Plankgas voor de elektrische bedrijfswagen

elektrisch voertuig

Plankgas voor de elektrische bedrijfswagen

Worden de bedrijfswagens in ons land allemaal elektrisch? Volgens de informatienota van Paul Magnette (PS) wel. De doelstelling is om ‘tegen 2030 geleidelijk te komen tot “nulemissie”-wagens’. Dat kunnen strikt genomen ook auto’s op waterstof zijn, maar die technologie staat in ons land nog minder ver. Dus kijkt iedereen naar de auto op batterijen.

1. Hoe zal die omschakeling eruitzien?

De nota van Magnette houdt het bij één zin en gaat niet in detail. Maar een wetsvoorstel dat Kamerlid Egbert Lachaert (Open VLD) in september indiende, kan een idee geven. Zijn voorstel zou het fiscale voordeelregime van de bedrijfswagens vanaf 2023 stelselmatig laten afbouwen, tot het in 2028 volledig is uitgedoofd. ‘Vanaf 2028 zullen vervuilende bedrijfswagens belast worden zoals gewoon loon’, klinkt het. ‘Voor duurzame wagens verandert er niets.’

Niet alleen Open VLD speelt met het idee. Zo stelde CD&V te willen maken dat leasingmaatschappijen al in 2025 alleen nog nuluitstoot-wagens aanbieden.

2. Is dit haalbaar voor bedrijven?

Voor de bedrijfswereld wordt het een hele omslag. Zo zullen ondernemingen moeten investeren in laad­palen op hun parkeerterreinen. ‘Dat brengt kosten mee’, zegt Kasper Demol van Voka. ‘Elektrische wagens zijn ook duurder. Zullen werknemers die nu budget voor een kleine auto hebben, er nog wel eentje kunnen krijgen? En wat met werknemers die in een stad wonen en thuis niet kunnen laden?’ Volgens Demol is Voka ‘niet per definitie tegen’. Maar, klinkt het, ‘het moet allemaal haalbaar zijn’. Werkgevers willen niet meer betalen dan nu, en hun personeel toch hetzelfde comfort geven. Tussen droom en daad staan heel wat praktische bezwaren.’

Volgens Ronnie Belmans, ceo van Energyville, is dat geen punt. ‘Natuurlijk vraagt dit investeringen, dit is nu eenmaal de energietransitie’, zegt hij. ‘Je vervangt de kosten van petro­leum door investeringen op lange termijn. Die tankkaarten van vandaag kosten ook geld.’

Ook praktisch zijn er geen onoverkomelijke problemen, meent hij. ‘Je kunt gestuurd opladen. Dat kan zelfs automatisch in functie van iemands agenda, zodat de batterij van wie om 12 uur een vergadering heeft, eerder wordt geladen dan die van een collega die om 17 uur weg moet.’

Wie thuis geen garage of oprit heeft, zal binnenkort makkelijk aan een laadpaal op straat kunnen opladen, denkt hij. ‘Als er jaarlijks 200.000 elektrische auto’s bij komen, zullen er ­spelers genoeg op de markt verschijnen die ze willen plaatsen.’

3. Is daar genoeg elektriciteit voor?

Ja, zegt Belmans. Een gezin dat per jaar 20.000 kilometer met een elektrische wagen rijdt en die uitsluitend thuis oplaadt, ziet zijn elektriciteitsverbruik verdubbelen. ‘Als 600.000 bedrijfswagens op elektriciteit gaan rijden, komt dat neer op 2,5 tot maximaal 4 procent meer elektriciteitsverbruik. Dat is niets.’

Ook Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu verwacht op dat vlak geen problemen. ‘Maar het laadgedrag is wel een uitdaging’, zegt hij. ‘Als iedereen bij thuiskomst na het werk zijn auto in het stopcontact steekt, kan dat lokaal tot problemen leiden. Daarom is het noodzakelijk dat de uitrol van slimme elektriciteitsmeters tegen dan goed op gang is gekomen.’ Ook volgens Belmans is het gefaseerd opladen van elektrische wagens de grote sterkte. ‘Bovendien kun je met die digitale meter twee elektriciteits­rekeningen hebben’, klinkt het. ‘Je kunt een “submeter” toewijzen als “tankkaart”, waardoor de werkgever een stuk van die elektriciteit betaalt.’

4. Helpt dit het klimaat vooruit?

‘Ja, en zeer significant’, zegt Bienstman. Doordat bedrijfswagens zoveel meer kilometers maken, zou de elektrificatie leiden tot zowat de helft minder CO2-uitstoot en luchtvervuiling op de Belgische wegen. Hij baseert zich daarvoor op een studie van de pan-Europese ngo Transport & Environment.

Bovendien verwacht hij een significant spill-over­effect: de auto’s zullen bereikbaarder zijn voor de particulier, doordat de elektrische bedrijfswagens naderhand op de tweedehandsmarkt terechtkomen tegen lagere prijzen. Daarnaast zal er volgens Bienstman een snelgroeiend ecosysteem rond elektrisch rijden ontstaan, dat de transitie nog verder zal versnellen.

Bron: De Standaard, 27 november 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (9)

  • JPe Reply

    Hmmm,
    Premie : weg,
    Oplaadpalen : te weinig,
    Stroomkabels : te dun,
    Afschakelplan : mogelijk,
    Batterijen : te duur,
    Prijzen : te onzeker,
    en de digitale meter : wat kan die verhelpen????
    enz., enz…..
    Niet bepaald stimulansen voor electrische wagens, bedrijf- of privaatvoertuigen.

    4 februari 2020 at 12:44
  • Jean D Reply

    Op de site van de Vreg kan ik lezen dat er 2800000 huishoudelijke toegangspunten zijn en dat hiervoor op een jaar 9200000 Mwh per jaar geleverd wordt. Als er 600000 EV bedrijfwagens elk 20000 km extra rijden uitsluitend voor hun werk dan hebben die aan 0.020Mwh/100Km (200 x 20 x 600000) 2400000 Mwh meer energie nodig. Dat is 26 % van het huidige verbruik door gezinnen in Vlaanderen en 3% van de elektriciteitsproductie in Belgie. Dat is zonder de prive km te rekenen en dat is zonder de toename van gezinnen die een EV kopen omdat die wagens binnen enkele jaren goedkoper gaan zijn dan gewone wagens. (goedkopere batterijen, 10 keer minder arbeiders nodig, 2000 minder onderdelen , 3 keer langere levensduur, 5 x meer km kunnen rijden met veel minder onderhoud.) Ik ben er wel van overtuigd dat het geen enkel probleem zal zijn om in 2025 over voldoende productiecapaciteit te beschikken (zeg maar een stijging van 10% te verwezenlijken tov nu) maar er kan wel degelijk een probleem ontstaan in de capaciteit van het net per wijk. Men moet nagaan per wijk of het net in staat is de capaciteit te kunnen verdubbelen. Dat is wat er zou nodig zijn als elk toegangspunt in die wijk ook een EV moet kunnen opladen.
    Als iedereen een digitale meter heeft zal men dit gemakkelijk kunnen meten en te weten komen waar er eerst moet ingegrepen worden.
    Een extra meter als tankkaart is echt niet nodig want de EV registreert zelf hoeveel, waar en wanneer er opgeladen wordt.
    Een EV als tweedehands verkopen zal moeilijk worden als de prijzen blijven dalen. Je kan de batterij wel gebruiken door hem om te vormen tot thuisbatterij. Die mogelijkheid en de software ervoor bestaat al. Een batterij die nog 85 tot 90% van zijn capaciteit heeft en dus minder geschikt wordt voor een EV kan nog lang meegaan als thuisbatterij.

    4 februari 2020 at 11:59
  • BAKN Reply

    Quote: Maar het laadgedrag is wel een uitdaging’, zegt hij. ‘Als iedereen bij thuiskomst na het werk zijn auto in het stopcontact steekt, kan dat lokaal tot problemen leiden. Daarom is het noodzakelijk dat de uitrol van slimme elektriciteitsmeters tegen dan goed op gang is gekomen.’

    Ik begrijp niet hoe digitale meters het verwachtte piekverbruik door massaal opladen electrische auto’s gaat oplossen. Daarvoor zal toch echt iets aan het electriciteitsnet zelf verandert moeten worden en niet aan de meting van het stroomverbruik.

    23 januari 2020 at 15:00
  • Guido Devogeleer Reply

    Let op…de eerste strenge winter en ze zullen een afschakelplan instellen.Reeds twee jaar maken ze ons bang dat er in de winter tekorten zullen zijn.Let op…zoals met de zonnepanelen de droom op aarde en nu contractbreuk.
    PROCUMENTENTAX. Onze electric netten zijn bijna overal te zwak, zie ook Brussel.Onze zonnepanelen brengen in de winter juist genoeg op om het licht te laten branden.De accijnzen die ze nu op fossiele brandstof heffen, wie denken jullie die dat zal bijpassen????. De mensen met de E wagen ???.

    22 januari 2020 at 15:28
    • andre Reply

      hahahahaha afschakelplan,plan om de prijs te kunnenopdrijven ja.
      elke winter komen ze met die onzin af

      2 februari 2020 at 14:50
  • Jos Reply

    Stel voor dat ze in Wallonië beginnen met hun eigen geld ,dan kunnen we eens kijken hoe het verloopt

    22 januari 2020 at 13:59
  • Marnix De Grie Reply

    Is er dan niemand bij de overheid die snapt dat men vanaf vandaag, zich 100% moet richten tot WATERSTOF!!
    Met alle respect voor de goede bedoelingen van Mr. Belmans en Mr. Bienstman om overal LAAD-ACOMMODATIES te gaan voorzien, dit is technische niet haalbaar! Denk even na hoeveel elektrische kabels er moeten worden gelegd. En het zijn geen telefoonkabeltjes hé…
    De Waterstof technologie BESTAAT reeds en wordt elke dag op alle vlakken (vooral veiligheid) geoptimatiseerd.
    VOORDEEL WATERSTOF:
    – je kan, TER PLAATSE, waar er teveel aan elektriciteit geproduceerd wordt, via brandstofcellen, uw elektriciteit omzetten in waterstof.
    – deze kan je VERVOEREN naar plaatsen waar je nood hebt aan elektriciteit: bedrijfparkings, publieke parkings, car-pool parkings; enz…
    – deze OPGESLAGEN waterstof wordt omgezet in elektriciteit OP HET TIJDSTIP dat je elektriciteit wilt laden.
    – Je krijgt en nog GRATIS WARMTE-energie voor die dan NUTTIG kan worden gebruikt als voorverwarming voor om het even welke doel.

    22 januari 2020 at 11:07
    • Danny Clabots Reply

      En als puntje bij paaltje komt , doen de energieleveranciers met hun laadpalen wat ze willen. De eerste heeft het startschot al gegeven. Elektrisch rijden wordt even duur als fossiel. De nieuwe elektrische maffia is in aantocht.

      22 januari 2020 at 12:11
      • andre Reply

        in eerste instantie zullen de hardleerse mazoutfans het gelag betalen(niet zo erg,die hebben lang geprofiteerd van lage accijnzen)
        dan zijn de naftfans aan de beurt,
        net zoals lpg en aardgas,
        en ja uiteindelijk zal de ev ook delen,zaak dus om er zolang mogelijk van te profiteren.
        wat die eerste betreft,90% heeft dat duur speelgoed niet van doen

        2 februari 2020 at 14:57

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *