Vlaams minister van Mobiliteit Peeters wil 30.000 extra laadpalen

Truckstop laadpaal

Vlaams minister van Mobiliteit Peeters wil 30.000 extra laadpalen

Vlaams minister van Mobiliteit en openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) maakte recentelijk haar ambities bekend wat betreft de uitrol van laadpalen in Vlaanderen. “We mogen heel wat ambitieuzer zijn als het aankomt op de verdere uitrol van publieke laadpalen voor personenwagens”, klinkt het.

Als het aan de minister ligt komen er tijdens de komende vijf jaar in het totaal 30.000 extra laadpalen bij, oftewel 6.000 per jaar. “Ik ben mij ervan bewust dat dit ambitieuze cijfers zijn. Mijn kabinet zal in gesprek gaan met de voornaamste stakeholders om te voorzien in deze uitrol. Als voormalig minister van Energie ben ik nog steeds een grote voorstander van de vergroening van het wagenpark. Deze streefcijfers kunnen de Vlaming aanzetten om te kiezen voor een elektrische auto”, licht Peeters toe op haar officiële website.

Snel laden langs Vlaamse snelwegen

Concreet moeten snelwegparkings langs Vlaamse autosnelwegen voorzien worden van snellaadinfrastructuur zodat (inter)nationaal personenverkeer op zero-emissie wijze door Vlaanderen kan rijden. “Als we ervoor zorgen dat er langs onze autosnelwegen snel opgeladen kan worden, kunnen we zorgen voor een verdere stimulans om het Vlaamse wagenpark te vergroenen”, reageert Peeters.

Ook wil de minister onderzoeken of de laadinfrastructuur voor de bussen van de De Lijn kan ingezet worden voor andere voertuigen. “Het lijkt mij nuttig dat andere grote voertuigen de mogelijkheid krijgen om op te laden bij de laadinfrastructuur van De Lijn. Op die manier moedigen we andere busvervoerders ook meteen aan om de omschakeling te maken naar elektrisch rijden. Hetzelfde geldt voor transporteurs in lichte vracht en/of korte afstand”, besluit de minister.

Bron: Lydiapeeters.be, 18 juni 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (8)

  • Pascal Reply

    Ik ben een absolute voorstander van betaalbare en duurzame mobiliteit. Onze planeet is aan een welverdiende pauze en ademruimte toe. Dergelijke initiatieven zijn nodig om toch al een aantal belemmeringen voor duurzame mobiliteit uit de wereld te helpen. De grootste belemmering blijft echter bestaan, en zal wellicht in de donkere wintermaanden terug hot topic zijn: in welk afschakelplan zullen deze laadpalen worden opgenomen, zo lang de energievoorziening in ons land niet mee kan opschalen met de behoefte, en de behoefte die met elektrische voertuigen gepaard gaat en zal gaan. Met afgeschakelde laadpalen zal onze economie niet veel boost krijgen….
    Het is een stap in de goede richting imho.

    29 juli 2020 at 18:06
  • Stefan Reply

    Russie 3600? Even geleden al meer dan 10000 hoor

    29 juli 2020 at 17:23
    • verpoorten frans Reply

      10.000 zegt u, en hoeveel laden er thuis? EN HOEVEEL OP HET WERK? DUS ER ZIJN ER MISSCHIEN NOG 5000 OVER
      DUS 6 PALEN VOOR EEN VOERTUIG,

      29 juli 2020 at 17:59
  • Gust Malfliet Reply

    Ja wel jammer dat men nu juist een foto plaatst voor de Tesla .. niet echt de auto voor de gewone man !

    29 juli 2020 at 13:32
  • verpoorten frans Reply

    beste LYDIA, als ik het goed begrijp, zullen er meer laadpalen zijn , dan voertuigen? waarom langst de ene kant mensen met zonnepanelen uitbuiten, en langst de andere kant miljoenen spenderen voor niets? ik begrijp het niet, maar ik ben ook geen zakkenvuller zoals jullie

    29 juli 2020 at 12:05
  • vanhumbeeck armand Reply

    De overheid moest elke deelgemeente verplichten voorlopig één snellaadpaal te plaatsen in de buurt
    van horeca en betalen met bankcontact. Alle tankstations aan de autosnelwegen zouden er zeker twee
    moeten hebben.
    Pas dan zal de elektrische auto aantrekkelijk worden.Kleine laadpalen die men veel ziet hebben geen
    enkel nut voor de mobiliteit van de e-wagen, enkel nuttig voor werknemers die s’avond met een volle
    batterij naar huis rijden.

    29 juli 2020 at 10:04
  • Russie Reply

    Ja, dan zijn er vlot meer laadpalen dan elektrische wagens, Wie gaat dit allemaal gebruiken en aan deze prijzen???
    Misschien hadden ze beter eerst eens goed nagedacht voor zulke beslissingen te nemen, 30000 palen voor 3600 elektrische wagens, goe bezig!

    29 juli 2020 at 09:27
  • dvg Reply

    meer laadpalen kunnen we alleen maar toejuichen,vooral sommige blinde vlekken mogen weggewerkt worden,in andere regio’s is de situatie dan weer merkbaar beter.
    snelladers moeten vooral op de snelweg parking’s en op drukke invalswegen geplaatst worden,elders hebben ze weinig nut vermits veel te duur.
    uiteindelijk zou men elk groot tankstation kunnen verplichten minstens 2 oplaadpunten te voorzien,de locatie’s zijn er en men kan de kosten van een laadpunt deels compenseren via de shop.

    29 juli 2020 at 09:14

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *