Vlaams geld voor extra snellaadpunten elektrische wagens

Truckstop laadpaal

Vlaams geld voor extra snellaadpunten elektrische wagens

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) maakt 468.000 euro vrij voor extra snellaadpalen voor elektrische auto’s langs de Vlaamse autosnelwegen. Dat moet rijden over langere afstanden makkelijker maken.

Eind vorig jaar verleende de Vlaamse regering een vergunning aan het Nederlandse Fastned voor de bouw van dertien snellaadstations op autosnelwegparkings langs de Vlaamse autosnelwegen, waarvan vier in Limburg. De bouw van de eerste stations is gepland voor dit jaar.

Met het extra budget van 468.000 euro wil minister Peeters op 28 nieuwe locaties langs Vlaamse autosnelwegen snellaadinfrastructuur plaatsen. Het gaat vooral om carpoolparkings en park and ride-locaties in het beheer van het Vlaams Gewest. In Limburg krijgen de locaties in Halen, Maasmechelen en Diepenbeek een subsidie van 12.000 euro. De locaties in Hasselt-Zuid en Lummen komen in aanmerking voor een subsidie van 24.000 euro. De snellaadpalen hebben een capaciteit van minimum 50 kW.

Snelle uitrol

Toekomstige exploitanten kunnen rekenen op investeringssteun van 12.000 euro of 24.000 euro, naargelang de locatie. Van de 28 locaties krijgen er elf een hoger subsidiebedrag van maximaal 24.000 euro, omdat ze deel uitmaken van een gebiedsdekkend netwerk van laadpalen langs autosnelwegen of omdat ze langs het Trans-Europees Transport Netwerk liggen. De overige 17 locaties worden ondersteund met een subsidie van maximaal 12.000 euro en zorgen ervoor dat er langs de grote verkeersassen om de 50 kilometer een snellaadpunt is.

“We trekken het subsidiebedrag fors op van 5.000 euro naar maximaal 24.000 euro. Zo willen we een maximale en snelle uitrol van de snellaadinfrastructuur stimuleren. De doorbraak van elektrische mobiliteit is een belangrijke maatregel in het kader van het Actieplan ‘Clean power for transport’. De subsidie loopt vanaf de periode van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021”, licht Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters toe.(gc/b)

Bron: Het Belang Van Limburg, 1 augustus 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (5)

  • Markske Reply

    Subsidies voor palen, waar hebben we dat nog gehoord
    Juist ja Ionity, gesubsidieerd door de EU
    initieel om naam en faam te maken aan 8€ per laadbeurt
    nu al aan 0.79€/kWh of zelfs duurder afhankelijk van de laadpas

    Is dan wel 16€/100km meneer/mevrouw

    26 augustus 2020 at 12:29
  • Peter Reply

    Ze begrijpen er nog steeds niets van hoor. Op een carpoolparking en of park and ride heb je helemaal geen snellaadpaal nodig. Die heb je nodig op een gewoon benzinestation, waar je ook iets kan eten en drinken. Met een snellaadstations heb je op 45 min al 80% van je batterijcapaciteit terug. Een hele dag op een carpoolparking een paal bezetten is dus dom en nutteloos, want anderen kunnen dan niet van deze oplaadmogelijkheid gebruik maken.

    26 augustus 2020 at 10:09
    • Jean D Reply

      Meer nog : Als je een laadplaats te lang gebruikt zonder op te laden krijg je een boete.

      26 augustus 2020 at 13:13
  • dvg Reply

    op zich is het een lovenswaardig initiatief,echter zo goed als waardeloos voor de particuliere bestuurder,
    welke die dure snelladers zelden of nooit nodig heeft.(thuisladen aan 1/3 van de prijs)
    weer eens wordt de partikulier in de kou gelaten ten voordele van het professioneel en internationaal verkeer.
    investeer in betaalbaarheid !!!!!!!!!
    wil men een doorbraak dan moet men er vooral voor zorgen dat IEDEREEN meekan,niet alleen de kapitaalkrachtigen

    26 augustus 2020 at 09:49
  • Erik Reply

    Is de VREG al op de hoogte om hun piekbelasting te heffen of ze moeten terug beginnen rekenen
    of naar het Grondwettelijk Hof

    26 augustus 2020 at 09:12

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *