Oude autobatterij krijgt nieuw leven als thuisbatterij

UCLL thuisbatterij

Oude autobatterij krijgt nieuw leven als thuisbatterij

Slaan we binnenkort thuis goedkoper elektriciteit op? Als het van het Hogeschool UCLL in Diepenbeek afhangt wel. Onderzoekers vormden de batterij van een elektrische auto om tot een thuisbatterij.

Een batterij waarmee u thuis de overbodige elektriciteit van uw zonnepanelen opslaat om de energie later te gebruiken, is voorlopig een relatief dure aangelegenheid. Het prijskaartje voor een volwaardig systeem gaat al snel richting 10.000 euro. UCLL wil een bijdrage leveren om de prijs naar beneden te halen. Ook het milieu wint, want het project van de hogeschool versterkt de circulaire economie. “Wij hebben net een project afgerond waarbij we energie opslaan in afgedankte autobatterijen. Projecten op industriële schaal bestaan wel al. Maar dit is het eerste waarbij de focus op een woning ligt. Met het hergebruik of ‘2nd life’ van elektrische autobatterijen kan de prijs voor een thuisbatterij al snel met de helft dalen”, becijferde lector en onderzoeker Peter Van Hout.

Zachter

Aan grondstof is er volgens Van Hout geen gebrek. In 2017 reden er wereldwijd al een miljoen elektrische wagens rond. “Wanneer de batterijen van deze voertuigen ongeveer een vijfde van hun capaciteit kwijt zijn, zijn ze niet meer geschikt voor gebruik op de weg. Onderzoekers van ons expertisecentrum Sustainable Resources geven batterijen die onder hun ‘rijdbare’ capaciteit zitten nu een tweede leven”, klinkt het. Voor de wagen mogen ze dan wel niet meer geschikt zijn, voor thuis beschikken ze nog over voldoende opslagcapaciteit. Dat toont ook het UCLL-prototype aan. “Omdat wij ze in huis ‘zachter’ gebruiken. De energievraag in het verkeer is veel groter dan in een huis. Een half uur rijden komt overeen met het gebruik in een woning voor een gezin gedurende een dag. De batterijen kunnen in hun tweede leven nog jaren meegaan”, aldus Van Hout.

Nieuwe economie

Naast een voordeligere prijs en het hergebruik van afval als grondstof, ziet Van Hout nog drie grote voordelen. “Met de batterij kunnen wij onze consumptie van groene energie verhogen. We moeten de stroom niet langer terug het net op sturen. Dit is een oplossing voor het effect van de terugdraaiende teller. Dat systeem gaat immers niet blijven duren. Daarnaast zijn we beter beschermd tegen een black-out of grote stroomtekorten. Met een batterij kan je al snel een week verder. Tot slot word je zelf een speler op de energiemarkt. Elke particulier zal zelf kunnen bepalen op welke tijdstippen en tegen welk tarief hij grote energieoverschotten het net opstuurt. Er komt als het ware een nieuwe economie op ons af.”

Maar waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. Of eerder hindernissen in dit geval. “Ons beleid moet meegaan. In België is er nauwelijks een beleid op het vlak van nieuwe energie. Niets is zo erg voor een economie als onzekerheid. Een tweede probleem is de auto-industrie. Elk merk heeft zijn eigen batterijmodule en allerhande maten. Meer eenvormigheid zou het hergebruik vergemakkelijken en de haalbaarheid vergroten. In elk geval toont ons prototype aan dat het een oplossing kan zijn en dat er mogelijkheden zijn om het op de markt te brengen”, besluit Peter Van Hout.

Bron: Het Belang Van Limburg, 11 december 2019
Foto: Serge Minten

Circusol

Onze partner Futech maakt al 1,5 jaar deel uit van het Circusol Consortium omtrent bedrijfsmodellen in de zonnepanelensector voor een circulaire economie in Europa. Dit innovatieve project, dat deel uitmaakt van het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie, biedt bedrijfsoplossingen die van toepassing zijn in verschillende sectoren die de energietransitie ondersteunen.

In het kader van het Circusol project ontwikkelt Futech momenteel in samenwerking met de andere Consortium partners een grootschalig industrieel ‘second life’ batterijopslagsysteem dat zal worden geïntegreerd bij een bestaande zonnepaneleninstallatie van 1,75 MWp waar Futech eigenaar van is. De batterijen die voor dit project gebruikt worden zijn afkomstig uit de automobielsector.

Meer info over het Circusol project vindt u op www.circusol.eu/

Circulaire zonne-energie

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (9)

  • Jan B Reply

    Heftruck batterijen zijn veel goedkoper dan autobatterijen.
    Waarom dat is weet ik niet.

    11 maart 2020 at 18:26
  • Bart Reply

    Zou dit ook werken met de autobatterijen van “gewone” wagens?
    Of enkel met batterijen uit elektrische wagens?

    11 maart 2020 at 17:06
  • Marc Middag Reply

    Ik veronderstel dat de auto-industrie zal investeren in ofwel het herstellen van baterijen die niet langer aan kwaliteitsvereisten volden of wel de batterijen willen verkopen aan de hoogst mogelijke prijs voor recyclage van de grondstoffen? De vraag die dus eerst moet gesteld worden wat is de huidige waarde van de gebruikte batterijen voor de autoindustrie: pas indien die waarde momenteel laag genoeg is, is hier een zakenmodel maar mat grote onzekerheid : stel dat vandaag recyclage alleen mogelijk is met gratis aangevoerde batterijen, dan kunnen voldoende batterijen goedkoop worden aangekocht maar als morgen een ander gebruik mogelijk is zal de aanvoer stoppen

    11 maart 2020 at 14:46
  • verpoorten frans Reply

    ik vind het heel goed, maar we kennen onderhand onze regering mensen wel, er zullen vlug taksen volgen, spijtig dat we in een graailand wonen

    11 maart 2020 at 14:26
  • iterbeke Reply

    Ben onmiddellijk te vinden voor dergelijke zaken . Als het moment er gunstig voor is doe ik zeker er aan mee. Enkel he dat kennen we nu al een beetje iedereen gek maken tot ze het in hun kopje krijgen daar is ook een centje te halen en zijn ze daar met taksen en belastingen dat is ons Belgen landje. Men zal dan afkomen maar ja jullie gebruiken dat of dat zoals ze ons indertijd gek gemaakt hebben om panelen te leggen om dan af te komen met taksen nadien.
    Maar goed nog niet klagen we zien wel wat het word is nog toekomst muziek tot nu toe.

    11 maart 2020 at 14:05
  • Walter Reply

    Goed gezien van de autofabrikanten.
    In plaats van de (half) versleten batterijen te recycleren verkoop je ze als thuisbatterij.
    Alvast succes met de recyclage achteraf!
    Nog een goede raad: begin niet te experimenteren met Li batterijen.

    C.M.

    11 maart 2020 at 13:26
  • simons willy Reply

    beste, op de webstek van vreg – simulator digitale meter staat een artikel ivm batterij opslag
    https://simulatordigitalemeter.vreg.be/pdf/netbelasting-en-bepalen-van-de-optimale-opslagcapaciteit.pdf

    een “beperkte” batterijcapaciteit van 6kWh geeft al een goed resultaat,
    MAAR je hebt een uitgebreid systeem nodig om dat te integreren in uw installatie,

    11 maart 2020 at 12:23
  • Ivan De Jonge Reply

    We rijden momenteel met een elektrisch wagentje, waarvan de batterij minder opslagcapaciteit vertoont, waardoor we minder rij-autonomie hebben. Is het aangewezen om indien de batterij vervangen zou (moeten) worden de oude te bewaren of ‘om te bouwen’ tot thuisbatterij?
    Bestaat die mogelijkheid intussen of binnenkort?

    11 maart 2020 at 10:57
  • Van Fruniken Reply

    Leuk om te weten dat hier aan gewerkt wordt.
    U kunt de verspreiding van zulke thuisbatterijen stimuleren door ook informatie te geven waar die dingen te koop zijn en aan welke prijs.
    Met een capaciteit minstens gelijk aan je dagelijkse piekproductie kun je waarschijnlijk volledig ontkomen aan turtelachtige taksen. (De helft vd piekproductie afscheren zou ook al veel helpen)
    Maar als de prijzen van gerefurbishte batterijen doenlijk zijn zou ik direct gaan voor meer dan 1 dag autonomie. Een volledige autobatterij geeft je al 5-10d autonomie. Spijtig genoeg in dit landje zijn er langere perioden zonder zon.

    11 maart 2020 at 10:50

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *