Woordvoerder VREG formeel: “60 procent zonnepaneleneigenaars betaalt minder met digitale meter”

Slimme meter

Woordvoerder VREG formeel: “60 procent zonnepaneleneigenaars betaalt minder met digitale meter”

Meer dan de helft van de eigenaars van zonnepanelen zal vermoedelijk minder betalen na de installatie van de digitale elektriciteitsmeter. Alles hangt af van de mate waarin ze de opgewekte energie ook meteen zelf gebruiken.

Nochtans wordt doorgaans aangenomen dat de komst van de digitale meter het rendement van eigenaars van zonnepanelen zal torpederen. “Uit analyses blijkt dat, op basis van de huidige ontwerpregelgeving, 60 procent van de zonnepaneleneigenaars die kiezen voor een dag/nacht digitale meter minder zal betalen en 40 procent meer in vergelijking met het huidige prosumententarief, “stelt Sofie Lauwert, communicatieverantwoordelijke van de Vlaamse energieregulator VREG.

Afname en injectie gescheiden

Voor een groot deel heeft de zonnepaneleneigenaar zelf in de hand of hij/zij al dan niet minder betaalt na plaatsing van de digitale meter. Met de nodige zelfconsumptie van de opgewekte elektriciteit is een investering in zonnepanelen nog steeds een rendabele zaak.

Het niveau van zelfconsumptie hoeft niet eens zo groot te zijn om met de nettarieven die betaald worden zelfs onder het niveau van het vroegere prosumententarief te duiken. In bepaalde situaties volstaat bijvoorbeeld een eigen verbruik van 25 tot 30%.

De mate waarin de situatie voor u rendabel wordt, is afhankelijk van de mate waarin uw zonnepanelen zijn afgestemd op uw verbruik.

De onmiddellijke consumptie van zelf opgewekte elektriciteit kan met een aantal ingrepen in de dagelijkse praktijk worden opgedreven. Denk bijvoorbeeld maar aan het gebruik van de vaatwasmachine en de wasmachine overdag en het bijstellen van de timer van de warmwaterboiler. Ook de aanschaf van een elektrische wagen is een grote stap vooruit. En als u niet tegen de investering opkijkt, biedt ook een thuisbatterij een uitkomst.

Bron: De Tijd, 13 februari 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (57)

  • verpoorten frans Reply

    ik heb alles gelezen hier, maar het groot probleem is niet VREG, maar de vlaamse regering, VREG heeft gezegd dat de vlaamse regering moet beslissen welke meter wij willen, dus we kunnen een keuze maken, de oude behouden of een slimme meter laten plaatsen, maar die beslissing moet komen van de vlaamse regering

    6 maart 2019 at 11:26
  • Frans Olyslaegers Reply

    jullie zijn gewoon dieven hak uw poten af zoals in de middeleeuwen

    24 februari 2019 at 10:30
  • A Lejon Reply

    Het is schandalig dat de Greg ongenuanceerde en niet te controleren informatie verspreid. Hun studie wordt door geen enkele onafhankelijke deskundige bevestigd. Met mijn logica en technische kennis denk ik dat er omzeggens geen producenten zijn die over een periode van een gans jaar 30 tot 50 % van hun eigen opwekking onmiddelijk verbruiken. Iedereen zal wel dagen hebben , wanneer er weinig zon is , men meer dan 50% zelf verbruikt. Maar dat is dan valse informatie om te zeggen dat 60 % van de zonnepaneelhouders behoren tot die groep. .Voor ondernemingen is mi de situatie totaal verschillend en is hun constant stroomverbruik wellicht stabieler. Ik versta en steun ook de aanbeveling om het eigen stroomverbruik te verhogen als het opgewekt wordt. Dat is ecologisch en economisch gunstig. Maar zelfs met te strijken enkel op zonnige dagen is het verhaal van de vreg mi fantasie. De vreg heeft mi een grote nood aan een onafhankelijke toezicht houder, 300 000 zonnepaneelhouders worden als dommeriken aangesproken.

    23 februari 2019 at 22:05
  • nulens Reply

    nu willen ze het prosumententarief gebruiken als pasmunt,dwz de eene diefstaf gebruiken
    om een andere diefstal te verheerlijken !!! mafiosa in kwradraat.

    23 februari 2019 at 14:09
  • Johan Reply

    Besten,
    Ik heb een relatief kleine installatie die 2000kWh produceert.
    Bij mij is die digitale meter dus interessant, want ik zou zonder er op te letten 50% zelf verbruiken en zit break even bij 10%.
    Ik kan nog uitbreiden tot 4000kWh en zit dan nog break even.
    vb met hybride warmtepomp panelen die 1/3e alle geproduceerde elektriciteit omzetten in direct verbruikte warmte kan dat nog hoger, en mits wasmachine e.d. overdag te laten draaien nog beter.

    Voor de minder fortuinlijken : hou https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/bouw-infra-maritiem/roadmaps/buildings-infrastructure/energie-in-de-gebouwde-omgeving/warmtebatterij-doorbraak-opslag-duurzame-energie/ in de gaten : kan je je zomerse warmte chemisch opslaan in zout.

    Ik vind dat prosumententarief vooral flauw omdat het rusthuis in mijn buurt zowiezo mijn geïnjecteerde elektriciteit afneemt. Er zijn dan geen extra kosten aan het net om die energie te kunnen optransformeren.

    Betalen de kerncentrales eigenlijk om op het net te kunnen injecteren ?
    Ik vraag me vooral af hoe dat ding de meterstanden gaat doorgeven. Als dat draadloos is pas ik.
    Zonnige groeten.

    22 februari 2019 at 19:02
  • robert Reply

    Batterij????????????????????????
    1/ Hoe groot moet die zijn als je je eigen stroom wil bewaren voor de wintermaanden(verwarming)?..
    2/ hoeveel kost zoiets ?
    3/ zoals gesteld moet je hier elk jaar rekenen op een aanslag . Nu nog niet , hé laffe vlaamse politieker.
    4/ zoals gemeld denk aan de brandverzekering.
    5/ ten opzichte van het milieu. Een meer vervuilend apparaat moet je mij eens noemen.
    6/ stel dat deze zo’n grote batterij het begeeft. Dan is er 1 mogelijkheid. Container-park. Ik neem aan dat de vlaamse minister er voor zorgt dat dit gratis gebeurt. Laat mij lachen , de vlaamse minister weet van niks.
    7/je moet een nieuwe kopen. Subsidie , dat heeft de vlaamse minister nooit gezegd.

    22 februari 2019 at 15:03
  • Goidts Reply

    De ‘consument’, ‘prosument’ of ‘burger’ vraagt hier een lange termijn visie van de ‘overheid’ voor klimaat- en energiebeleid, met duidelijke doelstellingen, engagementen en oplossingen.
    Die ontbreekt, omdat de nuchtere waarheid niet past bij deze politieke overheidsinstellingen.
    Populistische en niet-bewezen verklaringen, zoals de ‘40% en 60%’, om mensen tegen elkaar uit te spelen, worden als oplossing voor regulering voorgesteld. In feite ‘dereguleert’ Vreg de markt voor de consument, om de overheidsorganisaties Elia en Fluvius te beschermen.
    Waarom betaalt de ‘burger consument’ niet de marktprijs voor elektriciteit, zoals in andere Europese landen?
    Zijn ‘lokale’ overheidsinstellingen als Vreg, Greg, Elia, Fluvius nog nuttig in onze Europese elektriciteitsmarkt? De bakens worden gelukkig door Europa gelegd.
    Hoe gaan we in 2030 onze huizen verwarmen?
    Niet met fossiele stookolie of aardgas?
    Dan toch met dure elektriciteit door belastingen en vergoedingen voor de ‘overheidsbedrijven’?
    Hebben we dan geen zonnepanelen nodig om efficiënt te zijn? De batterijen en dominica-technieken zullen tegen 2030 wel op punt zijn.
    De ‘burger’ investeert ondertussen zelf in de noodzakelijke energietransitie met een dure combinatie van warmtepomp, zonnepanelen, batterij en domotica. Daarbij moet hij nog een tweede keer betalen voor de ‘regulator’ omdat hij in de zomer produceert en in de winter verbruikt. Volgens de Vreg is dat waarschijnlijk een ‘domme’ consumenten die zijn verwarming in de winter maar moeten afzetten, en dus nog meer moeten belast worden.
    Ondertussen wordt door Engie zwaar gelobbyd bij politici, om de kerncentrales te laten draaien. Alle elektriciteit die ze produceren is zuivere winst voor Engie, want de kerncentrales zijn al in een veelvoud afbetaald door … de ‘burger consument’. Over de gevaren van die oude versleten kerncentrales voor een half miljoen mensen die op minder dan 20km wonen, moet in alle talen gezwegen worden.

    22 februari 2019 at 14:39
  • Danny Vande Vyvere Reply

    Wat zeggen jullie ? En als u niet tegen de investering opkijkt, biedt ook een thuisbatterij een uitkomst. Tot de politiek een taks heft op batterijen en het voordeel weer als sneeuw voor de zon verdwijnt. Een regelrechte schande is dit allemaal.

    21 februari 2019 at 22:33
  • Peter de Nijs Reply

    Ik zie maar een mogelijkheid en dat is dat we allemaal ons zonnepanelen van het dak halen .
    De vreg zijn een bende bedriegers en zakkenvullers . Diefstal van de bovenste plank

    21 februari 2019 at 22:06
    • René Marien Reply

      Dat zullen wij doen!

      23 februari 2019 at 06:59
  • Winnen Roland Reply

    Wie kan me vertellen hoe die digitale meters werken? Thans draait de elektriciteitsmeter terug, hoe berekent de digitale meter de elektriciteit die we op het net zetten? Houdt die meter die gegevens bij, want hij is toch slim?
    Ook dit nog even over de vroegere Vlaamse Minister van Energie B. Tommelein. Hij beloofde subsidies voor degenen die zich een batterij aanschaften, idem. voor degenen die een elektrische boiler met warmtepomp kochten. Wat zijn er van die beloftes gekomen?
    Graag ook een reactie van ilumen?

    21 februari 2019 at 20:35
    • Jo Vienne Reply

      Ilimen wil uiteindelijk zijn thuis batterij verdus …

      Maar eigenlijk zijn we het weer zo complex aan het maken.
      Wat is het doel van zonne-energie op te wekken: – Zorgen dat het verbruik van fossiele brandstoffen afneemt.
      Waarom moeilijk maken met niet terugdraaiende teller, timers endan vervuilende thuis batterijen en iedere keer nog een rendement verlies.. Het is utopisch dat een eigenaar van een zonneinstallatie alleen zijn eigen energie kan gebruiken; We hangen toch aan een net.!?! waar voor we ook nog betalen !!!!
      Wat mij betreft mag ieder zonne installatie aanzien worden als een producent van energie en moet de eigenaar. hier voor een vergoeding krijgen. (en die mag lager zijn de de energie dat je aankoopt) het verschil zal nodig zijn om de electriciteit op het net te zetten en weer te verkopen aan iemand die op dat moment stroom nodig heeft;
      Natuurlijk hebben de grote producenten dat niet graag; Maar als echt kiest om CO2 te laten dalen, laat dan maar op ieder huis zonnepanelen leggen! En stop met al die moeilijk construties: Die werken ontmoedigen, zijn moelijk, kosten een pak geld . etc ….

      24 februari 2019 at 21:28
  • paul Reply

    BDW die zegt dat kernenergie de toekomst is en het geld dat men aan zonnepanelen gegeven heeft weggesmeten is. Giffroy die de zonnepaneleneigenaars wat uitlacht door te zeggen dat ze hun ijskast en diepvries maar moeten uitschakelen als de zon niet schijnt, als men dan ook nog ziet dat n-va de partij is van de politieke benoemingen,moet men niet vragen waarvoor de vreg staat! Ik zelf heb zonnepanelen laten leggen omdat ik elektrisch verwarm dus ik weet zeker dat ik er veel door verlies daar heb ik geen tool of andere flauwe zever voor nodig! Dus moeten de andere politieke partijen er maar voor zorgen dat men de mensen met zonnepanelen de keuze laat stomme meter of niet.

    21 februari 2019 at 19:19
  • Jozef Van Breuseghem Reply

    Dikke lariekoek wat de woordvoerder van VREG ons daar tracht wijs te maken! Als de zon goed schijnt draait mijn meter meestal ook goed terug. Het meest verbruik ik elektriciteit als de zon minder schijnt of weg is.
    Ik behoor in alle geval bij die 40% zonnepaneeleigenaars die meer zullen betalen met een digitale meter, maar ik weet zeker dat er veel meer zijn die helemaal geen voordeel zullen hebben als de geproduceerde kWh niet meer zullen afgetrokken worden van de verbruikte.

    21 februari 2019 at 18:27
  • René Marien Reply

    Misschien moeten de klimaatbrossers opkomen voor het behoud van de terugdraaiende meter.
    Veel van hun ouders hebben immers zonnepanelen

    Zij hebben immers een podium om het ongenoegen “wereldkundig” te maken, Verenigde Naties, Europa, Terzake, DE AFSPRAAK, De ZEVENDE DAG…waarin Anuna De Wever zelfs pleitte voor het verplicht plaatsen van zonnepanelen …

    21 februari 2019 at 18:19
  • René Marien Reply

    Wij hebben de tool gebruikt die de VREG ter beschikking stelt om het rendement van zonnepanelen te bepalen na invoering van de digitale meter.
    Conclusie: wij betalen meer voor onze elektriciteit MET zonnepanelen dan ZONDER zonnepanelen.
    Wij brachten de VREG hiervan op de hoogte.
    Reactie van mevrouw Sofie Lauwaert – communicatie verantwoordelijke van de VREG: “HET VALT NOGAL MEE!
    Gevolg: onze zonnepanelen gaan van ons dak als de beloofde terugverdientijd ( 7 à 8 jaar) niet gerespecteerd wordt en de belofte van voormalig minister Tommelein niet gehouden wordt ( 15 jaar impact van terugdraaiende meter behouden met digitale meter)

    Hieronder reactie van Sofie Lauwert over de voor ons én vele anderen over de negatieve impact van digitale meter:

    Geachte heer,

    Zoals we al eerder schreven klopt het uiteraard dat er aan zelfconsumptie grenzen zijn. Wij roepen helemaal niet op om te verspillen. De goedkoopste kWh is degene die u niet verbruikt.
    Wij suggereren alleen dat als dat kan, u beter een volle vaatwasmachine en wasmachine aanzet als de zon schijnt.

    Wij zijn ons uiteraard bewust van alles wat u schrijft. Wij vinden niet dat zonnepanelen niet rendabel moeten blijven. Alleen staan wij niet achter het compensatiemechanisme voor wat betreft de nettarieven. De uitleg waarom niet staat op onze website: https://www.vreg.be/nl/digitale-meters##9

    Met vriendelijke groeten,

    Sofie Lauwaert
    Communicatieverantwoordelijke

    Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG)
    uw gids op de energiemarkt
    T 1700, F 02 553 13 50
    Koning Albert II-laan 20 bus 19, 1000 Brussel
    http://www.vreg.be
    Disclaimer

    21 februari 2019 at 18:04
    • van gorp Reply

      zakkenvullers!!!!!!!!!!!!!!!!

      22 februari 2019 at 11:51
  • vandevoorde rene Reply

    Waar zit nu mijnheer Tommelein (lekker op zijne burgmeesterstoel in oostende) en waar blijf Mevr.Peeters met een antwoord op de vreg
    Wij hebben onze zelf opgewekte stroom nodig in de winter om onze warmtepompen te bedienen.
    Ik denk dat die hogergeplaatste niet begrijpen dat wij onze instalatie zelf betaald hebben. Wij proberen hun toch ook niet te pesten.
    Misschien is het beter dat wij samenwerken en dat ze van onze eigendommen afblijven.

    21 februari 2019 at 17:28
  • Peter Reply

    Alle reacties komen blijkbaar van mensen die vrezen in de groep van de 40% te vallen die meer zullen gaan betalen als de terugdraaiende meter wegvalt. En daar zijn idd. heel sterke en eenvoudige argumenten voor.
    Ik wacht op reacties van mensen uit de groep van de 60% en hun argumenten. Als die mensen al bestaan.
    Het is dus duidelijk dat die verhouding 60/40 compleet uit de lucht gegrepen is. Heel misschien 6/94.

    Voor mij is het enige alternatief als ik mijn terugdraaiende meter kwijt ben, dat men mij betaalt voor elke KWh die op de teller van mijn panelen gekomen is. Ik heb die immers “verkocht” aan het net. Maar ik reken er niet op dat dat zal gebeuren.

    21 februari 2019 at 17:05
  • vit Reply

    Als ze die rommel bij mij plaatsen sluit ik een deel van mijn zonnepanelen of het kan niet zijn dat anderen zich rijker maken met mijn panelen ze zijn toch al terug verdiend en verwarm mijn huis terug met gas

    21 februari 2019 at 16:56
  • Porrez Johan Reply

    Moeten we constant bij de slimme meter zitten om te ageren als die “groen” licht geeft..? Een mens zou dan al eens naar regendagen verlangen..

    21 februari 2019 at 15:51
  • Leo Winters Reply

    Digitale meter ? voor mij onzin !
    Mijn installatie is 10 kWh. Daarmee produceer ik 10 000 kWh stroom per jaar . Die heb ik oa nodig om in de winter elektrisch te kunnen verwarmen. Daar is mijn hele huis op gebouwd,,geisoleerd en uitgevoerd met een accumulatie verwarmingssysteem .En dat wil ik kost wat kost nog 15 jaar volhouden met mijn terugdraaiende meter ! Dat is ook destijds afgesproken !
    Dat werkt nu fantastisch en ik heb het gevoel dat ik uiteraard milieu-vriendelijk bezig ben ! Geen fosiele brandstoffen verkwisten !
    Alleen de afspraken met de VREG over de tarieven zijn “niet” nagekomen ,ook vwb de BTW = van 6% naar 21%.
    Wat ik in de zomer produceer zou ik dus gratis aan de maatschappij moeten terug geven.
    In de winter ga ik dan veel stroom te kort komen.

    Mij verwondert ook “niet “dat Ilumen aan de VREG geen passende commentaar geeft!
    Dat is zakelijk gezien geen goede zaak voor ilumen!
    Zij moeten batterijen kunnen leveren ! Eigen zakelijk belang!
    Huisbatterijen voor onze vermogens werkt niet of dat onbetaalbaar !
    21 februari 2019 at 13:24

    21 februari 2019 at 15:31
    • Ronald Maes Reply

      Mijnheer Winters heeft groot gelijk. Ik bevind mij in een identieke positie , met een gelijkaardige zonne-installatie en elektrische verwarming. Het is een schande dat de VREG op dergelijke wijze de mensen zand in de ogen strooit. De digitale meter zal ons veel geld kosten.

      21 februari 2019 at 17:28
  • Leo Winters Reply

    Digitale meter ? voor mij onzin !
    Mijn installatie is 10 kWh. Daarmee produceer ik 10 000 kWh stroom per jaar . Die heb ik oa nodig om in de winter elektrisch te kunnen verwarmen. Daar is mijn hele huis op gebouwd,,geisoleerd en uitgevoerd met een accumulatie verarmingssysteem .En dat wil ik kost wat kost nog 15 jaar volhouden met mijn terugdraaiende meter ! Dat is ook destijds afgesproken !
    Dat werkt nu fantastisch en ik heb het gevoel dat ik uiteraard milieu-vriendelijk bezig ben ! Geen fosiele brandstoffen verkwisten !
    Alleen de afspraken met de VREG over de tarieven zijn “niet” nagekomen ,ook vwb de BTW = van 6% naar 21%.
    Wat ik in de zomer produceer zou ik dus gratis aan de maatschappij moeten terug geven.
    In de winter ga ik dan veel stroom te kort komen.

    Mij verwondert ook “niet “dat Ilumen aan de VREG geen passende commentaar geeft!
    Dat is zakelijk gezien geen goede zaak voor ilumen!
    Zij moeten batterijen kunnen leveren ! Eigen zakelijk belang!
    Huisbatterijen voor onze vermogens werkt niet of dat onbetaalbaar !
    21 februari 2019 at 13:24

    21 februari 2019 at 15:28
  • van gorp Reply

    wat ik me vooral afvraag is of er nog IEMAND de zever van die gasten geloofd?
    na jaren van beliegen bedriegen contractbreuk en pure diefstalpraktijken komen ze weer met hun gepaai op de proppen.
    wanneer er persee iets moet veranderen wees er maar zeker van dat het voordeel in hun kassa zit.
    verplicht invoeren van die domme meters is pure diefstal en gedwongen verkoop,niets meer,niets minder

    21 februari 2019 at 14:49
    • Ven Reply

      Je hebt volkomen gelijk dit is de nagel op de kop.

      21 februari 2019 at 15:21
      • robert Reply

        in de inleidende tekst valt vooral het woordje VERMOEDELIJK op… onze liegende en bedriegende politici kennende, zal dit dus totaal niet zo zijn en staat het woordje vermoedelijk er bij om zich al een uitweg te kunnen geven bij discussie als blijkt terug bedrog te zijn geweest !

        21 februari 2019 at 18:20
      • robert Reply

        100% gelijk. En durven stellen dat je dan maar een elektrische auto koopt. Dan koop je toch batterijen. Vreg, Sofie Lauwert , en dan gaan jullie belasting heffen , zoals ik van iemand van de distributie mocht vernemen. Oh ja, jullie kunnen geen belasting heffen. Och ja , dat laten we de vlaamse politiekers wel doen. Dit is de wijze van werken van de vlaming….sorry . Dit zijn de constructies van onze Vlaamse instellingen. Met op kop allemaal profiteurs. En dit zonder respekt voor het milieu. Luister naar de betogende studenten . Werk voor het milieu met adviezen van mensen die hiervoor gestudeerd hebben. VREG betaal het zelf . Wij stoppen met zonnepanelen op deze wijze. VREG hoe durf je de prosumenten kosten berekenen via de omvormer. Dit zegt genoeg over jullie eerlijkheid en uitbuiten van de Vlaamse klant.

        21 februari 2019 at 19:36
  • Ruleke Reply

    Wat een onzin. Eerst prosumententarief invoeren en dan zeggen dat het voordeliger is met digitale meter. Dat is zoals de prijzen verhogen blak voor de solden en dan trots zijn op de korting die je geeft.

    21 februari 2019 at 13:36
  • De Ceuster Reply

    Mijn installatie is 10 kWh. Daarmee produceer ik 13 000 kWh per jaar (vooral in de zomer). Die heb ik nodig een om in de winter elektrisch te kunnen verwarmen.
    Wat ik in de zomer produceer geef ik dus gratis aan de maatschappij moeten geven. In de winter ga ik veel te kort komen. In de winter zijn er veel dagen (bewolkt en veel mist) dat maakt dat ik slechts 1-4 kWh produceer. Dan kan zelfs een installatie van 4-5 kWh (voor huishoudens die geen elektrische verwarming hebben) geen wasmachine laten draaien. Waar haalt de woordvoerder VREG zijn informatie? Is hij verplicht om te liegen?
    Mij verwondert het ook dat Ilumen hier geen passende commentaar op geeft!!!

    21 februari 2019 at 13:24
  • Peter Reply

    En ze blijven proberen om de onwetenden toch maar die digitale meter aan te smeren….

    21 februari 2019 at 13:17
  • Paul Heymans Reply

    Hallo,

    De woordvoerder van de VREG lijkt me niet echt realistisch in het leven te staan. Zonnepanelen wekken uiteraard het meeste stroom op in de zomer. Het stroomverbruik is dan bij de meeste gezinnen het laagste gedurende het ganse jaar. Meer en meer mensen verwarmen hun woning bijvoorbeeld met een warmtepomp. Deze verbruikt veel stroom in de winter wanneer de zonnepanelen bijna geen stroom opwekken. Welke enorme hoeveelheid thuisbatterijen stelt de woordvoerder dan voor om te plaatsen. Een digitale meter is echt niet nodig om deze logica te begrijpen!

    Met vriendelijke groeten

    21 februari 2019 at 13:09
  • STABEL RENE Reply

    voor alle zonnepaneelgebruikers die hun installatie opstelden voor de invoering van het prosumententarief en allerlei andere taksen kan de digitale meter NOOIT rendabeler zijn door het wegvallen van het terugdraaieffect. En moet ik dan een electrische wagen aankopen van 30.000 euro of meer om 1000 euro benzineverbruik per jaar uit te sparen?Hoe kan je in de winter als er geen zon is je ”opgewekte” stroom direct verbruiken? Er is GEEN opgewekte stroom.

    21 februari 2019 at 12:58
  • Thomas Reply

    De VREG kan mooi praten, en die overige 40% dan? Zij komen duurder uit.
    En waarop baseert men deze schatting? Op de simulator die ze beschikbaar stellen?

    Ikzelf heb een kleine installatie met 2,1KWp panelen en een omvormer van 1,5 kW. En een Dag/nachtteller. Beiden werken we door de week tijdens de kantooruren en ons kind gaat naar school.

    De simulator schat dat we 37€ verliezen bij het plaatsten van eendigitale Dag/Nachtmeter. De berekende zelfconsumptie is 35%. Pas vanaf 51% zelfconsumptie zouden we niets meer verliezen.

    Tussen 8h30 en 18h wordt er thuis niets verbruikt, los van de A+++ koelkast en diepvriezer. Voor en na deze uren brengt onze kleine installatie zelden meer op dan 100W. Misschien op een mooie zomeravond dat er na 18h nog wel eens tot 500W wordt opgewekt tot 20h ofzo.

    Waarop is die 35% zelfconsumptie dan berekend? Hoe komt met hieraan? Veel te algemeen berekend volgens mij, om statistisch te kunnen verantwoorden.

    Zelfs als wij na de plaatsing van de digitale meter, moeite zouden gaan doen om onze wasmachine, droogautomaat en vaatwasser niet meer tijdens de daluren maar tijdens de piekuren te gaan gebruiken (dus door de week, tussen 6h en 8h30 en tussen 18h en 21h), dan doen we amper aan zelfconsumptie met onze kleine installatie en kunnen er weer vollop nettarieven aangerekend worden.

    Met klokschakelaars gaan werken is ook geen optie voor de meeste moderne toestellen met aan/uit dipschakelers. Uitgestelde start gebruiken zou wel kunnen, maar je toestel staat heel de tijd onnodig in stand-by. En wie zet er nu graag een droogautomaat aan als je niet thuisbent? (brandgevaar).
    Klokschakelaars garanderen trouwens ook niet dat het net om 13h vollop zonning en wolkenloos is.
    Komt nog eens bij dat onze apparaten bij het opwarmen meer verbruiken dan onze installatie maximaal kan opwekken. Dus we moeten toch weer het net gebruiken, met de tarieven dus.

    De enige manier om er goed uit te komen is dus om weer maar eens te gaan moeten investeren. Nieuwe slimme toestellen komen die je mits domotica kan (laten) integreren met lichtintensieteitsensoren of koppelen met je omvormer. Of een veel te dure thuisbatterij…
    Een zien binnen hoevele tientalle jaren we dan die investering weer eens terugverdiend hebben om dan te kunnen verder terugverdienen op de eerder geinvesteerde zonnepanelen.

    Mvg

    21 februari 2019 at 12:55
  • Van de putte Reply

    Maar dan moeten ze wel nog van energieleverancier wisselen want veel vlamingen betalen nog teveel door een oud abonnement te hebben. 🙂
    Maar wat ze dus zeggen is: digitale meter is standaard duurder tenzij de prosument zich schikt. Het wordt warm koken thuis op de middag. 😉

    21 februari 2019 at 12:20
  • L. Michielsen Reply

    Hoe kan je formeel zijn als je één zin later het woord vermoedelijk gebruikt.
    Waarom kan ik als burger van een Eu-land mijn stroom niet in het buitenland kopen. (Vrij verkeer van goederen en diensten!)

    21 februari 2019 at 12:05
  • L. Michielsen Reply

    Ik struikel vooral over het woord ‘vermoedelijk’ en het nergens onderbouwde percentage van 60 %. Bovendien wordt nu de belofte van uw eigen opgewekte energie ook zelf vrij te mogen verbruiken geschonden. Ilumen wees eens kritisch en doe niet mee aan volksverlakkerij.

    21 februari 2019 at 12:02
  • L. Michielsen Reply

    vervolg…
    Ik die mijn extra in de zomer opgewekte energie gebruik om in de winter te verbruiken voor mijn A++ verwarming (elektriciteit is de toekomst orakelt men overal) vraag me ernstig af of ik niet te maken krijg men ENERGIE diefstal. Enfin!

    21 februari 2019 at 11:57
  • Wilfried Machiels Reply

    Wat mevrouw Lauwert zeg is larie en apekool. Van mei tot september hebben de meeste zonnepaneeleigenaars een overproductie die indien men ze zou opgebruiken tot een onnodig energieverbruik zal leiden. Van oktober tot april moeten de eigenaars van zonnepanelen electriciteit gaan aankopen omdat de zonnepanelen gedurende deze periode niet genoeg energie opleveren. Dus het gaat wel degelijk geld kosten aan de mensen die zonnepanelen hebben. bijvoorbeeld: opbrengst van zonnepanelen 2400 kw piek in december 40 KW, verbruik 200 kW= 160 kw aankopen.

    21 februari 2019 at 11:50
  • BaKn Reply

    Dit bericht is een groffe leugen van de VREG. Ze kunnen die inschatting niet maken omdat helemaal niet vaststaat wat de vergoeding zal zijn voor teruggeleverde stroom (die door de digitale meter apart gemeten wordt). Waar je vroeger dus ongeveer 25 c/kWh voor kreeg (totale prijs per kWh) blijft straks misschien nog een vergoeding van 6 c/kWh over (werkelijke ‘elektriciteitsprijs’.

    Daarnaast je direct verbruik afstemmen op de zonne energie die je opwekt is een farce. Stel je doet je best met de vaatwas machine en afwasmachine en het lukt je op die manier om 600 kWh extra ‘simultaan met de zon’ te verbruiken dan bespaar je het ‘gigantische’ bedrag van 150 euro per jaar! Daarvoor kun je dan investeren in ‘slimme’ oplossingen die werken met de ‘slimme’ digitale meter. Kun je apps voor kopen en nieuwe electronische aparaten om een heel klein beetje op de energie factuur te besparen.

    Nee de digitale meter is er niet voor de consument en ook niet voor de zonnepaneel eigenaar. Het is een schandaal dat er zulke leugens verkocht worden door een instituut als de VREG. Ze zouden zich hiervoor moeten verantwoorden in de rechtbank.

    21 februari 2019 at 11:46
    • robert Reply

      Groot gelijk, zou ik zeggen.
      Rechtbank.
      Maar is de VREG hier niet onschendbaar ?. Je moest eens weten hoe dit in Vlaanderen gaat aan het gerecht. Ik heb persoonlijk ervaring , met een gerechtelijk aangestelde landmeter , die maakte maar liefst 6 fouten. Telkens akkoord correctie, zelfs mijn advocaat :”Ik ben toch onschendbaar”. Hij heeft het toch toegegeven , wat is dan het probleem zegt de rechter . Ik wilde je alleen maar doen denken aan de onschendbaarheid. Want de Vreg heeft de bevoegdheid te beslissen. Ik weet in elk geval wat ik meegemaakt heb. Ik weet het niet meer!!!!!!!!

      22 februari 2019 at 15:23
  • Geert Goessens Reply

    Dit is niet “vermoedelijk” maar zeker : ik ga overdag werken waardoor ik mijn opgewekte energie niet onmiddellijk kan gebruiken. Ik ben dan ook verplicht om ’s avonds wasmachine, vaatwasser e.d. te gebruiken, gelukkig dat ik een terugdraaiende teller heb.

    Moet ik dan stoppen met werken wanneer ik verplicht ben om een digitale meter te gebruiken of slimme, duurdere, toestellen aankopen die starten wanneer mijn zonnepanelen energie opwekken d.w.z. overdag wanneer ik ben gaan werken. Las ik onlangs niet dat een huis in brand was gevlogen doordat een gsm aan het opladen was zonder dat de eigenaar in de buurt was en dat ons daarom aangeraden werd om geen toestellen op te laden of te activeren bij afwezigheid. Moet ik dit risico er dan bijnemen, zal dit op termijn niet tot gevolg hebben dat de premies van brandverzekeringen stijgen?

    Als eens gekeken wie en hoeveel mensen in het managementcomité, raad van bestuur, HR-comité, strategisch comité en auditcomité van Eandis (nu : Fluvius) zetelen? Je komt veel politici tegen, deze mensen moeten ook betaald worden. Wat met hun onafhankelijkheid, onpartijdigheid, … ?

    Ik ben 100 % overtuigd dat die slimme meter mij veel geld zal kosten, gelijktijdig opwekken en gebruiken kan ik nu eenmaal niet. Wordt de werkende mens opnieuw gestraft?

    21 februari 2019 at 11:41
  • Guido Claes Reply

    In het begin van de premies voor zonnepanelen was er geen sprake van digitalemeters en prosumententaks. Mijn installatie heb ik toen laten berekenen op het jaarlijks verbruik dat ik toen had en dan ook zo goed als het kon bij nul zou laten uitkomen. Dit lukt me vrij aardig. Ik heb enkele jaren gehad dat ik minder dan 50 euro moest betalen voor mijn jaarlijkse energie factuur. Nu met de prosumententaks is dat opgelopen tot net geen 500 euro. 10KEER meer als voor de prosumententaks. DANK U WEL. Toch een heel groot verschil. En als ze nu ook nog met een digitale meter beginnen dan zal voor mij de factuur alleen maar oplopen. De KMO’s die overdag gebruik kunnen maken van hun zonnepanelen die zullen wel hun voordeel halen. Maar voor een gewone gezinsinstallatie waar de mensen overdag werken zijn zal er geen voordeel meer te halen zijn. Ik vraag me ook af als ze toch slimme meters kunnen maken moet het toch ook mogelijk zijn om de laten terug te draaien. Maar dan zal vadertje staat er niet genoeg voordeel aan hebben zeker? Het zullen altijd de gewone werkende mensen zijn die er de duppe van worden.

    21 februari 2019 at 11:18
  • Hermans Gilbert Reply

    Wij zijn normaal enkel tijdens de zomermaanden in België en onze zonnepanelen leveren dan meer stroom dan we kunnen verbruiken. Deze meer productie verbruiken wij dan in de winter als wij soms naar huis komen. Met de digitale meter is dit voor ons verleden tijd. We kunnen moeilijk in de zomer voortdurend de wasmachine of vaatwas laten draaien om onze productie op te gebruiken. We zijn tweemaal de dupe van de zaak. Wees dan milieuvriendelijk.

    21 februari 2019 at 11:05
  • Jean Reply

    Blijven jullie verder gaan met liegen, ongelooflijk.
    Mensen gaan werken zijn op het moment van maximum productie niet thuis.
    Om die reden in de zomer overproductie en in de winter een te kort.
    De elektrische wagen vertrekt ’s morgens en komt ’s avonds thuis.
    In de winter een tekort.
    Maar wat is jullie probleem, in de zomer zet ik op het net, dat moeten jullie niet produceren met fossiele brandstof, (maar ik denk niet dat jullie dit interesseert, want er gaan gascentrales bijkomen en ja die produceren spijtig genoeg CO2) in de winter haal ik het ervan af.
    Stel productie zonne-energie 3500Kwh en verbruik 3500 Kwh, ik ben dan CO2 neutraal.
    Maar ook dat interesseert jullie niet.
    Het geld uit de burger zijn zaken kloppen, dat is wat jullie interesseert.
    Jullie kunnen precies niet verdragen dat wij wat kunnen verdienen en de stroommaatschappijen minder.
    Spreek niet over batterijen, dat is ook om te lachen, hoeveel batterijen heb ik nodig om te koken, wassen, strijken, verlichting, verwarmen, auto te rijden enz. Welk dak is groot genoeg om zo een installatie te plaatsen, weinig of geen.
    En stel, dat als ik morgen autonoom zou kunnen werken, ja dan gaat men ons zeker op het gebruik van de zon want geld moet men hebben.
    Heel dit verhaal van digitale meter is diep triestig en het is ongelooflijk dat men in de boosheid blijft volharden

    21 februari 2019 at 10:54
  • Hendrik De Smet Reply

    Wij hebben 14 jaar geleden geopteerd om onze woning met een warmtepomp te verwarmen.
    Iedereen verkondigde toen dat alle fossiele brandstoffen sneller dan electricteit zouden stijgen .
    Eveneens hebben wij, op aanraden van vlaamse en federale overheid 10 jaar geleden geïnvesteerd in zonnepanelen om het verbruik in de winter te kunnen compenseren met de opbrengst van de zomer.
    Nu moeten wij vaststellen dat onze energiekost gelijk of zelfs duurder is t.o.v. een gelijkaardige woning met zelfde aantal bewoners die met gas verwarmen.

    Onze veel duurdere installaties brengen dus niet de vooropgestelde besparing en de terugverdientijd die dan werd berekend!
    gelukkig hebben wij nog de certifikaten, die een deel compenseren.
    zoals zovelen mensen, werd ons 2 jaar geleden reeds het prosumententarief door ons strot geduwd, waartegen wij geen verhaal hebben.
    Wanneer nu het voordeel van de terugdraaiende teller ook nog onderuitgehaald wordt, zullen onze kosten enkel nog kunnen stijgen!

    Als wij alles nu bekijken blijkt dat wij 14 jaar geleden voor de verkeerde energie hebben gekozen, dat wij veel geld hebben geïnvesteerd die niet de beoogde besparing heeft opgebracht.

    Wij zullen in de komende jaren de warmtepomp vervangen door een hoogrendenmentsketel op gas.
    Zolang er de certifikaten zijn, blijven onze zonnepanelen actief, na 20 jaar zullen wij deze reduceren naar ons effectief verbruik.

    Er wordt aan de burger gevraagd om de groene gedachte om te zetten in daden, dit hebben wij gedaan en daarvoor worden wij nu min of meer bestraft.
    Bedankt overheid om uw burgers iedere keer warm te maken voor iets nieuw om hen achteraf te nekken met bijkomende taksen en toelagen.

    21 februari 2019 at 10:53
  • Hugo De Troyer Reply

    Wie een elektrische wagen heeft wil dat die ’s ochtends volgeladen klaar staat, dus wordt die meestal ’s nachts opgeladen, want overdag is hij niet thuis. De grootste verbruiker is dus niet beschikbaar om het eigen verbruik te optimaliseren.
    Een thuisbatterij kan dan helpen, maar dat is nog niet betaalbaar.

    21 februari 2019 at 10:50
  • Maes julien Reply

    Dit is dikke zever want ge produceert op momenten dat ge weinig afneemt
    Ik heb ook een ilubat en meer problemen en laad maar 1.4 kw wat enorm weinig is

    21 februari 2019 at 10:46
  • De Clercq Tom Reply

    Beloven, beloven, beloven.
    En zelfs dan nog. Waarom moet dan nog 40% van die mensen meer betalen?
    Hopelijk beseffen jullie allemaal dat geen kat zijn panelen gaat vervangen als ze versleten zijn.

    21 februari 2019 at 10:45
    • Peter Reply

      Jij praat over niet meer vervangen als ze versleten zijn. Ik denk eerder in de richting van afbreken, nog voor ze versleten zijn. Als mij dat meer gaat kosten om ze te laten liggen, vliegen ze eraf.
      Milieu, klimaat, CO2 en andere zever mogen ze dan zelf oplossen (als dat al zou nodig zijn).

      21 februari 2019 at 14:33
  • Bruneel Reply

    De woordvoerder van de VREG zegt …

    60%? Komaan zeg, een poos geleden zei de woordvoerder, een forfaitair prosumententarief want we weten het niet daar we het niet (kunnen) meten. En nu komen ze te verkondigen dat ze het plots wel weten? Dus hebben ze ons er al een paar jaar opgelegd of schriftvervalsing gepleegd!

    O ja met “vermoedelijk” denken ze zich in te dekken.

    Als we naar de brandweer luisteren dan krijgen we de raad om GEEN toestellen te laten draaien zonder lokaal toezicht. Oei overheidsdiensten die elkaar niet kennen en elkaar faliekant tegenspreken, dat hadden we nog nodig.
    En wanneer mogen we eens cijfers, of een simulator zien voor warmtepomp en/of EV klanten

    De VREG:
    onder energiebesparen krijg je de aanbeveling: de warmtepomp
    consumentenbescherming is blijkbaar alleen voor minder begoeden

    een element uit hun waarden:
    Wij stimuleren een toekomstbestendig, efficiënt, betaalbaar, betrouwbaar en duurzaam energiesysteem in Vlaanderen.

    Betaalbaar met wat ze aanbevelen -> jaar na jaar duurder

    betrouwbaar -> de hoeveelste bijsturing is dit al sinds 2009. toekomstbestendig -> en wanneer info over de herwerkte flexibele tarieven, capaciteitstarief, injectievergoeding

    duurzaam -> qua energie of qua standvastige oplossing: de aan ons gevraagde budgettaire inspanning gaan wel 20j mee EV buiten beschouwing

    efficiënt -> ik denk dat ze dat begrip eens moeten definiëren om het te kunnen uitleggen hoe ze het tot op heden deden.

    Mocht deze instelling een privé onderneming zijn dan is ze al van de markt verdwenen.

    21 februari 2019 at 10:35
  • Koen Reply

    Bij de meeste zonnepanelen eigenaars is het vermogen berekend op jaarbasis. Met een overproductie in de zomer wat men dan in de winter kan verbruiken zodat de eindbalans dan ongeveer nul is. Bij het gebruik van de digitale meter wordt dit teniet gedaan. Dus zal volgens mij de zonnepaneleneigenaar weer benadeelt worden.

    21 februari 2019 at 10:32
    • Pol Vandenberge Reply

      ik betaal enkel prosumenten en €0 elctr door mijn zonnepanelen en terugdraaiende meter. Ik ben benieuwd wat het zal zijn na de verplichte installatie van de digitale meter

      21 februari 2019 at 15:15
  • Broos Reply

    Mensen met zonnepanelen worden opnieuw voor schut gezet .
    Nog maar eens worden milieu bewuste mensen benadeeld .
    De digitale meter mag geen enkele extra kost met zich meebrengen.
    Onbegrijpelijk dat men bewust mensen in hun zakken wil zitten.
    Digitale meters kunnen ook perfect terugdraaien.
    Een oproep aan milieu bewuste politiekers STOP de digitale meter voor mensen met zonnepanelen.
    Zolang er financieel nadeel is .

    21 februari 2019 at 10:32
    • Danny Vande Vyvere Reply

      Daar hebben onze politiekers de ballen niet voor.

      21 februari 2019 at 22:35
  • verpoorten frans Reply

    beste Vreg, geloofd u zelf die leugens?het zal ons allemaal meer kosten, omdat jullie de overeenkomsten niet naleven

    21 februari 2019 at 10:24
  • Martin Reply

    Bullshit eerste klas !!

    21 februari 2019 at 10:05

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *