Oplossing voor invoering digitale meters bij zonnepanelen: consument mag kiezen

digitale meter thumb

Oplossing voor invoering digitale meters bij zonnepanelen: consument mag kiezen

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters reageert tevreden dat er in het Vlaams parlement groen licht is voor het ontwerpdecreet ‘Digitale meter’. Dit ontwerpdecreet van de Vlaamse regering garandeerde vorig jaar het voordeel van een terugdraaiende teller bij zonnepanelen gedurende 15 jaar.

De amendementen op dit decreet verankeren nu deze garantie en zorgen ervoor dat zonnepaneleneigenaars hun rendement behouden en zelfs kunnen verbeteren (zie onderstaande visuals). Lydia Peeters: “De Vlaamse regering houdt woord: de uitrol van de digitale meter kan van start gaan zoals gepland én prosumenten die dat willen behouden het voordeel van een terugdraaiende teller gedurende 15 jaar, ook voor de distributienettarieven. Daarnaast hebben ze een tweede optie om te kiezen voor het voorstel dat de VREG uitwerkte indien dit hen meer voordelen biedt, wat het geval is voor prosumenten die veel opgewekte energie direct verbruiken.”

Het ontwerpdecreet ‘Digitale meter’ werd vorig jaar, op 29 juni 2018, definitief goedgekeurd door de Vlaamse regering. Sindsdien lag het ter goedkeuring in het Vlaams parlement. Eén zaak moest echter nog worden uitgeklaard: de garantie dat huidige eigenaars van zonnepanelen (en nieuwe tot eind 2020) gedurende 15 jaar na indienstname het voordeel van een terugdraaiende teller behouden.

Compensatiemechanisme

“Tijdens de afgelopen maanden werd er intensief gewerkt om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Dit heeft er nu toe geleid dat we een mooi compensatiemechanisme voor prosumenten kunnen voorleggen dat aan ieders verzuchtingen tegemoet komt”, zegt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters.

Zonnepaneleneigenaars hebben nu de keuze tussen het huidige systeem waarbij er voor hen niks verandert en een nieuwe regeling die uitgewerkt werd door de VREG. Hierbij worden nettarieven aangerekend op wat mensen effectief van het net afnemen. Dit is voordeliger voor prosumenten die overdag meer thuis zijn en hun opgewekte energie dan ook meteen verbruiken. Mensen die kiezen voor het huidige systeem, kunnen trouwens op elk moment overgaan naar de nieuwe optie die uitgewerkt werd door de onafhankelijke regulator.

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters reageert alvast tevreden: “De voorbije jaren is hard gewerkt om het vertrouwen van burgers in zonne-energie opnieuw te verhogen. Met de oplossing die we nu aanreiken, wordt dit vertrouwen niet beschaamd. Integendeel, we rekenen erop dat we hiermee mensen die hun plan om zonnepanelen te installeren even hadden opgeborgen, overtuigen om er nu voluit voor te gaan. Bovendien kan de uitrol van de digitale meter nu starten zoals gepland was, op 1 juli 2019.”

Toekomst

Vanaf 2021 maken we een ‘terugleververgoeding’ mogelijk: prosumenten die het teveel aan opgewekte stroom op het distributienet zetten, zullen daarvoor een vergoeding kunnen krijgen. Wie vandaag al zonnepanelen heeft en dus 15 jaar recht heeft op het voordeel van een terugdraaiende teller, kan op elk moment overschakelen naar deze nieuwe terugleververgoeding.

“We bereiden hiermee de toekomst voor. Met een terugleververgoeding belonen we kleine producenten van groene energie voor hun opgewekte stroom. Dit is een zeer belangrijk middel om onze energietransitie een extra duwtje in de rug te geven. Ik zal daarom ook snel met een voorstel naar de Vlaamse regering trekken”, besluit de minister.

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (59)

  • Walter Reply

    Een besparingstip voor de Vlaamse regering
    –> schaf de VREG af

    26 maart 2019 at 12:52
  • Joris Reply

    ik zou niet graag ergens moeten vertellen
    dat ik bij de
    Vreg werk .Ik zou verlegen zijn te werken
    met met mensen die wereldvreemd zijn en niet weten hoe ze thuis wassen enz.
    volgens mij hebben die allemaal personeel ?
    Dat ze mijn zonnepanelen overnemen
    aan installatiekost
    dan moet ik ze niet afbreken.

    25 maart 2019 at 17:54
  • Joris Reply

    De Vreg moet eens klare wijn gaan schenken in plaats van prutssimulaties blijven te doen met
    voorstellen die ze thuis zelf niet toepassen bijv. buienradar bekijken en als de zon schijnt een apparaat opstarten .Dat geloven ze zelf ook nog in 2019

    Eerlijk : wat is het advies : stoppen met zonnepanelen want men blijft ermaar aan prutsen om geld te verdienen . Het probleem is wie gaat onze electriciteit maken en leveren aan eenzelfde eenheidsprijs
    winter en zomer zonder dure aankopen te moeten, doen in het buitenland .Daar hebben ze wel een beleid , geld verdienen bij de Belgen .

    25 maart 2019 at 15:17
  • Stefan Van pellicom Reply

    Iedereen zit hier maar te neuten en te klagen, maar iets doen, ho maar !
    Er is nu toch het middel van het class action proces ?
    Ik kijk naar organisaties als https://www.zonstraal.be/ om zo’n proces op te starten. Ze kunnen een half jaar medestanders zoeken. Als we allemaal een paar honderd euro bijeen leggen om een mega-proces tegen de staat te starten, dan hebben we tenminste een kans.
    Maar op dit moment is er niemand die de stem van de ZP eigenaars vertegenwoordigt in de rechtbank, dus we staan juridisch nergens.
    Is er trouwens iemand van jullie die een bindend contract met eender wie in zijn schuif heeft liggen, waar iets over die terugdraaiende teller in staat ? Ik denk niet dat ik dat heb, dus ik vermoed dat ik niet op basis van contractbeuk kan dagvaarden …

    22 maart 2019 at 10:09
    • Rik Bressers Reply

      @Stefan
      Helemaal mee eens ….. class action proces !!!!
      Je ziet in de commentaren hieronder dat velen er verschillende inschattingen hebben over wat door de overheid wordt gecommuniceerd. Kijk naar de commentaren van TestAankoop en teken de petitie.

      23 maart 2019 at 09:31
      • jan bijnens Reply

        Hoera binnenkort verkiezingen .welke partij gaat ons verdedigen tegen deze afzetterij????????????

        10 april 2019 at 14:54
  • Bart Reply

    Mensen, je moet aandachtig luisteren naar de regering om dan net het tegenovergestelde te doen.
    Dit is de enige manier om niet opgelicht te worden.

    22 maart 2019 at 08:00
  • Walter Reply

    Ik stelde volgende vraag aan de minister :
    “Zou u onder de huidige (weer) nieuwe omstandigheden nog zonnepanelen laten installeren op uw eigen huis …. ?”

    … ben héééél benieuwd naar antwoord ?

    21 maart 2019 at 18:26
  • Wauters William Reply

    Zoals ik enkele dagen geleden al heb voorgesteld, moeten de eigenaars van zonnepanelen zich verenigen en naar het gerecht stappen. Ikzelf heb al gekozen, indien er niets meer veranderd, om nog 5 jaar met een terugdraaiende teller te werken en laat ons hopen dat er tegen dan betaalbare batterijen op de markt zijn. Ik heb ook een vraag gesteld aan minister Peeters, ik wacht ongeduldig op haar antwoord.

    21 maart 2019 at 12:46
    • Rik Bressers Reply

      @Walter
      Je hebt het hoofd er al bij neergelegd…..
      Protesteren man !!!

      23 maart 2019 at 09:33
  • Walter Reply

    Ik betwijfel dat een particulier die nu nog zonnepanelen laat leggen die investering nog ooit zal kunnen terugverdienen …… ?

    21 maart 2019 at 12:07
  • Scheldeman Rudy Reply

    Ik zie dat de meesten hier al duidelijk zien dat er voor zonnepanelen eigenlijk GEEN TOEKOMST meer is, maar eigenlijk zou ik moeten zeggen dat er voor de Aarde geen toekomst meer is. Al wat nog telt is het getouwtrek van het geld. Ik investeer graag in de toekomst met alles en nog wat, dit voor mezelf, de kinderen en de nakomelingen, maar zoals het nu loopt wordt daar zelfs niet meer bij stilgestaan. De beslissing die er nu genomen is is er weer één puur door iemand die zo kortzichtig is als iets. Warmtepompen kan je nu wel helemaal vergeten, ik zou er nu één moeten hebben dan smijt ik die buiten en plaats me een gasketel (gelukkig heb ik deze beslissing niet gemaakt). Electrische wagens kan je ook volledig vergeten (zie maar de simulator voor de slimme meter, werkt in deze gevallen al niet) want om er u niet blauw aan te betalen moet er geïnvesteerd worden in zonnepanelen, maar om 22KW oplaadvermogen te dekken met zonnepanelen … Ik heb al geïnvesteerd in een elektrische wagen (ZOE) en rijd er nu 1 jaar mee, gewoon zalig, maar als dit zo doorgaat dan is mijn volgende wagen terug een diesel, goedkoop en geen kopzorgen. GOED BEZIG politiekers, vreg, creg en ja ook bedrijven van zonnepanelen … . Als ik het goed gelezen heb dan is de periode vanaf de installatie nog 15 jaar gegarandeerd, dus als je panelen al 10 jaar liggen dan heb je maar 5 jaar meer over, en wat als je 1 jaar geleden een uitbreiding hebt gedaan en alles hangt op dezelfde meter, heb je dan nog 14jaar of 5jaar. Dus weerom halve informatie. Jammer maar voor mij is dit een verloren zaak, de aarde en het milieu is om zeep en geen mens, al zeker de politiekers die er van wakker ligt. Elektriciteit is de krachtbron van de toekomst, misschien, maar zeker niet op deze manier. Waarom er eigenlijk een verplicht een slimme meter moet geplaatst worden is mij een raadsel (zie milieuboxen die in het verleden ook verplicht waren, heeft alleen maar geld gekost, beetje zelfde situatie), is het niet beter om gewoon de defecte analoge meters te vervangen door digitale meters en voor de mensen die er expliciet om vragen er één te plaatsen, zou veel minder geld kosten en beter zijn voor het milieu. Want op welk stort gaan die honderdduizenden analoge meters weer terechtkomen???

    21 maart 2019 at 09:08
  • van gorp Reply

    conclussie van het hele verhaal,
    EERST ZIEN EN DAN GELOVEN.
    HET POTJE DAT ZE ERVAN GEMAAKT HEBBEN IS VAN DIEN AARD DAT DE MENSEN TOTAAL GEEN VERTROUWEN MEER HEBBEN.
    komt daarbij dat heel dat digitale gedoe weer eens een manier verdoezeld om alles te controleren en te beinvloeden.

    20 maart 2019 at 18:36
  • Edouard Meskens Reply

    Waarom 15 jaar met terugwerkende kracht ? vandaag iets voorgedragen morgen toepassen .
    Het is echt toegelaten diefstal van bedrijven met monopolie .
    Uiteindelijk bedriegt men de mensen zonder verweer .
    Met dank aan onze geleides mensen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    MVG
    Edouard .

    20 maart 2019 at 18:19
  • Robin Reply

    Slimme meter, slim voor wie?
    1, ik heb mijn ZP nu 10 jaar liggen, daar kan ik in de regeling stappen van nog 5 j, en prosumententaks betalen.
    Ik dacht erover er nu nog bij te leggen, maar hoe gaat dat geregeld worden, binnen 5 jaar smijt men mijn voor de eerste ZP uit de gunstige regeling,
    Hoe gaat men dat regelen voor de nieuwe installatie ? Ik kan er niets van terug vinden.
    2 In Limburg zijn nog vele gebruikers met accumulatie verwarming op exclusief nachtstroom.
    Exclusief nacht is niet meer in de voorgestelde tarieven? Dit gaat met een jaarverbruik van 1ooo kW gaat dat al snel naar een meerkost van 1000 € ?????? Waar zijn onze Limburgse politiekers? Toen er nog geen gasdistibutie was in de mijngebieden werd elektrische verwarming gepromoot tot en met………waar staan we nu ? De toekomst is geen fossiele brandstoffen meer.? Aan welke prijs, alle omschakel kosten worden op de kap ban de electriciteits rekening gezet, moet de gas en mazout niet bijdragen?
    Waar zitten onze vertegenwoordigers? Wie verdedigt de belangen van de gebruikers ?

    20 maart 2019 at 16:39
  • JPe Reply

    Wat lees ik nu? In HBvL: Julien Daemen (groen):
    “Uitstel van slimme digitale meter, voor wie dat wil:
    Iemand met een goed geisoleerd huis; waardoor de de draadloze verbinding met de databeheerder niet goed zou lukken???.
    Vrees voor permanente straling???
    Schending van privacy???”

    Hallo:Moet er nog zand zijn?

    20 maart 2019 at 13:35
  • Jef Reply

    Waarom de afspraken van in het begin ( installatie ) niet naleven en stop met dat gepruts van 15 jaar .

    Schaf de VREG en al dat gedoe eens af. We zijn er nog niet niet ver mee gekomen ,we zakken altijd maar dieper in complexiteit.
    Al de gegevens zijn gekend .
    Voor mij blijft de oude meter met huidig systeem .Jullie moeten geen onnodige kosten maken .

    De klant is de verliezer .

    20 maart 2019 at 09:22
  • De Maerschalck Marc Reply

    Aan allen ,

    Ondertussen is elke eigenaar wel op de hoogte van iedereen zijn ongenoegen .
    Nu weeral blijken er afspraken gemaakt geweest te zijn die voor de overheid een goede oplossing zou zijn voor iedereen . Dit betwijfel ik ten zeerste .
    MAAR COIT , ik stel voor dat een iedere die reageert CONCRETE vragen stelt ipv blijven het ongenoegen te vermelden .
    Als men concrete vragen stelt zal men op de ene of andere manier MOETEN reageren .
    Sommige bekijken het terugdraaien helemaal anders en meestal hebben de beslissers zelf GEEN panelen of hebben ze de stroom GRATIS ( vermoed ik )

    20 maart 2019 at 07:48
  • BAKN Reply

    Goed dat de zonnepanelen eigenaar zelf mag kiezen. Begrijp ik het wel goed dat de digitale meter evengoed verplicht geinstalleerd gaat worden? Als ik mag kiezen mag ik dan niet de analoge meter houden? Want inderdaad als ik de digitale meter fysiek moet accepteren kan het beleid snel weer veranderen.

    Tot 2021 heeft het totaal geen zin om van de ‘terugdraaiende meter’ met prosumententarief af te stappen. Je hebt echt een terugleververgoeding nodig om ongeveer gelijk uit te komen. Zonder terugleververgoeding voor de zonnepaneleneigenaar moet je 45% of meer direct verbruiken. Dat is absurd hoog. Na 2021 wordt het misschien interessant om te kiezen.

    20 maart 2019 at 07:37
  • Frans Cuyvers Reply

    Nu worden we inderdaad gewoon BESTOLEN: eerst het prosumententarief, dan de periode flink inkorten en dan de ‘slimme’ meter met pas in 2021vergoeding voor geleverde energie!
    Waarom doen installateurs zoals iLumen, Izen, Futech, … NIETS?? Zij laten zelf niks van zich horen om te wegen op de besluitvorming! Ook hun buit is binnen: de panelen liggen… Zouden zij eens niet proberen om SAMEN de wettelijk gegarandeerde periode (20 of 25 jaar) gerechtelijk af te dwingen. Zij kunnen dit coördineren en hebben toch meer financiële armslag dan privé-eigenaars die hun spaarcenten toen geïnvesteerd hebben!
    Hopelijk lukt hun dit,
    Frans

    20 maart 2019 at 07:36
  • Siegfried Noët Reply

    Als er niks meer op het net kan geïnjecteerd worden door die slimme meter waarom moet er dan nog steeds een prosumententarief betaald worden voor het gebruik van het net ??

    20 maart 2019 at 00:43
  • pv eigenaar Reply

    nogmaals mijn vragen :
    1/ waarom spreekt men nu van 15 jaar terwijl 10 jaar geleden er inderdaad over een terugdraaiende teller gesproken werd met duurtijd van 25 jaar en groene stroom certificaten tot 20 jaar – dit laatste is CRUTIAAL om niet in gerechterlijk procedures te belanden – ik ga dit ECHT NIET OPGEVEN HOOR !!!!
    2/ welke bedragen zal men hanteren voor het zetten van stroom op het net en het afhalen van stroop van het net – ik voel de oneerlijkheid al aankomen
    3/ waarom claimt de overheid de zon terwijl die van iederen is
    4/ waarom gunt de overheid de kleine particulier NIET waarop deze recht heeft
    5/ met het onfair behandelen van de consument ben ik alvast begonnen met sparen voor een heuse batterij – liever dit dan mijn portefeuille op tafel te leggen

    19 maart 2019 at 23:10
  • Emiel Reply

    Als men ons de digitale meter komt plaatsen, kunnen we dan nog onze oude Ferraris-meter behouden? Dit lijkt me interessant, want daarin kan niet van op afstand in gefoefeld worden.

    19 maart 2019 at 22:05
  • joris wouters Reply

    kan ik de plaatsing van een digitale meter weigeren?

    19 maart 2019 at 21:41
    • BAKN Reply

      Hoi Joris,
      In de berichtgeving wordt gesteld dat de netbeheerder je bij weigering van de digitale meter mag afsluiten. Dat is nogal een dreigement. Vooral omdat stroom een eerste levensbehoefte is.
      Ik weet niet of het klopt -> MAAR indien je afgesloten wordt van het net moet de overheid een ‘sociale budgetmeter’ komen plaatsen (stroom = primaire levensbehoefte!) die werkt met een kaart die je kunt opladen met geld. Je betaald dan ook geen netwerkkosten meer.
      Het beste wat zonnepanelenbezitters kunnen doen is de digitale meter weigeren en de overheid een budgetmeter laten plaatsen. Je betaald geen distributiekosten meer en kunt genieten van je zonnepanelen.

      21 maart 2019 at 12:12
  • Frans Cuyvers Reply

    Ik zit in dezelfde situatie als Luc Geleyns. Zonnepanelen geplaatst (duur!) in december 2007. Ik ga maar 15 jaar na in productie nemen GSC krijgen ipv de 20 of 25 jaar! Deze waren toen, samen met de terugdraaiende teller, nodig om de investering (21000€ voor 3.7 kwp) rendabel te maken. Maar we wilden duurzaam zijn, blik op de toekomst.
    Nu worden we inderdaad gewoon BESTOLEN: eerst het prosumententarief, dan de periode flink inkorten en dan de ‘slimme’ meter!
    Waarom doen installateurs zoals iLumen, Izen, Futech, … NIETS?? Zij laten zelf niks van zich horen om te wegen op de besluitvorming! Ook hun buit is binnen: de panelen liggen… Zouden zij eens niet proberen om samen de wettelijk gegarandeerde periode (20 of 25 jaar) gerechtelijk af te dwingen. Zij kunnen dit coördineren en hebben toch meer financiële armslag dan privé-eigenaars die hun spaarcenten toen geïnvesteerd hebben!
    Hopelijk lukt hun dit,Frans

    19 maart 2019 at 21:33
  • Ward Reply

    De overproductie van mijn zonne-energieinstalatie zal ik binnenkort gebruiken voor het vullen van de batterij van de bestelde elektrische auto. Als ik kies voor het nieuwe systeem bij het ingebruiknemen van de digitale meter zal ik netto heel wat minder moeten betalen voor het gebruik van het net zoals nu berekend in het systeem van prosumententarief en terugdraaiende teller. Slim omgaan met verbruik is dan de boodschap. Hiervoor zijn nu al mogelijkheden. Zelfs zonder overproductie kan het tot een besparing leiden.

    19 maart 2019 at 21:01
    • De Maerschalck Marc Reply

      Ward ,
      volg u een beetje MAAR waarom geen concrete kosten baten bepaling ?
      volgens mij kunnen ze dit echt !

      20 maart 2019 at 23:03
  • K. Ruier Reply

    Simpel: ‘k moet die digitale teller niet hebben. M’n overschot (zo’n 600kw) gebruik in de tussenseizoenen om met de airco te verwarmen en om in de zomer met de airco te koelen 🙂

    19 maart 2019 at 20:48
  • Jos Vincke Reply

    Het procumententarief zou zogezegd wegvallen, maar in werkelijkheid wordt het vervangen door het distibutietarief. Ik denk dat we weer de sigaar zijn.

    19 maart 2019 at 20:38
    • NU Reply

      zoals ik al eerder zei, de eene diefstaf gebruiken om de andere
      te verheerlijken. mafioso in kwadraat

      20 maart 2019 at 13:46
  • Vael Reply

    Waarom ons op kosten jagen met een digitale meter die bovendien onveilig is. De russen hebben zo in Oekraine al het elektriciteitsnet gehacked. Ik wil geen pottenkijkers die mijn gebruok per minuut kunnen zien. BIG BROTHER in de realiteit!

    19 maart 2019 at 19:50
  • De Cuyper Marc Reply

    In het huidige systeem krijg ik evenveel voor elektriciteit die op het net zet dan die welke in verbruik. Weliswaar beperkt tot wat ik effectief verbruik. Het overschot gaat gratis op het net. En dan spreken we nog niet over het prosumententarief.
    Met de digitale meter wordt apart gemeten wat ik verbruik en wat ik er opzet. Zal dus moeten betalen voor het GANSE verbruik ongeacht wat ik op het net zet, ook de distributietarieven. Vanaf 2021 volgt een compensatie voor wat ik op het net zet.
    Eerlijk? … zeker niet!
    Het voordeel van de terugdraaiende meter, lees wat men op het net zet, wordt ONMIDDELLIJK teniet gedaan.
    Dat ze me anders eens duidelijk uitleggen hoe het zit met die 15 jaar, welke systemen zorgen ervoor dat ik niet ALLE elektriciteit dien te betalen? En dan, 15 jaar vanaf installatie? (2011)

    19 maart 2019 at 19:10
  • Verstraten Reply

    Steeds hun afspraken NIET nakomen . 20 jaar certificaten met een terugdraaiende meter!, hoe kan ik de laatste 5 jaar van de 20 certificaten krijgen zonder terugdraaiende meter ?. Bij de certificaten hoort ook de terugdraaiende meter. Indien dit zo gestemd wordt zal ik klacht indienen bij de klachtendienst van de federale overheid.
    Tevens ook nog haar herinneren aan de ONWETTIGE TURTELTAKS, deze is en was onwettig, maar waar blijft de terugbetaling, frauduleus achterovergedrukt door de Vlaamse overheid ?, leven wij hier nog wel in een rechtsstaat ? Wie wil nog zaken doen met de VLAAMSE overheid als deze ONBETROUWBAAR is ? Waarom moeten de burgers weer opdraaien voor de gemaakte fouten , terwijl het gross van de certificaten naar de industrie gaat ? Ben zelf gebonden aan de gemaakte afspraken van 20 jaar en mag niets veranderen, of toch, mag ik ook 25 procent bijleggen om die 5 jaar te compenseren. ONBETROUWBARE!!!!! overheid, steeds de burgers beliegen en bedriegen, Shame on YOU.

    19 maart 2019 at 19:00
  • robert Reply

    dus eerst word ik bestolen door een bende dieven die het begrip ‘prosumententarief’ in het leven roepen, om hun onkunde en bedrog achter te verdoezelen…
    en nu zou mijn meter niet meer terugdraaien, alhoewel dit één van de argumenten was om ons zonnepanelen aan te smeren… namelijk voor altijd een terugdraaiende meter, waarbij je het teveel aan opgewekte elektriciteit in de winter zelf terug kan aanwenden. geen 15 jaar waarvan nu sprake ! maar voor altijd
    maar als ik die spionagemeter laat installeren, zou die ene diefstal ( prosumententarief) wegvallen en krijg ik over 2 jaar een aalmoes voor de teveel opgewekte elektriciteit??
    op den duur zou je het gevoel krijgen dat het iets positiefs is 🙂 eerst stelen en dan wat je bestolen geweest bent, krijg je terug , maar dan stelen we wel iets op een andere manier…
    het blijft één en al bedrog ! wat wij terugsteken op het elektriciteitsnet, moet natuurlijk aan het volle bedrag vergoed worden aan ons, juist zoveel als wat wij betalen om elektriciteit te gebruiken ! maar dat zal wel weer te moeilijk zijn voor die gastjes aan die bureautjes…

    19 maart 2019 at 18:17
  • Wauters William Reply

    Ik heb mijn zonnepanelen laten plaatsen in de maand maart 2009. Kostprijs toen 30.000€ voor 24 panelen. Geen probleem, wij hebben een contract van 20 jaar met de overheid. Nu wordt die 20 jaar gereduceerd naar 15 jaar, dit noem ik contractbreuk. Ik stel voor dat de eigenaars van zonnepanelen zich gaan verenigen en te samen klacht indienen tegen de overheid.

    19 maart 2019 at 18:11
  • Danny Wouters Reply

    De digitale teller kan alleen optellen. Injectie en afname wordt apart gemeten in korte tijdsintervallen. Dit kan ook in dubbeltarief (D/N of Piek/Dal) Men gaat de teller ‘virtueel’ laten terugdraaien door injectie en afname met elkaar te verrekenen. bijv 3000 kWh injectie en 3500 kWh afname = netto verbruik van 500 kWh die betaald moet worden. De digitale teller zal je zelf ‘slim’ moeten maken door bepaalde technologische opties an te sluiten die dan een aantal zaken zou kunnen optimaliseren of automatiseren. Deze opties zijn natuurlijk niet gratis en zullen niet door Fluvius maar door private partners, bijv de energieleveranciers, aangeboden worden tegen betaling.
    Info over het decreet en amendementen via deze link http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1469269

    19 maart 2019 at 18:02
    • Hugo Smolders Reply

      Danny ,

      Volgens mij betaal je voor die 500 kWh netto verbruik de volle pot , maar ook voor die 3000 kWh betaal je nog steeds de distributietarieven want die worden zogezegd niet teruggedraaide door de nieuwe digitale meter.
      Dat is volgens mij de redenering.

      20 maart 2019 at 10:36
  • Filiep Reply

    Bij het installeren van de nieuwe meter wordt dan eveneens de kWh afgerekend van de oude meter?

    19 maart 2019 at 17:56
  • Bjarno Reply

    Ik heb destijds 22000 euro geïnvesteerd in zonnepanelen onder voorwaarden. Kosten installatie terugdraaiende meter en opzeggen dagtarief. 300 euro groene stroomcertificaten per 1000kw. Na enkele jaren betalen we plots prosumententarief van meer dan 600 euro per jaar en gratis doneer ik stroom die ik niet gebruik op het net waarvoor andere gebruikers de volle pot wordt aangerekend. En lachen dat de energiemaatschappijen doen die al 1.4 miljard euro winst maken. Nu probeert de politiek, ook voor 8% aandeelhouder ons nog eens met deze meters te bedotten. Graag had ik concreet van de partijen en vreg een berekend eerlijk voorbeeld gehad, dan weet de kiezer tenminste op wie hij moet stemmen.

    19 maart 2019 at 16:20
  • Benny Aerts Reply

    Wij, als eigenaar van zonnepanelen, mogen nog kiezen voor het bestaande systeem en dus het prosumententarief betalen. Wedden dat in minder dan geen tijd het prosumentarief enorm veel duurder zal worden.
    Dan kunnen wij overschakelen naar het nieuwe systeem (waarom mogen we trouwens niet in de andere richting kiezen als blijkt dat het nieuwe systeem toch duurder is). Eenmaal iedereen op het nieuwe systeem zit kunnen we ons daar verwachten aan hogere prijzen.

    Dus :
    1. graag een prijsgarantie voor het prosumententarief
    2. graag de mogelijkheid om van het nieuwe naar het oude systeem om te schakelen tot de 15 jaar om zijn

    19 maart 2019 at 16:01
  • Moors Rudy Reply

    ik heb een contrakt van 25jaar rendement ,nu ineens contraktbreuk door de regering maar 15jaar ,gaan ze het verschil terugbetalen?

    19 maart 2019 at 15:39
  • Marc Bruggeman Reply

    Heb reeds zonnepaneleninstallatie sinds 2009.
    Wil er bijplaatsen. Terugdraaiende meter tot 2024 of tot 2034…. begint die 15 jaar vanaf nu of vanaf 2009 ??

    19 maart 2019 at 15:27
    • D Reply

      Ja, vanaf 2009

      20 maart 2019 at 10:25
  • verpoorten frans Reply

    mogen wij de huidige terugdraaiende meter nu behouden? anders met die digitale meter kunnen ze op afstand doen wat ze willen

    19 maart 2019 at 15:03
    • inez van den dries Reply

      een gegarandeerde teruglopende meter gedurende 15jaar, waarom, toen ik mijn contract om zonnepanelen te plaatsen afsloot en het recht had op een terugdraaiende teller was dat levenslang, en was er van prosumenten helemaal geen sprake, dus 2x contractbeuk…. ik hoef dat onding helemaal niet

      19 maart 2019 at 17:15
    • Nys Dirk Reply

      Je wordt sowieso genaaid als je overdag werken bent zoals de meeste onder ons..? Slimme wasmachines, droogkasten en noem maar op kosten handen vol geld en dan maar hopen dat er geen bewolking even optreedt wanneer je slimme machine beslist om te beginnen met water te verwarmen, wolk ervoor en je zit weer op nul.
      Machine stopt met werken….. Iedereen komt dan s’ avonds thuis en plugt zijn hybride of elektrische wagen in.
      Waar halen wij s’ nachts die elektriciteit vandaan?? Kernenergie?? Met de windmolens?? Batterijopslag is nog veeeel te duur in verhouding tot. Capaciteit is te beperkt.
      Hopelijk halen de Groen niet te veel stemmen in mei of Belgisch Vlaanderen zijn werkende belastingbetalers hebben iets voor.

      19 maart 2019 at 21:22
    • De Maerschalck Marc Reply

      Er is afgesproken ,weet niet wie er allemaal bij was dat de bestaande terugdraaiende meter 15 jaar mogen behouden !! OK top MAAR te beginnen vanaf de datum van plaatsing .
      Dus als je ze 10 jaar liggen hebt heb je nog 5 jaar te goed ! tof ,hé !!
      Nieuwe installaties tot 2020 beginnen nu aan die 15 jaar !! goed voor hen .Maar verwarrende voor ALLE andere !!
      EN
      We hadden 20 jaar beloofde certificaten + terug draaien ( dit laatste is nu maar 15 jaar meer )

      20 maart 2019 at 07:42
  • rudy Reply

    Eens te meer worden de zonnepanelen geviseerd. Deze constructie is alles behalve eerlijk.
    Men beloofd ons te vergoeden voor de geleverde energie die we niet gebruiken. Maar hoeveel we ontvangen is koffiedik kijken.
    Wedden dat op het moment dat wij energie leveren ( zomer) de energieprijs héél laag zal zijn en héél duur in de winter als we meer elektriciteit verbruiken.
    En waarom moeten we wachten tot 2021 om iets te ontvangen voor onze geleverde elektriciteit ?
    We krijgen toch een slimme meter ! Of is hij toch niet zo slim ?
    Men beloofde ons 25 jaar voordeel nu spreekt men van 15 jaar, Als dit geen contractbreuk is !!!
    Veel beloven en weinig geven weet je wel….
    Maar ja politiekers zijn niet te betrouwen dat weten we al lang. Ze zijn schatplichtig aan de industrie.
    Moeten de windmolenparken en grote bedrijven die zonnepanelen geplaatst hebben ook inleveren ? Ik denk het niet !

    19 maart 2019 at 15:02
  • Frank Cornelis Reply

    Wie gelooft onze regering(en) nog: aanhoudend worden de spelregels veranderd. En dan is men verbaasd dat geen enkele firma wil investeren in klassieke entrales.

    19 maart 2019 at 15:02
  • De Maerschalck Marc Reply

    Kan me iemand perfect uitleggen hoe die digitale teller dan toch kan terugdraaien ?
    Blijkbaar zou de meter stoppen met draaien zolang er een evenwicht is tussen productie en afname ? Juist ?

    Het OF verhaal ?? Terugdraaien en alleen betallen distributienet voor afname net ??
    ik betaal nu € 40 per maand ( was niet afgesproken in 2011 ) .
    Zeg me hoeveel het zal kosten per KWH zodat ik zelf mijn berekening kan maken .
    Ik kan zeggen ( zonder digitale meter ) hoeveel ik afneem . Ik zie hier echt geen probleem om mijn afname en productie in kaart te brengen voor mezelf en voor de maatschappij .
    Ik heb het gevoel dat mijn afnamekost ( ongeacht ze gemeten zal worden ) me meer gaat kosten dan nu mijn € 40 prosumenten kost .Juist ?
    graag duidelijkheid en ineens correcte getallen en niet zomaar een verhaal vertellen .
    een ieder die een annkoop overweegt rekent MET echte getallen ,niet met verhalen

    19 maart 2019 at 14:57
  • Luc Geleyns Reply

    Eens te meer worden de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd waardoor het beoogde rendement van onze zonnepaneleninstallatie verminderd wordt. Onze (toen nog erg dure) installatie werd in 2008 geplaatst en we zouden hiervoor gedurende 25 jaar kunnen genieten van GroeneStroomCertificaten van €450. Mijn rendementsberekening was hierop gebaseerd samen met het voordeel van een terugdraaiende meter over minstens dezelfde periode. Sindsdien is dat rendement al stevig gedaald door het prosumententarief dat ik moet betalen (ongeveer 1,5 GSC per jaar) en nu gaat men het voordeel van de terugdraaiende meter ook nog eens afromen want het zal maar 15 jaar gegarandeerd zijn, ipv de beoogde 25 jaar (en eigenlijk zonder eindtermijn). Voor mij zal ik dat voordeel dus al binnen 4 jaar kwijt zijn. De stroom die ik dan terug in het net stuur zal dus gratis ter beschikking staan van de distributiebeheerder. Van een cadeau gesproken.
    En inderdaad, nadien kan ik kiezen voor de andere formule en dan moet ik geen prosumentarief meer betalen. Hetgeen de staat van mij steelt, zal ik dus terug krijgen en in de plaats gaat de staat nu iets anders stelen. Wat een cadeau!
    En dan te bedenken dat het prosumententarief er gekomen is omdat de subsidieconstructie te duur was, maar dan wel vooral door de certificaten voor de industriële producenten. De particulieren kregen slechts een 15% van de pot. En wie betaalt geen prosumententarief? Inderdaad: de industriële producenten. En wie heeft er geen last van het einde van de terugdraaiende meter? Inderdaad: dezelfden!
    Eerlijk? Ik dacht het niet:-(

    19 maart 2019 at 14:20
    • Geert Reply

      inderdaad, van een dievenbende gesproken zonder scrupules. ongeacht de partijkleur.
      off grid mag je dan ook al niet werken….
      onlangs, door de hevige wind, was de elektriciteit voor bedrijven gratis !!! voor een aprilgrap is het nog vroeg…
      politiek en logisch verstand gaat niet samen.

      19 maart 2019 at 18:16
  • Nagels Francis Reply

    Kan iemand mij vertellen hoe die virtuele terugdraaimeter eruit gaat zien? In mijn geval produceer ik ong. 1000KW meer dan ik nodig heb. Die verbruik ik in de winter aan electr. bijverwarming. Dus denk ik dat het logisch is, dat ik de terugdraaimeter nog 8 jaar behoud.

    15 maart 2019 at 11:41
    • Lot Reply

      Ook wij hebben overschot,en ja ook ik ga volgende winter een electric vuurtje zetten zo gaat er geen gratis KW naar de maadschappij gaat ( als iedereen mee volgt gaan ze wel anders praten)

      19 maart 2019 at 15:15
      • Marceltheman Reply

        Hoe gaan we iedere gedupeerde samen achter een project krijgen.

        19 maart 2019 at 16:41
      • louis Reply

        ik doe dit al jaren . Heb airco’s gezet die kunnen verwarmen voor in de lente en herfst bij kille avonden . Heb ook een infra rood verwarming gezet op de badkamer . Daarbij houd ik mijn verbruik en productie van de stroom maandelijks bij zodat ik op nul uitkom als de meteropneming gebeurt . We moeten de heren van de paal niet rijker maken als ze nu al zijn !

        19 maart 2019 at 18:32
    • Harry Beullens Reply

      Probleem is, vrees ik, dat ze met de digitale teller kunnen afrekenen wanneer ze willen (vb. maandelijks) zodat geen “terugdraaien” tijdens de zomer kan gebruikt worden tijdens de winter.

      19 maart 2019 at 16:03
    • De Maerschalck Marc Reply

      Beste Francis ,
      Als ik even mag . Ik begrijp U volledig ,laat dit duidelijk zijn !!
      Ik heb van 2011 panelen liggen . € 330 certificaat per 1000 kwh.
      Waarom zo laat laten leggen ?
      1. Prijs installatie beterkoop ,prijzen zakten ziender oog en de betrouwbare firma’s bleven over .
      2.Het beslissen van ze te leggen heeft 1.5 jaar geduurd zodat ik alle mogelijke piste ( toen van tel ) kon bekijken met uiteraard het zakken van de cetificaten tot gevolg . Beslissen over iets dat 20 jaar kan lopen doe ik niet op 5 min . Bij de offerte heb ik aan de verkoper een schaar gevraagd . het bovenste gedeelte van de offerte was mijn uitgave en het onderste gedeelte was mijn terug verdien geld . dat heb ik eraf geknipt WANT ik was van dat onderste NIET 300 % zeker . geziet wel vanaf het 4 de jaar kwam er het prosumenten tarief ( € 480 voor mij )
      3. Later leggen is ook langer ( hmmm ?? ) er kunnen van genieten ( normaal ,tot nu toe )
      4. Volgde toen de Duitse info EN daar maakte men een berekening aan de hand van uwv verbruik . Men zou best maar 80 % leggen van uw verbruik .dus je zou altijd verbruik hebben ( heb ik niet uitgevonden ) . u hoefde u dan ook niet druk te maken over het gene je terug ( gratis ) zou gaan geven .
      5.Voor mezelf is het simpel . ik zou na 20 jaar MINDER gaan verbruiken , vb kinderen ( 2 ) uit het huis . enz…
      6. Kleine bedrijven die hun pakket op de zaak zetten vb moeten de inkomsten ( certificaten ) aangeven en daarop 55 % belasting betalen . Wel ik ben ook zelfstandige EN ik heb mijn panelen niet op de zaak gezet dus mijn € 330 is volledig zuiver .
      7. Ik wil maar zeggen dat heel veel mensen NU met zaken zitten waar niet heel goed over gedacht geweest is .
      8. Maar er waren toen zoveel personen die op hele korte tijd GELD zuden willen verdienen dat er verhaaltjes verteld werden .
      9. Ik durf het hier bijna niet zeggen . ik ben nu de problematiek van de digitale teller aan het uitzoeken
      WAAROM : het kan zijn dat ik € 480 per jaar profijt zou kunnen doen ( moet het eerst HEEL goed uitzoeken ) omdat ik dan geen PROSUMENTEN tarief zou moeten betalen .
      10. Weet u dat er Energieleveranciers zijn die de kostprijs dag en nacht identiek aanrekenen ? ( let op , de distributiekost voor dag en nacht is WEL verschillende ,maar het product kost dag en nacht hetzelfde .
      Beste ,Kan u mijn verhaal een beetje volgen .
      Mvg
      Marc

      20 maart 2019 at 08:09

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *