Zorgen te veel PV-installaties voor uitval? Netbeheerder Fluvius reageert

Ilubat thuis ok

Zorgen te veel PV-installaties voor uitval? Netbeheerder Fluvius reageert

Door het extreem zonnige voorjaar kende het aantal klachten over uitvallende omvormers in Vlaanderen al vroeg op het jaar een piek. De omvormers schakelen zichzelf uit wanneer het elektriciteitsnet de toevloed van groene stroom niet meer aan kan, waardoor de productie uitvalt en de zonnepaneleneigenaars inkomsten verliezen.

Fluvius is op de hoogte van de straten die aan hun maximum zitten wat betreft zonnepanelen. Kan de netbeheerder de bewoners niet waarschuwen voor mogelijke uitval bij de plaatsing van bijkomende zonnepaneleninstallaties?

“We weten niet waar nieuwe zonnepanelen worden geplaatst en kunnen vooraf dus geen controle uitvoeren”, klinkt het bij Fluvius. “In het overgrote deel van de gevallen is dit ook niet nodig en zou dit een verloren kost betekenen. We zorgen wel voor voldoende informatie voor de professionele installateurs zodat ze de omvormers alvast correct weten te configureren.”

Binneninstallatie

“Als een klant problemen ervaart met de omvormer of zonnepaneleninstallatie, dan raden we aan om ons te contacteren. We sturen dan een collega langs met kennis van zaken die verschillende tests zal uitvoeren op de aansluiting. Afhankelijk van het resultaat zullen wij ook actie ondernemen. Wanneer uit onderzoek blijkt dat er zaken aan ons net moeten wijzigen, zoals de instellingen van onze cabines, versterkingen van het net, dan plannen we dit in.”

De controle van Fluvius is gratis. Wanneer blijkt dat de oorzaak van de uitval bij de binneninstallatie van de klant ligt, is Fluvius genoodzaakt om transportkosten van ongeveer 60 euro aan te rekenen.

Bron: HBVL.be, 22 juni 2020

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (10)

  • Sieg Reply

    Eigenlijk best belachelijk maar ook triestig wederom en echt op z n Belgisch
    Ze willen zoveel mogelijk particuliere zonnepanelen maar het net kan het niet aan.
    Dus rekenen ze zware kosten aan om gebruik te maken van het net, die kosten zouden dienen om het net te optimaliseren.
    Maar dat geld verdwijnt weer in de zakken van … .
    De oplossing, de boel uitschakelen en nog meer kosten in rekening brengen als je teveel elektriciteit verbruikt.
    Logica is ver te zoeken in dit ….landje

    16 juli 2020 at 13:45
  • Johan Reply

    Probleem is dat er op de meeste plaatsen al Jaren niet meer is geïnvesteerd in de netinstallatie. Wel de zware kosten innen via onze electrafactuur maar er niets voor in de plaats geven.
    Met dikkere kabels zijn vaak de problemen opgelost, maar ja koper kost veel geld hé !!!

    15 juli 2020 at 14:18
  • Ontevreden klant Reply

    Persoonlijk heb ik hetzelfde aan de hand gehad. Meter viel uit. Elke keer klacht gestuurd. Verschillende jaren achter elkaar. Bij mij heeft men dus niets gedaan. Ik heb zelf naar een oplossing moeten zoeken. Een boer die op het einde van de straat woont klaagde dat hij te weinig stroom kreeg. Deze moet het ook zelf oplossen. Wat mij betreft zorgt de netbeheerder er zelf voor dat de spanning hoog blijft. Dan moeten ze minder certificaten uitbetalen.

    15 juli 2020 at 13:05
  • Diricx Daniel Reply

    al jaren last van – heb toen ook contact opgenomen met de netbeheerder en die zijn komen meten (meter enkele dagen aangesloten gehad) en men gaf toe dat ik vrij hoge waarden had. Pieken van 240 V waren geen uitzondering. Maar volgens de netbeheerder is dit binnen de tolerantie – zij mogen volgens hun tot 10 procent afwijking hebben. (uitgaande van 220V wil dit zeggen dat ze tot 242V mogen gaan !!!!!)
    Ik opperde dat ik geen toestellen had waar deze waarde als normaal worden aanzien en dat ik vrij veel (heel veel op sommige momenten) last had van lampen die stuk gingen bij het aandoen – voedingen van bureaulampjes die het begaven tot de voeding van mijn PC van nog geen jaar oud. Ze gingen het melden, en dat was het.

    kontakt opgenomen met de firma (Duitsland) van de omvormer Platinum 3100 S DCT (mijn installateur was ondertussen niet meer te bereiken wegens faling) – ik kreeg een mail terug met een datum dat hun technieker ging komen. Ik moest wel enkele maanden wachten om dat ze een technieker een toer lieten doen als er voldoende mensen met problemen waren aan de omvormers. De technieker vertelde dat de omvormers (waar ik 20j garantie op heb) ingesteld zijn om op 236V in veiligheid te gaan. Hij kon dit hoger brengen maar dan kon er geen garantie gegeven worden hoe lang deze het zou trekken.
    ik heb daarna een meetapparaat steeds aangesloten op mijn stopkontakt en telkens als mijn omvormer uitviel aangezet om de spanning te meten – telkens lagen deze in de buurt van 240V.
    Een jaar of twee daarna nogmaals mijn ongenoegen duidelijk gemaakt – dezelfde persoon kwam weer kijken en hij zei onmiddelijk ” hier zijn we al eens geweest ” – ik antwoorde dat als zij er niets aan gingen doen ik de kosten van lampen en toestellen die stuk gingen ging verhalen op de netbeheerder. het gaat dus niet over de omvormer maar ook over de lampen en de voedingen enz…
    De man verklaarde dat onze spanning zo hoog was omdat anders de huizen op het einde van de lijn te weinig spanning hadden. Ik antwoorde dat ze dan maar een transformater er tussen moesten plaatsen – de laatste jaren zijn er heel wat huizen bijgebouwd en daarvan moeten wij niet het slachtoffer worden door onze spanning zo hoog te zetten. Hij begreep dat en ging bellen want met een schriftelijk schrijven zou er niet veel veranderen. Even tiental minuten later kwam hij terug en zei dat hij de spanning in de cabine lager mocht zetten, blijkbaar is dit onmiddelijk te doen door een hendel te verplaatsen – men kan met stappen van 2V deze hoger of lager zetten dat was maar een paar minuten werk.

    Een paar weken later hebben ze een nieuwe cabine komen plaatsen en heb ik een vrachtwagen met een transformater door de straat zien rijden (denkelijk om ergens verder te gaan installeren). En kijk ik heb nu een spanning van rond de 235V en mijn omvormer (geplaatst in 2008) werk naar behoren en valt zelden uit.

    Dit jaar in de mooie maanden maart, april, mei geen uitval gehad en een hoge opbrengst genoteerd. Maar een tweetal weken geleden (ook tijdens bewolking bijvoorbeeld) is de omvormer toch weer enkele keren uitgevallen.
    Misschien tijd om mijn voltmeter nog eens aan te sluiten.

    Misschien eens allemaal (die met het probleem te kampen hebben) eens deze metingen doen en opschrijven en melden aan de netbeheerder…..

    mvg

    15 juli 2020 at 11:55
    • Aristide Vanwanzeele Reply

      Netspanning mag variëren tussen 220V – 10% en 240V + 10%, zijnde 198V – 264V.

      16 juli 2020 at 17:15
  • Patrick Reply

    Mensen met een pv installatie betalen net vergoeding om op het net te mogen injecteren. Als dat niet lukt is die vergoeding niet van toepassing omdat het injecteren niet lukt, ipv kosten naar de klant aan te rekenen. Ze weten goed genoeg waar het probleem zit maar ze willen zeker de klant nog wat rond de tuin leiden en uiteindelijk niks doen dan laten uitschijnen om het probleem op te lossen.
    De net vergoeding pas terug aanrekenen als alles weer prima werkt is een mooi gebaar naar de klant.
    De daardoor gelede schade die de klant geleden heeft vergoeden zou zeer mooi staan na jaren klant te zijn op hun netwerk.

    15 juli 2020 at 11:31
    • Jan B Reply

      Prosumenten tarief wordt berekend op het vermogen van de omvormer. Als die uitgeschakeld wordt levert hij niet op het net maar de vergoeding blijft er wel. Dit volgens mij diefstal.

      15 juli 2020 at 18:16
  • herman Reply

    de oude sma omvormers hadden een lager piekvermogen, door dit bij te stellen door een ervaren installateur is dit probleem opgelost. Probleem is (was) inderdaad te wijten aan een reeks bijkomende installaties in de straat.

    15 juli 2020 at 10:07
  • stef Reply

    Net parameters zijn verandert sedert 2008 , omvormers van toen schakelen te vroeg uit , enkel update bied uitweg !

    15 juli 2020 at 09:19
    • Patrick Reply

      Als iedereen in jou straat de parameter verhoogt naar de max waarde die toegelaten is gaat het probleem van je straat niet oplossen. Enkel verhoog je de spanning op jou straat (net) wat meer waardoor uitvallen nog altijd gaat plaats vinden en met een nog hoger spanning op je net blijven zitten wat weer niet goed is voor je toestellen in huis.

      15 juli 2020 at 11:35

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *