Standpunt Kabinet Tommelein over invoering digitale meters

Meterkast

Standpunt Kabinet Tommelein over invoering digitale meters

De nakende invoering van digitale meters is momenteel een brandend actuele topic in het Vlaams energielandschap. Zo werd er massaal gereageerd op ons blogartikel over de voordelen van de introductie van deze meters.

Ter opvolging nam iLumen contact op met het Kabinet Tommelein, hetgeen uiteindelijk resulteerde in onderstaande samenvatting:

1.Wat is een slimme meter?

  • Een digitale meter die je energieverbruik (elektriciteit en gas) meet
  • Kan ‘communiceren’ met netbeheerder
  • Voor iedereen dezelfde digitale basismeter
  • Geeft je meer inzicht in je verbruik ð meten is weten
  • Kan uitgebreid worden, extra ‘slimme’ functionaliteiten, je kiest zelf hoeveel ‘toeters en bellen’
  • Energie-efficiëntie:
  • Wasmachine vragen om tegen ’s morgens de was te doen
  • Tonen waar de grootste verbruikers zijn (vb. versleten ijskast)
  • Vaatwasser laten draaien op moment dat je zelf zonne-energie produceert
  • Hernieuwbare energie: uitwisselen van info, injectie en productie meten
  • Nieuwe producten: Wie elektrische bedrijfswagen heeft, kan via werkgever verbruik thuis afrekenen en zelfs aparte leverancier nemen

2. Waarom nodig?

Geen andere keuze

  • Huidige Ferrarismeter wordt niet meer gemaakt
  • Digitalisering op alle vlak: we maken ook geen telefoon meer met draaischijf, we kijken niet meer analoog naar TV,…
  • Belangrijk voor energiemodel van de toekomst (decentraal, zelf energie produceren, slim net, enz.)

3. Wat gaat het kosten?

De kostprijs zelf, verrekend via de factuur net als nu (zie 4.)

  • Huidige ferrarismeter kost vandaag 30 euro
  • Schatting van kostprijs eenvoudige digitale meter: ongeveer 60 euro
  • Installatiekosten zijn dezelfde
  • Kastje rond meter is bij digitale meter goedkoper
  • Op andere vlakken kosten besparen (zie bij punt 5.)

Kostenbaten-analyse stelt een kost voorop van 2 miljard euro?

Analyse van enkele jaren geleden

  • Parameters gewijzigd: functionaliteit meter, periode van uitrol, enz.
  • Grote evolutie op vlak van energie de laatste jaren (vb. kost meter)

4. Wie betaalt?

Zelfde principes als vandaag

  • Gesolidariseerd, kost van de meters zit in de nettarieven (via meet- en teltarief, betaal je vandaag ook)
  • Geleidelijke uitrol = kosten spreiden
  • Bij nieuwbouw, grondige renovatie en verplichte metervervanging plaatsing en indienststelling betaald door de klant
  • Mensen die zelf digitale meter vragen zullen daar bovenop deel van de kost van de meter betalen
  • Netbeheerder is verantwoordelijk bij einde levensduur en defect

Energiefactuur zal stijgen door digitale meter?

  • Nee, geleidelijke uitrol, factuur zal niet stijgen (mede door de voordelen zie punt 5)
  • Er komt nog kosten-batenanalyse, bijsturen indien nodig
  • Bijna alle andere Europese landen voeren slimme meter in, waarom zou het hier niet kunnen? (We bengelen achteraan peloton)

5. Wat zijn de voordelen?

Digitale meter zelf:

  • Geen meteropnames meer
  • Geen aparte dure budgetmeters meer (ook minder stigmatiserend, en kan armoede-opsporend werken)
  • Fraude bestrijden: minder energiefraude/domiciliefraude opsporen
  • Betere sturing van het net

De slimme meter (extra functionaliteiten die je kan toevoegen):

  • Monitoren van eigen verbruik (vb. verbonden met smart phone)
  • Nieuw marktmodel voor hernieuwbare energie (vb. je zelfgeproduceerde energie injecteren op het net op momenten dat je er goede prijs voor krijgt)
  • Energie verbruiken op moment dat je produceert
  • Nieuwe slimme toepassingen: elektrische voertuigen, slimme toestellen, interactie met batterijen,…

6. Wat betekent dit voor mensen met zonnepanelen?

  • Rendement behouden! Iedere installatie heeft recht op minstens 15 jaar terugdraaiende teller, maar wie wil kan ook vroeger overstappen naar een nieuw compensatiesysteem
  • Wie investeert in hernieuwbare energie belonen, niet straffen
  • Belangrijk dat we blijven investeren in hernieuwbare energie, voor klimaat, milieu en behalen van Europese doelstellingen
  • Nieuw systeem uitwerken dat op termijn terugdraaiende teller zal vervangen
  • In de toekomst integratie van batterijen om net optimaal te gebruiken en te zorgen dat er geen overbelasting is

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (39)

  • Bkijnens Jan Reply

    De digitale meter is er alleen ten voordele van fluvius,alhetgeen wat daar opgesomt word is leugenachtig.de partikulier met zonnepanelen wordt zwaar afgestraft. Om vande zogenaamde voordelen te kunnen genieten moet hij zwaar investeren om weer veel geld kwijt te zijn dat hij nooit kan terug verdienen om nog maar break even te komen. Ik weet wel geld op de spaarboek brengt ook niets op, maar al hetgeen men verkondigt tot nu toe wanneer men investeert in zonneenergie dat dit rond tien jaar terug verdient wordt met de huidige regelingen is een dikke leugen. Wanneer een bedrijf geen winst maakt gaat deze failliet. Een partikulier die investeert in verlieslatende zaken beland in de armoede want die is zijn geld kwijt.

    7 september 2019 at 21:24
  • ANDRE Reply

    nogmaals,weg met die digitale brol die alleen maar dient om ons te controleren en in ons zakken te zitten.
    mooipraterij daar zijn allemaal even goed in.

    13 maart 2018 at 20:25
  • Silke Reply

    Hoe zal het dan precies zitten met onze privacy als consument? Want slimme meters zullen op een schat aan informatie zitten.

    4 juli 2017 at 14:05
  • verdurmen marc Reply

    van zodra ze hier een slimme meter plaatsen ben ik van plan om mijn panelen af te leggen en ik hoop dat iedere bezitter dit doet , pas dan gaan zij het echte resultaten zien ik heb er echt genoeg van

    28 april 2017 at 21:43
  • maes jean-pierre Reply

    koenraad adams heeft 100 procent gelijk in zijn commentaar. ter aanvulling hierop. mijn origineel contract , 20jaar groenestroomcertificaten en terugdraaiende teller;sindsdien al gestolen door julie eenzijdige ,contractbreuk elk jaar extra 241 euro prosumentenkost te betalen,straks geen terugdraaiende meter meer en dan proberen een dure batterij door ons strot te jagen. denken jullie echt dat wij jullie niet door hebben. shame u

    24 april 2017 at 20:59
    • Joris Reply

      Freya heeft de financiën al genoeg om zeep geholpen en hiermee het stigma bevestigd, dat socialisten specialisten zijn in het gul uitgeven van het geld van anderen.
      Het is ongehoord dat destijds veel te hoge groenestroomcontracten werden toegekend.
      Aangezien het hier contracten betrof, kan men hier niet aan raken.
      De prosumententaks is een heffing op de belasting van het net en staat dus los van uw contract meneer Maes.
      Hierover mekkeren komt er op neer dat u het best ok vindt dat de belastingbetaler u twintig jaar lang een vakantie naar het zuiden sponsort voor het plaatsen van uw zonnepanelen, maar dat u nu de all-in fee zelf zal moet bekostigen. Ramp o ramp!!!

      23 maart 2019 at 21:39
  • Willy Bogaert Reply

    Stop met de reklame en rendementen voor zonnepanelen tot
    er een klaar en stabiel antwoord komt .
    Misschien komt FREYA terug om te helpen ?

    24 april 2017 at 20:35
  • maes jean-pierre Reply

    ben 66jarige zonnepaneelbezitter en kom uit een generatie waar een contract nog sluitend was zelfs een gegeven woord. helaas is dit niet meer het geval. hoe durft men eenzijdig contractbreuk te plegen en er nog mee wegkomen .rergering schaam jullie, en mensen de volgende verkiezing straf dit eens af ipv. naar nietszeggende verkiezingsslogans te luisteren denk aan het verlies hun postje . poets weder poets .binnenkort

    24 april 2017 at 20:20
  • Gijsbers Jozef Reply

    Al de gelezen reacties zijn 200 procent waar!
    Het draait om de poen hier in Belgie, met de ene
    hand geven en met de andere bijna het dubbele terugnemen! Eerst iedereen trachten om te praten
    met smoes A en als we erin getrapt zijn breekt men
    met smoes B de beloftes weer af. Eigen aan partijen
    met grote energiebedrijven achter zich? Dat er vlug
    Batterijen komen, betaalbaar en door prive bedrijfjes
    Gemaakt, dan kan de draad van onze woningen verwijdert worden!

    24 april 2017 at 12:09
  • Tseete Verlinden Reply

    Je moet goed gek zijn om nu nog zonnepanelen te willen leggen! Zonder groenestroom certificaten is het gewoon niet rendabel. Een digitaal meterke erbij en ze hebben ons altijd bij ons pietje, weer een reden om er geen meer te leggen! Goed bezig! Wat je ook doet, betalen zal je! Ook met of zonder PID box!

    24 april 2017 at 11:13
  • Raymond Reply

    Zie geen verschil met borig propagandaverhaal van Tommelein bejubelt door jullie. Wanneer eindelijk een analyse van een onafhankelijk expert, niet van het kabinet dus?

    23 april 2017 at 23:34
    • Danny Wouters Reply

      Waarom zouden we Tommelein en Co nu wel geloven.
      1. De eerste jaren heeft de politiek (netbeheerders en provincie incluus) ons GRATIS stroom beloofd. “Wie een NUL verbruik had moest ook niets betalen !!!”
      – Met de invoering van het ‘prosumententarief’ zijn we een eerste maal bedrogen en bestolen. Dit is voor velen een streep door de rekening.
      – Ondertussen hebben we blijkbaar ook slechts 15 jaar ‘recht’ op de ‘terugdraaiende teller’. Die beperking werd nooit eerder uitgesproken. Weer veranderen ze de spelregels tijdens het spel. en doen ze alsof die 15 jaar een gunst is. 🙁
      Ik verwacht bijzonder weinig van die compensatie regeling.
      Met de digitale meter betaal je de gewone nettarieven voor elke kWh die je van het net haalt op momenten dat er te weinig of geen zon is. Dit deel is al 65% van de factuur.
      Je kan hoogstens besparen op de energiekost. Maar hoe gaan de Energieleveranciers met de meetgegevens omgaan? Wat zullen zij willen compenseren?
      Zolang 1 kWh = 1kWh blijft de schade nog beperkt tot de nettarieven.
      Maar wat als ze gaan afrekenen aan eenheidsprijzen? In de zomer is er een overaanbod en is de stroom spotgoedkoop. In de winter kan 1kWh 3 of 5 (tot zelfs 10) keer zo duur zijn als in de zomer. Waar is dan het voordeel? Een wat als ze maandelijks gaan afrekenen. Zolang Tommelein hier geen garanties kan kunnen de gevolgen dramatisch zijn voor de consument.
      Bovendien willen de DNB ook een deel van hun kosten innen via een vaste vergoeding het ‘Capaciteitstarief’ een forfait op het maximale vermogen (kVA) van de aansluiting. Of je nu veel verbruikt of extra zuinig bent, deze kost moet je betalen net zoals de Turteltaks nu. Voor een aansluiting van 1 x40A zou dit totaal al een 400€ kunnen zijn. Maar ook dit is nog niet definitief bepaald.
      Tot slot Wie toch nog wil besparen op zijn factuur zal wederom fors moeten investeren in Batterijen, electronica en software om eventueel enkel huishoudtoestellen te schakelen. Want dit kan de digitale meten niet. daarvoor is hij te dom.

      25 april 2017 at 06:04
  • verjans Reply

    En daarbij is het technologisch zeer goed doenbaar om die slimme meters te doen terug draaien of beter gezegd om het op de lijn gezette energie af te trekken van de afgehaalde energie (poepsimpel) Maar daar draait het om De overheid wilt niet, omdat ze de deur willen openhouden om nog meer de boel te belazeren

    23 april 2017 at 20:01
  • De mulder Reply

    Inderdaad, we zijn weer gekl…….. en die mooie praatjes van mijnheer de minister pikken we niet

    23 april 2017 at 19:29
  • Rik Bressers Reply

    Het verbaast me elke keer : jullie bij Ilumen zijn absoluut niet kritisch over deze “”slimme meters””. Volgen jullie dan niet de ellende die er in Nederland gebeurt met dit soort meters?? Met zulk een opstelling laten jullie duidelijk zien een spreekbuis van de regering te zijn. Het hele verhaal over de ellende van slimme meters heb ik (vorige keer) al naar Testaankoop gestuurd.

    23 april 2017 at 18:59
  • Hubert VG Reply

    Allemaal heel mooi maar wat met de overschot aan stroom? Wij hebben twee installaties, één op ons huis en de tweede op mijn atelier. De woning heeft overschot, het atelier komt te kort. Nu moeten we daarvoor betalen maar de overschot geven we gratis weg en dit terwijl we op de twee installaties samen overschot hebben en niets zouden moeten betalen, zelfs zouden kunnen terug trekken als de regeltjes niet zo éénzijdig waren!
    Nu we al procumenten belasting betalen per installatie zou het niet meer dan heerlijk zijn de overschot aan stroom terugbetaald te krijgen.
    Wij hebben deze installaties in 2009 heel duur betaald, er waren beloftes gedaan en achteraf wordt alles bijgestuurd zodat het uiteindelijk twee jaar langer duurt voor alles afbetaald is. En wat gaat er nog op ons afkomen?

    23 april 2017 at 16:16
  • Malfait Luc Reply

    Waarom komt er maar geen antwoord op de vraag die reeds meerdere malen werd gesteld aan meerdere instanties, nl. bij plaatsen zonnepanelen in twee fases, wanneer gaan de voorop gestelde 15 jaar voor gewone verrekening van de gebruikte en geproduceerde elektriciteit in, na het installeren van de nieuwe tellers ( die niet kunnen terug draaien)? Datum eerste installatie? Datum tweede installatie? Het gaat tenslotte om één teller!
    En het is onbegrijpelijk dat geen duidelijkheid kan gegeven worden hoe de regeling zal zijn na de 15 jaar, want voor mensen die reeds geruime tijd geïnvesteerd hadden in zonnepanelen is de 15 jaar mogelijks snel om aangezien de plaatsingsdatum de start van de 15 jaar is.

    23 april 2017 at 16:13
  • andre van gorp Reply

    geen extra digitale brol.
    WIJ WORDEN AL GENOEG GECONTROLEERD EN OP KOSTEN GEJAAGD

    23 april 2017 at 15:11
  • Olyslaegers Frans Reply

    zelfs na 15 jaar moet de teller kunnen terugdraaien anders is dit regelrechte diefstal daar we voor het gebruik van het net moeten betalen .het opwekken van de elektriciteit gebeurt door onze investering

    23 april 2017 at 13:21
  • vanderhoven rik Reply

    Na het lezen van bovenstaand artikel kan ik alleen maar besluiten dat het weer de zoveelste pluk-de-huisgezinnen – show ook hier verdergaat. Geen belastingen,klopt,ze pakken ze op andere vlakken wel hun centen in bvb btw 21 % en dat nog wel op een basisbehoefte dat elektriciteit is.Ik maak even mijn rekening als zonnepaneelbezitter: eenvoudige meter (dus geen toeters en bellen) + 30 euro.Installatiekosten zijn dezelfde- noem ze dan verdomme dat het weer god-weet-wat gaat kosten. Voorbeeld? : het afsluiten van mijn nachttarief kostte 75 euro.Ingreep van 30 seconden (verzegeling doorknippen,kast opendoen,zekering uittrekken en terug verzegelen aub) Kastje rond meter is goedkoper – ’t zal een nieuwe zijn en niet van hout neem ik aan. De openbare dienst kennende zullen ze op vijftig euro niet zien.De andere betaalt toch.En tenslotte 15 jaren recht op terugdraaiende meter.Momenteel had ik een contract van 20 jaren dus ook 20 jaar terugdraaiende meter – 5 jaar afgepakt dus – contracten met de staat? – nooit te betrouwen.. en tot slot wordt er met geen woord gerept over de overproductie die de zonnepaneelbezitter ieder jaar verliest aan infrax – hoe zit het hiermee?- wij leveren en zij profiteren van duizenden huisgezinnen door te verkopen aan 0.27 euro – gemakkelijk geld,niet?-je krijgt mij niet overtuigd het gaat alleen maar om geldklopperij op kap van de werkmens.De bedrijven en zelfstandigen zullen en niet wakker van liggen die zullen het weer in de boekhouding van de firma opnemen.Ben benieuwd wanneer ze nu de stroommeter opnemen nu ze er zelf over beschikken en tot slot naar de jaarwinst van INFRAX de volgende jaren. Ik ben al te oud geworden om bovenstaande goed-nieuws show te geloven.Hun woordenboek vermeldt alleen maar winst en nemen.

    23 april 2017 at 12:31
  • Eric Reply

    Wie betaald onder punt 4, laatste regel: ‘Netbeheerder is verantwoordelijk bij einde levensduur en defect’
    dan is dit het geval ook bij vervangen van de oude meter, kosten volledig voor netbeheerder daar we al die jaren de oude meter al terug betaald hebben, met nog winst ook voor hen want ze gaan inderdaad eeuwig mee

    23 april 2017 at 12:20
  • Anna Maria van Aerschot Reply

    Stop de achterkamerdeals . Dit nieuwe systeem biedt geen voordelen voor de consument alleen kosten .

    23 april 2017 at 11:59
  • kris declercq Reply

    De huidige meters hebben ons jarenlang bedot. Boven de 10A meten ze verkeerd, in het voordeel van de graaiers van ons energielandschap. Laat ze nu maar staan, als mijn zonnepanelen meer dan 2000W op het net steken is het nu eens in mijn voordeel.
    Trouwens, ik hoorde onze slimme minister zeggen dat tijdens de dag de energie het goedkoopst is ( de arme mens moet die groene certificaten slijten ) en ’s avonds het duurst… Beter misschien de dubbele tarief eerst afschaffen? We hebben goedkoop nachttarief tijdens de duurste productie uren en duur tarief tijdens de goedkoopste uren.

    23 april 2017 at 11:05
    • dominique janssens Reply

      interessante oppering Kris, wil je die toestand eens duidelijker uitleggen, ik ben benieuwd want ik ben hoe langer hoe meer geneigd om eens grondig heel die beerput van infrax en eandis en de staat in deze uit te mesten…
      als u iets technischer kan zijn, dan graag uitleg

      24 april 2017 at 18:24
  • Van Hoeck Johan Reply

    Inderdaad, die slimme ??? digitale meters zijn niet eens in staat te doen wat een eeuwenoude technologie wel kan nl. terugdraaien. Geen meteropname meer??? Dit gebeurt nu één maal om de twee jaar, zal dus ferme besparing geven! Alle andere drogredenen zoals wasmachine starten , verbruik beheren enz. kan ook perfect in eigen beheer en dit met een éénmalige kleine kost waar je zelf kiest hoe ver je wil gaan. Neen, voor de eigenaar heeft een slimme meter geen enkel voordeel, dit in tegenstelling tot een digitale televisie of digitaal telefoonverkeer waar het verschil in beeldkwaliteit en geluid beduidend hoger ligt.

    23 april 2017 at 10:58
    • dominique janssens Reply

      idd… ik vind het bijzonder éénzijdig van ILumen alleen maar te smossen met voordelen van de meter, en de nadelen onbesproken te laten… ik wil zelf bepalen wanneer ik wat in schakel en ik heb daar al dertig jaar geen slimme meter voor nodig, ik bepaal zelf… ben slim genoeg om te tellen zonder rekenmachine… en ik weet perfect wat veel en weinig verbruik heeft… als ze iets slims willen doen dat ze dan in iedere woning een groene en rode lamp monteren in de woonkamer, groen als het laag tarief is en rood als het hoogtarief is… daaraan heb ik genoeg, want ze bepalen zelf wanneer ze omschakelen, en ook daar heeft de digitale meter geen impact op… het is zoals u zegt allemaal bedrog… ik begrijp niet dat ILumen dit zo post zonder alles te vertellen.. @ ILUMEN heeft u soms een akkoord met Tommelein ? wie heeft er wat aan wie beloofd ? in deze fake news tijden aub… feiten en waarheid eerst !

      24 april 2017 at 18:27
  • Koenraad Adams Reply

    Ik had gehoopt hier meer informatie te vinden over hoe men dat nu gaat compenseren. Het enige wat ik terugvind is dit :
    •Rendement behouden! Iedere installatie heeft recht op minstens 15 jaar terugdraaiende teller, maar wie wil kan ook vroeger overstappen naar een nieuw compensatiesysteem

    Allemaal goed en wel maar de slimme meter KAN NIET TERUGDRAAIEN. Het enige wat ik had gehoopt te lezen hier hoe men dat gaat regelen. Maar het staat er NIET in. De enige goeie manier is om de hoeveelheid geproduceerde energie af te trekken van de hoeveelheid verbruikt energie. Je hebt bv. 10.000 Kw verbruikt en 5.000 Kw geproduceerd dus staat er 5.000 Kw op de factuur. Maar… zo zal het NIET zijn. Dit is een uitgelezen kans om de voordelen van mensen met zonnepanelen nog eens te gaan straffen en een sneetje van hun voordelen af te nemen. Eigenlijk is dit dus een overbodig artikel, gewoon wat prietpraat van een Kabinet dat maar één doel voor ogen heeft : de mensen met zonnepanelen zoveel als mogelijk doen betalen in de toekomst. 1 WEEK nadat Tommelein zei dat hij er als minister van energie zou voor zorgen dat de electriciteitsfactuur zou dalen introduceert hij de slimme meter en er op het einde van de aankondiging aan toevoegt : “maar die meter kan niet meer achteruit draaien, sorry…”. Man wat heb ik toch een vertrouwen in al die politici :(…

    23 april 2017 at 10:57
  • Frank Van Goethem Reply

    Ik heb zonnepanelen liggen en ben voorstander van de slimme meter.
    Hij zal zichzelf terugbetalen als we gewoon kijken naar de kost van de opmeter die nu zal wegvallen.
    En wat de netvergoeding betreft van wat onze zonnepanelen op het net plaatsen lijkt gezond boerenverstand belangrijk.
    Zoals elke gebruiker betalen we aan de netbeheerder wat wij van onze leverancier gebruiken. Dit moet zo blijven voor de energie die ze binnen nemen als we niets zelf produceren.
    Voor de energie die wij gratis aan onze buren leveren betalen onze buren (volgens hun meter) nu reeds netvergoeding. Waarom moeten wij dan dubbel bijbetalen ?
    Dit is enkel met de slimme meter juist te bepalen.

    23 april 2017 at 10:14
    • dominique janssens Reply

      frank met alle respect, u gelooft in sprookjes me dunkt, het is echt niet om dat de opnemer wegvalt, dat de prijs zal lager worden, vergeet dat maar, u zal gewoon nog beter en juister gepluimd worden door de intercommunale… kijk maar eens als paneel bezitter wat u mag dokken, turteltaks en prosumertaks, en als u zoals ik certificaten haalt van 230 euro (bent u nog bij de gelukkigen) maar…. verliest u een pak aan allerhande fake taksen… immers wat zeggen ze nu ha wegens zonneenergie kan de turteltaks 25 euro lager ??? oh yeah ? waarom moeten wij ze dan dubbel betalen ? leugens en nog meer leugens, ik geef u een tip hou het grondwettelijk hof in het oog uitspraak over de ongrondwettelijke turteltaks volgt, en ik hoop dat we dan de prosumer taks ook met de kop kunnen in drukken, want ook deze is onwettig en kontraktbreuk met de afspraak van 20 jaar certificaten te beloven die ze dan op slinkse wijze terug halen bij iedereen… waar eindigt dit ?

      24 april 2017 at 18:22
    • Danny Wouters Reply

      Weet dat een gezin met PV ongeveer 70-75% van zijn stroom VIA het net haalt. De (slimme)digitale meter meet injectie en afname apart. Bijv. totale PV productie = 5000kWh. Totaal jaarverbruik ook 5000kWh. In de zomer en overdag maak je meer stroom dan je direct kan verbruiken in totaal zal de injectiemeter 3500 kWh noteren (=terugdraaien van de teller). Ongeveer 1500 kWh verbruik je direct en passeert niet via het net. Daarvoor betaal je ook niets. Maar je afname meter zal ook 3500 kWh registreren (=vooruitdraaiende meter) Daarop zal de DNB (Infrax of Eandis) via de energieleverancier wel de normale nettarieven afname aanrekenen. Dit komt ongeveer overeen met wat je nu aan ‘prosumententax’ betaald. De energieleverancier kan je afname met je injectie compenseren (1kWh = 1 kWh) Maar het kan ook zijn dat hij jou in de zomer betaalt voor elke kWh injectie aan een laag injectietarief (bijv. 2,5 à 3,5€c/kWh) en dat je in de winter jou stroom mag “terug kopen” aan 6 à 8€c/kWh. Kan zelfs zijn dat het injectie- en afnametarief elke maand wijzigt. (Grootverbruikers hebben zelfs mogelijkheden om hun tarief elk uur of kwartier te laten wijzigen. Zo proberen ze maximaal te profiteren van de laagste tarieven)

      25 april 2017 at 07:08
  • Ozzy Reply

    Jaja , alle kwh die men opwekt gaat naar hun zakken.
    En alle kwh die men verbruikt tot op laatste cent betalen met nog hogere tarieven. Zonnepaneel eigenaars worden gewoonweg ontpluimt als kippen.
    Binnenkort op tweedehands zonnepanelen te koop 1cent/kwh.

    23 april 2017 at 10:04
    • dominique janssens Reply

      ik ben zelf ook paneel bezitter en ik wordt nu jaarlijks gepluimd met zo’n 700 euro prosumertaks plus nog eens die turteltaks … Ik heb nochtans geen meerverbruik ik heb overproductie maar als ik door de timing van de meteropname nog geen overproductie maar onderproductie heb op dat tijdstip mag ik ze dokken mijn gebruikte energie, omgekeerd heb ik overproductie op de meting… dan ben ik die gewoon kwijt en wordt de stand achteruit geteld tot daar wat geheid het volgend jaar weer voor onderproductie zal zorgen, en zo vullen zij hun zakken en verliezen wij zowel in de investering als op zoveel andere plakken, what the fuck….??? het is hoog tijd dat alle paneelbezitters zich samen zetten en die rotzooi eens met de wortel uitwieden… het is pure politieke volksverlakkerij en dat moet eindelijk stoppen !!

      24 april 2017 at 18:19
  • Arnold Reply

    Ik zelf had één van de eerste slimme meters van Eandis en heb hem terug laten wegnemen.
    Kostprijs met installatie 265 euro , hetzelfde voor deze weg te nemen en het plaatsen van een terug draaiende meter. Reden : Alles staat apart genoteerd, maar het ene trekt men niet af van het andere. Dus na afrekening moest ik betalen en mijn overschot aan opwekking +/- 4000 kw/u was ik gewoon kwijt

    23 april 2017 at 09:59
    • dominique janssens Reply

      ik ben zelf ook paneel bezitter en ik wordt nu jaarlijks gepluimd met zo’n 700 euro prosumertaks plus nog eens die turteltaks … Ik heb nochtans geen meerverbruik ik heb overproductie maar als ik door de timing van de meteropname nog geen overproductie maar onderproductie heb op dat tijdstip mag ik ze dokken mijn gebruikte energie, omgekeerd heb ik overproductie op de meting… dan ben ik die gewoon kwijt en wordt de stand achteruit geteld tot daar wat geheid het volgend jaar weer voor onderproductie zal zorgen, en zo vullen zij hun zakken en verliezen wij zowel in de investering als op zoveel andere plakken, what the fuck….??? het is hoog tijd dat alle paneelbezitters zich samen zetten en die rotzooi eens met de wortel uitwieden… het is pure politieke volksverlakkerij en dat moet eindelijk stoppen !!

      24 april 2017 at 18:18
  • K. Van B Reply

    Nu draaid de meter altijd terug ook na 15 jaar.
    Dus wie panelen liggen heeft moet voor een oplossing zorgen voor na 15 jaar. Extra investering extra kosten.
    Wanneer ik moet investeren in een batterij weet dan dat ik van het grid afga.
    Ik blijf niet betalen voor een aansluiting als ik zwaar moet investeren omdat ik elektriciteit produceer.
    Ik zet hooguit 15 A op het net kom mij niet zeggen dat het net daar niet op is voorzien . De hoofdzekering is 40A
    Het is zoals altijd eerst stimuleren daarna mensen belasten

    23 april 2017 at 09:51
  • Kris Steenhaut Reply

    Zo hebben wij weerom het ongenoegen een propagandaronde van het geachte partijlid voorgeschoteld te krijgen.
    En helaas, naast de herhaling van wat schimmige beloftes, een resem halve waarheden om hele leugens te verdoezelen.
    Om mij tot één voorbeeld te beperken: “de Ferrarimeters worden niet meer gefabriceerd”.

    Ja, en wat dan nog? Als er al eentje kapot zou gaan, dan zal men die toch gewoon kunnen vervangen door een digitaal exemplaar. En tot veel vervangingen zou men niet hoeven over te gaan, want die Ferrarimeters gaan een eeuwigheid mee.
    Kortom, dat de Ferrarimeters niet meer worden gefabriceerd is in de verste verte geen reden om tot een verplichte vervanging over te gaan, om de luitjes een digitaal instrument met bijbehoreende kosten door de strot te duwen. Het is een drogreden. Vandaar, mijns inziens gaat het enkel maar om geldklopperij. Immers, indien de Ferrarimeters niet dienen vervangen te worden, dan vervalt daarmee automatisch de rest van het ministerieel verhaaltje.

    Als zonnepaneleninvesteerder en -eigenaar wordt men wel heel treurig en bang bij het lezen van dit ministirieel epistel.

    4 april 2017 at 15:15
    • Eddy Keuninckx Reply

      Correct.

      23 april 2017 at 09:44
    • Roger Reply

      Idd, Kris u hebt 100% gelijk.

      23 april 2017 at 13:53
    • PHILIPPE JEAN-PIERRE Reply

      Hallo Kris ik deel je gedachtengoed als de regering iets verplicht is het NOOIT in het voordeel vd consument en de laatste jaren zijn we genoeg geconfronteerd met contractbreuk jegens al degenen die zonnepanelen geplaatst hebben!

      23 april 2017 at 19:24

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *