Verlies ik mijn overschotten wanneer mijn digitale meter wordt geplaatst?

digitale meter

Verlies ik mijn overschotten wanneer mijn digitale meter wordt geplaatst?

Onlangs plaatste netbeheerder Fluvius haar 500.000ste digitale energiemeter. In principe komen alle zonnepaneleneigenaars aan de beurt vóór 31 december 2022. Wat gebeurt er bij plaatsing van de digitale meter met de stroom die u reeds in het net heeft geïnjecteerd?

Het spreekt voor zich dat de gemiddelde productie van zonnepanelen het hoogst ligt in de lente en in de zomer. Bijgevolg wordt er op die momenten het meeste stroom op het net gezet. In de herfst en in de winter wordt er traditioneel dan weer meer stroom van het net afgenomen.

Loopt u dan het risico dat wanneer uw digitale meter wordt geplaatst, u de opgewekte stroom niet meer kan recupereren?

“Neen, de opgewekte energie van dat jaar bent u niet kwijt”, verduidelijkt Björn Verdoodt van Fluvius bij VRT NWS. “De herberekening gebeurt pas op het moment van de eindafrekening. Men gaat de komst van de digitale meter vereenzelvigen met het verliezen van bepaalde voordelen en dat is dus niet correct.”

Tariefwijziging

Waar u wel voor moet opletten is dat u op het moment waarop de digitale meter wordt geplaatst, niet van tarief mag veranderen. Bijvoorbeeld overstappen van dag/nachttarief naar volledig dagtarief. Want in zo’n geval geraakt u het voordeel van de opgewekte energie van dat jaar wel kwijt.

Bron: VRT Nws, 15 november 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (36)

  • Jan bij Reply

    Als men weldra de digitale meter bij mij plaatst dan vervalt mijn terugdraa8nde teller in 2023 . Het gevolg zal zijn als ik alles laat zoals het is nu gaat mijn electriciteitsrekening verdubbelen ondanks alle berekeningen van de vreg. Mijn BEN woning veranderd met een pennetrek van de minister van BEN naarBEN-IGLO.
    Dan spreek ik nog niet vanhet capaciteits tarief dat er binnenkort aankomt.
    Maandelijks het gemiddelde van 12 piek kwartieren ; in een maand zijn er 30×24 x4 kwartieren = 2880 zonder rekening te houden met piek of daluren. Het gemiddelde van 12 maand pieken is nog altijd een piektarief.

    22 december 2020 at 12:47
  • Geert Ruysschaert Reply

    Beste,

    Ik heb een warmtepomp en zonnepanelen waarmee ik mijn elektriciteit maak merendeels in de zomer waar ik prosumenten voor betaal, en in de winterperiode mee verwarm. Heb ook nog dubbeluurtarief dat ik graag door een tarief zou vervangen.
    Is de periode om digitale meter te plaatsen zonder verlies van kw best direct na de meteropname? Ook de meter van nachttarief moet nog verwijderd worden.
    Graag advies

    18 december 2020 at 23:07
    • Marc Reply

      Beste Geert,
      Ik heb eveneens zonnepanelen en een warmtepomp, maar enkelvoudig tarief.
      Op 25 september heeft men mij de digitale meter door de strot geduwd, dankzij nieuwe bekabeling in de straat. Ik had de keuze : binnenlaten voor de digitale meter of geen aansluiting. Mijn meteropname is in oktober. Ik had dit jaar een stroomvoerschot van 2000 kWh. In november heb ik stappen gezet om van leverancier te veranderen. De overstap is pas concreet sedert 15 december. Niettegenstaande mijn 2000 kWh overschot, verwacht ik een serieuze factuur van Engie voor de weken na de meteropname, want vanaf dan is mijn productie zeer laag en ligt mijn verbruik ook heel wat hoger. Dankzij de digitale meter weet ik ook niet wanneer Engie mijn jaarafrekening gemaakt heeft. Voor alle zekerheid heb ik mijn domiciliëring voor Engie al stopgezet.
      Voor de luchtvervuilers (lees : zij die verwarmen met een vlam) mijn zonnepanelen en warmtepomp hebben 10 jaar terug 73000 euro gekost, kom dus niet af dat we het onderste uit de kan willen en er veel aan verdienen.
      Ik hou mijn hart vast voor de belachelijke injectietarieven en het capaciteitstarief.
      Je doet dan eens iets voor het milieu 🙁

      26 december 2020 at 01:38
  • Hendrik Brouns Reply

    We verliezen onze opgespaarde kWh.
    Bij mij werd op 16/06/2020 de digitale meter geplaatst. Op dat moment was de stand 988552.
    Op 14/11 ontvang ik de factuur van Ecopower en daar staat de stand op 16/06/2020: 998437.
    Enkele gefrustreerde telefoons later verneem ik hoe Fluvius aan die meterstand komt.
    Ze nemen de stand van 10/2019 (998437) en trekken dat af van de nul-stand op 16/06/2020.
    En dan berekent Ecopower het totale verbruik.
    Ik verlies dus zomaar even 9885 kWh !!!!!
    Uiteraard doen ze zich bij Fluvius nog niet eens de moeite om terug te bellen.
    Gangsters !

    17 december 2020 at 14:22
    • Jean D Reply

      Kijk uw factuur nog eens na; Met een dm moet je 2 standen hebben : uw afname en uw injectie.. Voor uw verbruik wordt de injectie afgetrokken van de afname. Als uw stand op 16/06 negatief was en ik vermoed dat die 1563 kWh negatief was. Dat is de stand van 14/11/2019 verminderd met de stand op 16/6/2020 . Uw teller was 1563 kWh teruggedraaid op 16/06. Op uw factuur komt de afname stand van uw dm en die is van 0 tot een bepaalde waarde gestegen. Voor de injectie is die op de dm ook van 0 tot een bepaalde waarde gestegen. Maar Ecopower gaat meer aftrekken dan die waarde. Ze gaan nl ipv te beginnen bij 000000 beginnen bij 998437 en daardoor wordt er 1563 kWh bijgeteld bij uw injectie. Ze hebben de dm op factuur 1563 kWh lager gezet dan 0. Als ze dan het totale verbruik berekenen (afname – injectie ) heb je de 1563 kWh die op 16/06 teruggedraaid was ook afgetrokken van uw verbruik. Je hebt dus niets verloren, je begrijpt gewoon uw factuur niet.

      17 december 2020 at 15:53
    • Roland Contreras Reply

      Ik heb een gelijkaardige situatie en ik heb Eneco/Fluvius hiervoor via hun chat gecontacteerd en ze hebben me met de hand op het hart bevestigd dat mijn overschot bij de echte afrekening pas in april zal verrekend worden. Het gaat over een tussentijdse factuur ter gelegnheid van de plaatseing van de meter. Ze gaan gewoon het afgenomen cijfer verminderen met het geinjecteerde cijfer wat in feite neerkomt op een terugdraaiende meter. Ik ben nu bezig met mijn overschot te gebruiken met een airco/lucht-lucht warmtepomp waardoor mijn gasrekening zal verminderen. Na de 20 jaar zonnepanelen (2029) zal de situatie uiteraard veranderen en zal ik moeten nadenken om al dan niet een batterij te plaatsen. Ruim veel tijd om hierover na te denken en ook de technische evolutie haar gang te laten gaan. Ik geloof niet in cow-boy verhalen maar de verbruikersbonden (bvb. Test Aankoop ) zouden toch wat beter hun best kunnen doen om de belangen van de verbruikers te verdedigen en er voor zorgen dat de elektriciteits factuur geen belastingsbrief is.

      19 december 2020 at 10:04
  • Lieve Vanempten Reply

    Volgens de VREG en fluvius gaan we onze gespaarde energie niet kwijt zijn en dit hebben ze altijd gezegd, net zoals ze ook zeiden dat t beter was om n overstap naar een andere firma voor electriciteit en gas t best te doen rond de eindafrekening.
    Dus na zelf opzoeken en controleren, regel ik half dit jaar n overstap naar n andere firma. Fluvius neemt contact met me om mijn meters te vervangen in digitale en nee ik mocht niet te ver achteruit schuiven met mijn data. Dus resultaat mijn eindafrekening en plaatsing vd digitale meters vielen exact op dezelfde dag ( dit natuurlijk om t getel en administratie iets gemakkelijker te maken) MAAR concreet ben ik nu wel de dupe!! Wanneer de plaatsing vd digitale meters en de eindafrekening in dezelfde maand gebeurt, ben je je overschot kwijt!!! Staat nu te lezen op de site v fluvius. Mooi hè, om achteraf voorwaarden erbij te voegen wanneer mensen n overstap regelen. (Ik dacht eens eenmaal n overstap te doen en te besparen. Waardoor mijn gratis opgespaarde energie nu door fluvius gewoon wordt afgenomen! Schandalig! En ik ben heus niet de enige.
    Je dacht hieraan goed te doen maar uiteindelijk zijn we weer de dupe!!

    16 december 2020 at 23:03
    • Jean D Reply

      Dat is toch net zoals het vroeger was. Als je op de datum van uw eindafrekening overschot hebt was je dat vroeger ook kwijt. Je hebt dan jaarlijks meer geïnjecteerd dan je afgenomen hebt en dat is hetzelfde met een dm als met een analoge meter. Meer injecteren dan afnamen is altijd beter dan minder injecteren dan afnemen. Je hebt daar wel zelf voor gekozen door voldoende panelen te leggen. Je bent enkel het overschot kwijt en niet hetgeen je opgespaard hebt in de zomer om in de winter te gebruiken. Vanaf 2021 als je dat wilt zal je dat overschot niet meer kwijt zijn maar zal je het kunnen verkopen. Overschakelen naar een andere leverancier of naar dag/nacht heeft altijd en nu ook een rol gespeeld om het opgespaarde gedeelte niet kwijt te geraken. (Dit is niet het deel overschot)
      Als je een vergoeding zou krijgen voor het geïnjecteerde deel zou dat geen rol meer spelen.

      17 december 2020 at 09:58
  • Chris Wouters Reply

    Drie keer raden voor wanneer de installatie van mijn digitale meter gepland staat (ik heb zonnepanelen en de afrekening is op 15 februari)…

    Juist ja, in de winterperiode:

    “Jouw meterinstallatie staat op onze radar om tussen 15/10/2020 en 31/03/2022 uit te rusten met digitale meters.”

    16 december 2020 at 20:16
    • Jean D Reply

      Voor uw meterstanden maakt het helemaal niet uit wanneer je een dm krijgt. Het maakt alleen uit als je verandert van energieleverancier of van tariefkeuze dag/nacht naar enkelvoudig of omgekeerd. Als de plaatsing toevallig op hetzelfde moment gebeurt is dat een voordeel omdat het dan het beste moment is om zonder verlies te veranderen van leverancier of dag/nacht naar enkelvoudig.

      17 december 2020 at 10:06
  • Bert Buyens Reply

    Bij mij is er op 15-10-2020 een digitale meter geplaatst en er is direct daarna een afrekening naar mij gestuurd
    door Elegant daar ik normaal mijn afrekening krijg elk jaar rond 15-02 met als gevolg DAT IK WEL DEGELIJK MIJN OPGESPAARDE KW KWIJT BEN ( 3200 ) dat mag allemaal zomaar .
    En dan moet je weten dat ik gewoon geen antwoorden krijg op de mails die ik stuurde naar Elegant
    schoon mannen zijn dat daar.
    En telefoneren haalt ook niets uit ze nemen gewoon niet op.
    ik ben heel dat gedoe beu aan het worden.
    Dus mensen met zonnepanelen laat uw meter niet vervangen alleen als het tegen de datum is van uw afrekening
    droevige groeten …

    16 december 2020 at 16:33
    • Jean D Reply

      Ik heb ook een afrekening gekregen op datum van plaatsing van de dm en de meterstanden die toen aangerekend werden waren 0 kWh voor dag en 0 kWh voor nacht. Er werd enkel het aantal dagen prosumententarief aangerekend. Nochtans had ik verbruik . Op de eindafrekening of als je verandert van leverancier worden dan de echte standen doorgegeven. Als uw echte stand negatief was zal de injectie op uw factuur van eindafrekening ook negatief beginnen. dus beginstand bvb – 500 kWh en eindstand 1300 kWh. Meestal vind je dit terug onder de vorm : beginstand 999500 en eindstand 1300 . ttotale injectie = 1800 kWh . Uw injectie wordt dan 1800 kWh die afgetrokken wordt van uw afname en op die manier verlies je uw overschot niet. Dus zolang je geen jaarlijkse eindafrekening gekregen hebt kan je nog geen klacht indienen want je weet nog niet of ze een fout gemaakt hebben of niet.

      16 december 2020 at 16:51
      • Bert Buyens Reply

        ik wacht af en hoop het maar heb er geen goed oog in

        16 december 2020 at 16:58
    • vermoesen paul Reply

      Aie Bert, dat is niet normaal tenzij je van tariefstructuur (dag/nacht naar enkelvoudige meter of omgekeerd) veranderd bent. Niet betalen hé Bert, en zelfs bij domiciliëring kan je bank dit bedrag terugvorderen. Elegant zal dan WEL reageren. En ben je zeker, dan kan je je geval eens voorleggen bij de Inspecteur op Radio 2. Het zal dan wel rap opgelost zijn (een 3 tal weken geleden heeft hij daar een item van gemaakt, zie ook de site van Radio2).

      16 december 2020 at 17:01
      • Bert Buyens Reply

        Beste Paul
        Bedankt voor uw reactie.
        Er is niets veranderd want ik heb altijd enkelvoudig tarief gehad
        daarmee dat ik dit allemaal verdacht vind.
        Wel een goed idee om de inspecteur van Radio 2 eens op de hoogte te brengen.
        Dank u voor de tip Paul

        16 december 2020 at 17:27
  • vermoesen paul Reply

    Uit de vele reacties kan ik maar één ding besluiten. Ofwel zijn deze mensen niet geïnformeerd en in deze tijden is dit onvoorstelbaar en ligt dit uitsluitend aan hun (ga oa naar Fluxius en daar vindt u alle laatste informatie inclusief de werking van deze digitale meters) ofwel en vooral uit dommigheid. Diegenen die hier het meest tegen zijn, zijn waarschijnlijk diegenen die foefelen met hun GC of meterstanden. Ik heb ook zonnepanelen en vind het normaal dat we moeten betalen (via prosumententarief of nieuw tarievensysteem via distributiekosten) om onze geïnjecteerde energie op het net te zetten. Anders koop je een huidige dure onrendabele batterij van enkele kW! Zelfs de kosten van de GC die wij nog krijgen moeten de gebruikers die geen zonnepanelen hebben betalen via de nettarieven. Zij moeten zich benadeeld voelen. Maar ja, een mens is egoïstisch hé

    16 december 2020 at 15:42
  • Tom Reply

    Warmtepompen kunnen een bijdrage leveren tot de vermindering van de CO2 uitstoot voor verwarming van woningen. Mensen die investeren in zonnepanelen en een warmtepomp zouden moeten aangemoedigd worden inplaats van ze via de inteliggente meter te bestraffen met een belachelijk lage vergoeding voor teveel geproduceerde electriciteit in de zomer en extreem hoge electriciteits tarieven in de winter.
    Zolang zelfs in de zomer minder dan 50% van de Belgische energieproductie niet uit hernieuwbare energie bestaat moet het mogelijk blijven om het electriciteitsnet als ‘seizoenbuffer’ te gebruiken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door via dezelfde intelligente meter specifiek het electriciteitsverbruik van de warmtepomp aan dezelfde prijs te berekenen als de opbrengst van de zonnepanelen in de zomer of door de netvergoeding voor de energie van de warmtepomp een sterk verminderd tarief te geven.

    16 december 2020 at 15:37
  • Jan bij Reply

    De digitale meter of slimme meter genoemd door de energie ministers de vreg en fluvius is voor hen zo maar voor ons is dit een diefstal meter punt uit al hun beweringen ten spijt gaat deze meter ons veel extra geld kosten hoe men het draait of keert.
    Zij komen steeds met fictieve berekeningen af ,steeds van een kleine verbruiker maar geen enkele met zonnepanelen. Alhoewel dat men reeds vele digitale meters geplaatst heeft geeft men nog steeds geen praktijk voorbeelden.

    16 december 2020 at 14:39
  • Hilde Reply

    Ik vind het ingewikkeld en onaanvaardbaar.
    Eens je inspeelde op een voordeel of milieu bewust plan
    Dan ben je daarna de klos. Eerst krijg je voordeel en daarna er dubbel en dik voor opdraaien komaan seg, waar zijn we mee bezig? Is dit echt een plezant spelletje dan? Sorry ik word hier gewoon boos van.

    16 december 2020 at 12:27
  • luc Mouton Reply

    Eigenlijk is de vraag eenvoudiger dan de tekst hierboven : Waar vinden we die overschotten terug, meneer Björn Verdoodt van Fluvius ??? We moet dat toch nu ergens kunnen (af-) lezen om daar rekening mee te houden ons verbruik aan te passen ?

    16 december 2020 at 12:25
    • vermoesen paul Reply

      Luc, je vindt dit op het scherm terug van de digitale meter. Een teller met de totale kWh dat je van het net gehaald hebt vervolgens een apart scherm van kWh van de energie die je op het net geplaatst/geïnjecteerd hebt als je zonnepanelen hebt. Trek je beide van mekaar af dan heb je je netto overschot of je netto meerverbruik. Opgelet: wat je opgewekt hebt met de zonnepanelen en direct verbruikt hebt komt niet terecht op deze meters (wel op aparte meter groenestroomcertificaten als je die hebt).
      Ga eens op site van Fluxius, je vindt daar oa de bedieningshandleidingen van de digitale meters van elektriciteit en gas terug !

      16 december 2020 at 16:27
  • JPe Reply

    Met al wat -tot nu toe- veranderd is en nog meer zal veranderen , té complex is en vooral té onzeker is en té onduidelijk , en wat daarenboven ter discussie staat….. een ding is wel zeker: het wordt “DUURDER VOOR DE VERBRUIKER ” :
    Uitstellen die meter(s), zolang het enigszins kan.

    16 december 2020 at 11:57
  • Stephan Ekelmans Reply

    Ik heb zelf mee opstart gedaan digitale meters bij Eandis en ook in het communicatie centrum geweest. Wat ik daar heb gezien dat er contractuelen tewerk gesteld zijn die zelfs gegevens wisselden wanneer er weinig verbruik was. Hierbij hoeft geen tekening dat er inbraken gebeurden bij deze klanten.
    Ik heb recent zelf een brief gekregen om voor onze zonnepanelen een digitale meter te komen plaatsen alsook voor de gas meter te vervangen.
    Weigeren mag volgens de wet niet , wat ik absurd vindt er zij zoveel dingen waarmee men de klant weer benadeeld.
    Ik stel nu de plaatsing steeds uit zolang als mogelijk.

    16 december 2020 at 11:40
    • Christel Reply

      Beste Stephan,
      We hebben de plaatsing van de digitale meter ook uitgesteld. Nu begin december kreeg ik telefoon om een afspraak te maken, dit gesprek is ook via mail bevestigd. Zowel telefonisch als via mail kregen we te horen/lezen als we binnen de 30 dagen niet reageerde of afspraak maakte, er juridische stappen genomen worden. Zijn wij hier in België niet vrij om te beslissen wanneer deze meter wordt geplaatst? We hebben toch nog tijd tem eind 2022. We zijn pas begin 2021.

      8 januari 2021 at 15:12
  • Marc Reply

    De ene zegt dit de andere zegt dat , uiteindelijk biedt de digitale meter geen enkel voordeel voor de verbruiker .
    Mensen met zonnepanelen zijn weeral de klos

    16 december 2020 at 11:12
  • Steven Reply

    Klopt niet. Wij ontvingen na plaatsing digitale meter een afrekening van de energieleverancier.
    Meter werd in okt geplaatst. Dus zomervoordeel kwijt.

    16 december 2020 at 11:04
    • Jean D Reply

      Bij de plaatsing van de digitale meter mag je uw zonnevoordeel niet verliezen. Als dat wel zo is dan is dat een fout van de energieleverancier. Zij moeten bij de eindafrekening uw overschot verrekenen en die krijg je in principe op de 1ste van de maand die volgt op de datum waarop je de meterstanden zou moeten doorgeven. Die datum staat vast en is ieder jaar hetzelfde. Hierbij zal de meterstand voor injectie dan als beginstand negatief zijn.

      16 december 2020 at 16:21
  • jan Reply

    hoe kan ik dit alles controleren of moet ik maar geloven wat ze me zeggen bij de afrekening

    16 december 2020 at 10:55
    • vermoesen paul Reply

      Beste Jan en Steven,
      Steven, als dit niet gebeurde, klacht indienen en niet betalen (ik werk niet met een domiciliëring !).
      Opgelet: overschotten ben je kwijt als je van tarief zou veranderen op moment plaatsing digitale meter maar ook als de vervanging gebeurt in de maand van de jaarlijkse meteropname.
      Jan, je kan dit gemakkelijk zelf opvolgen en berekenen. Ik doe dit al jaren. Het zijn enkele optel- en aftreksommen (nieuwe en oude meter). De stand van de oude meter moet je wel zelf opnemen/opschrijven als controle bij de vervanging, de standen van de nieuwe meter af te lezen op het scherm. Bij digitale meter zijn veel meer gedetailleerde gegevens beschikbaar, ook gegevens die echt niet nodig zijn voor de facturatie maar die nuttig kunnen zijn om je verbruik eventueel (bij) te sturen.

      16 december 2020 at 16:16
  • Hugo Thijs Reply

    Ik heb sinds 2010 zonnepanelen (geïnstalleerde vermogen van 10 kW) en een warmtepomp sinds 1983. In 2003 heb ik het piekbesnoeiingstarief voor warmtepompen laten installeren via een aparte meter. Dit tarief is ondertussen gewijzigd in exclusief nachttarief. Ik heb dus twee meters staan (één dag/nacht en één exclusief nacht). Worden beide meters vervangen door digitale meters, of wordt slechts één meter geplaatst, waardoor ik alle vermogen via één meter moet afnemen? Nu heb ik twee voedingen van 25Amp (driefazig). Hoe gaat men dit veranderen bij plaatsing van digitale meter(s) en worden de meters vervangen uiterlijk 2022?

    16 december 2020 at 10:54
    • Bart De Pauw Reply

      Meters vervangen is een 1-op-1 aangelegenheid, dus is zou verwachten dat ze elke meter vervangen ( en zeker niet veranderen aan de opstelling ervan )

      16 december 2020 at 12:46
    • S Reply

      Hugo, nachttarief vervalt sowieso binnenkort, daar hebben ze ons ook weer mee liggen.
      Dus zal er waarschijnlijk worden overgeschakeld naar één meter

      16 december 2020 at 18:27
      • stevens johnny Reply

        dag g
        het nachttarief met dm verdwijnt niet .in mijn straat is er een huis met 2 dm 1 met dag en 1 met nachttarief wel met 3 fase .dit is wel in roosdaal 1760 .luister eens bij flevius.
        gtrs
        johnny

        10 maart 2021 at 18:28
  • Lea Melis Reply

    Beste, Vroeger was de meteropname rond 1 februari. Op 13 augustus is de digitale meter geplaatst. Wanneer is de volgende meteropname?

    16 december 2020 at 10:49
    • vermoesen paul Reply

      Periode van meteropname blijft dezelfde (februari) maar met digitale meter gebeurt dit vanop afstand. In principe zou de netwerkbeheerder u de juiste datum moeten kunnen meedelen (zodat je dan je eventueel overschot aan energie tegen die datum zou kunnen opgebruiken).

      16 december 2020 at 16:03
    • vermoesen paul Reply

      Periode van meteropname blijft dezelfde (februari) maar met digitale meter gebeurt dit vanop afstand. In principe zou de netwerkbeheerder u de juiste datum moeten kunnen meedelen (zodat je dan je eventueel overschot aan energie tegen die datum zou kunnen opgebruiken).

      16 december 2020 at 16:03

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *