PV mooi
Vlaams energieminister Demir en Fluvius in overleg over uitval zonnepanelen

In het huidige kalenderjaar hebben al 1.366 Vlamingen geklaagd over het uitvallen van de omvormer van hun zonnepanelen door overbelasting van het Vlaamse elektriciteitsnet. Dat meldt minister Demir van Energie.

Staf Aerts van Groen heeft minister Demir van Energie in het Vlaams Parlement deze week gevraagd hoe groot zij het probleem van de uitvallende zonnepanelen door een overbelasting van het elektriciteitsnet inschat. ‘De Vlaamse ombudsman kaartte het bij de presentatie van zijn jaarverslag 2020 ook al aan’, aldus Aerts. ‘Het gaat om een nieuwe hinderpaal die we het beste kunnen wegnemen. De vraag is natuurlijk hoe groot het probleem is. De Vlaamse ombudsman heeft het gevoel dat hij slechts een fractie van het probleem in kaart kan brengen, onder meer omdat eigenaars niet altijd weten dat hun omvormer uitgeschakeld is. Fluvius geeft aan dat een heel aantal van de problemen kunnen worden hersteld door de omvormer in huis aan te pakken. In dat geval is de klacht onontvankelijk, maar als het probleem niet binnenshuis kan worden opgelost, dan moet Fluvius het aanpakken. Hoe groot schat u het probleem van de uitvallende zonnepanelen door een overbelasting van het elektriciteitsnet in?’

Overspanning en frustraties

‘Over heel Vlaanderen waren er 1.574 klachten vorig jaar en dit jaar zijn er tot nu toe 1.366 klachten’, licht minister Demir toe. ‘De uitval ten gevolge van overspanning van het net leidt terecht tot heel wat frustraties bij de individuele pv-eigenaars. De spectaculaire toename van het aantal PV-installaties vorig jaar speelt daar natuurlijk een belangrijke rol in. Dat toont aan dat we aan de slag moeten gaan. Ik heb met het kabinet een maandelijks overleg met Fluvius. Ik heb het aantal toenemende klachten en de manier waarop Fluvius daarmee omgaat, ook op de agenda gezet. Er is afgesproken dat er een multifunctioneel team wordt opgericht dat een plan van aanpak zal uitwerken. Aan de hand daarvan kunnen we dan aan de slag gaan.’

Plan van aanpak

Volgens de minister staan in gebieden met een relatief lage bevolkingsdichtheid minder distributiecabines en zijn de kabels van de distributiecabine tot bij de huizen langer. Daardoor zijn die stroomnetten meer onderhevig aan spanningsschommelingen. ‘De meeste spanningsproblemen doen zich voor in de provincie Limburg, maar ook in andere regio’s kunnen er lokaal problemen optreden. Fluvius houdt in haar investeringsbudgetten al jaren rekening met de integratie van meer decentrale productie in haar netten. Fluvius zal zo snel mogelijk een plan van aanpak opstellen voor die lokale problematiek.’

De administratie van minister Demir werkt momenteel samen met de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) en Fluvius aan een studie die in kaart zal brengen hoe toekomstbestendig het Vlaamse distributienet is. De studie zal eind 2022 worden opgeleverd.

Bron: Solarmagazine.nl, 18 juni 2021

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

21 reacties

  1. dit gebeurt in Boezinge ook, heb al diverse malen laten testen, maar alles is OK
    Heb een mail gestuurd naar Fluvius, maar ja, geen reactie.
    Wij hebben niks te piepen, enkel betalen.
    Wat te doen als kleine west-vlaming.

  2. Iedereen spreekt maar over kapotte toestellen maar ik erger mij meer aan de maffiapraktijk die ze toepassen om de spanning op de hoofdkabel bewust te verhogen waardoor de omvormers in alarm gaan en kan je dus wanneer de panelen het meest rendabel zijn niks op het net steken en loop de meter op de omvormer en output meter van Fluvius tijdelijk niet. Ik heb dit ook laten onderzoeken en heb duidelijk op mail dat ze toegeven dat de oorzaak door een te hoge spanning op het net is. Het is larie dat ze vertellen dat deze hoge spanning komt doordat er teveel op het net steken dezelfde periode wordt gestoken want ik mijn wijde omgeving van 100m links en 100m rechts van mij zijn er slechts 4 woningen die over zonnepanelen beschikken. Echte oneerlijke praktijken wat spijtig genoeg in Belgie allemaal wordt toegestaan door onze ministers.

  3. Dat probleem ken ik al jaren – ik had mijn installatie een paar jaar (was nog geplaatst in de tijd dat men 450 € betaalde een certificaat) en toen begon de omvormer uit te vallen (meestal ongeveer rond dezelfde tijd nml 14u – 16u) en heb ik mijn installateur op de hoogte gebracht. Die is komen kijken en verklaarde dat de uitval was door te hoge spanning. Men kon dit bij de omvormer bijstellen (lees hoger instellen voordat hij uitviel) maar dan was de garantie niet meer van toepassing. Er is zelf een technieker van Duitsland gekomen om de omvormer na te kijken (de omvormer is een Duits product) en die wilde het wel hoger instellen maar ook weer verloor ik dan mijn garantie op het toestel. Ik nam met de netbeheerder (electrabel nog die tijd) contact en men stuurde iemand die kwam meten. De spanning was hoger dan normaal maar viel nog binnen de tolerantie. We hebben het nog een tijdje bekeken maar het werd alleen maar erger, plus ook andere toestellen gingen stuk zoals voedingen van de PC – trafo van halogeen bureaulampen – en bijna wekelijks lampen in huis: zowel gewone gloeilampen, spaarlampen, halogeenlampen, en ledlampen(220V). Electrabel opnieuw laten komen en men plaatste toen een week een meter die de spanning opmeet en die men kan uitlezen. De mensen die deze kwamen uitlezen na een week zeiden opnieuw dat mijn spanning hoog was maar wel pieken van boven de 240V vertoonde. Ik heb toen gewoonweg gevraagd op ze me één toestel konden aantonen waarop de stikker (meestal achterkant of onderaan te vinden) aangaf dat meer dan 240V geen kwaad kon. Meestal staat daar 220-230V aangegeven, en dat ik in ’t vervolg al mijn defecte toestel zou verhalen bij hun. En dat die hoge spanning niet gevraagd was door ons, in tegendeel. Antwoord van de techniekers was dat de spanning zo hoog was omdat we op enkele meters van de transformator kast woonde, en als men deze zou lager zetten dat men dan verder op die lijn huizen zou hebben die een te lage spanning zouden krijgen. Ik heb toen gezegd dat dit hun probleem was en dat (omdat er steeds meer huizen werden gebouwd verder) wij niet het slachtoffer moeten zijn, maar dat zij als netbeheerder moesten zorgen dat hun toevoer juist moest zijn. De technieker heeft toen rechtstreeks gebeld met één van zijn overste en men kreeg toestemming om de spanning te verlagen (men kan blijkbaar met een hendel de spanning per 2V lager plaatsen, 10 minuten later was dit gedaan. Enkele weken later kregen we een brief in de bus dat de stroom een tijd zou uitgezet worden. Men heeft toen een nieuwe transformater kast gezet en ik heb nog een vrachtwagen verder door zien rijden met nog een transfo.
    De problemen deden zich bijna niet meer voor (ik heb wel mijn voltmeter af en toe op de lijn staan om te kijken of men binnen de grenzen blijft. Maar nu is het weeral opnieuw hetzelfde – omvormer valt weer regelmatig uit – lampen kopen we opnieuw met een grote doos – ijkast combinatie met diepvries stuk na 9 jaar, wat volgens de technieker toch zo’n 15 jaar zonder probleem zou moeten meegaan, enz…..

    Ik begrijp heel goed dat de plaatsing van zonnepanelen helemaal is stil gevallen – als het zo blijft duren en nog afwachten wat er met de stroomcertificaten en de terugdraaiende teller gaat gebeuren – ik maak zeker reclame meer om zonnepanelen te plaatsen. Beloftes worden gebroken – stroom die we opwekken (krijgen we een paar centen voor) maar wordt ondertussen voor de volle pot verkocht aan de buren. Denkt men nu werkelijk dat iedereen zomaar een warmtepomp gaat plaatsen (de bestaande installatie wegdoen) en een elektrische wagen aanschaffen, die we meestal gaan gebruiken bij slecht weer (wanneer de panelen niet veel geven) – het mooiste van al is dat men dan nog de kerncentrales gaat sluiten en gas- en misschien hout gaat opbranden om ons van stroom te voorzien (CO2 nooit van gehoord zeker)……. en ondertussen is de elektriciteit bijna verdubbelt in prijs…..

    Wanneer gaat men is een visie ontwikkelen waar de bevolking het nut van inziet en dat dan ook aanhoud en niet na enkele jaren verandert?

    1. De ene is voor kerncentrales de anderen niet wand dat is toch zoveel beter dan co2 maar wat is het verschil tussen deze twee wel vergaat de wereld achter een 100 jaar door natuur geweld of door de kernafval.
      Een ding staat vast met een kerncentrale zal het uitvallen van uw zonnepanelen niet beteren en een gascentralen wel wand die kan op en neer volgens vraag dat lukt niet met uw kerncentrale

  4. Toen ik 11 jaar geleden zonnepannelen liet plaatsen wees mijn buur al op het gevaar van overbelasing van het net.
    Toch worden er nu zoveel schadegevallen gemeld. Wie zei ook weer : ( in t Frans) besturen is voorzien?
    Wie zal hiervoor moeten opdraaien? Na het wettelijk maken van diefstal: overschotten kunnen! verkopen aan 5 cent om ze terug te mogen kopen aan 25 à 30 cent om de winter door te komen.
    Nachttarrief verveelvoudigd, belofte van terugdraaiende teller verbroken, schade aan toestellen door gebrek aan goed bestuur…
    Wat staat ons nog te wachten? Wie kan je nog vertrouwen?

  5. beste
    een vriend van mij heeft ook dit probleem .
    wij hebben dit grotendeels opgelost door een sturing te maken op zijn elektrische boiler ,dit wil zeggen dat we met een siemens logo een sturing hebben gemaakt.
    als de spanning in huis boven een door ons ingestelde waarde komt gaat de boiler laden maar enkel met het vermogen dat daar voor nodig is .
    dus als ik bv 240 volt ingeef en kom aan 250 volt dan zal de boiler gaan laden met enkel het vermogen dat nodig is om terug aan de 240 volt te komen voordeel duurt iets langer eer de boiler volledig geladen is maar sinds dien bijna geen uitval meer van zijn omvormer daarvoor bijna 20a30 keer per dag .
    voordeel van met de logo te werken dat je dan ook in de sturing kan maken dat bij een bepaald vermogen de wasmachine of andere kunnen starten .
    zodat dit er ook dit er ook voor zorgt dat de spanning onder controle blijft .
    voordeel om met de logo te werken is dat deze niet erg duur zijn en niet zo moeilijk zijn .
    mvg harald

    1. Beste,

      Dat is heel interessant. Waar kunnen we meer details vinden hoe zo’n logo vermogenssturing voor een boiler is opgebouwd ?

      Bedankt

      1. beste kan je hiermee wel helpen als je wil heb dit zelf gemaakt is niet zo moeilijk kan je het programa wel doorssturen
        laat maar iets horen
        mvg

  6. Ze gaan nu kijken hoe ze het gaan oplossen , rapport klaar eind 2022 , intussen rinkelt hun kassa ! Het is zoals met de windmolens in zee , eerst plaatsen met subsidies dan kijken hoe ze de opgewekte energie gaan transporteren via een nog aan te leggen hoogspanningsnet ? Waar blijven ze met de slogan , wat je zelf doet doe je beter ? Proficiat allemaal prutsers die om zich heen graaien , mooie beloftes maken en de burger laten betalen voor de dividenten van de verschillende maatschappijen waar onze ? politiekers in zetelen . Arme naïeve burgers ( kiezers )

  7. Heb hier ook al minstens 2 jaar last van , had eerst opbrengst van 4 kw nu nog 2 , installatie is gecontroleerd dus , netprobleem , word wel op 6 kw belast .

  8. Studie plan van aanpak wordt nu opgestart? Ik dacht dat dit al veel eerder was gebeurd. Dit komt hopeloos te laat. Wat doen de bevoegde instanties eigenlijk, en wij maar betalen voor de VREG, CREG, Fluvius, …. bevoegde kabinetten edm in deze materie! Ze troggelen ons wel ons rendement af met de plaatsing van de digitale meter, de afschaffing van groene stroomcertificaten, de invoering van het capaciteitstarief edm. We betalen al ons arm aan de distributienetten (is 3/4 van onze energiefactuur) en nog is het elektriciteitsnet niet klaar voor de groene transitie. Dus plaats zelf geen zonnepanelen, het is nu een nul investering. Het is de taak van de overheid en met name de grote elektriciteitsproducten om ons te voorzien van betaalbare groene energie te voorzien.

  9. Zou het kunnen dat intussen zo wat 178 000 000 € is betaald aan prosumententarief, zo gezegd voor het aanpassen het net?
    Gaat men dat nu pas bestuderen?

  10. Ook hier reeds meerdere defecten van het elektronisch gedeelte van witgoed ( diepvriezer – oven ). Bij het eigenhandig herstellen van de elektronica duidelijk vastgesteld dat het gaat om vroegtijdige veroudering door overspanning . Hiervoor is Fluvius verantwoordelijk maar bij hun kan je natuurlijk niet terecht. Spanningen gemeten tijdens zonnige periodes op het middaguur van 246 => 253V met denkelijk nog hogere pieken die ervoor zorgen dat de omvormers er uit gaan. Wanneer je als “prosument” betaald om te mogen leveren dient de afnemer er voor te zorgen dat dit mogelijk is !!

    1. Johan

      Gelijk toen ik persoonlijk nog geen prosument was, heb ik deze problematiek meermaals aangetekend gericht naar (toen nog) infrax.
      Spanning gemeten van 264 volt
      antwoord je betaald ook niet voor het terug leveren van de energie.
      vanaf ik prosument was heb ik dezelfde vraag gesteld aan infrax verschillende keren aangetekend (nooit) nooit geen antwoord gehad.
      destijds heeft mijn installateur de omvormer aangepast en de time out bij overspanning hoger gezet.
      probleem opgelost tot de regelaar het begaf. gelukkig in2006 een extra 10 jaar service genomen bij sma en heb deze gekregen onder garantie.
      dus fluvius na 4 jaar prosument hebben jullie nog steeds geen oplossing voor deze problematiek!!! waar is het geld dan voor gebruikt?

  11. Werd ook geconfronteerd met het probleem. De specificatie van het net is 230V +/- 10%. Dus bij 253 volt moeten de invertors afgekoppeld worden. Overgestapt naar 3 fasen (weeral kosten), waardoor de injectie verdeeld wordt. Hiermee was het probleem opgelost, althans tot nu toe. Het fundamentele probleem is uiteraard een adequate configuratie van het net (transfo’s en kabels). De kosten zal de consument terug mogen dragen.
    Hier is het volgende dilemma: we moeten ons elektriciteit verbruiken als de zon schijnt, maar dan is de spanning het hoogtst en gaan de apparaten kapot??? Ik ben niet overtuigd dat een kleine batterij (3-8kwh) dit probleem kunnen oplossen.

  12. Dit is het begin van veel miserie . Weer studies die de VREG men al lang had moeten doen ??

    Er staat ons nog wat te wachten met al dat gepruts

  13. De overspanning veroorzaakt ook dure problemen voor huishoudelijke apparaten: we hebben twee ovens waarvan het elektonisch gedeelte werd venietigt, waardoor 2 x 1000€ onkosten
    Onze installateur heeft 246 V vastgesteld, maar schommelingen zijn altijd mogelijk zodat hogere waarden kunnen gebeuren

  14. Het probleem is inderdaad niet nieuw. De laatste 2 tot drie jaren alleen maar erger geworden. Het uitvallen van de omvormers resulteert in verlies van certificaten, verhoging van het verbruik van dure elektriciteit. Schade aan elektrische toestellen en installaties door overspanning.
    Vele mensen weten inderdaad niet dat hun omvormers uitvallen. De onze staan binnen in de woning en we horen deze telkens ratelen tijdens de aan-uit, aan-uit schakelingen en dit meer als 20 keren per dag. Volgens de installateur verkort dit ook aanzienlijk de levensduur van de omvormers.
    Hebben al meting gedaan tot 263V in de contactdozen. Fluvius was reeds tweemaal ter plaatse, zij kunnen niets doen, het net is overbelast en verouderd.
    Ondertussen sneuvelen de LED lampen na een week of twee, heb ze al vervangen door goedkope lampen die blijkbaar meer kunnen verdragen.
    De voeding van onze flatscreen en 1 diepvriezer hebben ook al de geest gegeven.
    volledig uitschakelen van onze zonnepanelen helpt ook niet veel, 2 tot max 3V minder spanning op het net.
    Hopelijk duren al die studies niet te lang en worden we geholpen en vergoed voor de schade.

  15. Fluvius wijst naar de transformator, naar de installateur, de installateur wijst naar Fluvius.
    De eigenaar is de pineut.
    Je moet de 2 partijen op hetzelfde moment aan je huis krijgen om een oplossing te krijgen en dan nog want Fluvius kan niet altijd het overspanningsprobleem oplossen.
    Teveel zonnepanelen op de lijn en dan is de enige oplossing een batterij.
    Weeral kosten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS