Wie plots veel stroom verbruikt, zal meer betalen

Energiefactuur

Wie plots veel stroom verbruikt, zal meer betalen

Wie aan het strijken slaat terwijl de rosbief in de oven staat, de kookwas draait en de elektrische auto aan de stekker hangt, mag vanaf 2022 een hogere elektriciteitsfactuur verwachten. Dan voert de Vlaamse energieregulator VREG een ‘capaciteitstarief’ in, dat rekening houdt met ons piekverbruik.

Van elke 100 euro die uw stroomleverancier u factureert, gaat slechts 35 euro naar de energie zelf. Circa 45 euro dient om de stroom tot bij u te krijgen (daarvan gaat 21 euro naar de aanleg, het beheer en het onderhoud van het elektriciteitsnet). De resterende 20 euro vloeit naar de overheden in de vorm van btw en heffingen. Vandaag wordt onze elektriciteitsfactuur volledig bepaald door de hoeveelheid stroom die we verbruiken. Vanaf 2022 komt daar deels verandering in, meer bepaald voor het onderdeel netbeheer (die 21 euro van hierboven): dat stuk van de factuur zal vanaf dan worden bepaald door uw piekverbruik.

Waarom verandert de berekeningswijze?

‘De energietransitie betekent meer elektrische wagens, meer zonnepanelen en meer warmtepompen. Als we geen maatregelen nemen, zullen de netten op piekmomenten zwaarder belast worden en zullen de huidige kabels mogelijk niet meer volstaan’, klinkt het bij energieregulator VREG. Er zijn dus maar twee opties: ofwel de komende jaren honderden miljoenen investeren in de uitbreiding van het netwerk (en die kosten verhalen op de verbruikers via de elektriciteitsfactuur), ofwel gezinnen en bedrijven ertoe aanzetten hun verbruik beter te spreiden om het net efficiënter te gebruiken. ‘We willen met dit capaciteitstarief de energietransitie mee mogelijk maken en de betaalbaarheid bewaken. We willen de hoge factuur van extra kabels aanleggen, vermijden.’

Welke impact zal dit hebben op de factuur?

De VREG schermt met een pilootstudie bij ruim 8.000 representatieve huisgezinnen waaruit moet blijken dat ‘zowat 60 procent van de gezinnen ofwel minder ofwel maximaal 10 procent meer zal betalen’. Dat betekent dat voor een kleine 40 procent de factuur met minstens 10 procent zal stijgen; bij de helft van die groep loopt de stijging zelfs op tot 30 procent of meer. Maar volgens de VREG kan de nieuwe tarifering een gemiddeld gezin dat onder een maandpiek van 3,15 kilowatt blijft, een besparing opleveren van ongeveer 50 euro per jaar op een jaarfactuur van 852 euro.

In de nieuwe berekeningswijze zal elk huisgezin overigens een minimumbijdrage moeten betalen die overeenstemt met een piekverbruik van 2,5 kW, ongeacht of je die piek haalt of niet. Dat is dus nadelig voor mensen met een laag verbruik en voor tweedeverblijvers.

Vooral grootverbruikers doen er goed aan hun stroomverbruik aan te passen. Wie bijvoorbeeld een elektrische wagen wil opladen terwijl ook de warmtepomp werkt, ziet de netkosten volgens de simulatie van de VREG mogelijk oplopen tot jaarlijks 1.400 euro bij gelijktijdige afname op maximaal vermogen. Bij een spreiding van het verbruik kan dat beperkt worden tot circa 1.000 euro per jaar.

En consumenten die nog geen digitale meter hebben?

Een klassieke meter registreert alleen afname (kWh) en geen pieken (kW), waardoor er geen capaciteitstarief berekend kan worden zoals bij netgebruikers met een digitale meter. Klanten met een klassieke meter zullen sowieso minstens dezelfde bijdrage in de netkosten moeten betalen als wie wel een digitale meter heeft, dus op basis van de hierboven vermelde 2,5 kW.

Bron: De Standaard, 17 augustus 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (97)

  • Jean D Reply

    @Nu
    bepaling van het kwartierpiekvermogen op het moment dat uw vloerverwarmingsinstallatie ’s avonds (dus zonder zonneproductie) opwarmt of na een tijd de temperatuur op peil houdt.
    Aan de hand van een timer noteer je exact op het uur de kWh stand van uw analoge meter. Met een digitale meter kan je dit op 1 W nauwkeurig aflezen. Je doet dit op de sec juist telkens elk kwartier. Op die manier als je dat enkele keren doet bekom je telkens de kwartierpiekvermogens van elk kwartier. Uw verbruik op een kwartier is nl het gemiddelde van al de pieken die voorkomen in dat kwartier.
    Het hoogste verbruik per kwartier is meteen ook het hoogste kwartierpiekvermogen.
    Ik vermoed dat je zelfs in het geval van vloerverwarming weinig verschil zou zien moest je op elk uur exact de kWh stand noteren en die waarde delen door 4 om uw gebruikte kwartierpiekvermogen te kennen.

    16 september 2020 at 18:47
  • Bart De Pauw Reply

    Blijkbaar zal piekverbruik netkost niet gelden voor zonnepaneeleigenaars die 15 j vd terugdraaiende( terugrekenende) teller gebruik maken ? Die blijven onder huidige netkost. Las ik vandaag op HLN …

    16 september 2020 at 17:21
  • Dirk Reply

    Ik vind heel die regeling van dat capaciteitstarief van de pot gerukt. Precies of dit zoveel uitmaakt op de belasting van het net op straat of wijk niveau. Stel dat ik mijn verbruik spreid in de tijd en stel dat mijn buur dat ook doet en die zijn buur ook en zo verder. Als we dat allemaal doen dan is er evengoed een piek in het verbruik. Alleen niet meer individueel maar samen. Of moeten we misschien met de buren ook gaan afspreken wie wanneer gaat koken ? Ik zie het mezelf al doen: Hallo buur, ik ga nu mijn 4 kookplaten tegelijkertijd opzetten, kan jij je patatten even afzetten aub ? Iedereen weet dat er op bepaalde momenten piekverbruik is. Dat is nu eenmaal hoe we leven. Of moeten we onze levens aanpassen aan de fratsen van de VREG ? Waarom wordt er niet geïnvesteerd in batterijen op straat of wijkniveau om de pieken op te vangen ? Juist ja, dan moeten zij dit betalen. Nu wordt die verantwoordelijkheid afgeschoven op de individuele gebruiker. Verdeel en heers ! De Grieken wisten het al zeer lang geleden.

    11 september 2020 at 13:26
  • Bart De Pauw Reply

    Dus als ik het goed begrijp meten ze zelfs geen ‘piekvermogen’ met de digitale meter, maar gaan ze gewoon kijken wat je verbruik (kWh) is per ‘kwartier van het uur’. Dus, mocht je meter het toe laten, zou je perfect om 12:05 gedurende 2 min 75000 W ( 75 kW ! ) kunnen verbruiken om nog steeds onder de ‘gemeten’ 2500W piek te blijven.
    Dus met deze distributiekost regeling willen ze pieken (kW) vermijden ?
    Dit lijkt me eerder een regeling om verbruik (kWh) te vermijden.

    11 september 2020 at 08:11
    • Bart De Pauw Reply

      Correctie : aan 75000 W zou je het een halve minuut kunnen laten aanstaan ( maar dat lukt toch niet, meter valt uit)

      2500 W gedurende een kwartier verbruikt 0,625 kWh. Dus na 4 kwartieren heb je 2.5 kWh op de teller.

      Het volle vermogen welke de meeste thuis krijgen is 40A@230V = 9.2kVA
      Je zou dus elk kwartier het volledig beschikbare vermogen gedurende 0,625 / 9,2 = 0,068 u = 4 min kunnen laten aanstaan ( als je voor de rest niet verbruikt in dat kwartier ) om alsnog aan een piekvermogen van 2.5 kW te komen voor dat kwartier.

      11 september 2020 at 09:24
    • Jean D Reply

      Ded digitale meter meet continu uw stroom (zeg maar de hoogte van de alle pieken). Hij doet dat 2000 keer per sec. Uit alle pieken heeft hij na een uur uw kWh gemeten. Ik kan op de p1 poort die pieken ook uitlezen aan een tempo van 1 keer per 30 sec. Voor mij is dit voldoende om in een kwartier het gemiddelde te berekenen die dan het kwartierpiekvermogen is. Bvb op 25 aug was er praktisch geen zon. Ik had op de grafiek van verbruik langs de afname kant om 16u22 een piek van 6.566 kW . Mijn panelen produceerden dan 0.5 kW. Maw ik heb toestellen gebruikt om 16.22 die 7.055 kW piekstroom veroorzaakten om 16.22. Als ik het kartierpiekvermogen bereken van 16u15 tot 16u30 door het gemiddelde te nemen van de om de 30 sec gemeten waarden dan bekom ik een
      kwartierpiekvermogen van 3.8 kW. Had ik 1 toestel een kwartier later aangezet dan had de piek niet boven 2.5 gekomen omdat deze in een ander kwartier voorkomt. Het is zoals je zegt : zelfs een piek van 12 kW die maar 2 min duurt zal geen kwartierpiekvermogen veroorzaken die hoger is dan 2.5 kW. Dus pieken vermijden kan je doen door toestellen na elkaar in te schakelen zonder dat je daarvoor minder verbruikt. Als je zonnepanelen of een batterij hebt moet je dat alleen doen als de zon niet schijnt of als uw batterij leeg is.

      11 september 2020 at 09:39
      • Bart De Pauw Reply

        ok. Jij en ook ik berekenen het gemiddelde geleverde vermogen over één kwartier aan de hand van de 2000 metingen /s ( of zelfs adhv de 30 uitgelezen P1 poort metingen over 15 min) van het door de meter gerapporteerde verbruik (ofwel Wattage ofwel Amperage ofwel Wattuur-age). Vraag is of ‘zij’ dit ook zo gaan doen. Waar staat dit beschreven/gedocumenteerd dat ze dit over 15 minuten bepalen ?

        11 september 2020 at 10:50
        • wim Reply

          @bart, neem een kijk op de vreg webstek,
          er is een uitgebreide beschrijving van het voorgestelde systeem, het zwakke punt in het huidige VREG voorstel is dat ze dat ene “kwart-uur” in de maand
          als DE referentie nemen voor de “capaciteit”.
          ten opzichte van het VREG voorstel dd 2016juni is het al veel beter, toen was er nog sprake van DE kwartuur-piek op jaar basis.
          een logische verbetering is dat ze die maandberekening het gemiddelde van bvb 15piekkwarturen zouden gebruiken, MAAR waarschijnlijk kan dit niet door de beperkingen van de slimme-meter
          @jeanD studiemateriaal van VREG uit 2016juni: beschermde consumenten, incl.budget meters, vallen NIET onder het systeem capaciteitstarief,
          dat verklaart waarom de simulatie hier niets over vermeld,
          ik zie wel dat vreg nog regelmatig pruts aan hun studieresulaten, waarom??

          11 september 2020 at 11:19
  • Bart De Pauw Reply

    Dus dit wordt de nieuwe distributiekost ? M.a.w. prosumententax valt weg ( want dit was ook een distributie kost die in het leven geroepen werd omdat we het net gebruikten in de andere richting ) Dan ken ik nu al mij piekverbruik : 5 kW = wat ik op het net zet als ik niets ervan zelf verbruik.

    11 september 2020 at 07:21
    • Jean D Reply

      Dat is uw piekverbruik niet Bart. Die 5 kW die je produceert met uw omvormer die vermindert uw afname piek met eenzelfde hoeveelheid. Dus in de zomer rond 14u als je 5 kW piek produceert kan je 3 a 4 toestellen tezamen
      aanzetten en op die manier 7.5 kW stroompiek verbruiken zonder boven het minimum van 2.5 kW te komen.
      Die 5 kW die je op het net zet als je niets zelf gebruikt wordt niet gerekend. Voor uw gemiddeld kwartierpiekvermogen wordt er een kwartier lang 0 kW gemeten op uw afname.

      11 september 2020 at 07:36
      • Bart De Pauw Reply

        OK dat er dan 0kW piek gemeten wordt, daar kan ik met leven. Momenteel heb ik (elk jaar opnieuw) geen distributie kost, omdat ik netto gezien 2 MWh op het net zet (overproductie). Dus de vraag die rest is : zal de kost van de standaard 2.5kW piek ( in de veronderstelling dat ik daar onder blijf) meer of minder zijn dan de prosumententax ? Als deze lager of dezelfde is dan is het geen bijkomende belasting, anders wel.

        11 september 2020 at 07:51
        • Jean D Reply

          Als je nu 2000 kWh overproductie hebt dan is dat 2000 kWh waar je momenteel niets voor betaalt maar ook niets voor krijgt. Het zit ingebakken in het oude systeem van de terugdraaiende teller dat alles onder 0 teruggebracht wordt naar 0. Als de regering de modaliteiten voor verkoop van geïnjecteerde stroom vastlegt zit daar ook weer een gunstig effect in voor jou omdat je dan die 2000 kWh kunt verkopen zoals nu het geval is in Nederland en Frankrijk. Zoek de prijzen maar eens op van wat de leveranciers bereid zijn te betalen voor overschot aan groene stroom.

          11 september 2020 at 09:16
          • wim

            @jeanD en @bart, de wetgever in nederland overweegt om de vergoeding voor injectie op 80% van het leveranciers tarief VAST te pinnen, MAAR dat zegt niets over de andere kosten,

            11 september 2020 at 11:25
  • Wout Reply

    Ik heb sinds 12 jaar zonnepanelen, ik was om beroepsredenen nooit thuis. Nu ben ik met pensioen. Als men bij mij langs zou komen om een digitale teller te installeren krijgt men een schop onder hun kont en zal men tot de allerlaatste dag moeten wachten voor ze die teller kunnen plaatsen. Ik heb een gasketel in de tuin ( propaan) die ik laat vullen op de laagst mogelijke prijs die ik bepaal aan de hand van de grafiek van de olieprijs. In mijn straat ligt geen waterleiding dus moet ik water op pompen. Ik heb een enorme stapel stookhout en een even enorme houtkachel. Heel veel echt electriciteitsverbruik heb ik niet en toch is mijn jaarlijkse electriciteitsfactuur hoger en hoger . Ik vraag me af wat men moet doen om op zijn minst, een stabilizatie van de factuur te verkrijgen. En ik woon alleen! Had al gedacht mijne was en strijk met dienstenchecques te laten doen maar ook die slaan steeds op. Het hele systeem is er op gericht u net niet uit armoede te laten sterven maar het scheelt niet veel. Ik vraag me af wat anderen doen die niet, zoals ik, redelijk mijn plan kan trekken

    10 september 2020 at 20:34
  • pv-eigenaar Reply

    het is beslist, dit is de druppel, ik zal NOOIT een electische wagen aanschaffen, ik heb gelukkig een degelijke FLAM allesbrander in de woonkamer, ik ga mijn voorraadje brandhout sterk uitbreiden, warmtepomp forget it, en HOERA ik heb mijn 5000 L. mazouttank nog goed vol laten pompen. Goed bezig VREG, binnenkort zijn er nog meer gezinnen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Geld dat niet meer kan besteed worden aan andere zaken ten bate van de economie. Misschien zullen uw eigen kinderen of kleinkinderen in deze situatie terecht komen.

    9 september 2020 at 22:21
  • R D Reply

    in het verlof een enorme investering gedaan met meer zonnepanelen en batterijen.
    in twee maanden maar 5Kwh verbruikt.
    het is de bedoeling geen elek meer te betalen maar met het capaciteitstarief zijn we er terug aan voor de zware investering.
    als dit doorgaat, laat ik mijn teller weghalen en plaats een dieselgroep om mijn pieken op te vangen. maar daar is het milieu dan niet veel gebaat!
    we zijn met zovelen die reageren op de steeds maar meer en hogere belastingen op gelijk wat. de Vreg (de staat) speelt daar een grote rol in. Ze vinden altijd iets uit, een klein bedrag voor de kleine man, maar vermenigvuldigen met enkele miljoenen brengt toch serieus wat op toch!
    zouden we niet beter via een digitale petitie met allen naar de Vreg gaan?

    9 september 2020 at 18:16
    • Jean D Reply

      @ RD . Moet je dan geen prosumententarief betalen voor het gebruiken van uw installatie?
      Als je en zonnepanelen en batterijen hebt doe je er nu reeds alles aan om pieken te vermijden.
      Uw zonnepanelen vermijden pieken overdag en uw batterijen vermijden pieken ’s nachts. Bovendien zorg je ervoor dat je praktisch geen stroom van het net nodig hebt. Uw werkelijke afname zal laag zijn zodat alle kosten die op die basis kWh gerelateerd zijn (een deel van de distributiekosten) ook zeer laag zijn.
      Het capaciteitstarief komt bij jou in de plaats van het prosumententarief. Hoe groter uw installatie hoe hoger uw prosumententarief en hoe groter de kans dat je met het capaciteitstarief minder gaat betalen dan nu.
      Het is wel lovenswaardig dat je het voor de kleine man opneemt die waarschijnlijk niet in staat zal zijn om zijn factuur te verlagen op de manier waarop jij dat wel doet.

      11 september 2020 at 08:11
  • guy Reply

    Ik heb mijn elektrisch grasmachine weg gedaan en een geit gekocht, mijn elektrische auto verkocht en een paard aangeschaft. Mijn verlichting afgezet en kaarsjes in de plaats gezet en ik moet zeggen dat veel plezier beleef aan mijn dieren en dat het zeer gezellig is in huis elke avond bij kaarslicht. Alles wat de werkende mensen dagdagelijks nodig hebben om te overleven wordt gebruikt om ons te melken. Dit was in de tijd van de Romeinen al zo en dat zal voor eeuwig zo blijven.

    9 september 2020 at 17:35
  • Jan Reply

    Het kwa4tierverbruik heel het etmaal door meten is onrechtvaardig daar men toch een minimum vermogen van de electriciteits centrales ter beschikking moet houden. Dat men dat meet op de piekuren volledig akkoord maar n8et heel de dag door.

    9 september 2020 at 15:37
    • Jean D Reply

      Uw meter registreert toch heel de dag door. Ook een analoge meter doet dat. Een analoge meter leest men wel maar 1 keer per jaar uit (manueel) maar je zou ook ieder kwartier de stand kunnen gaan uitlezen (niet zo praktisch natuurlijk). Met een digitale meter kan men op afstand elk kwartier het verbruik aflezen. Dat verbruik per kwartier is niets anders dan het gemiddeld kwartierpiekvermogen. Het kwartierpiekvermogen staat dus voor het verbruik per kwartier. Omdat men na 1 maand al die kwartieren heeft kan men het hoogste verbruik per kwartier terugvinden voor elke maand. 96 kwartieren per dag uitgezonderd bij de uur wisseling (92 en 100)
      Dat heeft ook niets te maken met het vermogen van elektriciteitscentrales. Elektriciteit kan men trouwens niet ter beschikking houden tenzij je een batterij hebt. Alles wat geproduceerd wordt door elektriciteitsmaatschappijen moet ook onmiddellijk verbruikt worden.

      16 september 2020 at 12:06
  • paul Reply

    Wie is de winnaar . De netbeheerder
    Die in een bed slaapt met de Vreg

    De kleine verbruiker betaalt
    Schandalig en asociaa

    9 september 2020 at 15:20
  • Jan VDAB Reply

    Voortaan zegen wij niet meer DE VREG maar ” DE VREK “

    9 september 2020 at 14:52
  • Si Reply

    @ Jean D.
    Blijkbaar weet u heel veel hoe alles werkt en berekend wordt.
    Dus graag even wat uitleg over mijn situatie

    Ik lig met zonnepanelen en de omvormer is 7kva.
    Ik verwarm elektrisch met accumulatie
    Ik betaal nu al +- 300€ per maand aan mijn energiefactuur en krijg niks terug bij de afrekening
    Mijn dagverbruik is nul, dus alle kosten gaan naar het nachttarief voor de accumulatie verwarming.
    Kan u geloven dat ik de toekomst zwart inzie als ik nog meer zal moeten betalen ?

    9 september 2020 at 13:33
    • Jean D Reply

      Als je in mijn streek zou wonen en bij een van de voordeligste leverancier zou zijn betekent uw prijs van 3600 €/jaar dat je 17500 kWh nachtverbruik hebt en dat in die prijs 612 € prosumententarief inbegrepen is.
      Uw totaal verbruik in huis zal rond de 24500 kWh liggen (zonneproductie inbegrepen)
      Uw distributiekost zonder prosumententarrief is 1995 €.
      Uw verbruik zelf kost rond de 1015 € en dit blijft behouden.
      Uw distributiekost zal berekend worden op 20% van uw werkelijke afname en 80% op kwartierpiekverbruik.
      Ik veronderstel dat je de accumulatoren vanaf mei tot augustus niet gebruikt. Periode waar uw piekvemogen niet boven de 3.5 kW gaat komen. Als uw piekvermogen dan in de overige maanden 22 kW is
      dan zal uw gemiddelde jaarpiek = 15.8 kW . Dit ligt heel dicht bij de simulatie van de Vreg met 14000 kWh verbruik en 16 kW piek. Ik schat dat uw werkelijke afname die berekend wordt aan 20% wel hoger zal zijn dan 17500 kWh. Het zal eerder rond 20000 kWh liggen maar voor de kostprijs wordt daar slechts 4000 kWh van weerhouden. In hun voorbeeld is dat 14000/5 of 2800 kWh.
      We kennen natuurlijk niet de prijzen per kWh of per piek maar de invloed van die 1200 kWh extra ivg met hun voorbeeld zal ook maar 1/5de van de prijs uitmaken en bijgevolg denk ik dat je zelfs met accumulatoren die de slechts mogelijke toestellen zijn om pieken te vermijden minder gaat moeten betalen dan nu.
      Voor een definitief antwoord is het wachten tot 2023
      Dat is wat het artikel zegt ; grote verbruikers hebben meestal een voordeel en dat voordeel wordt groter naarmate men pieken kan vermijden.

      9 september 2020 at 15:45
  • Si Reply

    Allemaal terug beginnen verwarmen met hout of pellets.
    De pot op met het milieu, blijkbaar denkt de Vreg ook op deze manier !
    Vraag me trouwens af waar al die honderden miljoenen ondertussen naartoe gegaan zijn aangezien ons net nog steeds niet is aangepast na al die jaren geld scheppen.

    9 september 2020 at 13:24
    • Jean D Reply

      @Si Kan je mij iets meer vertellen over uw accumulatoren? Ik zelf heb er geen ervaring mee.
      Bvb hoeveel zijn er dat en hoeveel is hun max vermogen. Worden die steeds op hun max vermogen opgewarmd of kan je dit instellen? Hoeveel moeten er gelijktijdig opgewarmd worden?
      Is het nodig dat die allemaal gelijktijdig opwarmen?
      Zijn er bij die overdag kunnen opgewarmd worden omdat je ze slechts s’avonds en ’s ochtends enkel uren nodig hebt? (ik denk hierbij aan de badkamer)
      Dit zijn zaken waarover ik nadenk als ik de kwartierpieken zou willen vermijden. Als de accumulatoren in slaapkamers niet gebruikt worden van maart tot oktober en deze in de leefruimte niet meer van mei tot september dan zou ik weten in welke maanden de pieken door accumulatoren kunnen vermeden worden.
      Ik zou alleszins willen te weten komen welke toestellen ik in de winter wel samen mag opzetten zonder de max piek van de accumulatoren te overschrijden en vanaf wanneer ik best zo weinig mogelijk toestellen tezamen opzet.

      10 september 2020 at 15:16
      • wim Reply

        @jeanD en @si – hoewel het zinvol-lijkt om accum-kachels overdag op te laden uit “zon” kan dit niet door meerdere beperkingen:
        -1- het AREI reglement vereist dat er GEEN verbinding mag zijn tussen de “electr.installatie” die verbonden zijn aan 2 afzonderlijke electr.meters = EANcode, rational – u weet niet hoe uw straatkabels bij elkaar passen,
        -2- in uitbreiding – dynamisch schakelen van toestellen (cfr kachel) ts die 2 systemen MAG NIET
        -2.a- info – het electr.circuit waarmee je accum.kachel overdag bijkomend kan opverwarmen is volledig gescheiden van “accum.deel” LETOP bijverwarming NOOIT ipv hoofdverwarmng
        -3- wat kan, volgens AREI, wel: – kachel afkoppelen uit het excl.nachtsysteem en aansluiten op “piek-dal” systeem, !!is wijziging instal en herkeuring-installatie;
        -3.a- dat is enkel zinvol als je die kachel vooral kan opladen als de zon-schijnt
        -3.b- het systeem dat het ‘opladen’ regelt bij accum.kachels is ontworpen voor ‘nacht-laden’

        11 september 2020 at 12:01
      • Jan bij Reply

        Dit is de omgekeerde wereld vroeger moest men zuinig zijn met energie en nu doet men niets anders als eñergie promoten. Dat men het capaciteits tarief invoert niets op tegen maar dat men dat elk kwartier meet daar ben ik niet mee akkoord. De vaste toestellen die verbruiken heel onregelmatig stroom doordat de thermostaat aangeeft wanneer dit nodig is als men dan op deze momenten een ander toestel inschakelt ( bv: strijkijzer ) zit men zeker boven het minimum van 2,5kw dus extra betalen . Met dit systeem moet men nog eens extra investeren in timers of voorkeurschakelaars om het binnen de perken te houden.
        Conclusie: wij moeten ons leven aanpassen aan de energie maatschappij ipv dat de energieleverancier aan ons. Goe bezig vreg en fluxys doe zo voort dan krijgt nog meer ongenoegen te verwerken, vroeger was er een prijs per kwh en is alles zo opgedeeld dat men door de bomen het bos nietmeer ziet.

        15 september 2020 at 17:41
  • Jean D Reply

    Het voorbeeld in deze tekst wordt gehaald uit de simulaties van de Vreg en
    worden weer al eens uit hun verband gerukt.
    Over wat gaat het?
    2 gezinnen met een warmtepomp en een EV.
    beide hebben 14000 kWh verbruik en geen zonnepanelen.
    1 gezin heeft een gemiddelde kwartierpiekvermogen (per maand gemeten) over 12 maanden
    van 16 kW en het andere gezin heeft een piekvermogen van 6 kW.
    De een betaalt 1400 € distributiekost
    de ander betaalt 1000 € distributiekost

    Als die famiulies 14000 kWh verbruik hebben verdeeld over dag en ncht
    6000 en 8000 Kwh betalen ze nu bij elke leverancier 2228 € distributiekost.

    Als je zonnepanelen hebt zal je veel gemakkelijker naar de groep aanleunen die
    1000 € betaalt omdat je de peiken gedeeltelijk kan vermijden als je dat wilt.

    Met zonnepanelen zal uww distributiekost natuurlijk geen 2228 € zijn
    Stel dat je 7000 kWh zonneproductie hebt met een omvormer van 7 kVa dan zal
    uw distributiekost met prosumententarief ook onveveer 1400 € zijn maar uw verbruik zal
    uuiteraard geen 14000 meer zijn maar wel 7000 KWh.
    Als je het nieuwe tarief krijgt of het capaciteitstarief zal uw verbruik nog
    steeds 7000 kWh zijn zolang de modaliteiten voor verkoop van geinjecteerde stroom niet
    vastliggen.
    Als je het nieuwe tarief zou hanteren met 35% zelfconsumptie zal uw distributiekost ook
    1400 € zijn.

    Dus zoals in het artikel staat personen met een hoog verbruik zullen minder betalen van zodra
    ze enige inspanning leveren om niet alle toestellen dat ze bezitten tegelijk aanzetten.

    Wat niet in het artikel staat is dat enkel zonnepaneelbezitters in staat zijn om overdag
    hun pieken te vermijden omdat ze geen stroom van het nemen.

    Diegenen die meer gaan moeten betalen zijn vooral de kleine verbruikers die geen warmtepompen
    en EV’s hebben.

    9 september 2020 at 12:46
  • Jef Reply

    Een grote asociale maatregel voor de gewone man .Stop asap met het promoten van warmtepompen en KW’s ,dit blijft verwamen met dure elektriciteit ,zeker in de winter .Blijkbaar kan men energie winnen door deze te verbruiken ?????.
    Men maakt bewust geen simulaties vanaf het begin van de keten van de elektriciteit ( de productie met
    verliezen).
    De VREG heeft geen visie .
    Gans de energiemarkt van de toekomst ziet zal er wel anders uitzien dan deze die men ons tracht wijs te maken met allerhande misleidende simulaties .
    Hopelijk doet het Grondwettelijk Hof zijn werk en zitten er daar echte kenners .

    9 september 2020 at 12:24
    • Jean D Reply

      Het is een asociale maatregel voor die mensen die geen warmtepompen en EV’s hebben en weinig verbruik.
      omdat ze aan een minimum vast tarief zullen zitten van 2.5 kW piek.
      ALs je weinig verbruik hebt is de 20% distributiekost die gerekend wordt op uw verbruik ook veel kleiner dan
      de 80% die vast aangerekend worden.
      Bij diegenen die veel gebruik hebben en zeker als ze zonnepanelen daarvoor inschakelen is het net omgekeeerd.

      9 september 2020 at 12:58
    • NU Reply

      Hopelijk,maar ja als ge in dit land kan benoemd worden om te zetelen in het grondwettelijk hof
      zonder ook maar rechten te hebben gestudeerd ! dan stel ik me daar toch wat vragen bij !!
      Ons kent ons hé.

      9 september 2020 at 14:07
  • Bert Reply

    Er zijn 11milj inwoners maar geen 11 milj gezinnen. Jouw 90€ nog verminigvuldigen met 3 (gerekend aan 3 pers/gezin)

    9 september 2020 at 12:22
  • Guy Snoeckx Reply

    Ik zal eens iets zeggen. Iets waarover ik nog maar zéér weinig info heb gevonden en waarvoor ik vrees. Vandaag wordt bij mij de digitale meter geïnstalleerd. Ik heb 2 installaties met zonnepanelen, eentje van 10j en eentje van dit jaar. Dus over 4-5 jaar moet ik verplicht naar het systeem zonder prosumententax, en waar ik aangemoedigd zal worden om zoveel mogelijk mijn eigen elektriciteit te gebruiken op het moment dat ze door mijn panelen geproduceerd wordt. Dit ook vooral omdat elektriciteit kopen me dan geld kost. Alle elektriciteit die ik niet kan opgebruiken ben ik ook kwijt. Correct? Nu komt het : mijn 2 installaties samen produceren op een zonnige dag behoorlijk wat elektriciteit. Toch? DUS, als ik volgens het nieuwe systeem vlug vlug ga proberen de elektriciteitsproductie van dat moment te counteren met elektriciteitsverbruik dan creëer ik JAWEL een PIEK. Ik ben dus altijd gezien. En dan heb ik nog ‘geluk’ dat ik doorheen de dag soms thuis ben.

    9 september 2020 at 12:00
    • Chris Reply

      De piek wordt berekend door eigen productie af te trekken van je consumptie. Dus niet de twee apart zoals u suggereert.

      9 september 2020 at 12:41
      • paul Reply

        Wie is de winnaar . De netbeheerder
        Die in een bed slaapt met de Vreg

        De kleine verbruiker betaalt
        Schandalig en asociaa

        9 september 2020 at 15:09
    • Jean D Reply

      Niet correct. De stroom die je niet zelf gebruikt zet je op het net en gebruik je in de winter opnieuw.
      Zolang je de geïnjecteerde stroom niet kan verkopen blijft die stroom in de winter in feite gratis.
      MAW de stroomprijs (van de leverancier) voor wat je van het net neemt is dezelfde prijs als voor wat je op het net zet. (= 100% saldering voor uw verbruik) . Als er een verschil in prijs komt tss aankoop en verkoop heb je nog
      altijd saldering maar nu afhankelijk van de prijzen.
      Als je 2 installaties hebt zal de prosumententarief als vaste kost ook wegvallen en vervangen worden door het capaciteitstarief waarbij men hierboven zegt dat het voor diegenen diie een hoog verbruik hebben het goedkoper gaat worden.
      En neen je veroorzaakt geen piek meer langs de afnamekant als je zonnepanelen veel produceren.
      Het is alleen de piek langs afnamekant die gerekend wordt.

      9 september 2020 at 12:53
      • NU Reply

        beste, die afname in de winter (van bv 4000 kw, eigen geproduceerde stroom ) telt dus wel mee voor piek berekening ? of zie ik dat verkeerd?

        9 september 2020 at 14:33
        • Jean D Reply

          4000 kWh die je in de winter niet moet betalen aan de leverancier zal wel in rekening gebracht worden voor de distributiekost. Dat is nu ook zo. De prosumententarief is bedoeld voor dit gebruik van het net. (in de zomer erop zetten en in de winter er terug afhalen aan 0 €.
          Met het capaciteitstarief valt die vaste kost (=prosumententarief) weg en wordt die vervangen door gedeeltelijk (20%) een kost op dit verbruik en een andere vaste kost (80%) gebaseerd op uw veroorzaakte kwartierpiekvermogen.
          Het verschil met vroeger is dus dat die vaste kost niet meer alleen voor zonnepaneelbezitters is maar wel voor iedereen en dat die vaste kost ook niet meer afhankelijk is van hoe groot uw omvormer is maar wel van het tesamen gebruiken van toestellen onafhankelijk van wanneeer dat voorkomt gedurende de dag. (dus iedereen gelijk voor de wet of je nu zonnepanelen hebt of niet of s’nachts verbruikt of niet) Het enige voordeel dat een zonnepaneelbezitter heeft is dat hij overdag als de zon schijnt en 5 kW produceert hij op dit moment toestellen kan aanzetten die tot 7.5 kW nodig hebben op een volledig kwartier. Dan nog zal zijn gemeten kwartierpiekvermogen niet boven de 2.5 kW uitkomen. (= het minimum dat aangerekend zal worden.) Iemand die geen zonnepanelen heeft zal hiervoor 3 keer zoveel betalen.

          9 september 2020 at 14:54
          • NU

            Thx,dan denk ik de pineut te zijn met mijn electr vloerverwarming.Aangeraden in 1978!
            Verder Jean, die kwartierpiekvermogens , neemt men dan gemiddelden van dagen of maanden om het uiteindelijke
            facturatiepiekvermogen te kennen , of gewoon het hoogste over het hele jaar.

            9 september 2020 at 16:34
        • Jean D Reply

          Ik heb geen ervaring met elektrische vloerverwarming maar ik kan mij wel voorstellen dat deze zo geregeld is dat je per kring niet hoger dan 3.6 kW vermogen gaat. Ik denk ook dat het typisch is dat deze verwarming continu aan een bepaald vermogen stroom afneemt van het net tss 21u en 07 u om met nachttarief te werken. Ik vraag mij af of je een aantal kringen ipv ’s nachts ook overdag kan laten opwarmen. Bvb deze van de badkamer en slaapkamers om op die manier de kwartierpiekvermogens te halveren. Voor uw verbruik zelf zal dat weinig verschil maken zeker als je nog gebruik maakt op verschillende dagen van uw zonnepanelen.
          Een gemiddeld kwartierpiek wordt elk kwartier van de dag gemeten (exact 4 keer per uur tss 00:00 /00;15/00:30/00:45/ enz..) en men neemt de hoogste waarde per maand. Dan neemt men het gemiddelde van 12 maanden. Dus van mei tot september zal uw vloerverwarming geen enkele piek veroorzaken als die niet gebruikt wordt.
          Dat haalt ook het gemiddelde per jaar naar beneden. Je kan in de winter op de tijdstippen dat uw accumulatoren niet werken ook toestellen toch tezamen gebruiken omdat je hiermee toch niet boven die piek van de
          maand van de accumulatoren gaat komen. Bvb 3 kringen van 3.6 kW = 10.8 kW. voor 7 maand van de 12. Of als je 2 kringen kunt scheiden om op teladen tss 00;00 en 03;00 en de 3de kring tss 03:30 en 06:00 dan is uw max piek = 7.2 kW .
          Laat eens weten of dit mogelijk is met accumulatieverwarming.

          10 september 2020 at 18:55
          • NU

            Beste, ik heb dus geen accumulatie,wel kan ik elke ruimte
            apart verwarmen .
            De vloerverwarming is eigenlijk een dikke plastiek folie met koperdraden geplaatst op kurk.
            Dus moet 2 a 3 uur opwarmen vooralleer de warmte door de vloer vrijkomt en dan slaat die aan en uit naargelang de thermostaat .ik kan ’s nachts opwarmen maar nooit genoeg om de dag door te komen, eenmaal warm gaat de vloerverwarming dus rechtstreeks werken op mijn thermostaat,aan en uit slaan.

            11 september 2020 at 14:24
  • Louis Reply

    Warmtepomp dan maar vervangen door een houtkachel of stookolieketel zeker ?
    En in plaats van een elektrische auto terug een diesel !

    9 september 2020 at 11:45
    • verpoorten frans Reply

      ben het volledig eens met u, ik heb al een hout kachel laten plaatsen, en ben van plan mij een diesel te kopen, zeker geen EV, want dat gaat een zeer dure grap worden als ge die thuis moet opladen

      10 september 2020 at 08:57
  • Erik Reply

    Het is echt schandalig ,.Is dat de toekomst van ons landje.

    Kies maar voor gas want ze hebben ons weer beet bij de VREG.
    Rekenen kunnen ze nog altijd niet

    9 september 2020 at 11:25
  • JPe Reply

    Hi folks,
    Kijkt aub. ook eens naar de vorige I-lumen -melding met onderwerp: “99% eigenaren zonnepanelen kiest voor behoud terugdraaiende teller”.
    Het onderwerp ‘capaciteutstarief’ wordt er uitvoerig en langdurig gecommentarieerd.
    Thanks voor commentaar.

    9 september 2020 at 11:17
    • wim Reply

      @JPEe – correcte verwijzing,
      – maar de openvolgende aanpassingen, waarbij wij ‘consument’ geen controle hebben over de rekenbladen met de “bewezen-voordelen” – die tonen een regulator die zich als een beginnend leerling-tovenaar gedraagt,
      – in principe was na de installatie van “digitale meter” er een optie === terugdraaiende teller,
      het capaciteitstarief “consumptie” komt nu als een konijn uit de hoed – enkel door digitale meter mogelijk,

      ?? logische volgende stap – HET capaciteitstarief voor injectie – want INJECTIEPIEKEN waren toch de bron van instabiel netwerk,

      – in principe zou de capaciteitsvergoeding voor 50% ten goede moeten komen aan de “electr.producenten” want zij moeten dat verbruik aanleveren,

      9 september 2020 at 13:18
    • Jan Reply

      Hoeveel maal gaan ze nog al die regeltjes aanpassen voor 2022 heel groot vraagteken ???????

      9 september 2020 at 14:57
  • dvg Reply

    waarmee nog maar eens duidelijk wordt waarvoor die gratis digitale diefstalmeter persee moet opgedrongen worden..
    als men zoveel moeite doet om iets op te dringen,mag je er zeker van dat het stinkt,altijd!
    de zoveelste leugen en manipultie op rij

    9 september 2020 at 11:02
  • James Reply

    Wij verwarmde sinds 1970 met accumulatie kachels, we zouden normaal 16 KW moeten krijgen maar kregen maar 13 KW, rede oud net 3 fase 220 zonder Keuter.
    In 1987 verbouwing meer m3 te verwarmen, nog steeds oud net.
    In 2010 zonnepanelen geplaatst, nog steeds oud net kostprijs omvormers duurder, nu 2020 nog steeds oud net.
    In verleden jaarlijks distributie en transportkosten, dienen om het net te onderhouden, welk net niet dat in onze straat.
    Poenpakkers, we worden constant opgelicht, schandalig

    9 september 2020 at 10:59
  • Pie Reply

    STOP met het bedriegen van de bevolking en een onsamenhangend beleid, een ganse maand betalen voor een kwartuurpiek, altijd winst dus. NIEMAND MOET BETALEN VOOR WAT HIJ NIET GEKREGEN HEEFT, al de rest is diefstal. Weg met dit systeem. We betalen al jaren voor de electriciteitsdistributie, een soort huur dus, de eigenaar moet dan met zijn inkomsten de kabels maar verzwaren. Op de geplande manier worden we allemaal terug slaven, overdag electriciteit gratis krijgen en ’s avonds en ’s winters maar doen betalen, het is een DOMPER OP ONZE VRIJHEID om te moeten opletten dat je niet een kwartier te veel verbruikt, beter voor het MILIEU IS DAT NIET, het zal de aankoop van bvb electrische wagens afremmen en er komt meer onrust in families. P.S. WAT GAAT MEN BETALEN VOOR DE ELECTRICITEIT DIE ZONNEPANELEN TERUG OP HET NET STEKEN ?? Daar zwijgt men over als de dood. En trouwens later zullen die kabels toch moeten verzwaard worden en dan gaan we nog eens betalen voor hetzelfde. Was daar niet eens een reclamefilmpje vam die meneer MEER MEER MEER, awel hij is goe bezig op ons kap.

    9 september 2020 at 10:56
  • Donny Postelmans Reply

    Wat met jonge mensen die bij nieuwbouw halvelings gedwongen werden om zo energieneutraal mogelijk te bouwen. B.v. warmtepomp + zonnepanelen. Zij maken vanzelfsprekend meer stroom in de zomer dan in de winter, hier gaan ze ook nog eens aan knabbelen waardoor de energiefactuur gaat stijgen. In de wet staat dat ieder gezinshoofd steeds moet handelen als goede huisvader, nu de staat in onze huisvader, en zij veranderen constant de wetgeving of de regels die wij moeten volgen, als wij zo met onze kinderen omgaan zitten we binnenkort met een hoop terroristen.

    9 september 2020 at 10:55
  • Dirk Reply

    Wat met de energiebewuste persoon die als gevolg van een financieel niet haalbaar vervangen van de electrische verwarming, gekozen heeft voor het plaatsen van zonnepanelen ter compensatie van dat verbruik? Jawel ’s avonds , in de wintermaanden, thuis komen, alle huishoudelijke taken uitvoeren.. De harde werkers zijn altijd de pineut.. De VREG doet mee aan politiek, de profiteurs zo veel mogelijk in het gelijk stellen en helpen om nog meer te profiteren, maar niets doen aan hun EIGEN verplichting, namelijk voorzien in betere leidingen omdat ze zelf prediken dat de burgers alles met electriciteit moeten aan drijven!

    9 september 2020 at 10:51
  • De Rudder Pascal Reply

    Hoe kan er aan deze geregulariseerde besteling van de gewone burger een eind gemaakt worden ? Eenzijdige contractbreuk en zeker nog niet de laatste aanpassing. Waar zitten de belangengroepen van de gewone werkende burgers ? En nee ik bedoel natuurlijk niet de politici …

    9 september 2020 at 10:36
  • frank Reply

    Wat er niet bij verteld wordt is dat ze het nachttarief gaan afschaffen…..
    Als je accumulatoren hebt zal de factuur zeker 30% duurder worden…
    30 jaar geleden gaven ze premies en nu gaan ze ons dik doen betalen….schandalig

    9 september 2020 at 10:22
    • Jean D Reply

      Accumulatoren zijn inderdaad de moeilijkste toestellen om pieken te vermijden maar ervan uitgaan dat bij het verdwijnen van de dag en nachttarief het automatisch 30% duurder zal worden is veronderstellen dat het algemeen tarief dan even hoog zal zijn als het dagtarief. Als voor grote verbruikers het capaciteitstarief goedkoper wordt dan maakt het ook niet meer zoveel uit of die pieken overdag of s’nachts gemeten worden.

      9 september 2020 at 13:03
      • wim Reply

        @jeanD door het “exclusief-nacht” en “piek-dal” systeem konden gebruikers de overschotten in het electr.productie netwerk verbruiken, die overschotten waren ’s avonds/’s nachts en weekend,
        HET systeem om bij overschotten bijkomende gebruikers actief aan te schakelen is/was er – dat systeem werkt,
        men opteert nu om die methode af te bouwen, zonder een werkend alternatief,

        9 september 2020 at 13:42
        • Jean D Reply

          Inderdaad Wim. Het systeem om zoveel mogelijk te verbruiken bij overschot van productie is een systeem dat werkt. Dit wordt met het capacitietstarief inderdaad afgebouwd voor wat de distributiekost betreft maar uiteraard nooit voor wat uw verbruik betreft. Hoe meer je onmiddellijk van uw zonnepanelen gebruikt hoe goedkoper af want dat is stroom die je nooit moet betalen met de nieuwe tarieven (met het wegvallen van de prosumententarief.)
          Het nieuwe tarief geeft een impuls om aan zelfconsumptie te doen. Helaas is dit enkel mogelijk bij zonnepaneelbezitters. Anderen die nog steeds 86% van de toegangspunten hebben krijgen die impuls niet wwant zonder panelen kunnen ze geen zelfconsumptie bewerkstelligen. Daarom wordt het capaciteitstarief ingevoerd nu dat er een digitale meter is omdat je met een digitale meter wel degelijk invloed kan uitoefenen op die kwartierpiekvermogens en dus is de impuls die ze willen geven nu voor iedereen geldig en niet meer alleen voor zonnepaneeleigenaars

          9 september 2020 at 16:44
  • Walter Janssens Reply

    Ik val in herhaling maar ik heb al meerdere malen gezegd dat de digitale meter ons geld gaat kosten. Mensen die niet in staat zijn hun verbruik te spreiden, zoals bv tweeverdieners die na hun dagtaak thuiskomen en dan pas aan hun huishoudelijke taken kunnen beginnen, zullen hun rekening zien stijgen. Hebben ze dan nog een warmtepomp en elektrische wagen zijn ze helemaal de pineut. Jarenlang werden we, al dan niet met allerhande premies, verleid om te investeren in zgn. duurzame energie. Zoals steeds komt nadien de rekening en gaan we alles in veelvoud terugbetalen. Dat de netbeheerder zeker wil zijn van zijn inkomsten blijkt uit het gegeven dat iedereen toch een minimumbijdrage zal moeten betalen op een piekverbruik van 2,5 kW zelfs als je deze piek nooit haalt.

    9 september 2020 at 10:21
    • Chris Reply

      De piek van 3.15kW heb je heel snel. De VREG stelt dat dit enkel met je elektrische wagen, plus koken en wassen gebeurt. Dat klopt niet. Wij bakken ons eigen brood…wel als ENKEL de oven opstaat en je besproeit bijvoorbeeld je tuin met regenwater heb je al prijs. Oven plus regenpomp komt al dik over de 3.15kW gedurende 15 minuten gemiddeld. En dan zit je er een hele maand aan vast. De VREG ligt in bed met de netbeheerders en de netbeheerders zijn de lokale gemeenten… doorgestoken kaart is het. Indirecte BELASTINGEN, niets minder dan dat.

      9 september 2020 at 12:51
    • Jean D Reply

      Je zou kunnen stellen dat die mensen met een warmtepomp en een EV en hun verbruik niet spreiden ongeveer evenveel gaan betalen als nu. Het is enkel als ze wel inspanningen leveren om hun verbruik te spreiden dat ze minder gaan betalen maar dat is natuurlijk geen verplichting.

      9 september 2020 at 13:06
  • eric Reply

    En de gezinnen die electrisch verwarmen , die zullen alle dagen hoge piekken hebben zeker !

    9 september 2020 at 10:19
  • bart Reply

    De hardwerkende mens moet er maar “alweer” voor opdraaien….Wanneer gaan deze mensen een piek hebben? Wanneer ze thuiskomen en aan het huishouden moeten beginnen, koken, wassen, auto opladen, enz….. Maar alles moet elektrisch verlopen… Elekrisch rijden, warmtepompen, zelfs de gasketeles gaan verbannen worden uit de huizen. Dan zouden zij geen investeringen willen doen in hun net?? DIt is gewoon belachelijk, wat hebben ze dan met het geld van de distributie aanrekeningen op onze facturen gedaan in het verleden? Moest het kunnen om volledig autonoom voor mijn eigen energie te zorgen, knip ik onmiddellijk de draad naar de straat door. De Vreg zijn gewoon een bende uitzuigers, en ze weten dat de mensen volledig afhankelijk zijn, dus zijn we een gmakkelijke prooi…

    9 september 2020 at 10:08
    • NU Reply

      met dat geld betalen ze de onnodige postjespakkers, vakbondsafgevaardigen enz…,hun onnodige en ontelbare
      vergaderingen die één uur duurt maar waarvoor ze een hele voor-of namiddag( of mssch wel ganse dag ) uittrekken met goede bediening van de koffiemadammen, enz….

      9 september 2020 at 15:10
  • fernand Reply

    Wat met allen die hun woning verwarmen met een warmtepomp in de winter?Ook piekverbruik?

    9 september 2020 at 09:57
    • Bart De Pauw Reply

      Alles is piekverbruik. Maar wel over een periode van 15 minuten gemeten, en het zijn blijkbaar geen ‘vlottende’ 15 minuten ( wel de 4 vaste kwartieren in een uur )

      11 september 2020 at 07:40
  • Roger Vounckx Reply

    Als ik het goed lees: ofwel betalen we “honderden miljoenen” eenmalig om meer kabels te leggen, ofwel betalen we een paar honderd euro extra (als we braaf een elektrische wagen aanschaffen bv.) ELK JAAR aan extra elektriciteitskosten. Berekening: per honderd miljoen investering in kabels : 100 miljoen gedeeld door 11 miljoen Belgen = 9 € EENMALIG. Voor een investering van bv. 1 miljard gaat het dus over 90 € eenmalig.
    Laat ons dus kabels leggen toch??? VEEL goedkoper voor ons, verbruikers en geen hoofdbrekens van wanneer je nu mag strijken of niet en wanneer je auto batterij opladen of niet. Natuurlijk: véél minder winst voor sommigen.
    Besluit: ofwel is dus de informatie weer eens fout, ofwel gaat men ons weer eens bedriegen, ofwel moet de VREG terug naar het 4de leerjaar: daar leren onze kinderen de regel van drie en meer heb je niet nodig.

    9 september 2020 at 09:51
    • dvg Reply

      ik gok op het tweede,
      of nee,
      ik ben er zeker van.

      9 september 2020 at 11:04
    • Dirk Reply

      Inderdaad, er zijn wel nog geen 3 miljoen gezinnen in Vlaanderen denk ik.. dus als men 300.000.000 investeert in betere bekabeling, kost dat eenmalig 100 Euro per gezin. Peanuts. En hoe zou men 10x beter kunnen investeren? Biedt alle elekticitiets afnemende Vlaamse gezinnen een aandeel van 100, 200, tot max 500 Euro per gezin aan in Fluxys Dan hebben die direct meer dan geld genoeg om betere leidingen aan te leggen En dan verdient iedereen die dat wil er iets aan!

      9 september 2020 at 12:05
  • everard jamin Reply

    ten eerste wat gaat dat minimum van 2500 wat , kosten aan het deel netverbruik ?
    dus wel of geen batterijen maakt geen verschil ?
    weer een manier om mensen met zonnepanelen financiel te straffen
    eerste de contractbreuk met de prosumententax en nu dit
    er komt vast nog een tax op verminderd energie verbruik
    en ook nog een op gezond voedsel
    en ook nog eenals je van bil gaat met je echtgenote
    als het maar op brengt
    oh is wat het betalen in de container parken vergeten
    mensen die netjes afval scheiden , moeten betalen
    en sluikstorters niet
    lang leve de bananen republiek
    wat betreft het versterken v/d capaciteit van de electriciteits bekabeling :
    dat moet toch gebeuren op korte termijn en daar gaan we toch voor moeten betalen
    vooral als er zoveel mensen uit andere landen bijkomen , want meestal verwarmen die hun huizen meer
    omdat ze uit warme streken komen en omdat de ocmw dat financiert
    de bananen republiek is compleet als we josephine baker presidente maken

    9 september 2020 at 09:49
    • Evrard Reply

      Wat hebben immigranten hier nu mee te maken? ;-(
      Ik kan je redenering volgen, maar die mensen hierbij betrekken vind ik er ver over!

      9 september 2020 at 10:14
  • simons wim Reply

    de piekverbruiken die VREG vermeld als grens zijn onbegrijpelijk:

    om piekverbruik /maand te beperken onder 3kW mag je vanaf 2022
    NOOIT gebruik maken van: wasmachine (3,3kW), afwas (3,3kW) electr.oven (2,9kW), inductie-koken, keukenboiler (2,9kW)
    een gewoon gezin verbruikt voor een hele reeks toestellen doorlopend 200–600Watt – dat is voor (licht, ijskast/diepvr, PC, radio, communic-materiaal, huis-alarm, ketel-cv, . . . . . )

    VREG zou beter eerst van alle fabrikanten eisen dat het standaard-vermogen van alle toestellen tot 2kW te beperken
    Wim

    licht, allerlei iselectr.koken ( de klassieke toestellen meer gebruikenbep

    9 september 2020 at 09:48
    • Jean D Reply

      Het gaat om het kwartierpiekvermogen en niet om het max vermogen van die toestellen.
      Het kwartierpiekvermogen wordt gemeten van 00;00 tot 00;15 en dan opnieuw van 00:15 tot 00;30 en van 00:30 tot 00:45 enz een hele dag door tot in de eeuwigheid.
      Dat betekent dat uw inductiekooplaten die water doen koken binnen de 10 min nooit aan een hoger kwartierpiekvermogen komen dan 2.5 kW. Je zet nooit inductiekookplaten gedurende langer als een kwartier op volle kracht. 3 inductiekookplaten die van 17u53 tot 18u10 aanstaan om iets warm te houden of om water aan de kook te houden veroorzaken ook geen kwartierpiekvermogen van boven de 2.5 kW (het wordt verdeeld over 2 kwartieren. Als je aan het koken bent zal je ook de vaatwas niet aanzetten want je moet toch eerst alles vuil maken voor je het opnieuw proper maakt en omgekeerd. Als je een ovenschotel maakt heb je vaak geen inductiekooplaten tegelijk nodig enz. Ik geef maar enkele voorbeelden. Zelfs een vaatwasmachiene verwarmt het water maar gedurende een korte tijd. Wij gaan ook niet strijken en wassen terwijl we aan het koken zijn. Wij gaan dan eerder aperitieven. Ik hou nu al 2 maanden ons piekverbruik in het oog met een cemm aangesloten op de p1 poort en we hebben geprobeerd om geen toestellen tegelijk op te zetten uitgezonderd als de zon schijnt (want de zonneproductie haalt uw afname pieken zelfs bij gebruik van verschillende toestellen onder de 0) en hebben nog geen enkele dag hogere kwartierpiekvermogens gehad dan 2.5 kW. Nochtans gebruiken wij al die toestellen elke dag met daarbovenop nog airco..
      Ik moet nog altijd de eerste hardwerkende vlaming tegenkomen die kookt afwast strijkt en de was doet allemaal binnen hetzelfde kwartier.

      Geen enkel van die toestellen die je opnoemt heeft bij mij een kwartierpiekvermogen die hoger dan 2.5 kW veroorzaakt tot nu toe. Zelfs mijn oven niet als ik brood bak.

      9 september 2020 at 14:17
      • Lieven Reply

        Als ik kijk naar ons kwartuurvermogen, dan zijn er toch regelmatig wat pieken (<2,5kW).
        https://school.waime.be/kwartuurvemogen.png
        De groene pieken, tot 7kW, is het 'snel'-laden van de elektrische wagen.
        De oranje pieken is het zonne-vermogen dat terug het net opgaat.

        Het wordt dus een kwestie van daar 'wat sturing' in te krijgen tegen 2022, wat ook weer een extra kost zal zijn.

        Het is wel creepy om, door deze metingen, te zien wanneer iemand opstaat, wanneer de wc-pomp aangaat, wanneer koffie gezet wordt, wanneer er gewassen, gekookt, … wordt.
        De meesten gaan dan externe firma's toestemming geven om hun huishouden door hen te laten sturen ???
        Zullen er firma's zijn die 'bakjes' maken om thuis te plaatsen? M.a.w. dat onze data niet in de cloud 'verdwijnt'?

        9 september 2020 at 21:14
      • wim Reply

        @jaendD en @lieven
        ik volg de vermogenstromen in onze woning,
        jandD – ik moet U melden dat ik niet dikwijls (maar toch >eens per maand) piekverbruiken van meer dan 6kW meet, EN niet beperkt tot 300% 🙂 reden om op restaurant te gaan?
        ons gemiddeld-verbruik (24/24 7/7) na aftrek van de productie uit PVpanelen is 445Watt (winter 730 – zomer 350)
        ik moet U melden dat die hardwerkende vlaming die meer dan 2,5kW aan kwartuur piekvermogen verbruikt mijn huisgenoot is,
        ik moet u melden dat mijn huisgenoot in staat is om gelijktijdig te: -wast, -droogt, -strijkt helaas is er geen pauzeknop (ifv mijn huisgenoot) by piekvermogen >2,5kW /15minuten,
        ik moet u ook melden dat er nogal wat toestellen zijn met een hoger vermogen die we langer dan 15minuten lang gebruiken, (bvb bladblazers verbuiken >2kW),

        wat ik OOK weet, cfr lieven, is dat wij tegen 2022 een sturing plaatsen om de gekende bronnen van piek-verbruik te vertragen (pas inschakelen) naar “stille” momenten – DAT kost comfort EN veel prutsen aan de installaties
        ook duidelijk: GEEN snelladers voor uw wagen voor thuis-opladen,

        wat ik ook weet, is dat mijn huisgenoot ongelukkig zal zijn als ik haar verplicht om het werkritme en huishoudtaken aan te passen aan de VREG

        wat wij NOG niet weten – of het sop de kool waard is welke “Tarieven” ???

        10 september 2020 at 14:45
  • verpoorten frans Reply

    . Er zijn dus maar twee opties: ofwel de komende jaren honderden miljoenen investeren in de uitbreiding van het netwerk (en die kosten verhalen op de verbruikers via de elektriciteitsfactuur, dit is wel heel straf, de aanbieder draait toch voor de kosten op ? die al die karen miljoenen verdiend hebben aan ons, die moeten zorgen dat de stroom veilig bij ons komt, ik stel mij veel vragen bij VREG, dit is gewoon een dekmantel om ons nog meer te doen betalen, gewoon weg er mee

    9 september 2020 at 09:43
    • Daemen Marc Reply

      inderdaad volksverlakkerij

      9 september 2020 at 09:47
      • Vangenechten rudy Reply

        De brave Belg die 8u per dag gaat werken en toch met zijn zuur verdiende centjes een investering doet in groene stroom word weeral maar eens gestraft.
        We kunnen allemaal beter gaan stempelen en geen investering meer doen in de toekomtst.laat de regering het maar oplossen.maar die kunnen buiten veel poen te pakken voor hun eigen niet veel positief verwezenlijken(foutje.positief testen op corona lukt wel)

        9 september 2020 at 10:24
    • Reynaert Erik Reply

      Allemaal vreg bla bla dit is gewoon een bijkomende belasting . Punt

      9 september 2020 at 11:40
    • Ahmet Ozden Reply

      waarom gaan ze het geld om de netten te verbeteren niet terug halen bij de aandeelhouders die jaren lang de dividenden opgestreken hebben?? ipv te investeren in verdeelstations en dikker kabels, die ze dan ondergronds kunnen verwerken.
      ik heb zelf ook al 10 jaar zonnepanelen en dit jaar is het eerste jaar dat mijn installatie zonder uitval van de omvormers heeft gewerkt. Na jaren lange discussies met netbeheerder en metingen op het net hebben ze de spanning verlaagd van 240V naar 230V in het verdeel station en een nulpunttransfo geplaatst op het einde van de lijn zodat de spanning op de drie fasen niet over gelimiteerde piekspanningen van de omvormer gaan.
      ze hebben het nagelaten om tijdens de afgelopen jaren dikkere kabels te leggen en/of extra verdeelstations te plaatsen zodat er minder huizen per station zijn aangesloten. Maar goed dat er nog enkele mensen zijn die bij de netbeheerders werken zijn en een geweten hebben en die wel voor de gewone en werkende mens opkomen

      10 september 2020 at 08:41
  • Evrard Reply

    Is dit dan uiteindelijk de ware reden voor het invoeren van de digitale meter?

    9 september 2020 at 09:38
    • dvg Reply

      twijfelde jij daar dan aan?

      9 september 2020 at 11:05
    • BAKN Reply

      Inderdaad Evrard, Voor deze vorm van belasting is een Digitale Meter noodzakelijk anders is het gewoonweg niet mogelijk. Daarom wordt de uitrol van de digitale meter zo hard gepushed. Ik vraag me af of er ook een maximale piek wordt ingesteld? Mensen met zonnepanelen, inductie kookplaat een quooker (~3000 W) etc. Knallen zo naar hoge vermogenspieken. Maar als je s’nachts een piek genereerd is dat toch minder erg dan om 18:00 uur s’avonds? Je gaat er evenveel voor moeten betalen. Dus hoe helpt dit de spreiding?

      9 september 2020 at 11:26
  • Jan B Reply

    Dus dan worden zonnepaneel installaties ook niet meer uitgeschakeld als er te veel productie is in jouw wijk?
    Of is het weer een richting verkeer.
    Nu ze begonnen zijn met panelen op het water te leggen, gesubsidieerd door de belastingbetaler, zijn ze zeker niet meer geïnteresseerd in particuliere installaties.

    9 september 2020 at 09:36
  • Sourbron rudi Reply

    De mensen die geen terug draaiende teller hebben moeten gewoon door den dag zo veel mogelijk stroom verbruiken wat hun eigen zonnepanelen door den dag opbrengen.Want al wat ze niet opkrijgen gaat gratis weg via het net.Dus nu worden de mensen met een niet terug draaiende teller ook nog eens gestraft als ze te veel stroom verbruiken van hun eigen zonnepanelen.Dat kan alleen maar in België.

    9 september 2020 at 09:34
    • Daemen Marc Reply

      inderdaad dat noem ik de gelegaliseerde mafia. SCHANDE

      9 september 2020 at 09:48
  • Marc Reply

    De slimme meter registreert het verbruik per kwartier.
    Stel dat je dagelijks een piek hebt van 16kWh, telkens gedurende zowat 2-3 minuten, en dat je verder gewoon beneden zowat 5kWh blijft, geldt dan die extra tarifering enkel voor die kwartieren met piekverbruik, of voor alle kwartieren van de maand ?

    9 september 2020 at 09:31
    • Jan B Reply

      Ik dacht alle verbruik.

      9 september 2020 at 09:38
    • Frank D.R. Reply

      Zo snel mogelijk afschakelen van het net, ach ja das ook verboden. Het zijn gewoon criminelen, die geld willen. Niks te maken met milieu of verbruik.

      9 september 2020 at 10:26
    • eric b Reply

      De hoogste piek dat je behaald in een maand wordt gebruikt voor de berekening, maak niet uit of je deze slechts 1x of meerdere keren bereikt.

      9 september 2020 at 11:30
    • wim Reply

      @marc,
      het zou een tarief zijn voor de gebruikte capaciteit, ongeacht of je ergens tijdens een maand 30minuten of meerdere uren tot 9kW verbruikt, de aanrekening is voor die 9kW
      veel woningen hebben een comfort-aansluiting – dat is 40A*230V = ~9,2kW
      -piekverbruik van 2,5kW haal je bij 10,5A*230V = ~2,45kW (aansluiting voor budgetmeter via OCMW)
      info: 10Ampere is de zekering waar je enkel verlichting op aansluit,
      info: 16of20Amp zijn de standaard zekeringen voor stopcontacten
      -piekverbruik van 4kW haal je bij 17,5A = 4kW – dan mag je maximaal:
      OFWEL één huishoudtoestel (3,2kW) bvb: -wasmach of elect.oven of . .
      OFWEL electr.wagen opladen (3,5kW) en gedurende 15uur NIETS anders
      OFWEL strijkijzer (2kW) SAMEN MET ofwel koffiezetten of Microgolfoven of . . . .
      OFWEL bladblazer-tuin (2,5kw) SAMEN MET ???

      9 september 2020 at 11:50
  • groenweghe Reply

    het is altijd de kleine gebruiker die betaald. grootverbruikers, firma’s enz worden altijd gespaard.
    Philippe

    9 september 2020 at 09:30
  • Eric Reply

    Vanaf wanneer heb je een ‘piekverbruik’? Moet je daar inderdaad al het groot wit voor in gang zetten en de auto opladen, of is het voldoende dat de radiator in de badkamer aanslaat? En wie bepaalt dat? En hoe komt het dat de verbruiker – opnieuw – moet opdraaien voor een krakkemikkig net? Je past als beheerder het net aan de noden aan, je organiseert geen strafmaatregelen voor de gebruikers. Als we dit cumuleren met de diefstal door het afschaffen van de terugdraaiende teller, kunnen we stilaan spreken van ‘netjesmelkerij’. Misschien is det tijd voor goede ‘off the grid’ oplossingen aangebroken.

    9 september 2020 at 09:28
    • Daemen Marc Reply

      Inderdaad ze zoeken en blijven zoeken om het geld uit uw zakken te halen.
      Hoe zuiniger je bent hoe duurder het wordt. Bezuinig jij maar op uw verbruik .. maar dat wil zeggen dat je minde KW nodig hebt en dat ze minder aan u kunnen verkopen maar de overhead blijft bestaan. Zelfde kosten met minder inkomsten … dat wil zeggen dat ze van alles moeten uitvinden om het geld toch uit uw zakken te kloppen. Dat noem ik de gelegaliseerde mafia… en de politiek dekt dit allemaal netjes toe. SCHANDE.

      9 september 2020 at 09:51
  • Jos Reply

    Asociaal voor de mensen die zuinig
    Zijn en nog geen 2.5 kw gebruiken.
    Typisch Vreg en een oplichterij om geld te verdienen Als de Vreg met berekeningen
    Komt is het altijd duurder.
    Zijn ze hiermee ook eerst naar het Gronwettelijk hof geweest.
    Zorg eens eerst dat we el. In de winter hebben aan normale prijzen en uit eigen land

    9 september 2020 at 09:22
    • Danny Reply

      Dus als mijn zonnepanelen op zonnige dagen continue 5 Kw draaien, Moet ik dus fors meer betalen voor mijn gratis stroom die zij verder verkopen , en waarvoor ze dus 2 keer langs de kassa passeren.

      9 september 2020 at 12:35
  • Bijloos Herwig Reply

    Hopla, alweer een verdoken taks….
    Ik dacht dat de vreg op moest komen voor de consument?

    9 september 2020 at 09:11

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *