Vlaamse snellaadpunten laten op zich wachten

Truckstop laadpaal

Vlaamse snellaadpunten laten op zich wachten

Vlaanderen slaagt er maar moeizaam in snellaadpunten te plaatsen voor elektrische auto’s. Verschillende installateurs klagen over een aanslepende administratieve procedure en lange wachttijden om een aansluiting te krijgen op het elektriciteitsnet.

Nochtans zijn snellaadpunten langs snelwegen en op publieke plekken cruciaal voor de uitrol van de elektrische auto. Wie langere afstanden aflegt, kan er in enkele minuten zijn elektrische wagen “bijtanken”.

Anderhalf tot drie jaar

“In Nederland bedraagt de realisatietermijn voor een snellaadpunt typisch vier maanden. Hier in Vlaanderen duurt het anderhalf tot drie jaar”, zegt Jochen De Smet, de voorzitter van Avere, de federatie voor elektrische mobiliteit.

Michiel Langezaal, de CEO van het Nederlandse beursgenoteerde laadpalenbedrijf Fastned, wil in België een 50-tal snellaadstations bouwen. “Maar vooraleer je kan beginnen met de bouw van een station, wat maar enkele weken duurt, ben je snel twee jaar kwijt aan administratie”, zegt hij. “In 2014 had ik mijn eerste gesprek in België. Pas eind dit jaar of begin 2020 hopen we te starten met de bouw van ons eerste station.”

Dirk Maes, de zaakvoerder van de Bornemse tankstationuitbater Maes, heeft in België vijf laadpalen staan, maar is niet van plan dat aantal drastisch uit te breiden. “Laden gebeurt voor 80 procent thuis of op het werk. Op straat zijn enkel snelladers nuttig, maar de investeringen zijn erg groot en de installatie is een administratieve lijdensweg.”

38 locaties

Fluvius-woordvoerder Isabel Van Cutsem erkent dat de aansluiting voor snellaadpunten door hun hoge vermogen soms enkele maanden kan duren. “Als het om afgelegen plaatsen gaat, moeten we investeringswerken doen: alles inplannen, het budget goedkeuren, materiaal bestellen en de werken uitvoeren.”Vlaanderen telt op dit moment 38 locaties met snelladers, vooral langs de snelwegen. Nederland heeft al op meer dan 200 plaatsen snelladers staan.

Bron: HLN.be, 25 juli 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (3)

  • JPe Reply

    Voor geruster en vlotter electrisch rijden? (Ook voor wagens met kortere rijradius, lijk die van velen en ook die van mij !!!!),,,:Méér laadstations? : OK, Maar dan aan een ‘goedkoper’ tarief en met ‘uniforme’ laadkaart.
    Of evt. en beter nog : overal aan grotere benzinestations en met bankkaart.
    ( Ik heb mij laten vertellen dat er van zo’n actuele snellaadpaal 10 tot 13 eigenaars zijn!!!! Dat moet dan wel kosten).
    Ik laad meestal thuis op aan weekend/nachttarief. Gelukkig kan je hier en ook al eens daar gratis tanken, Met een vriendelijk ‘DANKJEWEL’ aan de gratis energie-leverende zonnepanelen…

    1 augustus 2019 at 13:16
  • van gorp Reply

    ik rij ondertussen 30 maanden electrisch.
    wat mij betreft is heel het gedoe rond die snelladers voor de meeste mensen zwaar overroepen.
    in de meeste gevallen volstaat een 11kw ruimschoots
    in mijn buurt staat bij mijn weten 1 snellader(op ong 10 km) naast een ringweg,ik heb die snellader nog nooit in gebruik gezien.(stroom is veel te duur)
    een rit kempen kust of zeeland nl is geen enkel probleem en ik heb niet de gewoonte om na een uurtje weer te vertrekken.
    voor dagelijks gebruik volstaat de 3.7kw thuislader ruimschoots ,en veel goedkoper.
    ik vermoed dat die dure snelladers enkel een toekomst hebben op de parking van een snelweg,waar de mensen ook niet wakker liggen van duurdere benzine.

    31 juli 2019 at 17:41
  • marnix De Grie Reply

    Dit is het verhaal van “De kip of het ei”.
    Wie neemt het initiatief?
    – De snellaadbouwer of
    – De autofabrikanten
    Indien er weinig snelladers zijn (en er veel moet betaald worden voor de elektriciteit…), zullen autofabrikanten niet geneigd zijn om elektrische wagens te produceren omdat er geen klanten voor zijn omdat de klant beseft dat er te weinig ZEKERHEID is dat hij niet zonder power valt.
    Indien er geen drastische verhoging van verkoop EV’s komt, zal men niet willen investeren in laadstation bouwen.
    Mvg
    I

    31 juli 2019 at 10:57

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *