Vlaamse Ombudsman wil vergoeding voor uitval omvormers door verzadigd stroomnet

Aftopping SMA

Vlaamse Ombudsman wil vergoeding voor uitval omvormers door verzadigd stroomnet

Als het aan de Vlaamse Ombudsdienst ligt, krijgen eigenaren van zonnepanelen in Vlaanderen een vergoeding als zij op sommige momenten geen stroom kunnen terugleveren vanwege een vol elektriciteitsnet.

Waar de Ombudsman eind januari meldde in een week tijd meer dan 300 klachten te hebben ontvangen van eigenaren van zonnepanelen vanwege de vernietiging van de overgangsregeling van de terugdraaiende teller, is dat aantal inmiddels opgelopen naar circa 2.000. In het jaarverslag meldt de Vlaamse Ombudsdienst de vinger aan de pols te houden omtrent het noodzakelijke vertrouwensherstel.

Klachtenbeeld

Maar het klachtenbeeld gaat volgens de Ombudsman niet alleen over de terugdraaiende teller. Er zijn ook klachten over plaatselijke verzadigde netten waardoor omvormers uitvallen. ‘Het Fluvius-klachtenrapport erkent het al enkele jaren aanslepende probleem’, schrijft de Ombudsdienst. ‘Burgers in deze situatie moeten vaststellen dat het financiële plaatje totaal niet klopt. Zij betalen evenzeer het prosumententarief, maar produceren minder groene stroom dan voorzien, waardoor er dus minder kan gecompenseerd worden en ze meer dure stroom zelf moeten afnemen en betalen. Voor heel wat installaties betekent dat ook dat er minder groenestroomcertificaten worden gehaald dan verwacht. Verliezen kunnen aanzienlijk oplopen.’

Bij heel wat klagers was er initieel geen probleem, maar ontstond het probleem volgens de Ombudsman pas ‘en cours de route’, doordat er meer en meer installaties werden aangesloten in de buurt. ‘En zeker wanneer het duidelijk is dat Fluvius op voorhand op de hoogte was, is er weinig begrip voor het gebrek aan voorafgaandelijke waarschuwingen rond een lokaal verzadigd net. Wie zijn schade vergoed wenst te zien, valt onder het gemeenrechtelijk aansprakelijkheidsregime en het is niet evident om de exacte schade te bewijzen.’

Schade vergoeden

De Vlaamse Ombudsdienst brengt er begrip voor op dat niet zomaar dadelijk overal kabels vervangen of bijgelegd kunnen worden. ‘Maar we bevelen wel aan dat Fluvius een eenvoudig en duidelijk kader zou ontwikkelen om deze schade te vergoeden.’

Een tweede aandachtspunt betreft een aanbeveling aan Fluvius om meer proactief het gesprek aan te gaan met zonnepaneeleigenaren die van tarief wisselen buiten hun vaste maand van meteropname. ‘Het is een problematiek die in 2020 veelvuldig aan de orde was bij de installatie van digitale meters. In heel wat gevallen werd van die gelegenheid gebruikgemaakt om aan gunstige voorwaarden van tarief te wisselen, maar dat leidde vaak tot pijnlijke facturen achteraf (verlies van de meename van het productieoverschot bij de vervanging van de meter). Zorg dus voor een oplossing zodat de meename van het productieoverschot bij de plaatsing van de digitale meter, zoals voorzien in het Energiebesluit, ook steeds gerealiseerd wordt.’

Elektrosensitiviteit

Een nieuw fenomeen waarmee de Ombudsman in 2020 te maken kreeg, zijn weigeraars van de digitale meter vanwege elektrosensitiviteit. ‘Er is wetenschappelijke consensus dat dit fenomeen niet aangetoond kan worden, maar het is nu toch vooral uitkijken naar een snelle bekabelde oplossing om zo een streep te kunnen trekken onder alle discussies.’

Bron: Solarmagazine, 11 maart 2021

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (5)

  • François Mathys Reply

    Elf netbeheerders voor het plaatselijk vervoernet van elektriciteit elk met andere tarieven waarom? de vreg(een glazen cocon) de creg en de intercommunale zijn het clubje die tal van constructies maken voor hun winsten op pijl te houden. Met de consument doet men wat men wil en houd men dan ook geen rekening. Groene energie promoten met premies en allerhande voordelen en later afschaffen andere taxen inbrengen dat is de werkwijze van deze instanties. Met alle technologische mogelijkheden die er nu zijn investeren zij veel te laat met problemen die zich nu voordoen. De vraag wie kan daar verandering in brengen in dit belabberd, zinloos en roekeloos energie landschap met ingewikkelde constructies verandering is dringend nodig.

    1 mei 2021 at 16:40
  • Willy Reply

    Bij mij valt de omvormer uit als het hard waait. Dit is vanaf de windmolens er zijn in Neeroeteren .
    Daarvoor nooit meegemaakt. Bij mooi weer en geen wind de perfecte curve. de dag erna zelfde zon maar wind , dan uitval in de middaguren.

    29 april 2021 at 22:14
  • Jans Reply

    Hallo,

    Wat moet men nu doen als je omvormer uitvalt? Bij mij valt die elke dag uit van 9.15u tot 17 u. Ik heb zelf en mail gestuurd naar Ilumen over en paar weken.

    28 april 2021 at 21:15
  • Jos Reply

    De problemen van het net zullen de komende jaren wel boven water komen .
    Dan komen we in Afrikaanse toestanden dank zij de visie van de VREG.
    De digitale staat nog maar in zijn startschoenen .Alles met elektriciteit zal heel duur worden
    zoals men nu bezig is .Als het te hard waait legt men de windmolen stil om schade te beperken .
    Dat leest men nergens ???Eigenaardig .
    De digitale teller is bij ons een stap achteruit :de kosten stijgen dank zij onze zonnepanelen en de leugens . Inde andere gewesten blijkbaar niet .

    28 april 2021 at 20:10
  • put Reply

    Ilumen zou beter achter de bedrogen zonnepanelen eigenaars staan, om dat misbaksel van de digitale dief te verwijderen bij iedereen, want het is een bedrog voorbedacht is. Het is een zuiver maffia beleid.

    28 april 2021 at 17:50

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *