Zonnepaneel Kia Hyundai geïntegreerd
Zonnepanelen op auto’s vanaf volgend decennium mainstream?

Autoconstructeurs Kia en Hyundai willen straks zonnepanelen monteren op het dak van voertuigen. Het is de bedoeling om op die manier de batterij van de wagen bij te laden.

Zonnepaneel Kia Hyundai geïntegreerd
In het verleden werden zonnepanelen al in wagens geïntegreerd, maar dit gebeurde voornamelijk om randapparatuur (vb. koeling interieur) te voeden. Hyundai en Kia willen de energie opslaan in de batterij van de wagen om op die manier extra kilometers te winnen en om de CO2-emissie van hybride voertuigen te doen dalen.

30% bijladen

De autoconstructeurs beloven dat het systeem wel degelijk heel wat energie kan opwekken. Wanneer de wagen een volledige dag in de zon staat, zou men de batterij (afhankelijk van de capaciteit) ruim 30% kunnen bijladen.

Opdat de gebruikers kunnen genieten van een panoramisch glasdak, zullen er ook gedeeltelijk transparante zonnepanelen in wagens geïntegrereerd worden. De eerste modellen met geïntegreerde zonnepanelen worden verwacht na 2019.

Bron: Gocar.be

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

7 reacties

  1. Chriske, heb hem nu 2x getest want de eerste x ervaar je véél minder als de 2e x; Ik vind hem héél ruim , een enorm koppel , heb nu 155pk 6cil en deze is niet zo snel, heb intussen veel geleerd hoe je met de batterij moet omgaan, heb net nog een art gelezen over EV’s , de aankoop is wat duurder maar tijdens de levenscyclus haal je dit er meermaals uit, weinig onderhoud , (Sion)3€/100km op 13000km/jaar omdat hij zichzelf kan bijladen! Geen DIV en rijtax! En een premie van 4000€

  2. J-P, ook al getest ? want ik heb ook interesse, ben deze auto al lang aan het volgen, maar ga niets bestellen zolang ik de auto nog niet werkelijk gezien heb

  3. Afhankelijk van de capaciteit kan die ook 100 percent opladen, of 10. 🙂
    Die sion is nogal een raar ding, maar het klinkt leuk om je parkeermeter eruit te halen. In de winter leveren mijn panelen 10 keer minder op, en geeft de batterij ook een slechtere performance.
    Ik hoop eerder op een auto die het vetrek elektrisch ondersteund, want daar is het verbruik het hoogste, rendement het laagst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
BLOGS