Ruim 10.000 eigenaars van zonnepanelen laten geld liggen

Groene stroom

Ruim 10.000 eigenaars van zonnepanelen laten geld liggen

Hoewel ze daar recht op hebben, vroegen ruim 10.000 eigenaars van zonnepanelen in Vlaanderen het afgelopen jaar hun groenestroomcertificaten bij hun distributienetbeheerder Infrax/Eandis niet aan. “Gek genoeg hebben ze hier geen enkel voordeel bij”, zegt Johan Danen (Groen). Infrax vermoedt desinteresse bij een groot deel van deze ‘achterblijvers’. “Ook na zes herinneringen per mail en brief laten deze mensen na zich in orde te stellen”, zegt Infrax-woordvoerder Björn Verdoodt.

Groene stroom

Op 14 november vorig jaar zijn de distributienetbeheerders Infrax en Eandis verantwoordelijk geworden voor de groenestroomcertificaten in Vlaanderen. Voordien moesten eigenaars van zonnepanelen (PV-installaties) de registratie van hun installatie en de aanvraag van certificaten bij de VREG doen.

De waarde van groenestroomcertificaten is de voorbije jaren fors teruggeschroefd. Waar zo’n certificaat bij de start in 2006-2009 nog 450 euro waard was, was dat op 14 juni 2015 nog maar 93 euro. PV-installaties kleiner dan 10 kilowatt die na die datum werden gekeurd, krijgen zelfs geen certificaten meer.

“Vorige maand, dus bijna één jaar na de overdracht naar de netbeheerders, waren ruim 10.000 installaties nog altijd niet aangemeld: 4.330 bij Infrax en 5.839 bij Eandis”, zegt Johan Danen, die de cijfers bij Vlaams Energieminister Bart Tommelein opvroeg. “Nochtans hebben die eigenaars hier geen enkel voordeel bij: ze lopen het geld mis dat hen via de groenestroomcertificaten toekomt. Het prosumententarief moeten ze wel betalen, want de overheid weet dat ze een PV-installatie hebben.”

Zes herinneringen

“Momenteel zijn in ons werkgebied 70.225 certificaatgerechtigde installaties bij het unieke loket van Infrax geregistreerd”, legt Infrax-woordvoerder Björn Verdoodt uit. “Voor de overige 4.330 moeten de eigenaars minstens nog één actie ondernemen: een account aanmaken of hun PV-installatie aan dat account koppelen. Als hij dit niet doet, kan de eigenaar geen meterstanden ingeven en dus ook geen certificaten ontvangen.”

Waarom die eigenaars dit nalaten is voor Infrax een raadsel. “Temeer omdat wij deze ‘achterblijvers’ het voorbije jaar zes keer een mail of brief hebben gestuurd met de vraag dit in orde te maken. Bij elke herinnering zagen we het aantal eigenaars dat dat nog moest doen dalen, tot 4.330 vandaag”, zegt Verdoodt. “Naar hun motieven hebben we het raden. We vermoeden dat het om desinteresse of een vergetelheid gaat. Technische fouten zoals oude, niet meer gebruikte e-mailadressen, zijn er immers al uitgefilterd.”

Verdoodt roept deze mensen op om zich alsnog in orde te stellen. “Zeker aangezien zij de niet-aangevraagde certificaten van het voorbije jaar nog altijd kunnen innen, simpelweg omdat de uitkering ervan gebeurt op basis van de vorige meterstand. Ze hebben er dus alle baat bij dit snel te doen.”

Johan Danen pleit voor actie. “Het zou goed zijn dat Infrax en Eandis actief de redenen van de niet-overstap in kaart brengen”, besluit hij.

Meer informatie over de aanmelding van uw zonnepaneleninstallatie bij de netbeheerder vindt u hier.

Bron: Het Belang Van Limburg, 31 oktober 2017

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (4)

  • LM Winters Reply

    De meeste nieuwe zonnepaneelgebruikers kijken met z’n allen de kat uit de boom !
    Ook een beetje terecht !
    Eerst flink Investeren om milieu-technisch goed bezig te zijn om groene stroom op te wekken en langs de andere kant een nekslag te krijgen met de prosumententaks !
    Mijnheer Tommelein U bent bij deze niet goed bezig !

    15 november 2017 at 14:41
    • Ignace Reply

      Inderdaad , een flinke nekslag en ABSOLUTE woordbreuk !!!
      Toen ik de dure zonnepaneleninstallatie liet plaatsen kende niemand het woord “Prosumententarief ”
      Nog steeds worden mensen overhaald om er te plaatsen, wat zal voor hen de nekslag nadien zijn ??
      Misschien ook een nieuwe belasting op die panelen ?
      Schandalige politici !!

      21 november 2017 at 17:28
  • catharina smeets Reply

    de reden is o.m. ook dat velen niet handig zijn met de computer en dat een account aanmaken en of inloggen niet zo makkelijk gaat als wordt voorgesteld! Ik ben zelf op dat vlak ervaringsdeskundige en ik zeg u dat mij meerdere keren overkomen is dat ik die computer en al die ingewikkeldheden daarrond, meer stress en zorgen gaven dan dat ik financieel voordeel zou halen ..IK heb gebeld naar de diensten en zelfs na een zééér geduldige dame aan de telefoon, is het mezelf toch nog niet gelukt… Ik weet zelfs nu niet meer of ik eigenlijk ingelogd ben of niet. Ik krijg daar een pijnlijk hoofd van en zeer slechte zin!!!
    kunnen jullie dat echt niet meer menselijker, lees vrij van computertoestanden, oplossen? Niemand weigert een financieel voordeel, maar het moet bereikbaar blijven.
    Ik ben blij met jullie vaststelling en voel me nu echt geen uitzondering meer. Ik merk echter ook wel dat jullie nauwelijks nog kunnen vatten dat er dus toch nog computeranalfabeten zijn in deze tijd: het is wel zo!
    Lieve groeten!

    14 november 2017 at 19:28
  • Kris Steenhaut Reply

    De reden lijkt mij anders wel eenvoudig genoeg, namelijk dat de netwerkbeheerders serieuze drempels hebben ingebouwd voor diegenen die het wagen daadwerkelijk de administratieve doolhof te volgen.
    Om maar één enkel voorbeeld te geven, het spelletje “klik op de vakken met een verkeersbord”, met vaak zeer onduidelijke plaatjes en bovendien eentalig in het Engels. Kennelijk een politiek-correcte variant op “… et pour les Flamins la même chose”.
    Kortom, het optreden van de netwerkbeheerders is ergerlijk te noemen om twee redenen.
    Ten eerste, als een firma [of een bestuur, of de overheid] heeft beslist over te gaan tot een administratieve hervorming, dan heeft die firma [of dat bestuur, of de overheid] de verdomde plicht de administratie rompslomp die eruit volgt zelf te behandelen en op te lossen. Dat deze klodden dan maar gemakshalve op de rug van de klanten worden geschoven is zowel schandalig te noemen als typerend voor de mentaliteit bij de huidige politieke klasse. Ja, vergeten wij het maar het beter niet, uiteindelijk werden zowel EANDIS als Infraxx volgedropt met politieke tafelspringers.
    Ten tweede, dat er dan nog beweerd wordt dat “… de mensen nalaten zich in orde te stellen”, zulks is werkelijk te gek voor woorden. Om de eenvoudige reden dat niemand, maar dan ook niemand verplicht is, noch kan worden, groenestroomcertificaten aan te vragen. Die mijnheer Björn Verdoodt kan dus maar beter een toontje lager zingen.
    Slotsom, gezien de mentaliteit bij de politiekers en hun favoriete administraties moeten de particuliere eigenaars nu nog meer op hun tellen passen dan ooit.

    14 november 2017 at 15:57

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *