost in een batterijsysteem vaak nog hoog. Daarom lijkt het interessant om de mogelijkheden te bestuderen omtrent een eventuele leasing van batterijsystemen.

iLumen vergelijkt momenteel verschillende batterijsystemen, waaronder de Tesla Powerwall (Afb. 1) en de LG Chem RESU 6.4 (Afb 2.), om na te gaan welk systeem het meest efficiënt is. Meer informatie hierover vindt u binnenkort op onze blog.

Tesla Powerwall
Afb. 1: Tesla Powerwall

LG Chem
Afb. 2: LG Chem RESU 6.4

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (13)

  • Bart Reply

    Zolang je meter terugdraait verkoop je je stroom aan dezelfde prijs dan dat je ze verbruikt.
    Dus dan heb je noppes aan zo’n batterij.
    pas als je je stroom mag (lees moet) verkopen aan een lager tarief en je meter niet meer terugdraait dan kan je er eens over nadenken.
    maar nooit zal je hier op verdienen.

    23 juni 2016 at 15:59
  • Selvet Reply

    Ik heb gezien dat LG-CHEM-RESU-6-4 4.043,90 € kost .
    Die bedrag verdien je NOOT terug met 6.4kWh batterijen.
    Op een zomerdag produceren een installatie van 5kw piek rond 30- 35 kW. Dus als je batterijen van LG hebt moet je nog altijd 1/6 van uw zonnepanelen naar het net injecteren.
    Of ben ik hier mis ?
    Gr

    21 juni 2016 at 18:29
  • Patriek Claessens Reply

    Beste, graag had ik meer info ontvangen over de leasingprijs van een batterij.

    Patriek Claessens

    21 juni 2016 at 16:47
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Claessens,

      Bedankt voor uw reactie. Eén van onze medewerkers zal u zo snel mogelijk contacteren.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing en communicatie
      iLumen

      22 juni 2016 at 08:04
  • prazanova Reply

    Wat is de kostprijs van zo’n batterij’ of wat is de laesingrijs van zo’n batterij.

    21 juni 2016 at 14:35
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Prazanova,

      Bedankt voor uw reactie.

      Eén van onze medewerkers zal u zo snel mogelijk contacteren.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing- en communicatieverantwoordelijke
      iLumen

      21 juni 2016 at 15:26
  • Selvet Reply

    Ik denk niet dat de klanten met batterijen iets gaan terugverdienen in tegenstelling op het laatste meer moeten geven. Wat ze nog over hebben van groene stroom.
    Eer dat je centen begint terug te verdienen is uw batterijen versleten en begin maar nieuwe te kopen weer geld verloren.
    Langs andere kant uw netbeheerders interresseren niet of je batterijen gebruikt of niet. Zolang je aangesloten bent op het net moet je netvergoeding betalen!!!! Die rekenen op uw vermogen van uw omvormer. Of je stroom injecteert of niet ,, aangesloten op net dus betaal maar.
    Als ik minstens 3000kw kan opslaan op batterijen dan kan ik winter overbruggen. Zo kan ik ook elektriciteitsnet laten afsluiten. Dan niks meer betalen.
    Maar wat gaat zo een batterij kosten? Ga ik dat terug verdienen? En hoelang gaat die batterij nog mee als ik het terug verdient hebt ?

    21 juni 2016 at 14:25
    • PHILIPPE JEAN-PIERRE Reply

      Momenteel zijn er ook zoutwaterbatterijen van 2,2 kwh per eenheid een gans pakket van 29,5 kwh zou ongeveer 15000€ kosten tov lit bat zijn deze véél dieper te ontladen tewijl de tesla bat ongeveer voor 5O% te ontladen zijn (als ik mij niet vergis) google aquion energie!

      13 januari 2017 at 17:47
  • Van Kerkvoorde Bart Reply

    Ik ben zeker geïnteresseerd voor zo een actie !!! Batterij met leasing-systeem

    Van Kerkvoorde Bart
    Hugues C. Pernathlaan 12
    Antwerpen 2050

    21 juni 2016 at 12:35
    • Ilumen Reply

      Geachte heer Van Kerkvoorde,

      Bedankt voor uw reactie. Eén van onze medewerkers zal u zo snel mogelijk contacteren in verband met uw vraag.

      Vriendelijke groet

      Thomas Voets
      Marketing en communicatie
      iLumen

      21 juni 2016 at 13:22
      • steven van laethem Reply

        beste,
        kan u mij ook info doormailen omtrent werking van batterij en leasing prijs.
        dank
        steven

        27 december 2016 at 16:39
        • Ilumen Reply

          Geachte heer Van Laethem,

          Bedankt voor uw bericht. Eén van onze medewerkers zal u zo snel mogelijk contacteren met verdere info over batterijopslagsystemen voor zonnepanelen.

          Aarzel niet me te contacteren bij eventuele bijkomende vragen of opmerkingen

          Vriendelijke groet,

          Thomas Voets
          Marketing- en communicatieverantwoordelijke
          iLumen

          9 januari 2017 at 11:02
  • Geert Jackers Reply

    Beste,
    interessant onderwerp dat ik al geruime tijd volg, ook die van Mercedes en andere Duitse leveranciers van zulke boxen. Echter ik speel al nager met het idee van mijn oldtimer pcikup om te bouwen tot een electrische variant , maar de batterijen daarvoor te delen tussen het gebruik van het voertuig (occasioneel als tweede/derde voertuig) en als opslag batterij voor mijn opgewekte zonnenergie.
    Alle componenten zijn aanwezig voor beide behoeftes echter de Belgische wetgeving voor innovatieve oplossingen als deze (oldtimer ombouwen naar EV) is onderhevig aan de befaamde “regilitis” ziekte van Belgie , laat staan Vlaanderen zodat je hier niks mag wat een enorme rem is op de innovatie.

    mvg

    Geert

    21 juni 2016 at 12:35

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *