Pijnlijk praktijkvoorbeeld toont belang tijdstip verandering energieleverancier en/of meter

Pijnlijk praktijkvoorbeeld toont belang tijdstip verandering energieleverancier en/of meter

In Het Belang Van Limburg verscheen onlangs het opmerkelijke verhaal van Lommelaar Gerard Vanhelden. “Ik heb vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen, maar nu moet ik mijn energieleverancier meer betalen in plaats van minder”, klinkt het. De reden hiervoor ligt bij de verkeerde timing van het moment waarop Gerard zijn meter liet vervangen.

Energiefactuur

Omdat zijn elektriciteitsfactuur jaar na jaar bleef oplopen, besloot Gerard in het voorjaar van 2016 om zonnepanelen te laten plaatsen. Net voor de zomer werd de installatie op het elektriciteitsnet aangesloten. Sindsdien produceren de zonnepanelen van Gerard voldoende om zijn eigen verbruik geheel te dekken. Omdat zijn nachtteller geen dienst meer deed, liet Gerard die in oktober 2016 weghalen. Jammer genoeg met vervelende gevolgen…

“In mei van dit jaar kreeg ik mijn afrekening voor mijn elektriciteitsverbruik. Het blijkt nu dat alles wat er gebeurd is tussen maart 2016 en oktober 2016, van geen tel is. Ik ben dus alle elektriciteit, die mijn zonnepanelen in de zomer hebben opgewekt, kwijt. Wat wél is blijven tellen, is mijn verbruik van oktober tot mei.” Bijgevolg betaalde Gerard een hogere energiefactuur dan tijdens de periode waarin hij nog geen zonnepanelen had. De reden? Een verkeerde timing.

Timing

“Voor mensen met zonnepanelen is timing bij de overschakeling van een tweevoudige naar een enkelvoudige meter inderdaad heel belangrijk”, reageert Vlaams energieminister Bart Tommelein op de kwestie. “De VREG waarschuwt u daar ook voor op zijn website. U doet het best op het moment of zo dicht mogelijk tegen de jaarlijkse meteropname door uw netbeheerder. Op het moment dat uw netbeheerder de enkelvoudige teller komt plaatsen zal hij de meterstand van uw dag- en nachtteller opnemen. Elk negatief saldo wordt afgerond naar 0 kWh.”

Veranderen van Energieleverancier

Ook indien u van energieleverancier wenst te veranderen doet u dat als zonnepaneleneigenaar best op het moment of zo dicht mogelijk tegen de jaarlijkse meteropname door uw netbeheerder. De meteropname is elk jaar in dezelfde maand en u kan dit moment niet veranderen of zelf kiezen.

Bij de jaarlijkse meteropname moet u de meterstand doorgeven en u ontvangt een jaarafrekening. Verandert u op een lukraak gekozen moment van leverancier, dan moet u ook een meterstand doorgeven en kan het zijn dat u één jaar geen voordeel hebt van uw terugdraaiende teller. U ontvangt dan immers een tussentijdse afrekening.

Als u de leverancierswissel niet goed plant, staat op die tussentijdse afrekening

  • ofwel een groot overschot van de zomer dat naar 0 herleid wordt
  • ofwel een groot tekort van de winter dat nog niet aangezuiverd werd

Digitale meter

“Met de komst van de digitale meter vanaf 1 januari 2019 zullen dergelijke situaties zich in de toekomst niet meer kunnen voordoen”, besluit energieminister Tommelein. “De VREG werkt bovendien aan een nieuwe tariefstructuur, zodat dit mogelijk niet meer kan gebeuren.”

Meer informatie: website VREG

Bron: Het Belang Van Limburg

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (11)

  • STABEL RENE Reply

    Indien U een andere voorschotfactuur ontvangt, dan kan U die gewoon zelf terug verlagen. U hoeft niet zonder meer akkoord te gaan, U kan het voorschot zelf bepalen (binnen bepaalde marges)

    13 september 2017 at 21:09
  • STABEL RENE Reply

    Oplossing die ik toepas: een maand of twee voor de opnames zie ik mijn meterstand terdege na en indien in de min (dus meter veel teruggedraaid), dan verwarm ik elektrisch bij tot de meterstand terug effen staat. Zo lever ik nooit “gratis” elektriciteit aan de maatschappij EN bespaar ik nog gas van de aardgasverwarming.

    13 september 2017 at 21:06
  • Henri Reply

    opbrengst zonnepanelen.

    Ik kocht zonnepanelen voor 23000 Eur
    ze produceren 6.5 KWA, maar destijds moest ik dan een omvormer nemen van 8.3 KWA
    dit betekent dat ik nu 107+8.3KWA=888 Eur prosumententaks betaal plus turteltaks.
    Ik verbruik nu nog 4.2 KWA in plaats van 6.1KWA. deze vermindering is te danken aan het feit dat de kinders uit huis zijn.
    de fiscale aftrek komt ongeveer overeen met de betaalde BTW en is dus niet echt een verlies voor de regering geweest.
    Na afschrijving van de zonnepanelen op 20 jaar, het verlies van rente op 20 jaar, de onderhoudskosten en de waarschijnlijke herstellingskosten op 20 jaar kom ik uit op een winst van 51 Eur op 20 jaar.
    Deze 51 Eur ben ik ook kwijt omdat mijn dak tussen dit en 15 jaar moet hersteld worden en dan moet men de panelen verwijderen en hopelijk terug zetten en aansluiten.
    Dit is in hoofdzaak te wijten aan de prosumententaks op de meter ipv op de certificaten en het feit dat ik niets krijg voor de teveel geproduceerde energie. Nochtans produceer ik energie op de duurste moment in de dag, je weet wel het nachttarief is veel lager en dus goedkoper..
    graag een oplossing voor deze ferm bedrogen burger.

    13 september 2017 at 07:29
  • Langeac Reply

    Heb al gemerkt dat bij mij de meteropnames steeds vroeger gebeuren . Normaal in oktober , nu al in augustus, ieder jaar iets vroeger . Zonnepanelen brengen in de zomer (uiteraard) meer op dan je verbruikt maw, ik heb er alle belang bij dat de opnames niet naar voor geschoven worden , anders gaat een deel van de opbrengst verloren ….Voor de energiemaatschappij is dit dus wel intersssanter !!! Met zonnepanelen zouden meteropnames altijd op hetzelfde tijdstip moeten gebeuren om correct te zijn

    12 september 2017 at 23:04
  • Wim Reply

    Ik denk beste is veranderen in de wintermaanden wanneer de zonnepanelen toch niet veel opbrengen.

    12 september 2017 at 21:28
  • LM Winters Reply

    Een andere benadering :
    Ik heb vijf jaar zonnepanelen (36) en systeem warmtepomp (lucht /lucht)
    Ik heb reeds lang geïnvesteerd in een goed geïsoleerd huis met een fantastisch elektrisch accumulatie vloerverwarmingssysteem direct en indirect systeem.
    Wek 10 000 kWh/jaar op met mijn zonnepanelen .
    Ik krijg 10x GSC/jaar.
    Heb nog 8 876 kWh nachtstroom nodig ! Ik heb een redelijk huis en heb maar een energiebron.
    Ik betaal hiervoor totaal 2732 €./jaar aan Luminus .
    Wat betaal ik aan wie :
    22% voor Luminus = 600 €/jaar !!
    56% voor de netbeheerder =1530 €/jaar
    6% voor de overheid = 164 €/jaar
    16% BTW = 437 €/jaar .

    Inkomsten :
    -10 000 kWh opgewekte stroom om te gebruiken .
    -10 x groene stroom certificaten .

    Conclusie :
    Het maakt niets uit in mijn geval wie of welke stroomleverancier ik kies ,dat onderling prijsverschil van de stroom is voor mij te verwaarlozen ! Het zijn de netbeheerder en de overheid die mij de das omdoen ! Dat is niet eerlijk !
    Daarom ben ik benieuwd met uw voorstel om de prosumententaks te halveren . Ik meen dat ik milieu-technisch goed bezig ben ,maar ik wordt gestraft voor mijn investeringen en goede bedoelingen .
    Ik ben benieuwd !

    12 september 2017 at 19:13
  • Van Cutsem André Reply

    Ikzelf had ook 2tal jaar terug dit probleem ( heb ook zonnepanelen liggen )

    Het ene jaar komt Eandis bvb in april en dus kijk ik na dat mijn tellerstand ongeveer gelijk is met het vorige jaar .
    Het jaar nadien ineens in maart ( en ja dan heb ik ook pech en ben kwijt wat ik gratis op het net heb gezet )
    Reklameren heeft geen zin : antwoord , meneer wij weten niet wanneer de meteropname gebeurt .
    eandis weet perfect welke week in welke maand de opname gebeurt .
    conclusie : gratis elektriciteit dan men kan verder verkopen . denk dan ook dat je al dit gratis gedoe bijeen gaat tellen je een mooi bedrag zult hebben

    12 september 2017 at 18:45
  • Pol Reply

    Stel :
    Ik start met een nieuwe teller, stand ‘0’, in 2015.
    Geen verbruik in 2015, integendeel, bij de meteropname in 2016 staat mijn teller op -1000.
    Nu komt het…
    In 2017 is de stand -500, dus heb ik verbruikt, maar staat mijn teller nog steeds in min.
    Resultaat = 500kw te betalen…
    Lijkt mij niet echt logisch !
    In theorie had ik die 500 Kw nog te goed van het jaar ervoor… had daar zelfs het ‘prosumententarief’ betaald…
    Een gat in het systeem, dat waarschijnlijk niet zal opgelost worden met de komst van de digitale meter…

    12 september 2017 at 16:28
  • Kris Steenhaut Reply

    De minister maakt van de gelegenheid gebruik om op ongepaste wijze reclame voor zijn eigen winkel.

    Het probleem is immers niet metergebonden, maar overheidsgebonden. Ofte de regelgeving van de overheid.

    Immers, zegt het decreet: “de negatieve meterstand wordt ambtshalve tot nul herleid”.
    En waarom dan wel? Omdat de overheid het zo gewild heeft. Daarom. De goede huisvader wordt zodoende niet vergoed voor de spanning die hij op het net zet. Daarom.

    Het zou dus volstaan dat rekening wordt gehouden met de werkelijke meterstand, weze die positief, weze die negatief. En er zijn dus helemaal geen digitale meters nodig om dit door de overheid gecreëerde probleem op te lossen.

    12 september 2017 at 09:47
  • digitronix Reply

    ….en wat gaat die digitale meter daar aan veranderen? Ik snap het hele verhaal hieromtrent nog steeds niet. Draait deze nu terug of niet?

    Elke wijziging van meter, leverancier,…heeft momenteel nadelige gevolgen voor de eigenaar van zonnepanelen.
    Ik zelf heb ooit een aanvraag gedaan om de dubbeltarief meter te laten vervangen naar een enkele. Het tijdstip dat ze deze meter komen vervangen zou afhangen van de werkplanning en er kan maanden tijd overgaan tussen de aanvraag en de plaatsing ervan. Dus exact de meter laten veranderen wanneer de meteropname wordt gedaan zal in de prakijk niet lukken.

    12 september 2017 at 09:38
  • Iwan Van Breuseghem Reply

    Graag voeg ik kleine correctie toe aan dit artikel. De meteropname door de netbeheerder is niet steeds in dezelfde maand. Zij hebben blijkbaar het recht (dixit Eandis) een span van 2 maand te mogen hanteren.
    Dit had voor mij dit jaar hetzelfde pervers effect als beschreven in dit artikel: nog onvoldoende teruggedraaide meter, dus hoge elektriciteitsfactuur enerzijds (terwijl ook volledig bedruipend door installatie zonnepanelen) en anderzijds hoge voorschotfacturen voor nieuwe jaar.
    Oplossing; van leverancier veranderen op moment zo ver mogelijk van huidige meteropname?

    12 september 2017 at 09:34

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *