Resultaten POLL – U kiest massaal voor het behoud van de terugdraaiende teller

poll terugdraaiende teller

Resultaten POLL – U kiest massaal voor het behoud van de terugdraaiende teller

In het kader van de iLumen Nieuwsbrief van woensdag 27 maart stelden wij u de vraag of u het noodzakelijk vindt dat de terugdraaiende teller voor zonnepanelen al dan niet behouden blijft. U nam massaal deel aan onze poll, waarvoor onze oprechte dank.

Onlangs zette de Vlaamse overheid het licht op groen voor een systeem waarbij de zonnepaneleneigenaar na plaatsing van de digitale meter zelf kan kiezen voor het behoud van het systeem van de terugdraaiende teller (gedurende 15 jaar na AREI-keuring) of voor de nieuwe tariefstructuur, waarbij nettarieven worden aangerekend op basis van wat ze effectief op het net zetten en eraf halen.

Kritiek VREG

De Vlaamse regulator VREG formuleerde echter twee belangrijke punten van kritiek bij het energiedecreet.

Eigenaars van zonnepanelen die voor eind 2020 worden geplaatst, kunnen in dat decreet kiezen. Ofwel blijven ze voor vijftien jaar in het oude systeem – inclusief prosumententarief en een virtueel terugdraaiende teller – ofwel stappen ze in een nieuwe tariefstructuur, waarbij nettarieven worden aangerekend of basis van wat ze effectief op het net zetten en eraf halen. Volgens de regulator is daarbij sprake van discriminatie tussen wie voor en na 2020 zonnepanelen plaatst, tussen eigenaars van zonnepanelen met een installatie jonger of ouder dan vijftien jaar en tussen eigenaars van zonnepanelen en andere gebruikers van het distributienetwerk. Daarnaast is er volgens de VREG een bevoegdheidsoverschrijding, omdat enkel de regulator zeggenschap heeft over het distributienettarief.

‘Advies niet bindend’

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) wijst erop dat het advies niet bindend is. “Het is spijtig dat de VREG het rendement voor zonnepaneleneigenaars niet wil garanderen”, zegt ze. “Aanvankelijk wilden ze dit wel tot eind 2020. Inmiddels zijn ze zelfs totaal tegen het principe.”

Resultaten Poll

Poll terugdraaiende teller
U nam massaal deel aan onze poll. Op 2.438 antwoorden koos maar liefst 97,5% van de deelnemers voor het behoud van het systeem van de terugdraaiende teller.

iLumen zal dit resultaat alsook de reacties van het lezerspubliek integraal overdragen aan het kabinet van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters.

Hieronder vindt u een greep uit de massaal achtergelaten reacties van ons lezerspubliek.

  • Mensen die investeren in hernieuwbare energie, hebben recht om daar hun rendement uit te kunnen halen. Het is dus niet meer dan logisch dat de terugdraaiende teller behouden blijft!
  • Om optimaal van je eigen energie te genieten.Je hebt ze tenslotte ook zelf opgewekt.
  • Geeft beste rendement aan de investering, je kan je eigen productie volledig gebruiken. Mag niet aanzetten tot verkwistend verbruik.
  • Het “teveel” aan zonneenergie kan altijd nuttig gebruikt worden door bv waterstofgas van te maken. De overheid kan hier in investeren.
  • Gelet op de electriciteitsbehoefte van een warmtepomp tijdens de maanden met de minste opbrengst van zonnepanelen.

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (73)

  • lei Reply

    Mijn terugdraaiende meter werkt perfect !
    Mijn terugdraaiende meter is voor mij een logisch en eenvoudig toestel !
    Ik heb over mijn terugdraaiende meter tot nu toe een goed gevoel bij !
    Mijn terugdraaiende meter is slim genoeg!
    Er zitten bij mijn weten bij deze terugdraaiende meter geen addertjes onder het gras!
    Ik ben niet graag op afstand gecontroleerd door een slimme meter!

    Voor mij blijft het een terugdraaiende meter !

    7 mei 2019 at 09:13
  • Rik Reply

    Voor alle reacties tot nu toe :
    – liefst GEEN digitale meter
    – wanneer onvermijdbaar, dan eentje die niet op afstand te manipuleren is, maar wel kan terugdraaien
    – laat de digitale meter parallel schakelen naast de oude (terugdraaiende) meter. Zo kan je alles controleren

    4 april 2019 at 08:03
    • Robert Baelen Reply

      Juist, GEEN DIGITALE METER.
      Ik ben niet thuis.
      maar in mijn contract staat…. dat ik ten alle tijde toegang moet verlenen aan de aansluiting in de meterkast!

      4 april 2019 at 16:02
    • Rony Reply

      1 meter is genoeg. Zonnepaneeleigenaars hebben groene stroommeter. Verschil digitale meter en GS meter
      geeft je juist verbruik of hetgeen je het net zet.

      4 april 2019 at 19:14
  • John Reply

    Helaas zal voor eigenaars die al 10 jaar zonnepanelen hebben nog maar 5 jaar overblijven dat ze van de terugdraaiende teller kunnen genieten, want ze nemen als startpunt 15 jaar na AREI keuring. Dus weeral met terugwerkende kracht. Zodoende zal het terugdraaien voor de meeste eigenaars van korte duur zijn.
    Waarom niet voor iedereen gelijk starten met als datum begin 2021

    4 april 2019 at 06:35
    • Robert Baelen Reply

      Is dat waar wat ge hier zegt? Dan zitten ze weer in ons zakken. Waar moet ik nu weer naar bellen, om mijn recht te krijgen. For English press #4, sorry al … and bezettoon.

      4 april 2019 at 15:57
  • Roland Reply

    Beste mensen,

    Wij als zonnepanelenhouders zijn – en zullen bedrogen worden de onze beleidsmensen. Wij produceren de properste energie om het klimaat een handje te helpen verbeteren. Maar we worden aan alle kanten gestraft i.p. v. beloond Ik zal bij de volgende verkiezingen heel anders stemmen. En ik hoop dat jullie dat ook doen: stem out de box zodat die ouwe garde eruit vliegt. Stem op de jongste kandidaten ( maar die geen familieverbanden hebben met die ouwe bokken en geiten) of geef desnoods een foert-stem. Dan zullen ze het misschien in Brussel en Straatsburg begrijpen.

    3 april 2019 at 23:41
    • foert Reply

      Ja Foert

      4 april 2019 at 15:52
  • Marc Van Der Stuyft Reply

    Als ik de opeenstapeling van miskleunen zie dan kan je straks evengoed een waterzak in de zon hangen tot die warm is en met de hand de was slaan. Dit is pas goed voor alles: het milieu de gezondheid , onafhankelijkheid (minder controle) onze vrije tijd is alleen wat anders benut: meer fysisch dan denkwerk. Echte vooruitgang is alleszins steeds moeilijker te onderscheiden. Het compromis realiseren levert `een ondraaglijke een lichtheid van ons bestaan` alleen verslaat de realiteit weer eens de fictie.

    3 april 2019 at 22:56
    • Robert Baelen Reply

      Waterzak hahaha, een ondraaglijke lichtheid van ons bestaan, hahaha, realiteit tja das waar.
      Niks compromis zij moeten nu hun netwerk aanpassen. Politiekers verenigt U! Oei utopie.

      4 april 2019 at 15:51
  • jan bijnens Reply

    Vorige zondag heeft rutten nog gesproken over de investeerders te belonen ipv bestraffen dat ze maar eerst begint met haar ministers op het matje te roepen want zij zijn de oorzaak van het ongenoegen ( turteltax ,prosumenten tarief digitale meter)
    Ik vraag naar de juiste werking van dit type meter maar tot nu toe heb i alleen ontwijkende antwoorden gekregen.

    3 april 2019 at 22:31
    • Robert Baelen Reply

      De ferrarismeter meet het werkelijke vermogen dat je afneemt van de draaistroom Volt Ampère en de hoekverdraaing tussen V en A ,de cosinus ¥, sorry voor de vreemde Griekse letter phi (¥).
      De eerlijke ferrarismeter die het vermogen, in en uitgaand meet, meet dus V maal A maal cos ¥, V.A.cos ¥ is het vermogen dat je werkelijk verbruikt. Als je een mixer in de soep steekt en je hebt 220V . 1A . 0.4 dan wordt uw soep gemixt met 88 watt het zal ff duren maar ge betaald om een uur te mixxen 88 watt.
      Een digitale meter meet V.A dus 220V . 1A = 220 vals vermogen om een uur te mixxen betaald ge dus 220 watt.
      Als ge een A+++ mixer bezit KAN het eventueel zijn dat je bijna 220 watt geleverd krijgt en dan moet ge geen uur staan mixxen en dan moet je met de digitale meter ook maar iets meer dan 88 watt betalen.
      Ik weet niet welk toestel jij hebt maar de vervuiler betaald. En een ledlamp en een smartlader wordt nu duur voor diegenen die het nog vatten, de rest betaald gewoon, punt uit.
      Zoek op wiki blindstroom…. en trek uw conclusies.

      4 april 2019 at 11:54
      • Luc Reply

        Helaas Robert,

        ik wil toch iedereen vertellen dat de digitale meter ook rekening kan houden met die draaiverschuiving tussen spanning en stroom. ( En wij misschien in de toekomst ook nog moeten gaan bijbetalen ( zoals industriële gebruikers ) als die verschuiving te groot is. ) Hij verbruikt wel waarschijnlijk onze elektriciteit om dit te doen. Een ferrarismeter verbruikt echter niets op onze kosten.

        Naar mijn vraag aan de VREG over de specificaties, of beter gezegd, de specificaties waaraan de slimme meter moest voldoen, heb ik 2 jaren lang scheve foutieve ontwijkende antwoorden gekregen, Tot men mij vorige maand, voor deze vraag, dus na 2 jaar verwezen heeft naar FLUVIUS, Zij zouden hiervoor verantwoordelijk zijn…. WAT NOG MAAR EENS EEN LEUGEN IS… ( Fluvius is alleen verantwoordelijk voor wat er op hun net, net gebonden gebeurt, zoals de plaatsing…enz… )
        De huidige VREG heeft een hele andere agenda dan ervoor te zorgen dat groene stroom snel zou doorbreken. Je kan alleen maar tot de conclusie komen dat de VREG in deze gewoon is beïnvloed/omgekocht door enkele belangrijke marktpartijen. Je ziet dit in al hun handelen. Gezond verstand, of parate kennis van groene energiesystemen is hun totaal vreemd. Is niet hun business ( belang ) .
        Daarom zie je in hun laatste adviesnota van maart 2019 niets dat ook maar zou kunnen aansturen naar een duurzame groene energiewende.
        De Politiek of misschien zelfs ook het gerecht moet dringend een grondige doorlichting doen van de huidige VREG.

        4 april 2019 at 18:47
  • Joris Reply

    Schaf a.u.b. de VREG en de digitale teller met duuuuuuure data waarvan we de kost nog niet weten af.
    Daar zullen ze nog een paar jaar moeten voor rekenen ,de boekhouders .

    3 april 2019 at 21:30
  • ignace Scheerlinck Reply

    IK heb zonnepanelen met certificaten sinds 2008 ( heel dure investering). Over die certificaten wordt nergens een woord gerept. Ik hoop dat die behouden blijven, of wordt ook die spelregel veranderd met die ‘slimme’ meter ?

    3 april 2019 at 21:10
    • Robert Baelen Reply

      Blijft

      4 april 2019 at 15:45
  • Danny Reply

    Toch zijn er voorstanders van de slimme meter door toedoen van diegene die beweren dat wij -eigenaars van zonnepanelen-de prijs van elektriciteit omhoog doen door onze certificaten.Men heeft de grootste vergissing begaan de zonnepanelen en dergelijk ook certificaten te geven ,deze bedrijven zijn NV met allerlei aftrekposten waar niets van terugvloeit…belast deze bedrijven en laat de werkende mens die zijn spaarcenten in panelen heeft gestoken met rust ipv ze tegen elkaar op te zetten met leugen.Ookal is de put gevuld de niet eigenaren zullen nooit minder betalen voor hun stroom,het is nu eenmaal verdoken belasting.

    3 april 2019 at 17:22
  • inez van den dries Reply

    de slimme meter…. wat een klucht, hij is veel dommer dan de ferrarismeter die wel terugloopt en het verbruikte en opgewekte elektriciteit compenseert. nu heb ik overlegd met een nederlander die al enige tijd een slimme meter heeft, die trouwens volledig bekostigd werd door de staat, en hem dus geen eurocent gekost heeft…
    hij zegt dat de meter inderdaad niet terugloopt, maar dat hij wel registreert hoeveel er wordt afgenomen van het net en ook hoeveel er wordt opgeplaatst, ik vermoed dat ook een minister naar school geweest is en dus weet dat je beide bedragen kan verrekenen zodat je perfect weet hoeveel netto stroom je gebruikt/of geproduceerd hebt…
    In Nederland bestaat er zoiets als een “terugleveringsvergoeding” , waarbij je de te veel geproduceerde elektriciteit terugbetaald krijgt. Elke minister wil toch dat het in heel Europa uniform is (daarom moesten alle meters vervangen worden door slimme meters) . Dus heren en dames , je weet wat je alvast moet doen….

    3 april 2019 at 17:14
    • JPe Reply

      Watch out, guys!!!:
      De kwh prijs ( +/- 28% van de huidige factuur) zal wel aldus terugbetaald worden aan een fractie — hoeveel??? moeten wij nog afwachten– van wat deze kwh prijs gekost heeft.
      Maar de distributietarieven, de transporttarieven, en al de overige kosten, “bovenop deze kwh prijs” ( met een maximum van 72% van de huidige factuur–28% +72% = 100%-) , zouden wij toch aan ons broek hebben, wat!!!!! of niet????….
      Laten wij ons niet in ’t zak /broekzak zetten, aub ;-).

      4 april 2019 at 10:05
    • Robert Baelen Reply

      Inez plaats eens geldbedragen bij afgenomen en op het net geplaatste kWatts dan kunnen we meerekenen want je zal nooit NOOIT de aan jouw aangerekende prijs terugkrijgen.
      ik zal heel blij zijn, dat als ik driemaal meer energie moet leveren, dan ik verbruik, ik kosteloos uit het verhaal kom.
      JPe bedankt voor die 28% das duidelijk. Dat is als AH, drie kopen 1 betalen. En decrest van de maand hetzelfde drie betalen en 1 kopen. Koehandel waarom ze dat zo noemen dat weet ik niet…

      4 april 2019 at 15:44
  • Christophe Reply

    Moest nu iedereen die zonnepanelen heeft weigeren dië “slimme meter” (blijkbaar niet zo slim) te laten plaatsen,dan is er geen probleem,en dat zijn er toch heel wat hoor,we hebben tenslotte een contract, maar blijkbaar telt dat niet voor de staat,maar opgepast moest het omgekeerd zijn,dan heb je proces aan je been,en ze gaan er geen maand over zeveren.

    3 april 2019 at 17:00
  • Jan Reply

    VREG en CREG : afschaffen die geldverslindende instellingen die niet anders doen dan de gewone werkmens met zonnepanelen op alle mogelijke manieren in hun zakken zitten. Deze twee regulators bestonden vroeger niet en werden meer dan waarschijnlijk opgericht om hun politieke vriendjes aan een rijkelijk betaald postje te helpen.

    3 april 2019 at 15:37
  • Rony Raveel Reply

    1) farrismeter wordt nog wel gemaakt
    2) digitale meter kan wel terugdraaien( verslag fabrikanten van digitale meters)
    maar men kan ook kiezen dit niet te laten gebeuren wat de overbodige VREG niet vermeldt.
    3) waarom verschillende tarieven in de 3 gewesten. Dat NVA met zijn confederalisme maar oppast bij de volgende verkiezingen. Maak alles terug federaal en ja tegen luiaards en profiteurs moet men optreden.
    Hoeveel miljarden zou het niet schelen als men al die gewesten afschaft. Van alles 3 ministers met riant loon en pensioen. En toch nog een land met een enorme staatsschuld en loonlast. Zie Nederland, geen staatsschuld.
    Normaal dat alles verhuist naar lage loonlanden en multinationals hun elektriciteit bijna gratis krijgen.
    Arme Vreg, komen jullie de wasmachine opzetten als zon schijnt, iedereen heeft nog niet alle apparaten gebaseerd op slimme basis en domotica heel duur. Nog z’on stunt van de Vreg, eerste digitale meter geplaatst als de dagen lengen, niet super slim. Maar wat zal het helpen? Niks.

    3 april 2019 at 14:53
  • Frank Reply

    Akkoord met alle voorgaande commentaren. De slimme meters zullen effectief heel slim zijn. We zullen 1 euro betalen voor elke afgenomen KWH en 10 cent krijgen voor elke geinjecteerde kWH. Heel slim om iemand anders zijn zakken te vullen. Het princiepe is heel simple: we hebben allemaal op basis van de bestaande regels beslist om een investering te doen. DEZE REGELS Liggen VAST voor een bepaarde periode (20jaar). Veranderen de regels, dan moeten nieuwe investeerders maar beslissen of het de moeite waard is, maar dan blijven ze ook geldig voor de afgesproken periode. etc etc.. Maar retroaktief veranderen maakt dat dit spelletje hoogst onbetrouwbaar is. Het prosumenten tarief is een logisch iets MAAR het was NIET onderdeel van de regels als wij geinvesteerd hebben. Is het nu WEL de regel, wel iedereen staat vrij met deze nieuwe regel te beslissen om zonnepanelen te leggen of niet. Idem voor een slimme meter etc… MAAR NOOIT RETROAKTIEF. Dit is Contractbreuk, ik dacht dat hier straffen op stonden !!!

    3 april 2019 at 13:58
    • Robert Baelen Reply

      Juist 1 euro plusminus , 10 cent plusminus nevenant het moment van de dag. Dwz 1cent tussen 10h en 11h30, 13h30 en 16h30, mischien 10cent tussen 11h30 en 13h30, 16h30 en 19h. De laatste twee en half uur zal je zelf verbruiken en niks krijgen maar het extra afgenomen aan 1 euro betalen. Voor de rest van de vierentwintig uur krijg je maximum het net opwekprijs bedraagt in de wintermaanden 7cent in de zomer 3cent… balans voor een 3 kWatt installatie een normaal gezin 4 personen gemiddeld is dus iets minder dan 2 euro per dag dat is toch fucking niks yo… met terugdraaiende teller is dit nul kilowatt jaarverbruik dus fuck you . NO WAY!!!!

      4 april 2019 at 10:06
  • Willy Van der Meulen Reply

    Doe het werk nu eens grondig heren ministers.
    Er is wel een oplossing voor jullie digitale meters.
    PLAATS BIJ DE HOUDERS VAN ZONNEPANELEN EEN DIGITALE METER EN PLAATS TEGELIJKERTIJD EEN BATTERIJ OM DE NIET GEBRUIKTE ZONNE-ENERGIE OP TE SLAAN, (op jullie kosten uiteraard)
    Dan komt het teveel aan zonne-energie niet meer op het net terecht en dan is er meteen een oplossing voor jullie dure transportkosten.
    Dus: Digitale meter + zonne-energie batterij samen plaatsen op jullie kosten, want het is toch de regering die verandering wil. Denk daar eens goed over na.

    3 april 2019 at 13:24
    • Robert Baelen Reply

      Volledig correct… Maar de regering kan zelf de batterij op het plaatsen . Euh de regering moet zelf de batterij in een of andere vorm op het HOOGSPANNINGSNET PLAATSEN aan nul komma vijf cent per kilowatt, dat moet kunnen steek uw licht op of hebben ze(de politiekers) geen licht. Ge kunt het mischien eens aan iemand vragen…

      4 april 2019 at 10:13
  • Frans Reply

    Als ik alles zo lees dan vermoed ik dat men iedereen wil verplichten om voldoende batterijen te plaatsen zodat er niets op het net gestoken word. De zogezegd praktische slimme meter is een toestel waar wij als consumenten helemaal geen voordeel aan zullen hebben, ge kunt och niet telkens ge elektriciteit wil gebruiken naar uw meter of omvormer gaan kijken wat moet ik nu allemaal inschakelen om te vermijden dat er iets op het net gaat. Het word de hoogste tijd dat onze politiekers eens de kaart trekken van de consument i.p.v de kaart van de energie maatschappijen. Ik vrees dat het eindresultaat zal zijn dat onze zelf geproduceerde elektriciteit nog duurder zal worden dan de aangekochte.

    3 april 2019 at 13:24
    • Robert Baelen Reply

      Inderdaad de consumentenkaart trekken. Ze worde door de consument betaald maar hun zakken worden door de beheerraden gevuld.

      4 april 2019 at 10:16
  • Van Audenrode Reply

    Als de meter nog werkt waarom zou er dan een nieuwe (digitale) meter moeten geplaatst worden?

    Dan ook nog eens extra kosten voor de gebruiker.

    Denk aan het milieu en vernieuw indien nodig!

    Ik begrijp veel reacties van eigenaars die de intensie hadden om zonnepanelen te plaatsen die de beslissing nemen om er nu geen meer te plaatsen.

    3 april 2019 at 12:27
  • guy pernot Reply

    Toch nog 2.5 % zonnepaneelbezitters die liever een niet-terugdraaiende digitale meter zouden willen ?! Om de eerste drie dagen een beetje naar staan te kijken of alle energie die zonet binnenkomt wel optimaal wordt aangewend ? Hebben zij het systeem nog niet goed begrepen ? Laten we er, om positief te blijven, van uit gaan dat deze idealisten hun zonnepanelen hebben aangeschaft enkel uit ecologische overwegingen, waarbij de factor centen geen rol heeft gespeeld… Als ik spontaan zou moeten schatten naar de verhouding aankoop owv profijt versus milieubelang dan zou ik ook tippen op de verhouding 97.5/2.5. Ondertussen wringt onze regering zich in bochten om er ons toch maar van te overtuigen dat we moeten investeren in milieuvriendelijke systemen, terwijl het hen vooral om de poen te doen is alsook het imago tov Europa. Wat we uit deze feiten leren ? (even spiegel nemen om voor me te houden) Dat het menselijk is dat wij ons eigen profijt laten primeren tegenover het welzijn van onze planeet. Want natuurlijk is het niet milieubewust om in de winter electrische vuurtjes te installeren om onze overschot aan elektriciteit op te souperen, al doe ik doe dat ook ! Maar het is nog veel verwerpelijker dat onze regering niet alleen zijn woord niet houdt, maar ons tevens met prietpraat wil aansporen om toch maar voor de nieuwe meter te kiezen. Allen een beetje in hetzelfde bedje ziek ? Wellicht, maar de ene groep wel méér dan de andere !

    3 april 2019 at 12:00
    • Robert Baelen Reply

      Jij bent eerlijk Guy, wij steken op het net aan de voorwaarden van de netbeheerder, het is aan hun om het contract na te leven en hun installaties (met ons geld) aan de noden van vandaag aan te passen, NU. Ne nieuwe meter lost geen enkel probleem op, ge moet wat doen en het net stabiliseren.
      De beleidslijn is een zacht eitje dat door de industrie in een kubuske gedrukt wordt, allez das toch ook schoon.
      Als uw electrisch vuurke aansteekt en minder mazout verstookt zijt ge goed bezig, echt waar, ik meen het echt.
      Ene nieuwe meter is een nieuwe groene milieubox met draden aan, dat doet niks, ge moogt niks doen, dat is het contract, wat gullie probeert, is de contracten verkrachten. Maak nieuwe contracten met nieuwe aansluiters…
      of waren ze daar al mee bezig…. om ons in de luren te leggen. Den diene is goedkoper schakel over…. allez..allez

      4 april 2019 at 15:27
  • STABEL RENE Reply

    ik denk dat iedereen met zonnepanelen zit te wachten op performante opslagsystemen (batterijen, waterstof enz..) om zich te kunnen loskoppelen van het net en het ”lerenanciersmonopolie” van de grote maatschappijen en de ”belastingaanslag” achter zich te kunnen laten. Maar ik vrees dat bij de ontwikkeling van deze opslagsystemen men wel een taks zal heffen op deze installaties om ons zo weer te gaan belasten op ons rendement.

    3 april 2019 at 11:56
    • Robert Baelen Reply

      Performante opslagsystemen horen adequaat en relatief gebouwd te worden, op het hoogspanningsnet.
      Dus zeer zeer zeer groot zodat het opslagsysteem één rot jaar overwint.
      Het moet dus zoveel terrawatt kunnen opslaan dat 2 of 3 systemen het Europa net kan niveleren op minuten basis, dus binnen de minuut moeten de dagpieken kunnen gevangen worden.
      Het elektriciteitsnet MOET consistent zonder onderbrekingen binnen de gezette parameters, altijd, op vraag van de verbruiker, op elk moment, het contractueel vastgelegde vermogen (waarvoor ge de aansluiting betaald), kunnen leveren. Voor de klein verbruiker is dat bij onze leverancier 38 kilowatt per uur over drie fasen.
      Er is dus werk aan de winkel…..

      4 april 2019 at 14:02
  • Tjen Poffé Reply

    Mijn PV installatie levert op jaarbasis onvoldoende energie om mijn volledig verbruik te dekken. Van mijn energieleverancier ken ik WEL de prijs die ik betaal voor het meerverbruik.
    Maar – stel dat ik de nieuwe slimme meter zou laten installeren – wie kan me 100% betrouwbare informatie bezorgen over de eenheidsprijs die ik zal ontvangen voor (én de exacte hoeveelheid stroom van) het – door mijn zonnepanelen tussen april en oktober – teveel geproduceerde energie die in die periode terug op het net geplaatst wordt ?

    3 april 2019 at 11:27
  • Geert G Reply

    Als ik het goed begrijp zal de stroom die we overdag niet onmiddellijk kunnen verbruiken en dus op het net zetten , niet vergoed worden . Bovendien moeten we op die stroom die we gratis weggeven nog eens betalen omdat we gebruik maken van het net , terwijl we die stroom gratis weggeven ????
    Klopt dat , of zie ik dat verkeerd ?

    3 april 2019 at 11:26
    • robert Reply

      jammer genoeg klopt uw redenering volledig, geert.

      3 april 2019 at 17:31
      • Robert Baelen Reply

        Nog erger, als ge stroom wil nemen op het moment dat we in een piek zitten, is het niet ondenkbaar, dat je dan één euro per kWatt betaald.
        Maar die slimme meter wijst U daar wel op.

        4 april 2019 at 14:08
  • Etie Reply

    Wat gaat men doen in hoogdagen van zonneschijn en er een (tijdelijke) overproductie ontstaat ? Gezien men deze meters op afstand kan “sturen- meten – controleren” , waarom bijvoorbeeld de PV-installaties van een hele wijk niet een halve dag in foutmodus plaatsen met als gevolg dat je installatie voor die dag niet het maximale rendement meer kan opleveren. Ten tweede kan ik door de connectie (WiFi) enkel eruit afleiden dat dit in de toekomst een spreekwoordelijke knuppel wordt om mee te slaan. Op basis van een nog in de maak zijnde regulering, voor wie men in de toekomst de zogenaamde “verkwisters” van hun EIGEN groene energie gaat betitelen, zal men onder de crescendo gaande (ongeloofwaardige) kilmaatreligie ook nog eens boetes uitvinden om mensen opnieuw in het gareel te krijgen. De enige winnaars in dit hele debacle is het corporatistisch systeem dat onder een (reeds mislukte) EU-regelgeving wordt opgelegd door onze notoire Europese politici, die enkel ten dienste staan van de grote bedrijven (getuige de massale lobbyisten in Brussel) en telkens weer opnieuw in staat zijn om de gewone burger na fantastische beloftes (zie pensioensparen), daarna keihard terug te pakken…wanneer gaan we het eindelijk eens leren…Waarom moeten wij trouwens altijd de beste van de klas zijn, voor een pietluttig landje men net zo goed de pechstrook van Duitsland kan noemen….

    3 april 2019 at 11:14
    • Robert Baelen Reply

      Klopt,
      onze notoire politici kunnen enkel zetelen in beheersraden die opgericht zijn. Zij kunnen dus niks creëeren. Dat laten zij dus steevast over aan de industrie als ge maar betaald.

      4 april 2019 at 14:14
  • LM Winters Reply

    Ik verwarm mijn “zeer goed” geïsoleerd huis elektrisch . Ik meen echt milieuvriendelijk bezig te zijn .Ik heb daarvoor jaarlijks totaal tussen de 16 en de 18000 kwh nodig . Daarom heb ik oa zonnepanelen nodig (Ik produceer ±10 000kwh/jaar ).
    Mijn verbruik is hoofdzakelijk in de winter.Daarom terugdraaiende meter nodig!
    De VREG weet toch ook dat de zon vooral in de zomer schijnt als men geen verwarming nodig heeft .
    Ik heb flink geïnvesteerd ,ik krijg ook Groene stroom certificaten!
    Dat was de eerlijke afspraak van destijds !
    Maar ,wat gebeurt er later ?
    Via de nieuwe aangerekende transportkosten ,prosumenten taks en verhoogde BTW (van 6% naar 21%) is er een ander beeld geschapen .

    Daarom wil ik mijn stem laten horen !
    Nogmaals vind ik dat ik een milieuvriendelijk voorbeeld ben !

    3 april 2019 at 10:39
    • Robert Baelen Reply

      Klopt helemaal M Winters, U bent milieuvriendelijk de regering MOET zorgen voor een JAARBATTERIJ de techniek is er, dat ze hun licht opsteken.

      4 april 2019 at 10:27
  • danny Reply

    Werkende mens en belastingbetaler is weer de dupe !
    Wanneer we overdag gaan werken en de zon schijnt kan ik thuis niet de geproduceerde electriciteit verbruiken.
    Ook is het zomeruur interessanter daar het ’s avonds een uurtje langer licht is waar er nog wat electriciteit kan opgewekt worden want het is toch ’s avonds als de meeste mensen thuis zijn dat er meer verbruikt wordt in het huishouden.
    De ‘slimme’ (domme) meter die niet kan terugdraaien is om de bedrijven overdag te kunnen laten profiteren van onze opgewekte electriciteit (en die nog eens doorrekenen = dubbele winst ! ).

    3 april 2019 at 10:12
    • Fred Jansen Reply

      Niet gehouden beloften …. Veranderde spelregels …. Straks nog meer moeten betalen om de al dure warmtepompen te laten werken in de winter …
      Het zijn weldra verkiezingen. De enige ware poll met invloed.
      Bedenk dus : Lydia Peeters en voorganger Bart Tommelein zijn de VLD-ers uit de Vlaamse deelregering die ons beet namen.
      Misschien overwegen voor anderen te stemmen ….

      3 april 2019 at 10:34
      • vit Reply

        Ja en wat levert dat dan op stemmen op nva die kerncentrales wil open houden zo dat de staat weer een goede premie trekt maar geen voordelen voor ons wat dat betekent over belaste lijnen groen die denken alles optelossen is met milieutaksen

        3 april 2019 at 20:48
        • Robert Baelen Reply

          Nee niet akkoord Jean Pierre, we moeten VERBETEREN en dat is MEER groene energie, een regering die een JAARBATTERIJ plaatst op het hoogspanningsnet en de klassieke centrales sluit. Regering GA NAAR SCHOOL…

          Zet een bodem uw winkelmand pollitiekers…..

          4 april 2019 at 11:07
          • Robert Baelen

            Sorry vit, vorige comment is voor Jean Pierre bedoeld, op laat alles bij het oude.
            vit, als we meer groen produceren dan we op sommige momenten verbruiken moet de staat of Europa opslaan er zitten verschillende projecten in de pijplijn batt, H2, MM, hydro, geo…
            Zij kunnen het goedkoopst opslaan en natuurlijk ook verkopen. Oke. Zij MOETEN DIT KUNNEN aan 0,5cent per kWatt verwezenlijken, dit vraagt tijd, maar ze moeten NU hier starten met bouwen. En dat is een iets groter project dan een treinstation in Luik aanleggen.
            Dan lever ik graag en met hartelust zonnestroom aan hun.
            Omdat ik weet dat mijn verbruikspiekprijs in de toekomst dan ZAL DALEN.

            4 april 2019 at 11:26
  • Vanlersberghe Franky Reply

    Ik sluit volledig aan bij hetgeen Jean hier antwoord .Ikzelf ben mijn vertrouwen volledig kwijt wat betreft de regering alsook wat de Vreg allemaal uitspookt.Eerst de mensen aansporen om te investeren in zonne-energie(zonnepanelen) en daarna de spelregels veranderen in hun voordeel.
    Als er eventueel een nieuwe meter geplaatst wordt dan weten wij als verbruiker niet in hoeverre zij daar controle
    op hebben.
    Een heel ontevreden eigenaar van zonnepanelen.

    3 april 2019 at 10:04
    • inez van den dries Reply

      sorry als ik de VREG hypocriet noem, het zijn zij die destijds verkondigden dat de sterkte van de omvormer van de zonnepanelen de ideale manier is om te de grootte het prosumententarief te bepalen, gaan nu in hun nieuwsbrief aantonen dat dat helemaal niet correct is , en dat enkel een slimme meter dat kan…. over karrekeerders gesproken….

      3 april 2019 at 17:00
      • Robert Baelen Reply

        Als ge een batterij op uw zonnepanelen zet en continu 24/24 150 watt of zo aan hun geeft dan moet ge slechts op 150 watt prosumententarief betalen en weet iemand hoeveel dat ongeveer is, ik denk neneuro of zo permaand.

        4 april 2019 at 15:02
    • Robert Baelen Reply

      Helemaal akkoord Franky.

      4 april 2019 at 15:04
  • Patrick verhelle Reply

    Sik heb ook gekozen om mijn terugdraaiende tellee te behouden, maar dit is beperkt aangezien ik al 7 jaar zonnepanelen heb.
    Maar wat met de tarieven, zullen deze niet gaan verschillen per dagdeel (productieuren en gebuiksuren) vergelijkbaar met dag en nachttarief. Riskeren we niet om te vallen onder ern verl hoger dagtarief? En waarom wil men absoluut een domme niet terugtellende digitale teller plaatsen bij elke Belg, dit heb ik nog steeds niet begrepen. Kan iemand mij dit verklaren, en na alle commotie waarom koopt men geen andere slimme digitale meters in plaats van deze brol, wie is hier weer zijn zakken aan het vullen, kennen jullie nog onze groene KGA box! Ik wel nooit gebruikt en nu een opslagbox of een visserstool

    3 april 2019 at 10:00
    • inez van den dries Reply

      toen men destijds een contract afsloot om zonnepanelen te installeren kregen we de garantie dat onze elektriciteitsmeter zou teruglopen… nu is er sprake dat dat maar max 15 jaar zo zal zijn…. dus niet levenslang

      3 april 2019 at 17:03
    • Robert Baelen Reply

      Haha, op de piekmomenten hang ik mijne auto aan het net en zal volle gaaazz geven om het in het net te stoempen en snachts laad ik op mijn gemakske op, hahaha, wanneer ik ga rijden dat weet ik niet, maar dat is bijzaak zeker. Alhoewel???? Zouden ze dat bedoelen met slimme meter en het in hunne bodemloze zak steken.

      4 april 2019 at 14:22
  • Marleen Rombaut Reply

    Ik verwarm mijn huis dat gebouwd is in 1987 met elektriciteit. Ik heb een verbruik van meer da 12000 kwh.
    Daarom heb ik zonnepanelen laten leggen toen de prijs van de elektriciteit bleef stijgen. Toen was dat verre van goedkoop, mijn zonnepanelen kostten meer dan 33000 euro! Ik produceer nu zelf 9000 kwh, maar die verbruik ik hoofdzakelijk in de winter, terwijl de zonnepanelen vooral in de zomer elektriciteit leveren (uiteraard!).
    En nu zou die teller niet meer mogen terugdraaien? Dat zou een regelrechte schande zijn! Ik dacht dat ik millieuvriendelijk verwarm en dat zou bestraft worden? De vreg weet toch ook dat de zon vooral in de zomer schijnt als men geen verwarming nodig heeft!

    3 april 2019 at 09:52
    • Walter Reply

      Helemaal correct –> alle medemensen die elektrisch verwarmen zullen zwaar bedrogen worden … !!!
      Vlaanderen kan beter besparen door VREG af te schaffen .

      3 april 2019 at 10:47
    • Robert Baelen Reply

      Ge hebt gelijk Marleen, het zijn de elektriciteitsboeren die moeten de dagpieken oplossen en verder werken om ook de seizoenspieken op te vangen pak het allebeide gelijk aan EN IEDEREEN WORDT ER BETER VAN.
      als ze nog even talmen investeer ik nogmaals en koppel ik los van het net jij ook marleen of iedereen, ja toch.
      e-mail op te vragen bij i-lumen!

      4 april 2019 at 14:55
  • Simons Tony Reply

    De regering is zoals in de middeleeuwen,duim omhoog of duim naar onder.
    De spelregels veranderen tijdens het spel .
    Voor mij is 20 jaar 20 jaar zo simpel is het.
    En geen 15 jaar en eigenlijk moest het bedrag nog geindexeerd zijn.
    De grote spelers (Bedrijven) laten ze ongemoeid.

    3 april 2019 at 09:51
    • Robert Baelen Reply

      Simons Tony, wat je zegt is niet correct, jij hebt een contract voor 20 jaar certificaten anderen 15 jaar of minder op een bepaalde datum geldt de regel we betalen de certificaten nog 15 jaar door voor U en voor al de anderen blijft het contract behouden. Vergeet niet dat het contract het certificaat inhoud dat de door jouw inspanning om groene energie te leveren betaald wordt doordat er minder CO2 geproduceerd werd door de leverancier die anders een boete moest betalen en die nu door omvangrijke certificatenhandel in uw zakken terechtkomt.
      Niks mis mee.
      En toch blijf ik er blij om, dat ik groene energie kan en mag opwekken en zelfs anderen mag helpen om geen CO2 te produceren.
      Maar een prosumententarief is betalen voor de tekortkoming van de netbeheerders, zij moeten hun contract nakomen, zij moeten dat betalen, of oplossen, of niet op het net laten steken en de boete betalen.

      4 april 2019 at 14:45
  • Willy Van der Meulen Reply

    Wij riskeren terug de dupe te worden van de onbetrouwbare wetgeving van onze regering.
    Bij mijn weten hebben ze nog NOOIT een belofte gehouden.
    Het wordt tijd dat er een wet gestemd wordt waarin een regeringsbelofte de verplichte beloofde houdbaarheidsperiode gerespecteerd wordt. Wij betalen nu al te veel transportkosten doordat ze berekend worden op de omvormer. STOP DAAR EENS MEE, wij zijn jullie onbekwaamheid kotsbeu. Als er geld nodig is, bekijk dan eens de onverantwoorde uitstappremies van de parlementsleden, dat is pas diefstal en daar is VEEL geld te vinden.

    3 april 2019 at 09:44
    • Robert Baelen Reply

      Als er geld nodig is kijk dan naar de geldsluizen of hoe noemen ze de douaneloze rivieren naar paradijzen.

      4 april 2019 at 14:32
  • Jean-Pierre Reply

    Dit is eigen aan de tendens van deze tijd. Men wil alles vanop afstand controleren. Er zijn ondertussen voorbeelden genoeg van hackers die het systeem binnendringen en saboteren.
    Ook al zegt men dat de systemen veilig zijn. De hackers slagen er toch in.
    Wat is er slim aan de meters? Indien men de stroom zou willen gebruiken als de zon schijnt om bv te wassen.
    Dan moet men thuis zijn om de was eventueel over te brengen in de droogkast en deze te laten draaien bij zon productie. Hopelijk is het dan ondertussen niet bewolkt. Niet praktisch allemaal….

    Waarom niet alles laten zoals het was. Het werkt al decennia zonder problemen.

    3 april 2019 at 09:43
    • Robert Baelen Reply

      Nee niet akkoord Jean Pierre, we moeten VERBETEREN en dat is MEER groene energie, een regering die een JAARBATTERIJ plaatst op het hoogspanningsnet en de klassieke centrales sluit. Regering GA NAAR SCHOOL…

      Zet een bodem uw winkelmand pollitiekers…..

      4 april 2019 at 14:29
  • Peersman Reply

    Ik heb 11 jaar geleden zonnepanelen geplaats
    ik heb er zelf een leening voor aangegaan van 15 jaar om dat ik dat niet in een keer kon betalen en nu gaat men zeggen dat
    wij profiteren op de mensen die het niet hebben ??? ik vind dit een schande dat ze dat durven zeggen als ze ook
    de investering hadden gedaan in plaats ons nu te beschuldigen van profiteurs .

    3 april 2019 at 09:37
    • Robert Baelen Reply

      Ik heb ook een lening lopen gedeeltelijk was die aftrekbaar op mijn belastingbrief totdat de regels veranderden na 3 , ja drie jaar, niks aan te doen, nu extra te betalen op belastingen. Aan wie moet ik uitleggen dat gij mij besteelt.

      4 april 2019 at 10:41
  • Sleypen Michel Reply

    En wat gaat men nu doen met die uitslag van de poll?

    3 april 2019 at 09:24
    • Ilumen Reply

      Beste,

      Deze resultaten zullen integraal aan het kabinet van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters worden voorgelegd.

      Vriendelijke groet,

      Thomas Voets
      Marketing & Communicatie
      iLumen

      3 april 2019 at 09:27
      • Robert Baelen Reply

        Thomas V, ik hoop dat je meer dan ‘dat’ kan.
        ik hoop dat je aan VmE kan uitleggen dat die hele commotie niet nodig is, dat je duidelijk kan maken dat de digitale meter en bijbehorende schakelaars zeer nuttig kunnen zijn voor het land maar dat je de rekening niet mag presenteren aan de verbruikers.
        Als decstroomboeren doen wat ze moeten doen dan zal de verbruiksprijs DALEN als je met de rekening achterop hinkt zit daar veeeeeel geld in maar zij moeten investeren en dat betaald zich terug aan hun de boeren zullen oogsten wa….
        Kortom onze VmE moet mee instappen in een europese oplossing om een jaarbatterij te plaatsen, push europa, trek europa het is never done before, but….
        of gaan ze blijven lithium batterijen particulier laten plaatsen met een ééndagbatterij mischien een driedagenbatterij men komt steeds uit op een kwhprijs van 10 á 12 eurocent
        We moeten naar een jaarbatterij met een kostprijs van 0,5 eurocent per kwh over een investeringsperiode van maximum 6 jaar het zal dus big moeten zijn zeer big.
        dan betaald de installatie zich terug en zakt de prijs voor alle consumenten ook de industrie.
        Het is een enorme europese opportunity om economie, werk en klimaat aan dezelfde kant van de lat te krijgen GRATIS!!!!!
        Laat ons veel groene energie maken en de pieken oplossen.

        4 april 2019 at 16:36
  • Eddy Senesael Reply

    Het is absoluut noodzakelijk dat de terugdraaiende teller behouden blijft !
    Zoals het noodzakelijk is dat de regeringen zich hun aan hun eerdere beloften houden en de spelregels niet constant wijzigen.

    3 april 2019 at 09:21
    • Robert Baelen Reply

      Helemaal juist het zijn wel contracten die eenzijdig gewijzigd worden hé.

      4 april 2019 at 14:26
  • Jean Reply

    En het liefst de oude meter behouden, want die is niet op afstand manipuleerbaar, Ik vertrouw niemand meer in deze materie. De ene contractbreuk na de andere, dieven zijn het.

    3 april 2019 at 09:10
    • van gorp Reply

      VOILA ,das gesproken
      zolang het beleid onbetrouwbaar is mogen ze hun rommel houden.

      3 april 2019 at 11:24
      • Robert Baelen Reply

        Ferrarismeter is correct.

        4 april 2019 at 14:24

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *