Punch One ondanks tegenslag knap in top 5

World Solar Challenge 2015

Punch One ondanks tegenslag knap in top 5

De World Solar Challenge in Australië is stilaan in een beslissende fase beland. Met nog zo’n 300 km voor de boeg bevindt het Belgisch Solar Team zich nog steeds in de hogere regionen van het klassement. Wij blikken terug op enkele bewogen dagen.

Een dag voor de start van de race zetten de Belgische ingenieurs hun ambities kracht bij met de installatie van de PIDbox van Ilumen op hun zonnewagen, de Punch One. Dit toestel zorgt voor een hoger rendement bij zonnepanelen en verlengt tegelijkertijd de levensduur ervan. Het Belgisch team kreeg ook mentale en technische ondersteuning van Ilumen-ingenieur Kristof Gaukema.

IMG_5490

BERT LONGIN

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat met professioneel racepiloot Bert Longin achter het stuur de Punch One afgelopen zaterdag tijdens de kwalificaties op een bijzonder knappe vierde plaats eindigde. Longin legde zijn snelste rondje af in amper 2 minuten en 2 seconden, wat overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 84,6 km per uur.

Driver Bert Longin smiles and cheers as he sits in the Belgian Punch Powertrain Solar Team car after the qualification lap for the 2015 Bridgestone World Solar Challenge at Hidden Valley race track in Darwin, Australia, on Saturday, Oct. 17, 2015. The team of 16 University of Leuven students set the 4th time and will start on Sunday, together with 44 other solar cars from 25 different countries for a 3,000 km race from Darwin to Adelaide. PHOTO - PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT

MATERIAALPECH

Het Punch Powertrain Solar Team trok tijdens de eerste racedag meteen de goede lijn door. Onze landgenoten legden zelfs geruime tijd beslag op de tweede plaats, tot ze plots te maken kregen met een platte band. Het team bleek echter bijzonder goed voorbereid en de bandenwissel verliep erg vlot. Toch viel de Punch One, met opnieuw Bert Longin achter het stuur, terug naar de vijfde plaats in het klassement. De kloof met de leiders bleef echter beperkt.

The Belgian Punch Powertrain Solar Team car stands next to the road as team members change a flat tire during the first day of the 2015 Bridgestone World Solar Challenge near Katherine, Australia, on Sunday, Oct. 18, 2015. 45 Solar cars from 25 different countries participate in a 3,000 km race from Darwin to Adelaide. PHOTO - PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT

TWINTIG MINUTEN

De lekke band van zondag bleek een uitstekende motivatie om een dag later opnieuw tot het uiterste te gaan. De Punch One zou maandag uiteindelijk maar liefst 760 kilometer afleggen. Het Belgisch team bleef hiermee de top vier letterlijk in de nek hijgen. De achterstand van de Punch One op de leiders uit het Nederlandse Twente, kort gevolgd door hun landgenoten uit Delft, bedroeg amper 20 minuten. Een verwaarloosbaar verschil na meer dan 1.400 kilometer af te hebben gelegd.

The Belgian Punch Powertrain Solar Team car arrives at their camp site after the second day at the 2015 World Solar Challenge near Ti Tree, Australia, on Monday, Oct. 19, 2015. 45 Solar cars from 25 different participate in a 3,000 km race from Darwin to Adelaide. PHOTO - PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT

TIJDSTRAF

Niets dan lachende gezichten dus dinsdagochtend in het Belgische kamp. Helaas zou het lachen onze landgenoten snel vergaan. De ambitie om een aanval te doen op de vierde plaats van het Tokai team uit Japan kon al snel opgeborgen worden toen de Punch One bij een controlestop plots een straftijd van een uur kreeg opgelegd. Volgens de organisatie zou één van de volgwagens een andere zonnewagen te bruusk hebben ingehaald. Team manager Jarno van Hemelen tekende meteen verzet aan tegen deze strenge beslissing. Ondanks de tijdstraf kwam de vierde plaats van de Punch One nooit in gevaar. Sterker nog, de Japanse wagen van Tokai kende dinsdagavond amper 14 km voorsprong. Maar waar hadden onze landgenoten gestaan zonder die betwistbare tijdstraf!?

Race observers discuss with Ruben Dhondt, member of the Belgian Punch Powertrain Solar Team, after the team was given a 60 minutes penalty during the third day at the 2015 World Solar Challenge in Alice Springs, Australia, on Tuesday, Oct. 20, 2015. 45 Solar cars from 25 different participate in a 3,000 km race from Darwin to Adelaide. PHOTO - PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT

PECHDUIVEL

Op woensdag bleef de pechduivel de Punch One achtervolgen. Na zo’n 100 kilometer stelde men vast dat er een probleem was met het rechter achterwiel. Hierdoor brak er een ‘rod end’ (het connectiepunt tussen het wiel en de wagen) van de ‘swingarm’ af. De herstelling verliep wederom vlot, maar toch werd er opnieuw kostbare tijd verloren. De vijfde plaats kwam niet in gevaar, maar de podiumambities kunnen met nog amper 300 kilometer tot de finishlijn in Adelaide definitief opgeborgen worden.  De teams uit Twente en Delft lijken donderdag in een Nederlands onderonsje uit te gaan maken wie zich tot eindwinnaar mag kronen.

Members of the Belgian Punch Powertrain Solar Team repair the rod end of the right back wheel of their car during the fourth day at the 2015 World Solar Challenge in Coober Pedy, Australia, on Monday, Oct. 19, 2015. 45 Solar cars from 25 different participate in a 3,000 km race from Darwin to Adelaide. PHOTO - PUNCH POWERTRAIN SOLAR TEAM / GEERT VANDEN WIJNGAERT

Volg de ontknoping live via de officiële website van de World Solar Challenge. Ook van ons mag u nog een ultiem verslag verwachten.

Bron foto’s: Punch Powertrain Solar Team

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *