Zonnepaneleneigenaars kunnen tot 2025 uitstel vragen voor digitale meter

digitale meter

Zonnepaneleneigenaars kunnen tot 2025 uitstel vragen voor digitale meter

Wie zonnepanelen heeft en nog werkt met een analoge meter, kan tot begin 2025 aan netbeheerder Fluvius laten weten nog geen digitale meter te willen. Dat heeft Fluvius afgesproken met de Vlaamse regering. De compensatie voor het wegvallen van de terugdraaiende teller kan dan weer maar tot eind 2025 worden aangevraagd.

De installatie van de digitale meter gebeurt niet meer prioritair bij mensen met zonnepanelen, zoals aanvankelijk was gepland. Dat was vorige maand al bekendgemaakt en is nu verankerd in een ontwerpregeling van de Vlaamse regering. De zowat 470.000 gezinnen met zonnepanelen die nog een analoge teller hebben zullen daardoor niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter krijgen. Zij worden mee opgenomen in de gewone uitrol die loopt tot juli 2029.

De Vlaamse regering heeft intussen met netbeheerder Fluvius ook afgesproken dat zonnepaneeleigenaars met een analoge teller sowieso tot begin 2025 zonder gevolg kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen. Dat laat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) weten. Die afspraak geldt niet voor nieuwe prosumenten en voor prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad.

Wel oppassen met te lang uitstellen, want de compensatieregeling – die de Vlaamse regering heeft uitgewerkt voor het wegvallen van de terugdraaiende teller bij een digitale meter – kan je maar aanvragen tot eind 2025, laat het kabinet van minister Demir weten.

Bron: Vrtnws.be, 14 februari 2021

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (60)

  • Marie Reply

    Via onze consumentenpolis van D.A.S.-Rechtsbijstandverzekering is ons juridisch dossier tegen de Vlaamse Overheid geopend.

    1 maart 2021 at 17:49
  • tony Reply

    Ik lees hier dat de Digitale meter volledig uitgerold in België tegen 2032!
    Zonnepaneelhouders ten laatste 2025!!
    Ruik ik Discriminatie op basis Van….!
    Dat ze de voordelen willen afnemen onder politieke en gerechtelijke verwoordingen is duidelijk i
    Ik stel enkel vast dat men besparingen doen om een gat te dichten net zoals mijn Arco par aandelen!!
    Uiteraard op de kap van de belastingbetaler.

    Begrijpend dat stemmen verplicht is in België!
    Wie zou nog stemmen als het niet verplicht is!

    19 februari 2021 at 07:00
  • PV PV PV Reply

    aasluitend op reactie van daniël : destijds was de overeenkomst 20 JAAR GROENE STROOM CERTIFICATTEN maar wel LEVENSLANG TERUGDRAAIENDE TELLER. Dat waren de beloften : niet meer en niet minder. In mijn huis zijn beloftes ook beloftes, ik zal er vol voor gaan om de dm zo lang mogelijk buiten te houden.

    17 februari 2021 at 23:32
  • Jozef Reply

    Er is slechts één goede oplossing: geef de eigenaars van zonnepanelen een billijke vergoeding, en geen aalmoes, voor de groene stroom die ze zelf op het net zetten.

    17 februari 2021 at 19:17
  • Jean Reply

    uitstel tot 2025 dit is nog geen zekerheid de vreg en de raad van staten moet akkoord gaan en dit kunnen ze normaal gezien niet, vanaf dat moment is niet meer elke Belg gelijk voor de wet en dat is een vorm van discriminatie en welke rechter gaat hiervoor gaan.

    17 februari 2021 at 17:31
  • Pol Vandenberge Reply

    Ik heb hier gelezen dat velen de installateurs van de digitale meter gingen wandelen sturen wat dus niet gebeurd is bijna iedereen heeft ze binnen gelaten behalve 0,7% zoals hier enkele maanden geschreven werd.

    17 februari 2021 at 16:17
    • BAKN Reply

      Weet ik niet zou kunnen. Maar ik heb de installatie van de Digitale Meter geweigerd 1 week voor de uitspraak van het grondwettelijk hof. Daarbij kreeg ik van de installateur nog de boodschap dat ik hiervoor ‘vervolgt’ kan worden.

      17 februari 2021 at 16:33
    • Filip Reply

      Dit is ook weer typisch Vlaams. Een grote mond opzetten, maar als puntje bij paaltje komt, toch de digitale teller laten installeren. Slechts 0,7% houdt woord! De rest zal beweren dat ze er niets kunnen aandoen.
      In Wallonië hebben de inwoners de keuze. Onze zuiderburen hebben wel meer karakter.

      17 februari 2021 at 16:52
  • Willy Reply

    Hoe kan je Fluvius op de hoogte brengen dat ze geen dm mogen installeren voor 2025? ik vind nergens contactgegevens op hun website (misschien geen toeval? 🙂 )

    17 februari 2021 at 15:35
    • Tilly Reply

      Goede vraag
      Zoals met alles een grote zoektocht zodat je het uitijndelijk opgeeft wat ze hopen

      17 februari 2021 at 17:54
      • Patrick Reply

        Zouden ze nu eens duidelijk willen maken hoe je dat aan fluvius moet laten weten .
        Fluvius is toch genoeg op de hoogte van wie zonnepanelen heeft of wie niet en niemand wil een digitale teller waarom dan laten weten? kan dat niet automatisch uitgesteld worden tot 2025

        19 februari 2021 at 11:39
    • DnA-pelt Reply

      Moet je dat laten weten?
      Er staat geschreven: Wie zonnepanelen heeft en nog werkt met een analoge meter, kan tot begin 2025 aan netbeheerder Fluvius laten weten nog geen digitale meter te willen.
      Als je het tot begin 2025 aan Fluvius kan laten weten gaan ze er toch geen plaatsen voor 2025, denk ik.

      18 februari 2021 at 12:11
  • Filip Reply

    Wij Vlamingen hebben deze (Vlaamse) regeringen (NVA, CD&V, VLD) verkozen. Een volgende keer beter afwegen aan wie we onze voorkeur geven?

    17 februari 2021 at 15:16
    • Joris Reply

      Hun sociaal aspect is overduidelijk NIET aanwezig! Postjes pakken en niets beslissen in het voordeel van de inwoners enkel financieren van grootte spelers welke willen investeren met ons geld. Begrijpen wie kan

      17 februari 2021 at 16:28
      • Filip Reply

        Eén van de grote winnaars is de kernenergie, met de kadukige centrales met barsten in de reactorvaten. Alsof Chernobyl nooit ontploft is. De kernlobby is goed vertegenwoordigd in de VREG. De beheerraad bestaat uitsluitend uit de partijen die pro kernenergie zij (2x NVA, 2X CD&V, 2X VLD en 1X Vlaams Belang!). Diezelfde partijen die verzet aangetekend hebben bij het Grondwettelijk Hof (de linkerhand heeft een proces aangespannen tegen de rechterhand). en verontwaardigd dat rechtsgeleerde Lydia Peeters hierover was, terwijl de VLD mee een proces tegen haar aanspande. KOMEDIE ten TOP!

        17 februari 2021 at 16:47
        • Tilly Reply

          Kernenergie is de beste oplossing voor iedereen als je het betaalbaar en proper wil houden !

          17 februari 2021 at 17:57
  • Walter Janssens Reply

    Tot begin 2025 kan iedereen aan Fluvius laten weten geen digitale meter te willen maar dit geldt niet voor de prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad. Kan iedereen die dit voor begin 2025 vraagt en die dat op dat ogenblik nog geen 15 jaar een terugdraaiende meter heeft gehad de digitale meter weigeren? Begin januari 2023 zal ik 15 jaar een terugdraaiende meter hebben. Stel dat ik hiervoor aan Fluvius laat weten geen digitale meter te willen zullen ze deze dat laten staan tot in 2025 of gaan ze bij mij in de periode van januari 2023 een digitale meter komen plaatsen?

    17 februari 2021 at 15:15
  • pierre Reply

    ook ik ben de dupe van de digitale meter bij aansluiting van de digitale meter is mij belooft dat deze zou terug draaien met de analoge meter hield ik altijd stroom over dus ik verbruikte helemaal niets nu gaat het anders worden nu moet ik gaan bijbetalen en geen beetje nu vraag ik mij af als die 100.000 mensen 1 euro zouden willen betalen aan een of meerdere advocaten om deze zaak voor eens en voor altijd op te lossen zodat we van krankzinnig gedoe af zijn
    en dat iedereen gelijk behandeld wordt
    dat zou pas fijn worden laat maar eens iets horen hoe jullie daarover denken

    17 februari 2021 at 14:32
  • Erwin De Mulder Reply

    Naar mijn bescheiden mening is een arrest van het grondwettelijk Hof(een federale instelling)bindend voor het ganse Belgische (federale ) grondgebied. Aangezien een lezer schrijft dat de “CREG” en niet de “VREG” de grondwettelijke bezwaren heeft te kennen gegeven is het dus een federale materie. Nu komt mijn vraag: hoe komt het dan dat de regio’s Brussel en Wallonië niet onderworpen zouden zijn aan dit arrest? Hoe kan iets ongrondwettelijk zijn voor een Vlaamse burger terwijl het terzelfdertijd wel grondwettelijk zou zijn voor Brusselaars en Walen? Leg me dat eens uit!!Nog een vraag: moet men dan een brief schrijven naar de netwerk beheerder bvb Fluvius om hen te kennen te geven dat je nog geen digitale meter wenst of kan dat op het moment dat de netwerkbeheerder u verwittigt van de installatie ervan? Het is weeral super mistig dat gedoe!

    17 februari 2021 at 14:27
  • Ivo Reply

    Weet iemand hoe dat nu zit met de oude Ferrarismeter die terugdraait maar 2 tellers heeft (‘dag’ en ‘nacht’ zoals in de volksmond). Als je die wil omschakelen naar 1 tarief, ben je dan ook verplicht om een digitale te laten plaatsen? Vroeger werd de ‘nacht’ teller geblokkeerd en lieten ze de teller hangen, een ingreep van EUR 70

    17 februari 2021 at 14:10
    • Wim Reply

      Volgens plannen van de VREG zou het klassieke dagtarief en nachttarief vanaf 1 januari 2022 verdwijnen en vervangen worden door een nieuwe berekeningswijze: het capaciteitstarief.
      Als men dan nog over een afzonderlijke analoge dag- én nachtteller beschikt kan ook een één verbruikstarief ingevoerd worden zonder een digitale teller te plaatsen, door gewoon de door de dag- en nachtteller gemeten verbruiken bij elkaar op te tellen.
      Alleen kan dan niet het werkelijk “capaciteitstarief” in rekening gebracht worden daar de analoge meters geen vermogen meten. Er wordt gedacht aan een forfait bedrag voor de consumenten met dan nog een analoge meter.
      Als alles zoals gepland doorgaat … het begin van nieuwe discussies …

      17 februari 2021 at 20:03
    • Wim Reply

      Volgens plannen van de VREG zou het klassieke dagtarief en nachttarief vanaf 1 januari 2022 verdwijnen en vervangen worden door een nieuwe berekeningswijze: het capaciteitstarief.
      Als men dan nog over een afzonderlijke analoge dag- én nachtteller beschikt kan ook een één verbruikstarief ingevoerd worden zonder een digitale teller te plaatsen, door gewoon de door de dag- en nachtteller gemeten verbruiken bij elkaar op te tellen.
      Alleen kan dan niet het werkelijk “capaciteitstarief” in rekening gebracht worden daar de analoge meters geen vermogen meten. Er wordt gedacht aan een forfait bedrag voor de consumenten met dan nog een analoge meter.
      Als alles zoals gepland doorgaat … het begin van nieuwe discussies …

      17 februari 2021 at 20:03
  • Peter Reply

    Geen terugdraaiende meter is geen hergebruik meer van de geleverde elektriciteit, wij leveren gratis groene stroom die word doorverkocht. M.a.w pure winst + betalen wij bovenop onze geleverde stroom nog eens transportkosten om elektriciteit op het net te zetten.
    Wij zullen betalen als we stroom nodig hebben als het donker is en overdag mogen (moeten) we transport kosten betalen, bij ons gaan de panelen uit wanneer wij geen stroom nodig hebben. Of we plaatsen enkele batterijen die ons verbruik bij nacht of weinig licht dekken.
    Als iedereen dat zou doen komt de regering in de problemen omdat ze dan hun doelstellingen voor groene stroom niet meer zullen halen!!
    Vele mensen investeren en de regering gaat aan de haal met die investering.
    Ons vertrouwen in de Vlaamse regering is voor 100% verdwenen!!

    17 februari 2021 at 13:26
    • Ivo Reply

      Je moet toch geen transport kosten betalen om op het net te zette met een slimme meter, de prosumententax verdwijnt. Je moet inderdaad wel transport kosten betalen als je van het net afhaalt. En ja een batterij plaatsen om aan autoconsumptie te doen is wat ze willen

      17 februari 2021 at 14:01
  • Wim Reply

    Berichtje uit dS dd. 15.02.2021 …
    “Prosumenten (eigenaars van zonnepanelen) worden geschrapt als prioritaire doelgroep bij de uitrol van de digitale meter. Ze kunnen tot 2025 uitstel vragen. Dat heeft Vlaams minister van Energie ­Zuhal Demir (N-VA) met Fluvius afgesproken. …
    Met net­beheerder Fluvius is ook afgesproken dat prosumenten sowieso tot begin 2025 zonder gevolg kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen. Dat geldt niet voor nieuwe prosumenten en voor prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad. ”
    De ongelijkheid die deze beslissing tot gevolg heeft tss prosumenten reeds mét en nog zonder digitale teller kan m.i. “gemakkelijk” opgeheven worden door tot 2025 of na 15 jaar terugdraaiende teller als dit eerder is, voor de eigenaars die reeds een digitale teller hebben, deze nog “slim” te laten terugdraaien …

    17 februari 2021 at 12:19
  • JPe Reply

    Ik lees vandaag in hbvL:
    1.Regen aan rechtszaken verwacht na nieuw uitstel van digitale meter :
    “Mensen (???) gaan bijvoorbeeld (???) ook meer krijgen voor de stroom die ze op het net zetten.”
    Hoe gaan ze (???? 🙂 ) dat fixen, indien er niet meer geteld wordt?
    2. Ook blijkt de Vreg niet verantwoordelijk voor de argumenten voor het grondwettelijk hof , maar de Creg (federaal).
    Eigenaardig, daar Walonie en Brussel blijkbaar in heel deze materie reeds bevoordeeld zijn….

    17 februari 2021 at 12:06
    • Tom Reply

      De argumentatie van het Grondwettelijk Hof was inderdaad gebaseerd op een bevoegdheids-conflict, niet op een onwettigheid van de terugdraaiende meter as such. Waarom gaat de Vlaamse regering niet in overleg met de andere gewesten en de centrale overheid om een regeling te krijgen waarbij een deel van de verwachte CO2 taks gebruikt wordt om de vele belastingen uit de distributietarieven te halen en om een CO2 vriendelijke technologieën zoals zonnepanelen en warmtepompen tijdelijk te sponsoren zodat deze beter verspreid geraken.
      De huidige regering verbindt zich internationaal tot een heel ambitieuze CO2 afbouw en tegelijk voert ze een beleid dat de CO2 uitstoot bevordert (investeringen in hernieuwbare energie ontmoedigen, kerncentrales sluiten,…)

      17 februari 2021 at 12:14
  • David Reply

    Zever, als je verzwaring aanvraagt plaatsen ze nieuwe teller! Mijn installatie is van 2010 dus zou nog recht hebben tot 2025. Ze moeten voor iedereen, analoog of digitaal, deze oplossing van terugdraaien implementeren. Zij hebben de regels aangepast, niet de mensen die geïnvesteerd hebben!

    17 februari 2021 at 11:20
    • Dirk Reply

      Ik vraag me af of dat allemaal wettelijk is.
      Je doet een aankoop in 2011 van bijna 18.000€ met bepaalde afspraken. Daarna komt prosumententaks en allerlei kosten. Nu wegvallen van een terugdraaiende teller. Ik maak bij elke aankoop een economische en gebruiksevaluatie. Men verandert de afspraak hier echter continu. Dat is maatschappelijk toch niet correct.
      Bovendien vallen mijn pannelen continu uit bij regen sinds kort. Waar vind je betaalbaar onderhoud voor die dingen? Mijn leverancier is failliet (en ondertussen terug begonnen onder andere naam).
      Dit alles is ronduit wanbeleid.

      17 februari 2021 at 11:29
      • lucien Reply

        Dirk.

        Deze vraag heb ik me reeds veel gesteld of dat wettelijk is. Reden van mijn twijfel is simpel. Overheid en levering bedrijf heeft indertijd een contract aangegaan met ons terug draaiende meter. Volgens mij doen ze contractbreuk als wij contractbreuk doen hangt ons van alles boven het hoofd wat met deze contractbeuk . Maar blijkbaar zijn er weinige die daar van wakker liggen . Ik heb gezocht en vind nergens iets terug dat er mensen zijn die dat aanvechten en alleen kan men er niet aan beginnen zou meer kosten dan die 15 jaar te aanvaarden denk ik. Dus als er mensen zijn die daar iets meer van weten hoor ik het graag.

        lucien.

        17 februari 2021 at 13:46
  • Marc L. Reply

    Eind 2020 werd ook bij ons de analoge meter vervangen door een een digitale teller. Een verrekening van afname en teruggave zou hetzelfde zijn als een terugdraaiende teller. Zij die nog niet aan de beurt waren kunnen nu dus weigeren en kunnen nog tot 2025 genieten. Twee maten en twee gewichten! Waarom is het zo moeilijk om stellen dat het vanaf 01.01.2025 voor iedereen gedaan is met terugdraaiende teller? Politici kunnen tegen dan ook eens een eerlijke grondige regeling uitwerken zodat zowel de energiefactuur voor iedereen ( zonnepanelen of niet) daalt en ook het milieu er beter van wordt. Nu heb ik de indruk dat leveranciers en spanningsnetbeheerders gesubsidieerd worden.

    17 februari 2021 at 11:02
    • Geldof Marc Reply

      Ik ben in dezelfde situatie beland op 3 dec 2020 heeft men bij mij een digitale teller geplaatst die ik niet kon weigeren en met de verzekering dat ik verder kon met de terugdraaiende teller.
      Allemaal zeggende woorden die geen steek houden.
      Op papier laten zetten telt ook al niet veel.
      Wijzigingen kunnen aangebracht worden in machtspositie.
      Wij kunnen alleen onze kwaadheid kwijt op sociale media waar we mensen met dezelfde problematiek ontmoeten.
      Ik heb ook de vlaamse ombudsman geschreven.
      We zijn niet de enige die hetzelfde voor hebben.
      Het zou Zual Demir sieren indien ze een gelijke behandeling zou uitwerken zoals u voorstel.

      17 februari 2021 at 12:06
      • ansloos jan Reply

        hier hetzelfde verhaal. oktober digitale meter geplaatst door de maatschappij fluvius met belofte dat hetzelfde systeem van terugdraaiende teller zou blijven bestaan. nu voel ik me gediscrimineerd. ik heb niet om deze meter gevraagd. ik wil terug een analoge meter tot 2025 of langer, maar dat kan natuurlijk niet

        17 februari 2021 at 14:08
        • Wim Reply

          Door een “slim” gebruik van de digitale teller, kan dezelfde situatie berekend worden zoals gemeten door een analoge, terugdraaiende teller.

          17 februari 2021 at 20:11
  • de mol daniel Reply

    ik heb zonnepanelen van 2012 en mij was verteld tot 20 jaar op mijn factuur dus komt er maar een andere meter in 2032 in mijn huis beloftes zijn beloftes

    17 februari 2021 at 10:59
    • André Reply

      Wat met de zonnepaneel eigenaars van 2011 en 2012 die ondertussen een digitale meter hebben en die geen vergoeding krijgen?
      Die hebben toch ook tenminste recht tot 2025 op dezelfde vergoeding als alle zonnepaneel eigenaars, of gaan ze deze groep discrimineren?

      17 februari 2021 at 11:09
      • vermoesen paul Reply

        Juist André, dit is pure discriminatie. En op de website van de Vlaamse Overheid staat expliciet als antwoord op je vraag dat er geen discriminatie is (omdat we dus compensatie krijgen van nada euro maar dat zeggen ze er niet bij!). Van bedrog gesproken. Trouwens hier is Fluvius de schuldige en durven niet te communiceren (zie hun niet-reacties bij de Inspecteur op Radio2 van maandag ll), want ze zijn de dm niet beginnen te plaatsen te beginnen bij de oudste zp installaties maar willekeurig zodat nu de jongere installaties met dm het meeste verlies lijden dan de oudere omdat die minder lang hebben kunnen genieten van de terugdraaiende teller, en zeker veel minder dan 15 jaar, zonder enige compensatie vanaf 2012 en ouder. Fluvius zwijgt nu als de dood, en de Vlaamse overheid stuurt deze groep wandelen. Criminelen zijn het. Ze durven zelfs niet iedereen gelijk behandelen, dus ook de analoge meters niet meer laten terugdraaien zoals de dm (gelijkheidsbeginsel !), omdat het minste kwaad (verlies aan zieltjes) bij de 100.000 zitten tegenover de 470.000 met analoge meter nog? En in 2025 zitten we al een jaar voorbij de volgende verkiezingen. Eigen belang. Dus zeer laf !

        17 februari 2021 at 14:27
        • Pol Vandenberge Reply

          ze zijn bijna waar ze willen en dat is dat de zp bezitters onder elkaar beginnen te spreken over discriminatie tussen oude en nieuwe installaties. Oude installaties kosten bijna het dubbele van nieuwe

          17 februari 2021 at 16:12
          • vermoesen paul

            Ja Pol, je hoort dit natuurlijk niet graag hé als je nog een analoge meter hebt. Ik zou dus deze discriminatie niet mogen aanvechten daar mijn installatie even oud en duur is als de uwe, maar nu met dm. Dus uw metertje mag maar lustig blijven terugdraaien (en deze klagen het hardst nu),het is je wel van harte gegund hoor, maar dan wil ik wel een vergoeding in het andere geval wat nu niet is voorzien. Dat is de discriminatie nu wegens de ongelijke behandeling, of dat nu in je voordeel of nadeel speelt.

            19 februari 2021 at 14:51
      • jan bij Reply

        Twee maten en twee gewichten zo is het steeds, een eenvormige regeling voor eenieder kan deze regering niet maken dat is te moeilijk want dan moeten ze nadenken !!!!!!!

        17 februari 2021 at 15:47
  • Johan Reply

    Eind oktober is Fluvius, na een schriftelijke verwittiging, de analoge teller komen vervangen. Ik had geen bezwaar daar tegen omdat het systeem van terugdraaiende teller ook van toepassing is door een calculatie. Na de verschijning in het staatsblad zal het nu toch gedaan zijn. Is er een groepering die de mensen met PV installatie en digitale meter verenigt, indien ja wil ik graag aansluiten.

    17 februari 2021 at 10:39
  • tom Reply

    Hopen dat deze belofte voorbij alle instanties geraakt ,die er iets over te zeggen hebben.

    17 februari 2021 at 10:36
  • De Clercq R Reply

    Ik heb ook reeds enkele maanden een digitale meter , tevens ook de belofte dat het voor mij geen verandering zou zijn , nu blijkt deze belofte gebroken , kan ik eisen dat de analoge meter terug kan geplaatst worden of het nodige gedaan wordt , schriftelijk op papier, zodat er niks verandert , feitelijk pleegt men contractbreuk…..

    17 februari 2021 at 10:26
    • Benny Van Decraen Reply

      Wij zitten met hetzelfde. Ook een digitale meter sinds juni vorig jaar. Toen ik dat in het weekend hoorde van dat uitstel tot 2025 heb ik maandagmorgen onmiddellijk de telefoon genomen en naar infrax gebeld dat ze terug een analoge moesten komen hangen. Sorry meneer, die mogelijkheid bestaat niet. Ferm gekloot dus. NOOIT gaat er hier nog een euro naar groene energie.

      17 februari 2021 at 10:40
      • Marc Reply

        Kan misschien wat simpel klinken maar als ze mijn analoge meter vervangen door een digitale denk ik in de huidige omstandigheden eraan om gewoon mijn zonnepanelen uit te schakelen als we niet thuis zijn…

        17 februari 2021 at 12:12
        • Michel Reply

          Hoop dat velen dat doen, uiteindelijk als je weg bent naar je werk van 630 …1800 kan je niet veel doen met de opgewekte groene stroom.
          Normaal ging men mij een digitale meter aansmeren 02/2020, doch zegde de afspraak af en ik moet terug contact opnemen om er één te laten plaatsen. Zal duren tot 2025.
          En, als er geen terugdraaiende teller meer is, dan schakel ik de zonnepanelen uit, want een omvormer slijt ook… .

          17 februari 2021 at 15:36
        • Wim Reply

          Als je de zonnepanelen uitschakelt als je niet thuis bent heb je ook geen “inkomsten” uit de kWh die zij dan zonder bijkomende kosten zouden kunnen produceren, daar deze of onmiddellijk verbruikt worden (-> E-factuur lager) of door verkoop van de E-productie niet ogenblikkelijk verbruikt en die n het net injecteert wordt (door daarvoor een aankoopcontract af te sluiten bij een E-leverancier).

          17 februari 2021 at 20:25
  • paul Reply

    Wij gaan voor de beloofde 15 jaar
    de rest zijn leugens ,bedrog en politieke
    spelletjes .ons land en de regering is een grote advocatuur in bijberoep

    17 februari 2021 at 10:20
    • Leo Van der Vorst Reply

      Ik ga vóór eind 2025 het uitstel voor de digitale meter aanvragen. Mijn spaarcentjes + een lening heb ik gebruikt om zonnepanelen te plaatsen, iets teveel om zeker mijn verbruik te dekken, zo’n 100 tot 300 kWh per jaar, dit hebben de leveranciers gratis gekregen. Twee jaar later werd de prosumenten-taks ingevoerd, kan dat ten dele begrijpen en heb tot vandaag de groene stroom certificaten van 270 Euro 2 tot 3 keer per jaar gekregen, dus ik klaag zeker niet. Maar het gedurig veranderen van de regels maakt mij boos, ik heb recht tot 2031 op deze certificaten en ga er alles aan doen om ze te behouden. Maar de mensen die ze het laatste jaar beloofd hebben nog een terugdraaiende ofte compenserende elektronische teller te krijgen en die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen + een duur verwarmingssysteem zoals een warmtepomp zijn gewoonweg bedot. Als persoon wordt je daarvoor ernstig bestraft wegens bedrieglijke voorwendsels!

      17 februari 2021 at 12:37
    • vermoesen paul Reply

      Als je wat geluk hebt en je hebt nog geen dm dan kan je tot 25 jaar gaan (eerste zp-installaties dateren van 2004 of vroeger(?) en iedereen zou pas ten laatste in 2029 over een dm moeten beschikken. Tot dan Fluvius ten allen prijzen niet binnenlaten wat ze nu ook mogen beweren van mogelijk sancties en planning om de kleine man te intimideren.
      Iedereen zou burgerlijk ongehoorzaam in deze moeten zijn (evt rechtskosten door de overheid zouden we samen kunnen delen want die zullen zeker opwegen tegen de grotere verliezen van de installaties).

      17 februari 2021 at 14:57
  • Roger Tielemans Reply

    Ik heb een analoge meter en wil dus geen digitaal toestel, moet ik dat aanvragen of mag ik gewoon als ze aan de deur staan met die digitale meter zeggen dat ik er geen wil

    17 februari 2021 at 10:11
    • Marc Reply

      Ben in het zelfde geval met een nog steeds analoge meter.
      Ik laat gewoon niks weten en als ze aan mijn deur staan voor een digitale meter stuur ik ze wandelen.

      17 februari 2021 at 10:53
  • Marc Reply

    Ik ben in dezelfde situatie, reeds een digitale teller geplaatst met de belofte om deze als terugdraaiend te gebruiken. Men concentreert zich nu op een regeling voor analoge tellers, maar discrimineert digitale tellers??
    Fluvius heeft/had beslist om deze digitale teller bij mij te installeren omdat nieuwe leidingen in onze straat werd gelegd. Ik heb er zelf niet naar gevraagd, maar had er ook geen bezwaar tegen door hun belofte….

    16 februari 2021 at 09:37
  • Erik Reply

    Ik ben wat geklungel gewoon maar dit vind straf. Mijn analoge meter is intussen al vervangen. Met andere woorden, ik heb geen keus meer.

    Is er ergens groep / vereniging die hier tegen ingaat?

    15 februari 2021 at 19:23
    • Yves Pappens Reply

      Ik heb ook een digitale meter sinds december 2020. Zonnepanelen laten plaatsen 2010.
      Wat kan ik nu doen ?

      17 februari 2021 at 10:22
    • marc Reply

      ik zit ook opgescheept met een digital meter!
      Deze is op vraag van fluvius vervangen in oktober 2020 met de belofte de terugdraai regeling te behouden.

      Vraag me dus af wat er nu gaat gebeuren
      Op een compensatie kan ik niet rekenen want mijn installatie is van 2012
      En nu wordt er blijkbaar aandacht geschonken aan de 400.000 mensen die nog een analoge teller hebben en niet aan de mensen waar ze al een digitale meter hebben geplaatst (100.000).
      Maar ja er is dan een uitstel tot 2025, maar dan zijn die ook nog niet aan de 15 jaar!

      heb me ingeschreven in de facebook groep : “duizenden belgische gedupeerden door zonnepanelen fraude door de overheid” deze onderzoeken een rechtzaak tegen de overheid!

      17 februari 2021 at 10:58
    • Joris Reply

      Ik ben ook gejost met die digitale, kan terug draaiende meter, en nog eens extra gesjareld omdat een kleine installatie heb! Een 160 euro zou ik krijgen, nog niet genoeg om de keuring te betalen. Dan hebben we nog niet gesproken over het materiaal welke we nodig hadden om dit te installeren.
      Ik heb geen facebook dus weet ik niet wat daar al tot stand is gebracht van goed werk.

      17 februari 2021 at 15:54

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *