Waarom slim laden de elektriciteitskost van uw elektrisch voertuig tot 30% verlaagt

iLucharge laadmodule

Waarom slim laden de elektriciteitskost van uw elektrisch voertuig tot 30% verlaagt

Uit onderzoek van transmissienetbeheerder Elia kan het kiezen voor een slimme laadoplossing voor uw elektrisch voertuig uw jaarlijkse kost met 15 à 30% verlagen. Bovendien leidt slim laden tot een extra verlaging van de CO2-uitstoot met 5 tot 10%.

Slim laden verschuift het merendeel van de laadtijd van elektrische voertuigen naar periodes waarin de elektriciteitsprijzen lager zijn. Hierdoor worden de effecten van ongecoördineerd laden tijdens de avondpiek vermeden. Zoals blijkt uit de onderstaande cijfers (voor 1,5 miljoen EV in België en 10 miljoen EV in tegen 2030), zijn die periodes (gemiddeld) ’s nachts, wanneer de elektriciteitsvraag laag is (belasting toename van 7-10%), of overdag, wanneer er een groot aandeel hernieuwbare energie (zonne-energie) in het systeem zit (belasting toename van 8%). Tijdens het slim laden wordt er (gemiddeld) bijna geen extra EV-belasting toegevoegd aan de normale avondpiek (tussen 18 en 20 uur).

Grafiek slim laden België

De voordelen van slim laden voor EV rijders

Een EV staat meer dan 90% van de dag stil, terwijl de batterij doorgaans slechts twee uur moet worden opgeladen. Dat schept kansen om het laadproces te optimaliseren. Het maakt het mogelijk om het opladen uit te stellen tot een later tijdstip of zelfs de volgende dag, als de resterende batterijcapaciteit nog volstaat voor de geplande ritten voor de volgende dag. Al die elementen samen bieden EV-rijders veel mogelijkheden om hun laadgedrag te optimaliseren en zo hun elektriciteitsfactuur te verlagen.

Uit onze onderzoeken van Elia blijkt dat de jaarlijkse elektriciteitskosten voor verbruikers in 2030 tussen de 30 en 55 euro zullen dalen als we slim gaan laden. Dat is een verlaging van 15 tot 30% van de jaarlijkse elektriciteitskosten.

Bovendien leidt slim laden tot een extra verlaging van de CO2-uitstoot met 5 tot 10%. Dit komt bovenop de 70% CO2-verlaging (levenscyclus) door over te schakelen van diesel- of benzinevoertuigen naar elektrische voertuigen (volgens een studie van Transport & Environment in april 2020).

De voordelen van slim laden voor het systeem

Het prijsgedreven verschuiven van de elektriciteitsvraag van EV creëert ook voordelen voor het energiesysteem. Een eerste en zeer belangrijk effect is de afname van de periodes met een overaanbod van hernieuwbare energie (waarbij de productie van hernieuwbare energie wordt verlaagd omdat er onvoldoende vraag is naar elektriciteit).

Door het oplaadmoment te verschuiven naar periodes met veel zonne- of windenergie laten onze simulaties zien dat het volume van hernieuwbare energie dat normaal verloren zou gaan, met 1,4 tot 1,7 TWh verminderd wordt. Dit is het equivalent van het jaarverbruik van
600.000 elektrische voertuigen in 2030.

Slim laden stemt de piekbelasting van het energiesysteem ook beter af op de productie van hernieuwbare energie (wind en zon). Hierdoor is er minder thermische opwekking nodig in piekperiodes.

Beide effecten maken dat slim laden van EV in België en Duitsland de totale CO2-uitstoot in het energiesysteem in 2030 met ruim 600.000 ton per jaar terugdringt. Dat is het equivalent van de jaarlijkse uitstoot van 300.000 traditionele voertuigen.

Tot slot zal slim laden van 11,5 miljoen EV in België en Duitsland in 2030 jaarlijks ongeveer 500 miljoen extra maatschappelijke welvaart opleveren. Dit wordt verklaard door de verlaging van de werkingskosten van het elektriciteitssysteem. De reden hiervoor is dat de piekbelasting beter is afgestemd op de productie van hernieuwbare energie, waardoor minder andere (vaak duurdere) productiemiddelen moeten worden geactiveerd om de pieken te dekken.

Bron: Visienota Elia e-mobiliteit, 20 november 2020

Een slimme laadoplossing voor uw elektrisch voertuig?

Maak kennis met de iLucharge van iLumen!

Share this post

Comments (13)

  • JPe Reply

    Als ik deze curves zie, vraag ik mij af waarom men Nacht/Weekendtarief en excl. Nachttarief voor accumulatietoestanden wenst ‘af te schaffen’!!!!!
    Met de opladingen van electrische voertuigen ‘erbij’, komt men op een mooi egaal verloop van de energie’afname’.

    7 mei 2021 at 11:36
  • Jan bij Reply

    De prognosen die men nu maakt is weer kunst en vliegwerk al hetgeen men nu voorstelt is gebaseert op veronderstellingen en de zon kan men niet bestellen wanneer men ze nodig heeft. hoe kan men weten wat de situatie zal zijn in 2030 als men nog niet op tijd de nettarieven kan geven bij de invoering ervan.

    5 mei 2021 at 11:25
    • Erik Reply

      totaal gebrek aan visie en realiteit we zitten in een groene dictatuur zonder kennis

      5 mei 2021 at 17:37
  • dvg Reply

    slim laden?
    ik heb geen behoefte aan al die ingewikkelde manipulerende controlebrol ,en wil laden wanneer IK daar behoefte aan heb.
    het jarenlange bedriegen manipuleren en controleren maakt de consument alleen maar wantrouwiger.

    5 mei 2021 at 11:08
  • Francky Reply

    Met de nieuwe regeling heb ik ook een nieuw probleem bij het opladen van mijn EV. Als het zonnig is geven mijn zonnepanelen maximum 5kw/u. Normaal laad ik op aan 11kw/u met mijn thuislader. Het grootste deel van de laadtijd moet ik dus meer dan de helft stroom betalen aan de stroomleverancier. Laad ik op aan 5kw/u dan moet ik thuis blijven bij zonnig weer en duurt het een eeuwigheid (batterij 90 kw) vooraleer mijn wagen opgeladen is. Bedankt lieve regering en Co.

    5 mei 2021 at 10:54
    • stevens johnny Reply

      ga uw auto opladen bij de lidil GRATIS er is altijd een lildl in u buurt

      5 mei 2021 at 19:12
      • Leo Reply

        met 600 000 auto’s gaat da niet lukken en bij is er geen gratis laadpaal bij de lidl .

        6 mei 2021 at 07:36
  • Pol Vandenberge Reply

    binnen enkele jaren zijn er geen dalmomenten meer maar enkel piekverbruik doordat alles electrisch zal worden

    5 mei 2021 at 09:42
  • Jos Reply

    een groot gepruts wij zin al 2 maal bedrogen met de zonnepanelen en doen niet meer mee

    5 mei 2021 at 09:25
  • Geert Vercamer Reply

    Stel: ik vertrek om 6u45 naar mijn werk, kom daar aan om 7u30. Daar is geen laadpaal. Ik vertrek daar om 16u30 en kom rond 17u15 thuis.
    Dank zij onze superslimme politiekers hebben mijn zonnepanelen de ganse dag geïnjecteerd. Alleen kan ik daar geen profijt meer uit halen dank zij de digitale meter die niet meer terugdraait.
    Dus moet ik laden op momenten dat er geen opbrengst en veel vraag is…
    In theorie klopt de stelling, in de praktijk niet haalbaar

    5 mei 2021 at 09:22
    • Markske Reply

      Ik wist niet dat bij u de zon niet schijnt in t weekend

      5 mei 2021 at 15:13
      • Geert Vercamer Reply

        en ik wist niet dat u een EV had die je in het weekend kon laden en er dan 600 km mee kan rijden? Graag meer info over welke voor gewone mensen betaalbare EV u hebt?

        6 mei 2021 at 07:48
      • Geert Vercamer Reply

        en u profiteert dus van uw weekend zon, doet alles in het weekend doen? wassen, vaatwas, … U kocht een extra servies en een extra vaatwas? En ondertussen laadt u nog een EV die vlot 600 km haalt. En dat kan ook allemaal in de winter? U bent een kleine Huts of zo qua installatie vermoed ik dan?

        6 mei 2021 at 07:56

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *