Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens

elektrische wagen

Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens

Vlaanderen geeft vanaf 1 januari geen premies meer voor elektrische wagens. Dat heeft de regering vandaag beslist. De premies schoten hun doel voorbij, is te horen bij het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).

Wie ten laatste op 31 december een elektrische wagen bestelt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. Elektrische auto’s worden echter slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren aangekocht. Voor de 3.648 verkochte elektrische wagens in 2018 werden daarom slechts 415 premies aangevraagd. De maatregel heeft de verwachtingen dus niet ingelost, is vrijdag te horen.

Nochtans worden er dit jaar weer meer premies aangevraagd. Uit cijfers van de vorige Energieminister Lydia Peeters (Open Vld) bleek dat het in de eerste helft van dit jaar al ging om 593, tegenover de 415 in heel 2018. Er werd al 2,2 miljoen euro uitgekeerd in de eerste jaarhelft.

Peeters drong er eerder dit jaar nog op aan om de premie te verlengen, om de doelstelling van 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020 te halen. N-VA was echter geen fan van de aanmoediging. Toenmalig fractieleider Matthias Diependaele (N-VA) noemde het een cadeautje en stelde voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur.

“Doorbraak is nog maar net begonnen”

Automobielfederatie Febiac vindt de afschaffing van de premies onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is de doorbraak van elektrische auto’s nog maar net begonnen en blijven steunmaatregelen nodig. “Veel mensen aarzelen om een elektrische wagen te kopen, omdat de laadinfrastructuur in België niet op peil staat”, zegt Luc Bontemps, gedelegeerd bestuurder van Febiac.

“Die hindernissen moeten autobranche én overheid samen wegnemen. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. We betreuren dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie zijn doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen. Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen.”

“Aankoopprijs verlagen”

De federatie voor elektro-mobiliteit (Avere) vindt de timing bijzonder ongelukkig, omdat er net nu meer betaalbare en kleinere elektrische modellen op de markt komen. “We gaan grote hoeveelheden elektrische wagens nodig hebben om onze klimaatambities te behalen”, zegt Avere-voorzitter Jochen De Smet. “Door het schrappen van de premie hebben particulieren na 2020 geen incentive meer om over te stappen van een ongezonde benzine- of dieselwagen naar een propere zero-emissiewagen.”

De federatie hoopt dat de Vlaamse regering de vrijgekomen middelen zal gebruiken om een andere manier te vinden om de aankoopprijs van elektrische wagens te verlagen.

Elektrische auto’s zijn momenteel nog een flink pak duurder dan de traditionele auto’s. Veel mensen twijfelen ook om voor elektrisch te kiezen omdat het netwerk van laadpalen nog meer moet worden uitgebouwd.

Bron: HLN.Be, 25 oktober 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (12)

  • jean pierre engels Reply

    Beste vrienden:
    Leest ook eens in HBvL het artikel van Guido Cloostermans op vrijdag 08/11.
    “DE ESSENTIE– SCHULDIG VERZUIM”.
    Beter kon ik het niet zeggen.
    Moet er nog zand zijn, Z.D.?

    8 november 2019 at 17:34
  • Walter Reply

    WAAROM zou een elektrische auto ecologisch GOED zijn voor het milieu …..
    EN …
    zou een woning ELEKTRISCH VERWARMEN …. SLECHT zijn voor het milieu …. ??
    –> Komt die elektriciteit van andere “bronnen” ?
    –> ” ” ” via een andere (vuile) kabel ?
    –> … ?
    Kan iemand daar eens een ZINNIG antwoord op formuleren ?
    –> Tot nu toe heb ik dat nog van NIEMAND mogen vernemen ! (wel veel larie en apekool)

    8 november 2019 at 14:41
  • Duchene Ludo Reply

    vraag: moet ik nu mijn elektriciteitsmeter door een elektronische meter laten vervangen of niet en is dat een verplichting en wat met de terug gedraaide tijd

    6 november 2019 at 19:56
    • jean D Reply

      Beste Ludo. Als je zonnepanelen installeert voor jan 2021 zal je tot 15 jaar lang gratis zonne-energie kunnen gebruiken in uw huis zoals elke PV eigenaar nu ook doet. Het enige dat je moet betalen is de prosumententax om het net te mogen gebruiken om die gratis energie die je er zelf opgezet hebt ook gratis terug te krijgen. Die hoeveelheid gratis energie kan je niet meten met een oude meter maar wel met een digitale meter maar beide meters doen hetzelfde. Als na 15 jaar of eerder die compensatie wegvalt zal die vervangen worden door een andere compensatie (wellicht verkoopprijs tegen aankoopprijs van stroom). Stel dat je na 15 jaar geen EV meer hebt dan zal je met de nieuwe compensatie het overschot dat je produceert kunnen verkopen wat nu niet het geval is.
      Voor alle duidelijkheid je moet niet zelf vragen om een digitale meter te installeren. Als het initiatief van de netbeheerder komt is het gratis, anders niet.
      De digitale meter draait dus evengoed terug als de oude meter. Het teruggedraaide deel (oude meter) is hetzelfde als het geïnjecteerde deel (digitale meter)

      7 november 2019 at 09:38
  • engels jean pierre Reply

    Lap, de voorstanders van ecologie hebben het weer zitten!
    Ik heb een electrische wagen, maar denk er -misschien- niet meer aan een recentere en verbeterde versie te kopen bij vernieuwing.
    De motivering van Z.D is volkomen onlogisch en zelfs van de pot gerukt.( Pardon my French…).
    Ik was in de hoop dat zij de logische redenering van L.P. zou verderzetten : een duwtje in de rug is zeker gewenst , nu de electrische auto én actieradius én technisch vernuft verbetert én matig wordt in aanschaf en verbruik en onderhoud .
    Wel , ik blijf voorlopig dus makkelijker een vrij plaatsje vinden bij gratische laadpalen…:-). ;-).

    6 november 2019 at 13:23
  • van gorp Reply

    heel het premiesysteem was weeral eens vanaf het begin fout.
    op een wagen van bv 70000e moet geen premie betaald worden,voor dergelijke bedragen is het maar een aalmoes,ze besteden vaak zelfs meer aan nutteloze optie’s maar
    in de betaalbare klasse maakt een premie van 5000e wel een groot verschil,en net nu er eindelijk schot komt in die klasse schaffen ze de premie af.
    schaf de premie af voor alles boven 35000bv,en gebruik het bespaarde bedrag voor de lagere klasse,
    wie wordt er nu weer geviseerd?juist ….
    dank u wel nva,jullie doen het maar weer.

    6 november 2019 at 12:16
  • Karl Scholz Reply

    In dit artikel stelt men het andermaal voor alsof elektrische wagens bijdragen tot vergroening van het wagenpark. Het komt me voor dat elektrische wagens juist meer vervuiling veroorzaken dan auto’s op benzine of diesel omdat die energie naast geproduceerd ook nog eens getransporteerd en omgezet moet worden, hetgeen m.i. extra energie kost. Is het niet een argument van de kernlobby om op die manier de kerncentrales langer open te houden? Ik maak nog voorbehoud voor de hybride voertuigen maar een andere elektrische wagen vervuilt meer dan een gewone. Tenzij mij iemand kan overtuigen van het tegendeel.

    6 november 2019 at 11:32
    • Johan De Bruycker Reply

      En uw brandstof moet niet geproduceerd worden?? Enig idee wat het boren, oppompen, raffineren, transport enz. meebrengen aan milieubelasting, vervuiling en welke extra energie daar voor nodig is??

      6 november 2019 at 23:16
    • jean D Reply

      Vervuilen betekent CO2 uitstoot en fijn stof als hij rijdt. Een EV heeft geen CO2 uitstoot of fijn stof. Laat uw benzine motor eens een uurtje draaien in uw garage en doe hetzelfde met een EV dan kan je jezelf wel overtuigen van het verschil van de vervuiling. Als je uw EV oplaadt met energie die je zelf geproduceerd hebt met zonnepanelen is deze energie 100% proper, komt er geen transport bij kijken en is op de prosumententax na gratis.

      7 november 2019 at 09:48
      • Bart Reply

        Een EV produceert wel degelijk fijn stof net zoals benzine en diesel wagens.
        Het fijn stof komt niet van de uitstoot maar van de remmen en banden, net zoals alle andere wagens.

        7 november 2019 at 11:08
        • Jean D Reply

          Ik geloof je Bart. Het is 60% door remmen en banden en 40% door verbrandingsmotor. Er zijn natuurlijk nog andere vervuilende uitstoten zoals NO2 en dergelijke. Plus in zijn garage zal Mr Stolz niet moeten remmen dus hoop ik dat hij overtuigd geraakt dat een benzinemotor meer vervuilt dan een elektrische. Toch bedankt voor de rechtzetting.

          7 november 2019 at 17:31
  • Jean-Pierre Philippe Reply

    Als ze nu de BTW zouden verlagen bvb 0% voor een auto onder de 20 000€ 2,5% onder 30 000€, 5% onder 40 000€, 10% onder 50 000€, 15% onder 60 000€, enz…. dat zou de aankoopsom milderen waardoor men eerder geneigd zou zijn om een aankoop te doen! Hier in België ivm klimaatambities handelen ze steeds tegen de richting in! Alsof ze er op uit zijn om zoveel mogelijk Europese boetes binnen te halen totdat we de Griekse normen van 5jaar geleden halen en België failliet is en de bevolking het stort mag afzoeken om te overleven! 🙁

    6 november 2019 at 11:29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *