elektrisch voertuig
Vlaanderen installeert 30.000 extra laadpalen

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) trekt 30 miljoen euro uit voor nieuwe publieke laadpalen. Dat schrijft De Zondag en het nieuws wordt bevestigd door het kabinet.

Daarmee komen er de volgende vijf jaar tot 30.000 extra laadpunten bij. Langs de grote verkeersassen komt er om de 25 kilometer een snellaadstation. Vandaag zijn er 3.920 publieke laadpunten en 96 publieke snellaadpunten in Vlaanderen.

De uitrol van publieke laadinfrastructuur wordt zo goed mogelijk afgestemd op het actuele aantal elektrische voertuigen, met een combinatie van normale en snelladers. In september van dit jaar was 17 procent van alle verkochte nieuwe wagens op de Belgische markt elektrisch of hybride. Een versnelde uitbouw van zowel publieke, semi-publieke als private laadpunten is noodzakelijk om de omschakeling naar zero-emissievoertuigen verder mogelijk te maken.

Eenvormige aanpak

De procedure om een publieke laadpaal te plaatsen, neemt veel tijd in beslag en moet korter. “Minister Peeters wil tijd winnen door vooraf de locaties in kaart te brengen waar een vlotte uitrol de komende jaren prioritair kan plaatsvinden. Een tweede verbeterpunt is de betrokkenheid van de laadpaaloperatoren. Deze kunnen sneller in het plaatsingsproces betrokken worden, om discussies over locaties in een latere fase te vermijden. Tot slot kan er tijdswinst geboekt worden door verder werk te maken van een eenvormige aanpak op het beslissingsniveau”, luidt het zondag in een mededeling van de Vlaamse minister van Mobiliteit.

Bron: De Standaard, 22 november 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

7 reacties

  1. En dure aangekochte buitenlandse elektriciteit betalen aan woekerprijzen al er geen wind en zin is zoals deze week .Wat met een netwerk dat te zwak is ??Hopelijk komen groen en VREG uit hun hypnose.

  2. Momenteel is er een wildgroei van allerhande aanbieders met elk hun eigen kaarten, badges of apps.
    Dit is een serieuze drempel voor iedereen die interesse heeft in elektrisch rijden en de oorzaak dat velen al op voorhand afhaken. Uit eigen ervaring weet ik dat laadpalen regelmatig onbruikbaar zijn, veelal doordat de kaarten niet geaccepteerd worden. De persoon die na je komt kan dan plots wel laden, met een vergelijkbare kaart…
    Het zou inderdaad beter zijn om enkele subsidies toe te kennen aan systemen met universele betalingsmogelijkheden, zoals dit nu bij iedere handelaar kan.

    1. uit eigen ervaring weet ik dat de overgrote meerderheid van de ev rijders die dure laadpalen zelden nodig heeft,of ,dat de overgrote meerderheid van die laadpalen zelden gebruikt worden.
      wat die kaartenshow betreft,daar heb je gelijk in,lijkt meer op waarom makkelijk als het moeilijk ook kan.
      universele betaling met bc bv is weer niet ingewikkeld genoeg?

  3. Beste,

    Ik geef Koenraad volledig gelijk. Ik hoop dat men de centen besteed aan alleen snellaadpunten,
    toegankelijk met bankcontact en in de buurt van horeca. Alleen zo zal men de mobiliteit van elektrische wagens verbeteren. Is het nu zo moeilijk om elke deelgemeente te verplichten één snellaadpaal te plaatsen in de
    omgeving van horeca met bankcontact , opbrengst voor de gemeente.
    Ik heb al 6jaar een elektrische wagen (98.000km) , maar ik kan niet normaal naar zee of ardennen.

    Groetjes,
    Armand

  4. Beste Lydia,

    Het zou fijn zijn dat bij elke laadpaal in Vlaanderen ook met een bank- of visakaart elektriciteit kan getapt worden!

    Op die manier worden laadpalen toegankelijker!

    Dit zoals wij vandaag ook alle verschillende merken tankstation brandstof kunnen tanken met een bank- of visakaart. Stel je voor dat je telkens van elk merk een lidmaatschap zou moeten hebben.

    Vr gr

    Koenraad

    Al 6 jaar ervaring met Plug in Hybrid en 4 jaar met Elektrisch voertuig

    1. Helaas is dit onderwerp ook, op zijn belgisch opgesplitst in installatie-firma’s ( bv Allego ), en service-providers ( bv Newmotion ) Deze service providers werken met mobiele app, of contactdruppels, zodat je herkend wordt. Huidig probleem is dat elk laadpunt andere service providers heeft, dus je moet steeds registreren als je wil opladen aan een paal, waarvan je geen “lidkaart” hebt. Dit was best Europees geregeld, maar niet dus, dus is het in ieder land anders. Bij mijn eerste keer laden, ben ik met de app 1,5u bezig geweest, zonder succes, en ben dan maar naar huis gegaan en me te registreren bij Newmotion bv. Maar deze registratie en ontvangst druppel, duurt ook een paar dagen. Dit zijn allemaal punten waar mensen op afknappen, om over te schakelen naar full elektrisch. Velen van mijn kennissen, installeren zelfs hierdoor laadpalen bij hen thuis privé, om van de rompslomp af te zijn. En de privé laadpalen, die de GPS aangeeft om naar toe te rijden, zijn in de meeste gevallen, niet bruikbaar, omdat de eigenaar er zelf zijn eigen wagen aan connecteert 24u/24u., of omdat ze op zijn privé-eigendom staan en niet bereikbaar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS