iLucharge laadmodule
Populariteit elektrische auto groeit ondanks corona crisis

Het jaar 2020 was voor de auto industrie een jaar waarin alle prognoses, voornemens en voorspellingen het raam uit gingen. Het jaar gaat de geschiedenisboeken in als het jaar van de uitbraak van de coronapandemie. De epidemie had een gigantische impact op de wereldeconomie en de auto-industrie in het bijzonder. Een goed moment om eens terug te blikken. Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis en -maatregelen geweest voor België? Hoe evolueerde de markt van de elektrische en hybride voertuigen?

Eind maart 2020 werd in België een totale lockdown aangekondigd, waarbij de dealers hun deuren moesten sluiten. Daardoor hebben de autoverkopen in België een veel hardere klap gekregen dan de Nederlandse, omdat de lockdown in Nederland veel later kwam. Alle niet-essentiële Belgische winkels mochten geen klanten meer ontvangen. En eerlijk is eerlijk; in de meeste gevallen is een autodealer niet echt een essentiële aanbieder. Dit betekent dat de autoverkoopbedrijven in België wekenlang geen auto’s mochten verkopen, wat uiteraard terug te zien is in de verkoopcijfers.

In april 2020 stortte de Belgische automarkt dan ook compleet in elkaar. Slechts 5.300 nieuwe inschrijvingen werden gemeld, wat een daling betekende van maar liefst 90%. In de eerste vier maanden van 2020 werden er 37% minder auto’s verkocht dan in dezelfde periode in 2019. Dit zorgde voor een rampzalige start van 2020 voor de autodealers en alle aanverwante bedrijven.
Toch wist de markt zich redelijk te herstellen. Medio december 2020 werd voor het eerst de balans opgemaakt voor het hele jaar. Toen bleek dat de verkoopcijfers voor 2020 in totaal met 20% waren gedaald in vergelijking met de verkoopcijfers van het jaar 2019.

Verkoopscijfers elektrische voertuigen infographic

Elektrische auto steeds populairder

Voor de elektrische auto blijft de trend overigens helemaal behouden. Het percentage verkochte elektrische auto’s steeg in ons land van 1,5% naar 2.9%. Dat is bijna een verdubbeling, maar het marktaandeel van de volledig elektrische auto blijft nog steeds erg laag.
Hoewel het totaal aantal verkochte auto’s in 2020 daalde, bleef de hybride populair. Had de hybride in 2019 een marktaandeel van 4,6%, in 2020 steeg dit tot maar liefst 9,5%. Dat is meer dan een verdubbeling. Opvallend feit is dat de marktval van de diesel geremd lijkt te zijn. In 2019 was het marktaandeel van de diesel namelijk 31% na een lange neerwaartse trend. In 2020 steeg het marktaandeel terug naar 33%.

Bron: gastblog in samenwerking met Oponeo.nl, 9 februari 2021

Op zoek naar een laadoplossing voor uw elektrisch voertuig?

Maak kennis met de iLucharge van iLumen!

8 reacties

  1. Er zijn in gans België slecht 4200 publieke laadpalen, wat doe je op een koude dag met een ongeval of onze wereldbefaamde files met 100.000 van deze wagens? Elektrische wagens zijn totaal ongeschikt behalve om rond de kerk te rijden.

  2. Ik vind het vreemd dat deze praatbarak nog open is : de zwartgallerij op dit forum straalt af op de host.
    Wat is het doel hier eigenlijk van ? Het beïnvloed zonder twijfel de verkoop van deze winkel.

  3. De VREG komt wel al er genoeg zijn met extra kosten en belastingen .,want het netwerk
    kan dit niet leveren .Wij doen niet meer mee na ervaring met leugens zonnepanelen en warmtepompen .Dikke maffia

  4. Een auto heeft 4 wielen die draaien , laat ze de batterij opladen als de auto rijdt . Een windmolen wekt toch ook stroom op als hij draait van de wind. Maar ja daar is te weinig ee verdiend zeker ?

  5. Een privé persoon in Vlaanderen die nu nog investeert in een elektrische wagen loopt serieus achter.
    De mensen die daarin investeren zijn allemaal eigenaars van zonnepanelen, en met wat ze nu allemaal klaar gespeeld hebben met de digitale meter zou je wel een idioot zijn als je nog een EV koopt, tenzij je hem op je werk gratis kan opladen en thuis kan gebruiken om met de stroom van je auto te koken, te wassen, en je tv te laten spelen.
    De enige reden dat er meer EV verkocht zullen worden de komende jaren is omdat bedrijven gedwongen worden om hun diesel bedrijfswagens in te ruilen tegen EV.

  6. Dit is een leugen, de cijfers van het autosalon 2021, beweren het tegendeel.
    Veel auto’s besteld voor de mededeling, einde terugdraaiende meter vanaf 1-3-2021
    Wie nu nog investeert is gek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS